Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 29 november 2004

quote:
era.zer schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:31:
Het gaat niet alleen om de grappige reacties, maar over de algemene tendens tot serieuzere reacties (minder gelul, slapstick, 'onozel' gedoe, meer serieus en professioneel) you know :P
Het 'probleem' is gewoon dat de crew ouder en wijzer is geworden en daar de invulling van de site op heeft aangepast. De doelgroep van 1999-2000 behoort dus nu alleen nog tot de doelgroep wanneer ze op dezelfde manier zijn veranderd als de crew en daarmee de site. Toendertijd was het grotendeels lol maken, rel schoppen, nerdje zijn en vooral alles zelf willen oplossen en met brakke middelen werken. Nu zijn ze ouder en moeten ze gezinnen onderhouden en dergelijke en dat kan alleen als ze het meer professioneel aanpakken. De belangstelling is veranderd van huis, tuin en keuken prutswerk naar professionele solide oplossingen.
Dit zie je dus ook terug in het reactie en moderatiesysteem op de frontpage, er wordt nu sterk gekeken naar het nut van de algemene lezer. +1 grappig bestaat vrijwel niet meer, een grappige reactie is zelden nuttig. +1 behulpzaam is ook heel zeldzaam geworden, leuk als er antwoord wordt gegeven voor die specifieke lezer, maar de algemene lezer heeft er vaak ziet zoveel aan omdat het bijvoorbeeld al in het artikel staat.
Daarentegen zie je dus ook dat -1 overbodig en -1 offtopic veel zwaarder worden toegepast om zo tot een set reacties te komen die bij dat specifieke artikel nuttig zijn. En ja daar kan het allemaal droog van worden, maar tweakers.net wil tegenwoordig ook geen site 'voor de lol' zijn, maar juist het professionele publiek aanspreken. Het gaat tegenwoordig eigelijk alleen om +1 inzichtvol en +1 informatief. Voor de ander soort reacties kun je nog op irc terect of in de huiskamer, maar in het algemeen wordt er kwaliteit geeist.En ja, die namen zijn er nu natuurlijk niet meer, maar het is nog altijd de basis van het modereren
quote:
Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:45:
Maar geef mij dan eens aan hoeveel serieuze reacties je kunt geven op een aankondiging van een registratie termijn voor een TLD?

Liever wat meer reacties met wat humor dan een handjevol reacties om die 80/20 verhouding te behouden.

Ik geef toe dat ook ik graag meer serieuze reacties zie dan humoristische maar soms zijn de nieuwsitems er gewoon niet naar.
En juist dat is dus niet de bedoeling, liever weinig reacties dan de tijdsverspilling van veel nutteloze reacties.

DirkW wijzigde dit bericht 08-05-2008 10:05 (12%)

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

Reg. datum: 01 april 2005

Wanneer je graag humor wil zien ga je tussendoor toch even langs sites als dilbert.com?! Ik zie graag de informatieve artikelen hier bij tweakers, bij voorkeur aangevuld door op en aanmerkingen van het redelijk professionele publiek. Al het geouwehoer, woordspelingen en uitgekouwde grappen zijn er al genoeg op internet te vinden, daar is een it-nieuwssite niet voor bedoelt. Dat dit op het forum / IRC meer gebeurt is voor mij dan weer een minder probleem, zolang de persoon die een probleem aankaart daar niet al te veel overlast van ondervind.

[nutteloze ruimtevulling] [/]

[DPC]Team Grazzie + KletsCows

quote:
DirkW schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:02:
[...]
En ja daar kan het allemaal droog van worden, maar tweakers.net wil tegenwoordig ook geen site 'voor de lol' zijn, maar juist het professionele publiek aanspreken. Het gaat tegenwoordig eigelijk alleen om +1 inzichtvol en +1 informatief. Voor de ander soort reacties kun je nog op irc terect of in de huiskamer, maar in het algemeen wordt er kwaliteit geeist.En ja, die namen zijn er nu natuurlijk niet meer, maar het is nog altijd de basis van het modereren

[...]

En juist dat is dus niet de bedoeling, liever weinig reacties dan de tijdsverspilling van veel nutteloze reacties.
Tweakers.net wil puur pofessioneel zijn? Geen community meer dus maar een site voor professionals met alleen professionele info waarbij voor humor en zelfrelativering op de FP geen plaats meer is of beter gezegd, ongewenst is (ik zie GoT en de FP nog steeds als twee totaal verschillende zaken overigens, en het gaat hier om de FP waar geen zaken als IRC of HK beschikbaar zijn)?

Lijkt mij juist dat de kracht van Tweakers was en is dat je meer dan alleen zakelijke en professionele informatie tot je neemt want dat kan ik overal. Ik word doodgegooid met bladen en sites waar dat soort informatie ten overvloede wordt aangeboden en waarbij nieuws vaak nog sneller beschikbaar is dan bij Tweakers.

Ik ben niet op zoek naar een Fok (ze zullen hun bestaansrecht vast wel hebben maar is niet aan mij besteedt), /. heb ik allang afgeschreven en zo zijn er nog wat sites die mij niet boeien juist vanwege de community daar. Tweakers sprak mij juist aan vanwege de perfect mix van serieuze discussie en luchtiger vermaak. Die verhouding mis ik de laatste tijd aangezien er teveel nadruk wordt gelegd op "kwaliteit" wat dat ook moge inhouden.

Team Grazzie is active at: SETI | μFluids | Rosetta | Climate Prediction | Leiden Classical | -= Proud member of DPC =-
WE ARE LOOKING FOR NEW MEMBERS :-)

Acties: [view][quote]

Door: botoo Moderator TMF / FPM Coördinator
too old to die young

quote:
Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 09:45:
Maar geef mij dan eens aan hoeveel serieuze reacties je kunt geven op een aankondiging van een registratie termijn voor een TLD?
Heel mooi voorbeeld :Y)

Je zult ws weinig serieuze reacties kunnen verwachten, maar de enkele serieuze/nuttige reactie kunnen we met de huidige modnorm wel heel makkelijk onderscheiden van de rest en daarmee maken we het artikel/reacties snel leesbaar en optimaal informatief.

Zoals al eerder gemeld kunnen degenen die ook de onnuttige/flauwe grappen/etc. willen lezen zelf de keus maken om hun prefs op -1 te zetten.

In feite is er helemaal geen probleem :) het enige wat de grappenmakers zal storen is dat ze doorgaans geen positief karma-resultaat van hun grappen en grollen zullen zien, maar als karma het doel is dan zal degene die dat wil zich moeten richten naar hetgeen we op T.net aan reacties als goed omschrijven. En als iemand met grappen karma op wilt bouwen moeten ze ofwel heel goed zijn of hij/zij zal een grappenmaak site moeten zoeken.

Because the people who are crazy enough to think they can change the world . . .
. . . are the ones who do.
t3h h0rr0r! -> Masters Of Horror!

meuh

quote:
DirkW schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:02:
[...]

Het 'probleem' is gewoon dat de crew ouder en wijzer is geworden en daar de invulling van de site op heeft aangepast. De doelgroep van 1999-2000 behoort dus nu alleen nog tot de doelgroep wanneer ze op dezelfde manier zijn veranderd als de crew en daarmee de site. Toendertijd was het grotendeels lol maken, rel schoppen, nerdje zijn en vooral alles zelf willen oplossen en met brakke middelen werken. Nu zijn ze ouder en moeten ze gezinnen onderhouden en dergelijke en dat kan alleen als ze het meer professioneel aanpakken. De belangstelling is veranderd van huis, tuin en keuken prutswerk naar professionele solide oplossingen.
Dit zie je dus ook terug in het reactie en moderatiesysteem op de frontpage, er wordt nu sterk gekeken naar het nut van de algemene lezer. +1 grappig bestaat vrijwel niet meer, een grappige reactie is zelden nuttig. +1 behulpzaam is ook heel zeldzaam geworden, leuk als er antwoord wordt gegeven voor die specifieke lezer, maar de algemene lezer heeft er vaak ziet zoveel aan omdat het bijvoorbeeld al in het artikel staat.
Daarentegen zie je dus ook dat -1 overbodig en -1 offtopic veel zwaarder worden toegepast om zo tot een set reacties te komen die bij dat specifieke artikel nuttig zijn. En ja daar kan het allemaal droog van worden, maar tweakers.net wil tegenwoordig ook geen site 'voor de lol' zijn, maar juist het professionele publiek aanspreken. Het gaat tegenwoordig eigelijk alleen om +1 inzichtvol en +1 informatief. Voor de ander soort reacties kun je nog op irc terect of in de huiskamer, maar in het algemeen wordt er kwaliteit geeist.En ja, die namen zijn er nu natuurlijk niet meer, maar het is nog altijd de basis van het modereren
Vroeger ging het helemaal niet alleen om 'relschoppen, nerdje zijn'. In de periode tot 2003 ongeveer was t.net juist goed in wat de site ook groot gemaakt heeft en waar het professionele publiek juist op afkwam: Een tech site waar je heerlijk op nivo je tijd kon verdoen met scherpe discussies die op de FP gevoerd werden. Soms gingen die discussies flink uit de bocht doordat men durfde door te redeneren, soms tot in het absurde, wat grappige situaties opleverde.
Reacties in de trant van: "Dus jij bedoelt .. <insert logisch doorgeredeneerde onzin>, dat klopt niet hier en hier en hierom..". Deze reactie-draadjes worden nu imho ook te vaak als overbodig afgekapt. Dat is verarming.
Reacties die dus soms niet direct op het artiekel zelf van toepassing zijn, maar wel degelijk relevant in de geest van de onstane discussie. Dit was imho de hoofdreden dat t.net zo'n hangout is geworden voor IT lui. (je professionele publiek)
Vergeet niet dat tnet dat nog steeds zou moeten zijn: een hangout voor tech savvy publiek. Zeker niet alleen een (droge) serieuze site waar je vooral je tijd nuttig dient te besteden. Dan is het geen hangout meer namelijk, dan is het meer werk.
quote:
Volgens mij zit hier een aardig deel van neerlands pro it publiek zijn tijd juist lekker te verdoen. Ik wel. Juist veel ruimte laten voor discussie, die zo nu en dan ook best off topic mag gaan, maar wel een bepaald nivo moet houden zou je juist moeten aanmoedigen. Humor toelaten (reacie moet wel op nivo blijven) helpt hierbij en zal alleen de binding met de site laten toenemen. ik vind dat je veel te streng mod zo te horen.

ǝuosǝoq

Reg. datum: 25 oktober 2004

Ik snap wel waar t.net naartoe wil (een serieuze, professionele en informatieve internet community) maar je moet ook weer niet naast je schoenen gaan lopen denk ik. Voor de meesten (aanname) is tweakers/got een (weliswaar serieuze) hobby maar toch voornamelijk recreatief. Hier past best een (w)aardige kwinkslag bij. Mocht tweakers een puur en droog tech-forum voor (wanne be) professionals worden dan denk ik dat veel mensen snel zullen afhaken. Met dalende bezoekersaantallen denk ik dat het moeilijk 'gezinnen onderhouden' wordt. Ik vind Tweakers leuk zoals het is/was (lid sinds okt 2004) dus:

1. zonder flauwe ongein maar
2. met komische weetjes en 'inside jokes' én
3. boven alles informatief.

Ik denk dat voor veel personen geldt dat mensen gewoon hun bijdrage willen leveren aan artikelen op de FP dmv een reactie. Ik zou het spijtig vinden als er 'een paar' arrogante geeks/profi's/know-it-alls rondlopen die alles -1 modereren omdat het ze niet informatief of serieus genoeg zou zijn.

Ik ben het totaal eens dat t.net geen vrijplaats moet worden voor flauwekul, maar tweakers zou tweakers niet zijn zonder ruimte voor grappen. [dooddoener] Er is tenslotte al genoeg ellende in de wereld... ;) [/dooddoener]
quote:
Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:19:
[...]

Tweakers sprak mij juist aan vanwege de perfect mix van serieuze discussie en luchtiger vermaak. Die verhouding mis ik de laatste tijd aangezien er teveel nadruk wordt gelegd op "kwaliteit" wat dat ook moge inhouden.
Kan ik me helemaal in vinden.

EQJim wijzigde dit bericht 08-05-2008 10:39 (12%)

Bezoek mijn stadje!

quote:
Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:19:
Tweakers.net wil puur pofessioneel zijn? Geen community meer dus maar een site voor professionals met alleen professionele info waarbij voor humor en zelfrelativering op de FP geen plaats meer is of beter gezegd, ongewenst is (ik zie GoT en de FP nog steeds als twee totaal verschillende zaken overigens, en het gaat hier om de FP waar geen zaken als IRC of HK beschikbaar zijn)?
Gezien de toenemende mate van integratie van de FP met GoT, heb ik het idee dat jouw beeld van het doel van de FP fout is. De FP is geen forum waar je een community vormt, daarvoor is GoT. De Fp is bedoeld als nieuws en informatiebron, waar je snel en effectief kunt vinden wat je zoekt. En ja daar passen grapjes en andere luchtige zaken niet echt bij.

Door: JHS DT Admin Doktersteam
Splitting the thaum.
Reg. datum: 20 augustus 2003

Ik moet zeggen dat ik het ronduit oneens ben met DirkW. Ik zou niet weten waarom de frontpage niet geschikt is voor communityvorming: waar heb je anders bijvoorbeeld de galleries voor :) ? Juist de kwinkslagen - in nieuwsberichten maar ook zeker in de reacties - maken t.net leuk om te lezen (in tegenstelling tot droog ict nieuws), en ik moet toegeven dat ook ik daar de laatste tijd wat minder van zie.. Niet dat het weg is, ofzo, dat zeker niet :) .

JHS wijzigde dit bericht 08-05-2008 10:51 (6%)

Maak anders een aparte rating voor grappige reacties, dus dat je kunt kiezen uit ongewenst, normaal, meerwaarde, must-read, grappig.

Iedereen niet dan niet zo van humor houdt kan dan gewoon kiezen bij het niveaufilter om grappig gemodde reacties niet te laten zien.

Mmmmike the TV

Vinden jullie het nu echt zo zwart/wit hoe het nu geschetst wordt? Grotendeels wordt alles goed gemodereerd en vaak zijn er maar een paar reacties die op -1 staan door verschillende redenen. Deze discussie gaat vooral over het doelloos herhalen van grappen en dan is het toch niet zo vreemd dat veel op er meer op -1 komt te staan. Grappen en allerlei dingen en offtopic gepraat met als oorsprong een interessante mening blijft gewoonlijk op moderatie 0 of meer. Alleen als de oorsprong loos geblaat is en daar ook loos op gereageerd wordt en gekopieerde grappen zullen een lagere moderatie krijgen.

Over het algemeen is er nog steeds een goede mix, maar door sommige artikels en bijbehorende reacties worden vaak meningen gevormd, over dat het systeem/site geen communitie is, die over het algemeen niet klopt. Natuurlijk wordt Tweakers professioneler als hij groeit, maar grappen kunnen dus altijd nog wel, zolang het niet doorslaat.
quote:
DirkW schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:41:
[...]

Gezien de toenemende mate van integratie van de FP met GoT, heb ik het idee dat jouw beeld van het doel van de FP fout is. De FP is geen forum waar je een community vormt, daarvoor is GoT. De Fp is bedoeld als nieuws en informatiebron, waar je snel en effectief kunt vinden wat je zoekt. En ja daar passen grapjes en andere luchtige zaken niet echt bij.
Natuurlijk passen grapjes en luchtige zaken er wel bij, zolang de grap niet totaal offtopic, herhaald of kwetsend is, krijgt deze heus wel een 0 of hoger.

DirectMessage is an easy way to come into contact with me

:o Volgens mij stelde ik het 'iets' te bot.
Het ging me er meer om het hoofddoel aan te geven, dat er daarbij nog veel meer mogelijk is besef ik ook wel. Ik bedoelde dus ook niet dat grappen en andere luchtige zaken totaal verbannen moeten worden, maar dat ze ook geen doel op zich moeten zijn en dat lijkt voor sommige mensen die hier puur komen voor de onstpanning wel zo te zijn.

meuh

@ kixstart. Tis heus niet zo erg allemaal hoor, het is meer zoals JHS stelt. Je ziet wat minder kwinkslagen.. das gewoon jammer.

stereohead's suggestie is wel ok. 'Grappig' terug als rating lost het op. Stomme grappen hebben toch geen kans en eindigen op -1. Leuke, slimme kwinkslagen enzo krijgen zo een +1 tje met hun eigen rating. En t.net laat zien dat goeie humor mag/gewaardeerd wordt.

edit: @ hieronder: Ja ok, goede argumenten. De mogelijke moderaties zijn nu abstracter dus je kan er niet zomaar 'grappig' tussen stoppen. Agreed.

boesOne wijzigde dit bericht 08-05-2008 11:33 (15%)

ǝuosǝoq

Mmmmike the TV

Met grappig als rating zou ik nog steeds de ontelbare .me op '-1 grappig' zetten (vanaf een bepaald moment), want iedereen snapt natuurlijk wel dat je welk werkwoord ervoor kunt zetten.

Ik merk wel dat er weer een heel stel nieuwe mensen het modereren zijn en soms ben ik het ook niet helemaal eens en daar proberen we continu hard aan te werken via het mismod-topic. Maar om maar eens een voorbeeld te geven, ben ik van mening dat bijvoorbeeld zo'n reactie niet veel goede reacties kan veroorzaken en zoiets hoeft wat mij betreft ook niet in het standaard leesniveau te blijven: AiChan in 'nieuws: Id Software kondigt Doom 4 aan' (al zijn de reacties erop wel gewoon netjes/goed)

edit:
Maar deze vind ik wel weer een 0, maar ik snap goed dat sommige hem ongewenst vinden:
backspace219 in 'nieuws: Id Software kondigt Doom 4 aan'. De reacties daar weer op vind ik dus het kopieren van een grap en geen 0 waard.

Dat nieuwsartikel roept ook "leuk"/"saai" reacties op, maar zoiets is toch na 3 of 4 keer toch echt niet meer leuk om te lezen. Toch blijft iedereen er altijd mee doorgaan net als het uitkauwen van grappen.

Kixtart wijzigde dit bericht 08-05-2008 11:14 (28%)

Door: wolkje Moderator TMF / T.net Powermod
Blauw
Reg. datum: 01 november 2001

@boesOne
Dan gaan we dus weer terug naar het oude systeem, met een benaming voor elk mogelijke situatie. Dus moet het hele systeem over de kop en dat lijkt me niet zo praktisch alleen voor het label 'grappig'. :)

Grappen en zelfs flauwe inkoppers zijn echt niet verboden. Maar het moderatiesysteem is er voor de lezende gebruiker om snel de reacties te kunnen filteren die interessant zijn of meerwaarde bieden. Als je even geen tijd heb, lees je alles op +1 en heb je toch de kern te pakken. Als je alle grappen daar ook weer tussen plempt, werkt dat filter niet meer. En dan voel ik de volgende suggestie al aankomen, "Ja maar voeg dan een +3 en +4 niveau toe voor de serieuze reacties!".. Keer op keer kom je weer uit op het vorige moderatiesysteem. Alleen dan maar voor één reden, om grapjes te kunnen meningmodden. Het vorige systeem is met goede reden vervangen door het huidige hoor ;)

En trouwens, T.net laat al zien dat goede humor mag en gewaardeerd wordt, want dat zijn de grappen die op 0 en +1 komen. Dat dat er niet zo veel zijn ligt niet aan T.net maar aan de gebruikte humor in de reacties. Reacties die op GS, Fok! en dergelijke grappig zijn, doen het hier gewoon niet zo goed en dat zal altijd zo blijven.

En wat is het probleem nu eigenlijk? Dat sommige mensen hun flauw grappen missen omdat die op -1 staan? Pas het leesniveau dan gewoon aan naar -1 en je ziet ze weer allemaal. :)

"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams (1952 - 2001)

quote:
Kixtart schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:48:
Vinden jullie het nu echt zo zwart/wit hoe het nu geschetst wordt?
Ja, ik vind van wel op dit moment. Het was in het niet zo verre verleden een stuk anders. Er was meer ruimte voor humor. Maar velen zien humor als ongewenst of het moet intellectuele humor zijn. BSOD grappen etc.. ja, die zijn na een aantal keer uitgemolken maar er is meer dan dat.
quote:
Grotendeels wordt alles goed gemodereerd en vaak zijn er maar een paar reacties die op -1 staan door verschillende redenen. Deze discussie gaat vooral over het doelloos herhalen van grappen en dan is het toch niet zo vreemd dat veel op er meer op -1 komt te staan. Grappen en allerlei dingen en offtopic gepraat met als oorsprong een interessante mening blijft gewoonlijk op moderatie 0 of meer. Alleen als de oorsprong loos geblaat is en daar ook loos op gereageerd wordt en gekopieerde grappen zullen een lagere moderatie krijgen.
Wat je kunt doen is grappen (mits niet kwetsend, of totaalmislukt) gewoon op 0 laten staan en de rest omhoog modereren.
quote:
Over het algemeen is er nog steeds een goede mix, maar door sommige artikels en bijbehorende reacties worden vaak meningen gevormd, over dat het systeem/site geen communitie is, die over het algemeen niet klopt. Natuurlijk wordt Tweakers professioneler als hij groeit, maar grappen kunnen dus altijd nog wel, zolang het niet doorslaat.

[...]

Natuurlijk passen grapjes en luchtige zaken er wel bij, zolang de grap niet totaal offtopic, herhaald of kwetsend is, krijgt deze heus wel een 0 of hoger.
Zie hier al het verschil van mening bij onze modders.

Het is moeilijk om een juiste mix te maken. Er zijn geen richtlijnen voor humor, de een ligt dubbel bij wat een ander onzinnig vindt. Hoe ga je daar nu mee om als modder zijnde? Mod je iets naar beneden omdat de grap jou niet ligt of kijk je ook naar hoe anderen er evt. mee omgaan?

Team Grazzie is active at: SETI | μFluids | Rosetta | Climate Prediction | Leiden Classical | -= Proud member of DPC =-

Mmmmike the TV

Sowieso modereer ik grappen los van een ander topic. Zelfs de eerste BSOD grappen gaan niet naar -1 ook al zijn ze eerder in een ander artikel gebruikt. Het enige standaard grapje wat echt niet meer leuk is is "640kb ought to be enough for anyone" bij elk MS artikel. Na een paar keer binnen een artikel zijn ze gewoon een soort dubbelposts, omdat er niks van originaliteit meer in zit en je kunt wel 200x een grap maken die op precies hetzelfde gebaseerd is.

Humor moet ook zo veel mogelijk objectief gemodereerd worden net als andere reacties. Als een grap 20x herhaald wordt is het gewoon een dubbelpost en voegt het helemaal niets toe. Een saaie originele grap moet zeker geen -1 worden imho.

editje:
Alle grappen op 0 laten staan hoe herhaald/vervelend ze ook zijn lijkt me helemaal niks. Dan krijg je precies hetzelfde als op bijvoorbeeld Fok. Daar is het wel grappig, omdat het zo hoort, maar de meeste komen juist naar T.net om het iets serieuzere karakter en dat is dan niet meer mogelijk. Dubbelposts en dus ook steeds precies dezelfde grappen hoeven van mij echt geen goede beoordeling te krijgen.

Kixtart wijzigde dit bericht 08-05-2008 12:07 (27%)

quote:
DirkW schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:41:
[...]Gezien de toenemende mate van integratie van de FP met GoT, heb ik het idee dat jouw beeld van het doel van de FP fout is. De FP is geen forum waar je een community vormt, daarvoor is GoT. De Fp is bedoeld als nieuws en informatiebron, waar je snel en effectief kunt vinden wat je zoekt. En ja daar passen grapjes en andere luchtige zaken niet echt bij.
quote:
JHS schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 10:47:
Ik moet zeggen dat ik het ronduit oneens ben met DirkW.
Ik ben het volmondig met Dirk eens en dus oneens met JHS. De FP is vergelijkbaar met GoT, rellen en grappen en andere meuk lokaliseer je in de HK en niet in de overige fora. Ik zie dan niet in waarom de FP vogelvrij moet zijn om overal ongein te plaatsen.
Tuurlijk is een incidentele grap overal akkoord maar dit topic is meer over structureel grappenmaken. Of nog beter, dat grappen een waardering moeten krijgen. Op de FP wordt een grap op -1 gezet en verder niets. Itt JHS vermeende vrijheid van GoT worden structurele grappen in bv LA op een OW getracteerd.

Ecteinascidin wijzigde dit bericht 08-05-2008 12:18 (9%)

Verdonk en een TomTom hebben zowel een overeenkomst als een verschil.
Beide willen je de juiste weg door Nederland leiden maar de TomTom hoef je niet te vertellen hoe dat moet.

Helemaal mee eens. Een artikel op de frontpage is in feite hetzelfde als een topic in een techforum. Het artikel zelf is de topicstart en bepaalt het onderwerp. Daaronder volgen reacties en discussies op dat artikel. In een techforum is het ook niet gewenst om de hele tijd grappen en grollen uit te halen. Die hele rits grappen over *.me zouden zelfs zijn weggehaald als de thread in een techforum stond, met een waarschuwing erbij, en na (meermaals) overtreden van die waarschuwing volgen zelfs OWs. Ik zie niet in waarom dat soort "grappen" op de FP ineens een positieve waardering zouden moeten krijgen. Het gaat er op de FP al lichter aan toe omdat de reacties gewoon blijven staan en leesbaar blijven.

Call me cocky, but if there`s an alien out there I can`t kill I haven`t met him and killed him yet.
[Tomb Raider: Underworld] - [My javascript wolfenstein project]

Door: RoD Moderator PMD / FP ProMod
Als iedereen zogenaamd lollig gaat lopen doen heeft het ook weinig zin meer om de reacties van een artikel te lezen. Persoonlijk vind ik het interessante van de reacties dat je wat extra's te weten kunt komen over het desbetreffende onderwerp. Mensen die hun mening uiten, extra informatie verschaffen, of een discussie die ontstaat aan de hand van een artikel. Humor cq. grappen hoort daar niet in de eerste plaats bij. Uiteraard is een grapje tussendoor leuk en wat mij betreft ook welkom, maar slap gaan auwehoeren (wat imo een beetje het niveau van de humor cq. grappen) op de FP is geworden zit ik niet op te wachten.

En zoals hierboven ook al door iemand gezegd, lenen sommige/de meeste onderwerpen zich ook niet om uitgebreid grappen over te gaan maken. Vruchteloze pogingen om toch grappig proberen te zijn vind ik dan vaak maar irritant.

Alles imo dus.

Reg. datum: 25 oktober 2004

quote:
Ecteinascidin schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:17:
[...]

[...]
Op de FP wordt een grap op -1 gezet en verder niets.
Misschien een stomme vraag, maar mogen artikelen dan ook geen grappen bevatten? Ik kom nogal eens wat grapjes in artikelen of tags van plaatjes tegen die niet bepaald 'serieus' zijn (binnen het originele artikel dus). Als dit wel mogelijk moet zijn, dan vind ik bovenstaande bewering nogal hypocriet.

De auteur van een artikel hoeft niet serieus te zijn, de reageerder wel....
quote:
.oisyn schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:03:

En je bedoelt niet hypocriet, maar ongenuanceerd. Een wereld van verschil.
@ hieronder: Ik bedoel wel hypocriet. Met 2 maten meten (ophef maken over grapjes en het als auteur zelf wel doen, links-lullen-rechts-rijden) is hypocriet. Daarnaast vind ik het een ongenuanceerde opmerking, maar dat vind ik niet eens zo erg. Ik ben zelf ook niet heel erg van de nuances :)

EQJim wijzigde dit bericht 08-05-2008 13:17 (29%)

Bezoek mijn stadje!

De toon van het artikel bepaalt natuurlijk ook de toon van de reacties. Een kritische rant-blog vol trolls kan dus ook kritische rant-reacties verwachten, die in andere artikelen lager gemod zouden worden dan in die blog.

En je bedoelt niet hypocriet, maar ongenuanceerd. Een wereld van verschil.

Call me cocky, but if there`s an alien out there I can`t kill I haven`t met him and killed him yet.
[Tomb Raider: Underworld] - [My javascript wolfenstein project]

Als jij een mooie reactie neerzet mag die best een geintje bevatten, maar als je een reactie neerzet met alléén een geintje, is het een beetje zinloos. Dus ja een geintje mag wel, maar zorg dat je meer te vertellen hebt, net zoals de redacteur doet wanneer die in een artikel een geintje maakt en verder gewoon serieus is.

Als ik zo de reacties lees van de diverse power- en pro-mods komt het dus neer op geen humor op de FP. Punt.

Jammer.. heel jammer dat Tweakers (ik heb het hier dus nog steeds over de FP) op dit gebied zo aan het "professionaliseren" is. Het is dus niet langer een community voor tweakers maar enkel voor ICT techneuten die alleen op een serieus niveau willen discussieren over technische zaken. Geen humor, geen relativering, dat doe je maar ergens anders (Got/HK, Fok whatever) maar niet op de FP.....

Dat is in ieder geval de indruk die nu bij mij ontstaat.

Is dat ook echt de insteek van het Tweakers.net management?

quote:
EQJim schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 12:59:
[...]Misschien een stomme vraag, maar mogen artikelen dan ook geen grappen bevatten? Ik kom nogal eens wat grapjes in artikelen of tags van plaatjes tegen die niet bepaald 'serieus' zijn (binnen het originele artikel dus). Als dit wel mogelijk moet zijn, dan vind ik bovenstaande bewering nogal hypocriet.
Nee, je licht de zinsnede uit z'n contekst. De contekst eromheen was de vergelijking met GoT waar je niet een -1 aan ne broek krijgt maar een OW en een andere -1 (namelijk ban). Dat een grap op de FP op -1 gezet wordt en verder niets betekend dat er geen verdere consequenties aan verbonden zijn behalve de -1. En zelfs dat is niet het geval, een aangeklede reactie met grap is gewoon default 0. En de mensen die wel degelijk een originele ontopic grap weten te produceren komen op +1 of soms +2.

Een goede grap zet namelijk ook mensen aan het denken. En het doel van reacties is mensen aan het denken zetten. Als je dus met een goede grap dat bereikt verdien je gewoon waardering (must-read) omdat je denkgedrag getriggerd wordt. De veelgemaakte fout in Nederland (of pubers) is dat men denkt dat een grap alleen maar grappig moet zijn. Bijtend cynisme is ook grappig maar zet op een hele andere manier dingen in een daglicht.
Als Glanenburg eindelijk kabelTV krijgt en de eerste reactie is zoiets als "wanneer krijgen ze dan riolering?" is de doorbraak/vooruitgang namelijk met cynisme op z'n plaats gezet.

Verdonk en een TomTom hebben zowel een overeenkomst als een verschil.
Beide willen je de juiste weg door Nederland leiden maar de TomTom hoef je niet te vertellen hoe dat moet.

Door: wolkje Moderator TMF / T.net Powermod
Blauw
Reg. datum: 01 november 2001

quote:
Diabolical schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 13:05:
Als ik zo de reacties lees van de diverse power- en pro-mods komt het dus neer op geen humor op de FP. Punt.
Dan moet je toch even beter lezen.

We zeggen allemaal dat het humor wél kan, maar verwacht gewoon géén hoge moderatiescores voor al die reacties. Dat is heel iets anders dan hetgeen wat jij nu beweert. :)

"A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams (1952 - 2001)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws