Hoofdcategorieën
Topicacties

Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 13 februari 2007

s9600 en het gebruikelijke. Flickr!

Tjah....
Reg. datum: 23 oktober 2001

Ik heb zaterdag de Phototrackr lite binnengekregen. Ben hem nu aan het testen op de fietsritjes naar m'n werk e.d.. Werkt op zich goed, alleen de software is een beetje onhandig / buggy. Misschien ga ik met een usb logger eens kijken wat dat ding allemaal heen en weer stuurt en kijken of ik zelf wat beters kan proggen. Aan de andere kant is het voldoende om die software te gebruiken voor het uitlezen en exporteren van de logfiles.

Alleen dwazen en doden veranderen nooit van mening. James R. Lowell
Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Aaron Levenstein

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

quote:
Peetman schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:51:
Ik heb zaterdag de Phototrackr lite binnengekregen. Ben hem nu aan het testen op de fietsritjes naar m'n werk e.d.. Werkt op zich goed, alleen de software is een beetje onhandig / buggy. Misschien ga ik met een usb logger eens kijken wat dat ding allemaal heen en weer stuurt en kijken of ik zelf wat beters kan proggen. Aan de andere kant is het voldoende om die software te gebruiken voor het uitlezen en exporteren van de logfiles.
Inderdaad, ik zou best wat euro's overhebben voor een applicatie die gewoon dom een nmea bestandje genereerd. En dan het liefst op de mac :P

Website | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

Life feels like hell should.

Zal binnenkort eens kijken voor zo'n 'GPS-log apparaatje'. Lijkt me leuk om terug te kunnen zien wat je op dag x van jaar y gedaan hebt. :p (Ook ideaal op vakantie met foto's / film).

Heb nog niet echt gezocht (doe ik vanavond thuis wel even :)), maar kan iemand mij een indicatie geven van de prijs van zo'n apparaatje? Er hoeft geen schermpje o.i.d. op te zitten hij moet gewoon onthouden waar ik geweest ben en dit achteraf op de PC kunnen inladen.

A 12 gauge cross to the forehead: a savior in a shell.

Reg. datum: 06 augustus 2002

Phototrakr Lite ; 70-80 euro.

maartend wijzigde dit bericht 21-04-2008 10:40 (4%)

Reg. datum: 09 april 2003

quote:
carnager schreef op zondag 20 april 2008 @ 23:11:

Stel, ik koppel een bluetooth GPS aan mijn N73. Nu lijkt het me ideaal dat de N73, iedere keer als je een foto maakt met de telefoon, automagisch de op dat moment geldende coordinaten logt via de BT GPS module en deze mee opslaat in de Exif.
Op die manier hebben de foto's, vanaf het moment dat ze worden genomen, direkt de juiste coordinaten in de EXIF en kunnen ze daarmee ook mobiel worden geupload.

Heeft iemand hiermee al ervaring toevallig?
ShoZu of de Nokia Location Tagger zouden dat moeten kunnen volgens mij...

Loves Blue-eyess 4 ever
Reg. datum: 07 januari 2001

Wat gek.

Ik heb net op de site de firmware 4.1 gedownload om ook de update te kunnen gebruiken van het programma, maar de versie 3 firmware kan ik wel prima uploaden, maar de 4.1 versie van de firmware word niet ingelezen en dus niet herkend.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit: Ik ben niet de enige:

http://www.gisteq.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=247

renamen van de file schijnt te kunnen werken. Dat maar eens proberen :)

Edit2: OK het werkt voor mij :)

Fairy wijzigde dit bericht 21-04-2008 21:38 (25%)

EOS5DII + Grip|16-35L2.8II||24-70L2.8|70-200L2.8IS||50mm1.4|85mm1.8|430EXII|580EX|
Acc: 1.4+2.0x TCII | Cactus V4 1t+2r

Multi-OS
Reg. datum: 15 september 2001

quote:
Fairy schreef op maandag 21 april 2008 @ 21:30:
Wat gek.

Ik heb net op de site de firmware 4.1 gedownload om ook de update te kunnen gebruiken van het programma, maar de versie 3 firmware kan ik wel prima uploaden, maar de 4.1 versie van de firmware word niet ingelezen en dus niet herkend.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Edit: Ik ben niet de enige:

http://www.gisteq.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=247

renamen van de file schijnt te kunnen werken. Dat maar eens proberen :)

Edit2: OK het werkt voor mij :)
Same here, ik had al even de oude firmware erbij gepakt en daar zag ik dat de bestandsnaam geen _lite bevatte.

ik heb nu wel dat mijn snelkoppeling niet meer werkte, als ik handmatig "data logger.exe" start komt hij wel gewoon. na ff opnieuw snelkoppeling maken was er niks aan de hand.

Wel extreem slordig, die software ben ik absoluut geen fan van (om maar niet over de verplichte activatie te spreken |:( )

Magic wijzigde dit bericht 21-04-2008 21:47 (17%)

Website | Duct tape is like the Force, it has a light side, a dark side, and it holds the universe together.

kruyt.org

Mijn Workflow:

1a: Schiet foto's in RAW (NEF - D80 Nikon)
1b: GPS logger Qstarz BT-Q1200

2: Met de bijgeleverde tool van Qstarz, TravelRecorderV3 exporteer ik een .gxp en in eigen hun eigen binaire formaat voor backup. Deze tool is soms wel een buggy, dus ik ben nog opzoek naar een alternatief om de gps logger uittelezen. De TravelRecorderV3 kan ook taggen, maar alleen .jpg, en geen .net (raw). Dus gebruik ik de tag functie niet.

3: Met gpicsync geotag ik mijn raw's. Tevens kan je ook meteen plaatsnamen, provincie en landen als exif tag meegeven. Deze tool is echt super, gratis en opensource. Kan bijna alle raw formaten aan.

4: Importeer in lightroom. De plaatsnamen, provincie en landen worden meteen gezien als tags.

5: Bewerk in LR en exporteer naar bv mijn blog of flickr.

Resultaat op mijn blog: http://kruyt.org/wordpress/archives/248 (work in progress) ;)

Nikon D80 | 50mm f1.8 | 70-300mm f4.5-5.6| 18-70mm f3.5-4.5 | 17-50mm f2.8 | 50 - 135mm f2.8 - | - SB600 My lifestream http://kruyt.org - flickr http://www.flickr.com/photos/phantagom/

Loves Blue-eyess 4 ever
Reg. datum: 07 januari 2001

quote:
eth0 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:45:
Mijn Workflow:

1a: Schiet foto's in RAW (NEF - D80 Nikon)
1b: GPS logger Qstarz BT-Q1200

2: Met de bijgeleverde tool van Qstarz, TravelRecorderV3 exporteer ik een .gxp en in eigen hun eigen binaire formaat voor backup. Deze tool is soms wel een buggy, dus ik ben nog opzoek naar een alternatief om de gps logger uittelezen. De TravelRecorderV3 kan ook taggen, maar alleen .jpg, en geen .net (raw). Dus gebruik ik de tag functie niet.

3: Met gpicsync geotag ik mijn raw's. Tevens kan je ook meteen plaatsnamen, provincie en landen als exif tag meegeven. Deze tool is echt super, gratis en opensource. Kan bijna alle raw formaten aan.

4: Importeer in lightroom. De plaatsnamen, provincie en landen worden meteen gezien als tags.

5: Bewerk in LR en exporteer naar bv mijn blog of flickr.

Resultaat op mijn blog: http://kruyt.org/wordpress/archives/248 (work in progress) ;)
Doe jij de exif als XMP exporteren? Ik heb een keer dat met de CR2 geprobeerd maar dan krijg ik de locatie info er niet in. (5D)

EOS5DII + Grip|16-35L2.8II||24-70L2.8|70-200L2.8IS||50mm1.4|85mm1.8|430EXII|580EX|
Acc: 1.4+2.0x TCII | Cactus V4 1t+2r

GoT DDoS-d

Als ik de EXIF info exporteer naar XMP, dan zitten daar o.a. de volgende zaken in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[...]
<rdf:Description rdf:about=""
    xmlns:photoshop="http://ns.adobe.com/photoshop/1.0/">
[...]
    <photoshop:City>Oud-Alblas</photoshop:City>
    <photoshop:State>Zuid-Holland</photoshop:State>
    <photoshop:Country>Netherlands</photoshop:Country>
</rdf:Description>
[...]
    <exif:GPSVersionID>2.2.0.0</exif:GPSVersionID>
    <exif:GPSLatitude>51,51.0104N</exif:GPSLatitude>
    <exif:GPSLongitude>4,41.255E</exif:GPSLongitude>
    <exif:GPSAltitudeRef>0</exif:GPSAltitudeRef>
    <exif:GPSAltitude>20131/1000</exif:GPSAltitude>
    <exif:GPSMapDatum>WGS-84</exif:GPSMapDatum>

De plaatsnaam in mijn geval wordt volgens mij door GPSPhotoEditor (OSX) toegevoegd (daar zie ik hem als eerste terug komen, echter lijkt het in de XMP van Adobe te komen (Photoshop heb ik niet gebruikt voor deze plaat). Het lijkt me sterk dat GPSPhotoEditor de photoshop tags gebruikt.....

Als ik vervolgens de NEF uit LR trek en dan met een random image viwer bekijk, dan zit de lokatie (plaatsnaam etc.) info ook gewoon in de NEF (IPTC info).

Dus: Foto's (NEF) uit de camera. GPS coordinaten met GPSPhotoEditor in de foto's wegschrijven en dan de foto's in LR importeren.
Alles wat vervolgens uit LR komt bevat die GPS coordinaten (tenzij ik ze er specifiek uit wil hebben).

BlaTieBla wijzigde dit bericht 25-04-2008 14:56 (16%)
Reden: ff de workflow toegevoegd

[ D300 | 70-200 | 17-55 | 35 | 50 | 10-20 | 105 | 2 * SB-600 ] - flickr - thuis

kruyt.org

quote:
Fairy schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:25:
[...]

Doe jij de exif als XMP exporteren? Ik heb een keer dat met de CR2 geprobeerd maar dan krijg ik de locatie info er niet in. (5D)
Neen, ik add ze direct in de raw.

Nikon D80 | 50mm f1.8 | 70-300mm f4.5-5.6| 18-70mm f3.5-4.5 | 17-50mm f2.8 | 50 - 135mm f2.8 - | - SB600 My lifestream http://kruyt.org - flickr http://www.flickr.com/photos/phantagom/

Reg. datum: 01 juli 2001

Ik heb van de week een phototrackr lite gekocht,
superdingetje, lijkt allemaal goed te gaan.
Echter: ik schiet alles in RAW (ARW voor de Sony) en dat stukje software kan de RAW's van Sony dus niet aan. Ik heb geen zin alles eerst te moeten omzetten naar JPG.
Ook geosetter en GPicSync geprobeerd, beiden ook zonder resultaat.
Is er nog andere (gratis) software die het truukje kan?

Mijn Flickr; Sony A100, Sony 16-105mm, Sigma 70-300 APO DG Macro, Minolta 50mm 1.7, Minolta 28mm 2.8, Sigma 105mm macro, Sony HVL42 flash

kruyt.org

Wie kan mij een goede .gpx editor aanraden? Ik ben diverse aan het proberen, maar die willen niet echt werken...

En nog een vraag.

Wat zijn de beste settings voor je logger icm fotografie?
Ik kan de volgende settings kiezen en opgeven in mijn GPS logger:

TIME: Log every [xx] seconds

DISTANCE: Log every [xx] meters

SPEED: log over [xx] km/h

Deze staan nu op 1`0 sec, 50 meter en 50 km/h

eth0 wijzigde dit bericht 29-04-2008 23:36 (56%)

woop woop woop

Ik ben bezig geweest met verschillende log tooltjes voor mijn windows mobile telefoon (ipaq 514) maar tot nu toe heb ik er nog geen goede gevonden.

Iemand een aanrader?

hij moet dus werken op een smartphone en bluetooth gps ontvanger.

Ook microsoft heeft nu een tool voor het geataggen van je foto's!!
(of hebben ze dit al langer?)
zie hier
Ik zit nu op mijn werk, dus ik kan het niet uitproberen, maar zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, nu nog hopen dat de software overweg kan met mijn Sony RAW formaat

ikmattie wijzigde dit bericht 02-05-2008 10:53 (5%)

Mijn Flickr; Sony A100, Sony 16-105mm, Sigma 70-300 APO DG Macro, Minolta 50mm 1.7, Minolta 28mm 2.8, Sigma 105mm macro, Sony HVL42 flash

Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

quote:
THE_CR0SS schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:40:
Ik ben bezig geweest met verschillende log tooltjes voor mijn windows mobile telefoon (ipaq 514) maar tot nu toe heb ik er nog geen goede gevonden.

Iemand een aanrader?

hij moet dus werken op een smartphone en bluetooth gps ontvanger.
Er zijn voor Windows Mobile volgens mij meer alternatieven, maar ik gebruik op mijn SE M600i het tooltje "Trekbuddy". Een kleine Java applicatie, maar werkt prima. Er zitten 3 verschillende modi op, 1 met kaartview (waar je bijvoorbeeld eigen gescand kaartmateriaal in kan laden), een kompas-view en een stats-view waarin je allerlei zaken als hoogte, snelheid, versnelling, afgelegde afstand, etc. kan bekijken. Je kan er ook waypoints in plaatsen, dus eigenlijk kan het alles wat je van een GPS applicatie verwacht.

Ohja, en hij logt ook netjes naar GPX of NMEA :)
gewoon Arjan

quote:
eth0 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:32:
Wie kan mij een goede .gpx editor aanraden? Ik ben diverse aan het proberen, maar die willen niet echt werken...
Wat wil je editten?
Ik gebruik zelf een Garmin eTrex (zo'n gele), de Garmin Mapsource kan ik eventueel gebruiken om wat "rare" logpunten uit de log te halen. Die toont het namelijk allemaal netjes op de kaart.
Daarna exporteer ik naar GPX. Ik heb nog nooit geprobeerd een GPX te openen met MapSource en dan te bewerken. Omdat ik nu op het werk zit, kan ik het niet testen. Maar ik denk dat dat wel kan.

This footer is intentionally left blank

Tjah....
Reg. datum: 23 oktober 2001

quote:
eth0 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 20:32:

En nog een vraag.

Wat zijn de beste settings voor je logger icm fotografie?
Ik kan de volgende settings kiezen en opgeven in mijn GPS logger:

TIME: Log every [xx] seconds

DISTANCE: Log every [xx] meters

SPEED: log over [xx] km/h

Deze staan nu op 1`0 sec, 50 meter en 50 km/h
Dat hangt er een beetje vanaf wat je doet en welke precisie je verwacht. Sowieso moet je 1 van de 2 bovenste instellingen kiezen. Als je, zoals meestal met foto's nemen, loopt kan je volgens de handleiding van mijn phototrackr het beste 0 km/h kiezen. Als je om de 50 meter logt gebruik je geen geheugen als je lang binnen hetzelfde gebied blijft.

Alleen dwazen en doden veranderen nooit van mening. James R. Lowell
Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Aaron Levenstein

woop woop woop

quote:
Zoefff schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:05:
[...]

Er zijn voor Windows Mobile volgens mij meer alternatieven, maar ik gebruik op mijn SE M600i het tooltje "Trekbuddy". Een kleine Java applicatie, maar werkt prima. Er zitten 3 verschillende modi op, 1 met kaartview (waar je bijvoorbeeld eigen gescand kaartmateriaal in kan laden), een kompas-view en een stats-view waarin je allerlei zaken als hoogte, snelheid, versnelling, afgelegde afstand, etc. kan bekijken. Je kan er ook waypoints in plaatsen, dus eigenlijk kan het alles wat je van een GPS applicatie verwacht.

Ohja, en hij logt ook netjes naar GPX of NMEA :)
ik heb trekbuddy ook geprobeerd maar krijg geen link met mijn gps ontvanger -.-

ik heb ook dat extra tooltje gedownload wat trekbuddy nodig heeft.
Arwen / Kayne

quote:
ikmattie schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 10:53:
Ook microsoft heeft nu een tool voor het geataggen van je foto's!!
(of hebben ze dit al langer?)
zie hier
Ik zit nu op mijn werk, dus ik kan het niet uitproberen, maar zo op het eerste gezicht ziet het er goed uit, nu nog hopen dat de software overweg kan met mijn Sony RAW formaat
Het blijkt wel nieuw te zijn ja :P
nieuws: Microsoft maakt gratis tool voor toevoegen geodata aan foto's

Superdeals vind je op DealExtreme!!!
Canon EOS 400D / Sigma 17-70 f/2.8-4.5 / Canon 50mm f/1.8 II / Tamron 55-200 f/4-5.6[/b]

quote:
Heb ik het dus goed gezien!
EN ik zie bij de codec's ook Sony staan,
zou het dan toch....

Camitariër
Reg. datum: 16 februari 2003

Hmmm, die is inderdaad leuk ja :) Het draagvlak voor Geotagging is dudielijk groeiende.
kruyt.org

quote:
ajhaverkamp schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 11:08:
[...]

Wat wil je editten?
Ik gebruik zelf een Garmin eTrex (zo'n gele), de Garmin Mapsource kan ik eventueel gebruiken om wat "rare" logpunten uit de log te halen. Die toont het namelijk allemaal netjes op de kaart.
Daarna exporteer ik naar GPX. Ik heb nog nooit geprobeerd een GPX te openen met MapSource en dan te bewerken. Omdat ik nu op het werk zit, kan ik het niet testen. Maar ik denk dat dat wel kan.
Rare punten er uit halen, of soms maar een gedeelte van een track/route gebruiken. Dat Garmin Mapsource is waarschijnlijk alleen als je een Garmin hebt?

gewoon Arjan

quote:
eth0 schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:25:
[...]
Rare punten er uit halen, of soms maar een gedeelte van een track/route gebruiken. Dat Garmin Mapsource is waarschijnlijk alleen als je een Garmin hebt?
Ik heb zojuist even lopen stoeien met MapSource, een GPX bestand dat aangemaakt is door MapSource kan ik prima inlezen. Deze GPX uit dit topic kan ik niet zonder meer inlezen. Door het te openen met het TYRE programma en vervolgens weer op te slaan als GPX kan ik het wel openen. Echter is het dan geen track maar een lijst van 320 waypoints geworden (Henscholtermeer bij Woudenberg). Die lijken niet om te zetten naar een route omdat de tijdstippen ontbreken? Die zijn bij de conversie verloren gegaan, als ik met Notepad in de GPS bestanden kijk.
Stuur me anders even 1 van jouw GPX bestanden om te testen. Zet ook je DirectMail binnen het forum aan, altijd handig.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: