Waarom zou hij perse een 18-70mm objectief? De extra 15mm aan de telekant is niet zo boeiend, je kan enkele stappen vooruit wandelen om het te compenseren. 70/55=1,27x
Aan de groothoekkant wil je geen 15 mm inleveren, als je met de rug tegen de muur staat, dan kan je niet meer achteruit wandelen. (18+15)/18=1,83x
Als je voor een dSLR gaat, dan wil je objectieven kunnen wisselen. Een gewone kitlens in 18-55mm bereik en een telekitlens in bv 55-200mm bereik.
Een lange tijd had Nikon goedkope D40 om consumenten naar de Nikon-mount te lokken. Canon moet reageren met een 1000D om consumenten naar de Canon-mount te lokken. De keuze gaat meer over de mount, objectieven, accessoires,... dan de body+kitlens combinatie.
Met D80 kan Nikon sinds eind 2006 Canon 20D ruisprestaties van eind 2004 benaderen. Nikon heeft de neiging om plaatjes plat te strijken om ruis te reduceren en je verliest detail. Canon heeft weinig ruis en heeft nog altijd detail zodat je tijdens het postprocessen kan bepalen hoe je wilt ontruisen.
D70 stond bekend voor zijn ruis.
Bij konijn kost een Nikon D80 + AF-S DX 18-55 VR 795 euro (inclusief Nederlandse cashback). Een tweedehandse 20D kost 275 à 300 euro en je kan voor iets meer dan 100 euro een IS kitlens te pakken krijgen. Bij Canon kan je goede tweedehandse camera's te pakken krijgen, terwijl bij Nikon allerlei beperkingen zijn.
Dan spreek ik nog niet over instapbody's die niet Nikon-schroevendraaier-objectieven slikken. Bij Canon kan je alles erop zetten, zelfs Minolta manual focus met een stukje karton, de lichtmeting meet gewoon wat die door de lens ziet. Bij andere merken kan de body data van het objectief proberen op te halen, dat gaat moeilijk als je bv een Peleng 8mm erop zet. Bij Nikon moet je maar paar shots maken en zien welke beetje normaal belicht is.
Er zijn zoveel mogelijkheden. Begin met een 18-55mm kitlens te verkennen. Je gaat wel ontdekken wat voor jou van toepassing is en wat niet.
Bij Canon kan je voor 400 euro een goede body met een excellent IS kitlens regelen. Dan heb je nog 200 euro voor geheugenkaartjes, batterijen, statief, fototas, filters,... Met een tweedehandse Nikon D80 kan je vergelijkbare kwaliteit krijgen, maar het kost 500 euro zodat je nog 100 euro voor een kitlens hebt.
quote:
Definieer "beter"?
quote:
Op internet lees ik het volgende:
De D80 heeft de zelfde sensor als de D200
De D60 heeft de zelfde sensor als de D80
De D40X heeft de zelfde sensor als de D60
Met andere woorden: de D40 heeft de zelfde sensor als de D200, tja, dan kan ik ook een D40X kopen als die even mooie foto's maakt.
Vroeger kan je in alle kleinbeeldcamera's dezelfde film insteken. Body's doen niets meer dan lichtmeten (, autofocussen) en de film/sensor belichten. Het verschil zit in de functionaliteit.
Voor mij is het belangrijk dat er spotmetering is om het licht op het gezicht van de artiest te meten. De autofocus moet in het donker kunnen werken en bij voorkeur pin-point-accuracy om in scherptediepte korter dan 20cm te kunnen werken. Een grote zoeker, voldoende knopjes zodat ik niet in menutjes moet duiken en bedienbaarheid.
D80 ondersteunt ook schroevendraaier-objectieven. De D60 en D40X pakken slechts een beperkt aanbod aan moderne en dure objectieven met interne autofocusmotor. Alle Canon EF objectieven hebben een interne autofocusmotor zodat deze beperking bij Canon niet bestaat.