Gathering of Tweakers

Quicksearch
@Tropical David: je valt continu over de kitlens van Canon, maar zo beroerd is ie niet en na verloop van tijd koop je toch andere objectieven. Als je een D80 koopt, enkel omdat daar een betere kitlens op zit, ben je volgens mij verkeerd bezig. Ook al koop je betere objectieven, je blijft met een D80 zitten die gewoon minder presteert dan een gelijkwaardige (qua prijs) Canon. Natuurlijk is een body niet blijvend en kun je vervangen, maar dan ben je weer heel wat geld kwijt.

Maar het is jouw keuze natuurlijk. Jij wil duidelijk die D80 (elk tegenargument wordt of genegeerd of de grond ingeboord), dus koop dat ding. Dan hoeven we niet nog 100 replies in 2 dagen ofzo hier te plaatsen, waardoor andere DSLR-starters ondergesneeuwd worden.

Canon EOS 450D | Sigma EX 18-50 mm F2.8 Macro | Sigma EX 50-150 mm F2.8 |
B+W UV F-Pro MRC 67mm | B+W UV F-Pro MRC 72mm | Lowe Pro Sling Shot 200 AW

quote:
universal creations schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:19:
@Tropical David: je valt continu over de kitlens van Canon, maar zo beroerd is ie niet en na verloop van tijd koop je toch andere objectieven. Als je een D80 koopt, enkel omdat daar een betere kitlens op zit, ben je volgens mij verkeerd bezig. Ook al koop je betere objectieven, je blijft met een D80 zitten die gewoon minder presteert dan een gelijkwaardige (qua prijs) Canon. Natuurlijk is een body niet blijvend en kun je vervangen, maar dan ben je weer heel wat geld kwijt.

Maar het is jouw keuze natuurlijk. Jij wil duidelijk die D80 (elk tegenargument wordt of genegeerd of de grond ingeboord), dus koop dat ding. Dan hoeven we niet nog 100 replies in 2 dagen ofzo hier te plaatsen, waardoor andere DSLR-starters ondergesneeuwd worden.
450D lijkt me ook wel tof, maarrr is de body beter dan de D80, that's thé question... Als dat zo is wil ik het heus wel een paar maanden met een brakke(re) lens doen. Dit typ ik van mijn old school iphone in bed, maar morgen kijk ik nog wel ff op DP. 450D houdt alleen zo slecht vast... Maar de specs zijn wel goed. 30D lijkt me ook niet vies

denk dat het punt beter, gewoon een kwestie is van een lijstje met 3 kolommen: wat zoek ik en dan die 2 camera's ernaast met +jes en -netjes en whoppa.

Over het vasthouden: kan een kwestie van gewenning zijn. Toen ik van mijn canon ixus naar een fujifilm s5800 ging was dat ding in het begin moeilijk met de knopjes, gewoon omdat het anders was, nieuw, idem voor de move van s5800 naar 400D. Veel mensen hebben op hun canons nog een grip erbij omdat dat meer comfort bied, ik vind hem net ellendig met een grip omdat het me groot in de handen aanvoelt (zonder grip past het perfect), het is allemaal, op dat punt, gebaseerd op eigen meningen.

En de kitlens is, voor de zoveelste maal, absoluut niet brak (ze zijn er zelfs lovend over met reviews, vanuit het perspectief dat het een kitlens is). Je kunt er zeer zeker goede foto's mee maken, heel mooie foto's zelfs. Het zal niet de kwaliteit zijn die je in mooie glossy magazines ziet, maar dat moge duidelijk zijn met het prijskaartje. Ik heb het ding en zal hem waarschijnlijk ook houden. Ben tevreden met het resultaat en gebruik hem nog maar heel af en toe (mijn voorkeur gaat uit naar andere ranges).

Maar ik denk dat je nu al je antwoorden wel hebt verzameld en gewoon zelf moet gaan kijken naar reviews en samples en op basis daarvan beslissen. En anders huur je je gewoon eens zoeen setje hier of daar of leent het en gaat er een dagje mee spelen.
quote:
Tropical David schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:53:
[...]

450D lijkt me ook wel tof, maarrr is de body beter dan de D80, that's thé question... Als dat zo is wil ik het heus wel een paar maanden met een brakke(re) lens doen. Dit typ ik van mijn old school iphone in bed, maar morgen kijk ik nog wel ff op DP. 450D houdt alleen zo slecht vast... Maar de specs zijn wel goed. 30D lijkt me ook niet vies
De hoge iso prestaties zijn erg goed, de 14-bit RAW's zijn ook een leuke bijkomstigheid.

De 450D heeft ook nog liveview wat handig is in statief situaties met lange sluitertijd. Omdat de AF doorgaans niet zo super werkt onder donkere omstandigheden, kun je met liveview manueel scherpstellen met 10x zoom.

Canon EOS 450D | Sigma EX 18-50 mm F2.8 Macro | Sigma EX 50-150 mm F2.8 |
B+W UV F-Pro MRC 67mm | B+W UV F-Pro MRC 72mm | Lowe Pro Sling Shot 200 AW

Reg. datum: 10 mei 2004

Een kitlens is multifunctioneel:
- het kost een paar euro's extra
- je kan ermee spelen, totdat je een betere lens koopt
- je kan het gebruiken als je later je body wilt doorverkopen (de betere lenzen wil je uiteraard houden)

Dat het in de tussentijd in een plastic doos zit te verpieteren maakt niks uit, het is niet dat je er 100-en euro's voor hebt betaald.
Iedereen zou een kitlens moeten hebben.

TKA 10-22 USM: http://tweakers.net/aanbod/advertentie/115045/canon-ef-s-10-22mm-f-35-45-usm.html
30D, 60+100 F2.8 Macro, 10-22 EW83E ,17-55 EW83J, 70-200 F4/IS, 580EX2+wh/go/gr omni bounce, B+W Pol.Filter MRC

Species 5618

quote:
Tropical David schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:44:
iemand die een goede Canon lens weet? Wel gelijkwaardig of beter dan de 18-70 van Nikkor.
Ik zit ook aan de 450D te denken maar zit ook vast op de lens. Mag er binnenkort een paar een dag testen. Mijn voorkeur nu is de Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di LD Aspherical (IF) met later (kerstkado :Y ) Tamron SP AF 17-35 F/2.8-4.0 Di LD Asf. IF via marktplaats.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

quote:
iemand die een goede Canon lens weet? Wel gelijkwaardig of beter dan de 18-70 van Nikkor.
Thnx
Qua bereik heb je bijvoorbeeld deze die aardig in de buurt komen:
tamron 17-50
canon 18-55 IS <-- absoluut het meeste waar voor je geld.
sigma 17-70
Deze meneer heeft bijvoorbeeld een hele tijd alleen met de 20d en een 18-55 van canon geschoten... het kan dus wel. http://www.heinzportraits.nl/

Ik ben het er wel mee eens dat de 18-70 van nikon een klasse hoger ligt dan de canon 18-55 qua bouwkwaliteit, maar met jouw budget zal je ergens op moeten bezuinigen.... dus dan zal je toch moeten kiezen tussen enerzijds een goede lens met een minder goede body, of een goede body met een minder goede lens. Want goed spul 2e hands kopen wil je blijkbaar ook niet.

1D - 5D - 16mm - 35mm - 50mm - 85mm

@abrakadaver: maar bouwkwaliteit moet je imo ook niet echt overschatten, het is niet dat je gaat voetballen met je lenzen of geregeld iemand ermee in zijn nek slaat (is dat wel het geval: zenitar is een absolute aanrader :P ).

Nog een punt, wat ik tenminste bij mezelf merk / merkte, is dat je in het begin nauwelijks kunt inschatten wat voor een range je graag in werkt, wat je stijl is (uitgedrukt in mm's). Bij mij draait hoofdzakelijk mijn 70-300 het gros van de foto's, terwijl de kitlens nog maar af en toe uit de tas komt om een overzichtsfoto te krijgen oid.
ook op uw vinexlocatie

quote:
AteZ schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:20:
klopt het dat een bij een Nikon d40 menselijke huid wat te fel rood kleurt af en toe?
Ligt aan de instelling, de color mode IIIa voor landschapjes is wat kleurrijk voor portretjes, mode Ia is dan beter geschikt. (je kan ook de draaiknop op het gezichtje zetten, doet ie het vanzelf)

D50 | F70 | T12-24 18-135 Σ24-70 Σ70-300 | 35 50 90 180 | 1.4x | SB400

quote:
polthemol schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:29:
@abrakadaver: maar bouwkwaliteit moet je imo ook niet echt overschatten, het is niet dat je gaat voetballen met je lenzen of geregeld iemand ermee in zijn nek slaat (is dat wel het geval: zenitar is een absolute aanrader :P ).
Ik doelde met name op de manual-focus-ring, het draaien van het frontelement bij 't scherpstellen enzo.
Hoe stevig een lens moet zijn wordt inderdaad nogal vaak overtrokken.

Reg. datum: 04 oktober 2000

quote:
Die 18-55 IS, is dat de kitlens van de EOS 1000D?

De 400D had dacht ik een andere 18-55 lens.

XBOX 360 Gamertag NES/GameBoy/SNES/Gamecube/DS Lite/Wii Xbox/Xbox 360 PS1

toen was de IS (gestabiliseerde) variant er nog niet geloof ik.

quote:
PWM schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:36:
[...]

Die 18-55 IS, is dat de kitlens van de EOS 1000D?

De 400D had dacht ik een andere 18-55 lens.
Klopt, en die was helemaal dramatisch.

Wat dat betreft heeft de 450D wel een betere kitlens aan de 18-55 IS.

Alsnog, is deze combinatie vrij prijzig: 600 euro. Voor 50 euro meer heb je dus een D80 met een 18-70mm die lens is veel beter!

quote:
abrakadaver schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 09:01:
[...]

Qua bereik heb je bijvoorbeeld deze die aardig in de buurt komen:
tamron 17-50
canon 18-55 IS <-- absoluut het meeste waar voor je geld.
sigma 17-70
Deze meneer heeft bijvoorbeeld een hele tijd alleen met de 20d en een 18-55 van canon geschoten... het kan dus wel. http://www.heinzportraits.nl/

Ik ben het er wel mee eens dat de 18-70 van nikon een klasse hoger ligt dan de canon 18-55 qua bouwkwaliteit, maar met jouw budget zal je ergens op moeten bezuinigen.... dus dan zal je toch moeten kiezen tussen enerzijds een goede lens met een minder goede body, of een goede body met een minder goede lens. Want goed spul 2e hands kopen wil je blijkbaar ook niet.
Enkel die Tamron 17-50 is ietsje beter dan de Nikkor 18-70, de rest is minder goed.

Maar die Tamron is 350+, dat vind ik vrij prijzig voor zo'n lens. Nikkor 18-70: 160 euro op Marktplaats. En die Tamron vind ik niet op Marktplaats.

quote:

Thnx
Jongen , koop gewoon eens wat en ga er wat mee doen.
Je hebt overal een mening over, maar nog nooit een fatsoenlijke camera vast gehad.

Als je nou eens een D80 met 18-70 koopt en de eerste plaatje stellen enigszins teleur ( dat gaat gebeuren) , meld je dan maar weer , dan gaan we kijken wat er beter kan.
Zo belangrijk zijn de spullen niet, je eigen kunde moet ook een beetje groeien.

Flits flits wijzigde dit bericht 24-07-2008 13:16 (26%)

quote:
Tropical David schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:03:
[...]

Enkel die Tamron 17-50 is ietsje beter dan de Nikkor 18-70, de rest is minder goed.

Maar die Tamron is 350+, dat vind ik vrij prijzig voor zo'n lens. Nikkor 18-70: 160 euro op Marktplaats. En die Tamron vind ik niet op Marktplaats.
Dan moet je echt beter kijken....
Na het lezen van al je replies in deze topic ga ik me serieus afvragen of je weet wat je zelf wil. Ga eerst voor jezelf bepalen wat je ermee wil doen voordat je honderden euro's in een camera plus lenzen gaat steken puur uitgaande op wat pietje of Klaasje hier roepen. Maak zelf een keus voor welke merk je wil gaan uitgaande op de toekomst en niet op de aller eerste lens die je koopt.... Kitlenzen zijn leuk om mee te beginnen en kwalitatief best aardig en zoals menige hier al geroepen hebben, het is je kunde die bepaald of een foto mooi wordt en niet eens zo zeer het materiaal....

<Dodge|XP2600> nikon is niet slecht
<Dodge|XP2600> maar 't is geen canon
<Oxi> jesus, ik moet gewoon een poesje hebben :D
<Oxi> iemadn die dat quote krijgt een ban :>

true that. Het liefst wil ik ook een Canon aangezien deze minder ruis vertoond bij hogere ISO's. En dan het liefst een 30D, 450 of 400D. De 30D is wel leuk geprijsd, maar ik wil niet die kitlens omdat ik meteen met kwaliteit wil beginnen: daarom zoek ik een betere canon lens die ook niet zo duur is, gewoon 150-175 op marktplaats.

1. Wat is je beschikbare budget?
Mijn budget is vrij groot en rekbaar (> 1000 EUR), maar het hoeft niet in één keer op. Tassen, statieven en dergelijke heb ik al.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben een vrij serieuze fotograaf geweest (zie verderop). Door veranderde omstandigheden moet het nu lichter en simpeler.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben).
'casual shooting', portretfotografie en hier en daar iets creatiefs.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee. Ik heb nog zwaar Canon-glas liggen, maar dat ga ik niet meer rondslepen.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben geen fan van de canon xxxD-serie. Rottige handgreep (voor mij), en het geeft me meer het gevoel van een computer dan een Camera. Ik heb een hekel aan het Canon-(off-camera)-flitssysteem, dat bovendien erg duur is. De Canon 17-85 heb ik geprobeerd, die is heel handig maar viel me verder zwaar tegen. De kleine nikonnetjes trekken me wel, maar hebben geen focusmotor, en zijn flitstechnisch een beetje beperkt. Ik weet niet helemaal hoe erg dat is, of ik nog vaak ingewikkeld zal gaan flitsen. Ook ben ik benieuwd naar ervaringen met de Nikkor 18-200.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Om te beginnen een body met een goede kwaliteit standaardzoom, een portretlens en een flitser. Ik heb gezien dat je voor een compacte, redelijk goede tele overal prima terecht kunt, dus dat boeit niet zoveel
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies en ervaringen van anderen die met lichte spullen op stap zijn geweest.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoveel mogelijk tijd, maar alleen voor de lol. Ik zoek de beste gewicht/pret ratio.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar voor de komende drie jaar wil ik het simpel houden. Voor zoals de zaken nu staan ben ik mijn doel voorbijgeschoten.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb een semi-pro Canon set (nu deels verkocht) gehad, en heb regelmatig in opdracht gewerkt. Ik ben/was dus een parttime pro, zeg maar. Ik ben daar wegens tijdsgebrek mee gestopt. Wat blijkt: het L-glas en alle andere spullen blijven te vaak thuis liggen (te groot, te zwaar om makkelijk mee te nemen) en ik loop te schieten met een IXUS. Beetje jammer. Bovendien hebben lenzen met een rode ring een sterke aantrekkingskracht op allerlei getijsem, inclusief corrupte politie in het buitenland, en werkt het intimiderend voor de mensen aan de andere kant van de lens (denk 70-200 F2.8). Ik wil dus een DSLR-systeem dat redelijk licht, klein, eenvoudig en compleet is. Ik zie dat jullie de zaken met haviksogen volgen - vandaar deze post terwijl ik geen starter ben. Denk rugzakken, Hoogalp-wandelingen, straatfotografie. Ik vind het niet erg om een beetje te moeten afkicken op beeldkwaliteit. Een nette 20x30 vergroting is voldoende.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ach, waarom niet?

Shen-lon: Eternal Dragon

Wat is je beschikbare budget?
<800euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Begin van wellicht een nieuwe hobby
Het is ook een beetje begonnen vorige jaar met mijn Pa naar de USA voor de Reno airrace geweest, hij heeft toen een Sony DSC-H50 (of iets wat er oplijkt) gekocht, daar in paar dagen over de 1k foto's geschoten.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het klink heel cliche maar eigenlijk van alles, dus vakantie/thuis/stedentrips

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee voorlopig ook niet gepland

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon/Canon, zover ik bekend ben DSLR zijn dit wel een beetje de merken waar het omgaat, ook als je kijkt naar accesoirres op de lang termijn (ik kan het mis hebben?)

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
nee

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
echt advies, omdat ik nog helemaal moet beginnen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben meer van de generatie schieten en aan kloten zonder het boekje te lezen, zo verwacht ik ook dat het gaat, wellicht dat het wel een goed idee is om een boek erbij te pakken over digitale fotografie.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het bevalt zeker, maar dat hangt er ook vanaf of ik tegen limieten aanloop

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
mijn ex heeft de oude digicam Minolta something meegenomen ;) dus momentaal doet ik het met prtscreen 8)

Is 2e hands een optie of per se niet?
nee

Mijn is sowieso om even de mediamarkt, of een vergelijkbare winkel in te lopen om even feeling te krijgen met de prijzen, en hoe de body's in de hand liggen.
Wat ik mij sowieso afvraag wat is nu het grote verschil tussen een echte DSLR en bijv de Sony DSC-H50?

Gohan-san wijzigde dit bericht 24-07-2008 14:05 (7%)

Specs game bak Specs server "Fight the Battle no matter the cost....The world is sick and it is spinning out of control"

quote:
Tropical David schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:43:
true that. Het liefst wil ik ook een Canon aangezien deze minder ruis vertoond bij hogere ISO's. En dan het liefst een 30D, 450 of 400D. De 30D is wel leuk geprijsd, maar ik wil niet die kitlens omdat ik meteen met kwaliteit wil beginnen: daarom zoek ik een betere canon lens die ook niet zo duur is, gewoon 150-175 op marktplaats.
Als je het liefst een Canon wil dan moet je vooral Canon nemen en Nikon vergeten omdat die mischien een betere kitlens heeft.
Ga een keer de MM binnen of welke andere winkel dan ook en hou die camera's een keer vast. Vaak zijn ze beetje klein, echter lost een grip een boel op. Heb zelf de 400D met grip en best grote handen, en dat past prima!

<Dodge|XP2600> nikon is niet slecht
<Dodge|XP2600> maar 't is geen canon
<Oxi> jesus, ik moet gewoon een poesje hebben :D
<Oxi> iemadn die dat quote krijgt een ban :>

quote:
Sipelpomp schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:51:
De kleine nikonnetjes trekken me wel, maar hebben geen focusmotor, en zijn flitstechnisch een beetje beperkt. Ik weet niet helemaal hoe erg dat is, of ik nog vaak ingewikkeld zal gaan flitsen. Ook ben ik benieuwd naar ervaringen met de Nikkor 18-200.[/b]
Als je een ruim budget hebt kan je wellicht ook wel glas kopen met focusmotor, en is die beperking dus niet echt een grote beperking. Hier kan je camera's naast elkaar vergelijken waar onder andere gewicht en dimensies staan vermeld. Ik begreep dat olympus de kleinste en lichtste bodies had, maar ik weet niet wat dat ergonomisch gezien voor gevolgen heeft. Verder ben je duidelijk geen leek en kan je uit die vergelijkingen halen wat voor jou belangrijke aspecten aan een camera zijn. Uiteindelijk blijft het basisidee van fotograferen hetzelfde en zul je waarschijnlijk niet zo wakker liggen van antidustsystemen en tientallen megapixels (Ik denk dat voor 20x30 bijvoorbeeld de 6MP van de D40 prima voldoen). Ook het FF gebeuren matcht niet echt met je wens om lichtgewicht te gaan.

Over de nikkor 18-200 zijn vrij veel reviews te vinden. Omdat je geen leek bent, denk ik dat je zelf goed kan inschatten of de compromissen die opgesloten zitten in de lens voor jou hinderlijk zijn. Ik heb gisteren een foto met die lens gepost in Sallin in "Het grote Nikonmount-objectieven-topic V7.0".

Sallin wijzigde dit bericht 24-07-2008 14:24 (5%)

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu

1 Wat is je beschikbare budget?
Mijn butget is ongeveer 800 euro om mee te beginnen

2 Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
omdat ik wat meer wil gaan fotograferen.

3 Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Sportfotografie met name formule1 , Natuur, landschappen in uieraard ook mijn dochtertje

4 Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5 Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
ik heb een voorkeur voor de sony a350 of de canon eos 450d

6 Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
hangt er vanaf hoever ik met mijn butget kom.

7 Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
ik wil advies.

8 Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
ik wil er wel veel tijd in gaan steken en hier serieus mee verder gaan.

9 Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
jazeker
10 Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
ik heb nu een sony f828 , het bereik je kunt geen lenzen wisselen.

11 Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.

gr Sander

quote:
Je geeft aan dat je fotograaf bent geweest en dus ervaren bent in fotografie, dan zou ik juist niet het gemak van een 18-200 achtige lens kiezen, maar een compacte set die je toch dwingt creatief te blijven.
De xxxd serie is inderdaad niet ideaal qua grip en handling, maar een 40D plus 2 primes zou een hele fijne combi kunnen zijn.
40D + 17-50 tamron bijv. + sigma 30mm 1.4 + 85mm 1.8.
Heb je enkel relatief onopvallende lenzen, maar toch eigenlijk alle kwaliteit die je anders toch zou gaan missen ;)
En het blijft compact, de 2 primes zijn mooi licht en de 40D +17-50 is ook een nog goed te doen combi.
Mensen, ik wil jullie allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen, pas over twee maanden koop ik een SLR aangezien ik mijn Saldo niet in 1x wil plunderen en nog even wacht tot ik mijn eerste stagevergoeding ontvang van 450 euro, mijn stage begint pas over een maand, dus heb nog even bedenk tijd.

Momenteel is de Nikon D80 mijn favoriet, dit in combinatie met een 18-70mm, samen heb ik voor ongeveer 650 euro, en 550 euro voor de D60.

Nog steeds sta ik open voor Canon, maar het is lastig een Canon lens te vinden die het ongeveer even goed doet als de 18-70mm Nikkor, zonder meteen 2x zo duur te zijn. En het liefst begin ik met een aardige lens, want dan had ik ook de 18-55 Nikkor kunnen nemen, die ook niet briljant is.

quote:
Tropical David schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 14:48:
Mensen, ik wil jullie allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen, pas over twee maanden koop ik een SLR aangezien ik mijn Saldo niet in 1x wil plunderen en nog even wacht tot ik mijn eerste stagevergoeding ontvang van 450 euro, mijn stage begint pas over een maand, dus heb nog even bedenk tijd.

Momenteel is de Nikon D80 mijn favoriet, dit in combinatie met een 18-70mm, samen heb ik voor ongeveer 650 euro, en 550 euro voor de D60.

Nog steeds sta ik open voor Canon, maar het is lastig een Canon lens te vinden die het ongeveer even goed doet als de 18-70mm Nikkor, zonder meteen 2x zo duur te zijn. En het liefst begin ik met een aardige lens, want dan had ik ook de 18-55 Nikkor kunnen nemen, die ook niet briljant is.
gefeliciteerd :). Ik ben benieuwd naar je show/testcases in Show-, test- & verzamelcases ;).

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws