Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hertog Jan schopt kont

Goed, here goes:

1. Wat is je beschikbare budget?
Tot 650 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een tijdje met de camera van mijn vriendin gespeeld (Olympus E-500) en wil eigenlijk zelf een camera hebben om te gebruiken
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik doe veel aan off-road rijden en maak daar altijd wel een ruime hoeveelheid foto's dus vooral auto's op de foto zetten. Verder wil ik wat meer gaan experimenteren.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Eerlijk gezegd niet. De Olympus "pakt" wel lekker, heb her en der gelezen dat de Canon EOS serie wat onhandig is voor mensen met grote handen maar daar weet ik verder niets van. Heb toevallig ook een Sony van een vriend vastgehouden (zo'n alpha apparaat) en die "pakt" ook goed dus ik weet niet hoeveel er waar is van dat canon verhaal.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Een extra lens hangt een beetje af van hoeveel ik kwijt ben. In ieder geval wel een UV filter
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag!
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben van plan om de camera zo veel mogelijk mee te nemen maar niet om richting vol-prof te gaan ;)
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk wel en dan vooral op lenzen gebied.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik af en toe een Olympus E-500 (zie boven). Nog niet echt tegen beperkingen aan gelopen maar heb af en toe wel even ruzie met het menu en de hardnekkige flitser.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet maar mocht het qua budget niet uitkomen dan valt er naar te kijken.

Hoop dat het een beetje compleet is zo :) Ik speel al een tijdje met het idee voor de aanschaf van een camera dus vandaar mijn post hier. Advies is dus zeer welkom (negatief advies mag ook :P)

Met Series III Land Rover -> De Generaal!

Species 5618

Geen leven meer hier? Niemand een (af)keuring over mijn voornemen?

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

quote:
hamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:07:
Tja, op het moment dat de 450D de voorkeur geniet, en je hem goed vast kunt houden, zie ik het probleem niet. Ik zou alleen van de superzoomlens afzien... :)

quote:
hamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:07:
Ik zou kijken of de 450d voor jou voordelen heeft boven de 400d.

Mijn advies zou zijn: 400D+grip + kitlens (met voorkeur die met IS) + 85 1.8 ofzo.
Die laatste lens is een erg fijne portret lens. Kun je hele mooie dingen mee doen, maar het is een lens met een vast bereik, dus moeilijker in gebruik. Iets wat sommigen juist waarderen omdat het aanmoedigt bewust te zijn van je compositie e.d.

Ikzelf vind de 450d beperkte meerwaarde hebben boven de 400d en daar de laatste goedkoper is, is mijn keuze snel gemaakt :)

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

quote:
Nomad schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:14:
[...]
Ikzelf vind de 450d beperkte meerwaarde hebben boven de 400d en daar de laatste goedkoper is, is mijn keuze snel gemaakt :)
Dan zou je een 30D/40D aanschaffen? ;)

@ hamsteeg: je kan nog even wachten op de 18-200 IS van Canon om op de 450D te schroeven óf de D60/D80 met 18-200VR in overweging nemen.

Nikons zitten rond de 1000 euro met de 18-200VR ik denk dat de 18-200 IS van Canon ook wel naar de prijs van de 18-200VR zal kruipen, maar bij introductie iets duurder zal zijn.

littlejoannes wijzigde dit bericht 03-07-2008 15:17 (30%)

Species 5618

Omdat ik een beginner ben ...
quote:
littlejoannes schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:16:
@ hamsteeg: je kan nog even wachten op de 18-200 IS van Canon om op de 450D te schroeven óf de D60/D80 met 18-200VR in overweging nemen.
Ok, ik heb het geprobeerd en inderdaad maakt Foto Konijnenberg reclame met de Canon EF-S 18-200mm F 3,5-5,6 IS (september). Wat betekent die IS en wat is de VR ??

Btw de Tanron 18-250 komt uit testen behoorlijk lekker voor de dag.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

quote:
hamsteg schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:52:
Omdat ik een beginner ben ...
[...]

Ok, ik heb het geprobeerd en inderdaad maakt Foto Konijnenberg reclame met de Canon EF-S 18-200mm F 3,5-5,6 IS (september). Wat betekent die IS en wat is de VR ??

Btw de Tanron 18-250 komt uit testen behoorlijk lekker voor de dag.
De faq van dit forum is er niet voor niets :). Wat IS en VR betekent kan je daar dan ook in vinden.

Die tamron 18-250 presteert voor een superzoom beter dan andere third party lenzen, maar nikon heeft bewezen zelf een betere 18-200 te kunnen maken en misschien doet canon dat truucje wel na.
Ik zou, als je geen haast hebt tenminste, even wachten op wat meer info over de canon lens.
Waar je wel vanuit mag gaan is dat de canon versie wat duurder gaat worden.

Hoofd in de wolken. Kop in het zand. Niets aan de hand || Nomad's spul || recente showcase

Species 5618

quote:
Nomad schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:02:
De faq van dit forum is er niet voor niets :). Wat IS en VR betekent kan je daar dan ook in vinden.
Whow ! Wat een info ;)

800-900 Euro, mag hoger voor goede redenen.

Ik heb een panasonic FZ5 en ik merk dat ik tegen de beperkingen van de camera aanloop: de lage isowaardes waarmee je moet werken omdat daarboven de ruis echt hoog wordt; de net-niet kwaliteit van veel foto's in vergelijking met DSR; het is erg moeilijk om iets met dof te doen buiten macro's om.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik verwacht hem mee te nemen voor/tijdens wandelingen (stad, landelijk), bergvakanties, en foto's van mensen (niet zozeer portretten, maar mensen in hun omgeving).

Nee.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zoek een goede camera die lekker in de hand ligt. Ik heb een canon 30D, 400D, nikon D40, sony alfa 100 en 200 beet gehad en hiervan vond ik de 400D niet prettig, de D40 redelijk, en de rest goed. Ik begreep dat de olympus E-420 klein was, en van de pentax K200D kon ik niet echt duidelijke omschrijvingen vinden.
Op dpreview heb ik een aantal reviews gelezen, en mijn initiële favoriet (sony alfa 350/200, vanwege prettige handligging) kwam daar als recommended uit (waar de concurrentie highly recommended scoort) en vooral vanwege fotokwaliteit.

Tas en eventueel UV filter. Extra lenzen hangt er vanaf. Ik kan me voorstellen om niet de kitlens te nemen maar direct een betere allround lens te kopen.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Serieus als hobby, dus ik verwacht wel meer lenzen en andere accesoires te kopen, maar niet in de richting van semi-professioneel.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, zie 8.

Zie 2.

Liefst nieuw

It's hard enough to remember my opinions without remembering my reasons for them (The Streets)
XP | Debian | Kubuntu | Vista

Ruimt op
Reg. datum: 23 februari 2001

quote:
MTWZZ schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 15:20:

Eerlijk gezegd niet. De Olympus "pakt" wel lekker, heb her en der gelezen dat de Canon EOS serie wat onhandig is voor mensen met grote handen maar daar weet ik verder niets van. Heb toevallig ook een Sony van een vriend vastgehouden (zo'n alpha apparaat) en die "pakt" ook goed dus ik weet niet hoeveel er waar is van dat canon verhaal.
Dat Canon minder is voor mensen met grote handen en Sony beter is wel een bekend verhaal, maar ik dacht dat Olympus ook prettiger was voor mensen met kleinere handen, dus misschien gaat dat voor jou helemaal niet op :) Zelf vind ik Sony en Nikon ook fijner, maar daar heb je zo weinig aan he...
quote:
Sallin schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 21:48:
Ik zoek een goede camera die lekker in de hand ligt. Ik heb een canon 30D, 400D, nikon D40, sony alfa 100 en 200 beet gehad en hiervan vond ik de 400D niet prettig, de D40 redelijk, en de rest goed. Ik begreep dat de olympus E-420 klein was, en van de pentax K200D kon ik niet echt duidelijke omschrijvingen vinden.
Op dpreview heb ik een aantal reviews gelezen, en mijn initiële favoriet (sony alfa 350/200, vanwege prettige handligging) kwam daar als recommended uit (waar de concurrentie highly recommended scoort) en vooral vanwege fotokwaliteit.
Niets van aantrekken, dpreview is anti Sony (betalen misschien te weinig?). Het is niet voor niets persoonlijke voorkeur, als je die niet volgt krijg je achteraf zeker spijt. Ga eens voelen bij de fotograaf, dan ben je er waarschijnlijk zo uit. Beeldkwaliteit is zo vergelijkbaar, dat ga je echt niet zien.

Resistance is futile (if < 0.01 Ohm) - 360 (+25GB gratis) hosting
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

quote:
Jiriki schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:04:
[...]

Dat Canon minder is voor mensen met grote handen en Sony beter is wel een bekend verhaal, maar ik dacht dat Olympus ook prettiger was voor mensen met kleinere handen, dus misschien gaat dat voor jou helemaal niet op :) Zelf vind ik Sony en Nikon ook fijner, maar daar heb je zo weinig aan he...

[...]

Niets van aantrekken, dpreview is anti Sony (betalen misschien te weinig?). Het is niet voor niets persoonlijke voorkeur, als je die niet volgt krijg je achteraf zeker spijt. Ga eens voelen bij de fotograaf, dan ben je er waarschijnlijk zo uit. Beeldkwaliteit is zo vergelijkbaar, dat ga je echt niet zien.
Onzin dat dpreview anti Sony is. Dat er een paar fanboys de hele oceaan volhuilen omdat de A350 maar een recommended krijgt betekent niet dat dpreview anti Sony is.
En fijnheid van vastpakken heeft niks met grote of kleine handen te maken. Het is de verantwoordelijkheid van de cameramakers om een voor iedereen goed vastpakkende camera te maken. Daarnaast werkt het ook beter als je de lens vasthoud ipv in je camera zit te knijpen.

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.

quote:
Jiriki schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:04:
Ja en nee.
De A350 kreeg een hoop slaag in die review waarvan een aantal punten onverdiend, maar Op high iso laat de A350 gewoon punten liggen. De NR aanpak die Sony op het moment heeft is niet de meest fantastische (kost onnodig veel detail vanaf iso 100 al). Dat zie je in alle reviews terug maar negens komt de A350 er zo dramatisch uit als bij DPR. Op zich heeft de 14MP ook voor high sensor best potentie in raw al is het geen aangeboren high iso kanon. Bij jpeg moet je echter de camera wat temmen: hoogste kwaliteit jpeg, sharpening+1 of 2 en misschien ook contrast op +1. (uitleg zie martijn_tje in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 3")

Over andere dingen (inclusief een test die duidelijk fout is) heb ik hier al een post gemaakt dus die ga ik niet herhalen. martijn_tje in "Het grote Sony A300 & A350 topic"
quote:
Bluecold schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:34:
Onzin dat dpreview anti Sony is. Dat er een paar fanboys de hele oceaan volhuilen omdat de A350 maar een recommended krijgt betekent niet dat dpreview anti Sony is.
Lol volgens mij weet je echt niet waar je heb over hebt he. Op DPR was men topics aan het sluiten en users aan het bannen die bijvoorbeeld melding maakten dat in de review best gemeld had mogen worden dat de A350 wireless master kan spelen.

Iets anders over die review is dat DPR een schrijfsnelheden test publiceerd (door iedereen zo na te rekenen) die er een factor 3 naast zit en weigert dit te veranderen (heb ze aangeschreven over alleen die schrijfsnelheden). Voor aan aantal andere opmerkelijke vergelijkingen of punten die ontbreken zie: martijn_tje in "Het grote Sony A300 & A350 topic"
quote:
En fijnheid van vastpakken heeft niks met grote of kleine handen te maken. Het is de verantwoordelijkheid van de cameramakers om een voor iedereen goed vastpakkende camera te maken.
Anders verwoord De A200/300/350 zijn wat groter als bijvoorbeeld een Nikon D40 of Canon 400D en voor redelijk wat mensen houdt een A200/300/350 o.a. daardoor wat fijner vast. De ribbel voor de wijsvinger op de A200 vind ik persoonlijk erg prettig. Het voegt een hoop definitie toe zonder je vinger op 1 positie te fixeren.

martijn_tje wijzigde dit bericht 03-07-2008 22:52 (8%)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

Ruimt op
Reg. datum: 23 februari 2001

<knip>

Dat een camera prettiger is voor grote of kleine handen is toch niet zo gek? Het is nu eenmaal moeilijk om een ergonomisch goede camera te maken die voor alle maten geschikt is. Wel is het zo dat goedkope camera's vaak voor kleine handen geschikt zijn en duurdere camera's voor grotere handen - lekker eerlijk voor vrouwen en kleinere mannen...

Jiriki wijzigde dit bericht 03-07-2008 22:50 (33%)
Reden: beter uitleg hierboven

Resistance is futile (if < 0.01 Ohm) - 360 (+25GB gratis) hosting
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Genoeg smilies neer zetten zodat duidelijk is dat dit geen serieus bedoelde aanval op olympus is

:X daar heb je gelukkig olympus nog voor ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) >:) >:)

Nu eerst dekking zoeken O-)

Minolta 5D + Minolta 18-70 f/3.5-5.6 + Minolta 50 f/1.7 + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Sony HVL-F36AM

8)7 :D

* neographikal rent achter martijn_tje aan. Maarja, alles wat geen highly recommended krijgt bij DPR is ook gewoon meuk, dus die A350.... ;) ;)

* neographikal rent nu maar hard de andere kant uit O-)
quote:
martijn_tje schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 22:46:
[...]

Lol volgens mij weet je echt niet waar je heb over hebt he.
Err, jawel. Mensjes die heel blij zijn met hun A350 en dan te horen krijgen dat er andere cams zijn die beter zijn (en met 'andere' bedoel ik dus _iedere_ andere hedendaagse slr die phil getest heeft), Phil gaan afzeiken op kleine foutjes die hij niet goed heeft en dan roepen dat DPreview tegen Sony is omdat het natuurlijk onmogelijk is dat de A350 minder goed is dan andere camera's.

Nomad: Er is geen reden om deze toon aan te slaan. Hou het een beetje vriendelijk en respecteer elkaar

Helemaal amusant als ze dan foto's gaan posten en er dan semisnerend bij zetten dat het goed is voor een camera die recommended kreeg. Die foto's zijn altijd genomen op ISO 100 in vol daglicht. _O-

Jiriki, dat het moeilijk is betekent niet dat ze een ergonomisch broddelwerkje mogen afleveren (*kuch* Canon Rebel). Zelfs de Panasonic DMC-L1 houdt goed vast. En dat is een baksteen met een grip.

Een moderator wijzigde dit bericht 04-07-2008 09:40 (6%)
Reden: Deze toon is niet nodig

Gezever over meningen is de heilige graal van mensen die weten dat ze fout zitten.

Ook ik ga misschien wel de stap zetten tot DSLR. Ik zou van jullie alleen willen weten of de "goedkopere modellen voldoen en of er op gebied van kwaliteit en lichtgevoeligheid grote verschillen zijn met de duurdere modellen.

Minder dan ¤1000, flitser, tas, lenzen, filters, batterijen etc inbegrepen.
Ik zou graag wat meer binnen fotograferen op feestjes en party's, donkere omstandigheden met bewegende voorwerpen enzo, een compact is hiervoor vaak te traag en vertoont veel te snel ruis bij hogere ISO's
Party's disco's, zonsondergangen, natuur, familiefeestjes, auto's... (ook wel gebouwen bij daglicht maar daarvoor voldoe zowat alle camera's).
Mijn vriendin en haar familie hebben voornamelijk Nikkor en Tamron, zou dus handig zijn hierbij te blijven.
Nikon D60, goedkoop en ben gewoon met Nikon te werken.
Ja, een deftige flitser lijkt me een must, heb al gewerkt met de SB800 en die is gewoon geweldig!
Advies over de alternatieven...
Wil er echt meer tijd aan gaan besteden, af en toe een auto-meeting en elke maand een party of avondfeest.
Liever niet, als ik een deftige body, lens en flitser heb kom ik al een heel eind denk ik.
Panasonic Lumix FZ7. Zeer goede zoom en veel instellingen maar zeer trage opstarttijd en extreem veel ruis bij donkere omstandigheden en hoge ISO waardes, geen mogelijkheid er een andere flitser op te zetten, VEEL te klein bereik bij volledig uitgezoomd (36mm in 35mm equivalent), je moet dus veel te ver achteruit gaan om alles er op te krijgen.
Liever niet, schrik voor gekraste lens, beschadigde sensor, loszittende delen, vuil in de scharnierende delen, en geen garantie meer.

Denken jullie dat een D60 kit met SB600 flits en eventueel polarisatiefilter voor het fotograferen van auto's zal voldoen voor mij? De foto's moeten bruikbaar worden als schermachtergrond op 22" schermen en als reklame voor disco's hun websites kunnen dienen.

Panasonic Lumix FZ-7, Acer Aspire 1692, Cowon iAudio D2 4GB, Nokia N82 Black, Logitech Z5400

quote:
Bluecold schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:18:
Err, jawel. Mensjes die heel blij zijn met hun A350 en dan te horen krijgen dat er andere cams zijn die beter zijn (en met 'andere' bedoel ik dus _iedere_ andere hedendaagse slr die phil getest heeft), Phil gaan afzeiken op kleine foutjes die hij niet goed heeft en dan roepen dat DPreview tegen Sony is omdat het natuurlijk onmogelijk is dat de A350 minder goed is dan andere camera's.
Waarom nou weer kleinerend gaan doen of rare uitspraken gaan doen.

Volgens mij moet je eens goed lezen. Het gaat over in iedergeval 1 foutieve test. Een factor 3 afwijking in de enige snel te controleren test is vast zo'n klein foutje dat geen afbreuk doet aan de rest van de review en een paar IQ tests die kwa resultaten niet reproduceerbaar zijn. Het leuke is dat DPR z'n review heeft veranderd na incidenten op het forum men heeft er voor gekozen de foutieve test te laten staan maar meeste positieve punten die in de originele review stonden te verwijderen (waar er eerst vermeld stond dat 410 shots liveview only best netjes (in vergelijking met 190 voor de Canon 450D) is staat er nu vermeld dat cams zonder live view er meer doen dus dat 410 te weinig is.

Een A350 is geen wereldkampioen High iso. Maar de verschillen tussen de A350 en andere camera's zijn in andere reviews kleiner. Op low iso levert ie wel kwaliteit maar voor een goede review site zou dat geen aanleiding moeten zijn voor de zure opmerking dat het toch alleen maar leuk is voor test charts. Een vermelding dat ie het op low iso wel netjes doet had professioneler over gekomen.

Zeggen dat de High iso van de A350 niet goed is is volkomen terecht (al weet ik niet in hoeverre de exacte gegevens bij DPR kloppen) maar het totale beeld dat de review schetst is (bewust, men heeft immers de review achteraf aangepast) vertekend.

martijn_tje wijzigde dit bericht 04-07-2008 16:25 (21%)

quote:
Tunboy schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:25:
Ook ik ga misschien wel de stap zetten tot DSLR. Ik zou van jullie alleen willen weten of de "goedkopere modellen voldoen en of er op gebied van kwaliteit en lichtgevoeligheid grote verschillen zijn met de duurdere modellen.

Minder dan ¤1000, flitser, tas, lenzen, filters, batterijen etc inbegrepen.
Party's disco's, zonsondergangen, natuur, familiefeestjes, auto's... (ook wel gebouwen bij daglicht maar daarvoor voldoe zowat alle camera's).
Mijn vriendin en haar familie hebben voornamelijk Nikkor en Tamron, zou dus handig zijn hierbij te blijven.
Nikon D60, goedkoop en ben gewoon met Nikon te werken.
Ja, een deftige flitser lijkt me een must, heb al gewerkt met de SB800 en die is gewoon geweldig!
Ik ben even benieuwd hoe zwaar je het partyverhaal mee wil laten wegen. Afgezien van dat je daar 'binnen' moet zien te komen, is de 10MP sony CCD die in de Nikon D60 zit, een van de laatste sensoren die ik daarvoor zou kiezen :) zoek ook even uit wat voor lenzen de familie van je vriendin hebben, want voor een 55-200 en wat oude MF-meuk, zou ik me niet direct binden aan het merk van je vriendin ;) Hebben ze een zak met 17-55's en 70-200's die je onbeperkt kan gebruiken, dan is het een ander verhaal ja.

Al snap ik dat je niet zomaar bij je vriendin aan kan komen met:"Kijk! een Canon". Zal rare blikken geven. Aan de andere kant kan jij dan wel je iso opschroeven naar 1600 of 3200 en redelijk ruisvrij blijven... gaat ook weer rare blikken opleveren :+
quote:
Denken jullie dat een D60 kit met SB600 flits en eventueel polarisatiefilter voor het fotograferen van auto's zal voldoen voor mij? De foto's moeten bruikbaar worden als schermachtergrond op 22" schermen en als reklame voor disco's hun websites kunnen dienen.
Daarvoor is hij dan weer prima geschikt, mits je ook gebruik kan maken van statief... een pola vreet een hoop licht weg :P Let er wel op dat een D60 een hoop Nikon-lenzen omtovert naar manual-focus beestjes, vanwege het ontbreken van een in-body focusmotor... nóg een puntje om op te letten bij het glaswerk van de familie van je vriendin dus :P

En om even bij Henk aan te haken:
Bij de 18-55 kitlens van de D60 draait volgens mij het frontelement mee bij het focussen, das niet zo handig met een polarisatie filter. Kijk dan ook dus even naar de 18-70 als kitlens. Die heeft dat niet.

Maximaal 650 euro (Maar arme student :()

Gebruik nu de compact cam van mijn vader (canon ixus 75) omdat ik mij wel eens wil verdiepen op DSLR vlak en voor mezelf een cam wil kopen en wil dus een DSLRtje kopen :)

Portret, natuur (reizen)

Nope

Sony Alpha A200 (ligt zeer goed in mijn handen)
Canon EOS 400D

Wil beginnen met DSLR ... dus denk niet dat het echt nodig gaat zijn.

Advies liefst

Af en toe als het nodig is ... en vooral op vakanties ... (toestel gaat dus wel paar jaar mee gaan)

Als het nodig is om extra lenzen te kopen zal ik dat zeker doen :)

Heb geen eigen cam dus ... NVT zou ik zeggen :)

2de hands mag ... maar liever niet ...

@Henk:

Dus puur op gebied van lichtgevoeligheid zou een instap-Canon het beter doen dan een instap-Nikon? De familie van mijn vriendin is niet bepaald Canon-minded, maar als ik bij Canon hogere ISO's aankan gaat mijn voorkeur toch daar naar uit, vind lichtgevoeligheid sinds mijn FZ7 plots een van de belangrijkste eigenschappen, dus laat ons zeggen dat dat het criterium is dat bij mij het hardst doorweegt.

Nog mensen die van mening zijn dat fotograferen in donkere lichtomstandiheden niet aan te raden is met een D60? En wat raden jullie hiervoor dan wel aan? Misshcien een Canon 400D? Of Sony A200/A300? Of zit hierin ook diezelfde Sony CCD?

Panasonic Lumix FZ-7, Acer Aspire 1692, Cowon iAudio D2 4GB, Nokia N82 Black, Logitech Z5400

quote:
Tunboy schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 17:19:
@Henk:

Dus puur op gebied van lichtgevoeligheid zou een instap-Canon het beter doen dan een instap-Nikon? De familie van mijn vriendin is niet bepaald Canon-minded, maar als ik bij Canon hogere ISO's aankan gaat mijn voorkeur toch daar naar uit, vind lichtgevoeligheid sinds mijn FZ7 plots een van de belangrijkste eigenschappen, dus laat ons zeggen dat dat het criterium is dat bij mij het hardst doorweegt.
Hell yeah :) Een Nikon D40(x)/D50/D70(s)/D60/D80/D200 verliest het van een Canon 400D/450D/30D/40D... en niet te zuinig. De CMOS sensoren van Canon in die bodies doen het simpelweg veel beter dan de CCD's in de Nikon.
quote:
Nog mensen die van mening zijn dat fotograferen in donkere lichtomstandiheden niet aan te raden is met een D60?
Niet aan te raden is íets overtrokken, maar Canon doet het simpelweg beter ;)
quote:
En wat raden jullie hiervoor dan wel aan? Misshcien een Canon 400D? Of Sony A200/A300? Of zit hierin ook diezelfde Sony CCD?

Het verschil in ruis is ook maar relatief hè. Het verschil tussen een FZ7 en een D40/D60 is véél (en dan bedoel ik véél :P) groter dan het verschil tussen een D40/D60 en een 400D/450D bijvoorbeeld.
Ja en verkijk je niet op ruis, het is een belangrijke eigenschap, maar niet de enige eigenschap.
Sommige mensen kunnen vanaf het begin "lezen en schrijven" met een Nikon, maar raken maar niet gewend aan een canon, en visa versa.
Ergonomie van de beide merken is gewoon best een beetje verschillend (vooral in de lagere klasse dslr) en dat verschil kan wel eens belangrijker zijn.
Alle huidige dslr's (misschien een enkele uitzondering, maar iig canon en nikon) presteren gewoon goed tot iso800 en voor de meeste mensen is dat genoeg.
Vanaf iso1000 begint het verschil zichtbaar te worden, is mijn mening.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws