Dammm...Ik struikelde pas veel te laat over deze thread...kostelijk vermaakt tot nu toe
Maar ook ik liep een beetje met die vraag. ben ik nu gek, dat ik het verschil niet hoor tussen al die vreselijke stukken koper. of zijn zij het?
En toen heb ik een keer zo'n blinde luistertest uitgevoerd met zo'n self proclaimed super audiofiel, die werkte bij een zeer gerenomeerde HighEnd winkel en mij serieus mijn portemonee wilde leegkloppen.
Na wat afspraken gemaakt te hebben werden er twee luisterkamers ingericht. Een met mijn toenmalige apparatuur en een met een set waarbij het gehuil en de echo uit je portemonee werkelijk alles overstemde.
De luisteraar werdt geblinddoekt, zodat hij niet kon zien welke kabels er stonden te spelen en toen werdt er een ABX luitertest uitgevoerd:
Je luister nu kabel A......Nu kabel X..is kabel X gelijk aan A? ....Je luistert nu kabel B......Je hoort nu kabel X....Is die gelijk aan B.. enz.
Waarbij kabel A en B bekend werden gemaakt welke het was. Bij X kon het A of B zijn, maar werd niet gezegd welke het was..Dat moest de testpersoon raden\zeggen\horen...
Dat werd op beide sets gedaan, waarbij de audiofiel zelf de dure topset had samengesteld, waarvan hij zeker wist dat hij het verschil kon horen.
Daarna werdt er een sessie gedaan waarbij het wel bekend was welke kabel er geluisterd werd en moest men de geluidverschillen beschrijven. Daarna weer een blindoek en onwetend de kabel beschrijven.......En wat bleek na een lange dag luisteren?.....
De blinde luistertests gaven een percentage van ongeveer 35%-40% aan. Met andere woorden, zelfs nog onder het statistisch gemiddelde van 50%. Met andere woorden. Als men niet wist welke kabel er aangesloten was, kon men niet aantonen welke kabel beter was. Ik weet niet meer welke kabels we precies uitgeprobeerd hebben toen, alleen dat de goedkope kabel zo'n dikke standaard doorzichtige luidspreker kabel was die je voor een dooie muis per meter koopt. Die ander was er zo een die door kleine elfjes met zijden handschoentjes in elkaar was gevlochten met behulp engelenhaar en gemaakt van koper dat uit de ornamenten van de bron van het eeuwige leven kwam.
Ik heb nog nooit iemand zo beteuterd zien kijken naderhand. Achteraf kwam wel het excuus dat het natuurlijk niet zijn eigen luisterruimte thuis was en dat hij het daar wel zou horen. Toen ik aanbood de test daar nog eens te doen werdt er vriendelijk bedankt...
Nu maakt het mij niet uit. Als een audiofiel denkt dat hij meer of beter hoort met hele speciale kabels, dan moet hij daar gelukkig mee zijn....Maar aub, val de gewone audioliefhebber, die het met een normaal budget moet doen niet lastig met die onzin...Laat hem\haar zijn zuur verdiende centen beter steken in betere apparatuur, daar vallen veel grotere verbeteringen te halen met vaak veel minder middelen.
Maar goed ieder het zijne...
Schiet me nog een verhaal te binnen van jaren terug...Ook zo'n vreselijke audiofiel, waarvoor natuurkunde andere wetten heeft. Oren die variaties kunnen horen die met extreem dure en nauwkeurige apparatuur niet meetbaar zijn...Zo'n type....Keuring voor straaljagerpiloot in Gilze Rijen..
Hele verhalen over zijn wonderschone set waarin je kon horen of de zanger op het moment van opname LuckyStrike of Camel rookte........Toen kwam de gehoortest.....En toen...werd meneer afgekeurd op zijn gehoor!!! Leedvermaak is het leukste vermaak!
Er zijn echt maar een heel klein handje vol mensen op deze planeet die na hun 25ste nog 20Hz of 20.000Hz kunnen horen...laat staan in enig linear verband..