Ik heb een HTC Tytn II nu ongeveer 1 maand. Een paar jaar geleden een HP hx4700 gehad.
Gisteren heb ik de Nokia N82 binnen gekregen voor mijn vrouw. Ik heb zelf lang tussen een N95 en een Tytn II getwijfeld, maar uiteindelijk toch voor de Tytn gekozen. Tot gister was ik nog redelijk tevreden met mijn Tytn, maar nu ik de N82 in real life heb meegemaakt, ben ik gelijk overdonderd hierdoor en begin ik zeer aan mijn eigen keuze voor de Tytn te twijfelen.
Ik weet dat het appels met peren vergelijken is, maar ik doe het toch.
De N82 kan alles wat de Tytn ook kan op het qwerty toetsenbord na. Maar de N82 is veel lichter (dit wist ik van te voren, maar nu valt pas op hoeveel ongeveer 90 gram verschil maakt), kleiner en betere pasvorm voor in een kleine zak,
Maar vooral het scherm is echt een wereld van verschil. De N82 is zoveel mooier en scherper. Veel betere inkijkhoek etc etc.
De geluidskwaliteit van zowel de speakers als de headset is ook veel beter.
Maar ook de gebruiksinterface is veel inventiever. De Nokia doet wat jij wilt en denkt. Windows is toch niet geschikt voor zo'n klein ding. Dat gepriegel met een stylus. En Windows met de vinger of 4way pad bedienen is ook niet prettig. Bovendien heeft Windows veel te veel opties en icoontjes en tabbladen.
De N82 is ook veel sneller en ook grafisch dus veel beter.
Over de camera hoeven we het al helemaal niet te hebben. De N82 met xeon flits is perfect, maakt betere of gelijkwaardige foto's dan m'n Ixus. En is ook veel gebruiksvriendelijker.
De N82 is dus een perfecte mp3 en compact camera vervanger. De Tytn duidelijk niet. Daar heb je nog een losse mp3 speler en camera bij nodig voor acceptabele kwaliteit.
De N82 is ook nog eens een stuk goedkoper.
Misschien ben ik nu te negatief over mijn eigen Tytn en zie ik voordelen van de Tytn t.o.v. de Nokia over het hoofd? Maar op dit moment denk ik toch sterk over een omruil .c.q verkoop Tytn/aankoop N82....