quote:
eeerik schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 23:15:
[...]
Haha ja allebei kopen is voorlopig een beetje (veel) buiten mijn budget... Maar het is ook weer zo zonde om een EF-S lens te halen want dan zit je daar weer mee als je in de toekomst alsnog een nieuwe body koopt.
Vond wel dit
http://www.pbase.com/kodachrome/image/49938753 voorbeeld, de 24-70 op 24mm en 1.6 crop, maar zonder vergelijking met een fullframe heb je nog niet zo veel aan dat plaatje.
Het bereik is inderdaad niet ideaal, maar ik denk wel prima voor portretfotos, het alternatief is een 10-22 waar je vervormingen krijgt bij de portretfotos, en nog geen enorm bereik..
Ik heb gewoon lak aan wat mijn eventuele upgrade-pad kan worden of gaat zijn. Ik koop wat ik fijn vind, en áls ik over een jaar of 2 FF ga (ik zie canon namelijk nog wel een D300-concurrent bouwen á la 40D met 1DIIn AF-unit en 8FPS) wil ik toch eigenlijk minimaal een 5DIII die een concurrent moet zijn van een D400FX. Oftewel, een 5D met een af-unit die voor FF ontwikkeld is, en niet een of andere crop-unit die op een FF-sensor geplakt wordt. En als ze daar dan toch mee bezig zijn, zou die focuspunt gelockte spotmeting ook érg welkom zijn. En dat verwacht ik op zijn aller vroegst gewoon pas bij een 5DIII, en zelfs daar moet ik dat nog zien.
Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar Nikon is nu pas de concurrentie met Canon serieus aangegaan op FF-gebied, en dat alleen nog maar met een D3 á 5k euro. Een 5D staat voorlopig nog steeds alleen met zijn 1800e, en ik verwacht van de 5DII dus niet meer dan een 5DI met een 40D af-unit, 40D-menu, heeel eventueel wat meer mp's en een fps'je meer, al zou dat hem al 1DsIII-concurrerend maken, dus dat moet ik echt nog maar zien.
Nee, voorlopig zit ik wel goed bij crop. Ik heb 3 stuks EF-S glas, 1x EF glas, en als er morgen nóg een mooie EF-S lens uitkomt en ik zie er potentie in, dan koop ik dat ding gewoon. Schijt aan de afschrijving, dat zie ik over 2 jaar wel weer. Ik vind het veel meer pijn doen als ik een lens koop die me niet ligt, zoals een 24-70/2.8 op een 1.6x cropcam. Hoe mooi die lens verder optisch ook is. Maar dan heb ik pas écht het gevoel dat ik geld weggooi. Nu heb ik gewoon een 17-55/2.8IS die me een euro of 200 afschrijft over zijn prijs van ~900e. So what? Het is het me waard, het is niet zo dat mijn body niet afschrijft, of hobby's in het algemeen geen geld (mogen) kosten.
Henk wijzigde dit bericht 22-01-2008 23:35 (14%)