Gathering of Tweakers

Quicksearch
In Your Face

quote:
Tropical David schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:39:
Een zeer goede avond,

Al geruime tijd weet ik zeker dat ik een dSLR wil, en ben al tijden aan het rond surfen om er een uit te kiezen. Tientallen heb ik al weg gestreept, maar nog steeds heb ik de keuze uit 4 dSLRs!

[...]
Bovenstaande camera's zijn allen zeer goed, maar met je huidige budget zou ik kiezen voor de 450D of D80. Dit omdat de D60 totaal niet met de andere te vergelijken is. De A300 heb ik zelf niet zo'n denderend gevoel bij, maar ik ken ook mensen die dit weer een supercamera vinden. Het is echt iets persoonlijks.
Als ik dan weer afga op je eigen gestelde criteria zou het voor jou dus de D80 worden. Dat hij uit 2006 stamt maakt echt niks uit, het is echt een supercamera!

Mag ik trouwens even vragen waar je hebt gelezen dat de kitlens van de Nikon beter is dan die van de Canon?? Want over de Canon IS kitlens heb ik nml. zeer goede verhalen gehoord/gelezen.
quote:
Ook heb ik nog enkele vragen:

Het lens aanbod voor Sony is laag, maar heb gehoord dat er meer Zeiss lenzen voor Sony komen. Klopt dit?
Meer lenzen komen er altijd, zowel van sigma, tamron, sony zelf en Zeiss. Daar gaat alleen wat tijd overheen.
quote:
Het menu van de D60 heeft een handige hulp en laat ook de lensopening e.d zien, heeft de D80 dit ook?
Als je het over de Aperture waarde hebt. Ja.. Alleen doet de D60 dit volgens mij visueel en de D80 gewoon met een getal, waar je meer dan genoeg aan hebt.
quote:
De D80 heeft geen anti stof functie, maar volgens een verkoper kwam er zowiezo al weinig stof in de D80, dus heb je die amper nodig. Klopt dit?
Stof krijg je altijd, maar dit is met een blaasbalgje beter te verwijderen dat met die 'marketings-praatje-stof-functie'. Leuk idee, maar het werkt vaak voor geen meter.
quote:
Geen enkele Nikon heeft beeld stabilisatie in de body, waarom maakt Tamron dan Nikon lenzen zonder stabilisatie?
Omdat tot een paar jaar geleden beeld-stabilisatie niet bestond. Het is ook niet noodzakelijk, maar zorgt ervoor dat je met langere sluitertijden uit de hand kunt schieten.

Sigh...

Gear horny
Reg. datum: 10 mei 2004

Als je nachtopnamens wilt maken zonder flitser met laag ISO en lange sluitertijden, verwacht niet dat je met IS/VR/OS of body stabilisatie hiermee gaat redden, een statief heb je altijd nodig.
Hou dus rekening met een statief in je budget, deze heb je in alle prijzen.

Canon 30D, 60+100 F2.8 Macro,17-55 F2.8 EW83J, 70-200 F4/IS, 580EX2, wh/go/gr omni bounce, 8GB Extreme III, B+W Pol.Filter MRC

Wat vinden jullie van de Nikon D80 met 18-135mm lens?

Deze kost ongeveer 650 euro, tweedehands. Is de prijs/kwaliteit daarvan goed?

Volgens mij wel: een Sony A300 kost nieuw 500, dan zit je wel met een cheapo 18-75 lens, en voor 150 euro meer koop je geen 18-135 lens van deze kwaliteit.

Dus, opzich is dat wel een goede zet, niet?

Ik vind dat redelijk aan de prijs. En als je de keuze krijgt zou ik voor een Nikon 18-70 lens gaan, die is kwalitatief een stuk beter dan de 18-135.

Nikon: D3; D50
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

quote:
RobbieB schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:43:
[...]

Bovenstaande camera's zijn allen zeer goed, maar met je huidige budget zou ik kiezen voor de 450D of D80. Dit omdat de D60 totaal niet met de andere te vergelijken is. De A300 heb ik zelf niet zo'n denderend gevoel bij, maar ik ken ook mensen die dit weer een supercamera vinden. Het is echt iets persoonlijks.
Als ik dan weer afga op je eigen gestelde criteria zou het voor jou dus de D80 worden. Dat hij uit 2006 stamt maakt echt niks uit, het is echt een supercamera!

Mag ik trouwens even vragen waar je hebt gelezen dat de kitlens van de Nikon beter is dan die van de Canon?? Want over de Canon IS kitlens heb ik nml. zeer goede verhalen gehoord/gelezen.

[...]

Meer lenzen komen er altijd, zowel van sigma, tamron, sony zelf en Zeiss. Daar gaat alleen wat tijd overheen.

[...]

Als je het over de Aperture waarde hebt. Ja.. Alleen doet de D60 dit volgens mij visueel en de D80 gewoon met een getal, waar je meer dan genoeg aan hebt.

[...]

Stof krijg je altijd, maar dit is met een blaasbalgje beter te verwijderen dat met die 'marketings-praatje-stof-functie'. Leuk idee, maar het werkt vaak voor geen meter.

[...]

Omdat tot een paar jaar geleden beeld-stabilisatie niet bestond. Het is ook niet noodzakelijk, maar zorgt ervoor dat je met langere sluitertijden uit de hand kunt schieten.
@ Nikon v Canon lens: Zelf gezien.

@ GoT: Statief heb ik! en zonder statief kan je inderdaad niet met trage sluitertijd fotograferen. Tenzij je light graffiti wil doen :D

@ ThunderNet: Echt waar? :X Ik dacht dat die 18-55 een simpele kitlens is. Waar is hij dan beter in? Hij kan namelijk niet zo ver zoomen...

Kan ik een compare review zien over de 55 en de 135? Ik zie deze nmlk. niet zo gauw

quote:
Tropical David schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:54:
[...]

@ Nikon v Canon lens: Zelf gezien.

@ GoT: Statief heb ik! en zonder statief kan je inderdaad niet met trage sluitertijd fotograferen. Tenzij je light graffiti wil doen :D

@ ThunderNet: Echt waar? :X Ik dacht dat die 18-55 een simpele kitlens is. Waar is hij dan beter in? Hij kan namelijk niet zo ver zoomen...

Kan ik een compare review zien over de 55 en de 135? Ik zie deze nmlk. niet zo gauw
Voor light graffiti heb je juist een statief nodig. Je onderwerp moet bewegen, niet de camera.

Het minder kunnen zoomen van een lens zegt niets over de kwaliteit. Sterker nog: de beste lenzen kunnen helemaal niet zoomen.

Canon EOS 450D | Sigma EX 18-50 mm F2.8 Macro | Sigma EX 50-150 mm F2.8 |
B+W UV F-Pro MRC 67mm | B+W UV F-Pro MRC 72mm | Lowe Pro Sling Shot 200 AW

quote:
universal creations schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:58:
[...]

Voor light graffiti heb je juist een statief nodig. Je onderwerp moet bewegen, niet de camera.

Het minder kunnen zoomen van een lens zegt niets over de kwaliteit. Sterker nog: de beste lenzen kunnen helemaal niet zoomen.
Nee dat snap ik, ik heb het al vaak gedaan en dan moet de cam gewoon op een statief staan en dan een beetje kutten met een led lampje. Vergissing.

Maar over die lens... hij is dus slechter dan een de kitlens van de D60, D40, D70, enz?

Weet iemand een site waar ze een VS review houden over deze lenzen?

Ik zeg ook 18-70 en niet 18-55 ;)

Nikon: D3; D50
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8

quote:
ooh, verkeert gelezen. 8)7

Maar is de 18-135 WEL beter dan de kitlens 18-55?

Zelfs daar netwerken?

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:11:
Maar is de 18-135 WEL beter dan de kitlens 18-55?
Iets met een grotere zoomfactor dan 3x is niet bepaald goed. Men moet enorm veel compromis sluiten om een werkend objectief te verkrijgen, laat staan een goed objectief. 135/18=7,5x en 55/18=3x.

Een objectief dat niet zoomt (prime) heeft geen last van bewegende onderdelen, compromis sluiten,... en wordt dus volledig dedicated gebouwd.

Canon 18-55 IS kitlens is lekker scherp, terwijl de oudere non-IS kitlens bekend voor onscherpte stond (het verschil tov Nikon kitlens was duidelijk op foto's van de kathedraal van Antwerpen te zien).

Er is eigenlijk niet zoiets als "beter", wel een gepastere objectief voor jouw gebruiksdoeleinden, eisen en budget. Ik kies voor budget en concertwaardige performance zodat ik bij lichtsterke primes eindig.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

In Your Face

quote:
Euhm.. DPreview zegt toch echt:

# Canon EOS 450D: Canon EF 50 mm F1.4 lens, Aperture Priority, ISO 100
JPEG Large/Fine, Manual WB, Default Parameters (Standard), Self-Timer (with MLU)

# Nikon D60: Nikkor 50 mm F1.8 lens, Aperture Priority, ISO 100
JPEG Large/Fine, Manual WB, Default Parameters, Self-Timer

Hetgeen beide GEEN kit-lenzen zijn. Daaronder wordt zelfs gemeld:

but there's no doubt that the EOS 450D is capturing marginally more detail across the frame.

Sigh...

quote:
rapture schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:29:
[...]
Iets met een grotere zoomfactor dan 3x is niet bepaald goed. Men moet enorm veel compromis sluiten om een werkend objectief te verkrijgen, laat staan een goed objectief. 135/18=7,5x en 55/18=3x.

Een objectief dat niet zoomt (prime) heeft geen last van bewegende onderdelen, compromis sluiten,... en wordt dus volledig dedicated gebouwd.

Canon 18-55 IS kitlens is lekker scherp, terwijl de oudere non-IS kitlens bekend voor onscherpte stond (het verschil tov Nikon kitlens was duidelijk op foto's van de kathedraal van Antwerpen te zien).

Er is eigenlijk niet zoiets als "beter", wel een gepastere objectief voor jouw gebruiksdoeleinden, eisen en budget. Ik kies voor budget en concertwaardige performance zodat ik bij lichtsterke primes eindig.
Goed. concrete vraag: als je voor kwaliteit gaat: 18-55 kit lens, 18-70 of 18-135? Ik denk zelf dat de kit lens het minst van beide is.

Morgen ga ik mij daar ook eens in verdiepen, maar duidelijk is dat de D80 van alle twijfelcams wel het beste is, niet waar?

Species 5618

Ik zat dus met hetzelf probleem ... de standaard 18-55 is een mooie lens maar ik fotografeer veel binnen of zonder flits. Ik zelf zit nu in een compleet andere modus en denk na over de Tamron 28-75/2.8 als alrounder. Ben met een winkel bezig om deze eens een dagje te mogen lenen.

Iemand hier poste eens dat hij over het algemeen 25-60 gebruikte als hij gewoon eens keek naar zijn foto's (van compact camera). Ik ben gaan nadenken en heb willekeurig ook een aantal foto's bekeken en inderdaad kom ik ook in die buurt. Op langere termijn misschien een Tamron 17-35 maar dan via Marktplaats. Ondanks dat Tamron er vaak wat minder bekaaid afkomt in testen staan deze twee lenzen relatief gezien goed (boven de meeste kit lenzen).

De tip, bekijk eens naar bestaande foto's waarin ze geschoten zijn (EXIF). Veel tele in het objectief is voor de meeste fotografen meer de angst om iets te missen dan dat je deze werkelijk vaak gebruikt, over het algemeen kun je wel zonder.

edit:
Oh, heb je de Tamron 28-250 al bekeken? Wordt ook als value 4 money aangemerkt.
edit:
Hey ... alle maal Tamrons ... ik heb geen aandelen :D

hamsteg wijzigde dit bericht 22-07-2008 08:25 (8%)

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

@tropical david: ik zou voor mijn keuze van een camera geen enkele waarde hechten aan de kwaliteit van de kitlens. Lenzen kun je vervangen en de kitlenzen zijn maar een extraatje voor een paar euro. Die van canon is imo kwalitatief niet echt slecht, er valt wel degelijk leuk fotospul mee te maken.

Body is belangrijker om mee te beginnen, daar hang je aan vast :P
Gear horny
Reg. datum: 10 mei 2004

quote:
polthemol schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 08:44:
Body is belangrijker om mee te beginnen, daar hang je aan vast :P
Nee hoor, Ik heb nu een 30D, maar hiervoor heb ik een 350D gehad..
dSLR's zijn nu heel populair, dus het is heel makkelijk om ze via Marktplaats/Speurders/V&A weer door te verkopen. Zorg ervoor dat je altijd een kitlens hebt, dat verkoopt wat makkelijker.

Edit:
quote:
rapture schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:29:
[...]
... Ik kies voor budget en concertwaardige performance zodat ik bij lichtsterke primes eindig.
Concert... LOL :)
Waar heb ik dat eerder gehoord: sapphire in "Het grote Canon EOS 30D dSLR topic"
Canon 30D _/-\o_

GoT wijzigde dit bericht 22-07-2008 10:09 (30%)

Canon 30D, 60+100 F2.8 Macro,17-55 F2.8 EW83J, 70-200 F4/IS, 580EX2, wh/go/gr omni bounce, 8GB Extreme III, B+W Pol.Filter MRC

bedoelde eigenlijk meer: vanaf dat je er wat in begint te investeren blijft je veelal bij een bepaald merk (like als ik canon heb, gaat mijn hele lenzencollectie ook canoncompatible zijn en ga ik niet zo snel over naar een Nikoncamera), dus beter om te kijken wat ik mogelijk kan halen dan wat ik erbij krijg als "goodie" min of meer, zou vet balen zijn als je straks met een goede kitlens zit, maar een crappy lenzenassortiment / beperkt lenzenassortiment.

(en nu is die kitlens echt niet zoeen ramp imo, het geeft leuke foto's voor wat het kost :D )

1.Wat is je beschikbare budget?

Rond de ¤600,-[/b]
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik zou graag wat betere foto's willen maken in de zin van beter kunnen laten zien waar het om gaat. En wat meer willen "spelen" met fotografie.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) .Juist om wat meer van beesten, landschappen ed mee te gaan maken
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Geen idee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Eigen een Nikon D40 of D60, maar dat is meer omdat ik de naam heb horen vallen bij verschillende mensen. Dus eigenlijk geen voorkeur.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Is een beetje afhankelijk van de kosten.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies wat ik het beste kan kopen voor een beginnend hobby fotograaf.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Ik ga er van uit dat ik dan meer tijd ga besteden aan het foto's nemen en er meer op uit trek om mooie dingen te fotograveren.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ligt er aan hoe het gaat met het fotograveren en de financien, maar als ik nu moet kiezen, ja dan ga ik extra spullen aanschaffen.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Alleen een heel eenvoudige digitale camera.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?[/b]Zou kunnen, maar nieuw is beter.

Kan iemand mij advies geven???

Groeten Annelies

1. Wat is je beschikbare budget?

350 euro

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

De huidige camera voldoet niet meer aan de wensen. Ik loop hier tegen de beperkingen van de camera aan en ben opzoek naar een instapmodel DSLR.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

vakantiefoto's, landschappen, bezienswaardigheden, dierentuin, wandeling in het bos, mensen (bruiloft, familiefeesten) katten (we hebben een Maine Coon en een Noorse Boskat)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee, ik heb nog geen lenzen van een bepaald merk.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nee, ik heb geen voorkeur.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Nee

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Ik wil graag advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

De foto's maak ik in eerste instantie op vakantie of wanneer we een dagje weg gaan, ik speel wel met de gedachte om dit naar verloop van tijd serieuzer op te pakken, bijvoorbeeld door in de nabije toekomst een cursus te gaan volgen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ja, als het noodzakelijk mocht zijn.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Kodak (typenummer op het moment niet bij de hand) Foto's in het algemeen en in het specifiek in het donker zijn ondermaats. De flitser zorgt over het algemeen voor overbelichting. Zoals ik eerder al aangaf ik wil beginnen met wat serieuzer werk.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?

2e hands is voor mij persoonlijk geen optie.

quote:
caRe.Ghost schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:04:

350 euro

De huidige camera voldoet niet meer aan de wensen. Ik loop hier tegen de beperkingen van de camera aan en ben opzoek naar een instapmodel DSLR.
D40 lijkt me.

Nikon D50 || 18-55mm f3.5-5.6G DX AF-S || 28-105/3.5-4.5 D IF || 50mm 1.8 AF|| Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO D || Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO || SB-600 ||24-85 AF-S (te koop)

quote:

350 euro

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

vakantiefoto's, landschappen, bezienswaardigheden, dierentuin, wandeling in het bos, mensen (bruiloft, familiefeesten) katten (we hebben een Maine Coon en een Noorse Boskat)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee, ik heb nog geen lenzen van een bepaald merk.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Nee, ik heb geen voorkeur.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Nee

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Ik wil graag advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

De foto's maak ik in eerste instantie op vakantie of wanneer we een dagje weg gaan, ik speel wel met de gedachte om dit naar verloop van tijd serieuzer op te pakken, bijvoorbeeld door in de nabije toekomst een cursus te gaan volgen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Ja, als het noodzakelijk mocht zijn.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Kodak (typenummer op het moment niet bij de hand) Foto's in het algemeen en in het specifiek in het donker zijn ondermaats. De flitser zorgt over het algemeen voor overbelichting. Zoals ik eerder al aangaf ik wil beginnen met wat serieuzer werk.

Je budget is wel ERG krap, voor dat geld zijn er maar een paar modellen (met lens) die in aanmerking komen:
- Nikon D40 Kit ¤ 319,-
- Olympus E-410 Kit + ED14-42mm ¤ 358,-

Net boven je budget is ook nog wel wat mogelijk: http://tweakers.net/price...d=prijs&orderSort=asc

Maar denk zelf als je met dit budget gaat beginnen dat je niet ver gaat komen, aangezien je inclusief tasje, geheugenkaartje ed toch al snel 50 meer kwijt bent.

quote:
sander- schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:29:
[...]

Je budget is wel ERG krap, voor dat geld zijn er maar een paar modellen (met lens) die in aanmerking komen:
- Nikon D40 Kit ¤ 319,-
- Olympus E-410 Kit + ED14-42mm ¤ 358,-

Net boven je budget is ook nog wel wat mogelijk: http://tweakers.net/price...d=prijs&orderSort=asc

Maar denk zelf als je met dit budget gaat beginnen dat je niet ver gaat komen, aangezien je inclusief tasje, geheugenkaartje ed toch al snel 50 meer kwijt bent.
tweede hands markt?

Zelfs daar netwerken?

quote:
"Canon, you can" (geen wonder dat je in zulke low-light-omstandigen ermee weg kan komen) zeggen Nikon-gebruikers weleens tegen een Canon-gebruiker met een "witte toeter" met IS op een concert. ISO kan je tot 6400, 12800,... opdrijven en ermee wegkomen. Ik vind het jammer dat ze meer pixels toevoegd hadden, anders konden ze de 8 MP verbeteren tot nog hogere ISO's. Tegenwoordig heeft Nikon de achterstand tov Canon ingehaald, maar er zijn nog altijd nadelen tov Canon EF mount.

Ik heb zowel de sensor als een lekkere 85mm/1.8 prime. De volgende stap is autofocus in scherptediepte korter dan 20cm regelen. Daarvoor heb ik een 1D-autofocus nodig en de budgetoplossing is een analoge EOS 3 halen. Terug naar de rolletjes voor uitzonderlijke omstandigheden. Wanneer ik een 200mm/2.8 prime binnen kan slepen om een goed verlichte podium met Superia 800 + 1 stop pushing te fotograferen.

Scherpste concertplaatje tot nu toe is met een 85mm/1.8 @ f/3.5 en 1/80 sluitertijd gemaakt. De vuistregel raad 1/(85*1.6)=1/136 sluitertijd aan, maar voor 1 keer was de autofocus raak zodat het verdomd scherp was. Het teken dat ik niet meer de sluitertijden nog korter moet proberen maken, wel de scherpstelling accurater. Ook "leuk" om te horen dat 1D3 allesbehalve accuraat in concertomstandigheden is zodat ik met een analoge EOS 3 eventjes voorbij kan fietsen. :+
quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:35:
Morgen ga ik mij daar ook eens in verdiepen, maar duidelijk is dat de D80 van alle twijfelcams wel het beste is, niet waar?
Canon heeft een grotere objectieven familie: kitlenzen, prosumer (ongeveer 300 euro), midend (ongeveer 600 euro), highend (1000+ euro) en specialiteiten (3000+? euro). Bij Nikon heb je niet de midend zodat je tussen prosumer of goed professioneel materiaal moet kiezen. Je kan niet voor de 17-40mm/4, 70-200mm/4,... kiezen. Deze zijn zo goed als het professioneel materiaal, alleen heb je 1 stop minder. Gemiddeld gezien krijg je meer objectief voor je geld bij Canon, dan bij Nikon.

De Canon "poel" is ook groter zodat je gemakkelijker tweedehandsmateriaal kan bovenvissen. Buiten Canon en Nikon heb je weinig keuze. Bij Sony hebben ze wat houten modellen, dat is het dan ook.

De body is slechts een bakje met lichtmeting en film/sensor. Deze is meer vervangbaar dan je objectieven. 450D is klein zodat de bediening met veel menu's en weinig knopjes gedaan wordt. Een Nikon D80 is niet zo klein en de bediening gaat waarschijnlijk aangenamer zijn.

450D is volledig naar consumentenwereld verbannen door SD ipv CF te laten ondersteunen. Je kan dan naar een tweedehandse 20D (275 ŕ 300 euro) of 30D (450 ŕ 500 euro) zoeken. Je hebt ineens de concertsensor vast en een aangenaam bedienbare camera. Zulke "oude" camera's hebben capabilities die vergelijkbaar met de moderne Nikon's van dezelfde klasse.

EOS 30D, kitlens, EF 50mm/1.8, EF 85mm/1.8 | EOS D60 & Sigma 70-210mm/2.8 APO | Minolta X-700, MD 28mm/2.8, MD 50mm/1.7

quote:

350 euro

Sony A200 scheelt ook niet zo veel in prijs. (kan even niet vinden of hier nou ook cash back op was)

Maar met een <600 euro budget zou ik eerlijk gezegt nog niet eens aan een dSLR denken. De eerste 100 euro ben je namelijk al kwijt aan de categorie overige meuk: tasje blaasbalgje, uv filtertje, geheugenkaartje. Je wil het ding gebruiken voor een dierentuin dus wil je toch echt wat meer bereik als een mm of 80 ---> budget tele zoom = >150 euro. Heb je nog precies 350 euro over voor een body.

Ik zou met een dergelijk budget lekker voor een goede compact met flinke zoom en het liefst ook nog wat groothoek gaan.

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Is er nog iemand die mij kan adviseren? Ik twijfel tussen de volgende opties:

(Tweede hands) Nikon D80 met een 18-70mm/18-135mm lens, boven mijn budget maar hoop dat de prijs over 2 maanden gezakt is.

(Tweede hands) Sony A300, met een lens die goed kan concurreren met de Nikon D80 incl 70/135mm. Want de Sony kitlens is volgens mij veel slechter dan een 18-70 nikkor.

Tweedehands 450D met een lens die goed kan concurreren met de Nikon D80 incl 70/135mm.

quote:
Tropical David schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:41:
Is er nog iemand die mij kan adviseren? Ik twijfel tussen de volgende opties:

(Tweede hands) Nikon D80 met een 18-70mm/18-135mm lens, boven mijn budget maar hoop dat de prijs over 2 maanden gezakt is.

(Tweede hands) Sony A300, met een lens die goed kan concurreren met de Nikon D80 incl 70/135mm. Want de Sony kitlens is volgens mij veel slechter dan een 18-70 nikkor.

Tweedehands 450D met een lens die goed kan concurreren met de Nikon D80 incl 70/135mm.
Waarom heb je de 450D er nog bij als je vind dat hij niet lekker in je handen ligt? Probeer in dat geval eens een 30D beet te houden, wellicht dat je die ook 2e-hands voor een redelijke prijs kan vinden. Ik heb het idee dat men hier op het forum nogal weg is van de prestaties van de canon sensors bij lowlightcondities, als dan de 450D ergonomie een nadeel is probeer dan de 30D. Ik had moeite met de 400D, maar de 30D hield prima beet.

De A300 is het duurdere broertje van de A200 en heeft als extra live view en een kleinere zoeker. Als je live view niet nodig vind heb je voor minder geld dezelfde camera. Dan hou je wellicht geld over voor betere lenzen. Als ik de (licht-gebiaste) review van dpreviews mag geloven doet sony het niet briljant bij hoge iso's wat wel jouw interesse heeft.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws