[Ervaringen] Partyfotografie deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste
Acties:
  • 135.437 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Naar mijn idee kun je de flitssterkte op twee manieren regelen en hebben jullie beide eigenlijk gelijk.

- Je kan gewoon de lichtmeter goed gebruiken (dus meten op het onderwerp dat je wilt belichten met je flitser) en de flitser zal dan bijpassende hoeveelheid licht gebruiken (tenzij flitser in M-stand uiteraard).
- Je kan ook de flitssterkte regelen op de flitser met de flitscompensatie

Het lastige is echter dat als je bijv spotmeting gebruikt omdat je een portretje inflitst, je met de lichtmeter niet kan zien of de achtergrond goed belicht wordt. Zet je hem echter niet op spotmeting maar op average of wat dan ook dan zul je wel weten hoe de achtergrond er ongeveer uitkomt (ongeveer aangezien het afhangt van hoe groot je silhouet is in de foto aangezien het average is). Gevolg hiervan is dat de flitser niet zijn goede sterkte kan pakken. Stel je hebt bijv 1 klein koppie op je foto en een bak van licht op de achtergrond, dan zal de flitser wat weinig licht afgeven voor een goede invulflits. Maar ja, dat is weer zoals ik het bekijk dan (en vanwege dat laatste ook de reden dat ik niet altijd de flits op auto heb staan).

Verwijderd

ah thanks henk, maar waar komt dan het punt dat gesugereerd wordt dat je de flitsmeting en daarmee de flitsintensiteit kan beinvloeden door op je camera spotmeting of average meeting in te stellen ?? of is dat ook gewoon onzin zoals ik denk dat het is ?

en second curtain schiet ik eigenlijk nooit ;)

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-09 11:08
Zaterdag zal mijn eerste evenementen shoot plaats vinden :) !

ik ben samen met m'n broer gevraagd voor een bedrijfsevenement voor Be Value, een feestje/evenement voor rond de 400 man :) .

foto's gooi ik hier wel wat neer!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 12:58:
ah thanks henk, maar waar komt dan het punt dat gesugereerd wordt dat je de flitsmeting en daarmee de flitsintensiteit kan beinvloeden door op je camera spotmeting of average meeting in te stellen ?? of is dat ook gewoon onzin zoals ik denk dat het is ?

en second curtain schiet ik eigenlijk nooit ;)
Bij spotmeting zal de flitser zich vooral richten op datgeen wat centraal zit, bij average ook het omgevingslicht meenemen. Heb je dus een HOOP omgevingslicht om je persoon heen, dan zal je flitser waarschijnlijk je onderwerp te zwak inflitsen, omdat ie ook dat omgevingslicht meeneemt in zijn flits-berekening (18% grijs enzo :) ). Zet je hem op spot, dan negeert ie dat omgevingslicht (tenzij het flared oid in je lens uiteraard) en flitst ie enkel het centrale goed in. Theoretisch zou je voor ppl-shots dus eigenlijk spot moeten gebruiken. In de praktijk merk ik maar rot weinig verschil trouwens, en schiet eigenlijk altijd op average. Zeker als er personen in een groepje staan is het gewoon te link om je belichting enkel op de middelste te concentreren ;)

Owja, voor de agenda:
Vrijdag: Club Vie - BLVD
Zaterdag: 013 - Treetz

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 14-02-2008 13:10 ]

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:08:
[...]

Bij spotmeting zal de flitser zich vooral richten op datgeen wat centraal zit, bij average ook het omgevingslicht meenemen. Heb je dus een HOOP omgevingslicht om je persoon heen, dan zal je flitser waarschijnlijk je onderwerp te zwak inflitsen, omdat ie ook dat omgevingslicht meeneemt in zijn flits-berekening (18% grijs enzo :) ). Zet je hem op spot, dan negeert ie dat omgevingslicht (tenzij het flared oid in je lens uiteraard) en flitst ie enkel het centrale goed in. Theoretisch zou je voor ppl-shots dus eigenlijk spot moeten gebruiken. In de praktijk merk ik maar rot weinig verschil trouwens, en schiet eigenlijk altijd op average.

Owja, voor de agenda:
Vrijdag: Club Vie - BLVD
yep ik merk eigenlijk ook nooit zo verschil er tussen maar het kan misschien dan wel een aantal mislukte flits fotos verklaren als de flitser te sterk of te zwak is geworden.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Don't shoot the messenger, maar afaik kunnen de Canonbody's maar twee lichtmetingmethoden voor de flitser aan: avarage en evaluative (zie de custom functies). De normale belichting die je selecteert op de camera heeft afaik geen invloed op de flitsintensiteit; alleen op de sluitertijd/diafragma.

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:10:
[...]

yep ik merk eigenlijk ook nooit zo verschil er tussen maar het kan misschien dan wel een aantal mislukte flits fotos verklaren als de flitser te sterk of te zwak is geworden.
Ow, dat zeker, maar de vraag is of een andere lichtmeting het beter had gedaan :)
neographikal schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:11:
Don't shoot the messenger, maar afaik kunnen de Canonbody's maar twee lichtmetingmethoden voor de flitser aan: avarage en evaluative (zie de custom functies). De normale belichting die je selecteert op de camera heeft afaik geen invloed op de flitsintensiteit; alleen op de sluitertijd/diafragma.
Geinig... nooit geweten. Nooit geboeid ook, want in de ram van settings die relevanter zijn voor je partyshots, zat ik niet te wachten op nog meer instellingen :+

[ Voor 43% gewijzigd door Henk op 14-02-2008 13:13 ]

Verwijderd

[...]

(...)Heb je dus een HOOP omgevingslicht om je persoon heen, dan zal je flitser waarschijnlijk je onderwerp te zwak inflitsen, omdat ie ook dat omgevingslicht meeneemt in zijn flits-berekening (18% grijs enzo :) ). (...)Theoretisch zou je voor ppl-shots dus eigenlijk spot moeten gebruiken. (...)

(...)
Weet k meteen wat ik fout deed op t vorige feestje :o.. ik had 'm constant op matrix-metering geloof ik. Na bovenstaande posts gelezen te hebben (muv Henk) had ik al het idee dat spot-metering dan véél beter uit zou komen. Fijn dat Henk dat nog even 100% helder maakt :D

Vanavond ga ik weer voor mn school foto's maken op een schoolfeest. (Brother's, Bunnik).
Wat me ook opviel, is dat sommige van m´n foto´s nogal flets waren de vorige keer. Wat ik nu gedaan heb, is alle "mooie ~ niet fletse foto's " in exposureplot. Dit kwam erop dat alles boven F/4 snel flets werd, alles boven 1/5sec ook. Omdat k alleen een kitlensje heb ga ik dus zoveel mogelijk tussen 18 en 30mm schieten om de beeldkwaliteit wat hoger te houden.

Als mijn 'onderzoekje' nergens op slaat, en de fluctuaties in pretty-ness alleen door de omgeving kwamen, hoor ik dat graag ;)

Verwijderd

neographikal schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:11:
Dus indirect ook op de flitsintensiteit als je TTL gebruikt, of zit ik nou fout?

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Wellicht is dit http://photonotes.org/articles/eos-flash/ artikel handig om eens door te lezen. De flash bijbel voor Canonian's. Leuk leesvoer!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
in het geval van ETTL heeft afstand er ook mee te maken...

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Grappige discussie, heb me er 2 jaar geleden ook al eens mee bezig gehouden. Met mijn D70 icm SB600 schoot ik op spotmeting omdat ik hier simpelweg consistentere resultaten mee behaalde. Toen een SB800 zijn intrede deed ging dat verhaaltje niet meer op en ben ik teruggegaan naar matrix. Bij de D200 boeide het uiteindelijk weinig.

Overigens wel een aandachtspuntje, het is ontzettend belangrijk waar je je focuspunten op hebt staan bij iig spotmetering bij Nikon body's (bij Canon werkt dit niet :+, behalve bij de pro body's). Als de spotmetering gedaan word op een zwart truitje dan zal de flitser harder inflitsen, bij een wit truitje omgekeerd natuurlijk. Hetzelfde als je hem op matrix hebt staan zoals Henk al zei en de achtergrond is super overbelicht of er schijnt net een spot recht naar binnen. Dan is je lichtmeting ook fucked en krijg je inconsistente resultaten.
Dan nog de bonus vraag; wat doe je als je de spot niet op de juiste plek kunt krijgen?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

jules schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:26:
(...)
Dan nog de bonus vraag; wat doe je als je de spot niet op de juiste plek kunt krijgen?
optie:1 Compenseren óp je flitser
//2 Focus/Recompose
//3 center weighted gebruiken

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:31:
[...]

optie:1 Compenseren óp je flitser
//2 Focus/Recompose
//3 center weighted gebruiken
ad2: Focus recompose moet je wel je belichting vastzetten, en ik weet niet of een AE-lock ook voor je flash geldt...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 13:35
Normaal wel, want als je op de AE-L knop drukt (op een 400D dan) gaat je flitser af, om te meten.

Verwijderd

Henk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:35:
[...]

ad2: Focus recompose moet je wel je belichting vastzetten, en ik weet niet of een AE-lock ook voor je flash geldt...
Of in manual schieten ipv P ?

• Henk
M schiet ik sowieso wel, lees de zin nog eens? ;) Het gaat er dus over wat er gebeurt als een spotmeting op een focuspunt zit en net niet lekker op een gezicht terecht komt, maar bijvoorbeeld op een wit shirt... Dan meot je met je AE-lock óók die flash vast kunnen zetten, anders ben je zuur...

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Volgens mij werkt de AE lock ook met flash. Als je de AE-lock gebruikt, schiet hij iig even kort een flash af. Lijkt mij om dan de hoeveelheid licht te meten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Henk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:59:
[...] Dan moet je met je AE-lock óók die flash vast kunnen zetten, anders ben je zuur...
En aangezien je met de exposure lock ook de flitser laat afgaan kan je wel aannemen dat je dus ook de flitserintensiteit vastzet.

edit:
traag enzo :+

[ Voor 3% gewijzigd door JumpStart op 14-02-2008 14:02 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Je wil toch juist dat je flitser de lichtmeting NIET meeneemt van het witte/zwarte shirt?

situatie: portretje --> wit shirtje op je lichtmetingpuntje --> recompose
*lichtmeting van shutter/(evt auto iso)/aperture doet er niet toe ivm M-mode
*lichtmeting van flits wil je juist wél hebben (dat was immers het doel)

never mind, ik snap 'm.. je flash moet de recompose meenemen als zijnde de lichtmeting, anders meet deze de flash alsnog vlak voor de shutter.

Verwijderd

JumpStart schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:02:
[...]

En aangezien je met de exposure lock ook de flitser laat afgaan kan je wel aannemen dat je dus ook de flitserintensiteit vastzet.

edit:
Bij mij geeft m'n sb600 geen flits bij exposure lock !? Mode maakt niet uit geloof ik he? Heb overigens alle soorten exposure lock geprobeerd

*EL
*EL + AF
*EL Hold (EL-knopje wordt dan een soort van aan/uit-knopje)

p.s. Flitser staat op ttl (ook geprobeerd met ttl-bl)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 14:20 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:20:
[...]

Bij mij geeft m'n sb600 geen flits bij exposure lock !? Mode maakt niet uit geloof ik he? Heb overigens alle soorten exposure lock geprobeerd

*EL
*EL + AF
*EL Hold (EL-knopje wordt dan een soort van aan/uit-knopje)

p.s. Flitser staat op ttl (ook geprobeerd met ttl-bl)
:P er zit ook verschil tussen exposure lock en flitslock :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Henk
Mijn punt hierboven was dan ook niet of het met canon kon, maar of nikon het ook deed ;)

Verwijderd

en dit dan ? Of klopt onderstaande gewoon niet :P ?
Henk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:59:
[...] Dan moet je met je AE-lock óók die flash vast kunnen zetten, anders ben je zuur...
JumpStart schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:02:
[...]

edit:
edit: Jumpstart + CRiSiS zitten dus in de situatie van canon.. en bij nikon werkt het klaarblijkelijk anders?
edit2: Henk, wat draaien we er lekker omheen hè ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2008 14:26 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 12:48

ThunderNet

Flits!

Schiet er iemand hier trouwens wel eens feestjes in het noorden des lands? :) Ik ben straks klaar met mijn stage en dus eindelijk wat meer tijd om handen. En wil voorzichtig aan wel weer wat met partyfotografie gaan doen, omdat ik het wel erg leuk vond om te doen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
ThunderNet schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:27:
Schiet er iemand hier trouwens wel eens feestjes in het noorden des lands? :) Ik ben straks klaar met mijn stage en dus eindelijk wat meer tijd om handen. En wil voorzichtig aan wel weer wat met partyfotografie gaan doen, omdat ik het wel erg leuk vond om te doen :)
Jup ik, omgeving A'dam :). Mail me ff, ik heb nog wel een bedrijf waar je aan de slag kan als partyfotograaf af en toe ;)

Verwijderd

Jeroenz18 schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:40:
[...]

Jup ik, omgeving A'dam :). Mail me ff, ik heb nog wel een bedrijf waar je aan de slag kan als partyfotograaf af en toe ;)
Ik versta Amsterdam nou niet direct onder het midden des lands, en ik haalde altijd tienen voor topografie op school >:)

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 09:23
Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:51:
[...]

Ik versta Amsterdam nou niet direct onder het midden des lands, en ik haalde altijd tienen voor topografie op school >:)
Sorry was foutje ;) las het verkeerd :P . Never mind!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Henk schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 13:35:
[...]

In deeltje 2 tot de PF knop gebombardeerd om 'irritante' partyflockers te neppen. Kan zowel bij Canon als bij Nikon. Bij Canon ergens in de custom functions en bij Nikon moet je veelal de functie van de AE-lock aanpassen bij de consumer models (D70 iig). Bij de D200 zit ie onder de custom knop aan de voorkant.

Magoed, komen we bij het hoofdstukje; "we staan in een club met bewegende spots, wat doen we daar?" Iedere 1-2 secs of een halve sec kan de lichtsituatie al weer anders zijn....

Ik heb er lang mee zitten kutten en ben uiteindelijk maar voor matrix metering gegaan. Bij de wat geavanceerdere flitsers (veelal de top modellen) flitst hij in die modus toch wat consistenter.

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Woeiii.. Ik ben blij.. Zaterdag vet feest in Utrecht. Secret Cinema & Joris Voorn 3 uur B2B! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij spotmeting zal de flitser zich vooral richten op datgeen wat centraal zit, bij average ook het omgevingslicht meenemen. Heb je dus een HOOP omgevingslicht om je persoon heen, dan zal je flitser waarschijnlijk je onderwerp te zwak inflitsen, omdat ie ook dat omgevingslicht meeneemt in zijn flits-berekening (18% grijs enzo :) ). Zet je hem op spot, dan negeert ie dat omgevingslicht (tenzij het flared oid in je lens uiteraard) en flitst ie enkel het centrale goed in. Theoretisch zou je voor ppl-shots dus eigenlijk spot moeten gebruiken. In de praktijk merk ik maar rot weinig verschil trouwens, en schiet eigenlijk altijd op average. Zeker als er personen in een groepje staan is het gewoon te link om je belichting enkel op de middelste te concentreren ;)
Ik gebruik zelf liefst altijd spotmeting, en bij groepsfoto's ram ik de flitser een paar tandjes hoger, dan zit je altijd goed :)
Wel leerzame discussie, heb er nooit zo bij stilgestaan dat waar je precies meet veel effect kan hebben op wat je flitser doet :)
Tot zaterdag B-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Verwijderd schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 14:51:
[...]

Misschien een tien voor topografie, niet voor Nederlands. Noorden des lands maak jij midden des lands van? :P

Maar, zeg eens heren, wat zijn de plannen voor het weekend?
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 00:29:
[...]
Ik gebruik zelf liefst altijd spotmeting, en bij groepsfoto's ram ik de flitser een paar tandjes hoger, dan zit je altijd goed :)
Wel leerzame discussie, heb er nooit zo bij stilgestaan dat waar je precies meet veel effect kan hebben op wat je flitser doet :)

[...]

Tot zaterdag B-)
Dat snap ik dus niet he, waarom die flitser bij groepen niet meer begrijpt wat hij moet doen en dat je hem zelf een FEC +1 moet gaan geven. Rare eigenschap is dat. Heb er ook last van. Ik heb het zowel bij spotmeting als bij avarage. Komt het misschien doordat er veel meer gezichten zijn om te belichten en dat er dus ook meer licht nodig is?

[ Voor 48% gewijzigd door Josh op 15-02-2008 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Josh schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 01:32:
Maar, zeg eens heren, wat zijn de plannen voor het weekend?

[...]

Dat snap ik dus niet he, waarom die flitser bij groepen niet meer begrijpt wat hij moet doen en dat je hem zelf een FEC +1 moet gaan geven. Rare eigenschap is dat. Heb er ook last van. Ik heb het zowel bij spotmeting als bij avarage. Komt het misschien doordat er veel meer gezichten zijn om te belichten en dat er dus ook meer licht nodig is?
Ja, het is altijd gissen inderdaad hoe veel harder ik de flitser het beste kan zetten... Ik ben er tot nu toe altijd vanuit gegaan dat je bij groepsfoto's wat meer afstand hebt (en dat is natuurlijk wel zo), en dat het eigenlijk alleen daardoor komt, maar ik ga me ook maar eens verdiepen in wat die flitsmeting nou precies inhoudt. Ik vind groepsfoto's met 5 of meer mensen sowieso altijd lastig, dus die neem ik maar snel en dan ben ik er vanaf, en als het resultaat mooi is dan is dat tot nu toe vooral aan toeval te wijten, haha :P Maar dat komt vooral omdat je bij die enorme groepen áltijd mensen hebt die hun ogen dicht hebben, nét de andere kant op kijken, er nét iemand op een verkeerde manier voor hangt, tegen de tijd dat je zo'n foto goed maakt had je al 3 keer 2 kleine meisjes mooi op de foto kunnen zetten ;) :D

En.., ik durf het bijna niet meer te posten ;), dit weekend Ex Pornstar in Limbabwe en Treetz in het gemoedelijke Brabant. Heb voor de 23e een persaanvraag bij Nachtwerk gedaan voor Hed Kandi, maar het duurt nogal lang... Is dat normaal bij hun? Want als ik morgen nog niks heb gehoord zoek ik wel wat anders :D }:|

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met groepjes is het irritante dat ze niet altijd op dezelfde lijn staan en ook niet doorhebben dat ze dat moeten doen om iedereen goed geflitst te hebben. als je op de achterste luitjes focust zijn degene die vooraan staan overbeflitst en als je op de voorste focust zijn de achterste luitjes onderbeflitst. |:( |:( |:( |:(
maar voor de rest heb ik niet het idee dat ik mijn flitsstand moet veranderen voor groepjes, volgende keer eens op letten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Ik misbruik de groothoek kap van zijn 430EX voor groepjes. Normaal zittie er op, bij een groep gaat 'ie eraf. Werkt redelijk tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende week Reverze. Hopelijk mooi licht en show :)
Dan kunnen hier eindelijk nog wat plaatjes gepost worden :p

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 19:22

samo

yo/wassup

Vanavond Club 8, morgen nog niet echt plannen. Misschien eens een avondje alleen thuis (dinnetje is ook weg)... Moet ook nog eens aan mn studie zitten namelijk.
Nog een fototje omdat die hier ook horen:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2283/2262619960_4256369de1.jpg
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:09:
[...]
misschien kom ik ook nog wel even langshoppen alleen dan zonder cam, ga het niet te laat maken vanavond . :Y) bel nog wel :w
Bel inderdaad dan even, ik heb +1 gevraagd maar t dinnetje is vanavond al weg... ;) Dus nog die +1 over... :+

[ Voor 71% gewijzigd door samo op 15-02-2008 09:12 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

samo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:07:
Vanavond Club 8, morgen nog niet echt plannen. Misschien eens een avondje alleen thuis (dinnetje is ook weg)... Moet ook nog eens aan mn studie zitten namelijk.
misschien kom ik ook nog wel even langshoppen alleen dan zonder cam, ga het niet te laat maken vanavond . :Y) bel nog wel :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Groepjes die niet in rij staan zijn strontvervelend idd... meestal gevalletje overexposure doen en later wat recovery :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 09:21
Henk schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:22:
Groepjes die niet in rij staan zijn strontvervelend idd... meestal gevalletje overexposure doen en later wat recovery :+
Helemaal als ze een beetje van voor naar achter staan.. heel irritant, kan er zelf niet echt wat van maken dan.. :P

Ik heb mijzelf maar eens voorgenomen om hier wat meer te posten, kom tenslotte ook iedere week wel in de discotheek, zal binnenkort eens wat plaatjes posten.

Ik vraag mij eigenlijk af of jullie achteraf veel nabewerken? Ik heb vrij vaak dat de foto's op de camera eigenlijk gewoon goed zijn maar dan achteraf in lightroom soms erg donker of gewoon heel anders zijn..

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

samo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:07:
Nog een fototje omdat die hier ook horen:
[afbeelding]

[...]

Bel inderdaad dan even, ik heb +1 gevraagd maar t dinnetje is vanavond al weg... ;) Dus nog die +1 over... :+
gisteren sprak ik daan modern nog in pacificparc, was ook wel leuk :) 12 april weer een beat boutique :+ zet maar vast in de agenda ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
cyberrobin schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:32:
[...]

