Hoofdcategorieën
Topicacties

How to become a Producer Deel II

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
wat het leuke is, is dat je beter kan beginnen met moeilijke situaties (kleine zaaltjes, beginnende bandjes, slechte apparatuur ) , dan leer om heel precies met je gear om te gaan, en met heel veel voorzichtigheid en finetuning te mic-en en op te nemen. Op het moment dat je je mics gaat upgraden merk je pas hoe belangrijk je techniek is, en hoeveel beter je het kan laten klinken door er tijd en energie in te stoppen. Als je meteen goede gear gebruikt vind je alles al meteen goed klinken. Met die Behringer B1 moet je heel precies mic-en, maar met bv een c414 kan je gewoon ruw plaatsen om een goede sound te krijgen die in jouw oren dan al redelijk goed klinkt.

Reg. datum: 15 september 2002

Goh dat ik al die tijd dit topic gemist heb!

Ik ben een dikke 24 jaar bezig met opnemen en produceren.
Begonnen met de Commodore 64 en overgestapt naar Atari ST voor cubase en Amiga voor protracker en later octamed. Als een van de eerste in Nederland overgestapt naar de C-lab Falcon totdat ook een PC cubase aankon en het geiler werd met vst pugins te werken
Mijn huidige setup is:
Mobiel: 1 Compac nc 8430 2 GB ram met een Motu traveler
Mobiel: 2 Yamaha AW 44/16 met uitbreiding 8 analoog in. Beregeil en gaat nooit meer weg!
Desktop: Pentium 4 2.4 met 1 GB Rambus 32 bit ram. Creamware pulsar 2 6x dsp.
Hardware: Alesis quadraverb, Alesis microverb 3, 3 x bheringer shark dsp 110, Behringer MULTICOM PRO-XL MDX4600 en de autocom. 3x Dynaccord eq Verder nog erg veel los spul welke ik nauwelijks gebruik (Behalve bas wah wah)
Keyboards: novation Remote 25 sl en novation remote LE 5 octaafs.
Sound Modules: Yamaha TG 300, Emu Planet PHat nog zeer zelden gebruikt.
Monitoring: Alesis M1 active MK, KRK Rockit6, zuigen beide zwaar maar gebruik voor de een hoog en de ander laag. Afmixen doe ik op koptelefoon ProDJuser SPL 120 die ik ook live gebruik. Referentie doe ik op vage pc speakertjes, Autoradio en EV eliminator (hoog, mid) EV Gladiator (laag) en bij vrienden op hun speakers. (Ik hou verschillen in DB bij)
Verder heb ik nog een Snake 32 i-o ook heel handig on stage en bij rerouten en dubbel opnemen.

Met deze spullen kan ik alle kanten op, ff snel naar de oefenruimte met de laptop, ff snel bandje opnemen met de Yamaha, Geil rerouten met de creamware en yamaha . En dan alles bij elkaar geeft het me ruimte om op 3 daws tegelijk te werken zonder echt tegen grensen aan te lopen.
Ik ben eigenlijk meer met creativiteit bezig dan me te richten op commerciële producties. Ik gebruik de nieuwe digitale technieken om in live situaties meer uit de muziek te halen. Ik baal een beetje van de standaard producties omdat er dynamisch niet erg veel mee gebeurd. Niet dat ik iets tegen compressie heb maar je haalt wel de spanning en kleur uit de muziek als je alles maar compressed.
Ik ben nu vooral geintresseerd in mogelijkheden van microffoons en speakers. Ik wil bijvoorbeeld digitale tracks analoog door (vooral bas) versterkers te gooien en deze dan weer opnieuw op te nemen. Hiermee kan ik wel vet compressen zonder tegen digitale oversturing aan te lopen en hou ik toch een dynamisch geluid.

Welke Mics bevelen jullie aan? (ik kan ze gewoon huren)

Ps: Ik gebruik eigenlijk alleen Waves Plugins alhoewel ik genoeg andere VST,s bezit. Voor de AW 4416 kan ik een hardwarekaart van waves kopen. Lijkt mij dat ik dan eigenlijk geen pc meer nodig zal hebben.

merlin_33 wijzigde dit bericht 28-03-2008 11:34 (4%)

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Muziekje?

quote:
merlin_33 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 11:27:
Goh dat ik al die tijd dit topic gemist heb!

Ik ben een dikke 24 jaar bezig met opnemen en produceren.
Begonnen met de Commodore 64 en overgestapt naar Atari ST voor cubase en Amiga voor protracker en later octamed. Als een van de eerste in Nederland overgestapt naar de C-lab Falcon totdat ook een PC cubase aankon en het geiler werd met vst pugins te werken
Mijn huidige setup is:
Mobiel: 1 Compac nc 8430 2 GB ram met een Motu traveler
Mobiel: 2 Yamaha AW 44/16 met uitbreiding 8 analoog in. Beregeil en gaat nooit meer weg!
Desktop: Pentium 4 2.4 met 1 GB Rambus 32 bit ram. Creamware pulsar 2 6x dsp.
Hardware: Alesis quadraverb, Alesis microverb 3, 3 x bheringer shark dsp 110, Behringer MULTICOM PRO-XL MDX4600 en de autocom. 3x Dynaccord eq Verder nog erg veel los spul welke ik nauwelijks gebruik (Behalve bas wah wah)
Keyboards: novation Remote 25 sl en novation remote LE 5 octaafs.
Sound Modules: Yamaha TG 300, Emu Planet PHat nog zeer zelden gebruikt.
Monitoring: Alesis M1 active MK, KRK Rockit6, zuigen beide zwaar maar gebruik voor de een hoog en de ander laag. Afmixen doe ik op koptelefoon ProDJuser SPL 120 die ik ook live gebruik. Referentie doe ik op vage pc speakertjes, Autoradio en EV eliminator (hoog, mid) EV Gladiator (laag) en bij vrienden op hun speakers. (Ik hou verschillen in DB bij)
Verder heb ik nog een Snake 32 i-o ook heel handig on stage en bij rerouten en dubbel opnemen.

Met deze spullen kan ik alle kanten op, ff snel naar de oefenruimte met de laptop, ff snel bandje opnemen met de Yamaha, Geil rerouten met de creamware en yamaha . En dan alles bij elkaar geeft het me ruimte om op 3 daws tegelijk te werken zonder echt tegen grensen aan te lopen.
Ik ben eigenlijk meer met creativiteit bezig dan me te richten op commerciële producties. Ik gebruik de nieuwe digitale technieken om in live situaties meer uit de muziek te halen. Ik baal een beetje van de standaard producties omdat er dynamisch niet erg veel mee gebeurd. Niet dat ik iets tegen compressie heb maar je haalt wel de spanning en kleur uit de muziek als je alles maar compressed.
Ik ben nu vooral geintresseerd in mogelijkheden van microffoons en speakers. Ik wil bijvoorbeeld digitale tracks analoog door (vooral bas) versterkers te gooien en deze dan weer opnieuw op te nemen. Hiermee kan ik wel vet compressen zonder tegen digitale oversturing aan te lopen en hou ik toch een dynamisch geluid.

Welke Mics bevelen jullie aan? (ik kan ze gewoon huren)

Ps: Ik gebruik eigenlijk alleen Waves Plugins alhoewel ik genoeg andere VST,s bezit. Voor de AW 4416 kan ik een hardwarekaart van waves kopen. Lijkt mij dat ik dan eigenlijk geen pc meer nodig zal hebben.
Leuke spulletjes! En wat betreft je voorkeur voor Waves.. kan me daar volledig bij aansluiten. Heb alleen Waves en Sonnox. (samen ook duur genoeg dus kan me niks meer veroorloven.. haha)

Gigabyte P35 DS3 - Intel Q6600 - 2GB PC6400 C4 - Club3D 8800GTS320 - 2x Samsung 205BW - EMU 1820

Reg. datum: 15 september 2002

quote:
Marando schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 16:26:
[...]

Leuke spulletjes! En wat betreft je voorkeur voor Waves.. kan me daar volledig bij aansluiten. Heb alleen Waves en Sonnox. (samen ook duur genoeg dus kan me niks meer veroorloven.. haha)
Wat gebruik je van sonnox?

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Reg. datum: 10 juni 2004

even ter introductie

ben ongeveer 6 jaar bezig met muziek productie en sinds een jaar het naar een hoger level te duwen

Set-up
- Yamaha MO8 88 gewogen toetsen workstation
- MOTU 828 MKII interface
- ADAM A7 nearfield monitoren
- Roland JV-1080 module
- Roland U220 module
- FL5/Wavelab/Audition (enkel voor sequencing/arranging, ben afgestapt van softsynts)

wish list
Korg Triton rack met exp.
een Synth module (zoals de Virus)
nieuwe monitoring
MPC of MV om een te proberen of het prettiger werkt dan midi sequencing met pc
condensator mic, waarschijnlijk de Rode NT2a

muziekstijlen: Pop, Hiphop, R&B

EDIT: als mensen nog tips hebben voor budget (ocassion) modules tot 200 euro met lekker veel bright pads en/of synth leads let me know!!! 8)

noplayer wijzigde dit bericht 30-03-2008 13:18 (11%)

Reg. datum: 10 juni 2004

topic up

noplayer wijzigde dit bericht 05-04-2008 13:29 (60%)

«zo niet, dan toch»

quote:
Is niet nodig hoor. Die wordt altijd wel gevonden als er een update is. ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Muziekje?

quote:
merlin_33 schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 21:13:
[...]

Wat gebruik je van sonnox?
  • Sonnox Limiter (uiteindelijk vind ik deze altijd lekkerder klinken dan de Waves L3)
  • Sonnox Inflator (gebruik ik altijd subtiel op vooral vocalen, beat en eventueel op eindmix)
  • Sonnox Reverb (goeie reverb maar gebruik ook nog wel vaak de Rverb van Waves, maar dat komt omdat ik die gewoon al 2 jaar erg vaak gebruik en daar erg lekkere presets mee heb gemaakt en uit gemak die dan toch vaak weer selecteer.. ik werk gewoon graag met eigen gemaakte presets/templates als starting point.)
Ik heb wel alle Sonnox plugins gekocht destijds omdat ik ze op die manier voor een erg schappelijke prijs kon krijgen.. (had iets van 40% korting als ik de hele bundel kocht) maar uiteindelijk heb ik de compressor en EQ vrijwel nooit gebruikt.. Maarja.. had ik de plugins los gekost zonder de compressor en de EQ was ik vrijwel evenveel kwijt.. dus.. zit er niet zo mee. 8)

Gigabyte P35 DS3 - Intel Q6600 - 2GB PC6400 C4 - Club3D 8800GTS320 - 2x Samsung 205BW - EMU 1820

Muziekje?

quote:
noplayer schreef op zondag 30 maart 2008 @ 13:14:
even ter introductie

ben ongeveer 6 jaar bezig met muziek productie en sinds een jaar het naar een hoger level te duwen

Set-up
- Yamaha MO8 88 gewogen toetsen workstation
- MOTU 828 MKII interface
- ADAM A7 nearfield monitoren
- Roland JV-1080 module
- Roland U220 module
- FL5/Wavelab/Audition (enkel voor sequencing/arranging, ben afgestapt van softsynts)

wish list
Korg Triton rack met exp.
een Synth module (zoals de Virus)
nieuwe monitoring
MPC of MV om een te proberen of het prettiger werkt dan midi sequencing met pc
condensator mic, waarschijnlijk de Rode NT2a

muziekstijlen: Pop, Hiphop, R&B

EDIT: als mensen nog tips hebben voor budget (ocassion) modules tot 200 euro met lekker veel bright pads en/of synth leads let me know!!! 8)
Mooi spul heb je staan!

Maar waarom ben je volledig afgestapt van softsynths? Heb je dit gedaan vanwege de kwaliteit of heb je hier een andere reden voor?

I'm French...et alors?!?
Reg. datum: 16 juli 2001

Beetje vervelend moment voor mij om te zeggen. Maar ik ga voor minstens een week van het forum hier. Er zijn 2 assistenten bij ons weg gegaan door een betere aanbod van een groter (nog niet tenoemen) opname studio in hier Parijs. Best zware slag voor ons nu dat het drukste moment van het jaar is aangebroken sinds een maand. Ik moet helaas mijn samen werking met Les en andere op een laag pitje zetten kerel. Helaas, we moeten nu echt alle zeilen bij zetten.
Ik hoop dat ik nog wel binnenkort hier nog een thuisprojectje kan neer plempen, maar dat zal moeilijk zijn.
Verder voor de rest idd mooi spul hier boven :) , en jah waarom eigenlijk van softsynth's afgestapt omdat het teveel en onoverzichtelijk en cpu vreten werd of toch meer voor de "echte" feelingen willen gaan?

-= G P P =-

Muziekje?

quote:
Mauce schreef op woensdag 16 april 2008 @ 12:37:
Beetje vervelend moment voor mij om te zeggen. Maar ik ga voor minstens een week van het forum hier. Er zijn 2 assistenten bij ons weg gegaan door een betere aanbod van een groter (nog niet tenoemen) opname studio in hier Parijs. Best zware slag voor ons nu dat het drukste moment van het jaar is aangebroken sinds een maand. Ik moet helaas mijn samen werking met Les en andere op een laag pitje zetten kerel. Helaas, we moeten nu echt alle zeilen bij zetten.
Ik hoop dat ik nog wel binnenkort hier nog een thuisprojectje kan neer plempen, maar dat zal moeilijk zijn.
Verder voor de rest idd mooi spul hier boven :) , en jah waarom eigenlijk van softsynth's afgestapt omdat het teveel en onoverzichtelijk en cpu vreten werd of toch meer voor de "echte" feelingen willen gaan?
Zo, dat klintk inderdaad alsof het erg druk gaat worden! Zat je maar in de buurt, dan zou ik zo van baan willen wisselen.. (of ik er uberhaupt geschikt voor ben even buiten beschouwing gelaten..)

Het is wel mijn droom, om ooit in een studio te werken.. (voor iemand, of voor mezelf.. beide lijkt me vet!)

Ik ga trouwens de "studio" induiken komende week om alle nummers van Ricardo opnieuw te mixen/masteren.. Heb veel geleerd de laatste tijd dus heb er vertrouwen in dat ik de nummers wel ietsje beter kan laten klinken!! Ik zit alleen met een dilemma. Ricardo (de zanger en tevens goeie vriend van me) wil heel veel reverb over zijn vocalen, terwijl ik juist met weinig reverb werk het liefst.

Wat is jullie mening van veel reverb over vocalen?? Misschien dat als jullie allemaal negatief zijn, dat ik Ricardo kan overtuigen. (hij leest deze thread ook wel eens.. hehe) >:)

I'm French...et alors?!?

Pfffff dat is puur smaak en wat voor je sound wilt opzoeken. Trouwens ik moest jouw nog een email terug sturen, maar ben compleet je vergeten :o :( sorry kerel (neem toch contact met met me op: mauricevogt AT mac DOT com en we praten als ik wat minder druk hebben).

O jah reverb... Wat vele zangers horen of willen horen is een "soort" echo effect die zeg maar heel rustig uitfade in het laag. Dit kan je meestal door platereverb+gate bereiken met een beetje delay natuurlijk. Al moet ik je zeggen dat het toevoegen en bewerken van de zang heel heel moeilijk is en waar je veel heel veel moet gaan uitproberen. Ik heb het na 8jaar nog steeds niet "echt" onder de knie, gelukkig Patrice wel (mede-eigenaar) en ook veel meer verstand dan mij.
Prioriteit nr 1. Neem de zang zo "dood" mogelijk op kwa akoestieke mogelijkheid.
Nr2. Zorg voor een goeie Reverb(plate) plugin, vaak zijn standaard plugins in DAW's niet geschikt voor vocalen en akoestieke gitaren. Betere plugins kwa reverb kan je bij Waves, PSP 84 (in van me favo delay's). Verder gewoon goed zoeken ;) en demo's proberen (ik kijk nog wel in onze software biblio).
Nr3. Probeer de vocal track door verschillende bussen tehalen, op die bussen zit je reverb / gate / delay, zo kan je afhankelijk alles kwa volume en panning bewerken in detail en niet zo van ik kwak gewoon op de track als een patatje met :P.
OF
Je moet een erg goeie preset in je DAW hebben voor op je track dat het gewoon in 1keer klopt.

Succes, als je meer vragen hebt hoor ik het hier wel of via de meel.

PS: Nog klinke tip, speel op de reverb track met de polariteit en luister je mix af en toe met de koptelefoon.

-= G P P =-

«zo niet, dan toch»

Veel reverb over de stemmen deden ze in de jaren '80.

Ben ik dan duidelijk genoeg? ;)

edit:

Maar met PSP plugs kun je inderdaad wel heel erg veel. ;)

Ome_Les wijzigde dit bericht 24-04-2008 10:29 (30%)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Muziekje?

quote:
Ome_Les schreef op donderdag 24 april 2008 @ 10:28:
Veel reverb over de stemmen deden ze in de jaren '80.

Ben ik dan duidelijk genoeg? ;)

edit:

Maar met PSP plugs kun je inderdaad wel heel erg veel. ;)
Helemaal mee eens, vroeger waren de vocals echt aan het zwemmen in de reverb! :+

«zo niet, dan toch»

Ook een van die dingen waarom ik nooit helemaal verzot ben op de voicebox vocals. ;)

Muziekje?

quote:
He man! Thanks for the tips!

Ik heb een vocal lead group channel.. Hier zijn het vooral de De-esser/EQ/compressie/exciters/limiter die hun werk doen.. vervolgens gebruik ik FX channels voor reverb en delay + reverb.. (vind het lekker om wat reverb op de delay te gooien..) Tevens heb ik er vaak nog een EQ achteraan, zodat ik lekker de reverb en delay kan bewerken qua sound.. (cut het hoogste en laagste er altijd wel uit, omdat ik reverb tails met veel hoog irritant vind, en reverb met teveel laag vind ik juist weer rommelig klinken.

Maarja.. mijn eigen voorkeur gaat uit naar een echt intieme vocal met een subtiele korte delay met daarop een subtiele roomreverb..

Oh en wat plugins betreft, naast de standaard reverb uit Cubase 4 heb ik Waves Rverb en Sonnox Reverb. Vind ze beide erg goed en vullen elkaar goed aan! (ben alleen de Rverb zo gewend dat ik die meestal gebruik.)

Die tip van de polariteit ga ik zeker eens uitproberen!

Muziekje?

quote:
Ome_Les schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:07:
Ook een van die dingen waarom ik nooit helemaal verzot ben op de voicebox vocals. ;)
Voicebox vocals?

«zo niet, dan toch»

quote:
"Cher- If you believe in love" en alle clonen hiervan. :')

I'm French...et alors?!?

quote:
Ome_Les schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:10:
[...]

"Cher- If you believe in love" en alle clonen hiervan. :')
Dat is autotune on voice kerel, iets heel anders dan reverb. Door het overmatig herstel/verkrachting van toonhoogte krijg je dit effect. Kan soms leuk werken... meestal is het gewoon brak.

-= G P P =-

You! Cake or Death?
Reg. datum: 14 april 2002

Setupje fink veranderd hier!
weg: Electribe EA-1 en Er-1, MicroKontrol, Ms-20 controller

in de plaats: Electribe ESX-1, Alesis Ion, Waldorf Pulse, Novation Nova _O_

What's the point of having an Internet connection if you're not using it to look up weird, fucked-up pictures of dirty sex you'd never have yourself?

«zo niet, dan toch»

quote:
Mauce schreef op donderdag 24 april 2008 @ 23:28:
[...]

Dat is autotune on voice kerel, iets heel anders dan reverb. Door het overmatig herstel/verkrachting van toonhoogte krijg je dit effect. Kan soms leuk werken... meestal is het gewoon brak.
Tja.. Zou zo maar eens kunnen... Ik weet wel dat dit destijds in mijn vriendenkring voicebox vocals werden genoemd aangezien het klonk alsof het uit een dossje kwam i.p.v. een mens.

Maareuh, iig thanks.. Riley heeft het flesje weer naar binnen, dus ik ben ook weer pitten.

Latortjieeeee!

Reg. datum: 23 oktober 2000

Lang geleden dat ik hier ook gepost heb.
Zie ook wel wat bekende namen.

Ondertussen ea veranderd in m'n setup. Veel bijgekomen. Misschien aso om dat hier te posten.
Maar een mix van hard en soft met als voornaamste wapen Cubase 4.
Doe nu ook veel parttime mastering en geef ook cursussen mastering. Dat is gewoon lachen.
Nationale en internationale produkties verzorgd die ook nog eens de charts haalden.
En af en toe wat reviews voor softsynthforum.nl waar je dan met leuke software mag spelen.

Muziekje?

quote:
wouter veltmaat schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 12:17:
Lang geleden dat ik hier ook gepost heb.
Zie ook wel wat bekende namen.

Ondertussen ea veranderd in m'n setup. Veel bijgekomen. Misschien aso om dat hier te posten.
Maar een mix van hard en soft met als voornaamste wapen Cubase 4.
Doe nu ook veel parttime mastering en geef ook cursussen mastering. Dat is gewoon lachen.
Nationale en internationale produkties verzorgd die ook nog eens de charts haalden.
En af en toe wat reviews voor softsynthforum.nl waar je dan met leuke software mag spelen.
He man. Klinkt goed! Lijkt me geweldig om op een gegeven moment tracks te mixen en/of masteren die de charts halen. Momenteel spendeer ik vooral veel energie in mixen van tracks. Het masteren doe ik er bij omdat het de tracks wat lekkerder maakt.. maarja, het is niet zo goed als bij een prof natuurlijk! (maar ben wel blij met het resultaat.. hehe)

Volgende week duik ik de "studio" in om heel veel tracks qua mix/master te vebeteren.. beetje signature sound moet ik er aan mee geven, aldus de opdrachtgever.. (= goeie vriend.. hehe) Als dat af is komen ze onderandere op i-tunes.. Als ik het af heb geef ik jullie wel de kans om het te beluisteren (en bekritiseren natuurlijk).. if you like.. 8)

«zo niet, dan toch»

Hey, ben altijd wel game voor een pre-listen! :D

I'm French...et alors?!?

Count me in. En tjah iets masteren/mixxen en dat het chart-material is... Dan moet je echt aan heel wat regels gaan houden. Het moet goed klinken op een hifi systeem van 15.000euro (om even te overdrijven) en op een simpel philipssetje a 100euro (daarom naast mijn monitors zo goedkoop setje voor A/B vergelijking).
Vandaag is het champagne dag bij ons in de studio, ondanks de t*rringdrukte. We hebben een oude gitaarist van "telephone" (Oude franse rockformatie genre Golden Earing, H.brood) binnen gehaald voor een nieuwe "mini"-cd (6tracks) die in november op de franse markt komt. Over ongeveer 2maand duikt hij met ons de studio in om te produceren, nummers schrijven en opnemen.
Verder zal ik heel graag weer dingen van jullie horen :) Ik zie dat het topic weer beetje in de lift zit en wil dat beetje zo houden, elke dag a 3dagen wat te posten van hoe en wat het allemaal gaat. Zelf baal ik zelf als een sterker dat ik nooit materiaal wat wij in de studio maken hier kan posten want dan heb ik direct de SECAM op de dak.
Bref ik ga weer verder met wat homeprojects want het is weer heeeerlijk weekend hier in parijs, volop zon en dat geeft altijd goeie spirit to mix :) . "Walk like a men" staat op het lijstje en wat prive stuff.

-= G P P =-

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: