Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56

CSL Notebook Best Buy Guide september 2008: Basis Notebook

Door: GENETX

Vandaag de dag nemen veel mensen er een notebook bij. Puur voor naast de desktop om vanaf de bank of in de tuin hun mail te checken, een documentje te tikken en uiteraard GoT te bezoeken. Daarnaast hebben studenten tegenwoordig ook vaak een notebook nodig op hun opleiding. Deze laatste groep wil naast het office gebruik ook wel eens een spelletje spelen en een filmpje pakken. Aangezien deze groep niet te veel geld overheeft voor een notebook is het te besteden budget voor de basis notebook vastgesteld op een maximum van € 700.

Eisenpakket

Om aan de eisen van de doelgroep te voldoen is het volgende eisenpakket opgesteld voor de basis notebook:

• Budget: € 700
  • Processor: Minimaal een dual core
  • Geheugen: Minimaal 2GB werkgeheugen
  • Harde schijf: Minimaal 160GB aan opslag capaciteit
  • Videokaart: Moet hardwarematig HD-Video kunnen decoden

Best Buy Basis Notebook: Fujitsu Siemens Amilo Pa3553

De introductie van het AMD Puma platform heeft een interessante tegenhanger van het Centrino platform opgeleverd. Deze maand geniet dit platform van AMD de voorkeur boven een Intel systeem. Fujitsu Siemens is met de Amilo Pa3553 een van de eerste notebookfabrikanten die notebooks op dit platform uitbrengt. Deze notebook combineert de nieuwe AMD Turion X2 RM-70 met een CrossFireX opstelling van een ATI Mobiliry Radeon HD 3470 en HD 3200. Verder zorgt dit platform er voor dat alle nodige aansluitingen voor media, zoals HDMI, aanwezig zijn. Dit uitgebalanceerde systeem is terug te vinden voor € 611,90 in onze pricewatch.

Specificaties

Fujitsu Siemens Amilo pa3553

ProcessorAMD Turion X2 RM-70 2,0GHz
ChipsetAMD M780G
Geheugen2GB / 3GB DDR2*
Harde schijf250GB 5400 RPM
VideokaartATI Mobility Radeon HD 3470 + HD 3200 CrossFireX 256MB
NetwerkGigabit LAN, WLAN 802.11a/b/g/n
Optisch stationDVD±RW Multidrive
Scherm15,4" 1280x800
BesturingssysteemMicrosoft Windows Vista Home Premium 32-bit
Accu6 Cells Lithium-Ion, ± 2:00 uur load / ± 3:00 uur idle
Afmetingen (bxdxh mm) en gewicht358x259x44 mm, 2,95 Kg
Aansluitingen en poorten2x USB 2.0, D-SUB, S/PDIF (optical), FireWire, Line-out, Line-in, ExpressCardslot, 15-in-1 cardreader
Extra'sWebcam, Microfoon, Spill-proof toetsenbord
Garantie1 Jaar Carry-in

*Onduidelijkheid omtrent het werkgeheugen gezien de afwijkende specificaties van de webshops

Processor

De AMD Turion X2 RM-70 is een nieuwe CPU. Deze CPU is nog steeds grotendeels gebaseerd op de oude K8 core, echter heeft deze "Griffin" refresh veel nieuwe features in huis op het gebied van energiebesparing. Zo kan deze CPU net als de AMD Phenom cores op een andere klokfrequentie van elkaar instellen en het voltage apart verlagen. Daarnaast kan deze Turion ook delen van de CPU compleet uitschakelen wanneer deze niet nodig zijn. Daar houdt het nog niet mee op, ook HyperTransport is aangepakt. Het is nu mogelijk om de bandbreedte terug te schroeven, of de zelfs de hele bus uit te schakelen voor energiebesparing.

Chipset

Al deze energiebesparende features hebben ook een nieuwe chipset nodig. Het AMD Puma platform is daardoor uitgerust met de nieuwe AMD M780G chipset. Dit is de mobiele versie van de al energiezuinige AMD 780G desktop chipset. Deze chipset staat bij veel tweakers bekend als de ultieme chipset voor een energiezuinige PC. Ook de M780G heeft een ATI Mobility Radeon HD 3200 core meegekregen. Puma kent nog een leuke energiebesparende truc met deze Integrated Graphics Processor waarover meer in het stuk over de videokaart.

Geheugen en harde schijf

Deze Fujitsu Siemens is in opslag ruim voorzien. De vaste schijf is met een capaciteit van 250GB ruim zat voor deze doelgroep. Deze schijf, met de voor notebooks standaard 5400 RPM, vormt daarnaast ook in snelheid geen ernstige bottleneck. Daarnaast bezit deze notebook 2 of 3GB aan werkgeheugen. Helaas is op het moment van schrijven hierover nog niet veel duidelijkheid. In ieder geval is dit genoeg werkgeheugen om Vista vlot te kunnen draaien. Mocht het te weinig zijn dan is er binnen het budget nog genoeg ruimte om dit up te graden.

Videokaart

Op dit gebied introduceert AMD een geheel nieuwe techniek. In het verleden was het zo dat een dedicated videokaart genoeg prestaties levert, maar als nadeel had niet zuinig te zijn. Een IGP was daarentegen juist zuinig, maar niet snel genoeg. AMD heeft hier aan gewerkt en het resultaat is er. Wanneer er wordt gegamed kan de low-end Mobility Radeon HD 3470 gebruik maken van de geïntegreerde HD 3200 van de AMD M780G chipset. Hierdoor weet deze CrossFireX opstelling zo'n 2660 punten in 3Dmark06 neer te zetten, genoeg om de prestaties van vorige generatie mid-range videochips te evenaren. Hiermee valt nog prima te gamen. Wanneer er echter op de accu wordt overgegaan kan de Mobility Radeon HD 3470 worden uitgeschakeld. De notebook zal dan doorwerken op de geïntegreerde Mobility Radeon HD 3200. Zo kan er nog meer energie worden bespaard met deze XpressPower techniek. Daarnaast zijn beide chips in staat HD content af te spelen met de gerenommeerde ATI UVD techniek.

Overige hardware

Het AMD Puma staat verder garant voor een complete multimedia beleving. Zo hoort een HDMI poort bij het platform net zoals digitale uitvoer voor geluid. Verder ontbreekt ook een webcam niet. Voor draadloze dataoverdracht is de notebook in het bezit van WiFi. Hier gaat het om de nieuwe n-standaard, maar ook de a-, b- en g-standaard missen niet.

Software en drivers

Op dit punt is ons niet veel bekend over Fujitsu Siemens. Een recovery partitie zal zoals gebruikelijk wel aanwezig zijn. Ook zal recovery media aanwezig zijn of nog moeten worden gebrand na installatie. Wat wij wel weten is dat Fujitsu Siemens op de site drivers voor zowel de 32-bits als 64-bits versie van Windows Vista klaar heeft staan.

Behuizing en service

Fujitsu Siemens heeft haar nieuwe notebooks een nieuwe vormgeving meegegeven. De zwart-witte behuizing zal niet bij iedereen in de smaak vallen. Hij ziet er simpel uit en is zeer hoekig. Een voordeel heeft het wel, de behuizing is niet gemaakt van zogenaamde pianolak waardoor vingerafdrukken de behuizing niet verpesten. Verder voelt de behuizing solide aan. Een andere leuke extra is het zogenaamde spill-proof toetsenbord. Zoals de naam al aangeeft is dit toetsenbord zo uitgerust dat het de notebook beschermt tegen het morsen. Een nadeel van de notebook is wel dat er maar 2 USB poorten aanwezig zijn.

De garantietermijn laat helaas te wensen over. Deze notebook is maar voorzien van 1 jaar Carry-in garantie. Liever hadden we minimaal Pick-up & Return gezien. Carry-in zorgt toch vaak voor onnodig veel extra werk en vooral tijd bij webshops.

Conclusie

Een leuke notebook die in specificaties gebalanceerd is uitgerust en veel nieuwe energiebesparende features kent. Helaas kleven er ook veel nadelen aan deze notebook. Deze Fujitsu Siemens weet door de prijs zijn concurrentie net voor te blijven.

Pluspunten:

• ATI CrossFireX technologie
  • Spill-proof toetsenbord

Minpunten:

• Slechte garantievoorwaarden
  • Uiterlijk oogt saai

Links

De Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 in onze Pricewatch

Kosten

Hieronder een overzicht van de kosten van de complete set.

AantalOmschrijvingPrijsSubtotaal
1Fujitsu Siemens Amilo Pa3553€ 611,90€ 611,90

Totaal€ 611,90

Alternatieven

Aangezien notebooks nauwelijks naar eigen wens zijn aan te passen, bieden we bij de Notebook Best Buy Guide ook 3 alternatieven aan:

Asus F3SgMSI PR210Toshiba L300-14G

CPUIntel C2D T5750 2,0GHzAMD Athlon 64 X2 TK-57 1,9GHzIntel Pentium Dual-Core T2390 1,86GHz
RAM3GB DDR22GB DDR22GB DDR2
HDD250GB 5400 RPM160GB 5400 RPM160GB 5400 RPM
GPUGeForce 9300M G 256MBATI Radeon X1270Intel GMA X3100
Grootte15,4" 1280x80012,1" 1280x80015,4" 1280x800
OSVista Home PremiumVista Home Premium / BusinessVista Home Premium
Garantie2 jaar2 jaar1 jaar
Prijs€ 663,50€ 609,90€ 470,08

Asus F3Sg

Net als de vorige editie is de Asus F3Sg één van de alternatieven. Deze notebook heeft een wat snellere CPU als de Fujitsu Siemens, maar de videokaart is wat minder krachtig. Verder is het een degelijke notebook met een goed service. Asus levert verder een tas en muis mee. Een mooie uitgebalanceerd en vooral compleet alternatief.

MSI PR210

Ook MSI levert een mooi alternatief voor wie liever een compacte notebook heeft. Deze 12,1" notebook heeft prima specificaties voor deze klasse als je kijkt naar de prijs en het formaat. Daarnaast levert MSI deze notebook met een draagtas en een grote 8-cell accu waardoor deze langer te gebruiken is onderweg. Ook MSI levert net als Asus standaard 2 jaar garantie.

Toshiba L300-14G

Toshiba levert deze maand de beste notebook voor de prijsbewuste tweaker. Deze goedkope notebook weet prima prestaties af te leveren voor een zeer aantrekkelijke prijs.

CSL Notebook Best Buy Guide september 2008

[ Voor 200% gewijzigd door GENETX op 04-09-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121879

GENETX bedankt voor de nieuwe BBG ;)

Ik snap alleen niet helemaal waarom de Fujitsu Siemens Amilo pa3553 de beste keuze is. De review van notebook journal waar je aan refereert was redelijk negatief :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220199

Zelf zit ik ook al een tijdje te kijken naar een laptop, en heb de Studio 15 gevonden van Dell. Maar is deze niet veel beter dan die hier voorgesteld worden :? De specs zijn ongeveer hetzelfde en de Dell is nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Dell Studio 15 (voor 649) is qua specs gelijk aan de Asus F3Sg, echter mist deze 1 jaar garantie, een tas en een muis wat de €14,50 een koopje maakt om deze reden wint Asus het omdat je voro nog geen 15 euro accessoires ter waarde van grofweg 80 euro krijgt en vooral de 2 jaar garantie weegt bij mij heel zwaar ;)

@ Wedge838: Notebookjournaal is negatief op de punten waar ik niets van inzie. De 3 uur is netjes en de grafische prestaties zijn de beste in deze klasse. Ja, gamen gaat wat minder, maar daar is deze klasse niet voor bedoeld. Ook de CPU is niet super in prestaties, maar dat is ook bekend, daarnaast ook voldoende voor deze klasse. De leuke andere keuzes zoals de Aspire 5920G en een Toshiba waren helaas niet meer leverbaar, dat waren geschikte kanidaten.

Ik moet een keuze maken en ik heb deze keer maar gekozen voor AMD Puma vanwege de beste grafische prestaties in deze klasse en de garantie voor multimedia aansluitingen. Daarnaast is de NBBG ook een guideline en ik vond het ook een goed plan om het Puma platform toe te lichten omdat niet iedereen hier bekend mee is.

-----------------------
Deze NBBG moest, mede doordat er echte toppers ontbraken opofferen om wat uit te leggen over AMD Puma, we willlen ook informatief zijn. Deze Fujitsu Siemens biedt de beste prestaties in games in deze klasse voor een leuke prijs en een goede accutijd (de meesten liggen echt rond de 2 uur zoals de F3Sg). Mocht je niet gamen en liever gaan voor wat meer CPU kracht en goede service dan kan ik de Asus F3Sg absoluut aanraden.

Het was een lastige keuze, beide bieden ze veel waar voor hun geld, het is net waar je punten liggen. Ze lopen echt uiteen, de FS heeft meer GPU kracht en een lagere accuduur, de Asus meer garantie, service en een snellere CPU. Als de laptops zo blijven zal de F3Sg over 3 maanden winnen ;) . Maar deze keer vond ik dat de informatieve kant van de NBBG de doorslag gaf om AMD Puma toe te lichten omdat deze toch een doorbraak kent in technologisch opzicht.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 03-09-2008 23:43 ]

Bedankt voor de uitleg :)

Zoek momenteel een laptop voor erbij, tekst verwerken, internetten en dvd's / xvid's streamen naar m'n plasma. Ik twijfel zelf over de F3Sg maar ik heb niet zo'n trek in zwarte schermen :| .

Anoniem: 208807

Dank!
Op de processor na is deze dus gelijk aan de Toshiba van twee maanden terug, die het nu voor 590 bij de Price Watch doet. ( 2 dagen terug nog 550... )
Toshiba:
AMD Athlon 64 X2 TK-57 1,9GHz
3GB DDR2
250GB 5400 RPM
Radeon HD3470 256MB
15,4" 1280x800
2 jaar garantie

Zie ik nog wat over het hoofd, of kan ik toch beter voor de 2 jaar garantie ( wat dan mijn voorkeur krijgt ) kiezen?

edit: Ik kijk niet goed, de NBBG van deze maand heeft dus die extra videokaart. Wordt de keuze me toch nog weer moeilijker gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 208807 op 04-09-2008 10:48 ]

• GENETX
@ Wedge838: :+ de zwarte ziekte is niet iets wat je graag meemaakt nee, gelukkig is er op dit moment maar 1 F3 die er mee te maken heeft tegenover een stuk of 25 A6-jes :+

@ pfaf, het gaat nog veel verder. Deze notebook is gebaseerd op het nieuwe AMD Puma platform. Dat betekend niet alleen meer videokracht, maar ook een zuinigere CPU, langere accuduur, iets betere ICP en de laatste chipset. Er is ook een Toshiba op dit platform die gelijk is aan de FS, deze is volgens mij 30-40 euro duurder.

Overigens twijfel ik of die 2 jaar garantie wel klopt bij Toshiba sinds de vorige NBBG, er zijn zat notebooks met 1 jaar en de pricewatch geeft wel eens vaker fouten. De Ene shop zegt dan wel 2 jaar, de andere 1 jaar...

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 10:42
Die laptop ziet er goed uit. Ik kan echter geen benchmarks vinden van de X2 RM-70. Zo staat er op notebookcheck.net nog geen vergelijkingen met andere CPUs. Met welke Core2Duo processor kan het zich vergelijken?

Ik wil namelijk een laptop aanschaffen voor mijn studie Bouwkunde, daarvoor heb ik toch wat power nodig.

Wazaa?

• GENETX
Het is een K8 dus in principe is ie ongeveer 400MHz trager als zijn Core 2 Duo tegenhanger, dus een 1,5-1,6GHz Core 2 Duo zou ongeveer gelijk zijn volgens mij. Je kan iig de AMD Turion X2 TL-60 bekijken, die zou ietsje trager moeten zijn als deze.

Voor jou lijkt me de F3Sg een betere optie.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Een BBG voor laptops, wat een mooie vooruitgang!
Valt er ook iets te zeggen over Linux-compatibiliteit bij deze laptop? Ik ben zelf al een tijdje op zoek, maar na onderstaande topics (door mij geopend) mag het duidelijk zijn dat ik het niet echt meer weet...
[Gentoo] Keyboard werkt niet bij boot
(licht offtopic: Nieuwe Dell Vostro 1310 - Restore-MBR gesloopt... )
Dell laptop retour binnen 7 dagen: 184,45 euro

Ik zoek een simpele laptop, uiteraard niet te duur, met dualcore, 2 GB, en bij voorkeur een fatsoenlijke accuduur, die fatsoenlijk werkt onder Linux. Ik heb me ondertussen neergelegd bij de verplichte betaling aan Microsoft, maar kan het me niet veroorloven om nogmaals een laptop te kopen die om mysterieuze redenen simpelweg niet fatsoenlijk Linux wil draaien...
Een TV-out die niet werkt vind ik geen probleem, maar de basisdingen moeten gewoon goed werken. Ideeen zijn welkom :)

Typo: onderaan de startposts van alle NBBG-topics van september staat een kopje "CSL Notebook Best Buy Guide juli 2008"...

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 04-09-2008 20:23 ]

• GENETX
Thx voor de typo.

Om op Linux te checken gaat me te veel werk worden. Ik weet eigenlijk zeker dat de Asus F3Sg linux wel goed gaat draaien. Ik heb zelf de F3Sc welke op de videokaart na (8400M ipv 9300M) hetzelfde moederbord heeft en grotendeels ook dezelfde compontenten zoals WLAN. OpenSUSE en Kubuntu draaiden prima op mijn F3Sc, de webcam deed het voor zover ik weet niet, maar ik ben dan ook een complete Linux noob en ben al blij als het draait.

(inmiddels heb ik het er weer afgehaald (en ja mijn sig is outdated :+ ) omdat Linux toch niet helemaal lekker werkte voor mezelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuperus
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 13:25
ik zag in verschillende lijstjes ook volgende laptop staan:

Satellite L350D-10I

CPU Type: AMD Turion 64 X2 TK-57
Moederbord Chipset: AMD M690
Geheugen Grootte: 3GB
Geheugen Type: DDR2

Video Chip: Radeon X1250
Scherm Diagonaal: 17"
Schermresolutie: 1440x900 (WXGA+)

is dit niet meer in de geest van het budget en eisen dan de Toshiba die je nu gekozen hebt?
of mis ik iets in deze laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
We willen ook een goedkoper type <500 euro opnemen die aan de eisen voldoet. Daarnaast willen we in deze klasse juist geen 17" bakbeesten, Dit zijn laptopjes om mee te nemen en echt als laptop te gebruiken. Een 17" is wat ons betreft te groot in deze klasse om even op schoot te hebben voor de TV of in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op donderdag 04 september 2008 @ 11:06:
@ Wedge838: :+ de zwarte ziekte is niet iets wat je graag meemaakt nee, gelukkig is er op dit moment maar 1 F3 die er mee te maken heeft tegenover een stuk of 25 A6-jes :+
GENETX, ik vind de F3 een mooie laptop maar hij heeft alleen geen HDMI poort (ik wil naar m'n HDTV streamen). Verder gaat het vooral om soepel tekstverwerken & browsen. Weet jij nog een leuk 15,4 inch, Core2Duo alternatief? Ik heb het niet zo op de AMD reeks :P.

Zit zelf aan een exemplaar uit de HP DV5 reeks te denken (heb ik er ook een handige afstandsbediening bij :) )

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 121879 op 06-09-2008 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34
Asus X56SN
HP DV5-1032eg
MSI Megabook GX600P?
(Ik ga persoonlijk voor de Asus, vanmiddag bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep meloen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 17:52
Ik overweeg om binnenkort een laptop te kopen. Die wil ik ook gebruiken om HD films rechtstreeks van de harddisk via HDMI op een LCD tv te kijken.

Nu ben ik benieuwd aan welke minimale eisen de videokaart moet voldoen om HD materiaal soepel af te kunnen spelen. Is Nvidia of juist ATI op dit gebied beter? Ik zie vaak een Nvidia Geforce 9200/9300 MG en de ATI HD 3450/3470 langskomen. Voldoen die goed bij het afspelen van HD of is de nieuwe Intel GMA 4500 een overweging bij de aanschaf van een laptop?

Ben bang voor een miskoop en hoop dat jullie het wat duidelijker voor me willen maken. Alvast dank!!

Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ATI is met UVD superieur, maar ook een NVIDIA kaart is prima (PureVideo). Intel zou ik niet nemen, onlangs las ik over een bug die er voor zorgt dat het beeld bij een bepaalde frequentie elke 2-3 seconden even hangt.

In principe kan elke laptop het tegenwoordig wel afspelen. Het hangt ook grotendeels van je videospeler af en of deze ook daadwerkelijk je videokaart kan benutten. Zo draaide een Full HD filmpje op mijn eigen laptop met GOMPlayer voor geen meter, met Windows Media Player Classic draaide het geheel vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251038

Is de X59SL-AP249C ook een goed alternatief op de F3Sg?

http://www.computerland.nl/ProductDetails.aspx?en=NS00638109

Het grootste nadeel vind ik dat er maar 1 jaar garantie op zit ipv 2 jaar. Weet iemand of dat bij te kopen is en zo ja, voor hoeveel?

De processor is wat langzamer, scheelt dat erg veel?
En er zit een ati in ipv een nvidea, maar zoals hierboven staat genoemd zou die juist beter moeten werken met HD materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat lijkt me niet helemaal lekker bij computerland... Ten eerste bestaat er geen Asus X59-serie, wel een X53 en X56 en X50... Daarnaast levert Asus op elke laptop 2 jaar garantie, dus die 1 jaar is ook dikke bullshit...

Op zich is dat ook een prima laptop. Alleen vindt ik hem niet terug in die config in de PW en vergelijkbare X50SL modellen zijn er niet meer, of de F3Sg wordt dan een betere koop omdat die goedkoper is. Het voordeel bij een F3/M51 is dat je er een tas en muis bij krijgt van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raar van Computerland. Zal er dinsdag eens lang gaan.

De amilo Pa3553 is verder ook een prima laptop voor mij, ik zit alleen me de garantie.
Is het ook mogelijk om er garantie bij te kopen en er 2 jaar pick up and return van te maken?
En zo ja, waar zou ik de laptop dan moeten kopen?

Edit: zie net dat er garantie bij te kopen is. Hiermee komt de prijs wel op ongeveer hetzelfde uit als de asus.

http://services.fujitsu-s...AGE&CategoryID=1&Path=0-1

En lees veel slechte ervaringen :
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=885674

Wat is aan te raden voor ongeveer dezelfde prijs, de FS of de asus?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 251038 op 07-09-2008 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

De aldi heeft nu ook een mooie notebook vanaf morgen! € 699 incl 3 jaar garantie en enkele accessoires (tas muis e.d)

http://www.medion.de/ms/aldi/md96970/nl/flash.html

Denk dat ik hem morgen ga aanschaffen, als ik op het internet zoek zie ik nou niet zo 1 2 3 vergelijkbare notebooks met de zelfde specs ( Bijv goede vidkaart ) en natuurlijk 3 jaar garantie.
Of verkijk ik mij daarop ?

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZIt nu ook sterk te twijfelen over de F3Sg of die medion. Ben een beetje bang voor de "zwarte scherm ziekte". Kan iemand mij vertellen of de Asus alsnog de beste keus is, of dat ik voor de zekerheid toch maar voor de medion moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
shameblaster schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 19:07:
De aldi heeft nu ook een mooie notebook vanaf morgen! € 699 incl 3 jaar garantie en enkele accessoires (tas muis e.d)

http://www.medion.de/ms/aldi/md96970/nl/flash.html

Denk dat ik hem morgen ga aanschaffen, als ik op het internet zoek zie ik nou niet zo 1 2 3 vergelijkbare notebooks met de zelfde specs ( Bijv goede vidkaart ) en natuurlijk 3 jaar garantie.
Of verkijk ik mij daarop ?
Voor 70 euro meer heb je een Asus X56SN.

T5750 vs T8100
3GB vs 4GB
9300M vs 9500M GS
3xUSB vs 4xUSB
extern bluetooth2.0 vs intern
HDMI vs DVI
eSata vs .....
Wifi a/b/g/n vs Wifi a/b/g

Met name de eerste drie hebben mij voor de Asus laten kiezen (in bestelling)

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nooit geweten dat er naast de desktop bbg ook eentje was voor laptops, mijn complimenten!!! Maar ik vroeg me af of er iemand een idee had waarom de Toshiba L300-14G nergens leverbaar is?? Ik zoek namelijk een goedkoop laptopje voor school, maar ik kan zou snel ook geen alternatief vinden??

• Lightning89
30 euro meer en je hebt een Lenovo R61, klasgenoot heeft em en ziet er heel degelijk en goed uit! Als ik niet wat meer grafische power nodig had had ik deze gekocht.
pricewatch: Lenovo Thinkpad R61 (NG1DNMH)

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lightning89 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 14:54:
30 euro meer en je hebt een Lenovo R61, klasgenoot heeft em en ziet er heel degelijk en goed uit! Als ik niet wat meer grafische power nodig had had ik deze gekocht.
pricewatch: Lenovo Thinkpad R61 (NG1DNMH)
Thanks, ik kwam zelf deze ook nog tegen. pricewatch: Acer Aspire 5715Z-4A3G16MI Wellicht ook een optie?

edit: alleen het nadeel van die lenovo is dat er geen tochpad op zit, het zou wat handiger zijn als ik niet elke keer de muis er bij hoef te pakken :P.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronwiel op 10-09-2008 18:08 ]

• Lightning89
Naar mijn weten zit er wél een touchpad op en zo'n knopje op je toetsenbord om mee te navigeren (je muis) en ook nog 2 losse muisbuttons.

Tja tis wel Acer vs Lenovo waar ik zeker voor Lenovo kies! Plus dat de Lenovo een stuk sneller is ook. Mijn keuze zou gemaakt zijn.

offtopic: Heb zondag een laptop besteld. Nog niet binnen en waarschijnlijk wordt ie morgen pas verzonden, maar opeens is de prijs op de site een stuk lager:S, kan ik dit verhalen op de online shop? Of is dat nutteloos? (Tgaat niet om een superhoog bedrag maar meer het idee).

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16

• GENETX
Als je niet gamed is het wel wat, maar de specs zijn niet echt super als je het mij vraagt. Er is wel beter te vinden iig, daarnaast heb je ook niks aan zoveel CPU power als je alleen wat officewerk doet, de videokaart is namelijk 10x niks in die Acer.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
GENETX schreef op donderdag 18 september 2008 @ 17:29:
Als je niet gamed is het wel wat, maar de specs zijn niet echt super als je het mij vraagt. Er is wel beter te vinden iig, daarnaast heb je ook niks aan zoveel CPU power als je alleen wat officewerk doet, de videokaart is namelijk 10x niks in die Acer.
Ja, klopt videokaart is niks.Kun je beter inleveren op cpu en meer voor videokaart gaan denk ik.

Welke merken laptop's zijn eigenlijk het beste? Of zijn er geen A en B merken? of is dat allemaal een persoonlijke keuze?

• GENETX
Veel is persoonlijk. Acer is bij mij niet hoogstaand iig. Merken als Asus en MSI waardeer ik zeer vanwege hun standaard 2 jaar garantie, Dell en HP hebben ook goede degelijke notebooks. Op dit mometn kan niemand in mijn ogen om Asus qua totaalplaatje. Zie die F3Sg bv, voor die prijs krijg je mooie specs met 2 jaar garantie en goede service en een tas en muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Phoe wat is dit toch een verschrikkelijk handig topic GENETX bedankt voor het maken en uitzoeken ik weet zeker dat heel veel mensen hier iets aan hebben.

Ik zelf zit nog te twijfelen, ik heb een budget van +-600euro
ik zit te dubben tussen de:
Fujitsu Siemens Amilo Pa3553
- Ik heb nogal twijfels bij de naam siemens, de pc's van mijn vorige opleidingen helpen hier zeker niet aan mee.
- 1Tevens heb ik mijn twijfels bij het AMD platform, kan een: AMD Turion X2 RM-70 2,0GHz zich kwa performance wel meten met een: Core 2 Duo T5750 2 GHz ?
Misschien dat benchmarks meer uitwijzen, maar die heb ik nog niet gevonden tussen deze 2.
- Wat me wel aanspreekt dat dat dubbele videokaart systeem om zo stroom te besparen.
- 2In hoeverre is de: Radeon HD 3470 gewaagt aan de: GeForce 9300M G (of andersom)
- Wel handig zijn de: 1x HDMI 1x eSATA

Asus F3Sg
- Asus voor mij een bekend en betrouwbaar merk. (betrouwbaar zegt niks natuurlijk)
- 3Gig geheugen
- Helaas geen HDMI

Dell studio15
- Ik heb momenteel een dell laptop en met uitzonderingen van een kapotte accu en een tijdje een uitvallend beeld probleem wat zichzelf ineens opgelost heeft heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
- Zelf samenstellen is wel leuk maar als ik dezelfde specificaties als bovengenoemde laptop wil ben ik volgensmij wel duurder uit.

Ik doe een opleiding multimedia en vormgeving en ben dus vaak bezig met adobe premiere,photoshop,indesign. dus dan neem ik aan dat ik wel wat geheugen in gebruik neem.

Kan iemand mij antwoorden geven op punt 1 en 2? want ik kan wel vragen welke de beste is, maar ik denk dat dat een beetje persoonlijk is?

Even vergeten te vermelden en niet geheel onbelangrijk, Ik wil er af en toe ook op gamen en dan met name cod4 en andere spelletjes, ik weet ook wel dat alles vast niet op blingbling stand te spelen is, maar op mijn oude delletje kan ik cod2 niet eens opstarten ivm videokaart troubles dus dat moet ik maar niet meer hebben.

Tevens moet hij HD(full of iets minder full 1080i) kunnen afspelen naar mijn lcd tv.

Als ik trouwens hier kijk: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html is het toch wel even slikken, mijn oudevideokaart van mijn voormalige thuis pc was voorzien van een ati x800xt welke 6310 scoort in 3dmark05 terwijl de 9300M G de helft scoort namelijk: 3252 en de HD3470 3905
:| Ondanks dat het een laptop is, vraag ik me nu helemaal af wat ik mag verwachten van de grafische pracht

Bench: http://www.notebookcheck....adeon-HD-3470.9594.0.html
Bench: http://www.notebookcheck....orce-9300M-G.11359.0.html
Ben er nog niet uit, soms is de 9300 sneller en soms heeft de 3470 weer meer fps

[ Voor 22% gewijzigd door kaasaanfiets op 19-09-2008 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Heeft de F3Sg geen HDMI? Dacht van wel. Iig is e Asus F3 wel een mooie goede laptop. Prima service. "Heb hem zelf ook!" :+

Qua performance is de HD3470 wel wat beter. Zeker in de FS, door de HD 3200 in CF te zetten haal je nog 30% meer punten vergeleken met de benchmarks. De CPU is wel een stuk trager, laten we het er op houden dat die ongeveer gelijk presteerd met een 1,6GHz C2D, een stukje trager dus.

Een andere optie is een of andere toshiba (weet niet exact welke). Die viel net buiten het budget (700-750 euro kost die) en heeft een C2D T8100 en een HD 3650, dat is een stuk sneller! Moet je maar even opzoeken in de pw. Die levert veel bang 4 buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierkeb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-03 11:57
Ik heb zelf een Asus F3SG en heb inderdaad geen HDMI aansluitingen. Zou natuurlijk kunnen dat er ook een versie is die dat wel heeft, maar voor zover ik het weet bestaat die niet.

Verder wel een erg fijne laptop, bevalt erg goed en ik kan hem iedereen aanraden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

GENETX schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 08:21:
Heeft de F3Sg geen HDMI? Dacht van wel. Iig is e Asus F3 wel een mooie goede laptop. Prima service. "Heb hem zelf ook!" :+

Qua performance is de HD3470 wel wat beter. Zeker in de FS, door de HD 3200 in CF te zetten haal je nog 30% meer punten vergeleken met de benchmarks. De CPU is wel een stuk trager, laten we het er op houden dat die ongeveer gelijk presteerd met een 1,6GHz C2D, een stukje trager dus.

Een andere optie is een of andere toshiba (weet niet exact welke). Die viel net buiten het budget (700-750 euro kost die) en heeft een C2D T8100 en een HD 3650, dat is een stuk sneller! Moet je maar even opzoeken in de pw. Die levert veel bang 4 buck.
De Toshiba Satellite A300-16I ?
Ja dat is idd een mooie laptop maar wederom geen HDMI aansluiting.
Ik weet niet welke F3Sg jij hebt maar die ik op internet tegen kom, hebben echt geen HDMI aansluiting, of de specificatie's kloppen niet op de websites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb zelf de voorganger, de F3Sc. Dat is dus dezelfde behuizing. Ik meende (maar kan er ook naast zitten) dan de F3Sg een HDMI poort heeft op de plaats waar ik DVI heb.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

GENETX schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:33:
Ik heb zelf de voorganger, de F3Sc. Dat is dus dezelfde behuizing. Ik meende (maar kan er ook naast zitten) dan de F3Sg een HDMI poort heeft op de plaats waar ik DVI heb.
Ik denk dat je er dan naast zit:
http://www.asus.com/produ...6&l1=5&l2=23&l3=523&l4=20

• GENETX
Ik weet het wel zeker :+

Er zijn ook zoveel modellen in de F3 lijn ;)

Anoniem: 147721

Ik heb even een vraag.

Mijn ouders zoeken een laptop tot max 500 euro. Hij moet een scherm van rond de 15inch hebben (hoe ouder hoe slechter de ogen). Verder internetten ze er alleen mee. Hij zal never nooit niet ergens anders voor gebruikt worden.

Wat raden jullie mijn ouders aan?

Zat zelf aan deze te denken.

399 euro ex btw.
Dell Vostro 1510.
http://www1.euro.dell.com...=bsd&cs=nlbsdt1&~lt=popup

3gig werkgeugen, 250 gig harde schijf, bluetooth,windows vista.

Zou dit wat zijn voor ze en ook de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

Ik heb even een vraag.

Mijn ouders zoeken een laptop tot max 500 euro. Hij moet een scherm van rond de 15inch hebben (hoe ouder hoe slechter de ogen). Verder internetten ze er alleen mee. Hij zal never nooit niet ergens anders voor gebruikt worden.

Wat raden jullie mijn ouders aan?

Zat zelf aan deze te denken.

399 euro ex btw.
Dell Vostro 1510.
http://www1.euro.dell.com...;cs=nlbsdt1&~lt=popup

3gig werkgeugen, 250 gig harde schijf, bluetooth,windows vista.

Zou dit wat zijn voor ze en ook de komende jaren?
Niet doen. de onderdelen die Dell nu gebruikt worden door hun recessie letterlijk overal vandaan gehaald en kies liever een 'iets' duurder modelletje of een goede 2e handse.

Let ook op het toetsenbord. Een lichte tikdruk is voor ouderen juist niet fijn zoals bij mijn Acer en een hoge indrukdrempel is dan juist prettig want oudere mensen voelen graag dat de toets ook wordt ingedrukt en de Amilo is hier een beetje te goed in en een Acer is juist te zompig.
Die laptop die jij hun aanbeveeld is zelfs te traag voor flashanimaties. Ga een beetje op de reviews af en een beetje laptop kost toch zeker 700 euro anders is een recente 2e hands misschien beter.

Zet op papier hoe je ouders willen internetten (Via WiFi, 3G, Kabel) of hoe ook. Zet op papier wat ze in de toekomst willen gaan doen en ga daar rekening mee houden. Dan is een luxere 2e hands eigenlijk net zo goed.

My 2 cents ;)

Zelf bezit ik 2 laptops

1. Acer Aspire 7520 17 inch (799) euro 2 maanden geleden (dus hoog in de basisklasse en laag in de middenklasse qua prijs)
Acer Aspire 7520, 8400 GT, 2048 MB dedicated, 2x 160 GB HDD, Turion 59 en de zwik meer op een laptop.

2. Al 1 jaar een Fujitsu Siemens Amilo 15,4 inch, 80 GB, Centrino.

De Acer had wat opstartprobleempjes zoals trubbels met het geluid en af en toe zomaar opnieuw opstarten. Hij is terug geweest en het gebeurde weer, maar nu 7 weken later nothing unusual. het geluid hapert niet meer als je MP3's afspeeld en wel als je Vorbis bestanden afspeeld.
De 2 vaste schijfen geven me wel wat extra zekerheid in mijn dataconsistentie want ik bewaar mijn back-up 'ook' op die 2e vaste schijf van 160 GB en als ik klaar ben haal ik de driveletter weg zodat niets erbij kan zonder adminrechten.

Nádàt ik alle crapware eraf geloppt had kwam ik erachter dat het nog niet veel was en heb de drivers even apart gezet en Vista van mijn originele Vista DVD afgetrokken van mijn vorige systeem en gewoon de serial gebruikt die op deze laptop bevestigd zit en een beetje tweaken en een beetje goed defragmenteren en het is best een heel rap apparaat.

Wat ik wil vermelden als enorm pluspunt is de schaling van niet native resoluties. Het apparaat accepteerd 800x480 en 1024x640 als bruikbare resoluties en sommige games op 800x480 zoals UT3 en andere games op 1024x640 en het ziet er gewoon nog heel goed uit. Deze laptop kan games aan op 1440x900, maar met 22 FPS is dat een beetje matig. Op 800x480 haal ik dan 60 fps strak in UT3. En dat met een laptop.
Geluk is dat ik weinig eisen stel aan de grafische uitstraling van een game, ik richt me op de gameplay zoals ik die leerde kennen in het Commodore 64 tijdperk toen het louter om pure gameplay ging.
Laten we wel eerlijk zijn dat een laptop met een stevige grafische kaart ook stevig belast legt op je accu. Mijn VGA is een 8400 GT. Niets bijzonders, maar ik ben er best tevreden over en ondanks de troubles in het begin klop ik hard af met deze laptop. Hij doet het eigenlijk altijd en die 2 crashes in het begin heb ik niet meer gezien en ik game er soms 4 uur aan een stuk mee.

De Amilo is puur de zakelijke laptop en een budgetmodel. Er zit een raar verhaal aan vast. Deze laptop kreeg ik letterlijk in mijn handen gedrukt van mijn werk destijds zonder doos of iets, alleen met stroomkabel en het doosje met 2 DVD's erin.
Apparaatje heeft 1024 - 256 MB dedicated vrij, een 80 GB harddisk en een 15,4 scherm.

Ik treed samen op met een echte DJ en dan zet ik deze laptop in voor de verzoeken. het is een wat trager modelletje, maar voor internet, wat werk en muziek dient hij uitstekend, het geluid uit die laptop is erg goed te noemen, beter als uit de Acer. Gamen is ondenkbaar, daar is de Acer stukke beter in.

Deze Amilo is wel stabiel en is nog nimmer vastgelopen of wat ook. Ik snap niet dat ze hem kwijt wilde. Altijd handig als reserve als de Acer kapot is.

Een enorm pluspunt van de Amilo serie en dat geld voor alle Amilo's is hun recovery software, die werkt snel en bij de eerste opstart staat de meuk er al op en bij Acer wordt dat later apart geïnstalleerd wat niet te onderbreken is omdat het toetsenbord geblokkeerd wordt. Daar schrok ik zo van dat die recovery partitie op mijn Acer inmiddels wijle is. Ik kan zelf ook wel restoren met wat ik heb.

Eerst had ik een nogal zware desktop computer, maar deze vrat samen met mijn 5.1 set en 22 inch monitor behoorlijk aan elektra en de Acer consumeert op piekvermogen slechts 1/6 van mijn desktop en de Amilo doet het nog beter met 1/12 van het oude verbruik. De 5.1 set kost niet veel vermogen, maar 60 watt via de wattmeter is al gehaald op kamervolume.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 29-09-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunnen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-04 08:45
Hey, wat dachten jullie van de HP dv6910ed. Kwa uiterlijk vind ik de HP altijd goed uitzien t.o.v. andere laptops. Ik (student) ben ook op zoek naar een laptop. Wat mijn eisen zijn: Beetje goede processor, minimaal 3GB RAM, een redelijke videokaart en een mooie uiterlijk. Kunnen jullie mij een goed advies geven?

dv6910ed: Intel® Pentium® dual-core Processor T2390
• 1,86 GHz, Level 2 cache 1 MB
dv6910ed: (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)
dv6910ed: 250 GB

meer info hier: http://h10010.www1.hp.com...-64354-64354-3725196.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazer_14
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Hey, Ik zal het hier nog een keer proberen vorige keer ging het namelijk niet volgens de regels.

Ik had 2 weken geleden een Acer Aspire 5930G besteld. Deze notebook had ik besteld omdat dat volgens mij de beste keus wat wat betreft de specs en de prijs (rond de 800€). Maar nu blijkt deze laptop niet meer leverbaar dus zoek ik voor dezelfde prijs, mag ook iets meer zijn een soortgelijke laptop.

Acer Aspire 5930G
Intel Core 2 Duo - T7350 Kloksnelheid 2000 MHz
Besturingssysteem Windows Vista Home Premium
Intern geheugen 4096 MB DDR2 2 x 4096 MB
Harde schijf 320 GB (5400 RPM, Serial ATA)
Mediastations DVD±RW Dual Layer
Beeldscherm 15.4 inch WXGA CrystalBrite TFT Breedbeeld
Resolutie 1280 x 800 pixels
Videokaart NVIDIA GeForce 9600M GT
Videokaartgeheugen 512/1280 MB TurboCache

Nu zoek ik voor deze specificaties en prijs ongeveer dezelfde laptop. Ik had een aantal laptops op het oog. Deze laptop moet de huidige generatie games kunnen draaien. Nu hoop ik dat jullie hier jullie mening over kunnen geven welke ik het beste zou kunnen kopen.

TravelMate 5730G-844G25Mn
Legitieme Windows Vista® Business, Intel® Core™2 Duo processor P8400 (2.26GHz/FSB: 1066 MHz/3MB L2 cache/25W), Magnesium Alloy, 15.4" TFT WXGA non-glare, 4GB DDR II RAM (2x 2GB), 250GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell Li-ion, Gigabit & Wireless LAN 802.11a/b/g/n, NVIDIA® GeForce® 9300M GS 256MB dedicated/up to 1535MB TurboCache, Bluetooth®, Fingerprint, EasyPort connector, HDMI, 0.3MP CrystalEye, 5-in-1 card reader, Windows® XP Professional CD kit

Aspire 6530G-704G64MN
Legitieme Windows Vista® Home Premium, AMD Mobile Turion™ 64 X2 Dual-Core processor RM70 2.0GHz, Works™ 8.5 + Office™ Home & Student 2007 Trial (60 days), 16" TFT WXGA+ High Definition CineCrystal 16:9 aspect ratio, 4GB DDR II RAM (2x2GB), 640GB HDD (2x320GB) (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 8-cell Li-ion, 56K modem, Gigabit & Wireless LAN 802.11a/b/g/n, HDMI, ATI Mobility Radeon™ HD 3650 512MB/1024MB TC, FingerPrint, 0.3MP CrystalEye, 5-in-1 card reader, Numeric Keypad, Tuba CineBass Booster, Gemstone Blue Mainstream

Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar de 5930G, hiervan heb ik gezien wat zijn videokaart aankan van de andere 2 heb ik daar niet echt een beeld van dus weet ook niet echt welke van deze 2 beter is?

Hopelijk kunnen jullie me hier wat verder mee op weghelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik wilde hierbij een drietal MSI notebooks voordragen. Ze kwamen qua eisen net te kort voor de [NBBG] Allround Notebook, maar kwamen wat met de prijs betreft iets boven het gestelde budget van de [NBBG] Basis Notebook. Het was een kleine dilemma waar ze voor te leggen :P, maar aangezien de prijs wellicht nog wat daalt (maar de specs niet veranderen) leek het me beter ze hier in dit topic te plaatsen. :) Het gaan om de volgende notbooks:

pricewatch: MSI EX400-006NL AMD based
pricewatch: MSI EX310-009NL (Rood) AMD based
pricewatch: MSI EX300-006NL (Blauw) Intel based

Ik had hierbij een vraag / discussiepunt. AMD heeft met de nieuwe Puma platform (Wikipedia EN) een nieuwe technologie gelanceerd dat de accuduur kan verlengen, de zogeheette CrossFireX. In de EX400 en de EX310 zijn AMD based, maar ze hebben geen M780G chipset die, dacht ik, wel nodig is voor de CrossFireX mogelijkheid. De EX400 heeft een SiS 672 DX + SiS968 en de EX310 heeft een ATI RX781M+SB700. Is het nu nog steeds mogelijk om gebruik te maken van de accu besparende feature gebruik te maken? Verder heeft MSI zelf ook nog een ECO functie op de EX400. In dit plaatje en dit plaatje zie je trouwens ook (als je hem vergroot door er op te klikken) dat er ook in het rood "ECO" staat op bovenop het toetsenbord bij de EX300 / EX310 varianten. Zou deze ECO functie los staan van de AMD CrossFire techniek? De Intel based EX300 heeft het namelijk ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 23-10-2008 18:06 . Reden: Megabook uit titels gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die ECO stand zal wel weer een mooie marketingtruc zijn van MSI. Zal wel niet veel meer zijn als alle andere energiebesparende features zoals het downclocken van CPU en GPU.

De EX310 heeft een ATI RX781M chipset, vergezeld met een SB700 southbridge. Beide doen mij sterk neigen naar een M780G chipset, dus met CrossFireX en PowerXpress. Het kan echter zijn dat de RX781M het goedkopere broertje is, de M780V waarvan ik zo niet weet of deze deze features ook ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keerzijde
  • Laatst online: 28-05 09:10
Ik ben zelf ook al een tijdje op zoek naar een laptop.
Gelukkig kwam GENETX met deze guide, zodat ik eindelijk weer wat
grip leek te krijgen op deze materie.

Maar ik ben er nog steeds niet uit :'(

Op basis van de in deze guide genoemde Asus F3Sg ben ik wat verder gaan kijken
en vond een heel lijstje van Asus Notebooks die zouden kunnen voldoen.
(X56SN, X56VR, X59SL, M51VR en zelfs de F3Sg met T8300 CPU)
Eigenlijk alle snelle Asus notebooks ONDER de 800,- euro. (mijn max. budget)

Maar toch zou ik graag een notebook hebben met een WSXGA+ scherm (1680x1050)
omdat ik kleine lettertjes niet erg vind en graag wat meer ruimte op mijn scherm wil
voor bv. Visual Studio.

Verder hoeft de grafische kaart niet super te zijn (voor games heb ik mijn desktop PC)
maar af en toe een 3D game moet kunnen.

Andere specs:
- HDD minimaal 160GB
- Geheugen 2GB of 3GB (Ga er toch WinXP 32 op draaien)
- 15 inch scherm (WSXGA+ 1680x1050)
- Goede batterij
- Redelijk snelle CPU (T8300, P8400, T8100, P7350 of iets dergelijks)
- Liefst Wireless-N aan boord

Weet iemand of er notebooks zijn (liefst van Asus of vergelijkbare betrouwbare merken)
die al dit moois combineren voor max 800,- euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarine
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 16:34
Als eerste: heel veel lof over deze notebook BBG, hij zou meer aandacht moeten krijgen! Ik kijk namelijk regelmatig in de PC BBG of er nog leuke nieuwe ontwikkelingen zijn, maar ik had van de notebook versie geen idee. En dat terwijl ik nou net op zoek ben naar een laptop...

Maar goed, de Toshiba Satellite A300D-14R uit de Allround NBBG is echt dé laptop voor mij:
High end (én ook nog 64 bits) processor, 4GB RAM, mid-range video kaart, én onder de 750 euro (mijn harde grens, vandaar dat ik he, toch in dit topic zet). En dan zijn er natuurlijk nog die energiebesparende functies als dikke bonus.
Maarrrr... natuurlijk ben ik nét te laat achter deze NGGB gekomen, want de laptop is nergens meer leverbaar :\

Nou ben ik dus op zoek naar een waardig alternatief voor die Toshiba Satellite A300D-14R, weet jij nog iets GENETX? Of moet ik daarvoor op de NBBG van november wachten? ;)

In de pricewatch voldoen deze 3 laptops als enige aan al mijn eisen (high-end processor, mid-range videokaart, 3 of 4 GB RAM, max €750):
pricewatch: Toshiba Satellite A300D-14R --> niet meer leverbaar
pricewatch: MSI Megabook GX600P-208NL --> té lelijk
pricewatch: Acer Aspire 5920G-604G32Mi --> is dit nog wat? tis al een redelijk oude configuratie? en is acer een goed merk?

[ Voor 4% gewijzigd door MadMarine op 14-10-2008 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@ Keerzijde:
Vergeet die 1680x1050 resolutie maar. Dan ben je denk ik minimaal 500 euro meer kwijt. Misschien kun je nog bij Dell kijken die sinds een tijdje ook dergelijke opties op de meeste laptops geeft, maar voor de rest weet ik zo geen merk waarmee dat überhaupt mogelijk is <1200 euro.

@MadMarine:
Ik zou eens kijken naar de Asus X56Sn, wel een tientje boven je budget, maar dan haal je tenminste ook goed spul in huis. Zelf ben ik niet te spreken over Acer. Ik bespaar je de horror verhalen deze keer ;) . Overigens, tegenwoordig zijn bijna alle CPU's wel 64-bit op een paar Pentium Dualcore CPU's na misschien.

Overigens komt de volgende NBBG een maandje later, december dus. Dit ivm verbeteren van de vind baarheid dmv "stucky" topics. BBG en NBBG beide bovenin de CSL is wat te veel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarine
GENETX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:53:
@MadMarine:
Ik zou eens kijken naar de Asus X56Sn, wel een tientje boven je budget, maar dan haal je tenminste ook goed spul in huis. Zelf ben ik niet te spreken over Acer. Ik bespaar je de horror verhalen deze keer ;) . Overigens, tegenwoordig zijn bijna alle CPU's wel 64-bit op een paar Pentium Dualcore CPU's na misschien.

Overigens komt de volgende NBBG een maandje later, december dus. Dit ivm verbeteren van de vind baarheid dmv "stucky" topics. BBG en NBBG beide bovenin de CSL is wat te veel van het goede.
Snelle reactie! Bedankt!
Zijn die Core 2 Duo processors ook allemaal 64 bits?
En zou je de Asus X56Sn nog boven deToshiba A300D-14R verkiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De Core Duo was bij introductie nog geen 64-bit CPU, de Core 2 Duo is dat wel altijd geweest. Persoonlijk kies ik de Asus boven de Toshiba. Langere garantie, betere CPU en ook een zeer degelijk merk.

AMD heeft wel een leuke energiebesparende feature door de externe kaart uit te schakelen, maar in principe is de prijsstelling nog niet geweldig omdat de Turion X2 Ultra niet kan opboksen tegen de Core 2 Duo. Het is bij AMD wachten op het 45nm geweld, maar ik vraag me af hoe snel AMD daar mee kan komen voor laptops... Zeker nu ze geweldige technieken in huis hebben wat betreft energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keerzijde
GENETX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:53:
@ Keerzijde:
Vergeet die 1680x1050 resolutie maar. Dan ben je denk ik minimaal 500 euro meer kwijt. Misschien kun je nog bij Dell kijken die sinds een tijdje ook dergelijke opties op de meeste laptops geeft, maar voor de rest weet ik zo geen merk waarmee dat überhaupt mogelijk is <1200 euro.
@GENETX:
Nou ja, ook goed dat ik dat weet dan.
Hoef ik daar in ieder geval niet meer naar te zoeken. 8)

Maar dan nog, als ik gewoon naar 1280x800 schermen kijk, en dan alleen nog
naar Asus, kom ik al aan de volgende kandidaten:

- F3Sg-AP062C (T5750)
- F3Sg-AP064C (T8300)
- X56SN (T8100)
- X56VR (P8400)
- X59SL (P7350)
- M51VR (P8400)

Volgens mij zit het grootste verschil in de CPU, klopt dat.
Zitten hier nog absolute toppers tussen die je kunt aanraden, of
zijn ze allemaal wel ok?
Vooral die P8400 lijkt me wel een fijne CPU of maakt het in het
echt niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:28:
Die ECO stand zal wel weer een mooie marketingtruc zijn van MSI. Zal wel niet veel meer zijn als alle andere energiebesparende features zoals het downclocken van CPU en GPU.
Dat zou jammer zijn, als het tot dat beperkt wordt.
De EX310 heeft een ATI RX781M chipset, vergezeld met een SB700 southbridge. Beide doen mij sterk neigen naar een M780G chipset, dus met CrossFireX en PowerXpress. Het kan echter zijn dat de RX781M het goedkopere broertje is, de M780V waarvan ik zo niet weet of deze deze features ook ondersteund.
Hmm, ok. Wellicht dat ik MSI kan mailen voor wat meer duidelijkheid. Ben sowieso wel benieuwd naar de eerste reviews, vooral dan over De MSI EX310 en EX300 die lijken mij goed presterende kleine laptopjes. :)

Keerzijde schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 07:47:
Weet iemand of er notebooks zijn (liefst van Asus of vergelijkbare betrouwbare merken)
die al dit moois combineren voor max 800,- euro?
Dit is wat ik ongeveer met jouw criteria uit de pricewatch heb weten te krijgen. Die Samsung lijken mij voor deze criteria wel een goed alternatief. Die 1680 x 1050 gaat zoals GENETX al zei niet lukken met je budget.

MadMarine schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:33:
In de pricewatch voldoen deze 3 laptops als enige aan al mijn eisen (high-end processor, mid-range videokaart, 3 of 4 GB RAM, max €750):
Je hebt hier imho redelijk hoge eisen met een relatief laag budget. Maar is pricewatch: Toshiba Satellite A300-16I niet vergelijkbaar met die Toshiba die jij daar noemt? Die MSI vind ik persoonlijk niet eens zo lelijk, maar goed smaak is persoonlijk. Acer zal ik net zoals GENETX niet nemen. De prijskwaliteit verhouding is volgens mij goed bij Acer, maar als de garantie periode is kort, 1 jaar, en als er iets kapot gaat gaat in het algemeen de service stroef is wat men zegt... Om even kort een motivatie erbij te geven. De pricewatch: Asus X56SN-AP124C die GENETX voorstelde lijkt me een solide keus, maar alleen nog niet heel goed verkrijgbaar.

Keerzijde schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:32:
[...]
zijn ze allemaal wel ok?
Dat kan je wellicht het beste achterkomen aan de hand van benchmarks, zoals in de CSL Notebook Buy Guide is gezet, op bijv. Notbookcheck :)

Mijn input hierover, de T5750 is een wat oudere generatie en is dan ook iets langzamer. De T8100 T8300 zijn beter, maar nog steeds een ouder (iets meer stroom verbruikende) generatie (zie bijv. Wikipedia: List of Intel Core 2 microprocessors). De P7350, P8400 en P8400 zijn van de nieuwste generatie en vooral zuiniger, maar daar moeten eigenlijk benchmarks nog uitsluitsel over geven.

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 14-10-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die X56Sn is juist een die uit roulatie gaat voor de Asus *V (Montevina) serie. Dus dan kan het best zijn dat die niet meer leverbaar gaat worden.
Keerzijde schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 13:32:
[...]

@GENETX:
Nou ja, ook goed dat ik dat weet dan.
Hoef ik daar in ieder geval niet meer naar te zoeken. 8)

Maar dan nog, als ik gewoon naar 1280x800 schermen kijk, en dan alleen nog
naar Asus, kom ik al aan de volgende kandidaten:

- F3Sg-AP062C (T5750)
- F3Sg-AP064C (T8300)
- X56SN (T8100)
- X56VR (P8400)
- X59SL (P7350)
- M51VR (P8400)

zijn ze allemaal wel ok?
Vooral die P8400 lijkt me wel een fijne CPU of maakt het in het
echt niet veel uit?
Even bijlangs:
F3Sg (beide): Goede laptops. Ik heb zijn voorganger, de Asus F3Sc en eigenlijk is alleen de GPU verschillend. Waarschijnlijk is het moederbord grotendeels hetzelfde. Prima laptopje als je niet al te hoge eisen hebt.

X56Sn: De beste laptop. Deze heeft de snelste videokaart. Dus als je van plan bent te gamen is dat je ding. Maar volgens mij was dat niet je voornaamste doel, daarbij, zie hierboven over leverbaarheid

X59Sl: Zou ik niet nemen ivm SiS chipset, gewoon voor een solide platform gaan van Intel, AMD of NVIDIA.

X56Vr/M51Vr: Deze (de M51Vr versie) laptop heeft een klasgenoot van mij. Zeer mooie laptop. Zeer compleet in de aansluitingen en vooral de 25W TDP CPU is idd heel mooi. Het verschil tussen deze 2 weet ik zo niet, het kan best zijn dat dat alleen de tas en muis is (die je bij de M51Vr wel krijgt).

Een beetje afhangende van het budget zou ik voor de laatste gaan (de *Vr). De ATI chips hebben iig geen problemen met de hitte zoals NVIDIA. Daarnaast haal je de laatste technologie in huis. Ook geschikt voor multimedia met ATI UVD en de HDMI aansluiting. Mocht je geen behoefte hebben aan het laatste spul en een HDMI aansluting dan is de F3Sg ook een zeer mooie laptop. (kies dan wel de goedkopere, die >100 euro is veel te veel voor een wat snellere CPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keerzijde
@Regeneration:

Bedankt voor de input.
De Notebook Buy Guide en Notebookcheck had ik (uiteraard) al eens doorgelezen.
Maar daar wordt de keuze helaas niet altijd makkelijker door. ;)

Die Samsung die jij voorstelde zal ik meenemen in mijn 'shortlist'.

@GENETX

Ook bedankt voor de uitleg en de input.
De modellen die jij aanraadt zal ik ook meenemen in mijn lijst.
- Asus F3Sg-AP062C (T5750)
- Asus F3Sg-AP064C (T8300)
- Asus X56VR (P8400)
- Asus M51VR (P8400)
- Samsung R510 AS02

Van deze notebooks zal ik eens de details bekijken en een keuze maken.
Super heren! Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarine
GENETX schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 12:23:
De Core Duo was bij introductie nog geen 64-bit CPU, de Core 2 Duo is dat wel altijd geweest. Persoonlijk kies ik de Asus boven de Toshiba. Langere garantie, betere CPU en ook een zeer degelijk merk.

AMD heeft wel een leuke energiebesparende feature door de externe kaart uit te schakelen, maar in principe is de prijsstelling nog niet geweldig omdat de Turion X2 Ultra niet kan opboksen tegen de Core 2 Duo. Het is bij AMD wachten op het 45nm geweld, maar ik vraag me af hoe snel AMD daar mee kan komen voor laptops... Zeker nu ze geweldige technieken in huis hebben wat betreft energiebesparing.
Ik sta nu op het punt een laptop van iemand over te nemen.
Volgens mij is het wel een mooie deal :)

15,4", C2D T9300, 4Gb DDR2, 200Gb hd 7200rpm, Nvidia Quadro FX570M... :)
En dan ook nog garantie tot juli 2011, én dat allemaal ruim binnen mijn budget :)
Heb ik dan een goeie deal, of is het dat allemaal niet meer waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat is een gloednieuwe laptop. Als ik me niet vergis ( CSL Notebook Buy Guide ) is de FX570M (typo?) gelijk aan een GeForce 8600M. Prima prestaties voor games dus. Daarnaast allemaal top hardware. De CPU is nieuw, 4GB en een 7200rpm HDD. Plus een nieuwe Quadro en garantie!

Nieuwwaarde? Ik gok zo'n 2000 euro. Prima deal dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarine
GENETX schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:34:
Dat is een gloednieuwe laptop. Als ik me niet vergis ( CSL Notebook Buy Guide ) is de FX570M (typo?) gelijk aan een GeForce 8600M. Prima prestaties voor games dus. Daarnaast allemaal top hardware. De CPU is nieuw, 4GB en een 7200rpm HDD. Plus een nieuwe Quadro en garantie!

Nieuwwaarde? Ik gok zo'n 2000 euro. Prima deal dus ;)
Oké, het is een Fujitsu Siemens Celsius H250 geworden...
Bijna dezelfde specificaties als die HP, maar dan met 2GB geheugen (ipv 4). Dat is nog wel uit te breiden naar 4Gb voor 30 euro, dus dat lijkt me prima. Én ipv de T9300 een T7500...
Het enige jammere is dat ik hier niet die über-garantie bij krijg. Deze is 3 maanden oud, en ik heb dus nog 9 maanden fabrieksgarantie. Aan de andere kant is deze dan ook weer een stuk goedkoper (500 euro).
Wat je ervan, genetx?

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarine op 20-10-2008 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nette laptop voor die prijs. Wel een ietsje ouder model intussen, maar zeker niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154824

Ik zoek zelf een laptop met de volgende specificaties:

250GB minimaal
3GB RAM minimaal
Een fatsoenlijke videokaart, ben niet echt meer een gamer maar af en toe een steam spel moet toch wel kunnen, shared geheugen ben ik geen fan van :P
1.80GHZ dualcore processor minimaal.

Zelf kwam ik deze tegen: http://www.bol.com/nl/p/n....html#product_description

Is dit misschien iets of is er iets anders/beters aan te raden?

Het is voornamelijk voor school. Gebruik vooral programma's als photoshop, 3d max, illustrator, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 154824 op 21-10-2008 11:51 . Reden: Oh .. mja misschien wel makkelijk om te vertellen wat ik er mee wil doen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
"Niet leverbaar".

Ik zou zeggen, kijk wat er is binnen je budget en gebruik CSL Notebook Buy Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GENETX schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:47:
"Niet leverbaar".

Ik zou zeggen, kijk wat er is binnen je budget en gebruik CSL Notebook Buy Guide
....argh was gisteren nog niet zo :S

Nog een kleine vraag, Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X3100 128MB shared is het mogelijk met zoiets überhaupt wat eenvoudige oudere games te spelen (CS:S, TF2 etc) en is dit geschikt voor iets zwaardere programma's zoals 3d max?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 154824 op 21-10-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keerzijde
@GENETX

Mijn keuze was eigenlijk al gevallen op de Asus M51VR omdat ik de
looks wat beter vond dan de X56VR.
(De X56VR heeft wel 1GB geheugen meer en een grotere HDD maar
dat denk ik toch niet nodig te hebben)

Maar ik twijfel nog steeds over de resolutie van 1280x800 omdat ik
denk dat ik dat te klein vind voor bv. Visual Studio (veel letterjes enzo)

Nu zag ik ook een Sony Vaio VGN-FW11E.
(16.4" 1600x900, P8400 en voor de rest ook vergelijkbaar met de M51VR dacht ik)
Lijkt me ook een mooie laptop, afgezien van het feit dat hij
natuurlijk weer 140,- euro duurder is.

Zitten hier nog minpuntjes aan? (kwaliteit, garantie, etc.)
Of is Sony ook gewoon een A-merk op laptopgebied?

Anyway, ik zie dat Paradigit een goede aanbieding heeft van die Vaio, dus ik
ga vanmiddag even kijken...

UPDATE:
Die rukkers bij Paradigit hebben dus weer typisch een lokkertje op hun website staan
want eenmaal in de winkel bleek hij in ALLE filialen definitief uitverkocht.
"Oh ja, die moeten we nog van de website halen". (yeah right :( )
Maar hij staat er dus nog steeds op. Smerige praktijken noem ik dat.
Toen ben ik hem maar bij hun 'buren' (Zercom) gaan halen voor 15 euro meer.
Ben zeer tevreden over de notebook tot nu toe en ben blij dat ik toch
voor de hogere resolutie gekozen heb.

[ Voor 31% gewijzigd door Keerzijde op 27-10-2008 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben tot 3 keuzes gekomen (willekeurig)

#1: http://dixons.nl/De_onlin...fault.aspx#specifications
#2: https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=24698&tc=cbsearch
#3: http://www.salland.eu/?re...4-250-gb-f5gl-ap034c.html

Welke zouden jullie aanraden? Of misschien zijn ze allemaal niet zo geweldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 154824 schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:52:
[...]
Nog een kleine vraag, Mobile Intel® Graphics Media Accelerator X3100 128MB shared is het mogelijk met zoiets überhaupt wat eenvoudige oudere games te spelen (CS:S, TF2 etc) en is dit geschikt voor iets zwaardere programma's zoals 3d max?
Nee. De Intel chipjes zijn eigenlijk gemaakt om puur beeld te geven. Zodoende kun je internetten en misschien een spelletje van 5 jaar terug draaien. In de link die ik gaf staan de meeste videokaarten genoemd. ik zou een in de mid-range klasse aanraden.

Alle door jou genoemde laptops hebben ook weer een integrated videokaartje. Daar geldt eigenlijk hetzelfde voor als die Intel: Troep waar je niet veel mee kunt.

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 21-10-2008 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ik had al eerder enkele 13,3" notebooks van MSI genoemd. Vandaag kwam ik een paar Asus 13,3" notebooks tegen in de Media Markt waarbij de laptop (en ook het toetsenbord) veel gelijkenis toonde.

Ik heb van het typenummer alleen onthouden dat het een F6 serie was. Een serie die niet is opgenomen in de pricewatch. Ik heb verder onthouden dat er een T5XXX processor in de laptop zat. De laptops kosten ronde de 800 euro. Als ik op de Asus site kijk dan zou het de volgende twee laptops kunnen zijn, die niet veel verschillen behalve de videokaart als ik het zo snel even bekijk:
Asus F6S - graka: NVIDIA® GeForce® 9300M G, 256MB VRAM
Asus F6E - graka Embedded Intel® GM965 (=Integrated GMA X3100 graphics)

Die laptops zijn dus Centrino based, maar Centrino 2 met de PXXXX processoren van Intel zijn ook al uit. En inderdaad. Even verder zoeken op de site kom ik het volgende tegen, waarbij ook de graka het enige verschil lijkt:
Asus F6V - ATI Mobility™ Radeon® HD 3470, External
Asus F6A - Embedded Intel® GMA X4500HD (GM45)
Deze twee zouden gewaagde concurrenten kunnen zijn met de MSI EX300 / EX310. Waarbij de MSI iets compacter en lichter schijnt volgens de opgegeven specs: "303(L) X 231(D) X 24-30(H)mm 1.9KG with 4 cells battery" tegenover de " 31.6 x 23.27 x 2.7 ~ 3.52 cm (W x D x H) 1.99 kg, (with 3 cell battery)" van de Asus.

Deze afbeelding van de EX310 had ik eerder gezien (klik op de afbeelding voor nog een extra vergroting), daar lijkt het toetsenbord van de Asus F6 sprekend op (niet dat het onmogelijk / goed / slecht enz. is, maar het viel me gewoon op :)). Je ziet de Asus F6 toetsenbord indeling enigszins door op de afbeelding van de overzichtspagina van een van de Asus F6 te klikken, ik heb helaas niet zo snel een hogere resolutie afbeelding kunnen vinden. De indeling is gelijk zelfs de kleinere 4-puntsdruktoetsen zijn hetzelfde, die overigens niet eens zo slechts typen had ik kunnen ervaren.

Dan is er nog een bijzondere de Asus F6H, die een "Intel® Atom® Processor N270 : 1.6 GHz 533 MHz, On-Die 512K Cache" als heeft.

Lijken mij allemaal hele aardige laptops. Ben benieuwd wat de nieuwe serie F6A en F6V gaan kosten en of ze dit keer wel in de pricewatch zullen verschijnen. ;)

edit:
Kon er niet op wachten en heb ze daarom zelf maar toegevoegd. :P
Nu kan je de Asus F6S, F6E, F6V, F6A en F6H wel in de pricewatch vinden. :)
Edit 2: Ze zijn ondertussen, ook voor mij onbekende reden, weggehaald...
Edit 3: De reden is heel simpel de producten zijn niet uniek (variabele processor/geheugen/OS enz.), en dat moeten ze wel zijn om opgenomen te worden. Zo moet er een code achter de naam staan of in het beste geval een EAN.

[ Voor 26% gewijzigd door Regeneration op 10-11-2008 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342

Ik ben op het moment ook even aan het kijken voor een nieuwe laptop voor mijn moeder. Ze heeft nu Dell Latitude D600 (Centrino 1.6 gHz)
Het gebruik zal vrij minimaal zijn qua zwaar werk. Het ding wordt enkel gebruikt voor de communicatie (mail, MSN). Wat downloaden en brandenaf een toe een aflevering kijken, that's it. Echt zeer minimaal.
Nu zal alles wat nu voor weinig te koop is wel beter zijn, maar het mag wel een beetje geupgrade worden.

Ik zag bij Paradigit de eerder aangeraadde Toshiba L300-14G op de site staan (voor €498), maar die was uiteindelijk toch niet beschikbaar.
Ze opperden mij een Acer Travelmate 5520G-402G16Mi maar dan met 3GB RAM, voor dezelfde prijs. Qua aansluitingen een leuk apparaat, zeker voor die prijs.
Het enige waar ik erg over twijfel is de snelheid, met name van de processor (Turion 64 X2 TL-58). Op notebookcheck zijn ze daar allesbehalve van onder de indruk.
Hierdoor vraag ik me af of het nog wel echt bang for buck is, of dat je gewoon krijgt (o.k. het is Acer ;) ) waar je voor een betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik ben zelf geen Acer fan, maar in deze prijsklasse is er weinig keuze en de laatste modellen zijn wel beter iig. Kijk overigens nog wel even bij Dell, die hebben vaak ook leuke systemen.

Over de CPU, die is prima zat voor dit werk. Ja, hij is verouderd. Maar voor dit geld krijg je ook een budget Core Duo die echt niet sneller is. 2 jaar geleden werkte ik met de 300MHz lager geklokte AMD Turion 64 X2. In combinatie met mijn GeForce Go 7600 kon ik daarmee prima gamen en vond ik de CPU ook absoluut niet traag.

En ja, 2 jaar is wel lang geleden. Maar in die tijd heeft AMD ook maar 400MHz extra weten te bereiken.. Toch zou ik de AMD boven een Intel Core Duo verkiezen omdat de AMD een zogenaamde "Full Featured" CPU is waar men niet heeft bezuinigd op de FSB, features en cache zoals bij de Core Duo wel het geval is.

[ Voor 23% gewijzigd door GENETX op 25-10-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38342

Genetx, bedankt voor je antwoord, dan is het in ieder geval niet slecht voor die prijs.
Weet je misschien of de bouwkwaliteit wel verbeterd is van de Dells? Ik vind het namelijk best opvallend dat zowel een oude Dell Inspiron van mij (een jaar of 4 geleden) en die Latitude van mijn moeder op dezelfde manier defect zijn: De scharnieren zijn losgekomen, zodat het nu een tablet model is geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Anoniem: 38342 schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:55:
Genetx, bedankt voor je antwoord, dan is het in ieder geval niet slecht voor die prijs.
Weet je misschien of de bouwkwaliteit wel verbeterd is van de Dells? Ik vind het namelijk best opvallend dat zowel een oude Dell Inspiron van mij (een jaar of 4 geleden) en die Latitude van mijn moeder op dezelfde manier defect zijn: De scharnieren zijn losgekomen, zodat het nu een tablet model is geworden ;)
Er zijn wel meer die minder zijn. Ik vind Dells altijd degelijk overkomen voor hun prijs. Mijn Asus heeft ook niet de beste scharnieren in principe, maar als ik de laptops in mijn klas vergelijk dan kan ik dat eigenlijk van geen enkele laptop zeggen. De kwaliteit van toshiba's van 8 jaar geleden ligt helaas ver achter ons... Zelf verkies ik Dell iig boven Acer. Van die laatste heb ik ooit het rampenmodel 5024 mogen zien... Schroeven die er gewoon uitvallen is maar een van de vele manko's wat dat ding had :X

Op degelijkheid van laptops durf ik dus mijn geld niet in te zetten. Ze zijn veel geodkoper geworden de laatste jaren en helaas hebben ze allemaal ook op bouwkwaliteit ingeleverd wat mij betreft.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 25-10-2008 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Ik was ook eens aan het kijken wat voor 800 euro het beste is dat je kan krijgen. Ik vind het belangrijk dat er een snelle CPU in zit, veel geheugen (4GB) en een redelijk goede videokaart (waar ik in ieder geval CoD4 en PES2009 op kan spelen).

Toen kwam ik uit bij de Acer Aspire 5930-734G32MN (790 euro).
  • Intel Core 2 Duo P7350
  • 4GB geheugen
  • Geforce 9600M GT
  • 320GB HD
  • Blu-ray
Die blijkt nu niet leverbaar meer en dus ging ik verder op zoek. Ben nu uitgekomen bij de Toshiba Satellite A300-1A9 (850 euro).
  • Intel Core 2 Duo T8300
  • 4GB geheugen
  • Radeon HD3650
  • 500GB
Echter vind ik deze Toshiba al iets minder dan de Acer. Weten jullie nog meer laptops die met deze eisen in aanmerking komen?

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45

Shapeshifter

Get it over with

Allereerst, hulde voor de NBBG, lijkt me een goede ontwikkeling.

Dan, ik ben op zoek naar een laptop voor een opa. Hij is pas net begonnen met computers en wil voorlopig alleen wat internetten en office gebruiken, dus kwam ik automatisch hier terecht. De Amilo lijkt me opzich een mooi apparaat voor een mooie prijs, maar ik vroeg me stiekem af waarom de populaire Acer Aspire 6530G-703G32MN nergens genoemd wordt.

Bij deze is, naast de verschillende processor en de ietwat afwijkende resolutie van 16", het prijsverschil maar 30 euro, maar daarvoor krijg je wel 1 GB RAM en 70GB HD-ruimte extra (oh, en een USB poort) voor terug.

Welke zou van de Fujitsu Siemens Amilo pa3553, Asus F3Sg, MSI PR210 en de Toshiba L300-14G trouwens het meest 'opavriendelijk' zijn?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Shapeshifter schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:27:
Allereerst, hulde voor de NBBG, lijkt me een goede ontwikkeling.

Dan, ik ben op zoek naar een laptop voor een opa. Hij is pas net begonnen met computers en wil voorlopig alleen wat internetten en office gebruiken, dus kwam ik automatisch hier terecht. De Amilo lijkt me opzich een mooi apparaat voor een mooie prijs, maar ik vroeg me stiekem af waarom de populaire Acer Aspire 6530G-703G32MN nergens genoemd wordt.

Bij deze is, naast de verschillende processor en de ietwat afwijkende resolutie van 16", het prijsverschil maar 30 euro, maar daarvoor krijg je wel 1 GB RAM en 70GB HD-ruimte extra (oh, en een USB poort) voor terug.

Welke zou van de Fujitsu Siemens Amilo pa3553, Asus F3Sg, MSI PR210 en de Toshiba L300-14G trouwens het meest 'opavriendelijk' zijn?
Deze NBBG is al wat ouder en die Acer was er volgens mij nog niet toen. Daarnaast ben ik zelf niet echt te spreken over Acer eerlijk gezegd.

Ik weet niet hoe de ogen van je opa zijn, maar een klein jaar terug zat ik hier met dezelfde situatie. Na 10 jaar van aandringen werd het voor mn A-technische opa toch eens tijd om met de computer aan de slag te gaan. We hebben voor een 17" laptop gekozen omdat hij dan alles wat beter kan lezen (DPI verhoogd) maar toch nog genoeg ruimte op het scherm overhoud. Ik zou dus adviseren om in ieder geval samen met je opa eens langs wat winkels te gaan en laptops in het echt aanschouwen.

Voor de rest zouden de specs weinig uitmaken. We hebben toen een budget model gehaald, amar dan nog wel met een dualcore en 2GB voor Vista. Dat draait prima voor hem. Ik neem aan dat jou opa ook niet veel meer gaat doen als internetten, mailen en eens een briefje tikken in ieder geval. Jaag je dus niet onnodig op kosten. Een snellere CPU en grotere HDD zijn leuk voor de tweaker, maar over het algemeen zijn opa's zo traag in de omgang met een PC dat ze het niet zullen merken ;) . Kijk eerder op extra dingen zoals garantie en extra's. Zeker garantie van minimaal 2 jaar zou ik aanraden. Laptops blijven een stuk vatbaarder voor schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 21:25
Tot nu toe heb ik altijd wat aan de GoT-community gehad voor wat advies her en der. Zodoende zou ik nu ook graag een beetje advies willen. Een dergelijke BBG is dus ideaal voor mij, ik zou hier blind op in gaan.

Ik ben dus in de markt voor een laptop. Eenvoudig ding, office, internet, that's probably it. Er staat een frisse PC thuis waarmee ik (voorheen :P ) games op speel, download en gewoon rommel.

Ik kan mijzelf ook scharen onder de leken van de laptops. Ervaringen van anderen betekenen dan ook veel in het aankoopsproces. Zodoende toen ik een mail kreeg van Dynabyte, waar ze een Toshiba laptop adverteren voor € 550,- ( https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=24973, actieprijs ) trok dit mijn aandacht.

Maar de laptops in deze BBG ook.

Mijn dilemma: de Toshiba lijkt mij een puike value-for-money koop, alleen twijfel ik enorm over de 17". Ik denk dat ik dit niet hoef. Het apparaat wordt er nodeloos groter van, ik denk dat ik het met 15,4" prima kan, waarschijnlijk ook beter. Moet ik eieren voor mijn geld kiezen en de Dynabyte aanbieding oppikken of verder snuffelen voor iets goeds in deze prijsrange?

edit: hij moet overigens gewoon snel zijn in het doen en laten met office werk, niet moeilijk doen als ik internet + msn + cd branden + WMP tegelijk doe (om maar iets te noemen). RAM minimaal 3GB vanwege Vista, HDD geef ik niets om qua inhoud, overige gadgets zijn niet bepalend (cam, cardreader etc)

[ Voor 11% gewijzigd door El-Loco op 06-11-2008 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hangt wat van het doel af. 17" zou ik persoonlijk nooit nemen omdat ik dat geen laptop meer wil noemen. Mijn 15,4" is al groot, maar kan wel ieder dag in mijn Eastpak tas naar school, daar kan ik er dan nog wel relaxed een dag achter zitten en ook op schoot is hij niet te groot. Voor mij dus een perfect formaatje.

Mijn opa heeft daarentegen een 17" bakbeest. Deze staat toch altijd op het bureau tenzij mn opa hem meeneemt naar mij toe voor vragen en uitleg. Daarnaast heeft hij voor zijn mindere ogen dan mooi het overzicht op een hoger DPI.

Mocht je je laptop dus als laptop nemen, neem dan een 15,4" of kleiner. 17" is dan inderdaad te lomp voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 18:54

razoon

"Keep on keeping on"

Wou T schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 23:39:
Ik was ook eens aan het kijken wat voor 800 euro het beste is dat je kan krijgen. Ik vind het belangrijk dat er een snelle CPU in zit, veel geheugen (4GB) en een redelijk goede videokaart (waar ik in ieder geval CoD4 en PES2009 op kan spelen).

Toen kwam ik uit bij de Acer Aspire 5930-734G32MN (790 euro).
  • Intel Core 2 Duo P7350
  • 4GB geheugen
  • Geforce 9600M GT
  • 320GB HD
  • Blu-ray
Die blijkt nu niet leverbaar meer en dus ging ik verder op zoek. Ben nu uitgekomen bij de Toshiba Satellite A300-1A9 (850 euro).
  • Intel Core 2 Duo T8300
  • 4GB geheugen
  • Radeon HD3650
  • 500GB
Echter vind ik deze Toshiba al iets minder dan de Acer. Weten jullie nog meer laptops die met deze eisen in aanmerking komen?
Deze lijkt me heel goed:
HP dv5-1160ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 23:12

jedel

Kevlar

Zou de Samsung R505-FS02 een goed alternatief kunnen zijn voor de Fujitsu Siemens Amilo pa3553?
Volgens mij zijn de specs nagenoeg gelijk? maar wel 2 jaar garantie

En die is nu in de aanbieding bij de dynabyte

Ik vraag me alleen af of de samsung ook de crossfireX heeft met een HD3200
dit notebook is niet te vinden bij samsung (de FS01 ook niet)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat lijkt me inderdaad een prima (zo niet beter) alternatief. Ik ga er van uit dat er gewoon er een AMD M780G chipset in zit aangezien ook de CPU en GPU op het puma platform zijn gebaseerd. Dat betekend dus dat er een HD3200 IGP in zit, kan eigenlijk niet missen of ze moeten een oudere AMD M690G van stal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
OK. Mijn oog ziet die Samsung dus ook. Maar Samsung zegt mij als laptopfabrikant vrij weinig, en maakt het voor mij lastiger om het avontuur met het apparaat aan te gaan. Zit ik fout hiermee en kunnen jullie mijn bezwaren wegnemen? :P Want ook dit lijkt weer een great bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Dat kan kloppen ;) Samsung levert pas sinds kort laptops in Nederland. Ze zijn echter al veel langer in Duitsland en Azië op de markt. Elke mediamarkt heeft ze wel staan volgens mij, dus dan kun je ze wel eens proberen (wat ik echt aanraad te doen, ook al koop je online). Volgens mij zijn de ervaringen in het Samsung topic wel goed. Ik denk dat Samsung geen verkeerd merk is, maar alleen onbekend in Nederland wat betreft laptops. Zelf heb ik ze nog niet getest en kan dan ook geen oordeel geven, maar ik zet hem op het moment gelijk met een merk als Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ik had Regeneration in "[NBBG] Basis Notebook - september 2008" en Regeneration in "[NBBG] Basis Notebook - september 2008" al een verhaal gehouden over wat 13.3" laptopjes maar het wil maar niet ophouden want heb er weer een gevonden. :P :)
offtopic:
Alle aanwijzing dat ik ingehuurd wordt door bedrijven berust op toeval, ik ben onpartijdig en krijg voor deze "reclame praatjes" (als je het zo wil noemen) geen vergoeding. :+ Met andere woorden ik ben zelf een beetje op zoek naar een leuk laptopje. :P

Dit keer is het de pricewatch: Toshiba Satellite U400-136. Hij is nog beperkt beschikbaar maar de specs zijn aardig vergelijkbaar met de eerder aangekaarte laptopjes. Enkele verschillen zijn (naast het merk)

- Aantal USB poorts. MSI heeft er "slechts" 2 terwijl de Asus en de Toshiba er 3 hebben en nog 1 gedeeld met de firewire.

- Grafishe kaart. De Asus-en hebben de "beste" met de HD3470 terwijl de MSI's een tikje lager geklokte HD3450 hebben. Het verschil zal hier niet heel groot zijn. Het verschil is wel groter t.o.v. de Toshiba die een Intel Graphics Media Accelerator X4500 heeft. Je zou hier echter nog wel spellen op lage settings kunnen spelen.

- Grootte en massa laptop.
MSI heeft opgegeven:
30,3 x 23,1 x 2,4-3,0 cm - 1.9kg with 4 cells battery
Asus heeft opgegeven:
31,6 x 23,3 x 2,7-3,5 cm - 1.99kg, with 3 cell battery
Toshiba heeft opgegeven:
31,4 x 22,9 x 2,8-3,5 cm - vanaf 2.0kg
Volgens de opgegeven specs is de MSI dus het meest compact. De Asus en de Toshiba zijn qua formaat ongeveer hetzelfde. Qua massa kan je vaak met een korrel zout nemen, maar het klinkt wel logisch dat de MSI dan ook het lichtst is.

Alles bij elkaar genomen is de Toshiba een aardig alternatief. Waarbij je net als de andere merken 2 jaar garantie krijgt 1 jaar garantie hebt t.o.v. 2 jaar van de andere merken. De grafische kaart is wat minder, maar sowieso zijn deze latopjes niet bedoel om te gamen, waarbij als je dat ook niet van plan bent wellicht zelfs een voordeel kan zijn. Wellicht wat minder verbruik, minder gewicht en minder warmte. Het zal allemaal niet veel zijn maar alles is wellicht mooi meegenomen als je niet van plan bent te gamen. De Toshiba's heeft ook een iets betere processor de Intel Core 2 Duo P8400 i.p.v. de Intel Core 2 Duo P7350 van de MSI's (wat de Asus-en hebben is niet bekend in de pricewatch).

Wat ik me nog een beetje afvroeg is hoe deze merken ten opzichte van elkaar verhouden. Wellicht kan GENETX hier meer over vertellen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Uiteraard :)

De laptops die ik naastelkaar zet zijn:
pricewatch: MSI EX310-009NL
pricewatch: MSI EX300-006NL
pricewatch: Toshiba Satellite U400-136
Asus F6Vr bij MyCom*

Qua degelijkheid schat ik alle laptops gelijkwaardig in, alle 3 A-merken met een goed verleden. Asus en MSI krijgen een streepje voor vanwege de 2 jaar garantie.

Als we kijken naar de CPU dan presteerd Asus het minste met de T5750 op 2GHz, de MSI P7350 loopt ook op 2GHz maar zal net iets sneller zijn aangezien het een penryn model is. De Toshiba heeft net als de MSI een 25W CPU maar loopt nog 266MHz sneller. De AMD optie van MSI delft met een QL-60 (1.9Ghz als ik me niet vergis) toch echt het onderspit. Wat betreft videokaart is Asus het snelste, op de voet gevolgd door de MSI. De Toshiba kan deze niet bijbenen.

Gelet op de prijs zou ik voor een Asus F6 gaan. De AMD versie van MSI is gelijkgeprijsd (~800 euro) maar de Asus is dan toch echt sneller. De andere MSI is zo'n 100 euro duurder en dat is veel voor een CPU die niet echt veel beter is. De Toshiba is ook gelijk geprijsd maar heeft een jaar minder garantie.

Persoonlijk vind ik de Asus het best uitgebalanceerd. Die Toshiba heeft meer rekenkracht, maar niet de videokaart om er echt gebruik van te maken. Een leuke extra is dat de Asus een TV Tuner heeft ingebakken. Persoonlijk zou ik dus wederom voor een Asus gaan :+

Echter zou ik nog even wachten. De versie van MyCom lijkt door het typenummer wel een Amerikaans model (ik kan er naast zitten). Mogelijk komen er nog wel meer met mogelijk een betere CPU.

*) Staat nog niet in de pw, deze kon ik als enige vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 09 november 2008 @ 18:38:
Qua degelijkheid schat ik alle laptops gelijkwaardig in, alle 3 A-merken met een goed verleden. Asus en MSI krijgen een streepje voor vanwege de 2 jaar garantie.
Klopt, was even verward met een ander model. Maar deze Toshiba heeft inderdaad 1 jaar garantie geen 2. Dat is inderdaad wat minder dan.
Persoonlijk vind ik de Asus het best uitgebalanceerd. Die Toshiba heeft meer rekenkracht, maar niet de videokaart om er echt gebruik van te maken. Een leuke extra is dat de Asus een TV Tuner heeft ingebakken. Persoonlijk zou ik dus wederom voor een Asus gaan :+
De Asus lijkt mij van deze drie/vier modellen ook wel de meest uitgebalanceerde optie waarbij je ook een extra's als TV-tuner (had ik nog niet opgemerkt, maar kan inderdaad van meerwaarde zijn) muis en tas bij krijgt (die laatste twee volgens de gobal site van Asus). Bij de andere merken is de losse muis en tas niet (of niet duidelijk) aangegeven, waarbij ik dan uitga van dat je ze niet erbij krijgt.
Echter zou ik nog even wachten. De versie van MyCom lijkt door het typenummer wel een Amerikaans model (ik kan er naast zitten). Mogelijk komen er nog wel meer met mogelijk een betere CPU.
Ik zal zeker nog even wachten. De Asus F6 serie is ook verder nog nergens te krijgen in Nederland (online) behalve inderdaad die bij Mycom en dat de F6 ook nog niet op de Nederlandse Asus site verschenen heeft er wellicht wel mee te maken. Nog bedankt voor je reactie in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
Mag ik dit topic ook gebruiken om eenvoudigweg te vragen 'wat moet ik kopen?' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Nee :+

Je zult toch echt even zelf wat moeten zoeken, ik en andere users willen dan wel even kijken of de keuzes (samen met onderbouwing) kloppen met je eisen of dat je misschien beter verder kan zoeken (zie het als goedkeuring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 12:44
Ik ben totaal van mening veranderd, eerst zat ik in verkeerde forum met mijn budget, ik moet bij Basiclaptop zijn maar goed...

Ik heb naar mijn wensen gekeken, ik heb op dit moment toch een game pc thuis staan dus waarom zou ik weer geld uitgeven om een game laptop te aanschaffen. Ik heb bijna alle reviews gelezen en zo te zien is die Asus F3SG-AP062C en Fujitsu Siemens Amilo Pa3553 staan vooral bekend en worden ook aangeraden door GENETX.

maar ik zit te denken, het is bijna jaarwisseling, zullen prijzen niet goedkoper worden! en als ik nog ff wacht tot in Dec, dan komt een nieuwe NBBG heb ik gelezen, zou er dan betere en goedkopere opties voor aanschaf van een laptop komen?

[ Voor 3% gewijzigd door kardox op 10-11-2008 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
kardox schreef op maandag 10 november 2008 @ 19:15:
maar ik zit te denken, het is bijna jaarwisseling, zullen prijzen niet goedkoper worden! en als ik nog ff wacht tot in Dec, dan komt een nieuwe NBBG heb ik gelezen, zou er dan betere en goedkopere opties voor aanschaf van een laptop komen?
Behalve als je (veel) haast hebt met je laptop kan je het beste wel even kan wachten, denk ik. Bij de feestdagen worden er wellicht interessante latops aangeboden voor een scherpe prijs en GENETX (met anderen) zullen weer dan inderdaad met een NBBG komen. Het zal denk ik niet zo zijn dat je aankoop die je maakt bijv. die Asus of Fujitsu Siemens gelijk waardeloos wordt, maar het kan wellicht wat schelen in prijs, prestatie of beide. Maar het kan ook anders uitpakken. Bijv er zijn geen verdere interessante aanbiedingen en jij wilt deze Asus of Fujitsu Siemens kopen waarbij een grotere vraag naar is bij de feestdagen met een beperkt aanbod, waardoor ze slecht verkrijgbaar worden en in het ergste geval duurder. Maar deze doemscenario schat ik persoonlijk minder hoog in. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Regeneration op 10-11-2008 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik gok dat de prijs niet veel verder zakt. Doorgaans hebben we een echt budget <500 euro model, een kleine 12-13" laptop en 2 laptops in de klasse van 600-700 euro met low-end dedicated kaart. Bij die eerste 2 zal weinig veranderen gok ik, hooguit iets betere specs of een tientje er af. Bij die laatste zullen er wat betere CPU's inzitten, of wat meer RAM. Vooral de nieuwe 45nm lichting Core 2 Duo's zullen de volgende NBBG deze klasse bereiken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 23:12

jedel

Kevlar

GENETX schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 12:40:
Dat lijkt me inderdaad een prima (zo niet beter) alternatief. Ik ga er van uit dat er gewoon er een AMD M780G chipset in zit aangezien ook de CPU en GPU op het puma platform zijn gebaseerd. Dat betekend dus dat er een HD3200 IGP in zit, kan eigenlijk niet missen of ze moeten een oudere AMD M690G van stal halen.
ter info:
Ik hem (de samsung R505-fs02) nu in bezit
tot nu toe geen klachten.
Er zit gelukkig wel een 780G chipset in (ook volgens CPU_Z) maar de HD3200 kan ik niet de vinden (geen M versie?)
dus geen crosfireFx volgens mij, maar wel een HD3470.

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Ik heb een leuke aanbieding gezien op Wehkamp, namelijk Asus X59SL-AP253C laptop

Leuke Processor en de Videokaart is toch niet slecht. Momenteel is ie bij Wehkamp goedkoopste zover ik gezocht heb.
verder staat niks over garantie.

Is die niet interresante laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Zeer leuke laptop ja!
jedel schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 23:47:
[...]

ter info:
Ik hem (de samsung R505-fs02) nu in bezit
tot nu toe geen klachten.
Er zit gelukkig wel een 780G chipset in (ook volgens CPU_Z) maar de HD3200 kan ik niet de vinden (geen M versie?)
dus geen crosfireFx volgens mij, maar wel een HD3470.
Die zit gewoon in de chipset dus die heb je zeker wel. Alleen zal Windows als het goed is alleen de dedicated weergeven, maar dat weet ik ook niet zeker. Ik heb helaas geen ervaringen met dit mooie platform. Misschien dat je wat mee rop internet kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Vandaag Wehkamp gebeld over garantie van Asus X59SL-AP253C laptop en vrouw achter de telefoon zei eerst: Er zit standaard 1 jaar garantie op maar ik kon het natuurlijk verlengen naar 3 jaar, dus ik zei doemaar! ze ging ff kijken voor mij en ik kreeg antwoord dat ze geen garantiepakket hebben voor die laptop en ze kon helaas niet verlengen naar 3 jaar. Andere merken kan wel.

Dat heeft mij toch het gevoel gegeven van NIET KOPEN!!! want 1 jaar vind ik kort. ( Misschien is dat helemaal niet kort maar dat weet ik niet).

Is het nog verstandig om toch voor die Laptop te gaan of wordt het afgeraden en opzoek gaan voor een andere laptop?

[ Voor 4% gewijzigd door kardox op 12-11-2008 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Asus levert hoe dan ook altijd 2 jaar garantie en kun je gewoon bijkopen. Hoe dan ook, de Pricewatch kent hem ook ;)

pricewatch: Asus X59SL-AP263C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
GENETX schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:53:
Asus levert hoe dan ook altijd 2 jaar garantie en kun je gewoon bijkopen. Hoe dan ook, de Pricewatch kent hem ook ;)

pricewatch: Asus X59SL-AP263C
Bedoel je dan dat ik standaard 2 jaar garantie van Asus zelf krijg en van Wehkamp 1 jaar?
En bij Wehkamp is die goedkoper dan bij andere Pricewatch-leveranciers.

• GENETX
Je krijgt gewoon 2 jaar garantie van Asus. Wanneer je wat hebt met je laptop kun je hem direct door Asus laten ophalen, dat hoeft niet via Wehkamp.

Ach, en het verschil is nog geen 10 euro met de PW. En misschien moet je bij Wehkamp ook wel verzendkosten betalen (haal er nooit wat) en heeft die in de PW 4GB in plaats van 3GB werkgeheugen. ;)

• kardox
GENETX schreef op donderdag 13 november 2008 @ 11:18:
Je krijgt gewoon 2 jaar garantie van Asus. Wanneer je wat hebt met je laptop kun je hem direct door Asus laten ophalen, dat hoeft niet via Wehkamp.

Ach, en het verschil is nog geen 10 euro met de PW. En misschien moet je bij Wehkamp ook wel verzendkosten betalen (haal er nooit wat) en heeft die in de PW 4GB in plaats van 3GB werkgeheugen. ;)
Heb net besteld via 4Launch en als het goed is kan ik morgen ophalen in Eindhoven.
IDD hier zit 4GB in plaats van 3GB werkgeheugen!!! Dat had ik niet gezien.

Ik hoop dat ik geen miskoop heb gedaan, ik kon niet meer wachten tot volgende maand voor nieuwe NBBG of prijsdalingen.

Bedankt voor je help :)

Anoniem: 181795

Allereerst wil ik even kwijt dat dit een geweldige informatiebron is, mooi geregeld!

Ik twijfel tussen de Acer Travelmate 5730-6B4G32Mn en de Asus F3SG. Qua prijzen ontlopen ze elkaar niet veel.

Acer:
http://www.acer.nl/public...rc=2175114082#inu57_57858

Asus:
http://www.asus.com/produ...=0&model=2076&modelmenu=1

Ik zou denken dat de acer beter is. Deze heeft:
-4 gigabyte versus 3 gigabyte van asus
-wireless n ipv. wireless g
-meer harddisk ruimte

De garantie is bij beide 2 jaar. De asus levert een tas + muis extra, dus dat spreekt in het voordeel van asus.

Het uiterlijk, de grootte van de harddisk en de g of n wireless interesseert me niet echt. De garantie is gelijk aan elkaar dus dat maakt ook niet uit.

Blijven als discussiepunt nog het geheugen, de videokaart en de processor over. Daar kom ik niet echt uit.

Videokaart
Wat ik me echter nog het meest afvraag is de videokaart. De acer heeft een Radeon Mobility HD3470 en de asus GeForce 9300M G. Klopt het dat de Radeon wat beter presteerd dan de GeForce? Ik heb dat hier vandaan: http://www.notebookcheck....y.153+M545dd6ace26.0.html

Processor
De acer heeft een Intel Core 2 Duo T5870 en de asus een Intel Core 2 Duo T5750 ontloopt elkaar dat veel?

Iemand een idee welke laptop het beste presteerd? Ik zou zeggen de acer, maar die is waarschijnlijk niet voor niets niet opgenomen in het overzicht.

• Regeneration
  • Niet online
Als het goed is bedoel je dus deze: pricewatch: Acer Travelmate 5730-6B4G32Mn met de Acer?

Ik kan het volgende erover zeggen.
Bij de Asus is het als het goed is 2 jaar "garantie over de hele wereld" bij de Acer is dat slechts alleen het eerste van de 2 jaar. Weet niet of het van toepassing is, maar wellicht nog even nuttig om te weten.
Blijven als discussiepunt nog het geheugen, de videokaart en de processor over. Daar kom ik niet echt uit.

Videokaart
Wat ik me echter nog het meest afvraag is de videokaart. De acer heeft een Radeon Mobility HD3470 en de asus GeForce 9300M G. Klopt het dat de Radeon wat beter presteerd dan de GeForce? Ik heb dat hier vandaan: http://www.notebookcheck....y.153+M545dd6ace26.0.html
Volgens Notebookcheck's GPU benchmark-lijst ontlopen ze elkaar weinig. Verder kan een AMD M780G chipset met de intergrated HD3200 videokaart m.b.v CrossfireX voor nog een kleine boost zorgen in prestaties. Echter de Acer met de Radeon Mobility HD3470 heeft een Intel chipset dus zal dit niet van toepassing zijn.
Processor
De acer heeft een Intel Core 2 Duo T5870 en de asus een Intel Core 2 Duo T5750 ontloopt elkaar dat veel?
Op Notebookcheck's CPU benchmark-lijst zijn nog geen benches te vinden, maar aangezien ze bijna hetzelfde zijn (enige verschil is dat de 5870 een iets hogere FSB heeft) denk ik dat het niet veel gaat uitmaken. [/]
Iemand een idee welke laptop het beste presteerd? Ik zou zeggen de acer, maar die is waarschijnlijk niet voor niets niet opgenomen in het overzicht.
Acer is geen slechte keus, maar op kwaliteit en service laat het soms wat steekjes vallen is de algemene indruk van consumenten. Wat betreft prestaties zullen ze niet heel veel verschillen vermoed ik. Verder is de Acer is waarschijnlijk niet opgenomen omdat hij toen nog niet uit was. Deze NBBG is van september (in december komt de nieuwe NBBG) terwijl de Acer pas sinds begin november in de pricewatch is verschenen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 13-11-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 23:17

renskoenraadt

Like No Other

Ik ben momenteel ook opzoek naar een laptop om de periode naar de nieuwe AMD chipsets met DDR3 ondersteuning te overbruggen. Ik zit daarbij in dubio tussen een aantal laptops.

Wat ik ermee wil doen:

Internet/Office voor studie (SportMarketing & Management)
Films kijken (eventueel uitvoer op FullHD tv)
Een game als COD4/Fifa2009/e.d.

Nieuwere zal sowieso lastig worden (nieuwe Need For Speed/COD5/Brothers In Arms), daar moet ik denk ik wel een 9600gt voor hebben...

Nu had ik een aantal types gezien, zoals deze:

Acer 7730 7730G-734G64MN
Asus X72VR Asus X72VR-7S034C

Probleem is dus dat Asus geen fatsoenlijke laptop met goede videokaart maakt...or am i wrong? En dat Acer nu niet echt een verschrikkelijk goed merk is qua degelijkheid, maar wel top-specs levert voor de prijs (goedkoopste zit rond 875 euro), maar een Blu-ray drve mist...

Hebben jullie nog een idee voor een laptop die aan mijn wensen voldoet?

Even op een rijtje:

17"
P7xxx/P8xxx/P9xxx proc
Blu-ray drive
Minimaal 320gb opslag
Videokaart die COD4 op high settings speelt (dus wsl een 9600gt)

[ Voor 5% gewijzigd door renskoenraadt op 19-11-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281881

Zit zelf te kijken naar de Fujitsu Siemens Amilo Pa 3515. Mooi ontwerp en bovendien voelt hij erg degelijk aan. Nadeel is wel de resolutie (ben nu 1400x1050 gewend), maar ik kan voor een bedrag rond de €600,- alleen bij Dell WXGA+ vinden. Erg jammer. Verder ben ik niet veeleisend, het is al snel beter dan mijn huidige antieke laptopje. :)

Verder vraag ik me af of de meerprijs voor de Amilo Pi 3525 misschien niet de moeite waard is. Enige PC met AMD-processor die ik heb gehad had nogal last van oververhitting en als ik op notebookjournal.de kijk dan ben ik bang dat de Pa hetzelfde probleem heeft. Betrouwbaarheid is wat mij betreft erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Kreeg vandaag bericht van de RMA dat mijn toshiba a100-683 403 euro reparatiekosten moet hebben om weer draaiend te worden. Dit is me iets te gortig dus ben nu op zoek naar een andere laptop

mijn oog is gevallen op de volgende 2 laptops

Toshiba a300D-14u (pricewatch: Toshiba Satellite A300D-14U)

deze kost nu 650 euro

specificaties in het kort zijn:
AMD Turion 64 X2 RM-70
3GB intern
Radeon Mobility HD3470 (256mb tot 1024 shared)

asus-f3sg-ap062c (pricewatch: Asus F3SG-AP062C)

deze kost nu 665 euro
specificaties (staan al vaker in dit topic)
Intel Core 2 Duo T5750
3GB intern geheugen
GeForce 9300M G 256 mb

Ik ben erg benieuwd naar het verschil in videokaart (en dan ook ten opzichte van mijn radeon x1600 (256m tot 512 shared)die in mijn vorige toshiba zat) zijn deze 2 kaarten beter?
Ik ben graag wat aan het prutsen met photoshop maar ook weer niet zo ernstig dat ik aan een apple zit te denken, budget laat dat ook bij lange na niet toe. Af en toe een spelletje is ook wel leuk, mijn x1600 kon alles aan wat ik deed dus als deze kaarten beter zijn dan moet dat nu ook lukken

Voordeel van de asus is dat deze 2 jaar garantie heeft en de toshiba maar 1 jaar. Aangezien mijn toshiba net kapot is ben ik zoizo een beetje huiverig over toshiba....)

Kan iemand mij een beetje inzicht geven in de vershcillen omtrent de videokaart en het verschil met mijn vorige? ik heb al wat lopen neuzen op notebookcheck ik wordt er niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bij notebookcheck is het zo dat meer == beter over het algemeen. Zelf zal de 9300M echt een pak trager zijn als je huidige kaart (ik heb nu een 8400M G die nog iets trager is), daarvoor had ik een Go 7600 die gelijk is aan je X1600 en ik merk het behoorlijk. Ook de ATI kaart zal hooguit evensnel zijn als je X1600, maar ook dat betwijfel ik door het gedeelde geheugen.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het is toegestaan om zelf met andere laptops te komen en meningen te delen. Onderbouw dan wel je keuzes zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Feedback over de Notebook BBG kan hier.