quote:
Daar is m.i. een vrij simpele verklaring voor. Elke fysische pixel wordt berekend. Hoe meer pixels er zijn, hoe meer rekenwerk. Of omgekeerd: met eenzelfde beeldprocessor kunnen betere algoritmes toegepast worden naarmate er minder pixels zijn (vergeet immers niet dat de scaling in real-time moet gebeuren). Jouw voorgesteld algoritme is poepsimpel, maar ik kan je verzekeren dat het er gewoon niet zal uitzien.
En een andere reden is natuurlijk ook gewoon dat hoe meer data je moet bijverzinnen, hoe groter de kans is dat er artefacts optreden.
quote:
Wat overscan er wezenlijk toe doet mag Joost weten, want je blijft het verhaal houden dat je moet schalen, met hoeveel of hoe weinig lijntjes je dat ook doet.
Zoals je blijkbaar zelf al begreep (dus vraag ik me af waarom je bovenstaande schreef) haalde ik overscan erbij om te illustreren dat niemand echt weet vanaf welke vertrekresolutie gescaled wordt. Door de overscan is de vertrekresolutie immers altijd iets lager dan de theoretische resolutie. Een ander aspect bij SD is bvb de anamorfe weergave, die ook weer ervoor zorgt dat berekeningen zinloos zijn.
quote:
ik raad je eens aan om zelf eens een plaatje te nemen met een SD resolutie en dan om en om een wit en een zwart lijntje, daar haal je dan wat overscan vanaf (mag allemaal wat mij betreft, niks is te gek) en hem dan omhoog te pompen naar een plasma resolutie en dan een Full-HD resolutie, kijk eens welk plaatje het origineel beter benadert. Mag je ook nog eens gek doen en er bewegende beelden van maken, maar de hogere resolutie wint het gewoon, hoe slim je algoritmes ook zijn.
Ik koop nog altijd een TV om film op te kijken, en niet voor zwart-wit lijnenpatroontjes

. Het is nogal evident dat een dergelijk stilstaand patroon op de hoogste resoluties er beter gaat uitzien. Is overigens ook super-eenvoudig te scalen, dus zelfs de slechtste scaler gaat dit ok doen.
Bovendien (en dit geldt in veel probleemdomeinen - dus niet enkel beeldverwerking) ga je voor elk algoritme wel een stel specifieke inputgegevens vinden waarmee juist dát algoritme het best functioneert. Een mooi voorbeeld uit een ander probleemdomein zijn MP3-encoders. Elke encoder heeft zijn sterke kanten, en om de analoge met jouw voorbeeld te trekken: zelfs de slechtste MP3 encoder zal uitstekend werken met een simpel sinus-golfje.
Ik denk dat de essentie is :
* kijken is de enige manier om juist te oordelen.
* hoe meer de tijd vordert, hoe beter de technologie wordt en hoe beter de scalers in FullHD TVs worden. Dit neemt niet weg dat er nog heel wat FullHD TVs zijn die slechter presteren met SD dan hun HD-Ready broertjes.