Ik heb ook een computer met Vista gehad, maar het is er vrij vlotjes vanaf gegaan. Ik heb jarenlang XP gebruikt, maar sinds een jaar of drie eigenlijk alleen nog maar GNU/Linux. Over XP was ik toen ik het nog dagelijks gebruikte altijd wel tevreden

. Dat werd minder toen ik echt veel gebruik ging maken van KDE. Als je na anderhalf jaar klaar bent met het finetunen van een GNU/Linux systeem (nog steeds niet aan te raden voor jan-met-depet

) en ziet wat er mogelijk is met een PC, dan krijg je toch een beetje een museumgevoel bij XP.
Ik hád goede hoop bij Vista; ik houd wel van wat eyecandy en dat mag van mij ook best wat resources kosten. Geheugen kost toch geen drol meer he?

. Dus de eerste keer dat ik Vista opstartte had ik er best zin in

. Helaas; als dan blijkt dat het MS na zes jaar ploeteren nog niet gelukt is om IE niet te laten hangen bij een willekeurige simpele FTP actie ('Not responding' in de titelbalk van een applicatie geeft me altijd zo'n vintage warm en fuzzy gevoel van binnen, maar dat moet eigenlijk iets zijn wat ze in een museum demonstreren en niet op mijn PC uit 2008) dan ben je toch wat teleurgesteld. Vervolgens wil je een VPN verbinding maken en dat gaat ongeveer in deze sequence: "Instellen - Verbinden - Hangen - Cancellen - Anders instellen - Verbinden - Niet gelukt melding zonder details - knop 'problemen oplossen' indrukken - na 0.1 seconden een bericht 'geen probleem gevonden" en dan heb je het al weer zo'n beetje gehad met het nieuwe sexy OS uit Redmond.
Kijk, dat randapparatuur niet meer vlekkeloos (of vlekkeloos niet meer) werkt, dat vind ik begrijpelijk. Dat is haast niet voor MS op te lossen, en de hardwarefabrikanten mogen in hun handjes knijpen dat ze al zes (?) jaar lang binary compatibiliteit hebben gehad onder XP. Maar als dan blijkt dat er eigenlijk weinig vernieuwends is gekomen, dat de performance regelmatig achter blijft, én dat de meeste lompe bugs uit XP gewoon mee geport zijn (freezen van FTP in IE) dan lijkt het me terecht dat de jaarlijkse BBQ op MS HQ niet te uitbundig zal zijn in 2008. Anders gezegd; in zes jaar zó weinig vooruitgang is ook gewoon achteruitgang.
Mijn notebook waar Visto op voorgeïnstalleerd was is inmiddels ontdaan van de grote teleurstelling en ik heb nu een VirtualBox'je draaien met daarin XP voor als ik een windows nodig heb, en daar ben ik wel tevreden over.