Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04 18:48
Is het overzetten van een grafische kaart ontzettend makkelijk of geeft dit een hoop gerotzooi en configuratiefouten. De grafische kaart is namelijk nog in orde en is mogelijkerwijs over te zetten . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Bij deze een grafiekje voor een duidelijker overzicht.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/v32h5u.jpg

De GPU's zijn aan elkaar gewaagd, echter zou ik voor de HD3470 gaan. Deze is op 55nm gebakken (i.t.t. 90nm voor de 9300M G) en zal dus ook minder warmte produceren. Beide GPU's HD-encoding in de pocket dus dat argument laat ik achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
zo kijk, daar heb ik wat aan ! dankjewel

Komt er binnenkort weer een nieuwe BBG voor laptops? erg makkelijk dit. Iets trekt mij richting de toshiba a300d-14u, alleen die 1 jaar garantie ism met mijn net gecrashte laptop doet mij nachtmerries bezorgen.... moeilijk moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23
Een videokaart overzetten gaat in ieder geval niet, 99% van de videokaarten in laptops zijn gewoon geïntegreerd in het moederbord en zitten er dus gewoon vast in.

Deze week beginnen we aan de nieuwe NBBG en die hopen we ergens volgende week uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Heb hier al eerder eens wat gevraagd over een laptop voor mijn opa. Met hem zijn we uiteindelijk naar de MediaMarkt gereden en hebben we een Toshiba Satellite L300-19F meegenomen die destijds in de aanbieding was (voor iets van € 499,- dacht ik), dat was een maand geleden, hij is nu wat goedkoper...

Prima apparaat, ziet er strak uit, voelt degelijk aan. Draait retesnel op Windows XP Prof.

Nu heb ik een vriendin en die vriendin in kwestie doet de PABO. Zij geeft daarom soms gymlessen en bij een van deze lessen vond ze het een goed idee om haar laptop in de gymzaal uit te stallen, wat leide tot een frontale aanvaring met de eerdergenoemde laptop en een voetbal (Epic Fail). Uiteraard word ik gelijk gechartered om een nieuwe laptop aan te schaffen en dan het liefst gisteren...

Heb even rond zitten kijken en dacht in eerste instantie weer aan die Toshiba, maar aan de andere kant vermoedde ik dat er intussen vast een betere prijs/kwaliteit laptop te vinden was. Iemand noemde al eerder de Samsung R505-FS02 [Specs] Deze heeft net wat meer HD-ruimte en een Card-Reader en een degelijke videokaart. Verder een Turion, ik weet alleen niet zo goed hoe deze zich houdt ten opzichte van de Celeron Duo.

Nou viel me op dat er deze week bij de Mediamarkt een aanbieding loopt van de Samsung R510 FA09 [Specs] Deze heeft een Intel Core 2 Duo, maar de geintegreerde videokaart maakt niet zoveel indruk op mij.Verder vind ik ze erg op elkaar lijken.

Wat ik overigens mis op al deze laptops is een TV-Out. Zeker in haar positie is het soms handig om dingen te kunnen vertonen op een beamer of TV.

Hebben jullie nog tips?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Van een klasgenoot hoorde ik vandaag (die ook geen s-video out op zn nieuwe laptop heeft) dat er wel een verloopje is voor VGA (D-Sub) naar S-Video, de pinnen en schema's heb ik hier ook wel eens van gezien dus dat zou mogelijk moeten zijn.

De Turion X2 is sneller als een Celeron Dualcore. Die laatste is een budget model, terwijl de Turion gewoon het highend model van AMD is. De Core 2 Duo is in veel gevallen sneller, of je moet het traagste model pakken die grofweg gelijk presteert.

Blijft de vraag over, waarvoor heeft ze een degelijke videokaart nodig? Speelt ze games? In principe is het niet nodig en veroorzaakt het wel meer warmte. Een GF 9200 (die in de andere samsung zit meende ik?!) is ook prima genoeg voor normale taken en HDTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Ja, nu ik er zo over nadenk heeft ze inderdaad niet echt een goede videokaart nodig. Ze kijkt af en toe TV via internet en speelt soms Freecell, dat is alles :p Hoewel, af en toe wil er nog wel eens wat Photoshop bij komen kijken, maar niets professioneels.

Ik zoek gewoon een lekker goedkope laptop waar een studentje mee overweg kan en die Samsung R505-FS02NL van 700 euro is dan eigenlijk al te duur. Waarschijnlijk is die R510 FA09 van 600 euro dan beter.

Ik zou natuurlijk ook gewoon nog goedkoper kunnen denken, iets als de Toshiba Satellite L300-1BD of de MSI EX600-408NL bijvoorbeeld, maar dan geef ik denk ik toch liever net iets meer uit, dat het net iets langer meegaat.

Dan zijn de Toshiba Satellite L300-19F en de Toshiba Satellite L300-1AY toch wel weer mooie middenmootmachines...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
@GenetX:
als je nu zou moeten kiezen tussen de eerder genoemde toshiba met 1 jaar garantie en de asus met 2 jaar welke zou je dan nemen? Ik ben er zelf nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de service van Asus. Waarschijnlijk ga ik vandaag bezig met de nieuwe versie van de Basis NBBG, ik heb net even vlot gekeken en deze maakt ook een goede kans, samen met de laptop van Samsung hierboven.

Vooral de Asus maakt een zeer goede indruk op mij nu. Snelle Turion Ultra die amper onderdoet (en zeker voor de concurrenten in deze klass) C2D en dan het voordeel van hybrid graphics en het behoud van dualchannel ram met 4GB.

[ Voor 27% gewijzigd door GENETX op 04-12-2008 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkars
Bedankt voor de hulp, ik heb zojuist de asus besteld die je in je laatste bericht hier noemde. Mijn oog was er nog niet op gevallen maar deze heeft inderdaad voordelen boven de 2 die ik noemde. Dat is het nadeel van het grote scala aan laptop en uitvoeringen, je moet het net zien.
Hij is nu te koop voor 677 euro (689 inclusief verzenden) maar de eerst volgende winkel bied hem voor 50 euro meer aan, soort van aanbieding kun je het wle noemen denk ik.

Leuk dat er 4 gb intern geheugen bij zit, ben benieuwd of dit erg merkbaar is met de 2 gb die ik hiervoor gebruikte. Ik denk dat 3 gb voor mij ook wel genoeg is. Die ene keer dat hij de volle 4 gb nodig heeft is wel te overzien. Maar het feit dat het er in zit geeft mij geen reden om het er uit te halen en te vervangen voor 3 gb :D

Ik denk dat die halverwege volgende week geleverd wordt. Ben benieuwd wie er eerder is, de nieuwe NBBG of mijn laptop ! Bedankt met het meezoeken en succes met de Gide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Vergeet niet dat als je de volle 4GB wilt aanspreken ook een 64-bitsversie van het OS nodig hebt. 32-bit maakt helaas niet geheel efficiënt gebruik daarvan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Mijn vriendin heeft dus ook een nieuwe laptop nodig. Ze vertrouwt bestellen uit het buitenland niet echt. Ze wil liever een winkel en dat ze dus de garantie daar kan regelen.

Hoe gaat die garantie net in z'n werk moesten we die Asus M51TR-AP033C kopen bij Zercom Computers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Mocht de notebook defect raken, kan je via Zercom de notebook opsturen of een RMA aanvragen bij Asus zelf. Ik meende dat men pick-up & return hanteert, je hoeft hem dus niet zelf op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou leuk zijn als er ook wat meer aandacht komt voor notebooks van 12 tot 13 inch. Helaas zijn die wel duurder dan zowel de grotere als de kleinere modellen. Voordeel is wel dat ze een volwaardige processor hebben i.t.t. de netbooks met Atom cpu en tegelijkertijd nog licht en handzaam genoeg zijn om in een kleine tas vervoerd te worden. Ik zoek voor begin volgend jaar een vervanging voor m'n pc en omdat ik emigreer-plannen heb, zal ik voor het eerst van m'n leven een laptop gaan aanschaffen.

Een netbook is als main computer gewoon te klein. Zo'n lompe 'desktop-op-schoot' is echter ook niet de bedoeling. Vandaar dat ik 12"-13" zo'n mooie maat vindt met als grote voordeel dat de resolutie gewoon WXGA is. :)

Momenteel heb ik de Acer Travelmate 6293 op het oog maar die is vrij prijzig. De Toshiba Satellite U400-136 zit in dezelfde prijsklasse. De wat lichtere broer U400-151 is dan toch weer een stukje goedkoper maar dat verschil kan over een maand of twee zo klein zijn dat de keuze automatisch op de 136 valt. Overigens zijn beide Toshiba's met 13,3" toch net weer wat groter.

Een laptop uitkiezen blijkt tot dusver lastiger te zijn dan verwacht. Met een pc heb je alle vrijheid in het samenstellen. Bij laptops ben je meteen flink beperkt in je keuze. Jammer dat er geen zelfbouw laptops bestaan waar je zelf in propt wat je wilt hebben. Nu blijft het bij wat extra RAM bijprikken of eventueel later een SSD inbouwen. Laat ik de zoektocht naar het ideale model maar als een uitdaging beschouwen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2008 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
12-13"-ers zijn echter niet standaard voor de meeste mensen. We proberen ze altijd wel wat aandacht te geven, zo heb ik voor de komende NBBG weer een 12,1" variant in de Basis notebook klasse en een 12,1" in de workstation klasse (als ultra portable model met veel kracht in huis). Mogelijk dat we in de februari editie wel een 12-13" special doen, dat was al bij ons opgekomen. Maar om iedere 2 maanden een complete NBBG hiervoor de schrijven is wat teveel van het goede.

Er zijn overigens wel een aantal zelfbouw barebones als je goed zoekt. Volgens mij zijn ze er wel bij frieslandcomputers en kun je bij bv Zepto en Dell je laptop zelf grotendeels samenstellen. Maar volgens mij hebben ze allemaal geen 12" modellen, alleen Dell heeft met de XPS 1330 nog een 13"-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2008 @ 00:41:
Zou leuk zijn als er ook wat meer aandacht komt voor notebooks van 12 tot 13 inch. Helaas zijn die wel duurder dan zowel de grotere als de kleinere modellen. Voordeel is wel dat ze een volwaardige processor hebben i.t.t. de netbooks met Atom cpu en tegelijkertijd nog licht en handzaam genoeg zijn om in een kleine tas vervoerd te worden. Ik zoek voor begin volgend jaar een vervanging voor m'n pc en omdat ik emigreer-plannen heb, zal ik voor het eerst van m'n leven een laptop gaan aanschaffen.

Een netbook is als main computer gewoon te klein. Zo'n lompe 'desktop-op-schoot' is echter ook niet de bedoeling. Vandaar dat ik 12"-13" zo'n mooie maat vindt met als grote voordeel dat de resolutie gewoon WXGA is. :)
Ben het met je eens, maar ook met GENETX in de zin dat 12", 13", 14" niet echt standaard is, wat wellicht komt omdat ze een hogere prijs hebben, lage aanbod en een lage vraag van comsumenten. Wat nu oorzaak en gevolg is, kan ik moeilijk zeggen, maar zo is het wel. Door de hogere instapprijs (de prestaties zijn ze namelijk wel redelijk goed vergelijkbaar met andere laptops, m.u.v. grafisch gebied) schikt denk ik af. Men gaat dan liever voor een wat meer budget (~ 600 euro) 15".
Momenteel heb ik de Acer Travelmate 6293 op het oog maar die is vrij prijzig.
Hij is inderdaad wel wat prijzig. De specs zijn niet onaardig, maar bijvoorbeeld de pricewatch: Samsung Q210 AS01 heeft betere specs voor een vergelijkbare prijs. Waarbij de Samsung 2 jaar garantie heeft en Acer maar 1. De service van Acer is men over het algemeen ook niet super positief. Er zijn nog meer alternatieven, die ik aan het einde van deze post heb gezet.
De Toshiba Satellite U400-136 zit in dezelfde prijsklasse. De wat lichtere broer U400-151 is dan toch weer een stukje goedkoper maar dat verschil kan over een maand of twee zo klein zijn dat de keuze automatisch op de 136 valt. Overigens zijn beide Toshiba's met 13,3" toch net weer wat groter.
Dit zijn imho goede alternatieven, waarbij de 136 wel de voorkeur heeft zeker als het verschil nog kleiner wordt. Wel hebben deze Toshiba's "maar" 1 jaar garantie.
Een laptop uitkiezen blijkt tot dusver lastiger te zijn dan verwacht. Met een pc heb je alle vrijheid in het samenstellen. Bij laptops ben je meteen flink beperkt in je keuze. Jammer dat er geen zelfbouw laptops bestaan waar je zelf in propt wat je wilt hebben. Nu blijft het bij wat extra RAM bijprikken of eventueel later een SSD inbouwen. Laat ik de zoektocht naar het ideale model maar als een uitdaging beschouwen. ;)
Ik ben zelf ook een beetje aan het kijken in deze sublaptop range. Eigen nog niet echt de intentie op iets te kopen, maar wel uit intresse. Er zijn weldegelijk zelfbouw merken voor laptops, maar het blijft momenteel wel beperkter dan een gewone PC samenstellen. Degene die ik heb gevonden (met o.a. hulp van GoT :))

De bekendste is wellicht Dell met de M1330 (die GENETX ook al noemde). Hier is men over het algemen positief over en je hebt wat meer vrijheid in keuze. Op de USA site staat trouwens ook een Mini 12, een Dell Inspiron 13 en een Dell Inspiron 14, die respectievelijk 12.1", 13,3" en 14,1" zijn. Deze zijn nog niet op Nederlandse of Belgische site verschenen, maar het zal denk ik wel deze kant op komen, wanneer is nog niets over bekend.

Een ander merk is XXODD (met een ervaringen topic op GoT: XXODD ervaringen?) Hier kan je ook naar eigen wens samenstellen en (in mijn ogen) heb je meer keuze.

Dan is er nog Zepto, met bijv. de Notus A12 (12") en eventueel de Nox A14 (14"). Ook hier kan je naar eigen wens samenstellen. Er is ook van dit merk een ervaringen topic: [Ervaringen] Zepto Nox / Mythos - Deel 1.

Verder heb je ook BTO als zelfbouw laptop merk. Met de U•BOOK 12W14 en de U•BOOK 14C27 als de kleinere varianten.

Let op: mijn ervaring is dat wanneer je dit soort zelfbouw laptops de prijs snel kan oplopen (of je bent snel geneigd het beste te kiezen ;)), maar je kan dan ook meer naar wens samenstellen. :)

Ik heb ook wat "kant en klare" laptops gevonden. (Naast die jezelf ook al had gezien).
- pricewatch: Packard Bell Easynote BG47-U-010 en pricewatch: Packard Bell Easynote BG48-U-011 zeer mobiele en goedkope 12" laptop, alleen mist hij wel een interne DVD drive.
- pricewatch: Lenovo Thinkpad SL300 2738 een 13.3" laptop met degelijke specs. Voor voor minder dan 700 euro lijkt me dit een prima koop. Maar de prijs schommelt momenteel nog sterk.
- pricewatch: MSI PR210-004NL en pricewatch: MSI PR210-065NL betaalbare 12"
- pricewatch: MSI EX310-009NL en de pricewatch: MSI EX300-006NL 13.3" laptops met goede prestaties, maar wel wat prijzig (MSI EX300 = intel based met iets betere proc en ook iets duurder)

- pricewatch: HP Pavilion tx2650ed heeft wellicht een aparte vermelding nodig. Dit is namelijk een 12" "entertainment tablet" zoals HP het zelf noemt. Voor een prijs van ~900 euro is het echt een koopje, voor de specs en tablet functie. Maar het apparaat heeft (uiteraard) wat moeten inleveren om zo goedkoop te zijn. Zo is hij niet heel compact voor een tablet die je soms wel in je hand wilt houden: 22,4 (l) x 30,6 cm (b) x 3,13 cm (min h) / 3,87 cm (max h), vooral de hoogte is wat aan de hoge kant en het gewicht is: ~ 1,96 kg met een 4 cell. De tablet maakt ook niet erg efficiënt gebruik van de accu, maar je krijgt in de NL versie wel twee batterijen 4 cell en een 8 cell mee. Verder kan het apparaat redelijk warm worden en zijn de kijkhoeken van het scherm slecht te noemen.
HP komt wel met een opvolger, wanneer die in Europa verschijnt is alleen jammer genoeg nog niet bekend.

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:57
Deze verdient wel een update voor januari of december, maar ikzelf ben nu helaas genoodzaakt om een laptop aan te schaffen voor school. Nu heb ik me wat georrienteerd, maar er is verschrikkelijk veel keus voor rond de 500 euro. Dit is dan ook waar ik een laptop voor zoek.

Nu hoor ik vaak slechte verhalen van Acer dus wil liefst alles behalve deze, maar dat is niet echt mijn vraag.

Het voornaamste verschil tussen het hele gros laptops is eigenlijk de processor, daarin is dan ook waarover ik meer wil weten, ik ben opzoek naar een rijtje waarin ik kan zien welke rond die prijs het beste is en zo naar onder.

Er zullen hier vast wel reviews over geschreven zijn, maar ik krijg ze zo niet gevonden

Intel Celeron M 575
Intel Pentium Dual Core Processor T3200
Intel Core 2 Duo T2390
Intel Core 2 Duo T5800

Hoe hoger de prijs hoe betere je vindt, maar ik wil eigenlijk de goedkoopst mogelijke laptop die er is, dus ik ben vooral benieuwd naar de prestaties van de T3200 en daarbij vergelijkend andere.

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
J_star schreef op donderdag 11 december 2008 @ 16:28:
Deze verdient wel een update voor januari of december
Als het goed is komt er "binnenkort" een December editie uit. Deze NBBG is inderdaad al wat ouder, maar dat komt omdat er gekozen is om de NBBG niet parallel te laten lopen met de BBG, dus zit er eenmalig 2 maanden tussen. :)
Het voornaamste verschil tussen het hele gros laptops is eigenlijk de processor [...]
Er is een hele mooie CSL Notebook Buy Guide opgesteld. (De link zit wellicht wat verstopt in [NBBG] CSL Notebook Best Buy Guide - september 2008, onder het kopje "bonus"). Daar kan je bij Processors - Meer Informatie een link vinden naar Notebookcheck (uitgebreide uitleg) en Notebookcheck (lijst met scores). Daar zie je hoe de processoren presteren. :)

Overigens staat niet altijd een score bij elke processor soms zoals bij de T3200, is de processor nog zo nieuw en zijn er nog geen benchmarks van gedraaid. Dan is er eigenlijk niets anders dan wachten op benchmarks.

[ Voor 9% gewijzigd door Regeneration op 11-12-2008 18:42 ]

• J_star
Bedankt voor deze toelichting, jammer nog niks van de T3200 te vinden is, maar daar kan ik wel mee leven.

Gezien mijn beperkt budget leek me uiteindelijk deze laptop het beste:
LINK Pricewatch ASUS X58

Gewoon basic laptop waarop ik school zaken kan doen, zoals Visio, Office, basic ik verveel me game, en eventueel filmpje.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe best buy guide, vooral naar goedkoopste laptop keuze die er wordt gemaakt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

J_star schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:57:
Bedankt voor deze toelichting, jammer nog niks van de T3200 te vinden is, maar daar kan ik wel mee leven.
Notebookjournal.de heeft een aantal benchmarks van de T3200. O.a. in een Asus laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
Zoals eerder gepost ga ik denk ik deze Asus laptop aanschaffen, echter twijfel ik nog over mijn keuze. Kan iemand mij een alternatief geven of melden of dit een verstandige keus is.

Asus biedt 2 jaar pickup and return garantie, wat vele merken niet doen, verder vondt ik niks opmerkelijks (ontbreekt HDMI aansluiting of optische uitgang).
J_star schreef op donderdag 11 december 2008 @ 20:57:

Gezien mijn beperkt budget leek me uiteindelijk deze laptop het beste:
LINK Pricewatch ASUS X58

Gewoon basic laptop waarop ik school zaken kan doen, zoals Visio, Office, basic ik verveel me game, en eventueel filmpje.

Ik ben benieuwd naar de nieuwe best buy guide, vooral naar goedkoopste laptop keuze die er wordt gemaakt en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

J_star schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:19:
Zoals eerder gepost ga ik denk ik deze Asus laptop aanschaffen, echter twijfel ik nog over mijn keuze. Kan iemand mij een alternatief geven of melden of dit een verstandige keus is.
[...]
Geen slechte deal. Ik zou zelf liever deze Medion nemen. Betere videokaart, wel HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvriesema
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:16
J_star schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:19:

Asus biedt 2 jaar pickup and return garantie, wat vele merken niet doen, verder vondt ik niks opmerkelijks (ontbreekt HDMI aansluiting of optische uitgang).
Sta zelf voor een gelijke keuze, budget ongeveer 500 euro. Ik zie dat jij Acer direct hebt afgeschreven en dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Als je echter de reviews leest is de kwaliteit van Acer de laatste tijd wel toegenomen.

Naast de door jou genoemde Asus X58L-AP022A, twijfel ik sterk over de Acer Travelmate 5730-6B2G16MN. Ook met 2 jaar garantie, wel met HDMI, een betere processor.

Ik wacht dan ook op de komende BBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
bvriesema schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:35:
[...]

Sta zelf voor een gelijke keuze, budget ongeveer 500 euro. Ik zie dat jij Acer direct hebt afgeschreven en dat had ik in eerste instantie ook gedaan. Als je echter de reviews leest is de kwaliteit van Acer de laatste tijd wel toegenomen.

Naast de door jou genoemde Asus X58L-AP022A, twijfel ik sterk over de Acer Travelmate 5730-6B2G16MN. Ook met 2 jaar garantie, wel met HDMI, een betere processor.

Dat is inderdaad een goed alternatief, maar wat ik heb gehoord van garantie afhandeling van Acer heb ik ze eigenlijk bewust vermeden. Een laptop leidt heel wat meer als een desktop en heeft daarom wat hogere eisen voor mijzelf kwa service en bereikbaarheid ivm garantie afhandeling.

Maar daarnaast, heeft deze wel een snellere processor, met een betere integrated videokaart. Het wordt er niet makkelijker op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Garantie afhandeling bij Asus is ook geen rozengeur en manenschijn kan ik je vertellen. Maar wellicht beter dan Acer ja dat kan ik me wel voorstellen.
PS. MM had vorige week een 15,6" Compaq Intel met HDMI voor 444. Dat was echt een superdeal, misschien komt er nog zoiets terug.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 16-12-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:26
Hallo, ik ben ook op zoek naar een nieuwe laptop, onder andere ivm met school. Nu zit ik erg te twijfelen tussen de Asus M51VR-AP011C en de asus-x59sl-ap263c. De eerste is 40 euro duurder, maar heeft een betere processor.(P8400 tegen P7350)
Beiden hebben ze een HD3470, maar alleen de M51 heeft hdmi? klopt dat?. Dus nu vraag ik me af of het het waard is om 40 euro extra te besteden aan deze laptop.

//edit:
Nu ben ik ook nog deze laptop tegen gekomen: asus-x56vr-ap072c, volgens mij zelfde specs als de M51? maar dan 10 euro goedkoper. of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 18% gewijzigd door jooncheez op 16-12-2008 18:28 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jooncheez schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:23:
Hallo, ik ben ook op zoek naar een nieuwe laptop, onder andere ivm met school. Nu zit ik erg te twijfelen tussen de Asus M51VR-AP011C en de asus-x59sl-ap263c. De eerste is 40 euro duurder, maar heeft een betere processor.(P8400 tegen P7350)
De eerste heeft volgens mij een Intel (?) chipset, de tweede een Sis chipset. Dat is zeker 40 euro waard,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooncheez
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:26
Philflow schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:25:
[...]

De eerste heeft volgens mij een Intel (?) chipset, de tweede een Sis chipset. Dat is zeker 40 euro waard,
Oke dat had ik even gemist. Maar ik heb hier niet zoveel ervaring mee, hoezo zou ik meer aan de Intel chipset hebben? Merk ik hier zoveel van?

[ Voor 4% gewijzigd door jooncheez op 17-12-2008 14:47 ]

[XBO/PSN: BroedersKolk]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
bvriesema schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:35:
[...]

Misschien is deze ook nog waard om toe te voegen, heeft denk ik betere processor, en toch een tussenstap tussen 17 en 15 inch. Echter weet ik niet hoe zwaar je keuze is, maar deze laptop is nog lichter als die Acer en Asus laptop.

pricewatch: MSI VR630-052NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jooncheez schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:29:
[...]
Oke dat had ik even gemist. Maar ik heb hier niet zoveel ervaring mee, hoezo zou ik meer aan de Intel chipset hebben? Merk ik hier zoveel van?
Over het algemeen levert Sis beduidend minder accuduur en mindere prestaties dan Intel. Maar wellicht dat Sis inmiddels beter kan meekomen. Ik zelf zou altijd eerder voor Intel gaan.
Om zekerheid te hebben zou ik zeggen zoek wat reviews op, misschien bij notebookcheck of notebookjournal.de

[ Voor 11% gewijzigd door Philflow op 17-12-2008 20:14 ]

• bvriesema
@J_star: om de keuze nog iets moeilijker te maken is ook de Samsung R510-FA06 een optie.

• Philflow

Philflow

bvriesema schreef op donderdag 18 december 2008 @ 00:03:
@J_star: om de keuze nog iets moeilijker te maken is ook de Samsung R510-FA06 een optie.
Mooie deal hoor. 488 euro, HDMI, Intel T3200, Intel chipset, 2.7kg. Ik geloof niet dat er een betere budget laptop is op dit moment. Of het moet de Medion zijn van 444 met betere GPU maar mindere CPU.

• J_star
Dat maakt inderdaad de keuze wat lastiger, nu zijn de types die ik overweeg als volgt:Eventueel kan dit meegenomen worden in komende BBG

Ikzelf ben helemaal de draad kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door J_star op 18-12-2008 10:40 ]

• Philflow

Philflow

J_star schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:36:
Ikzelf ben helemaal de draad kwijt.
Ik geef graag mijn mening :)

Asus valt af door de X3100 GPU, dat kan niet meer in 2008/2009. 1080p afspelen is dan al een zware klus.

MSI valt ook af, ik heb het niet geverifieerd maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat zowel de CPU, GPU als chipset beduidend minder presteren dan de Acer en Samsung.

Dan gaat het dus tussen de Acer en Samsung.
Voordelen Acer: eSata en een betere CPU.
Voordelen Samsung: hoogst waarschijnlijk een betere accuduur (beter powermanagement en Acer wil nog weleens besparen op accu's.) Wellicht betere bouwkwaliteit. (Acer heeft nogal een slechte reputatie met hun goedkope series maar of dat nog steeds terecht is staat open voor discussie).

Maar goed dingen als de accuduur en bouwkwaliteit zou je eigenlijk moeten nazoeken op notebookjournal.de of notebookcheck.net. Dat heb ik nu niet gedaan.

Edit: GPU van de MSI is trouwens wel aardig.

• J_star
Ieder commentaar verwelkom ik, maar is die AMD echt slomer als een T3200 van intel?
Tevens heeft de asus wel meer geheugen en meer harddisk ruimte.

Echter is er niks over op notebookcheck te vinden helaas.

Dus hieruit rijst de vraag welke processor is het beste en is amd zo sloom ivm t3200, daarbij is 2gb niet te weinig ivm de 3gb van de ASUS.

Van die videokaart kan ik gelijk geloven.

• Philflow

Philflow

J_star schreef op donderdag 18 december 2008 @ 18:26:
Ieder commentaar verwelkom ik, maar is die AMD echt slomer als een T3200 van intel?
Hij is wel langzamer ja. http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Of je er echt last van hebt is een ander verhaal natuurlijk. Naast prestaties kijk ik ook naar accu duur en hitte ook belangrijk. Ook op die vlakken scoort de T3200 beter volgens mij.
PS. Notebookjournal.de heeft een aantal reviews van laptops met T3200.
PS2. verder is het wel fijn dat de Acer een Synaptics touchpad heeft met multitouch. Ven de andere merken weet ik het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Philflow op 18-12-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDaBom
  • Laatst online: 19-08 13:53
Ik zit zelf bij de keuze tussen een Packard Bell EasyNote MH45-U-005 en de Samsung R510 FA06
De samsung heeft 2 gb werkgeheugen en een 160 gb hardeschijf,
de pb heeft 4 gb werkgeheugen en een 320 gb hardeschijf,
Daar tegenover heeft de samsung extra`s als hmdi,802.11n etc
de samsung kost 444 euro,de pb 549 euro.
mijn budget is ~500 euro

Welke zouden jullie nemen???

[ Voor 4% gewijzigd door McDaBom op 23-12-2008 12:38 . Reden: Geen antwoord tot nu toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:39
Ik sta zelf ook op het punt een nieuwe laptop aan te schaffen. Ikzelf heb een oog laten vallen op de Toshiba Satellite L300-1AY. De laptop moet voor mij homebrew filmpjes (heb net een Sony DSC-T500 camera die filmt in HD MP4) makkelijk kunnen afspelen en dat ik eventueel wat bewerkingen kan doen met deze filmpjes.....
Voor de rest hoeft de laptop niet echt krachtig te zijn.

Is deze laptop geschikt voor wat amateur videobewerking ?

Specs

Technologie
Intel® Centrino® processortechnologie voorzien van Intel® Core™2 Duo processor T5800, Intel® GM45 Express chipset en Intel® WiFi Link 5100 | clock speed : 2.00 GHz | front side bus : 800 MHz | 2nd level cache : 2 MB

Systeemgeheugen
3,072 (2,048 + 1,024) MB | maximale uitbreiding tot : 8,192 MB | technologie : DDR2 RAM (800 MHz)

Harde schijf
250 GB

Grafische controller
Intel® | Mobile Intel® GMA 4500MHD

[ Voor 34% gewijzigd door Crawl NL op 22-12-2008 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Crawl NL schreef op maandag 22 december 2008 @ 19:45:
(heb net een Sony DSC-T500 camera die filmt in HD MP4) makkelijk kunnen afspelen en dat ik eventueel wat bewerkingen kan doen met deze filmpjes.....
Dat maakt het net lastig want de meeste HD video editing pakketen hebben best wel wat GPU power nodig, en dan zit je met de X4500 niet echt lekker. Ik zou zeggen kijk eens hierboven naar de opties met wat meer GPU power.

Maar van de andere kant ik doe weleens wat simpele bewerkingen op 720p filmpjes en dat gaat eigenlijk prima met een hele zwakke GPU en oude CPU. Het ligt er helemaal aan wat voor bewerkingen je doet, wat voor software je wil gebruiken en welke resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Philflow schreef op maandag 22 december 2008 @ 20:15:
[...]

Dat maakt het net lastig want de meeste HD video editing pakketen hebben best wel wat GPU power nodig, en dan zit je met de X4500 niet echt lekker. Ik zou zeggen kijk eens hierboven naar de opties met wat meer GPU power.

Maar van de andere kant ik doe weleens wat simpele bewerkingen op 720p filmpjes en dat gaat eigenlijk prima met een hele zwakke GPU en oude CPU. Het ligt er helemaal aan wat voor bewerkingen je doet, wat voor software je wil gebruiken en welke resolutie.
Ik wil het graag wel simpel houden met gewoon Movie Maker onder Vista.....DSC-T500 filmt op 720P dus dit moet ook zo blijven....Het is trouwens een X4500HD, of maakt dit niets uit?

Moet er wel bij zeggen dat Toshiba voor mij een streepje voor heeft...Heb al een Toshiba laptop en heb eigenlijk geen ervaring met andere laptops. Vind het gewoon superdingen....lekker degelijk spul allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Crawl NL schreef op maandag 22 december 2008 @ 21:09:
[...]
Ik wil het graag wel simpel houden met gewoon Movie Maker onder Vista.....DSC-T500 filmt op 720P dus dit moet ook zo blijven....Het is trouwens een X4500HD, of maakt dit niets uit?
Voor zover ik weet zit je dan goed genoeg. Tenzij je over een jaartje een 1080p camera koop en wat zwaardere bewerking gaat doen. Dan zou een Nvidia 9300 of Ati 3450 of hoger gewnst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
Bedankt voor je input....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• das_phantom
  • Laatst online: 09-08-2023
Ook ik ben op zoek naar een basic laptop. Met een max budget van 400 euro ben ik de stad in gegaan. Bij mediamarkt, mycom, dynabyte, scheer en foppen en ook dixons hadden ze meestal slecht een model. Thuisgekomen heb ik toch maar besloten om mn budget tot 500 euro op te schroeven. Als ik mij dan beperk tot bovenstaande winkels, blijft er eigenlijk maar een model over:

ACER Aspire 5715Z-4A3G16Mi voor 479 euro.

http://dixons.nl/De_onlin...book.7109441/default.aspx .

Het voordeel van een offline winkel is voor mij dat ik sowieso de laptop even kan voelen en zien, maar ook kan controleren of er geen pixelproblemen zijn. Als ik online kijk bieden sommige winkels een pixelgarantie aan van ongeveer 30-50 euro. Ik vind dit toch vrij zonde, maar daar daarentegen is de prijs online wel over het algemeen lager.

Andere modellen die ik heb afgekeurd (reden: Liever geen Celeron of Sempron. Ik heb het vermoeden dat ik dit ga merken in dat alles minder soepel loopt en ik bijvoorbeeld bij taken als zip-bestanden uitpakken langer moet wachten). Deze passen wel beter binnen mijn budget.

Toshiba Satellite L300-19N 449,99 euro. https://www.dynabyte.nl/artikel/24970/
eMachines D620-261G16Mi 400 euro. https://www.dynabyte.nl/artikel/25133/

Ik heb daarna maar eens rondgekeken in online winkels.Uiteindelijk viel mijn oog op (1) de Samsung R510-FA06NL, hierboven ook genoemd.

http://www.laptopshop.nl/...fa06nl.html#specificaties 499 euro bij deze winkel, kan goedkoper, maar hier komt dus nog een pixelgarantie bovenop (alhoewel deze winkel dat zo te zien niet aanbiedt).

(2) MSI Megabook EX600-408NL (499 euro).
http://www.cool-prices.nl...2,%20160GB,%20Vista%20HP)

Ik wil er vooral mee internetten en films kijken (liefst in de hoogst mogelijke resolutie). Een minder belangrijk doel is: wat nieuwere spellen (PES 2009, Oblivion, GTA4, Crysis, S.T.A.L.K.E.R. op minimale settings willen spelen (maar wel 25 - 30 fps gemiddeld). Mij leek de MSI daarom een beter keuze dan de Samsung, omdat deze tenminste over een niet onboard videokaart beschikt (Geforce 8400), tenzij deze kaart zo slecht is dat ik daar tov een chipset bij mijn doelen er geen profijt van heb. Als gamen op minimale settings sowieso niet gaat werken dan vervalt dit doel.

Een ander punt van verschil is dat volgens laptopshop de MSI niet over een zogenaamd glare scherm beschikt, de Samsung heeft dit wel. Na wat lezen ben ik erachter gekomen dat glare oa mooiere kleuren oplevert, iets wat wel een voordeel is bij filmkijken. Volgens mij is een nadeel dat het lezen in de zon een stuk moeilijker wordt met glare, klopt dit? Moet ik hierbij denken aan een PSP effect? Ook beschikt de Samsung over een HDMI aansluiting vs de s-video van de MSI, wat mij een voordeel lijkt als je beschikt over een tv met HDMI aansluiting en je af en toe films op deze tv wil kijken.

Waarschijnlijk gebruik ik m toch vooral thuis, dus gewicht en accuduur zijn niet doorslaggevend.

Wellicht dat iemand me kan helpen een keuze te maken, rekening houdend met mijn budget en doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@ das_phantom, benchmarks voor videokaarten zijn vrij eenvoudig te vinden.

Pixel garantie is volgens mij onnodig, want je hebt bij alle online aankopen 7 ( en straks 14) dagen bedenktijd waarin je zonder opgaaf van reden de spullen terug kunt sturen, mits ze in nieuwstaat zijn. Je moet er dus wel voorzorgen dat alles (ook de doos) er picobello uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• das_phantom
Klopt, een paar minuten nadat ik gepost had, kwam ik de website notebookcheck tegen. Hierop kon ik vinden dat zowel de geforce 4800 als de onboard videokaarten er slecht vanaf komen, maar dat bijvoorbeeld doom3 (wat ik nu niet kan spelen) op de geforce 4800 wel speelbaar is itt tot de onboard. Dit is dus mooi meegenomen. De processor van de MSI scoort wel minder goed dan die van de Samsung (maar niet veel), maar zal dit een groot probleem vormen?

Waar ik nog mee zit is de keuze wat betreft het scherm. Omdat Samsung toch veel schermen en tv's verkoopt denk ik dat zij meer verstand hebben van schermen en dus een beter scherm leveren dan bijvoorbeeld MSI. De MSI komt met betere specificaties, het lijkt mij dat ze ergens op bezuinigd moeten hebben. Ook ziet de Samsung er qua design degelijker uit, maar schijn kan natuurlijk bedriegen.

Overigens valt mij op dat de Acer van Dixons maar 12 maanden garantie heeft, terwijl zowel de Samsung als MSI 2 jaar hebben.

Over de pixelgarantie: zoiets had ik ook in m'n achterhoofd bij het lezen van een min of meer dreigement op een van de websites dat laptops met pixeldefecten niet geruild mochten worden. Terugsturen mag dus altijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met 4800 bedoel je de 8400M... Tsja, hij is dedicated, maar ook al antiek. Hij zit in mijn eigen F3Sc en echt gamen kan ik er ook niet mee. Onboard oplossingen zoals de 7200M is in COD4 niet veel minder te noemen. Ik moet even goed alles op low zetten.

Nee, als je wilt gamen zul je een mid-range graka moeten nemen. De AMD 780G chipset zou nog gehakt maken (met onboard videokaartje dus) van mijn 8400M G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

das_phantom schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 03:42:
Waar ik nog mee zit is de keuze wat betreft het scherm. Omdat Samsung toch veel schermen en tv's verkoopt denk ik dat zij meer verstand hebben van schermen en dus een beter scherm leveren dan bijvoorbeeld MSI.
Die aanname ben ik het niet mee eens. Check de reviews op Notebookjournal.de en Notebookcheck.com. Je zult zien dat samsung er een handje van heeft goedkope schermen te gebruiken met matig contrast. Nou is MSI geen haar beter geloof ik dus veel maakt het niet uit.
das_phantom schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 03:42:
Over de pixelgarantie: zoiets had ik ook in m'n achterhoofd bij het lezen van een min of meer dreigement op een van de websites dat laptops met pixeldefecten niet geruild mochten worden. Terugsturen mag dus altijd?
ik stel voor dat je zelf de regels even opzoekt, dan heb je zekerheid.

PS. Voor 555 euro heb je een Asus met Ati 3470 bij Computerland. Dat is al een stuk beter dan 8400M.

[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 23-12-2008 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• das_phantom
Bedankt voor jullie reacties. De Asus met Ati 3470 heb ik nog naar gekeken, maar hij is toch weer 55 euro duurder. Dit lijkt weinig maar als je uitgaat van mijn originele budget van 400 euro dan zou ik er 155 euro boven zitten. Temeer ook omdat het gamen toch niet van primair belang was heb ik uiteindelijk gekozen voor de MSI, omdat deze standaard met meer RAM komt voor dezelfde prijs en ik tot nu toe goede ervaringen heb met MSI. Ook omdat Philflow zei dat het qua schermen weinig uit zal maken.

Ik heb voor de zekerheid toch maar pixelgarantie meebesteld omdat voor zover ik kan na kan gaan, je het product inderdaad mag terugsturen binnen 8 dagen indien je ontevreden bent. Je kan dan opnieuw de laptop bestellen maar hebt dan de kans dat je weer pech hebt. Jammer dat de betreffende winkel niet vooraf kan of wil controleren, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst mijn complimenten voor het topic GENETX.

Ik ben zelf bezig met het aanschaffen van een laptop voor mijn werk voor rond de 600 euro.
Na internet te hebben afgespeurd ben ik uiteindelijk op dit topic terecht gekomen waar ik veel aan had.

Ik twijfel momenteel tussen de volgende modellen:

- Fujitsu Siemens AMILO Pa 3553 (+/- 530 euro)
- Asus F5SR-AP025E (+/- 620 euro)

Opvallend vind ik dat de Asus F3SG-AP062C en de Asus M51TR-AP033C (deze noemt GENETX als interessante keus voor de volgende NBGG) duurder zijn dan bovengenoemde
Asus F5SR-AP025E. Terwijl de specs mijns inziens niet wezenlijk verschillen. Of mis ik iets?

Verder is de Fujitsu momenteel 100 euro goedkoper dan de Asus F5. Terwijl dit ook een interessante keuze is.

Graag jullie advies welke laptop ik het beste kan kiezen. Of voor welk ander model ik evt. beter kan gaan

Bedankt

• pwel
  • Laatst online: 25-12-2024
J_star schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:36:
Dat maakt inderdaad de keuze wat lastiger, nu zijn de types die ik overweeg als volgt:
Ik heb 2 vragen:
1) over de Acer: tweakers geeft aan dat deze een HDMI poort heeft. Ik had hem al besteld bij Zercom, maar daar zeggen ze dat er geen HDMI poort op zit (gaan dit maandag verder uitzoeken). Op de nederlandse Acer site staat dat alleen dedicated graphic versions een HDMI poort hebben, op de internationale Acer site staat dat ze het allemaal hebben: wie kent de waarheid?
2) over de Samsung: tweakers zegt dat deze 802.11n on board heeft, bij 4launch zegt men dat deze geen 802.11n heeft. De samsung site zegt bij deze laptop dat de specificatie voor WLAN kan varieren, ze geven dus geen zekerheid. Wie kent hier de waarheid?
gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit zelf ook te kijken naar een budget laptop, bij mij is het verder belangrijk dat ie tegen een stootje kan, ik ga er namelijk een half jaar mee naar Argentinie. Wat betreft vereisten: Internet, mail, en films kijken. Niets van videobewerking of games, maar streamen en downloaden moet wel gewoon goed kunnen gaan. Verder is een ingebouwde webcam natuurlijk ook leuk voor het thuisfront.

De volgende opties ben ik tot gekomen:

Acer Travelmate 5730 6B2G:
http://tweakers.net/price...elmate-5730-6b2g16mn.html

Dit was in eerste instantie mijn eerste keuze (ook omdat ik de travelmate erg fijn vind om mee te werken), alleen twijfel ik of het slim is om de versie met 2 gig intern geheugen te nemen, als ik voor 100 euro meer die met 3 gig kan krijgen. Vraag is dus of 2 gig intern voorlopig voldoende is.

Toshiba Satellite L300-1AY:
http://tweakers.net/price...a-satellite-l300-1ay.html
Ziet er wat betreft specificaties erg goed uit, maar ik twijfel aan de robuustheid. Zijn ze niet erg gevoelig, maw zou je hem veel gebruiken voor mobiel werken?

MSI EX600-408
http://tweakers.net/pricewatch/222826/msi-ex600-408nl.html
Specs en prijs zijn goed, alleen weet ik niets over het merk MSI. Hebben wel 2 jaar pick up en return garantie, tov 1 jaar carry in bij de toshiba en 2 jaar fabrieksgarantie van de travelmate.
Aangezien ik er een half jaar weg mee ga, is degelijkheid dus ook een belangrijke factor voor mij.

Lettend op deze vereisten, welke zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb weer heel wat uren laptops zitten vergelijken en eerlijk gezegd valt het niet mee om een keuze te maken. Tot dusver kom ik bij elke laptop wel een behoorlijk nadeel tegen. Meestal is dat de prijs ;) maar vaak ook de videokaart, de accuduur of anders wel het gewicht. Overigens is mijn focus een beetje verschoven van 12 inch naar 13 tot 15 inch omdat 12 inch als desktop-vervanger toch wel wat aan de kleine kant is.

14 inch zou mooi zijn maar de keuze is dan erg beperkt. Om de prijs redelijk te houden kom je helaas vanzelf bij een ruime 15 inch uit. Daarbij is de Asus M51VR-AP011C op het eerste oog een goede keuze maar met zijn bijna 3 kg wel erg zwaar. En ik was toch wel van plan om het lekker portable te houden dus daar moet wat van af.

Samsung heeft de R510 AS02. Die is met een C2D van 2260 MHz en een Geforce 9200M met 256 MB dedicated videoram zeker niet de langzaamste en een waardige desktop-vervanger. Het beestje is met 2,7 kg nog steeds niet de lichtste maar staat desondanks met zijn €730 op de nominatielijst.

In de categorie 12", dus eigenlijk net wat te klein, heb ik de Samsung Q210 ontdekt. Deze heeft behalve zijn cpu van 2 GHz dezelfde specs als de R510 AS02 die ik hierboven beschreef. Met een gewicht van 1950 gram is het zeker een portable laptop. Omdat het scherm ondanks de wat kleine afmetingen toch een resolutie van 1280x800 pixels heeft, heb ik de laptop eveneens genomineerd. Helaas is ie met €827 wel een stukje duurder dan zijn grotere broer.

Om geen ellenglang verhaal van mijn zoektocht te maken, volgen hier de specs van mijn ideale laptop:
  • maximaal 800 euro
  • Core 2 duo cpu van minstens 2 GHz, P-model (bijv de P8400) vanwege het lagere energieverbruik
  • bij voorkeur een 9 cells accu; accuduur van minstens 4 uur
  • 13-14 inch display van minstens 1280x800 pixels
  • losse videochip met dedicated video ram
  • liefst een LED backlit display (kleuren, energieverbruik) maar dat is helaas nog moeilijk in deze prijsklasse
De looks zijn van onderschikt belang. Eigenlijk kan ik een 'zwarte doos' net zo waarderen als bijv een strak vormgegeven Sony Vaio.

Heb ik nog een klein dingetje. Een poos terug heb ik iets over een laptop gelezen met twee videochips, zowel een onboard chip als een dedicated chip met eigen geheugen. Hierbij draaide de laptop standaard op de onboard chip en werd de dedicated chip pas ingeschakeld als er meer rekenkracht nodig was. Hiermee werd flink wat energie bespaard. Heeft iemand een idee welke laptop dit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
1. Een 9200M met 256MB ram is prut. Gamen op normale settings kan je vergeten. Mocht je willen gamen, ga dan voor een GF 9500M of beter, of een ATI Mobility Radeon HD 3650 of beter.

2. Die energiebesparende feature zit in de NVIDIA 9400M chipset die oa in de nieuwe serie macbook's zit (maar onder OS X nog niet werkt). Ik weet geen laptops die standaard Windows draaien daarmee echter.

AMD heeft echter al wel wat notebooks op de markt met de M780G chipset welke ook deze feature heeft. Dan zit je op een M780G (HD 3200) + HD 34x0 CF setup, maar ook aan een AMD CPU. De winnaar van de komende NBBG (nu hoop ik hem toch echt zondag online te gooien) is in deze klasse de Asus M51Tr welke bovenstaande feature bezit icm met een van de snelste AMD processoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ook de Toshiba Satellite A300D-14R hoge ogen gaat gooien bij de NBBG. Ik wacht met spanning af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 11:02:
1. Een 9200M met 256MB ram is prut. Gamen op normale settings kan je vergeten. Mocht je willen gamen, ga dan voor een GF 9500M of beter, of een ATI Mobility Radeon HD 3650 of beter.

2. Die energiebesparende feature zit in de NVIDIA 9400M chipset die oa in de nieuwe serie macbook's zit (maar onder OS X nog niet werkt). Ik weet geen laptops die standaard Windows draaien daarmee echter.

AMD heeft echter al wel wat notebooks op de markt met de M780G chipset welke ook deze feature heeft. Dan zit je op een M780G (HD 3200) + HD 34x0 CF setup, maar ook aan een AMD CPU. De winnaar van de komende NBBG (nu hoop ik hem toch echt zondag online te gooien) is in deze klasse de Asus M51Tr welke bovenstaande feature bezit icm met een van de snelste AMD processoren.
1. Goeie tip! Na enig onderzoek blijkt dat ATi momenteel in ieder geval financieel de beste optie is als de grafische prestaties van belang zijn.

2. De Asus M51Tr heeft helaas een ATi Radeon HD 3470 en die is meteen een stuk langzamer dan de HD 3650. Dan is de Asus M51VA-AP013C een betere optie: HD 3650 én een Core 2 duo cpu op 2,5 GHz. De prijs schiet dan wel meteen omhoog naar zo'n 950 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvriesema
2) over de Samsung: tweakers zegt dat deze 802.11n on board heeft, bij 4launch zegt men dat deze geen 802.11n heeft. De samsung site zegt bij deze laptop dat de specificatie voor WLAN kan varieren, ze geven dus geen zekerheid. Wie kent hier de waarheid?
gr. Paul
Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op de Samsung. De Samsung R510-FA06 heeft in mijn geval een Atheros AR5007EG adapter aan boord en die ondersteund IEEE 802.11b/g WLAN. Zie website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een leuke 16 inch gevonden, de Acer Aspire 6930G-594G64MN:

Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/public/wr-resource/3668071064/upload/E0Entity3/1/ASP6930_03.jpg
  • Intel Core 2 Duo T5900 (2200 MHz)
  • Geforce 9600M GS (512 MB)
  • 1440x900 (WXGA+) display
  • 2 x 320 GB HDD
  • 802.11a/b/g/n WLAN
  • Bluetooth 2.0 + EDR
  • Expresscard 54
  • 4x USB 2.0 ports (1 port combined with eSATA port)
  • Gigabit Ethernet
  • Extra's: Cardreader, Vingerafdruk scanner, Webcam

Dit alles voor 'maar' 705 euro. :) Hij weegt helaas wel 3,6 kg. Samen met zijn 16 inch is het dus niet bepaald een portable. Ik vrees echter dat ik deze eis binnen deze prijsklasse moet laten varen.

*edit*

Iemand enig idee wat het voordeel is van twee HDD's in een laptop behalve de opslagruimte? RAID misschien??

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag bovenstaande Acer bij de It's zien staan. Op papier een prima ding maar in de praktijk veel te lomp. Deze wordt het dus niet helaas. De Sony Vaio VGN-NS11M (15,4") stond ernaast. Wat een wereld van verschil! Een stuk lichter en een veel betere beeldverhouding (hoger). Leuk voor films die 16:9-displays maar voor dagelijks gebruik vind ik het waardeloos. De Vaio heeft helaas geen goede videokaart. Wat dat betreft is de Vaio VGN-NS11Z/S wel wat beter met een Radeon 3430 met eigen geheugen. Helaas wel een stuk duurder: vanaf 789 euro. Gezien het stabiele prijsverloop de laatste maanden heeft het wellicht weinig zin om nog een paar maanden met de aankoop te wachten. Leuk pluspunt: voor deze prijs heb je er meteen een bluray-speler bij. :)

Misschien een leuker alternatief is de HP Pavilion dv5-1160ed. Met een C2D P7350 (3 MB L2 cache, 1066 MHz FSB), een GeForce 9600M GT met 512 MB videoram en slechts 2,65 kg ook een prima laptop. Verkrijgbaar vanaf 799 euro.

Helaas gaan vergelijkbare laptops met een C2D P8400 of sneller over de 1000 euro heen. Alleen de Asus M51Va met een C2D T9400 (2533 MHz, 6 MB L2 cache) blijft nog net hangen op 949 euro. Die prijs is de laatste maanden al honderden euro's gedaald dus met een beetje geluk is deze laptop over een paar maanden alsnog een goede kandidaat. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medico
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:43
Toevallig ook aan een Dell studio 15 gedacht? 890Euro incl c2d 8400
Ati radeon 3450 4gig, blu ray en 320gig hdd.
Tevens 4jaar pickup and return garantie!

Lijkt me ook een aardige om te overwegen.

my 2 cents

Oeps iets meer dan 700Euro

[ Voor 6% gewijzigd door Medico op 29-12-2008 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
bvriesema schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:30:
[...]

Mijn keuze is uiteindelijk toch gevallen op de Samsung. De Samsung R510-FA06 heeft in mijn geval een Atheros AR5007EG adapter aan boord en die ondersteund IEEE 802.11b/g WLAN. Zie website
Heb je deze nu in je bezit, aangezien ik deze ook overweeg. Wat heeft je deze keuze uiteindelijk laten maken en hoe bevalt hij als je hem al in bezit hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

misschien dat de prijs wat te drukken is met een van de kortingbonnetjes/coupons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvriesema
J_star schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 17:40:
[...]Heb je deze nu in je bezit, aangezien ik deze ook overweeg. Wat heeft je deze keuze uiteindelijk laten maken en hoe bevalt hij als je hem al in bezit hebt?
Ja, heb deze nu in het bezit (zit er nu achter te typen). Hij bevalt tot nog toe prima. Meer dan snel genoeg voor de eisen die ik stel (internet, office). Lekker stil, alhoewel ik het niet echt kan vergelijken. Het is namelijk mijn eerste laptop. Hooguit met de Dell Latitude die mijn vriendin in het bezit heeft van haar werk, maar dat is een iets andere prijsklasse.
De Acer was iets duurder, met vergelijkbare specs, maar iets mindere garantie (2 jaar Carry in ipv 2 jaar Pickup & Return bij Samsung). De Asus had wat verouderde hardware in mijn ogen ten opzichte van de Samsung. De aanbieding bij 4launch was uiteindelijk de doorslag (444 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Medico schreef op maandag 29 december 2008 @ 16:02:
Toevallig ook aan een Dell studio 15 gedacht? 890Euro incl c2d 8400
Ati radeon 3450 4gig, blu ray en 320gig hdd.
Tevens 4jaar pickup and return garantie!

Lijkt me ook een aardige om te overwegen.

my 2 cents

Oeps iets meer dan 700Euro
Had ik inderdaad bekeken. Helaas slechts een Radeon 3470 en niet upgradable op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
bvriesema schreef op woensdag 31 december 2008 @ 12:39:
[...]

Ja, heb deze nu in het bezit (zit er nu achter te typen). Hij bevalt tot nog toe prima. Meer dan snel genoeg voor de eisen die ik stel (internet, office). Lekker stil, alhoewel ik het niet echt kan vergelijken. Het is namelijk mijn eerste laptop. Hooguit met de Dell Latitude die mijn vriendin in het bezit heeft van haar werk, maar dat is een iets andere prijsklasse.
De Acer was iets duurder, met vergelijkbare specs, maar iets mindere garantie (2 jaar Carry in ipv 2 jaar Pickup & Return bij Samsung). De Asus had wat verouderde hardware in mijn ogen ten opzichte van de Samsung. De aanbieding bij 4launch was uiteindelijk de doorslag (444 euro).
Mooi om te horen, en nu net jammer actie voorbij is. Ik zal het nog even verder moeten zoeken, want met huidige prijs prestatie verhouding is deze niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwel
pwel schreef op donderdag 25 december 2008 @ 22:29:
[...]

Ik heb 2 vragen:
1) over de Acer: tweakers geeft aan dat deze een HDMI poort heeft. Ik had hem al besteld bij Zercom, maar daar zeggen ze dat er geen HDMI poort op zit (gaan dit maandag verder uitzoeken). Op de nederlandse Acer site staat dat alleen dedicated graphic versions een HDMI poort hebben, op de internationale Acer site staat dat ze het allemaal hebben: wie kent de waarheid?
gr. Paul
Ondanks dat zowel Zercom als Acer (na telefonische navraag) beweerden dat er geen HDMI poort op zit heb ik hem (Acer 5730 6B2G16MN) gekocht en er blijkt wel degelijk een (prima) werkende HDMI poort op te zitten! Ik ben blij met 802.11n (intel 5100) en HDMI voor 473 euro.
gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

pwel schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 22:50:
[...]
Ondanks dat zowel Zercom als Acer (na telefonische navraag) beweerden dat er geen HDMI poort op zit heb ik hem (Acer 5730 6B2G16MN) gekocht en er blijkt wel degelijk een (prima) werkende HDMI poort op te zitten! Ik ben blij met 802.11n (intel 5100) en HDMI voor 473 euro.
gr. Paul
En ook nog eSata en een multi touch synaptics touchpad? En hoe is je battery life?
Volgens mij is dit toch de meeste bang for the buck van alle laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwel
Philflow schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 07:41:
[...]

En ook nog eSata en een multi touch synaptics touchpad? En hoe is je battery life?
Volgens mij is dit toch de meeste bang for the buck van alle laptops.
eSata heeft ie ook, geen Synaptics maar een Alps multitouch (op mijn Dell latitude van het werk doet deze het best aardig). Battery: ik heb 2 uur gewerkt met continue wifi aan. Toen was hij wel leeg. Ik gebruik hem wel veel mobiel in huis, dus voor mij iets minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Een beetje mosterd na de maaltijd, aangezien ik al besteld heb, maar mogelijk heeft het nog zin om de bestelling te wijzigen als er goede argumenten zijn.

Laptop 1:
Acer Travelmate 7730,
CPU T5870 (2GHz/800MHz/2MB)
Scherm 17" WXGA (1440x900)
Memory 4GB
Disk 500GB
GraKa GF 9300M GS
Netwerk UTP, 801a/b/g/n
Andere zaken BT, cardreader, DVD +-RW

Laptop 2:
HP 6730
CPU T5670 (1.83GHz/800MHz/2MB)
Scherm 15.4" WXGA (1280x800)
Memory 2GB
Disk 160GB
GraKa Intel X4500 X3100 integrated video
Netwerk UTP, 801a/b/g/n

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de eerste, de Acer. Nu lees ik hier een umm aversie ;) tegen Acer.

1) ik hoef hem niet veel rond te slepen, en dan is een groot scherm makkelijk
2) door het grote scherm ook ruimte voor een numeriek toetsenblok, wat ik altijd een gemis vind met een laptop
3) X4500 X3100 graphics van de HP is niet je-dat, en wordt bovendien met geen mogelijkheid erg slecht ondersteund in OSX - iets waar ik mee wil experimenteren (hackintosh)
4) flik veel meer geheugen en schijfruimte.

Verder is het redelijk vergelijkbaar qua features. Verschil in CPU is te verwaarlozen en beiden zien er strak en zakelijk uit. Aan de andere kant is HP een echt A-merk, en Acer zit daar toch iets onder. Het prijsverschil kwam voor mij echter uit op 40 euro en heb toen de knoop doorgehakt om voor de Acer te gaan vanwege de specs.

Goede keus, of grote fout? :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Tsja, ik weet niet wat hij je heeft gekost, zelf ben ik niet zo'n grote Acer fan omdat ze gewoon goedkoop zijn afgewerkt en dat merk je gewoon bij dagelijks gebruik. Niet een die ik aan een student zou willen aanraden als eerste keuze wat dat betreft (waar de laptop dus dagelijks mee moet en van alles moet overleven ;) ). Maar er zijn ook zat mensen die geen problemen ondervinden, ik heb alleen geen goede dingen gezien bij Acer helaas.

Overigens, de nieuwe NBBG staat bovenaan in de CSL.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het is toegestaan om zelf met andere laptops te komen en meningen te delen. Onderbouw dan wel je keuzes zodat andere gebruikers er ook wat aan hebben. Feedback over de Notebook BBG kan hier.