Gathering of Tweakers

Quicksearch
http://tweakers.net/ext/i/1202477055.png
N96
http://nds3.nokia.com/pressphotos/public/global/devices/n96/02_NokiaN96_lowres.jpg
Specs:
Afmetingen
Volume: 92 cc
Gewicht: 125 g
Lengte: 103 mm
Breedte: 55 mm
Diepte:18 mm, lokaal tot 20 mm

Tech-specs
16GB aanboord opslag
128MB Ram en 256MB Systemram
Nokia BL-5F, 950 mAh Battery
320×240 display / 16 miljoen kleuren / 2.8 inch
Built-in GPS
Built-in WiFi
Built-in FM Radio
Built-in 5MP Camera met flits
Built-in DVB-H (TV kijken op je mobiel via DVB)
Info:
De N96 wordt de opvolger van de populaire N95. Alle features van de N95 zijn dan ook aanwezig op de N96 + mobiel televisie kijken via DVB-H.
Het toestel is nog niet uit. De specs zijn officieel bekend gemaakt: Uitgebreid overzicht alle specs
Reviews
Aangezien het toestel nog niet op de markt is zijn er ook nog bijna geen previews/reviews van het toestel.

Hands-on review @ http://www.mobile-review.com/review/nokia-n96-en.shtml
Foto's van de N96
Nokia site: http://www.nokia.com/A4630648?category=n96#
Gadgetzone: http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=4479
Kanttekeningen
Aangezien de N96 gezien kan worden als de opvolger van de N95 kunnen we het e.e.a. al over het toestel zeggen. Op het eerste gezicht is de Nokia weer lekker aan het uitmelken van haar producten (na N8x -> N95 -> N95 Music -> N96). De N96 biedt namelijk tot wat ze nu zover weten alleen meer geheugen (128 MB ipv 64MB wat hard nodig was, aangezien de N95 nog al redelijk snel bij het browsen een geheugenvol sluit applicatiemelding gaf) en mobiel TV kijken. De N95 bood technisch-gezien veruit het meeste. Als ernstig kritiek punt: dat op ' usability ' viel echter het nodige te klagen: trage software, beneden gemiddelde accutijd, weinig geheugen, weinig gebruikersvriendelijk "leek" OS.

- Geen Touchscreen
- Dezelfde batterij als de N95. Hopelijk is hij echter zo geoptimaliseerd dat hij nu wel behoorlijk meegaat op z'n batterij. Want de battery-drain was het grootste probleem van de N95. Wat heb je aan alle features als ze uitgezet moeten worden, wil je een nog een beetje normaal kunnen bellen over een aantal dagen.
- Zelfde Symbian S60 3rd maar dan Feature Pack 2 en waarschijnlijk zelfde processor. Dat betekent dat het OS (mogelijk) nog al sloom reageert net als bij de N95.
- Nog niets bekend over de browser: wordt deze eindelijk beter en gebruikersvriendelijker dan de standaard N95 browser?

+ GPS
+ Mobiel TV kijken
+ 5MP Camera (van boven gemiddelde kwaliteit)
+ WiFi
+ Open-platform (iPhone is vooralsnog closed)

Conclusie: De N96 wordt technisch gezien weer het nummer 1 toestel met de meeste features in 1 apparaat. Op het puur gebruiksvriendelijkheidsvlak van het apparaat als geheel gaat de N96 het niet tegen de iPhone opkunnen. Hopelijk is in de N96 een snellere processor gezet of reageert het OS sneller. Dat zou het al een stuk prettiger maken!

Of de N96 ook voor het brede publiek een goed en toegankelijk toestel wordt valt te betwisten, maar voor de techies zal je komend seizoen niet om de N96 heen kunnen!
Updates:
Naar mate er meer info vrijkomt zal het starttopic worden geupdate.
11/2/08: Link naar Nokia site toegevoegd voor officiele plaatjes van de N96 en OS Feature Pack 2 specs vermeldt.
15/6/08: Link geplaatst naar hands-on review van mobile review.
23/04/08: Link naar Nokia aankondiging geplaatst Noka N96 specs

Holoris wijzigde dit bericht 23-04-2008 00:54 (71%)

aka Stronkop

Indrukwekkende specs :)

Hij lijkt trouwens ontzettend veel op de N81 qua layout van toetsen:

http://crave.cnet.com/i/bto/20070828/Nokia_N81_8GB_2_270x590.jpg

Die heb ik dus net een kleine week, maar die toetsen zijn toch behoorlijk lastig te bedienen met m'n tamelijk grote handen.

SPECS | Nikon D50 kit, Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 DG

quote:
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:05:
Indrukwekkende specs :)

Hij lijkt trouwens ontzettend veel op de N81 qua layout van toetsen:

[afbeelding]

Die heb ik dus net een kleine week, maar die toetsen zijn toch behoorlijk lastig te bedienen met m'n tamelijk grote handen.
Tja , wat een specs !! En dan die accu........................... :'(

Niet echt een vooruitgang, die accu is om te huilen en dat tv kijken is leuke marketing praat, maar het is niet eens mogelijk om alle kanalen ermee te ontvangen.

Waarom dubbele led? De n82 heeft een xeon flitser, wereld van verschil in het donker.

Design is wel mooier als n95!

Geen echte grote verbeteringen zo te zien, raar genoeg ook niet de flits van de N82 die ik zelf zeer goed vind voor een mob.

............................

Weet iemand waarom ze bij de 'lage' scherm resolutie van 320×240 blijven? :? Had wel 640x480 verwacht, of minimaal 480x320. Als de N96 op de markt komt is dat bijna 2 jaar na de originele N95, en hebben we nog dezelfde scherm resolutie.

Asus A8N-SLI - Opteron 180 (11x250mhz@1.25volt) - nVidia 7900GTO - 2GB - Areca-1210 RAID5 4*500GB

quote:
tHe_BiNk schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:09:
Weet iemand waarom ze bij de 'lage' scherm resolutie van 320×240 blijven? :? Had wel 640x480 verwacht, of minimaal 480x320. Als de N96 op de markt komt is dat bijna 2 jaar na de originele N95, en hebben we nog dezelfde scherm resolutie.
Klopt , ik vond het al raar waarom de "nieuwe" Nokia's 320X240 als resolutie hebben terwijl in 2006 bijvoorbeeld de E60 , E70 en N80 al een 416X352 resolutie hadden.

Ik vind het verschil van een 416X352 scherm t.o.v. een 320X240 scherm goed zichtbaar m.a.w. 320X240=76800 pixels en 416X352=146432 pixels dus een 416X352 scherm heeft 90,7% (bijna het dubbele 8)7 ) meer pixels dan een 320X240 scherm.

Voor mij een reden om voorlopig nog even mijn E60 en E70 te houden , alleen de E90 met zijn 800X352 interne scherm is helemaal top , maar het externe scherm van de E90 heeft helaas ook maar een 320X240 scherm.

janzeeschuimers wijzigde dit bericht 09-02-2008 22:21 (15%)

quote:
janzeeschuimers schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 21:48:
[...]

Klopt , ik vond het al raar waarom de "nieuwe" Nokia's 320X240 als resolutie hebben terwijl in 2006 bijvoorbeeld de E60 , E70 en N80 al een 416X352 resolutie hadden.

Ik vind het verschil van een 416X352 scherm t.o.v. een 320X240 scherm goed zichtbaar m.a.w. 320X240=76800 pixels en 416X352=146432 pixels dus een 416X352 scherm heeft 90,7% (bijna het dubbele 8)7 ) meer pixels dan een 320X240 scherm.

Voor mij een reden om voorlopig nog even mijn E60 en E70 te houden , alleen de E90 met zijn 800X352 interne scherm is helemaal top , maar het externe scherm van de E90 heeft helaas ook maar een 320X240 scherm.
Misschien omdat het lezen van teksten etc wel heel erg lastig gaat worden met zo'n hoge resolutie. Of je moet alles gaan vergroten, maar dan heeft de hoge resolutie weer weinig nut he.

File not found: Loading something that looked similar.

Goo goo g'joob

quote:
janzeeschuimers schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 21:48:
[...]

Waarschijnlijk was het een goedkopere oplossing voor Nokia. 320x240 is immers een 'standaard' resolutie en zal ook in grotere aantallen geproduceerd worden. Dit lijkt mij althans waarschijnlijk.

Eggy wijzigde dit bericht 10-02-2008 11:33 (3%)

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Zou het fout zijn deze N96 de 'slider' versie van de N82 te noemen? Immers kwa stabiliteit etc. leek de N82 me al een stapje vooruit te zijn ten opzichte van de N95...

Grotere resolutie was beter geweest maar had inderdaad de prijs weer omhoog gejaagd etc, en veel aplicaties en achtergronden enzo zijn gewoon voorzien op 320 240 dus in dat opzicht is kiezen oor een 'standaard' wel beter he.

Ben wel benieuwd naar de lanceringsprijs...

Panasonic Lumix FZ-7, Acer Aspire 1692, Cowon iAudio D2 4GB, Nokia N82 Black, Logitech Z5400

quote:
heracles schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Misschien omdat het lezen van teksten etc wel heel erg lastig gaat worden met zo'n hoge resolutie. Of je moet alles gaan vergroten, maar dan heeft de hoge resolutie weer weinig nut he.
De tekst is inderdaad wat klein op een 416x352 scherm maar wel super scherp en hierdoor toch goed te lezen.Een ander voordeel van de 416x352 resolutie is dat je bijvoorbeeld op een 2 inch scherm toch een redelijk groot deel van een internet-pagina op je scherm ziet en hierdoor hoef je minder te scrollen.

Als je het 2,8 inch scherm van de E61 (320x240) langs een 2 inch 416x352 legt met beide 50% zoom (is maximaal) dan zie je op het 2 inch scherm een groter deel van de internet-pagina dan op het 2,8 inch scherm.

Op de E61 zijn de letters dan wel groter maar lang niet zo duidelijk/scherp als op de E60/E70.
Als ik deze/dit pagina/forum op mijn E60/E70 horizomtaal open dan past hij er met 50% zoom wat de breedte betreft helemaal op ik hoef dan alleen nog maar verticaal te srollen en dus niet meer horizontaal.

quote:
janzeeschuimers schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:45:
[...]

De tekst is inderdaad wat klein op een 416x352 scherm maar wel super scherp en hierdoor toch goed te lezen.Een ander voordeel van de 416x352 resolutie is dat je bijvoorbeeld op een 2 inch scherm toch een redelijk groot deel van een internet-pagina op je scherm ziet en hierdoor hoef je minder te scrollen.

Als je het 2,8 inch scherm van de E61 (320x240) langs een 2 inch 416x352 legt met beide 50% zoom (is maximaal) dan zie je op het 2 inch scherm een groter deel van de internet-pagina dan op het 2,8 inch scherm.

Op de E61 zijn de letters dan wel groter maar lang niet zo duidelijk/scherp als op de E60/E70.
Als ik deze/dit pagina/forum op mijn E60/E70 horizomtaal open dan past hij er met 50% zoom wat de breedte betreft helemaal op ik hoef dan alleen nog maar verticaal te srollen en dus niet meer horizontaal.
En gebruik je Opera mobile dan hoef je dat op een 320x240 scherm ook niet meer te doen :)

quote:
heracles schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:35:
[...]

En gebruik je Opera mobile dan hoef je dat op een 320x240 scherm ook niet meer te doen :)
Luister een 416x352 scherm heeft 90,7% meer pixels , m.a.w. bijna het dubbele (zie 1 van mijn reactie's hierboven) dan een 320x240 scherm.
Hierdoor kun je tekst etc. veel kleiner maken terwijl het wel scherper/leesbaarder blijft dan bij een 320x240 scherm , logisch gevolg is dan dat je meer inhoud van een web-pagina kunt weergeven en daar verandert zelfs Opera mobile helemaal niks aan.

Verder noemt iemand dat 320x240 een standaard is , volgensmij maakt dit bij Symbian os helemaal niks uit , ik kan alle programma's gewoon draaien , Symbian os maakt hier geen probleem van.Dit in tegestelling tot Windows mobile waar de schermresolutie wel van belang is m.b.t. de te instaleren software.

Het enige wat ik kan bedenken is het kostenaspect een 2 inch 320x240 scherm is nou eenmaal goedkoper dan een 2 inch 416x352 scherm met bijna dubbel zoveel pixels.Er zijn volgensmij bescheiden mening ook geen mooiere gsm schermpjes gemaakt dan de Nokia 416x352 schermen , 16.777.216 kleuren en 24 bits.
Samsung heeft vaak 320x240 schermen met 262.144 kleuren en 18 bits en toestellen die op Windows mobile os draaien staan helemaal achteraan in de rij 320x240 met 65.536 kleuren en 16 bits.

quote:
janzeeschuimers schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:20:
[...]

Luister een 416x352 scherm heeft 90,7% meer pixels , m.a.w. bijna het dubbele (zie 1 van mijn reactie's hierboven) dan een 320x240 scherm.
Hierdoor kun je tekst etc. veel kleiner maken terwijl het wel scherper/leesbaarder blijft dan bij een 320x240 scherm , logisch gevolg is dan dat je meer inhoud van een web-pagina kunt weergeven en daar verandert zelfs Opera mobile helemaal niks aan.

Verder noemt iemand dat 320x240 een standaard is , volgensmij maakt dit bij Symbian os helemaal niks uit , ik kan alle programma's gewoon draaien , Symbian os maakt hier geen probleem van.Dit in tegestelling tot Windows mobile waar de schermresolutie wel van belang is m.b.t. de te instaleren software.

Het enige wat ik kan bedenken is het kostenaspect een 2 inch 320x240 scherm is nou eenmaal goedkoper dan een 2 inch 416x352 scherm met bijna dubbel zoveel pixels.Er zijn volgensmij bescheiden mening ook geen mooiere gsm schermpjes gemaakt dan de Nokia 416x352 schermen , 16.777.216 kleuren en 24 bits.
Samsung heeft vaak 320x240 schermen met 262.144 kleuren en 18 bits en toestellen die op Windows mobile os draaien staan helemaal achteraan in de rij 320x240 met 65.536 kleuren en 16 bits.
Ik had het over dat je ook niet meer horizontaal te scrollen hoeft met Opera mobile ;) .

Verder geloof ik je natuurlijk dat het scherm scherper wordt, maar vraag me af of het dan niet te klein word(gewoon de lettergroote) om lekker te kunnen lezen :) .

quote:
heracles schreef op zondag 10 februari 2008 @ 19:08:
[...]

Ik had het over dat je ook niet meer horizontaal te scrollen hoeft met Opera mobile ;) .

Verder geloof ik je natuurlijk dat het scherm scherper wordt, maar vraag me af of het dan niet te klein word(gewoon de lettergroote) om lekker te kunnen lezen :) .
Ja dit is en blijft natuurlijk afhankelijk van hoe goed je ogen zijn ;) , toch ?

quote:
Zelfde Symbian S60 3rd en waarschijnlijk zelfde processor. Dat betekent dat het OS nog al sloom reageert.
Is niet waar wat je zegt. Allereerst, de meest recente firmware voor de N95 maakt 't apparaat gewoon vlot. Daarnaast is het OS niet hetzelfde, N95 is S603rd (v9) feature pack 1, de N96 is feature pack 2. Er valt dus niet veel over de performance te zeggen.

Wel ben ik het met je eens dat dit apparaat weinig vernieuwend is vergeleken met de N95. Geheugen is leuk, maar volgend jaar knal je er een 32GB microSD kaart in en dan heb je voorlopig genoeg. DVB-H is ook maar overbodig, kan net zo goed over HSDPA.

Jules

quote:
Holleboomer schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:44:
[...]

Is niet waar wat je zegt. Allereerst, de meest recente firmware voor de N95 maakt 't apparaat gewoon vlot. Daarnaast is het OS niet hetzelfde, N95 is S603rd (v9) feature pack 1, de N96 is feature pack 2. Er valt dus niet veel over de performance te zeggen.

Wel ben ik het met je eens dat dit apparaat weinig vernieuwend is vergeleken met de N95. Geheugen is leuk, maar volgend jaar knal je er een 32GB microSD kaart in en dan heb je voorlopig genoeg. DVB-H is ook maar overbodig, kan net zo goed over HSDPA.
Dan moet je toestel die grote geheugenkaartjes wel aan kunnen.
Ik dacht dat Nokia toestellen geheugenkaarten maar tot een x-aantal GB accepteren , of zorgen latere firmwares dat het wel werkt?

quote:
janzeeschuimers schreef op zondag 10 februari 2008 @ 21:49:
[...]

Dan moet je toestel die grote geheugenkaartjes wel aan kunnen.
Ik dacht dat Nokia toestellen geheugenkaarten maar tot een x-aantal GB accepteren , of zorgen latere firmwares dat het wel werkt?
Nokia's recentere telgen uit de smartphone-lijn ondersteunen microSDHC dus naar alle waarschijnlijkheid ook de maximale capaciteit van 32GB.

Jules

Is er al bekend hoe het zit met de multimedia toetsen?
Op sommige plaatjes zitten deze rond het keypad
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/02/nokia-n96-04.jpg
Op sommige plaatjes zitten deze net als de N95 aan de slide-kant (keypad is nu kaal)
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/02/nokia-n96-03.jpg
Op sommige zitten er alleen 2 game toetsen
http://www.blogsmithmedia.com/www.engadget.com/media/2008/02/nokia-n96-00.jpg

Slechte mockups? Of (dit zou wel heel stoer zijn) ingebouwde oleds om de toetsen dynamisch aan te passen (ala optimus keyboard)
quote:
WoutF schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:02:
Is er al bekend hoe het zit met de multimedia toetsen?
Op sommige plaatjes zitten deze rond het keypad
[afbeelding]
Op sommige plaatjes zitten deze net als de N95 aan de slide-kant (keypad is nu kaal)
[afbeelding]
Op sommige zitten er alleen 2 game toetsen
[afbeelding]

Slechte mockups? Of (dit zou wel heel stoer zijn) ingebouwde oleds om de toetsen dynamisch aan te passen (ala optimus keyboard)
Kwestie van ledje aan/ledje uit? Ze zitten op verschillende lokaties, ze overlappen elkaar dus niet.

Jules

quote:
Holleboomer schreef op maandag 11 februari 2008 @ 13:11:
[...]

Kwestie van ledje aan/ledje uit? Ze zitten op verschillende lokaties, ze overlappen elkaar dus niet.
Zou goed kunnen, maar ik kan in de release info en specs niks over 'dynamic' keys oid vinden.
Ik denk dat ik deze versie dan maar even over sla... Met die tv erop zul je alleenmaar meer gebruik maken van je telefoon. Das ff vervelend als je moet bellen en je accu is leeg...
Vind de N95-1 nogsteeds snel leeg gaan met de nieuwste firmware...

Canon eos300D, Sigma 15mm, 24-70 EX, 70-200 EX, 2x TC, Metz 54-MZ3, B&W polfilter

Ik vind de keuze voor 320x240 eigenlijk niet eens zo heel erg vreemd, denk dat daar een aantal redenen voor zijn;

Ten eerste natuurlijk de productieprijs waardoor de verkoopprijzen omlaag gedrukt kunnen worden. De N96 wordt geen goedkoop apparaat, Nokia zal dan een afweging moeten maken tussen een state-of-the-art telefoon welke veel duurder is, of een apparaat dat iets goedkoper verkocht kan gaan worden en dus (voor Nokia) succesvoller wordt.

De N-Series modellen die wél al gebruik maken van een hogere resolutie zijn daarbij ook niet N-Gage ready. Ik heb namelijk het vermoeden dat N-Gage niet zomaar overweg kan met alle resoluties. Verder zal de N96 eerder populair raken bij gadgetfreaks en jongeren dan in het zakelijke segment. De E- series zijn meer ontwikkeld voor het zakeljke segment, daar maakt het dus wél uit hoeveel tekst je op een scherm kwijt kunt omdat verwerking van tekst bij telefoons in het zakelijke segment natuurlijk een veel grotere rol speelt

Ten derde vraag ik me af of het wel economisch is voor de batterijduur, een verdubbeling van het aantal beeldpunten vraagt natuurlijk iets meer energie. Een apparaat als de N95/N96 heeft simpelweg geen ruimte voor nóg grotere batterijen gezien het feit dat de telefoon op zich al vrij forse afmetingen heeft door alle functies.

XyberBorg wijzigde dit bericht 11-02-2008 17:41 (14%)

Laptop: AMD Turion64x2-56, 240Gb HDD, 2Gb DDR2, 17", Nvidia 7800, WinXP MC = = Communicatie: Nokia N95, Motorola V3x

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws