Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Rudedadude schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 11:35:
Waarbij je van de normbedragen dus nog het ontvangen bedrag van de studiefinanciering en de drempel van ¤500 moet aftrekken...
Per saldo is er dus geen sprake van een aftrekpost in het geval van een uitwonende beurs.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Ik heb even een vraag voor mijn vriendin want, zelf komen we er absoluut niet uit.

Ze zit momenteel op het Erasmus en betaald haar collegegeld + boeken allemaal zelf.
Ze werkt daarnaast op freelancebasis bij een klein bedrijfje
Ze heeft deze zomer ook nog een ander bijbaantje gehad via een uitzendbureau.

Wat ik zelf dacht is dat ze haar freelanceinkomsten moet opgegeven aan de belasting, maar omdat je als student tot 10k kan bijverdienen hoeft ze hier geen belasting over te betalen? De belasting van het vakantiebaantje krijgt ze dan ook terug als het goed is? Maar hoe moet ze omgaan met haar lening bij IB-groep? En kan ze haar college + boekengeld ook opgeven?

Ben zelf niet zo'n exprt en we hebben namelijk niemand in de omgeving die ons dit kan vertellen.. Dacht zelf altijd dat je alleen studiekosten kon opgeven als je een fulltime baan hebt?

Q6600 G0@3200, P35-DS4, 8800GTS512, 2x 1GB OCZ XTC 4-4-4-12, Antec 900 | Nikon D50| Xfire: Flowz82

quote:
Floris-K schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 17:15:
Ik heb even een vraag voor mijn vriendin want, zelf komen we er absoluut niet uit.

Ze zit momenteel op het Erasmus en betaald haar collegegeld + boeken allemaal zelf.
Ze werkt daarnaast op freelancebasis bij een klein bedrijfje
Ze heeft deze zomer ook nog een ander bijbaantje gehad via een uitzendbureau.

Wat ik zelf dacht is dat ze haar freelanceinkomsten moet opgegeven aan de belasting, maar omdat je als student tot 10k kan bijverdienen hoeft ze hier geen belasting over te betalen? De belasting van het vakantiebaantje krijgt ze dan ook terug als het goed is? Maar hoe moet ze omgaan met haar lening bij IB-groep? En kan ze haar college + boekengeld ook opgeven?

Ben zelf niet zo'n exprt en we hebben namelijk niemand in de omgeving die ons dit kan vertellen.. Dacht zelf altijd dat je alleen studiekosten kon opgeven als je een fulltime baan hebt?
Die 10k die jij noemt is een grens inzake studiefinanciering en heeft niets met de belasting te betalen. Een student heeft geen speciale stutus als het gaat om het betalen van belasting. Voor een student gelden de regels die voor iedereen gelden.

De inkomsten van beide bijbanen moeten opgegeven worden. Je kunt de studiekosten als aftrekpost opvoeren, hier is al veel over gezegd in dit topic.

Raptor formicarum

Ik vraag me af waar het idee vandaan komt dat er een verschil is tussen studenten en mensen met een full-time baan (alsof er verder niemand bestaat :? ) als het op belastingen aankomt. Dit is de tweede keer dat in dit topic gesteld wordt dat er een verschil tussen is; staat er iets fout of vaag verwoord in een onder studenten verspreid foldertje of zo?

Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem

Zal wel komen doordat over het algemeen studenten niet dermate veel verdienen, zodat ze uiteindelijk weer hun belasting terug kunnen vragen. En aangezien dat voor 95%(?) geldt, zal dat wel voor iedereen gelden natuurlijk. (Of ze hopen natuurlijk dat iedereen Neerlands hoop voor de komende bange jaren nog even wat extra's gunnen :))

Raptor formicarum

offtopic:
wat extra's? alsof vier jaar zuipen op onze zak niet genoeg is? :P

quote:
Dido schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:54:
offtopic:
wat extra's? alsof vier jaar zuipen op onze zak niet genoeg is? :P
Misschien dat ze dat nog kunnen aftrekken als zijnde verkapte studiekosten:9. Achja, ik lustte ze ook wel natuurlijk. Nog steeds eigenlijk wel.

Misschien een vreemde vraag, maar als je voorlopige teruggaaf al gebruikt dan hoef je toch ook niet nog eens de 'gewone' aangifte in te vullen toch?

www.gamezorg.nl -|- Athlon 64 X2 5000+ : Asus M2N SLI Deluxe : 2*1 GB DDR2 800Mhz : XFX 8800GTS -|- Asus EeePc 4G XP + 2GB Ram

Voorlopig is een schatting, ze willen graag wel weten wat het echt is aan het eind van het jaar. Het kan goed hetzelfde zijn als je goed kan schatten maar je zult hem altijd moeten invullen.
Raptor formicarum

quote:
SittingDuck schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 21:14:
Misschien een vreemde vraag, maar als je voorlopige teruggaaf al gebruikt dan hoef je toch ook niet nog eens de 'gewone' aangifte in te vullen toch?
Ik denk het juist wel. Wat als jij een VT invult, en halverwege het jaar je huis verkoopt, naar de 52% schaal gaat of er wat anders verandert? Wat als je gewoon teveel of te weinig VT aanvraagt of krijgt?

Immers, de VT gaat op een schatting.

Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekent dat de BD een eindafrekening wil met je :)

Waar denk je dat dat "Voorlopige" op slaat dan? Die teruggaaf vul je in aan het begin van het jaar, met de waarden waarvan je denkt dat die van toepassing zijn. Op het einde vul je de belastingaangifte in, waarna zal blijken of de waarden klopten, of niet.

quote:
Rudedadude schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:56:
Moet je sowieso voor het aanvragen van NHG kosten betalen, of maken de kosten van de bouwtechnische keuring daar een onderdeel vanuit? Dan rechtstreeks de kosten. In het andere geval de rente over de lening ter financiering van die kosten. (Ik heb zelf geen NHG bij mijn hypotheek, dus geen ervaring hiermee)
Ja, je betaald eenmalig een bedrag aan de stichting NHG. De keuring staat daar los van, maar is (net als een taxatie) in sommige gevallen verplicht om NHG te krijgen. In mijn geval was de keuring verplicht, en de site van het NHG zegt: "Alle kosten die u moet maken om NHG te verkrijgen zijn fiscaal aftrekbaar".

Maar ik bel de belastingdienst wel even, dan weet ik het zeker :)
quote:
Afroross schreef op maandag 07 januari 2008 @ 21:28:
En nog een klein tip voor de mensen:
Als je net zoals ik en mijn vriendin toch in de zelfde belastingschijf valt met je partner, probeer te verschuiven van de aftrekposten. Het kost even, maar als je de aftrekposten zo schuift dat 1 van de 2 mensen ¤42,- of minder moet betalen, dit bedrag op ¤0 komt te staan. Een simpel manier om toch geld te verdienen.
Dit bedrag is inderdaad lekker meegenomen maar ik krijg het dit jaar niet voor elkaar...
Het enige wat ik extra terug krijg is 1 euro maar mijn vrouw krijg ik niet op 41 betalen helaas. (vorig jaar wel terwijl de overzichten bij de verdeling nagenoeg identiek zijn)
Reg. datum: 19 december 2004

Hier nog een studentje dat vervelend komt doen:
Ik begrijp wel hoe het nu zit met die normbedragen en wat je dan kunt opvoeren als aftrekpost. Alleen de normbedragen over 2007 zijn toch nog niet bekend? Dus hoe voeren jullie je aangifte dan nu al in? Met de normbedragen van 2006 oid?

Daarnaast had ik nog een klein vraagje over het restant persoonsgebonden aftrek. Ik zou deze namelijk in dit jaar opbouwen (wel aftrekposten, maar niet genoeg belasting om het vanaf te halen) maar begrijp niet helemaal hoe dit in z'n werk gaat. Moet ik de posten nu wel gewoon opvoeren en kan ik ze dan volgend jaar weer aftrekken, maar dan via restant persoonsgebonden aftrek, of moet ik ze nu als het ware bewaren en volgend jaar voor het eerst aftrekken via restant persoonsgebonden aftrek.

Do you use your eyes at all, or are they just for decoration?

Je krijgt alleen een restant persoonsgebonden aftrek als je inkomen onder de 0 komt door de persoonsgebonden aftrekposten. Je krijgt geen restant persoonsgebonden aftrek wanneer je meer aftrekposten hebt dan dat je belasting betaalt. Dat is een redelijk wezenlijk verschil. Wanneer je inkomen onder de 0 uitkomt zal het belastingprogramma ook aangeven dat je een RPA hebt en komt dit ook op je papieren afschrift te staan dat je tzt van de belastingdienst ontvangt.

Maar nogmaals: wanneer je wel inkomen hebt gehad dan neemt de kans natuurlijk vrij snel af dat je een restant persoonsgebonden aftrek overhoudt (tenzij je dus bijvoorbeeld erg veel zorgkosten /giften / studiekosten hebt gehad.

En inderdaad, over het algemeen is het vette pech wanneer je meer aftrekposten hebt dan dat je belasting betaalt. Aan de andere kant betekent dat dus dat je per saldo geen belasting betaald / al je betaalde belasting terugontvangt.

Rudedadude wijzigde dit bericht 22-01-2008 22:04 (16%)

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

Reg. datum: 19 december 2004

Bedankt voor je heel snelle antwoord!
En ik krijg idd al mijn belasting terug.. Toch wel een meevaller omdat ik 3 werkgevers heb gehad (en waarvan dus 2 zonder heffingskorting). Maar dat restant had ik dus even niet helemaal goed begrepen :) Er is zeker ook geen mogelijkheid om (een deel van) mijn aftrekposten (in mijn geval studiekosten) door te schuiven naar mijn ouders?

Kapano wijzigde dit bericht 22-01-2008 22:10 (21%)

Do you use your eyes at all, or are they just for decoration?

Reg. datum: 04 februari 2002

Even een vraag die wel met belasting te maken heeft maar niet zo zeer met de aangifte voor 2007:

Ik krijg van mijn werkgever een zgn. tekenbonus van 35500 euro. Dit bedrag krijg ik in principe na 8 jaar werken in eens uitgekeerd. Nu bekroop mij het idee dat de Belastingdienst dat vast leuk vind... Ik kan m'n werkgever deze bonus ook in delen (jaarlijks) uit laten keren. M'n vraag is dan ook of iemand enig idee heeft hoe de Belastingdienst omgaat met bonussen en wat 'de beste' manier zou zijn om deze uit te laten betalen en een leuk deel van de bonus over te houden.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Raptor formicarum

Je betaalt over je bonus niet meer dan over (de top van) je salaris. Het kan echter heel goed dat die 35K bovenop je normale jaarsalaris je in de hogere schaal doet belanden. In dat geval kan het voordelig zijn om het in X keer uit te laten betalen. Als je daarmee in de 42% schaal blijft hou je dus 20590 euro netto over.

Huh? De werkgever houdt dan wellicht wel 42% loonheffing in op je salaris, maar aan het einde van het jaar gaat de belastingdienst je vragen het verschil even bij te leggen. Of heb ik het veldje 'bonussen' in het aangifte programma al jaren over het hoofd gezien??

FantaRulez wijzigde dit bericht 23-01-2008 22:08 (45%)

quote:
FantaRulez schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:08:
Huh? De werkgever houdt dan wellicht wel 42% loonheffing in op je salaris, maar aan het einde van het jaar gaat de belastingdienst je vragen het verschil even bij te leggen.
Welk verschil? Wat moet je bijleggen?
quote:
Of heb ik het veldje 'bonussen' in het aangifte programma al jaren over het hoofd gezien??
Nee, dat veld bestaat niet.

Raptor formicarum

quote:
FantaRulez schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:08:
Huh? De werkgever houdt dan wellicht wel 42% loonheffing in op je salaris, maar aan het einde van het jaar gaat de belastingdienst je vragen het verschil even bij te leggen. Of heb ik het veldje 'bonussen' in het aangifte programma al jaren over het hoofd gezien??
Je werkgever houdt die 42% ook in op je bonus, hoor. Alleen als hij dat niet doet moet je het later alsnog betalen, inderdaad.

Ik denk dat je iets leest wat ik niet geschreven heb, want met wat ik net schreef hoef je juist niet op zoek naar een vinkje voor bonussen. Je bonus is "gewoon" salaris.

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Dido schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 22:30:
[...]

Je werkgever houdt die 42% ook in op je bonus, hoor. Alleen als hij dat niet doet moet je het later alsnog betalen, inderdaad.

Ik denk dat je iets leest wat ik niet geschreven heb, want met wat ik net schreef hoef je juist niet op zoek naar een vinkje voor bonussen. Je bonus is "gewoon" salaris.
Idd alleen met het verschil dat een bonus als laatste uitgekeerd word en je er dus het hoogste tarief over betaald. Vandaar de mythe dat je over bonussen e.d. meer belasting betaald. Bij je gewone salaris hou je meer over omdat daarbij ook al rekening word gehouden met je heffingskortingen.

Het is waarschijnlijk inderdaad voordeliger om het per jaar uit te laten keren, behalve als je nu al in de 52% schaal zit ( Dan kan je alleen speculeren of dat tarief verhoogd/verlaagd gaat worden in de toekomst )

To be, or not to be, those are the parameters

Reg. datum: 04 februari 2002

Bedankt voor jullie aanvullingen, samenvattend: het wordt als gewoon loon gezien en het is zaak om dan niet in schijf 4 terecht te komen (52%) wat zou inhouden dat ik onder de ¤ 53.064 moet blijven.
In gedeeltes uitbetalen zou dus handiger zijn aangezien schijf 3 (42%) van ¤ 31.122 t/m ¤ 53.064 loopt en ik dan in schijf 3 blijf. Bedankt voor jullie reacties.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Maar misschien wel slim om het dan zo snel mogelijk uit te laten keren, ¤35k is nu "meer waard" dan over 8 jaar natuurlijk. En je kunt er natuurlijk rente over trekken ofzo, anders doet je baas het :)

Off-topic: Moet je dan wel je 8 jaar volmaken bij je baas?

quote:
Kapano schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 22:08:
Bedankt voor je heel snelle antwoord!
En ik krijg idd al mijn belasting terug.. Toch wel een meevaller omdat ik 3 werkgevers heb gehad (en waarvan dus 2 zonder heffingskorting). Maar dat restant had ik dus even niet helemaal goed begrepen :) Er is zeker ook geen mogelijkheid om (een deel van) mijn aftrekposten (in mijn geval studiekosten) door te schuiven naar mijn ouders?
Dit keer een wat latere reactie: nee, als zij die kosten niet hebben gemaakt (niet kunnen aantonen dat ...) dan is dat niet mogelijk. In zo'n geval is het bijvoorbeeld handig een fiscaal partner te hebben waarbij dit wel kan en waarbij de partner deze kosten kan aftrekken. Op een andere manier kan ook: ik kon bijvoorbeeld in het jaar waarin ik al mijn belastingen terugkreeg (huis kopen, weinig verdienen, restje studiekosten) al dergelijk kosten overdragen aan mijn fiscaal partner (zonder inkomen), waardoor die kosten wel als restant persoonsgebonden aftrek meegenomen konden worden naar een volgend jaar, een jaar waarin we allebei (meer) inkomen hadden en dat restant dus een handige aftrekpost was.

Rudedadude wijzigde dit bericht 24-01-2008 09:56 (5%)

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws