Ik kan me helemaal vinden in de bewoordig van Yorkick, mijn lijstje notebooks op dit moment als het aankomt op service/garantie/degelijkheid/prijs combo:
Top 3:
1. Asus:
Goede service, standaard 2 jaar garantie, driver CD's er bij, 64-bit drivers al sinds 30-01-2007. Daarnaast is mijn A6T kostenloos vervangen voor een F3Sc nadat deze is overleden. Ik heb er ranja over gegooid voor de duidelijkheid en dus geen garantie meer, iets dat de Asus in eerste instantie ook nog 4 maanden heeft overleefd. Imho, niks anders als lof.
2. HP:
Service is wat karig wat betreft de 1 jaar garantie en het niet meeleveren van CD's. Desondanks een zeer goede service en snelle RMA service. Ook degelijke notebooks en voor een aantrekkelijke prijs.
3. IBM/Lenovo:
Moge bekend zijn, de onverwoestbare thinkpads. Wel heel duur tho echter lijkt de service prima te zijn
4. Dell
Tweakers mogen het graag afkraken. Toch zijn de notebooks degelijk en hebben ze de laatste tijd goede initiatieven getoond. Zeker geen kansloos merk
------------------------
Het grote middensegment. Over MSI en Zepto weet ik niet veel. Wel is de 2 jarige garantietermijn netjes en zet deze bovenaan in dit deel.
Daarna hebben we Toshiba, wel prima notebooks maar eigenlijk hetzelfde verhaal als de HP's. Zelf vind ik na ervaringen met de Toshiba van mijn opa wel dat het wat goedkoop aanvoelt, jammer want het waren vroeger beste dingen.
Medion bij de Aldi is ook zeer netjes met 3 jaar garantie en die garantie afhandeling is goed heb ik wel gemerkt bij een klasgenoot. Ook zeker goede notebooks al lijkt het zo vreemd om een notebook bij de supermarkt te halen
Verder hebben we Sony, maar deze is way overpriced. Samsung is net nieuw in Nederland en schijnt wel prima te zijn, maar nog geen ervaringen verder. Fujitsu Siemens bungelt wat onderin dit segment wat mij betreft. Niet echt kapot van hun behuizingen, maar een ramp is het ook niet.
------------------------------------------
Acer:
Klimt wel wat omhoog sinds de introductie ven de gemstone serie. Maar de verhalen zijn nog te slecht voor woorden. Laatst had iemand een Acer met een bug er in waardoor de setup niet wilde finishen. Uiteraard geen recovery DVD er bij. Deze kon wel worden besteld, kosten €60. Daarnaast wist Acer gewoon van het probleem...
De behuizingen zijn wel iets beter geworden, maar nog vindt ik ze niet bepaald geweldig. Vaak wordt er ook lekker bezuinigd op extra's als Bluetooth. Daarnaast waren vooral de oude laptops een ramp. De helft van mn klas heeft een Acert, de helft daarvan is ook al minimaal 1 keer naar de RMA afdeling geweest, voor een terugkomende fabrikagefout... De 502x-serie die een buurjongen had is al helemaal feest: Scheurende scharnieren door losse schroeven, schroeven die aan de onderkant er gewoon uitvallen, oververhitting, gaten boren in de case om de HDD van genoeg koeling te voorzien, stickers voor de hetelucht uitlaat plakken

. Na 3 RMA's een nieuwe geëist. Het duurde 11 (!) maanden voordat er een vervangend model was wat wel aan de eisen voldeed na eerst afgescheept te worden met een minder model (X700 -> IGP) dat er exact hetzelfde uitzag voor de "domme klant". Niet te vergeten iedere week weer 15-30 minuten naar het liedje aan de telefoon te luisteren om ze te helpen herinneren een goede notebook te sturen... Andere verhalen zijn bv het vervangen van een HDD en dan komt er 1 terug waar met markeerstift "DEFECT" op staat
Acer klimt er volgens mij wel wat bij op. De nieuwe behuizing is beter, maar voor ze bovenstaande blunders hebben weggepoetst hebben ze nog een lange (lijdens)weg wat mij betreft... Ik wil bij de NBBG niet partijdig doen en zal ook zeker Acer een kans geven, maar persoonlijk zal ik er nooit een kopen. Wat een bagger

Het moge duidelijk zijn dat we er wel op letten bij de NBBG en een Asus voor 50 euro extra met dezelfde specs en een tasje en muis voorrang geven.
Packard Bell:
Geen echte ervaringen echter, maar de reputatie op t.net lijkt me vooralsnog genoeg
Bij mij is service gewoon een belangrijk punt. Veel tweakers letten op de specs, net zoals bij een PC. Vaak wordt service, degelijkheid en garantie vergeten en die zijn in mijn ogen net zo belangrijk. Laat net die punten voor Asus perfect zijn:
Service: Voor een notebook ben je aangewezen op drivers van je notebookfabrikant. Het leveren van 64-bit drivers is dan een goed teken!
Garantie: 2 jaar is gewoon zeer netjes te noemen en heeft ook een meerwaarde van 50 euro in mijn ogen. Het is een investering zo'n notebook. Ook de afhandeling is netjes. Als de onderdelen na 4 weken nog niet aanwezig zijn krijg je de optie om te wachten, een deel van het geld terug te krijgen of een vervangend exemplaar. Dat gebeurde dus bij mij. Plusje voor Asus
Degelijkheid: Een notebook krijgt veel te voorduren en gaat veel eerder kapot als een desktop die wat staat. Zeker net na 13-14 maanden willen ze nog wel eens stoppen. Zonde als je dan geen 2 jaar, of langer, garantie hebt...
Veel kijken niet verder als wat Acertjes en je wordt er mee doodgegooid. Vaak zie ik echter veel laptops die niet duurder zijn voor dezelfde specificaties. Zo'n Asus heeft in mijn ogen een overduidelijke meerwaarde.