Helemaal als ze een beetje van voor naar achter staan.. heel irritant, kan er zelf niet echt wat van maken dan.. :P

Ik heb mijzelf maar eens voorgenomen om hier wat meer te posten, kom tenslotte ook iedere week wel in de discotheek, zal binnenkort eens wat plaatjes posten.

Ik vraag mij eigenlijk af of jullie achteraf veel nabewerken? Ik heb vrij vaak dat de foto's op de camera eigenlijk gewoon goed zijn maar dan achteraf in lightroom soms erg donker of gewoon heel anders zijn..
Nabewerking ftw... De foto's uit mijn cam kunnen vaak zo het internet op, daar niet van, maar even door lightroom tikken doet nog een hele hoop. En soms schiet ik met in mijn achterhoofd ongeveer hoe ik een shot ga nabewerken :)

Wat betreft die donkere shots:
- Zet je cam-display op een wat lagere brightness, en beter nog;
- Check je histogram, niet je display :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik standaard irfanview nog voor nabewerking. batchgewijs maak ik ze dan allemaal iets donkerder via gamma correct en een tikje contrast erbij. dan loop ik er nog snel doorheen en pas het alleen nog beetje aan met gamma of contrast als het echt toegevoegde waarde gaat krijgen .

zit al de hele week achter de compu te werken, mijn compilaties wil ik altijd binnen een uur online hebben zodra de fotos van mijn camera op de pc staan :)

fijne is wel dat als ik zie wat er nog met lightroom kan dat ik wel blij ben dat ik altijd nog de RAF files heb in mijn archief voor een eventuele expositie en zo die er aan gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Henk schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:44:
- Check je histogram, niet je display :P
Normaal werk ik ook veel met het histogram, maar bij deze tak van fotografie kan ik niet zeggen dat ik het bijster nuttig vind. Ding is toch vaak wel verneukt en hangt ergens aan de linkerkant, so be it :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
De meesten zeggen dat je het niet moet doen, maar ik werk in deze tak van sport eigenlijk alleen op het scherm. Het histogram is te veel afwijkend, te lichte of te donkere achtergrond en er blijft niks meer over van je onderwerp. Daarnaast, wil je je foto verlicht hebben zoals het er overdag uitziet? Nee toch?

En uhmz, het to do lijstje van dit weekend;

vanavond borrelen in rotterdam
morgen avond opdrachtje voor een dj in het Paard.

[ Voor 17% gewijzigd door jules op 15-02-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Met hem, precies wat ik bedoel. Als ik expose to the right zou gaan toepassen, dan zit ik met witgeslagen meuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Waar zien jullie mij zeggen dat je histogram er uit moet zien zoals een regular-day-shot? Analyseer je eigen histogrammen en bepaal welke shots voor jou er goed uitgekomen zijn, en gebruik dat als richtlijn.

Ik _zweer_ bij histo's iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk met partyfotografie dat je ook niet moet spreken van 'expose to the right' maar eerder van 'expose to the width' . wat dat betreft is het wel fijn met de fuji dat je lekker op overbelichting kan schieten zonder dat het je histogram uitknalt. een foto donkerder maken met behoud van kwaliteit is ook ietsje makkelijker dan een foto lichter maken met behoud van kwaliteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Door de contrastverschillen tussen je onderwerp en achtergrond zegt een histogram relatief weinig. Een histogram wat gruwelijk veel aan de donkere kant heeft zitten zegt weinig: als je onderwerp (en dat kan een klein deel van het beeld zijn) maar goed belicht is. Die kleine spike van je onderwerp valt geregeld nauwelijks op in het histogram :) Ik zie er -bij dit werk(!!)- weinig aan af: gewoon op het scherm kijken voldoet voor mij beter :)

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 15-02-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 08:57:
Volgende week Reverze. Hopelijk mooi licht en show :)
Dan kunnen hier eindelijk nog wat plaatjes gepost worden :p
tot dan :)
helaas zonder cam, had ervoor gemaild, maar mag blijkbaar niet...

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Pffff... Ben kapot van gisteravond zeg, ben het echt niet gewend om 4 uur rond te wandelen met 2kg aan me rechterhand. Hier moet ik echt even aan gaan werken *Zoekt z'n Powerball weer*

Anyway gisteravond dus voor het eerst partyfoto's geschoten, niet de beste avond in de club/café ze zijn aan het verbouwen en de verlichting was gewoon ronduit zwak... En te veel koppeltje dankzij het thema "Valentine/Erotic" party. Maargoed hier enkele shots.

ps: Ik weet het me watermerk is te groot :/ deze gaat omlaag naar 200x100 pixels ofzoiets dergelijks...

1.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-8.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-58.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-68.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-24.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-40.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-43.jpg

7.
Afbeeldingslocatie: http://patjuh.nl/wp-content/gallery/14-02-08-valentineerotic-party-vic-vlissingen/14-02-08-61.jpg

Alles geschoten met me D70s+SB600+ Sigma 15-30 EX f3.5-4.5.

Er is nog heel heel veel ruimte voor verbetering in deze omstandigheden maar voor de eerste keer dat ik een donkerhol in duik met me camera ben ik redelijk tevree.

De meeste foto's heb ik geschoten op ISO800/1000 (uitzonderingen op ISO1600 voor bv overzichtfoto) met f4.0 tot f 5.0 en een sluitertijd van ongeveer een half tot 1/4 seconde, met redelijk wat lichte duwtjes in de rug vanwege de drukte durfde/kon ik niet langer zonder te veel te bewegen...

Gelieve wat tips voor de volgende keer en wat commentaar op deze :). O-)

[ Voor 1% gewijzigd door Pat-Juh op 15-02-2008 19:00 . Reden: foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje ruisig sommige onderbeflitst maar voor de 1e keer redelijk goed gelukt ;) goh zal maar niet meer mijn 1e fotos op gaan zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 19:22

samo

yo/wassup

Wat een gigantsch groot logo staat erin. Dat stoort me eigenlijk wel. Soms staat het over de gezichten heen, en het leidt best af. Ik vind de foto's zelf nogal statisch, er kan wel wat meer actie en schwung in. Maar meningen kunnen daarover verschillen... Da's weer wat mij trekt..

[ Voor 11% gewijzigd door samo op 15-02-2008 19:17 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en zo te zien aan de gemiddelde samenstelling van de koppeltjes en het thema zegt mijn sherlock holmes instinct dat deze tent ergens op de reguliersdwarsstraat of zo moet zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

samo schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:12:
Wat een gigantsch groot logo staat erin. Dat stoort me eigenlijk wel. Soms staat het over de gezichten heen, en het leidt best af. Ik vind de foto's zelf nogal statisch, er kan wel wat meer actie en schwung in. Maar meningen kunnen daarover verschillen... Da's weer wat mij trekt..
zover was ik al :). ben het momenteel al aan het verkleinen ^^
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:20:
en zo te zien aan de gemiddelde samenstelling van de koppeltjes en het thema zegt mijn sherlock holmes instinct dat deze tent ergens op de reguliersdwarsstraat of zo moet zitten :+
het is zowat de enige echte club/kroeg combi hier in de stad :/ of ik moet een uur of wat gaan rijden voordat ik een echte discotheek tegenkom en het dit was een feest van me studenten vereniging en dan kan je eigenlijk bijna geen nee zeggen :D. Zeker niet als je er 1,25stud punt voor krijgt aan het einde van het jaar :). 4 jaar = 5 studiepunten van de 7,5 vrije die ik moet hebben... Niet gek als je het ook naar je zin hebt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=29611991,noline]Pat-Skim schreef op vrijdag 15 februari 2008 @
het is zowat de enige echte club/kroeg combi hier in de stad :/ of ik moet een uur of wat gaan rijden voordat ik een echte discotheek tegenkom en het dit was een feest van me studenten vereniging en dan kan je eigenlijk bijna geen nee zeggen :D. Zeker niet als je er 1,25stud punt voor krijgt aan het einde van het jaar :). 4 jaar = 5 studiepunten van de 7,5 vrije die ik moet hebben... Niet gek als je het ook naar je zin hebt :).
hela niet serieus op ingaan :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:31:
[...]

hela niet serieus op ingaan :w
haha mogen je best weten dat ik in een uithoek woon hoor :P. In het "Ons Bin Zeeuwen" stadje Vlissingen hebben we alleen mear donkere kroegen.

En update logo is nu 175x72 geworden... ziet er idd veel beter uit zo, alleen moet ik nog eventjes wat aan het lettertypen gaan doen maar dat komt gaande weg nog wel :). beetje me eigenstijl uitvogelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Skim schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:50:
[...]

haha mogen je best weten dat ik in een uithoek woon hoor :P. In het "Ons Bin Zeeuwen" stadje Vlissingen hebben we alleen mear donkere kroegen.

En update logo is nu 175x72 geworden... ziet er idd veel beter uit zo, alleen moet ik nog eventjes wat aan het lettertypen gaan doen maar dat komt gaande weg nog wel :). beetje me eigenstijl uitvogelen...
verander de fototjes hier ook dan even met kleiner logo voordat we hoofdpijn krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:59:
[...]

verander de fototjes hier ook dan even met kleiner logo voordat we hoofdpijn krijgen ;)
"CTRL+F5 my friend" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 14:56

ppFreddy

gewoon Frederik

Pat-Skim schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 19:50:
[...]

Vlissingen? dan ben jij zowat de GoT'er die dichtst bij mij woont :D (trek vanuit vlissingen op de kaart een lijn loodrecht naar beneden, nét de B/NL grens over en voila :)

Goeie foto's voor een eerste keer, ik wil niet weten hoe mijn eerste ooit waren... :X
(nu ik erover begin, ik ga ff de externe HD zoeken waar mijn eerste dslr partyfoto's opstaan :9

edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_235.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_150.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_126.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_097.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_052.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_070.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.partypleasure.be/pictures/albums/userpics/10001/bal_masque_215.jpg

nu ik het bekijk, de overzichten vielen goed mee (er is dan ook licht met hopen in de kokorico) maar de peopleshots misten nogal wat :P

edit2:
Pat-Skim schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:18:
[...]

*ff loodrecht omlaag kom ik uit bij Sint- Laurens ofzoiets...
Sint-Laureins om precies te zijn ;)

[ Voor 47% gewijzigd door ppFreddy op 15-02-2008 20:23 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

ppFreddy schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:11:
[...]

Vlissingen? dan ben jij zowat de GoT'er die dichtst bij mij woont :D (trek vanuit vlissingen op de kaart een lijn loodrecht naar beneden, nét de B/NL grens over en voila :)

Goeie foto's voor een eerste keer, ik wil niet weten hoe mijn eerste ooit waren... :X
(nu ik erover begin, ik ga ff de externe HD zoeken waar mijn eerste dslr partyfoto's opstaan :9
*ff loodrecht omlaag kom ik uit bij Sint- Laurens ofzoiets...

anyway over een weekje of 2 misschien weer een avondje schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Henk schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 10:30:
Waar zien jullie mij zeggen dat je histogram er uit moet zien zoals een regular-day-shot? Analyseer je eigen histogrammen en bepaal welke shots voor jou er goed uitgekomen zijn, en gebruik dat als richtlijn.

Ik _zweer_ bij histo's iig.
Hoe je histogram eruit ziet zegt nog niks over hoe je onderwerp belicht is. Je histogram meld alleen hoeveel van een bepaalde licht intensiteit er in die betreffende foto aanwezig is. maw, als een gezicht 18% grijs moet zijn, er staan er 2 beeldvullend op, geeft dit nagenoeg een daylight histogram. Bij 5 gezichten en bijv dames allen in het zwart of helemaal in het wit gekleed, dan ga je weer...

binnen/'s nachts/'s avonds, concert fotografie (zwarte doeken als achtergrond) is vrijwel niet op histogram te doen. Als je overdags buiten staat is het prima te doen met een histogram. (behalve bij bijv sneeuw en als er een grote bruidsjurk op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
jules schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 02:58:
[...]

Hoe je histogram eruit ziet zegt nog niks over hoe je onderwerp belicht is. Je histogram meld alleen hoeveel van een bepaalde licht intensiteit er in die betreffende foto aanwezig is. maw, als een gezicht 18% grijs moet zijn, er staan er 2 beeldvullend op, geeft dit nagenoeg een daylight histogram. Bij 5 gezichten en bijv dames allen in het zwart of helemaal in het wit gekleed, dan ga je weer...

binnen/'s nachts/'s avonds, concert fotografie (zwarte doeken als achtergrond) is vrijwel niet op histogram te doen. Als je overdags buiten staat is het prima te doen met een histogram. (behalve bij bijv sneeuw en als er een grote bruidsjurk op staat.
Dan ben ik vast heel anders, of heel goed ofzo, want als ik een histogram van 5 personen zie, weet ik precies welke piek bij welke belichting hoort.

Maarrrr, laten we dat dan maar gewoon in het midden houden, doe wat je zelf fijn vindt gaat voor meer dingen op dan alleen histogrammen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nét terug van Ex Pornstar... Jezus christus wat een tiefus eind rijden, ben ik op de heenweg bij Eindhoven, bedenk ik me dat ik ál mijn geheugenkaarten ben vergeten! Weer een uur kwijt aan heen en weer rijden... kwam daar dan ook pas om 2 uur binnen :D Maar wel een topfeest!
En rolt er zomaar dit uit m'n camera O-) exposure iets verhoogd, verder niks aangepast

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2370/2268759048_5eb836c4b9_o.jpg

:w fooker! Waar waren de andere GoTers? Heb er volgens mij maar 1 (of waren het er nou 2?) gesproken..

[edit]
En dat is clarity + blacks omhoog, kleur was al zo vet twee...

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2178/2267989921_cf9809fe1d_o.jpg

Verdomme, ik kan nooit slapen voordat ik minstens de helft van m'n foto's heb gezien :( terwijl ik me altijd voorneem om m'n CF-kaart in de lezer te stoppen en metéén te gaan slapen... Maar ik ga ik echt :z :w

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
:w eerik!

byontik liep rond met een 5D en 24-70L, en dan was Dodge er ook nog; te herkennen aan of de lightsphere op z'n flitsert, of de gigantische 70-200 2.8L IS :P

En ik met foto-aanhang uiteraard ;)

Mijn picjes komen straks denk ik :P ben benieuwd of't nog wat geworden is ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Timo op 16-02-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey dat is in de Bozzini :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Zo mijn pics zijn ook weer uitgeprocessed:

1.Nou, Ex-Pornstar daar was ik dus :P
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-110.jpg

2.En wat vond ik die dames op de schommels toch interessant Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-109.jpg

3.Het was druk!
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-101.jpg

4. En de danseressen mogen niet ontbreken.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-94.jpg
5.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-38.jpg
6. En dan de peopleshots
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-6.jpg
7.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-7.jpg
8.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-14.jpg
[b9. [/b]
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-32.jpg
10.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-35.jpg
11.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-47.jpg
12.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-74.jpg
13. Een breakdance act
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-55.jpg
14.
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-56.jpg
15. En natuurlijk was Billy The Klit er ook :P
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/exp/Bozzini-exp-105.jpg

Was een gezellig feestje :)

[ Voor 5% gewijzigd door Timo op 16-02-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Eigenlijk krijg ik alleen van de 3e nog wel een glimlach op mijn gezicht, die vind ik het beste uit de serie. Waarbij ik overigens moet opmerken dat je nogal van hot naar her springt met je kleurstelling in de bewerkingen, what's up with that?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Floor-is schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 16:07:
Eigenlijk krijg ik alleen van de 3e nog wel een glimlach op mijn gezicht, die vind ik het beste uit de serie. Waarbij ik overigens moet opmerken dat je nogal van hot naar her springt met je kleurstelling in de bewerkingen, what's up with that?
Het licht verschilde wel veel , tevens zijn het 2 verschillende camera's (350D en 40D) waarmee de foto's gemaakt zijn. Welke foto's spring ik dan enorm over? Goed de eerste foto's zijn weer wat aan de koude kant, maar de rest is gewoon lekker warm en geel. Zoals jullie het van me gewend zijn :+

[edit]
#1 is mischien iets te paars vooral omdat de opvolgende foto's redelijk blauw zijn. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Timo op 16-02-2008 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

De 1e is onwijs paars
De 2e is blauwig, met geel van de verlichting. De witbalans komt niet overeen met de 1e
De 3e is heel koud, dus te blauw, maar dat kan hier wel.
De 4e zit niet alleen vol ruis, maar het onderwerp (de dame in de paal) is een silhouette...
De 5e vind ik links onderin storend en de kleurstelling :N
De peopleshots vind ik eigenlijk haast nooit boeiend.
De DJ is uit een vreemde hoek, vol ruis en zwart/wit terwijl de rest dat niet is.
Die breakdancer had je best in kunnen flitsen, de 1e van die twee is dan het beste nog omdat hij er helemaal op staat.

* Floor-is is beetje lastig soms ;)

Oh en die dame in je icon.. Daar klopt iets niet qua verhoudingen, ze heeft nogal een klein kinnetje en een nogal flinke neus zo

[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 16-02-2008 16:45 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
* jules eens met floris. 't Zal vast een tof feestje geweest zijn, ik zie het helaas niet af aan de foto's... Weinig boeiende composities, hoofden die midden in beeld staan, camera beetje scheef gehouden, aan de rand van de foto/zijkant beeldvulling wat de foto te niet doet, te licht of te donker, onderwerp van achteren gefotografeerd, van ver gefotografeerd, klein in beeld etc etc.

@Erik, alleen pica 1 trekt mijn aandacht. Kleurrijk en niet te veel (verlichte) rook in beeld wat nog zorgt voor een beetje contrast in het geheel. Compositie zit iig oke in elkaar, maar had het een stuk leuker gevonden als ik de betreffende dame van voren had gezien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fooker, die ruis! dat kan echt niet...

>:) ;)

Ik zou btw proberen om bij die schommel-shots de donkere hoekjes/hoofden weg te soepen en croppen. Zou ze echt goed doen, want #2 kan ik wel waarderen :)

[ Voor 60% gewijzigd door Henk op 16-02-2008 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de schommelshot had je ook beter kunnen wachten totdat ze tussen jou en die felle spot in zat, dan had je leuk contrastshot gehad :)

ps weet iemand hier ook of je een transparante gradient in een png kan verwerken voor een logo 8)7
met fotosoep elements kom ik er niet echt uit |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hos, probeer Bordermaker eens daar kan het met een png wel en positioneren is heel makkelijk wat het formaat of de verhouding van je foto ook is :)

@fooker, ik vind 8 t/m 12 wel wat hard ingeflitst. 14 komt erg raar bij me over, tis dat ik 13 (en je comment) erbij heb zien staan anders vroeg ik me werkelijk waar af wat die gast daar aan het doen was :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:46:
Hos, probeer Bordermaker eens daar kan het met een png wel en positioneren is heel makkelijk wat het formaat of de verhouding van je foto ook is :)
yep ik probeer de png dan ook te blenden in bordermaker alleen is die dan niet meer transparant in de achtergrond maar zwart grijs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:48:
[...]

yep ik probeer de png dan ook te blenden in bordermaker alleen is die dan niet meer transparant in de achtergrond maar zwart grijs :(
Dan sla je de png denk ik niet goed op want bij mij gaat dat altijd wel goed. Ik doe het atijd via save-for-web naar png en dan transparency aanvinken (ik heb het over cs btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kan je in PS Elements dan geen actie maken met automate/script ??? Dat deze het automatisch neer kwakt ergens rechts onder oid..? *ik kon het ook niet dus gebruik gewoon me wordpress plugin daarvoor xD. Net zo makkeljik bij iedere upload komt het er automatisch bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Pat-Skim schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 18:52:
Kan je in PS Elements dan geen actie maken met automate/script ??? Dat deze het automatisch neer kwakt ergens rechts onder oid..? *ik kon het ook niet dus gebruik gewoon me wordpress plugin daarvoor xD. Net zo makkeljik bij iedere upload komt het er automatisch bij :).
En bij elke upload verlies je dus weer een stukje kwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ik ben er al uit gekomen , thanks anyway :w

ok commentaar gaarne welkom
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/temp/test4logo.jpg

logo ontwerp : samo :)

nog ietsje te groot voor dit formaat maar toch het komt in de buurt.
2x verkleind moet het in ieder geval ook nog leesbaar zijn :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

CRiSiS schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 19:02:
[...]

En bij elke upload verlies je dus weer een stukje kwaliteit :)
Je zagen het er niet aan af bij me foto's dus dat valt ook nog wel mee :P.

[EDIT]
Ik schrok me zonet ff het lazerus :/ ... Normaal zit me site rond de 40 pageviews/100 foto's bekeken per dag... was dat gisteren ff een piek van 300pageviews/3300 foto's bekeken...

Machtig heb geluk dat ik een heel groot datalimiet heb mocht dit gebruikelijk worden, haha!
[EDIT]

[ Voor 35% gewijzigd door Pat-Juh op 16-02-2008 21:11 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
hos: ondanks dat het duidelijk zou moeten zijn, zou ik de hele url er ook nog onder zetten, desnoods in een kleiner lettertype. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo 'obvious' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Ivm dat watermerken :
Ik heb laatst wat leuks gevonden : LR/Mogrify.
Je moet er wel Imagemagick voor hebben, maar da's ook wel in windows- en macsmaak te vinden. Je kan er netjes zowel een PNG- als een txtbased watermerk overheen pleuren, rechtstreeks bij je export uit LR.
M'n pics van Bozzini moet ik nog doen, ben deze namiddag wat aan het klooien geweest ermee, maar ben er nog niet helemaal uit.
Ik had niet echt een topdagje qua pfg, dus heb ik me vooral maar gericht op het geboden on-stage entertainment.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 21:45:
hos: ondanks dat het duidelijk zou moeten zijn, zou ik de hele url er ook nog onder zetten, desnoods in een kleiner lettertype. Sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo 'obvious' :)
don't worry het is ook alleen het voorbeeld voor het logo in de image en niet het uiteindelijke resultaat. ;)
en het is ook meer voor als artiesten de fotos voor promotie willen gebruiken. dan moet het aan de ene kant wel subtiel zijn en niet teveel overheersen ;)

en met bordermaker kan ik ook een kader, tekst en de png direct batchgewijs laten verwerken dus wat dat paketje LR/Mogrify nog extra kan zie ik zo dan even niet ? :?

en met 3000 fotos per dag bekijken al aan je limiet komen ? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:07:
[...]
en met bordermaker kan ik ook een kader, tekst en de png direct batchgewijs laten verwerken dus wat dat paketje LR/Mogrify nog extra kan zie ik zo dan even niet ? :?
LR staat voor Lightroom...
Dat wou jij toch ook gaan doen?

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gister voor de eerste keer foto's gemaakt op een feest.
Feest: Nighttime Superheroes
Acts: Laidback Luke, Rene Amesz, MC Gee en een dame in de trapeze o.a.
Gear: EOS 400D + grip, 16-35 F2.8 L, 580EX

Een paar heb ik nabewerkt, de meeste (nog) niet:

1.
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.32/188050001-188100000/188064701-188064800/188064702_5_uxIn.jpeg

2.
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.32/188050001-188100000/188064701-188064800/188064701_5_be9h.jpeg

3.
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.32/188050001-188100000/188064601-188064700/188064689_5_Kjl4.jpeg

4.
Afbeeldingslocatie: http://85.17.225.32/188050001-188100000/188064601-188064700/188064687_5_wmj8.jpeg

5.
Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/petitgregory/R7cKw7AbjBI/AAAAAAAAAEQ/opMeDMUqB5Y/IMG_2496%20%28Small%29.JPG?imgmax=512

6.
Afbeeldingslocatie: http://lh4.google.com/petitgregory/R7cK5bAbjZI/AAAAAAAAAHQ/sSNnN4l4cxU/IMG_2613%20%28Small%29.JPG?imgmax=400

7.
Afbeeldingslocatie: http://lh6.google.com/petitgregory/R7cK77AbjfI/AAAAAAAAAIA/yoDj2De1fw8/IMG_2667%20%28Small%29.JPG?imgmax=400

8.
Afbeeldingslocatie: http://lh5.google.com/petitgregory/R7cKzrAbjJI/AAAAAAAAAFQ/dOOsQcxJmD4/IMG_2531%20%28Small%29.JPG?imgmax=512

9.
Afbeeldingslocatie: http://lh3.google.com/petitgregory/R7cK-LAbjmI/AAAAAAAAAI4/PNFaSUwRvJM/IMG_2699%20%28Small%29.JPG?imgmax=512

10.
Afbeeldingslocatie: http://lh4.google.com/petitgregory/R7cK3bAbjVI/AAAAAAAAAGw/c_ym7PSLRsI/IMG_2597%20%28Small%29.JPG?imgmax=512

Was in het begin beetje onwennig, gaan mensen míj aanspreken of moet ik hen aanspreken voor een foto (vette noob issues, maar toch :P ), maar ik ben maar gewoon rond gaan lopen met m'n cam op m'n schouder, zodat er a) niemand tegen m'n (gehuurde O-) ) lens kon lopen, en b) het duidelijk was dat ík foto's aan het maken was.
Achteraf gezien had ik soms de sluitertijd wat korter in kunnen stellen, maar hey, het was zelfs de eerste keer dat ik op M aan het schieten was én de eerste keer met een externe flitser. Kortom, een avond vol nieuwe ervaringen.
Heb af en toe juist bewust voor zwart wit gekozen, omdat het gewoon mooi is imo. Die trapeze act was trouwens erg lastig om goed erop te krijgen, maja, op naar het volgende feestje (hopelijk...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jules schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 17:02:
@Erik, alleen pica 1 trekt mijn aandacht. Kleurrijk en niet te veel (verlichte) rook in beeld wat nog zorgt voor een beetje contrast in het geheel. Compositie zit iig oke in elkaar, maar had het een stuk leuker gevonden als ik de betreffende dame van voren had gezien ;)
U vraagt, wij draaien :P :
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2373/2269984694_2a76b1851e_m.jpgAfbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2174/2269194605_cf1f003c76_m.jpg

Meer Expornstar:
1
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2203/2269194177_1f41624bbd_o.jpg

2
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2070/2269194295_ef30830a10_o.jpg

3 :w fooker :)
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2059/2269984574_91041d3cbf_o.jpg

4
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2091/2269194691_cbbae2dea8_o.jpg

5 check die ketting
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2133/2269194801_1b192dacc7_o.jpg

6
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2287/2269985048_b1f2050946_o.jpg

Tot zo Henk! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Skim schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:54:
[...]

Ik schrok me zonet ff het lazerus :/ ... Normaal zit me site rond de 40 pageviews/100 foto's bekeken per dag... was dat gisteren ff een piek van 300pageviews/3300 foto's bekeken...

Machtig heb geluk dat ik een heel groot datalimiet heb mocht dit gebruikelijk worden, haha!
[EDIT]
heb net ook even een nieuw scriptje geschreven, werd toch ook wel benieuwd hoeveel fotos er nu daadwerkelijk worden bekeken. na verwijdering van alle zoekbots kom ik voor afgelopen week nog op 6771 fotos die aangeklikt zijn :)

en deze staat bovenaan met 54 keer bekeken te zijn, oftewel voor veel imagehits maak vooral zo vaag mogelijke fotos waarop iedereen net niet te herkennen is maar waarvan iedereen toch denkt dat ze het wel kunnen :+
Afbeeldingslocatie: http://thehospages.com/pictures/2008-parties/2008-02-09-secretgathering/thumb2/image26.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
* jules doet bijna 3k errorpages in 2 weken tijd sinds nieuwe update :X. Heb mijn errorpages maar es een update gegeven ;)

Verder nog niet zo giga veel foto's online, veel kliks dus ook nog niet. [spam]Maar jullie zijn vrij om te klikken ;).[/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Terug van Treetz in 013... dus...

Weer een waanzinnig feest. Leuke locatie, gaaf gedraaid, mooi licht.

Hoewel ik nu wel trap-lam ben. Beter dat ik gelijkvloers woon, want nog een apparaat met treden had ik niet overleefd.

edit: :w eeerik

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 17-02-2008 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Een en al irritatie in de Brabanthallen afgelopen avond. Fotografen werden e-tickets toegestuurd die (naar later bleek) voor een bandje ingewisseld moesten worden bij zo'n muntenhokje. Bij gebrek aan duidelijkheid zijn we maar via de e-ticket ingang naar binnen gegaan. Tja, en daar stond meneer de security al klaar om te zeiken over de camera. Op hetzelfde moment ondergingen enkele collega-fotografen hetzelfde lot. Dus kwam er zo'n gast met oortje effe 'alles regelen'. Zelden zo'n onbeschoft figuur meegemaakt. Na lang wachten kwam iemand van Art of Dance en leek alles toch nog goed te komen. Niet dus: of iedereen effe een contractje wilde tekenen waar men afstand neemt van alle rechten op de foto's. Na 3 kwartier gezeik om binnen te komen kookte m'n bloed al behoorlijk, maar dit was echt de druppel. Na een uurtje rondgekeken te hebben was ik foetsie. De foto's mogen ze hebben, die zijn allemaal bagger.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh01.jpg
Daar sta je dan in een kooi.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh02.jpg
Er was genoeg decoratie aanwezig om mooie platen te schieten.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh03.jpg
Je voelt je ongemakkelijk en boos. Goed uitgebeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh04.jpg
Eens kijken of er wat afleiding te vinden is...

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh05.jpg
Zou het dan toch nog leuk worden?

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh06.jpg
Je kan beter gaan. Dit is vragen om nog meer hoofdpijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.pvdplanet.net/images/moh07.jpg
Hierna heeft ie mij naar de auto gedragen. Nog bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
* Timo zwaait naar erik! Foto's van Tom en de danseres zijn nog gaaf geworden! :D Ik moest helaas ff weg op dat moment, toffe pics geworden :9

[ Voor 10% gewijzigd door Timo op 17-02-2008 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou als iemand nog iets weet ?
http://thehospages.com/index.php?page=expositie

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Elke stad heeft toch wel lokaties waar wat kunstenaars bij elkaar zitten? Hier in Eindhoven heb je bijvoorbeeld TAC: http://www.tac.nu/
Bij dat soort lokaties moet vast wel iets te regelen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tom schreef op zondag 17 februari 2008 @ 12:38:
[...]

Elke stad heeft toch wel lokaties waar wat kunstenaars bij elkaar zitten? Hier in Eindhoven heb je bijvoorbeeld TAC: http://www.tac.nu/
Bij dat soort lokaties moet vast wel iets te regelen zijn :)
ach ja ik heb ook wel wat lokaties op het oog, alleen val ik niet in de categorie kunstenaar kennelijk met partyfotografie en laten ze nou juist voor kunstenaars subsidie krijgen dat soort broedplaatsen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

pvdplanet schreef op zondag 17 februari 2008 @ 06:51:
Een en al irritatie in de Brabanthallen afgelopen avond. Fotografen werden e-tickets toegestuurd die (naar later bleek) voor een bandje ingewisseld moesten worden bij zo'n muntenhokje. Bij gebrek aan duidelijkheid zijn we maar via de e-ticket ingang naar binnen gegaan. Tja, en daar stond meneer de security al klaar om te zeiken over de camera. Op hetzelfde moment ondergingen enkele collega-fotografen hetzelfde lot. Dus kwam er zo'n gast met oortje effe 'alles regelen'. Zelden zo'n onbeschoft figuur meegemaakt. Na lang wachten kwam iemand van Art of Dance en leek alles toch nog goed te komen. Niet dus: of iedereen effe een contractje wilde tekenen waar men afstand neemt van alle rechten op de foto's. Na 3 kwartier gezeik om binnen te komen kookte m'n bloed al behoorlijk, maar dit was echt de druppel. Na een uurtje rondgekeken te hebben was ik foetsie. De foto's mogen ze hebben, die zijn allemaal bagger.
Ik weiger eenvoudigweg dat soort kutcontractjes te tekenen, kunnen ze hoog en laag springen, maar mijn handtekening krijgen ze echt niet. En binnenkomen doe ik echt wel. Ik dacht dat alleen B2S en UDC dergelijke afperspraktijken er op nahielden trouwens :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
B2S doet dit al een tijdje niet meer. UDC is echter nog steeds kampioen in dit soort praktijkten en de heren van Art of Dance vonden dan ook dat wij blij moesten zijn 'dat we onze geheugenkaart niet in hoeven te leveren'. Dit is echt brutaliteit ten top |:(

Als ze zoiets van tevoren duidelijk hadden gemaakt dan was ik thuis gebleven. Helaas spreken we niet over een ritje van 10km waarbij je last minute plannen kunt wijzigen. :X

Maar goed, des te meer respect voor organisaties die hun relatie met fotografen op een prettig niveau onderhouden :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
pvdplanet schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:19:
Als ze zoiets van tevoren duidelijk hadden gemaakt dan was ik thuis gebleven. Helaas spreken we niet over een ritje van 10km waarbij je last minute plannen kunt wijzigen. :X
Ze hadden mij een hoge boom mogen zoeken.... Gewoon ja knikken, naar binnen lopen en geen enkel shot maken. Avondje feesten dan maar :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Vrijdag avond weer een Funky Riddim geschoten, met Valentijn als thema. Was jammergenoeg niet veel van te merken.

01 | Javier Vicente heeft last van CDJ-vingers (soort van tennisarm, maar dan voor DJ's).
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8827.jpg

02 | Franky Rizardo doet waar 'ie goed in is: draaien!
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8855.jpg

03 | Vato Gonzalez gaat los!
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8874.jpg

04 | Uiteraard een ppl-shot. Can't... resist... ladies...
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8921.jpg

05 | Nog wat dames dan maar, je ontkomt er toch niet aan...
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8964.jpg

06 | Er waren ook heren (met wel hele vage kapsels, I guess).
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8986.jpg

07 | Funky Riddim was uitverkocht. Vanaf kwart over 9 al mensen in de rij. Resultaat: ballenbak.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_8989.jpg

08 | Vato en Ray (organisatie) poseren even voor de camera. Ook CDJ-vingers.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_9012.jpg

09 | Mijn lieverd met mijn lolly! Lievig he?! Jammer van dat man-wijf met bier...
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_9050.jpg

10 | Deze mensen gingen opeens vaag doen met hun arm.
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_9082.jpg

11 | Hey, we gaan niet je vriend uitkleden voor de camera he!?
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_9109.jpg

12 | Bryan Dalton en Franky back2back, dat was echt mega!
Afbeeldingslocatie: http://www.partyfocus.nl/got/150208/IMG_9119.jpg

De eerste keer dat ik volledig met RAW bestanden aan de slag ben gegaan in Lightroom. Dus als ik iets verkeerd doe of iets beter kan, let me know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik vind die tent altijd irritant druk volhangen met rotzooi. De omgeving is heel onrustig, dat maakt het voor jou moeilijker om je publiek te isoleren. Je hebt trouwens wel behoorlijk wat licht bij de DJ zeg, lekker. Pas je goed op die spot? Die bokkepruik van die ene gast wordt erg lelijk dan :P. Verder eigenlijk niets te melden!
Pagina: 1 ... 7 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* Nieuw hier? Lees eerst de <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/29406840#29406840" target=_new>topicstart</a>. Daar worden de belangrijkste punten aangestipt.
* Gebruik de <strong>~~~[check images]</strong> knop voordat je een bericht met foto's plaatst.
* Plaats band- en concertfoto's niet hier maar in <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1065101/" target=_new>dit topic</a>.
* Stel hier geen open vragen over apparatuur of settings maar wees specifiek.
* Doe hier geen verzoeken om grote versies / wallpapers.