Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Sallin schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:03:
[...]

Waarom heb je de 450D er nog bij als je vind dat hij niet lekker in je handen ligt? Probeer in dat geval eens een 30D beet te houden, wellicht dat je die ook 2e-hands voor een redelijke prijs kan vinden. Ik heb het idee dat men hier op het forum nogal weg is van de prestaties van de canon sensors bij lowlightcondities, als dan de 450D ergonomie een nadeel is probeer dan de 30D. Ik had moeite met de 400D, maar de 30D hield prima beet.

De A300 is het duurdere broertje van de A200 en heeft als extra live view en een kleinere zoeker. Als je live view niet nodig vind heb je voor minder geld dezelfde camera. Dan hou je wellicht geld over voor betere lenzen. Als ik de (licht-gebiaste) review van dpreviews mag geloven doet sony het niet briljant bij hoge iso's wat wel jouw interesse heeft.
Nee, hoge ISO's gebruik ik zelde, nacht opnames voor mij is een camera op een goed statief, ISO 100/200 en een sluitertijd van ongeveer 15 seconden.

Wat ik bedoel, is dat de Nikon D80 volgens mij een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Neem de Nikon D80 met 18-70mm objectief (720 euro), welke onderstaande camera kan daar tegen opboksen voor dat geld?

Sony A300/200 met cheapo 18-70 kitlens
Canon 450D met cheapo 18-55 kitlens
Canon 400D, tweedehands met 18-55 kitlens.

Geen 1 komt met de kitlens in de buurt van de D80 met zijn 18-70mm lens, anders zou je een lens erbij moeten kopen, en dan kom je veel duurder uit.

Iemand het hier mee eens?

Niks mis met de canon 18-55 (behalve het bereik). Als je toch nooit lowlight en high iso doet en de D80 spreekt je aan dan heb je daar een goede camera aan. De 18-70 doet trouwens rond de 175 op ebay, de body los nu zo'n 480 euro.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 ||24-85 AF-S (te koop)

Reg. datum: 10 augustus 2007

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:53:
[...]

Nee, hoge ISO's gebruik ik zelde, nacht opnames voor mij is een camera op een goed statief, ISO 100/200 en een sluitertijd van ongeveer 15 seconden.

Wat ik bedoel, is dat de Nikon D80 volgens mij een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Neem de Nikon D80 met 18-70mm objectief (720 euro), welke onderstaande camera kan daar tegen opboksen voor dat geld?

Sony A300/200 met cheapo 18-70 kitlens
Canon 450D met cheapo 18-55 kitlens
Canon 400D, tweedehands met 18-55 kitlens.

Geen 1 komt met de kitlens in de buurt van de D80 met zijn 18-70mm lens, anders zou je een lens erbij moeten kopen, en dan kom je veel duurder uit.

Iemand het hier mee eens?
Ik had in december in dit topic om advies gevraagd, toen was de D80 eigenlijk net buiten mijn bereik, toch maar gekocht, geen spijt van gehad. wat ik zeker in het voordeel vind spreken is het lcd schermpje rechtsboven op het body, waarop je snel alle waarden kan zien, die ook nog makkelijk zij aan te passen door de twee scrollwieltjes bij je rechterhand.. dit biedt in ieder geval enige creatieve groeimogelijkheid.. daarbij is de 18-70 een leuke allround lens die hooguit enige vertekening van vorm vertoont op de absolute uitersten, maar dat is geen echt bezwaar

quote:
Wijnands schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:17:
Niks mis met de canon 18-55 (behalve het bereik). Als je toch nooit lowlight en high iso doet en de D80 spreekt je aan dan heb je daar een goede camera aan. De 18-70 doet trouwens rond de 175 op ebay, de body los nu zo'n 480 euro.
Wil je hiermee zeggen dat de D80 niet geschikt is voor low-light? Dus voor nacht opnames?

---
quote:
Jelle E schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Ik had in december in dit topic om advies gevraagd, toen was de D80 eigenlijk net buiten mijn bereik, toch maar gekocht, geen spijt van gehad. wat ik zeker in het voordeel vind spreken is het lcd schermpje rechtsboven op het body, waarop je snel alle waarden kan zien, die ook nog makkelijk zij aan te passen door de twee scrollwieltjes bij je rechterhand.. dit biedt in ieder geval enige creatieve groeimogelijkheid.. daarbij is de 18-70 een leuke allround lens die hooguit enige vertekening van vorm vertoont op de absolute uitersten, maar dat is geen echt bezwaar
Leuk om iets te lezen van iemand met deze cam. Zou je misschien een foto gemaakt met de D80 kunnen tonen? Het liefst onbewerkt. Iets van een portret foto en/of een nacht foto?

Of heb je Flickr?

Thnx :)

En nog even een vraag aan de lenzen kenners: Op kieskeurig zie ik een D40X met een AF-S DX 18-135mm, en een D80 met een 18-135mm, ik ga er vanuit dat beide objectieven het zelfde zijn?

Tropical David wijzigde dit bericht 22-07-2008 18:25 (57%)

slaaprijder

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:05:
En nog even een vraag aan de lenzen kenners: Op kieskeurig zie ik een D40X met een AF-S DX 18-135mm, en een D80 met een 18-135mm, ik ga er vanuit dat beide objectieven het zelfde zijn?
Ja, dat is dezelfde lens, groot bereik, scherp, wel aardig wat barrel/pincushion vervorming maar zolang je geen dakgoten op 35mm fotografeert valt het wel mee.

D50 | Wii

quote:
bouwfraude schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:50:
[...]

Ja, dat is dezelfde lens, groot bereik, scherp, wel aardig wat barrel/pincushion vervorming maar zolang je geen dakgoten op 35mm fotografeert valt het wel mee.
Welke van de 3 Nikon lenzen is het beste?

18-55
18-70
18-135
.

En wat bedoel je met dakgoten op 35mm fotograferen?

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:25:
[...]

Welke van de 3 Nikon lenzen is het beste?

18-55
18-70
18-135
.

Het begint nu wat vervelend te worden! Ik ben blij dat je dit topic gevonden hebt, want je eigen topics hadden geen bestaansrecht, maar ook hier geldt wel nog steeds dat we verwachten dat je zelf ook moeite doet.
Vragen als: " welke is de beste" gaat gewoon niet op bij lenzen. Soms is omvang erg belangrijk, soms hoeveel die vervormt en soms de scherpte en/of contrast.
Kortom, probeer niet te makkelijk je vraag neer te plempen.

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

quote:
Nomad schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:31:
[...]

Het begint nu wat vervelend te worden! Ik ben blij dat je dit topic gevonden hebt, want je eigen topics hadden geen bestaansrecht, maar ook hier geldt wel nog steeds dat we verwachten dat je zelf ook moeite doet.
Vragen als: " welke is de beste" gaat gewoon niet op bij lenzen. Soms is omvang erg belangrijk, soms hoeveel die vervormt en soms de scherpte en/of contrast.
Kortom, probeer niet te makkelijk je vraag neer te plempen.
ag kom op, er zijn toch degelijk kwaliteit verschillen tussen kitlenzen en de wat duurdere?

18-55 wordt vrijwel overal geleverd, maar Sony doet er een 18-70 bij. Er is er toch wel te zeggen of een 18-70 of 135 scherper/mooier is?

Mooh?

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:49:
[...]

ag kom op, er zijn toch degelijk kwaliteit verschillen tussen kitlenzen en de wat duurdere?

18-55 wordt vrijwel overal geleverd, maar Sony doet er een 18-70 bij. Er is er toch wel te zeggen of een 18-70 of 135 scherper/mooier is?
Je zou eens kunnen beginnen met lezen van reviews en de verschillende topics mbt. objectieven. Meer dan genoeg te vinden.
www.photozone.de
www.slrgear.com
www.fredmiranda.com

Ga daar eerst even inlezen, qua reviews e.d.
Je stelt nu zulke algemene vragen nog die met gemak te beantwoorden zijn via google en review sites.
En een " ag kom op" reageer ik niet op, je laat zien dat je veels te makkelijk vragen stelt zonder eigen moeite te laten zien en dat willen we hier niet op got.

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

quote:
Nomad schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 20:15:
www.photozone.de
www.slrgear.com
www.fredmiranda.com

Ga daar eerst even inlezen, qua reviews e.d.
Je stelt nu zulke algemene vragen nog die met gemak te beantwoorden zijn via google en review sites.
En een " ag kom op" reageer ik niet op, je laat zien dat je veels te makkelijk vragen stelt zonder eigen moeite te laten zien en dat willen we hier niet op got.
excuus. bedankt voor de links.

edit: nogmaals bedankt, dit zijn topsites! hier heb ik zeker wat aan _/-\o_

Tropical David wijzigde dit bericht 22-07-2008 21:10 (7%)

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:05:
[...]

Wil je hiermee zeggen dat de D80 niet geschikt is voor low-light? Dus voor nacht opnames?

---

[...]
Nee. Ik wil daar mee zeggen dat bij opname's met erg weinig licht en hoge iso's de D80 niet zo'n schone output produceert als de canon's. Dingen als partypics dus. Beetje nachtlandschappen ofzo lukt prima.
quote:
Ja, nikon maakt maar een 18-135. Naar mijn persoonlijke mening een enigszins onderschatte lens.

Wijnands wijzigde dit bericht 22-07-2008 23:26 (20%)

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 ||24-85 AF-S (te koop)

quote:
Wijnands schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:24:
[...]

Nee. Ik wil daar mee zeggen dat bij opname's met erg weinig licht en hoge iso's de D80 niet zo'n schone output produceert als de canon's. Dingen als partypics dus. Beetje nachtlandschappen ofzo lukt prima.

[...]

Ja, nikon maakt maar een 18-135. Naar mijn persoonlijke mening een enigszins onderschatte lens.
wat raad je me dan aan voor een Canon? Qua beeldkwaliteit moet hij wel concurreren met een D80 + 18-70mm.

In Your Face

Tamron 17-50 2.8. Briljant lensje..

Sigh...

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:49:
[...]

wat raad je me dan aan voor een Canon? Qua beeldkwaliteit moet hij wel concurreren met een D80 + 18-70mm.
Moet je mij eigenlijk niet vragen. De 30D en 40D zijn mooie body's maar canon heeft, voor zover ik weet, geen concurrent voor de 18-70. Tamron 17-50 is een mooie lens maar, en da's heel persoonlijk, ik vind 't bereik superonhandig voor een standaardlens.

Voor de beginners die een Canon overwegen, dpreview heeft de 1000D bekeken:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp

Wijnands wijzigde dit bericht 23-07-2008 09:15 (12%)

Canon heeft een 17-85 met IS, hij is eigelijk alleen net iets te duur voor de voor/nadelen die ie heeft.
voordelen: goed bereik, stabilisatie, redelijke bouw, compact.
nadelen: vervorming op 17mm, niet lichtsterk en niet heel scherp op maximaal diafragma (wat je vaker neigt te gebruiken omdat ie pas bij 4-5.6 begint)

1D 5D 16/2.8 35/2.0 50/1.8 85/1.8 100/2.0 12-24/4.0 24-70/2.8 28-105/3.5-4.5 70-200/2.8

Wil nog even vermelden dat ik ondanks mijn beperkte budget toch wat leuks heb gevonden.

Nikon d40 + 18-55 (nieuw)
AF-S nikkor 55-200 mm 1:4-56G ED (marktplaats)
4gb high speed sd kaartje.

Totaal: 385 euro

Heb er nu 2 dagen mee kunnen spelen en ben helemaal verkocht! Bedankt voor de adviezen in dit topic :)

slaaprijder

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:25:
[18-135]
Dat de vervorming van die lens op 35mm het ergste is, rechte lijnen boven en onderin het plaatje worden dan nogal krom, mijn eerste testshots waren van een vogelhuisje aan de schuur.
Met normale foto's merk je daar eigenlijk een stuk minder van of valt het niet eens op.

D50 | Wii

quote:
Wijnands schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 09:08:
[...]

Moet je mij eigenlijk niet vragen. De 30D en 40D zijn mooie body's maar canon heeft, voor zover ik weet, geen concurrent voor de 18-70. Tamron 17-50 is een mooie lens maar, en da's heel persoonlijk, ik vind 't bereik superonhandig voor een standaardlens.

Voor de beginners die een Canon overwegen, dpreview heeft de 1000D bekeken:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp
Yup aan de 1000D heb ik ook nog gedacht, maar hij is bijna exact het zelfde als de 400D/450D , ik vrij mij daarom af: waarom heeft Canon deze uberhaupt op de markt gebracht?

En dan zit je toch weer met die standaard kitlens van 18-55mm, nu kan je er wel een betere lens bij kopen maar dan ben je alsnog veel duurder uit als een Nikon D80 met 18-70mm kit.

Over dat ruis dat Canon minder zou hebben kan ik het volgende zeggen: Canon heeft dan misschien wel minder ruis, maar het ruis heeft wel alle kleuren van de regenboog, dan heb ik liever wat meer ruis bij Nikon dat bijna roetzwart is.
quote:
Bennitos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:34:
Wil nog even vermelden dat ik ondanks mijn beperkte budget toch wat leuks heb gevonden.

Heb er nu 2 dagen mee kunnen spelen en ben helemaal verkocht! Bedankt voor de adviezen in dit topic :)
Kan je niet beter voor de D40X gaan? Ik denk dat die 6 megapixels wel een beetje aan de lage kant zijn.

Tropical David wijzigde dit bericht 23-07-2008 11:16 (19%)

quote:
Tropical David schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:14:

Kan je niet beter voor de D40X gaan? Ik denk dat die 6 megapixels wel een beetje aan de lage kant zijn.
Hoeveel foto's ga je afdrukken op a2 en vanaf hoe dichtbij ga je dat bekijken?
quote:
Bennitos schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:34:

gefeliciteerd, nette prijs :).

Sallin wijzigde dit bericht 23-07-2008 11:55 (43%)

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

quote:
Tropical David schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:14:
[...]

Yup aan de 1000D heb ik ook nog gedacht, maar hij is bijna exact het zelfde als de 400D/450D , ik vrij mij daarom af: waarom heeft Canon deze uberhaupt op de markt gebracht?
Als competitie voor de Nikon D40/D60. Dat is 'ie nu nog niet qua prijs maar hij zal uiteindelijk onder de 450 moeten komen.
quote:
En dan zit je toch weer met die standaard kitlens van 18-55mm, nu kan je er wel een betere lens bij kopen maar dan ben je alsnog veel duurder uit als een Nikon D80 met 18-70mm kit.
Wat 'ie doet doet die 18-55 echt niet slecht hoor.
quote:
Over dat ruis dat Canon minder zou hebben kan ik het volgende zeggen: Canon heeft dan misschien wel minder ruis, maar het ruis heeft wel alle kleuren van de regenboog, dan heb ik liever wat meer ruis bij Nikon dat bijna roetzwart is.
Dat kan je het beste zelf beoordelen, bijvoorbeeld via de flickr camera finder. Hoe relevant dat vervolgens is is natuurlijk persoonlijk.

quote:
Wijnands schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:58:
[...]

Als competitie voor de Nikon D40/D60. Dat is 'ie nu nog niet qua prijs maar hij zal uiteindelijk onder de 450 moeten komen.

[...]

Wat 'ie doet doet die 18-55 echt niet slecht hoor.

[...]

Dat kan je het beste zelf beoordelen, bijvoorbeeld via de flickr camera finder. Hoe relevant dat vervolgens is is natuurlijk persoonlijk.
Ja, dat die Canon 18-55 het niet slecht doet geloof ik graag, maar nooit beter dan de 18-70 van Nikon, en al helemaal niet in combinatie met de D80.. Lijkt mij.

Op internet lees ik het volgende:

De D80 heeft de zelfde sensor als de D200
De D60 heeft de zelfde sensor als de D80
De D40X heeft de zelfde sensor als de D60

Met andere woorden: de D40 heeft de zelfde sensor als de D200, tja, dan kan ik ook een D40X kopen als die even mooie foto's maakt.

Iemand die hier wat over te zeggen heeft?

Reg. datum: 13 juli 2005

quote:
Tropical David schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:53:
[...]

Met andere woorden: de D40 heeft de zelfde sensor als de D200, tja, dan kan ik ook een D40X kopen als die even mooie foto's maakt.

Iemand die hier wat over te zeggen heeft?
nouja het komt iig dicht in de buurt, check anders even : http://www.bythom.com/currentdslr.htm

Tropische David: Als jij alleen de sensor belangrijk vind, koop dan lekker een D40x.
Als je denkt dat er meer variabelen zijn die een goede camera maken, dan zou ik ze sowieso eens vast houden in de winkel

(oh en mijn mening is dat die 10mp sensor ruk is, maar dat is mijn persoonlijke mening waar je me op mag quoten.
Waarom? Dat geef ik hier wel duidelijk genoeg aan. De sensor kan wel veel detail weergeven trouwens, maar ook qua DR e.d. is het gewoon geen geniaal ding. Maar nikon propt hem overal in op het moment, en in het rijtje wat je noemt zou ik een D80 kiezen, vanwege de goede grip, CLS en vanwege de fijne zoeker. Maar ik zou alleen deze sensor kiezen als ik weinig/niet boven iso640 uit kom.
Ik ben overgestapt van Nikon naar Canon (waarbij ik zeker 1000 euro heb moeten inleveren door 2e hands waarde) en die overstap heb ik gedaan omdat Nikon geen sensor had die me kon bekoren.
(sindsdien is de D3 en D300 uitgebracht)

Zelfs daar netwerken?

Waarom zou hij perse een 18-70mm objectief? De extra 15mm aan de telekant is niet zo boeiend, je kan enkele stappen vooruit wandelen om het te compenseren. 70/55=1,27x

Aan de groothoekkant wil je geen 15 mm inleveren, als je met de rug tegen de muur staat, dan kan je niet meer achteruit wandelen. (18+15)/18=1,83x

Als je voor een dSLR gaat, dan wil je objectieven kunnen wisselen. Een gewone kitlens in 18-55mm bereik en een telekitlens in bv 55-200mm bereik.

Een lange tijd had Nikon goedkope D40 om consumenten naar de Nikon-mount te lokken. Canon moet reageren met een 1000D om consumenten naar de Canon-mount te lokken. De keuze gaat meer over de mount, objectieven, accessoires,... dan de body+kitlens combinatie.

Met D80 kan Nikon sinds eind 2006 Canon 20D ruisprestaties van eind 2004 benaderen. Nikon heeft de neiging om plaatjes plat te strijken om ruis te reduceren en je verliest detail. Canon heeft weinig ruis en heeft nog altijd detail zodat je tijdens het postprocessen kan bepalen hoe je wilt ontruisen.

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS20D/Samples/ISO/lumi_graph.gif
D70 stond bekend voor zijn ruis.

Bij konijn kost een Nikon D80 + AF-S DX 18-55 VR 795 euro (inclusief Nederlandse cashback). Een tweedehandse 20D kost 275 à 300 euro en je kan voor iets meer dan 100 euro een IS kitlens te pakken krijgen. Bij Canon kan je goede tweedehandse camera's te pakken krijgen, terwijl bij Nikon allerlei beperkingen zijn.

Dan spreek ik nog niet over instapbody's die niet Nikon-schroevendraaier-objectieven slikken. Bij Canon kan je alles erop zetten, zelfs Minolta manual focus met een stukje karton, de lichtmeting meet gewoon wat die door de lens ziet. Bij andere merken kan de body data van het objectief proberen op te halen, dat gaat moeilijk als je bv een Peleng 8mm erop zet. Bij Nikon moet je maar paar shots maken en zien welke beetje normaal belicht is.

Er zijn zoveel mogelijkheden. Begin met een 18-55mm kitlens te verkennen. Je gaat wel ontdekken wat voor jou van toepassing is en wat niet.

Bij Canon kan je voor 400 euro een goede body met een excellent IS kitlens regelen. Dan heb je nog 200 euro voor geheugenkaartjes, batterijen, statief, fototas, filters,... Met een tweedehandse Nikon D80 kan je vergelijkbare kwaliteit krijgen, maar het kost 500 euro zodat je nog 100 euro voor een kitlens hebt.
quote:
Tropical David schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:53:
Ja, dat die Canon 18-55 het niet slecht doet geloof ik graag, maar nooit beter dan de 18-70 van Nikon, en al helemaal niet in combinatie met de D80.. Lijkt mij.
Definieer "beter"?
quote:
Op internet lees ik het volgende:

De D80 heeft de zelfde sensor als de D200
De D60 heeft de zelfde sensor als de D80
De D40X heeft de zelfde sensor als de D60

Vroeger kan je in alle kleinbeeldcamera's dezelfde film insteken. Body's doen niets meer dan lichtmeten (, autofocussen) en de film/sensor belichten. Het verschil zit in de functionaliteit.

Voor mij is het belangrijk dat er spotmetering is om het licht op het gezicht van de artiest te meten. De autofocus moet in het donker kunnen werken en bij voorkeur pin-point-accuracy om in scherptediepte korter dan 20cm te kunnen werken. Een grote zoeker, voldoende knopjes zodat ik niet in menutjes moet duiken en bedienbaarheid.

D80 ondersteunt ook schroevendraaier-objectieven. De D60 en D40X pakken slechts een beperkt aanbod aan moderne en dure objectieven met interne autofocusmotor. Alle Canon EF objectieven hebben een interne autofocusmotor zodat deze beperking bij Canon niet bestaat.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws