Hoofdcategorieën
Topicacties

[NAS] Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 2

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 01 november 2003

Heren,

ik heb MLDONKEY draaien maar ik begrijp er werkelijk niets van :-)

Hoe laat ik via de web interface MLDonkey bestanden van e-mule downloaden?

Mijn eerst schijf is in RAID1 uitgeveord. Ik heb dus liever alles van de funplug op schijf 2 staan.
Ik kan toch gewoon in schijf 1 de fun_plug laten staan en alle bins naar schijf 2 verplaatsen? (Natuurlijk moet ik het fun_plug script wel de paden wijzigen.

alwoude wijzigde dit bericht 19-05-2008 13:27 (5%)

three chears for tiranny...
Reg. datum: 20 mei 2003

Ik ben nogal onbekend met NAS maar ben me aan het orienteren om er eentje te kopen.

Vanwege de prijs en functies is mijn keuze gevallen op de Conceptronic CH3SNAS, echter is mijn vraag kan ik hier ook een webpagina op publiceren, fotoklappertje of iets in die trent?

Global IT Gypsy
Reg. datum: 18 april 2002

quote:
sander- schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:38:
IVerder heb ik in windows XP een probleem met beveiligde shares/mappen. Ik krijg niet de mogelijkheid om username in te vullen bij het maken van verbinding, hij staat standaard op NAS/Guest ipv dat ik zelf een (aangemaakte) user kan opgeven. Wat gaat er verkeerd?
In Windows Explorer via map network drive de netwerk gegevens van je nas invullen en aangeven dat je andere login gegevens wilt gebruiken, die ook invullen en dan op OK drukken.

Global IT Gypsy

quote:
loewie-643- schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:55:
Ik ben nogal onbekend met NAS maar ben me aan het orienteren om er eentje te kopen.

Vanwege de prijs en functies is mijn keuze gevallen op de Conceptronic CH3SNAS, echter is mijn vraag kan ik hier ook een webpagina op publiceren, fotoklappertje of iets in die trent?
Geen probleem, daar zijn scriptjes voor, zelfs php kan gebruikt worden.

Reg. datum: 31 augustus 2001

Ik krijg de CH3SNAS als het goed is elk moment met de post, voordat ik met heel de install wil beginnen even een aantal raid1 vraagjes.

Op dit moment ga ik voor de volgende setup
2x1tb schijven, waarvan ik 500gb in Raid 1 wil zetten en de overige 1tb in JBOD.

Stel schijf 2 houd er mee op over een half jaar, wat ben ik dan allemaal kwijt? puur de 500gb aan evt informatie die op z'n deel van de JBOD stond, zoja, dan is op moment van uitval disk 1 wel nog beschikbaar over het netwerk? (dus dan zou ik 2x 500gb nog kunnen zien oid?)

En is het bij schijf uitval, puur een kwestie van een nieuwe erinpluggen en alles is weer veilig? (op die JBOD na dan)

Reg. datum: 30 januari 2002

Ik zou graag Jinzora willen gebruiken om muziek af te spelen op m'n Nintendo Wii. Heeft iemand hier ervaring mee?

quote:
Stefmeister schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:32:
Ik krijg de CH3SNAS als het goed is elk moment met de post, voordat ik met heel de install wil beginnen even een aantal raid1 vraagjes.

Op dit moment ga ik voor de volgende setup
2x1tb schijven, waarvan ik 500gb in Raid 1 wil zetten en de overige 1tb in JBOD.

Stel schijf 2 houd er mee op over een half jaar, wat ben ik dan allemaal kwijt? puur de 500gb aan evt informatie die op z'n deel van de JBOD stond, zoja, dan is op moment van uitval disk 1 wel nog beschikbaar over het netwerk? (dus dan zou ik 2x 500gb nog kunnen zien oid?)

En is het bij schijf uitval, puur een kwestie van een nieuwe erinpluggen en alles is weer veilig? (op die JBOD na dan)
Ok, heb ondertussen zelf al gelezen in deel 1 hoe dit ongeveer zit, en zelf een aantal dingen getest:
Bij het uitvallen/wegnemen van 1 disc is in het bovenstaandegeval enkel de 'raid' volume nog beschikbaar en is data op de JBOD schijf 'weg'. Deze verdwenen data zal denk ik nog wel deels te zien zijn als je het aan een pc hangt met EXT ondersteuning (kan iemand dat verifieren?), maar je zal het toch wel deels als verloren moeten beschouwen.

Ik heb 2e disc 'snel' via een pc geformateerd, en weer in de ch3snas gezet. Deze wordt dan de wizzard geformateerd, waarna de JBOD schijf er weer is echter wel zonder data. De Raid begint daarna aan een synchronisatie op de achtergrond die 65.4 minute(s) in beslag neemt. Wat ik best veel vindt voor 1gb aan data.

Stefmeister wijzigde dit bericht 20-05-2008 18:45 (8%)

Reg. datum: 22 september 2001

Vandaag de CH3SNAS binnen gekregen, en die bevalt tot nu toe goed :)
Ik heb 'm als JBOD geconfigureerd, want ik denk dat RAID geen snelheidsvoordeel biedt binnen een draadloos netwerk.. toch?

Wat ik me af vraag: hoe rename ik de disk van VOLUME_1 naar iets willekeurig anders?

En wat me opvalt/tegenvalt is dat de fan een wat zeurderig, niet gelijkmatig geluid maakt...
Daarnaast was het wat lastig om de NAS te vinden op de mac. Via de web interface ging het prima, maar in Finder wordt ie vaak niet gezien (direct aangesloten op de ethernet poort, via netwerk nog niet geprobeerd)

PJanssen wijzigde dit bericht 20-05-2008 23:44 (22%)

Reg. datum: 17 november 2004

Hallo,

Een deze dagen komt mijn CH3SNAS binnen. Wat ik me afvroeg:

Is het mogelijk om DC++ te hosten van de de CH3SNAS ?

Verder gebruik ik hem puur om te downloaden (lekker zuinig) dus de rest zal ik ooit wel eens proberen maar nu nog lang niet :*)

Live is cheap, so if i where u i bought a new one

quote:
vteuniss schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:14:
[...]

Geen probleem, daar zijn scriptjes voor, zelfs php kan gebruikt worden.
Maar de functie (website hosten) zit er uitzichzelf niet standaard op of wat moet ik me erbij voorstellen?

En als ik het goed begrijp moet je als je een nas in gebruik gaat nemen en je levert zelf de schijven aan deze formatteren? En indien dat het geval is kan je ze dan ook één voor één formatteren?

Voorbeeld: wil er 2 * 500 GB in stoppen, en heb nu in mijn pc 3 * 500 GB zitten waarvan twee met data erop, zeg dat ik daarvan 2 schijven in mijn NAS wil stoppen, kan ik dan die schijven met data er zo in stoppen, en zo niet, kan ik dan zorgen dat ik eerst één schijf formatteer data overhevel, en daarna de andere schijf pas?

Global IT Gypsy

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 07:56:
[...]

Maar de functie (website hosten) zit er uitzichzelf niet standaard op of wat moet ik me erbij voorstellen?

En als ik het goed begrijp moet je als je een nas in gebruik gaat nemen en je levert zelf de schijven aan deze formatteren? En indien dat het geval is kan je ze dan ook één voor één formatteren?

Voorbeeld: wil er 2 * 500 GB in stoppen, en heb nu in mijn pc 3 * 500 GB zitten waarvan twee met data erop, zeg dat ik daarvan 2 schijven in mijn NAS wil stoppen, kan ik dan die schijven met data er zo in stoppen, en zo niet, kan ik dan zorgen dat ik eerst één schijf formatteer data overhevel, en daarna de andere schijf pas?
Nee, de website functie zit er standaard niet in, dit moet via het funplug principe.

Formatteren wordt door de NAS gedaan, anders accepteert hij de schijf niet. Je kunt hem wel in de NAS (rechter slot) formatteren en dan in je PC met data vullen. Echter, je NAS gebruikt ext2 als filesysteem en je PC FAT32 of NTFS. Windows kan geen ext2 schrijven en voor lezen heb je een driver nodig. Linux kan wel NTFS lezen (via een omweg). Dus een Linux live cd zou je de gelijktijdige toegang kunnen bieden die je zoekt.
ls je dan je 2de schijf wilt toevoegen, kun je het beste de 1ste eruit halen en de 2de ervoor in de plaats zetten. Na het formatteren, verhuis je de 2de naar het linker slot en plaats je de 1ste weer terug in het rechter slot. Je kunt de 2de natuurlijk tussendoor weer op dezelfde manier vullen zoals ik net beschreven heb voor de 1ste.

En als je JBOD doet ben je dan verplicht schijven van dezelfde grootte te gebruiken?

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:45:
En als je JBOD doet ben je dan verplicht schijven van dezelfde grootte te gebruiken?
Hoe bedoel je? 1 schijf van 500 en 1 van 1tb?

Ik heb de CH3SNAS nu aan mijn wireless network hangen, en probeer nu grotere hoeveelheden data er op te zetten. Probleem daarmee is echter dat hij daarbij vast lijkt te lopen na 1 a 2 gb gekopieerd te hebben.... Zelfs de power knop 5 seconden inhouden heeft geen enkel effect.
Ik gebruik Mac OSX, de NAS heeft firmware versie 1.03.

quote:
Stefmeister schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:36:
[...]

Hoe bedoel je? 1 schijf van 500 en 1 van 1tb?
Ja dat bedoel ik ja :)

Global IT Gypsy

quote:
loewie-643- schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 09:45:
Nee, dat maakt niet uit, als de schijven aangesloten kunnen worden kun je ze in jbod gebruiken.

Reg. datum: 24 maart 2005

quote:
PJanssen schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:42:

En wat me opvalt/tegenvalt is dat de fan een wat zeurderig, niet gelijkmatig geluid maakt...
Klopt dat doet hij bij mij ook, geen idee waarom

Drome: 1996-2006

Ik zou het niet weten. Bij mij staat hij namelijk in de meterkast, waar zo'n ding IMHO thuishoort.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

De fan is inderdaad niet zo'n probleem, hij zal erdoor waarschijnlijk in de meterkast uitkomen.
Wat op dit moment een veel groter probleem is zijn de lockups. Wat ik merk is dat na een korte inactiviteit het apparaat gewoon niet meer te bereiken is.
Volgens de router is het apparaat nog actief, maar alle pogingen om 'm te benaderen (config en via OSX) resulteren in een timeout. Daarnaast is het uitschakelen ook niet meer mogelijk.
Op deze manier is hij natuurlijk onbruikbaar..

Iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

edit: uitschakelen power management heeft geen effect...
edit2: pingen werkt nog wel gewoon...

PJanssen wijzigde dit bericht 21-05-2008 22:16 (8%)

Reg. datum: 18 juni 2004

Raar, ik denk dat je dan misschien een defect apparaat hebt. al eens een factory reset gegeven?

Ja, zojuist factory reset gedaan. Wederom, na een minuutje of 5 zonder activiteit is de NAS niet meer te bereiken... aardig frustrerend dit.
Firmware terugzetten naar 1.02 wordt ook niks, aangezien die als .exe wordt aangeboden op de conceptronics site en ik een mac heb....zucht. :)

PJanssen wijzigde dit bericht 21-05-2008 23:15 (33%)

Global IT Gypsy

quote:
PJanssen schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 23:03:
Ja, zojuist factory reset gedaan. Wederom, na een minuutje of 5 zonder activiteit is de NAS niet meer te bereiken... aardig frustrerend dit.
Firmware terugzetten naar 1.02 wordt ook niks, aangezien die als .exe wordt aangeboden op de conceptronics site en ik een mac heb....zucht. :)
1.03 is goed, werkt bij de meesten zonder problemen. Sommige gebruiken 1.04v6 beta, schijnt beter te zijn voor degenen die soms problemen ondervinden. Er is ook een 1.04 final maar daar zijn de meningen over verdeeld, de eerste versie is zelfs teruggetrokken.
Het probleem wat jij schetst, lijkt op een samba issue, als je de plugin 0.4 van Fonz gebruikt kun je ook overschakelen naar nfs en samba uitschakelen. Als je erg bedreven bent in linux kun je ook overschakelen naar een nieuwere versie van samba.

Ik heb er nu een losse router bij gehaald om het geheel wat meer geisoleerd te testen.
Resultaat: met slechts een router, nas en mac werkt het geheel zonder problemen, gelukkig!
Vreemd genoeg ziet de router de nas als niet-actief, maar he, het werkt en dat is het belangrijkste.

Het probleem zit 'm dus ergens in de combinatie van de nas en het netwerk. Daarbij zijn de verschillen die ik op dit moment kan bedenken de volgende:
-DSL lijn.
-router heeft wireless acces point.
-IP adressen liggen in 10.0.3 range, vs 192.168.1 range op de 'losse' router.

ps. is het op enige wijze mogelijk om de USB poort op de CH3SNAS te gebruiken voor een externe USB disc in plaats van een printer?

PJanssen wijzigde dit bericht 22-05-2008 16:52 (10%)

Global IT Gypsy

quote:
PJanssen schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 16:51:
Ik heb er nu een losse router bij gehaald om het geheel wat meer geisoleerd te testen.
Resultaat: met slechts een router, nas en mac werkt het geheel zonder problemen, gelukkig!
Vreemd genoeg ziet de router de nas als niet-actief, maar he, het werkt en dat is het belangrijkste.

Het probleem zit 'm dus ergens in de combinatie van de nas en het netwerk. Daarbij zijn de verschillen die ik op dit moment kan bedenken de volgende:
-DSL lijn.
-router heeft wireless acces point.
-IP adressen liggen in 10.0.3 range, vs 192.168.1 range op de 'losse' router.

ps. is het op enige wijze mogelijk om de USB poort op de CH3SNAS te gebruiken voor een externe USB disc in plaats van een printer?
Als de ip range anders is dan is het logisch dat ze elkaar niet zien.
Ja, je kunt de usb poort voor usb-sticks en usb-disks gebruiken (mits fat32 of ext2), daar hoef je alleen maar een driver voor te laden via de funplug.

quote:
vteuniss schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 17:02:
[...]

Als de ip range anders is dan is het logisch dat ze elkaar niet zien.
Ik liet IP's assignen door DHCP. Ik bedoelde te zeggen dat de IP range een verschil was tussen de beide situaties (huidige netwerk vs. een opstelling met alleen een router).
quote:
Ja, je kunt de usb poort voor usb-sticks en usb-disks gebruiken (mits fat32 of ext2), daar hoef je alleen maar een driver voor te laden via de funplug.
Ah, ik ben volledig nieuw op dit gebied (nooit met linux gewerkt), dus daar zal ik me maar eens in verdiepen. Zou leuk zijn als ik dat aan de praat kan krijgen.
Bedankt.

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 37 38 39 40 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: