Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb 2 weken geleden de onboarding doorlopen. Een hele leuke ervaring.
Voor mij begon het op dinsdag waarop je verschillende seminars omtrent Capgemini kreeg. De CEO van Cap houdt dan ook zijn praatje. In de middag haal je je leaseauto en Laptop op en de rest van de dag ook weer verschillende informatieve sessies.
In de dagen erna is het een afwisseling van seminars, groepsessies en groepsopdrachten. Je hebt veel interactie met je mentoren en mede-onboarders, heel leuk allemaal. Vrijdag is de laatste dag van het officiele gedeelte van de onboarding.

Voor mij is het heel informatief geweest. Je krijgt namelijk een duidelijk beeld van welke activiteiten Capgemini in welke markten uitvoerd. Daarnaast krijg je geleerd wat je je vrienden moet vertellen als ze vragen wat Cap voor een bedrijf is en wat het precies doet >:)

Minpuntje voor mij was het feit dat overnachtingskosten voor eigen rekening zijn. Ik moest elke dag op en neer reizen vanuit het zuiden van het land. In 1 week had ik ongeveer 1400km erop zitten. Dat heeft geen gunstig effect op je priveleven. Maar goed, voor mij was het ee investering in een heel leuk bedrijf.

Ultiem schaap :)

Dank Tom voor de reactie...

Ben wel benieuwd wat voor wagen er straks voor mij klaar staat :) en heb sowieso zin in de onboarding en alles er omheen. Dagen duren lang als je aan het aftellen bent bij je huidige werkgever.

Als ik het niet vergeet zal ik zeker mijn ervaringen posten.

quote:
minze schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:09:
Dank Tom voor de reactie...

Ben wel benieuwd wat voor wagen er straks voor mij klaar staat :) en heb sowieso zin in de onboarding en alles er omheen. Dagen duren lang als je aan het aftellen bent bij je huidige werkgever.

Als ik het niet vergeet zal ik zeker mijn ervaringen posten.
Verheug je niet teveel op je auto. In de meeste gevallen valt het een beetje tegen. Maar niet getreurd, je kunt al snel een wagen uit de pool kiezen of na 2 maanden een nieuwe bestellen.

quote:
twcoolen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:33:
[...]

Verheug je niet teveel op je auto. In de meeste gevallen valt het een beetje tegen. Maar niet getreurd, je kunt al snel een wagen uit de pool kiezen of na 2 maanden een nieuwe bestellen.
Och, dat maakt me niet heel veel uit. Als het maar rijdt en een beetje degelijk is. Een type Polo, Corsa, Ibiza etc. heb ik geen bezwaar tegen.
Ik ben allang blij dat ik in mijn proeftijd een auto heb (en zelfs woonachtig in Utrecht...). Dat is niet standaard voor YP's. Maar goed, het was voor mij een punt van onderhandeling omdat het niet mijn eerste baan is en bij mijn huidige werkgever wel gewoon vervoer heb.

geen

neemt iedereen hier standaard een auto? Ik ben er nog heel erg over aan het twijfelen. Kom uit omgeving amsterdam en sta vanuit hier in alle richtingen dan toch lang in de file... terwijl je met het OV je er zo bent.

Flipm0de wijzigde dit bericht 21-07-2008 15:56 (4%)

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

quote:
Flipm0de schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:53:
neemt iedereen hier standaard een auto? Ik ben er nog heel erg over aan het twijfelen. Kom uit omgeving amsterdam en sta vanuit hier in alle richtingen dan toch lang in de file... terwijl je met het OV je er zo bent.
Auto was voor mij wel de eerste keuze:
-gunstige leaseregeling (voor prive... en prive heb ik de nodige kilometers)
-NS Business Card voor leaserijders
-Flexibeler dan OV

Al met al komt het voor mij persoonlijk gewoon beter uit.

geen

quote:
minze schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:06:
[...]

Auto was voor mij wel de eerste keuze:
-gunstige leaseregeling (voor prive... en prive heb ik de nodige kilometers)
-NS Business Card voor leaserijders
-Flexibeler dan OV

Al met al komt het voor mij persoonlijk gewoon beter uit.
bedankt voor je reactie, ik denk dat ik toch voor het OV ga. Dacht dat, als je een rijbewijs hebt, dat misschien toch meer gepushed wordt vanuit Cap...

quote:
Flipm0de schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:38:
[...]

bedankt voor je reactie, ik denk dat ik toch voor het OV ga. Dacht dat, als je een rijbewijs hebt, dat misschien toch meer gepushed wordt vanuit Cap...
Nee, dat past niet binnen de bedrijfsfilosofie :). Je bent volledig vrij in de keuze van je vervoer.

geen

quote:
minze schreef op maandag 21 juli 2008 @ 17:28:
[...]

Nee, dat past niet binnen de bedrijfsfilosofie :). Je bent volledig vrij in de keuze van je vervoer.
Heel mooi, neem dan een OV kaart en laat de rest bijschrijven bij me salaris!

Hebben jullie van tevoren al geregeld hoe je je vervoer wilt? Ik zag dat sommigen gelijk al de eerste dag een (tijdelijke) leaseauto krijgen.
Ik heb er namelijk nog niets over afgesproken en ik wil zeker de eerste maanden gewoon met mijn eigen auto blijven rijden, wel zo makkelijk
Duurt de onboarding echt 5 dagen en is dat ook voor zij-instromers het geval of zijn er verschillende programma's?

Cunning Linguist

quote:
Flipm0de schreef op maandag 21 juli 2008 @ 17:47:
[...]

Heel mooi, neem dan een OV kaart en laat de rest bijschrijven bij me salaris!
Hou er rekening mee dat je best wel eens ingezet kunt worden bij bedrijven die niet echt goed bereikbaar zijn met het OV. Bijvoorbeeld bedrijventerreinen aan de rand van de stad, of sowieso buiten de randstad. Een auto is dan een stuk makkelijker :).

vooghel wijzigde dit bericht 21-07-2008 18:59 (28%)
Reden: quote toegevoegd

Het zou er droevig uitzien als men taalkundige moest zijn om zijn moedertaal zuiver te kunnen spreken en schrijven. Wat de lagere school leert is voldoende; de oorzaak der meeste fouten is niet onkunde maar onnadenkendheid. - Charivarius

quote:
manensteen schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:57:
Hebben jullie van tevoren al geregeld hoe je je vervoer wilt? Ik zag dat sommigen gelijk al de eerste dag een (tijdelijke) leaseauto krijgen.
Ik heb er namelijk nog niets over afgesproken en ik wil zeker de eerste maanden gewoon met mijn eigen auto blijven rijden, wel zo makkelijk
Duurt de onboarding echt 5 dagen en is dat ook voor zij-instromers het geval of zijn er verschillende programma's?
Ik weet niet hoe het precies gaat, maar voor YP's is het altijd zo dat je eerst voor eigen vervoer moet zorgen (en hier een vergoeding voor krijgt). Ik heb echter "geregeld" dat ik vanaf dag 1 over een auto kan beschikken.

Ik heb geen idee hoe dat voor anderen geregeld is.

Reg. datum: 22 oktober 2004

Sinds 01-06-08 ben ik in dienst bij Cap. Na 1 week onboarding en ongeveer 1,5week bank zitten ben ik als YP'er nu bij een "klant" aan het werk. Tot dus ver bevalt mij Cap prima en voor de komende tijd heb ik nog zat cursussen in het verschiet om mijn kennis bij te spijkeren.

De redenen waarom ik voor Capgemini gekozen heb ipv andere bedrijven:
- de naam, Cap heeft een goede naam bij mij en dan met name op het gebied van profesionaliteit / kennis / werksfeer
- de leer en doorgroei mogelijkheden.

Wat antwoorden/info op wat vragen die ik zag:
Auto:
Als YP'er ben je afhankelijk van je eigen vervoer pas wanneer je lease contract ingaat (na je proeftijd) kan je beschikking krijgen over een pool/voorloop auto tot dat je leaseauto arriveerd.

In mijn geval (Yp'er) heb ik een poolauto verkregen voor de ingang van leasecontract omdat mijn p-manager de reisafstand van huis naar Utrecht te veel vond (2uur heen en 2uur+30min terug). Deze poolauto wordt betaald door mijn afdeling totdat mijn lease contract (volgende week) ingaat.

Onboarding:
Voor zij-instroomers zou, voor zover ik begrepen heb, je secretariaat contact met je opnemen voor je eerste dag of je een auto wil ja of nee. Is dat niet gedaan kun je achteraf altijd nog een auto regelen.

Onboarding duurt meer dan 5 dagen. De eerste onboardingsweek, je eerste werkweek, is afhankelijk van je richting (TS/Outsourcing/Consultancy) 4werkdagen. Daarna heb je nog enkele cursus dagen voor RUP awareness, werken in CAP teams etc.

De eerste week is voor YPérs als Zij-instromers hetzelfde of de zij-instromers ook de andere onboarding curssusen moeten doen die verder in het jaar ingepland staan weet ik niet 100% zeker maar ik ga daar wel van uit (ondervind ik over 1 maand :p).

Declaraties:
Al je declaraties kun je via het declaratie systeem doen, je moet je declaratie aanmelden via Oxygen en dan je orginele bon (maak een kopie en bewaar die) opsturen, envelopen kun je bij je secretariaat halen. Lees het documentje goed door dat bij het declaratiesysteem te vinden is, hierin staat namelijk waar je declaratie onder gezet moet worden.

Mochten er nog vragen zijn, ik check dit topic regelmatig en misschien kan ik of mijn collega's, hier op het forum aanwezig, ze beantwoorden :)

geen

even een kort vraagje... Krijg je bij je laptop een tas? Anders moet ik er 1tje meenemen :)

quote:
Flipm0de schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 13:52:
even een kort vraagje... Krijg je bij je laptop een tas? Anders moet ik er 1tje meenemen :)
Krijg je erbij als je je laptop in ontvangst neemt...

En het is een goede tas, met alle nodige materialen. Vergeet niet om de "ergo-kit" (dit is geloof ik de term) te vragen. Je krijgt dan een verhoger en een toetsenbord, zodat je met je laptop een desktop-werkplek kunt creeeren. Erg handig.

Even mijn algemene ervaringen met CAP.

Sinds 1 februari in dienst als tester (zij-instromer, non-ICT-er, alleen hobby ICT-er).
Eerst een aantal weken opleidingen gehad. Over het algemeen relevant, op wat mindere dagen na.
Opleidingcentrum zit goed in elkaar.
De sfeer binnen CAP vind ik positief en ontspannen. Maar goed, er is nu genoeg werk. Ik weet niet wat er gebeurt als er een overschot ontstaat aan ICT-ers (wat ik niet gauw zie gebeuren).
Begeleiding door CAP zit wel snor, je kan zowiezo zelf al veel info vinden.
CAP is een bedrijf waarbij je je eigen kansen kunt creeeren. Niet afwachten, maar genoeg initiatief nemen dat wordt beloond.
Voor wie een ICT-job zoekt (of een non-ICT ondersteunde functie) kan ik CAP zeker aanraden als een bedrijf om te solliciteren.

@ Mikedigi: je bent dus als een starter begonnen, mag ik misschien vragen wat het startsalaris is? Hoe hoog is daarbij het leasebudget? Genoeg voor een Golfje? Of moet je hem aanvullen met een eigen bijdrage? Hoe is de keuze in opdrachten? Kun je daar invloed op uitoefenen?

Bedankt!

(wou je een PM sturen, maar je hebt die feature niet aan staan :P)

ck2000nl wijzigde dit bericht 04-08-2008 16:29 (10%)
Reden: aangevuld

|AMD 64 3000+|MSI K8N Neo-Platinum|2048 MB 400 Mhz Transcend|Club3D 7800GS AGP|Creative Xi-Fi XtremeMusic|Samsung SH-S162L|Logitech Z-5500D/diNovo Media Desktop|Telfort Internet|SonyEricsson W890i|Ceramic White Sony PSP|MSI S270 MT-37 100 GB|

quote:
Mikedigi schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 15:57:
Even mijn algemene ervaringen met CAP.

Sinds 1 februari in dienst als tester (zij-instromer, non-ICT-er, alleen hobby ICT-er).
Eerst een aantal weken opleidingen gehad. Over het algemeen relevant, op wat mindere dagen na.
Opleidingcentrum zit goed in elkaar.
De sfeer binnen CAP vind ik positief en ontspannen. Maar goed, er is nu genoeg werk. Ik weet niet wat er gebeurt als er een overschot ontstaat aan ICT-ers (wat ik niet gauw zie gebeuren).
Begeleiding door CAP zit wel snor, je kan zowiezo zelf al veel info vinden.
CAP is een bedrijf waarbij je je eigen kansen kunt creeeren. Niet afwachten, maar genoeg initiatief nemen dat wordt beloond.
Voor wie een ICT-job zoekt (of een non-ICT ondersteunde functie) kan ik CAP zeker aanraden als een bedrijf om te solliciteren.
@Mikedigi: Welke sector zit je?

haroldinho wijzigde dit bericht 04-08-2008 19:08 (2%)
Reden: typo

Ik ga ook de selectieprocedure bij CapGemini in. 18 augustus is de dag. Gesolliciteerd op YP.
Moet zeggen dat ik het telefoongesprek met de mevrouw van HR al heel prettig vond, gaf iig een goed gevoel (altijd belangrijk). Ze gaf ook aan wat er verwacht wordt tijdens de selectieprocedure en wat ik kan doen om de testjes te oefenen. Zeer netjes, al zeg ik het zelf.

Stel nou dat ik door de selectieprocedure kom (even positief denken), waar kan ik dan ongeveer op rekenen qua salaris e.d.? Ben 25 met Bachelor op zak.

Tips e.d. zijn uiteraard ook altijd welkom :)
[ZzZ]Vighter

quote:
Ben.Hahlen schreef op woensdag 06 augustus 2008 @ 11:19:
Ik ga ook de selectieprocedure bij CapGemini in. 18 augustus is de dag. Gesolliciteerd op YP.
Moet zeggen dat ik het telefoongesprek met de mevrouw van HR al heel prettig vond, gaf iig een goed gevoel (altijd belangrijk). Ze gaf ook aan wat er verwacht wordt tijdens de selectieprocedure en wat ik kan doen om de testjes te oefenen. Zeer netjes, al zeg ik het zelf.

Stel nou dat ik door de selectieprocedure kom (even positief denken), waar kan ik dan ongeveer op rekenen qua salaris e.d.? Ben 25 met Bachelor op zak.

Tips e.d. zijn uiteraard ook altijd welkom :)
Klopt bij HR doen ze dat erg goed. Ik zat toentertijd in India en Capgemini was het enige bedrijf wat de moeite nam om te bellen ipv een e-mail.

Salaris hangt af van een aantal dingen, waaronder of je een relevante opleiding hebt, relevante stage hebt gedaan en... nog iets wat ik me even niet kan herinneren. Ik was ook 25 toen ik begon (2007), met een bachelor zat ik netto net iets boven de 1300, incl. lease-auto omdat ik die al direct nodig had ivm met een klus. Je bruto salaris (let op! Niet je bruto loon) komt dan uit rond de 1700. Wees duidelijk in wat je hebt gedaan, want bij is er een foutje gemaakt waardoor ik te laag was ingestroomd (salarisniveau) dat hebben ze inmiddels wel netjes aangepast.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Salaris en loon is toch hetzelfde?
Zo nee: wat was je bruto loon dan, bij benadering?
1700.- bruto is wel erg minimaal voor HBO. Denk niet dat dat een jaar later gestegen is naar 2000+? Daar moet de bijtelling er nog van af...dan blijft er niet zoveel over :?

|AMD 64 3000+|MSI K8N Neo-Platinum|2048 MB 400 Mhz Transcend|Club3D 7800GS AGP|Creative Xi-Fi XtremeMusic|Samsung SH-S162L|Logitech Z-5500D/diNovo Media Desktop|Telfort Internet|SonyEricsson W890i|Ceramic White Sony PSP|MSI S270 MT-37 100 GB|

Reg. datum: 22 oktober 2004

Ik zit zelf tegen de 1900euro bruto aan, wat neer komt op ongeveer 1500euro netto p/m dit is nog excl lease auto, maar daarvoor gaat er niet veel vanaf (teminste bij mij niet) heb een lease auto uitgekozen die mij ongeveer 50-80euro p/m gaat kosten, bedrag dat boven leasebedrag van Capgemini valt + belasting / prive kilometers.

Ben HBO afgestudeerd dit jaar. Dus ik denk dat jouw bedrag vergelijkbaar zal zijn.

@Sieger: Wat doe je bij Cap en hoe oud ben je?
Maakt het verhaal net iets "completer" ;)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws