Goed, laat ik de boel ook maar eens voorleggen:
•
Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer ¤1450, eventueel kan ik een (deel van) mijn oude Canon EOS-systeem inruilen(100mm 2.8 USM macro, 50mm 1.4, 20-35 3.5-4.5, EOS 33 +zonnekappen en batterijhandvat)
•
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik wil graag een flexibel systeem om gemakkelijk redelijk groot vergrootbare foto's van diverse onderwerpen te kunnen maken, in aanvulling op een MF-systeem en compactcameratje.
•
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zoals hiervoor aangegeven wil ik graag diverse onderwerpen kunnen fotograferen, mijn huidige KB-spiegelreflex gebruik ik met name op 'reis' (naast een MF-SLR, RF645 en compact), voor macro's en wat minder frequent voor natuur/andere teleopnamen (met geleende objectieven). Ik zie met name een voordeel in de workflow als ik hiervoor op digitaal overstap. Ook zou het kunnen dat ik meer baby-kinderfoto's ga maken de komende jaren.
•
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
De lenzen die eerder genoemd zijn heb ik+nog wat ander oud spul (minolta manual focus en wat oud Pentax-spul, maar dat gebruik ik niet al te vaak meer)
•
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een Canon 40D, omdat die (okok de 5D eigenlijk) vmg het meest overeenkomt met de EOS 33 die ik nu heb, ook kan ik dan bijvoorbeelde de 50 en 100 mm objectieven redelijkerwijs houden. (en de EOS33 body blijven gebruiken als ik daar behoefte aan zou hebben). Anders trekt de Olympus E-3 me wel, vond het goed aanvoelen, al zal het wel wennen worden. Ook vind ik de beeldverhouding prettiger en de kleinere sensor is mogelijk ook en voordeeltje (in-body stabilisatie, goede seals, iets groter DOF bij dezelfde beeldhoek bij een grotere diafragmaopening (kleine DOF haal ik wel met mijn MF-systeem)). Ook vind ik het leuk om eens wat anders te proberen (maar voor die prijs moet dat geen totale mislukking worden)
•
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een flitser voor het systeem dat ik ga halen (heb nu een oud bakbeest zonder systeemkoppeling)[/i]
•
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
•
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is inderdaad een hobby, al heb ik wel eens wat foto's verkocht (met name reisfoto's/documentaire protretten). Ik ga als ik een DSLR heb met name ook meer tijd in digitale verwerkingstechnieken steken, DOKA deed ik toch al tijden vrijwel niet meer...
•
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, 1250 de komende 18 maanden en de komende 36 vermoedelijk nog eens zo'n 2000, maar minder mag altijd (moet eventueel ook

)
•
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Beperking van mijn MF-SLR: geen autofocus, enorm onhandig, ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
Beperking van de MF-rangefinder: geen tele/macromogelijkheden, ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
Beperking van de compactdigicam: slechte prestaties bij weinig beschibaar licht (bewegingsonscherpte, ruis), slechte kwaliteit bij (echt) grote afdrukken, niet waterbestendig
Beperking van film-SLR: ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
•
Is 2e hands een optie of per se niet?
Niet per se niet, maar ook niet echt wel.