Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Dancis schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:31:
Ik heb altijd een Nikon D50 gehad , maar heb deze noodgedwongen moeten verkopen ( had het geld hard nodig toen)

Maar het begint toch weer te kriebelen en mis mijn D50 wel. Dus ik zoek eigenlijk een camera die een beetje in het zelfde straatje past als de D50 en dan qua mogelijkheden en (beeld)kwaliteit.

Welke camera komt in de buurt of is zelfs iets beter?
De D80 is iets uitgebreider/beter, en lijkt verder wel op de D50. Anders moet je denken aan een D40/D60 (iets kleiner dan de D50/D80). Kwa bediening lijkt het allemaal op elkaar bij Nikon. Nadeel van de D50 is een kleiner lcd, voordeel ten opzichte van de D40/D60 is de in-body focus motor. Ik zou voor een D40 of een D80 gaan, evt. tweedehands. Het goedkoopste is waarschijnlijk een tweedehands D50.
Reg. datum: 24 oktober 2001

Mijn budget is tussen de 500 en 700 euro.

Wat wil ik ermee doen: Vooral natuur foto's , geen aparte dingen zoals party's enzo. Zeg maar het gewone huis , tuin en keuken fotografie. :P

En nee ik heb geen lenzen meer.

En 2ehands is een mogelijkheid , maar liever in eerste instantie voor een nieuwe. Indien nieuw hoeft het geen uitgebreide kit te zijn , betere lenzen komen dan later wel.

Maar is het zo dat er bij de D60 dus geen motor in de body zit voor de AF? en je dus soms lenzen handmatig moet focussen?

quote:
lateef schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:28:
[...]

een grote(re) camera staat niet synoniem voor een betere ergonomie. ondanks dat het natuurlijk voor een groot deel persoonlijk is, staan de xxxD camera\'s van Canon niet bekend om hun goede ergonomie.
Dat wilde ik ook niet zeggen. Bedoelde alleen dat hij een kleine dSLR wil, maar dat we hier veel meer kijken naar ergonomie ipv. echte grootte. Een kleine camera can wel ergonomisch zijn, en een grote niet. Dat de 400d niet écht ergonomisch is, ben ik met je eens. Dan zit je toch al bij de 40d. Van andere merken weet ik het niet echt.

Zal hem wel eens naar de MediaMarkt sturen :)

hw-photo.nl v2!
400d || 24-105 F4L IS || 70-200 F4L || 100 F2.8 Macro || 430EX

Reg. datum: 24 oktober 2001

quote:
Dancis schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:30:
Mijn budget is tussen de 500 en 700 euro.

Wat wil ik ermee doen: Vooral natuur foto's , geen aparte dingen zoals party's enzo. Zeg maar het gewone huis , tuin en keuken fotografie. :P

En nee ik heb geen lenzen meer.

En 2ehands is een mogelijkheid , maar liever in eerste instantie voor een nieuwe. Indien nieuw hoeft het geen uitgebreide kit te zijn , betere lenzen komen dan later wel.

Maar is het zo dat er bij de D60 dus geen motor in de body zit voor de AF? en je dus soms lenzen handmatig moet focussen?
Is er misschien een vergelijkbare canon? ben toen eigenlijk voor de D50 gegaan vanwege de goede berichten.

Goed, laat ik de boel ook maar eens voorleggen:

Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer ¤1450, eventueel kan ik een (deel van) mijn oude Canon EOS-systeem inruilen(100mm 2.8 USM macro, 50mm 1.4, 20-35 3.5-4.5, EOS 33 +zonnekappen en batterijhandvat)
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik wil graag een flexibel systeem om gemakkelijk redelijk groot vergrootbare foto's van diverse onderwerpen te kunnen maken, in aanvulling op een MF-systeem en compactcameratje.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Zoals hiervoor aangegeven wil ik graag diverse onderwerpen kunnen fotograferen, mijn huidige KB-spiegelreflex gebruik ik met name op 'reis' (naast een MF-SLR, RF645 en compact), voor macro's en wat minder frequent voor natuur/andere teleopnamen (met geleende objectieven). Ik zie met name een voordeel in de workflow als ik hiervoor op digitaal overstap. Ook zou het kunnen dat ik meer baby-kinderfoto's ga maken de komende jaren.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
De lenzen die eerder genoemd zijn heb ik+nog wat ander oud spul (minolta manual focus en wat oud Pentax-spul, maar dat gebruik ik niet al te vaak meer)
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een Canon 40D, omdat die (okok de 5D eigenlijk) vmg het meest overeenkomt met de EOS 33 die ik nu heb, ook kan ik dan bijvoorbeelde de 50 en 100 mm objectieven redelijkerwijs houden. (en de EOS33 body blijven gebruiken als ik daar behoefte aan zou hebben). Anders trekt de Olympus E-3 me wel, vond het goed aanvoelen, al zal het wel wennen worden. Ook vind ik de beeldverhouding prettiger en de kleinere sensor is mogelijk ook en voordeeltje (in-body stabilisatie, goede seals, iets groter DOF bij dezelfde beeldhoek bij een grotere diafragmaopening (kleine DOF haal ik wel met mijn MF-systeem)). Ook vind ik het leuk om eens wat anders te proberen (maar voor die prijs moet dat geen totale mislukking worden)
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een flitser voor het systeem dat ik ga halen (heb nu een oud bakbeest zonder systeemkoppeling)[/i]
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is inderdaad een hobby, al heb ik wel eens wat foto's verkocht (met name reisfoto's/documentaire protretten). Ik ga als ik een DSLR heb met name ook meer tijd in digitale verwerkingstechnieken steken, DOKA deed ik toch al tijden vrijwel niet meer...
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, 1250 de komende 18 maanden en de komende 36 vermoedelijk nog eens zo'n 2000, maar minder mag altijd (moet eventueel ook ;) )
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Beperking van mijn MF-SLR: geen autofocus, enorm onhandig, ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
Beperking van de MF-rangefinder: geen tele/macromogelijkheden, ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
Beperking van de compactdigicam: slechte prestaties bij weinig beschibaar licht (bewegingsonscherpte, ruis), slechte kwaliteit bij (echt) grote afdrukken, niet waterbestendig
Beperking van film-SLR: ongemakkelijke digitale workflow, niet waterbestendig
Is 2e hands een optie of per se niet?
Niet per se niet, maar ook niet echt wel.

quote:
Dancis schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 12:35:
[...]

Is er misschien een vergelijkbare canon? ben toen eigenlijk voor de D50 gegaan vanwege de goede berichten.
Vergelijkbare Canon: 400D/450D/1000D.

En als je niet per sé Nikon of Canon moet je ook even naar de Olympus E420/Pentax 200D/Sony a200 kijken. Ze voldoen allemaal prima als huis/tuin/keuken camera. Ik zou eigenlijk gewoon even een fotozaak binnenlopen om te kijken wat je het lekkerst vast vind houden en de handigste bediening heeft. Staar je vooral niet blind op het aantal megapixels/features die niet echt nodig hebt, gewoon nemen wat je lekker vindt fotograferen. Kwa beeldkwaliteit doen bovengenoemde camera's niet erg veel voor elkaar onder, zeker niet voor jouw doeleinden.

Voordeel van Nikon zou zijn, dat je al ongeveer de knopjes weet. Bovendien is de D40 goed geprijsd tegenwoordig.

Dat de D60/D40 geen in-body focus motor hebben betekent inderdaad dat ze met sommige, vooral oudere, lenzen niet autofocussen. Maar dat is eigenlijk ook geen probleem als je nu een zoom lens koopt, die hebben bijna allemaal AF-S (ingebouwde focus motor).
quote:
De 40D lijkt me een mooi passen bij de lenzen die je al hebt. Verkopen en opnieuw kopen van lenzen voor een ander systeem is natuurlijk altijd duurder dan lenzen houden. Ik weet verder niet hoe waterbestendig de 40D is. De Olympus E-3 is wel waterdicht en beter gebouwd natuurlijk. Kwa beeldkwaliteit heeft de 40D een streepje voor denk ik, vooral op hogere ISO waarden. Bovendien is de 40D het goedkoopste.

Pentax heeft trouwens een K20D, die is ook waterbestendig.

Vergeet ook niet de (gesealde) Nikon D300, die zou ik nemen voor het geld 8) (hier spreekt een Nikonian).

Maar de meest voor de hand liggende keuze zou de 40D zijn. Kijk ook eens op DPReview, als je dat niet al had gedaan.
quote:
Dancis schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 11:31:
Ik heb altijd een Nikon D50 gehad , maar heb deze noodgedwongen moeten verkopen ( had het geld hard nodig toen)

Maar het begint toch weer te kriebelen en mis mijn D50 wel. Dus ik zoek eigenlijk een camera die een beetje in het zelfde straatje past als de D50 en dan qua mogelijkheden en (beeld)kwaliteit.

Welke camera komt in de buurt of is zelfs iets beter?
[spam]Toevallig heb ik nog een D50 in de verkoop staan ;)[/spam]
quote:
raviculus schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 15:24:

[...]

De 40D lijkt me een mooi passen bij de lenzen die je al hebt. Verkopen en opnieuw kopen van lenzen voor een ander systeem is natuurlijk altijd duurder dan lenzen houden. Ik weet verder niet hoe waterbestendig de 40D is. De Olympus E-3 is wel waterdicht en beter gebouwd natuurlijk. Kwa beeldkwaliteit heeft de 40D een streepje voor denk ik, vooral op hogere ISO waarden. Bovendien is de 40D het goedkoopste.
Mijn verstand zegt inderdaad: 40D, die schijnt ook redelijk geseald te zijn (al zijn mensen wellicht wat lovender over de Oly-sealing) Wel moet ik, wil ik iets hebben aan sealing van de body, IMHO ook beter gesealde lenzen halen. De 20-35 inruilen voor een 17-40 ligt dan voor de hand (wilde ik eigenlijk al voor mijn filmsysteem doen). Groothoekbereik krimpt dan toch wel in natuurlijk.
quote:
Pentax heeft trouwens een K20D, die is ook waterbestendig.

Vergeet ook niet de (gesealde) Nikon D300, die zou ik nemen voor het geld 8) (hier spreekt een Nikonian).
Klopt, naar Sony, Pentax en Nikon heb ik uiteraard ook gekeken (K20D is inderdaad leuk), maar het Olympus-systeem heeft voor mij potentieel andere voordelen (oa ivm sensorformaat). De andere systemen moeten, omdat ik al een Canon-systeem(pje) heb, duidelijke verschillen met de 40D(+FF filmbody) moeten kunnen bieden. Voor mij zal dan ook de keuze gaan tussen Canon en Olympus (tenzij er in mijn situatie argumenten zijn om voor en van de andere systemen te kiezen die ik niet heb kunnen bedenken).
quote:
Maar de meest voor de hand liggende keuze zou de 40D zijn. Kijk ook eens op DPReview, als je dat niet al had gedaan.
Heb natuurlijk al online en in real-life naar verschillende opties gekeken. De 5D schoot ook door mijn hoofd, zeker als die binnenkort goedkoper zou worden. Ik zou wel binnen 4 weken tot aankoop over willen gaan trouwens. De 40D is de uitkomst die mijn verstand momenteel het meest naar voren schuift.

begintmeta wijzigde dit bericht 11-07-2008 19:22 (4%)

iemand een idee voor een leuke (zoom)lens voor de 40D?

hoeft niet per sé superzoom, maar liefst wel minimaal 18-200mm bereik, mag in 2 of 3 lenzen.

combi zoals ik hem nu zou willlen:

tamron 17-50
tamron 70-300

heb vandaag beide Tamrons even gevoeld, maar is het wel wat voor je geld? Ik vond de 70-300 wel aardig, maar niet mega stevig ofzo..

Maar nu zie ik weer de Canon 28-135, en die lijkt me ook mooi, mét IS.

Wat zouden jullie doen?

40D / grip / 50 mm 1.8 / 17-50 2.8 / 70-200 f4 L / 580EX II

quote:
Sophietje schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:24:
iemand een idee voor een leuke (zoom)lens voor de 40D?

hoeft niet per sé superzoom, maar liefst wel minimaal 18-200mm bereik, mag in 2 of 3 lenzen.

combi zoals ik hem nu zou willlen:

tamron 17-50
tamron 70-300

heb vandaag beide Tamrons even gevoeld, maar is het wel wat voor je geld? Ik vond de 70-300 wel aardig, maar niet mega stevig ofzo..

Maar nu zie ik weer de Canon 28-135, en die lijkt me ook mooi, mét IS.

Wat zouden jullie doen?
Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0 goed doorlezen ;)

Bedenk ook goed wat je budget is, want je vraag is zonder dat is je vraag gewoon niet te beantwoorden...

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

quote:
breinonline schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:29:
[...]

Het grote Canonmount-objectieven-topic v10.0 goed doorlezen ;)

Bedenk ook goed wat je budget is, want je vraag is zonder dat is je vraag gewoon niet te beantwoorden...
tjah, ik weet het.. Ik ben met deze combi voor 550 aan lenzen (+/-) klaar. Maar misschien beter één lens die echt goed is? En dat topic ken ik ja, maar ik ben pas tot de helft met lezen.. 8)

quote:
Sophietje schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:31:
[...]

tjah, ik weet het.. Ik ben met deze combi voor 550 aan lenzen (+/-) klaar. Maar misschien beter één lens die echt goed is? En dat topic ken ik ja, maar ik ben pas tot de helft met lezen.. 8)
Stel je vraag als je hem hebt doorgelezen daar dan, daar kunnen ze je er beter mee helpen :)

offtopic:
Als je met één lens die echt goed is doelt op een superzoom van 18-200 (het bereik wat je wilde) dan moet ik je helaas mededelen dat die niet bestaat. Superzooms presteren matig tot gemiddeld. Met losse objectieven ben je beter af.

Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

quote:
breinonline schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:47:
[...]

Stel je vraag als je hem hebt doorgelezen daar dan, daar kunnen ze je er beter mee helpen :)

offtopic:
Als je met één lens die echt goed is doelt op een superzoom van 18-200 (het bereik wat je wilde) dan moet ik je helaas mededelen dat die niet bestaat. Superzooms presteren matig tot gemiddeld. Met losse objectieven ben je beter af.
Nee, maar misschien een 18-55 / 70-200 combi, of zoiets.. Of die 28-135mm en dan straks de 70/200L f4, dat lijkt me ook wel wat, maar dan spaar ik wel even door voor die laatste 8)
Mijn budget is een beetje afhankelijk van wat slim is qua lenzen. Ik ben student, maar ik heb geen zin om die Tamron te kopen en dat ie dan na een jaar uit elkaar valt.

Sophietje wijzigde dit bericht 12-07-2008 21:22 (11%)

28-135 is mooi op een full frame camera, maar bij 1.6x crop van een 40D wordt 't een 45-216 (35mm equivalent). Het ligt een beetje aan je stijl van fotograferen, maar ik zou heel snel het stuk groothoek missen.
Maar wanneer je die lens combineert met die nieuwe kitlens kun je denk ik wel een jaartje vooruit... ;)

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

Sophietje, 't is zoals al wordt aangegeven vij weinig groothoek wat je dan houdt, maar dat kan OK zijn, afhankelijk van je behoefte natuurlijk. Ik zou als ik een 40D zou halen de groothoekmogelijkheden al krap vinden als ik dan mijn 20-35mm vervang door een 17-40 (en dan evt mij EOS 33 gebruiken). (iemand daar trouwens nog ideeen over)

begintmeta wijzigde dit bericht 13-07-2008 05:39 (5%)

@beginmeta: zou je met een tweedehands 5D (of wachten op de 5DmkII, dan zakt hij nog verder in prijs) niet beter af zijn? Ja kan je huidige lenzen dan gewoon blijven gebruiken zoals je gewent was. Aan de andere kant is de 20-35 geen toplens. Op de 5D ga je dat waarschijnlijk wel merken en misschien wil je die op den duur ook vervangen. Als je voor de 40D gaat doe je absoluut geen miskoop, maar je zult je 50 en 100mm objectieven niet meer kunnen gebruiken zoals je gewent was. Daarnaast is de 20-35 compleet waardeloos qua bereik. Een 17/18-xx heb je nodig, misschien een 10/11/12-xx en dan nog een telezoom of prime. Ik weet niet of je dat qua budget allemaal gaat redden?

quote:
breinonline schreef op zondag 13 juli 2008 @ 09:25:
@beginmeta: zou je met een tweedehands 5D (of wachten op de 5DmkII, dan zakt hij nog verder in prijs) niet beter af zijn? Ja kan je huidige lenzen dan gewoon blijven gebruiken zoals je gewent was. Aan de andere kant is de 20-35 geen toplens. Op de 5D ga je dat waarschijnlijk wel merken en misschien wil je die op den duur ook vervangen. Als je voor de 40D gaat doe je absoluut geen miskoop, maar je zult je 50 en 100mm objectieven niet meer kunnen gebruiken zoals je gewent was. Daarnaast is de 20-35 compleet waardeloos qua bereik. Een 17/18-xx heb je nodig, misschien een 10/11/12-xx en dan nog een telezoom of prime. Ik weet niet of je dat qua budget allemaal gaat redden?
Aan een prijsgedaalde 5D had ik inderdaad ook gedacht. De 20-35 staat al tijden op de lijst vervangen te worden (ook al voor de analoge body), maar andere (foto)spullen hadden prioriteit de afgelopen jaren. Een objectief dat begint bij een brandpuntsafstand <17mm is inderdaad nog aanzienlijk beter op een cropbody, maar als ik de EOS 33 ernaast blijf gebruiken (gezien gemak van digitale workflow en de noodzaak eventueel 2 bodys mee te nemen vermoedelijk een niet heel realistische gedachte) compenseert die dat een beetje.

quote:
Sophietje schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 21:21:
[...]

Nee, maar misschien een 18-55 / 70-200 combi, of zoiets.. Of die 28-135mm en dan straks de 70/200L f4, dat lijkt me ook wel wat, maar dan spaar ik wel even door voor die laatste 8)
Mijn budget is een beetje afhankelijk van wat slim is qua lenzen. Ik ben student, maar ik heb geen zin om die Tamron te kopen en dat ie dan na een jaar uit elkaar valt.
Ik zou de discussie inderdaad in het objectieven topic voortzetten. Verder studeer je fotografie en werk je in een fotowinkel. Het lijkt me dan niet onlogisch dat je zelf in staat bent om reviews te lezen met betrekking tot fotoapparatuur op de welbekende review sites, deze te beoordelen, te combineren met je eigen eisenpakket, en te kijken of dat is wat je wilt gegeven je budget. Al je vragen komen op mij een beetje over als "willen jullie ff snel zeggen wat voor mij het beste is" nofi.

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

quote:
breinonline schreef op zondag 13 juli 2008 @ 09:25:
Daarnaast is de 20-35 compleet waardeloos qua bereik.
In dat bereik blijk ik (op 1.5 crop) ruim 70% van m'n foto's te maken. Niet echt waardeloos dus.

"Bonken op de muur helpt niet, een goedgericht nekschot wel" - Sjaak Bral

Ik breng het inderdaad een beetje generaliserend, sorry. Lang niet voor iedereen is het niet het juiste bereik, dat wilde ik maar aangeven :)

breinonline wijzigde dit bericht 13-07-2008 12:40 (7%)

quote:
Sallin schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:37:
[...]

Ik zou de discussie inderdaad in het objectieven topic voortzetten. Verder studeer je fotografie en werk je in een fotowinkel. Het lijkt me dan niet onlogisch dat je zelf in staat bent om reviews te lezen met betrekking tot fotoapparatuur op de welbekende review sites, deze te beoordelen, te combineren met je eigen eisenpakket, en te kijken of dat is wat je wilt gegeven je budget. Al je vragen komen op mij een beetje over als "willen jullie ff snel zeggen wat voor mij het beste is" nofi.
oke, ik ben al weg..
ik vond dat meer een ervaringtopic lijken, maar goed..

• Wat is je beschikbare budget?
tot 750,-
• Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik heb nu een Canon S5IS en vind hem niet lekker werken, focussen gaat lastig, doet vaak niet wat ik wil. Ligt overigens niet aan mij, heb meerder mensen met DSLR laten proberen en die hadden ook allemaal moeite
• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voor auto's die ik detail (poets) binnen & buiten. Ook een beetje macro voor de logo's e.d.

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon, heb meerdere mensen gehad die een Nikon beter vonden, ging minder snel iets stuk.
Voorkeur voor de Nikon D40/60

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Filter, en een lens

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Toch wel een beetje serieus om echt mooie foto's te maken van de gedetailde bolides

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja,
• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon S5IS, vooral focussen gaat vaak niet, geen idee waarom.

• Is 2e hands een optie of per se niet?
geen optie

Leer van de fouten van anderen.Je hebt niet genoeg tijd om ze allemaal zelf te maken.

Nederlander in Belgie

Ik ben zelf ook rustig aan het sparen voor een DSLR. Hieronder het lijstje uit de TS voor de duidelijkheid.

Wat is je beschikbare budget?

Ik dacht zelf aan een bedrag van rond de ¤ 600,- om te beginnen.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Met mijn huidige camera loop ik tegen veel beperkingen aan mbt ISO (veel ruis en een max van ISO 400) en de kwaliteit valt mij ook wat tegen. Met DSLR heb je veel meer mogelijkheden met verschillende lenzen en de kwaliteit is (vaak) ook een stuk beter.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Ik heb nog niet echt een grote voorkeur. Zelf ben ik altijd wel fan van macro fotografie, maar ik wil ook zeker mooie foto's kunnen schieten op feestjes (bruiloften, festivals), vakanties, portretten,.. van alles dus.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nope, dit is mijn eerste spiegelreflex. :)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Ik heb mij er nog niet erg in verdiept, wou eerst eens weten wat mensen mij zouden aanraden en op basis van die tips eens verder gaan zoeken.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Geen idee of je met een standaard (kit?)lens een beetje allround bezig kan zijn alvorens lenzen te kopen voor specifieke doelen. Uiteindelijk komt er sowieso wel een macro en een groothoek lens bijvoorbeeld, maar dit hoeft niet persé bij aanschaf.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies over een eventuele aanschaf. Of gewoon een richting geven naar bepaalde modellen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Als ik de smaak eenmaal te pakken heb verwacht ik zeker veel op de 'gevoelige plaat' te zetten. Het blijft overigens wel een hobby, dus ik heb niet direct professionele bedoelingen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Zeker. Nieuwe lenzen, filters etc heb je toch altijd nodig als je verder wilt.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Zie ook de reden 'waarom' ik een DSLR wil. Ik gebruik nu een Panasonic Lumix DMC-FZ3. Ik vind de foto's niet altijd even scherp en veel ruis bij hoge(re) ISO.

Is 2e hands een optie of per se niet?

Liever niet, ik heb mijn spul liefst nieuw ook al is dit vaak duurder.

Hopelijk is mijn post wat duidelijk. De bedoeling is dus allereerst wel redelijk allround, maar wel met de mogelijkheid om me te specialiseren in een bepaalde manier van fotograferen. Bedankt voor de tips! :)

Op vakantie? Let goed op je spullen ! || Omg, check deze sick fetisch German shizzle eens !

.eXP | DonCorleone

1. Wat is je beschikbare budget?

Maximaal 1000~1200
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Huidige camera (Canon Powershot G3) begint beetje op te raken en ik wil graag wat prof. foto's gaan maken.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Portret, landschap, dieren, en natuurlijk vakantie foto's ;)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Ik heb goeie ervaringen met de Canon, dus eventueel de 450d overweeg ik of de Nikon D80, al weet ik niet of ik deze met elkaar mag vergelijken...

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik weet eigelijk niet precies welke lensen of filters ik nodig zal hebben.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies...

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het is nu vooral bedoeld voor op vakantie. Na de vakantie wil ik er wel serieus tijd in steken om meer/betere foto's te gaan maken, en eventueel een cursus fotografie te gaan volgen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk wel...

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Powershot G3, tja maar 3 megapixel, maar best wel mooie foto's, alleen zie je gewoon zoveel verschil in foto's van dit apparaat en een spiegelreflex camera, dat ik besloten heb voor de dSLR te gaan.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
In principe ben ik er niet tegen maar ik heb liever nieuw spul en garantie.

Amd Athlon 64 X2 4200+ @2500 Mhz, ASUS A8N-SLI, Nvidia 8800 GTS 320 Mb, SoundBlaster Audigy LS, 2 GIG Kingston Camera: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm iS, Canon EF 70-300mm F/4.0-5.6 iS USM, Canon BG-E5

quote:
• Wat is je beschikbare budget?
Ong. 600 euro.

• Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
De camera wordt gebruikt voor het werk, dat vereist m.i. een professionele camera. Ook de hogere ISO-waardes zullen goed uitkomen.

• Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De camera wordt gebruikt voor een bedrijf wat online kleding verkoopt. Deze kleding wordt op een pop gezet en die wordt gefotografeerd. Modelfotografie is één van de toekomstplannen maar heeft voor nu geen prioriteit.

• Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

• Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon, gebruiksgemak en stevigheid. Maar moet erbij zeggen dat ik weinig ervaring heb met andere camera's.

• Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.

• Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies is erg welkom.

• Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dagelijks gebruik, in dit geval wordt hij gebruikt voor het werk.

• Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Mocht dit nodig zijn wel.

• Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Eigenaresse van het bedrijf heeft nog geen camera, ikzelf heb een Canon S1 IS. Beperkingen zijn de ruis op donkere foto's, de focustijd en

• Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws