Mijn manager kwam naar me toe om te vragen welke dSLR hij het best kan kopen. Het wordt zijn eerste dSLR, en de reden dat hij deze wil kopen is dat deze betere foto\'s maakt als een compact-camera, op het moment de foto maakt dat hij wil, en dat hij later andere lenzen erop kan zetten. Ik wil graag jullie advies, aangezien ik snel geneigd ben om naar Canon te leunen, maar Nikon ook goede camera\'s heeft.
Wat is je beschikbare budget?
Budget schommelt. Het zit in de prijsklasse 400d, 450, d40,d60.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto\'s van wilt hebben)
De camera zal gebruikt worden om normale gebruiker \'snapshots\' te maken. De camera zal meegenomen worden op familie-uitjes en dergelijke. De manager heeft zelf de keuze al gemaakt om voor dSLR te gaan ipv. compact of tussenmodel.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Er zijn nog geen lenzen, en dus staat alles open.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn eigen voorkeur ligt bij Canon, die van de manager bij Nikon. Die van mij omdat ik erg tevreden ben met mijn Canon, en omdat ze een zeer groot lenzen-aanbod hebben. De van de manager omdat hij de reclame\'s van Nikon heeft gezien. Hij verwacht ook dat de gelijke camera\'s van Nikon kleiner zijn dan die van Canon, en dat is handiger. Hij gaat namelijk niet de hele dag met de camera in de hand lopen, maar zal die steeds in de tas doen. Dit in tegenstelling tot een hoop mensen hier (waaronder ik), die toch wel erg op de ergonomie van een dSLR letten.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Het is niet de bedoeling. Het bereik moet gewoon voldoende zijn, tele is niet nodig. Misschien dat de lens in de toekomst vervangen word door een kwalitatief betere lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil graag advies, omdat ik graag alle meningen wil horen, en niet alleen mijn eigen pro-Canon mening. Ook weet ik niet wat ik van Nikon kan verwachten.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoals gezegd is de camera bedoeld om gewoon op familie-uitjes, vakanties, e.d. mee te gaan. Ook wil hij er aardige foto\'s van zijn (kleine) kinderen mee maken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Eventueel, maar dat zal het eerste jaar zeker niet gebeuren.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Op dit moment gebruikt hij een compact camera van Sony (type weet hij niet). Waar hij zich aan stoort is het langzame foto\'s maken, de kwaliteit, die toch zichtbaar \'soft\' is. Hij wil wel iets meer met bewerking gaan doen, en daar is RAW van een dSLR handig voor.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Dit is geen optie.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen hem een goed advies te geven.
Bedankt alvast
ps. als er ergens rare slashes in de tekst zitten, dan komt dit door de manier van inloggen hier op het werk.