Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
kleefding schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:38:
Zijn er hier nog meer mensen met robeco smart energy fund? Ik wil graag weten wate jullie hierover denken.

Hij lijkt het vooralsnog goed te doen.
Als je het SAM Smart energy via Robeco bedoelt, dan heb ik daar wel hoge verwachtingen van.

In eerste instantie ingestapt met een mooi rendement, daarna bijgekocht.

http://customer.morningst....x%3d30%26submit_o.y%3d14

Het beleggingsdoel van het fonds, spreekt mij zeer aan.

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
De_Bastaard schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 14:04:
Ik ben benieuwd wat OBAM mij volgend jaar gaat brengen :) Ben pas begin deze maand begonnen met beleggen, dus ben zeer benieuwd :)
Ik hoop dat het goed voor je uitpakt, maar ik ben afgelopen week voor een deel uitgestapt. Hierbij heb ik wel juist het relatieve gewicht van een fonds als OBAM behouden, omdat deze fondsen het ook in slechte perioden vaak goed doen (vergeleken bij andere fondsen).

Indices en koersen zitten dicht tegen hun top aan (AEX 90%, Fortis OBAM 90%, Dow Jones 95%), terwijl economien en markten vol met risico's zitten. * Rukapul is niet zo positief gestemd voor 2008.

Ik zit momenteel te overwegen om in AMD te stappen. Nu heb ik in het verleden wel wat ervaring opgedaan met beleggen, maar dat was voornamelijk in fondsen in NL. Nu vroeg ik me dus nog af of er dingen zijn die anders en dus belangrijk zijn om te weten als ik op de NYSE ga beleggen.

quote:
Robkazoe schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 14:37:
Een subtiel kickje voor deze topic. Hoe hebben de beleggende tweakers het er dit jaar vanaf gebracht? Hebben mensen nog goed in kunnen spelen op de zwakke dollar, hoge olieprijs, opkomende markten of overnames? En hoe was het redenement?
Het viel me nog wel mee...paar keer flink onderuit gegaan maar op bepaalde momenten ook wel verstandig winst gepakt en daardoor het jaar vrij goed afgesloten. Verder goed gescoord op ABN Amro dat ik voor een koopje oppikte toen er even twijfel was of het allemaal wel door zou gaan. Anderzijds doet de obligatiemarkt het brak (hoewel dat voor mij niet boeit omdat ik ze af laat lopen en koersverliezen dus niet ter zake doen) en is vastgoed hopeloos en dat drukt de redelijk goede resultaten op aandelen nogal.

Aandelen: +7,5% (incl. ongerealiseerd koersresultaat)
Obligaties: +2,9% (excl. ongerealiseerd koersresultaat)
Vastgoed: -16,8% (incl. ongerealiseerd koersresultaat)
Opties: +1,9%

Gemiddeld over de hele portefeuille 5,1%, dus in ieder geval beter dan de AEX maar minder dan mijn doel van 7% op jaarbasis.

'Cause we'd find our way home like we always do
Funny how the time flies in our youth
But with darkness approaching, we will all grow close
In that place we call heaven but for now, we'll just call it home

Reg. datum: 05 februari 2007

quote:
flipjevandejam schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 16:11:
Ik zit momenteel te overwegen om in AMD te stappen. Nu heb ik in het verleden wel wat ervaring opgedaan met beleggen, maar dat was voornamelijk in fondsen in NL. Nu vroeg ik me dus nog af of er dingen zijn die anders en dus belangrijk zijn om te weten als ik op de NYSE ga beleggen.
Het is niet zo dat aandelen die op hun 52wk low staan dat dat koopjes zijn. Ik zou er mee oppassen en een gebroken aandeel van een gezond bedrijf zoeken. AMD is een zeer ongezond aandeel van een zo mogelijk nog ongezonder bedrijf. De financiën zijn verschrikkelijk en de CEO kreeg net een loonsverhoging terwijl hij gaat bezuinigen op R&D. Intel stelt al producten uit omdat AMD op zich laat wachten (daardoor kan Intel mogelijk een enorme voorraad aanleggen en veel sneller overschakelen naar een moderner productieproces).

Nuja, ik heb ook met dat idee geflirt (om precies te zijn vorige week, toen stonden ze nog 8 :P) maar daarvoor moet 't eerst nog wat lager staan en moeten de vooruitzichten ten minste een beetje oké zijn. Op die manier mis je misschien de grote sprong omhoog als 't omslaat maar loop je minder kans om je geld kwijt te zijn.

In ieder geval, op dit moment lijkt AMD mij echt iets om te vermijden.

quote:
kleefding schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 16:38:
Zijn er hier nog meer mensen met robeco smart energy fund? Ik wil graag weten wate jullie hierover denken.

Hij lijkt het vooralsnog goed te doen.
Olie boven de 100 dollar per vat!
Als je bent ingestapt dan lijk je goed te zitten 8)

quote:
mcstrat schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:36:
[...]

Het is niet zo dat aandelen die op hun 52wk low staan dat dat koopjes zijn. Ik zou er mee oppassen en een gebroken aandeel van een gezond bedrijf zoeken. AMD is een zeer ongezond aandeel van een zo mogelijk nog ongezonder bedrijf. De financiën zijn verschrikkelijk en de CEO kreeg net een loonsverhoging terwijl hij gaat bezuinigen op R&D. Intel stelt al producten uit omdat AMD op zich laat wachten (daardoor kan Intel mogelijk een enorme voorraad aanleggen en veel sneller overschakelen naar een moderner productieproces).

Nuja, ik heb ook met dat idee geflirt (om precies te zijn vorige week, toen stonden ze nog 8 :P) maar daarvoor moet 't eerst nog wat lager staan en moeten de vooruitzichten ten minste een beetje oké zijn. Op die manier mis je misschien de grote sprong omhoog als 't omslaat maar loop je minder kans om je geld kwijt te zijn.

In ieder geval, op dit moment lijkt AMD mij echt iets om te vermijden.
Zoals gezegd, ik ben het aan het overwegen, ik ben er nog (lang) niet ingestapt, op welk niveau ik dat wel doe weet ik nog niet helemaal, ik denk rond de 6-6,5 dollar. Verder zit het er dik in dat Ruiz één dezer maanden eruit gegooid wordt en als dat gebeurd schiet het aandeel sowieso omhoog, al was het alleen maar omdat het nu een lagere koers/market cap heeft dan de waarde van de (fysieke) onderdelen op zich.

Verder stap ik er dan in voor de "langere" termijn, dus als de waarde binnen nu en een jaar of misschien 2 eerst nog wat naar beneden gaat ipv. omhoog vind ik dat geen probleem. Verder komt AMD als het nog verder naar beneden gaat (< 5 dollar) volgens mij gewoon bij een aantal bedrijven/investeringsfondsen op het overname lijstje te staan.

Ik hoor graag wat jij/jullie er van vinden.

IconHype begon met mijn Icoon!

Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt. Om mezelf maar gelijk van het grote gevaar met Lose everything of win it all te voorkomen, heb ik me aangemeld bij de rabobank (goh :P ). Ik heb eens voor de grap een inleg van 200 euro gekozen, met een looptijd van maximaal een jaar, met een 5% win/lose kans. Gewoon even om te kijken. Ook was er de optie om eens in de zoveel tijd 'dividend' uit te worden betaald, in either aandelen of contanten. Beide klinkt aantrekkelijk, zeker het aandelen gedeelte. Je vergroot je kansen met aandelen, en je vermogen wordt ook ietsjes groter. Nu stelt 200 euro niets voor, maar ik moet toch ergens beginnen dacht ik zo :P

Ik zal het topic eens in de gaten houden, alsmede de beurs zelf. De nasdaq enzo.. Interesant. :P

Tijdelijk Mailaccountje? en mijn portfolio kan ook niet ontbreken he....

La Marmotte

Met 200 euro lijkt me de Rabobank toch niet echt de ideale bank. Je zit vast een veel te hoge transactiekosten in relatie tot je vermogen. Je betaald zo meer dan 10 euro voor een transactie wat je dan alweer moet goedmaken met meer dan 5% rendement op je aandeel. En dan komt er ook nog eens de verkoop bij. Al moet al moet je dan meer dan 10% maken om uit je kosten te komen.

Paul Rusesabagina: If I give a businessman 10,000 francs, what does that matter to him? He is rich. But, if I give him a Cohiba cigar straight from Havana, Cuba. Hey, that is style, Dube.

Reg. datum: 25 augustus 2003

quote:
lism schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 03:23:
Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt. Om mezelf maar gelijk van het grote gevaar met Lose everything of win it all te voorkomen, heb ik me aangemeld bij de rabobank (goh :P ). Ik heb eens voor de grap een inleg van 200 euro gekozen, met een looptijd van maximaal een jaar, met een 5% win/lose kans. Gewoon even om te kijken. Ook was er de optie om eens in de zoveel tijd 'dividend' uit te worden betaald, in either aandelen of contanten. Beide klinkt aantrekkelijk, zeker het aandelen gedeelte. Je vergroot je kansen met aandelen, en je vermogen wordt ook ietsjes groter. Nu stelt 200 euro niets voor, maar ik moet toch ergens beginnen dacht ik zo :P

Ik zal het topic eens in de gaten houden, alsmede de beurs zelf. De nasdaq enzo.. Interesant. :P
"Aangemeld" bij de Rabobank? Wat bedoel je precies? Heb je aandelen gekocht of een beleggingsfondsje? Sowieso is 200 euro inderdaad veel te weinig om mee te beleggen - de kosten drukken te zwaar.

quote:
lism schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 03:23:
Om als compleete noob kwam ik ineens op het idee om ook eens te gaan lezen wat beleggen nu precies inhoudt.
Ik zelf ben ook pas begonnen met beleggen (3 weken geleden). Ik heb veel gehad aan het boek beleggen voor dummies dat ik voor kerst heb gekregen. Niet zozeer dat er precies in staat waar je je geld op moet inleggen, of überhaupt hoe brokersites werken. Het boek is meer om alle kreten die je tegen gaat komen eens duidelijk uitgelegd te krijgen. Ook worden de verschillende mogelijkheden met elkaar vergeleken zodat je goed kan zien wat voor jou een leuke optie is. Alle kennis is tenslotte mee genomen.

Just my 2 cents ... from one noob to another ;)

Al met al, succes in de beleggingswereld

Just started ... check www.startendbelegger.nl voor mijn actuele rendement

Oeff, die aanstaande Amerikaanse recessie/crisis maakt het nou niet echt bepaald aantrekkelijker om te gaan beleggen aldaar, wat jullie?

quote:
flipjevandejam schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:12:
[...]

Zoals gezegd, ik ben het aan het overwegen, ik ben er nog (lang) niet ingestapt, op welk niveau ik dat wel doe weet ik nog niet helemaal, ik denk rond de 6-6,5 dollar.
Snel kopen dan :) Ging sneller dan verwacht...
AMD 6.14 -0.63 (-9.31%) 3.41B

Het is wel weer huilen met de pet op. AEX 1,6% lager gesloten op 500 punten, de Nasdaq staat op dit moment 3% in de min.

quote:
cas.fm schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:13:
Het is wel weer huilen met de pet op. AEX 1,6% lager gesloten op 500 punten, de Nasdaq staat op dit moment 3% in de min.
Ik heb anders weer is een keer een goede dag achter de rug gehad. Fugro sloot 2,6 procent hoger (heeft op 4 procent hoger gestaan maar toch) en tegenover de hele midkap en aex sloot hij 4 procent hoger dus dat was wel mooi. Mocht ook wel want het aandeel liep na de bodem van 480 van de AEX nou niet echt mee omhoog. Fortis OBAM ging met 0,4 procent omhoog (maar die zal maandag de klap wel krijgen) en mijn BRIC Infrastructuur certifcaat had 1,1 procent rendement.

Nasdaq staat er vandaag erg beroerd voor. Al twee dagen op rij dat technologie het niet helemaal lekker doet.

hmm, Intel (intc) Asml en AMD staan aardig in de min, beursjes laag, klein dipje. Hoe laag kan alleen die AMD gaan? Ik volg het aandeel al een tijdje vanaf dat het rond de ¤14 zweefde en ik dacht: 'hmm, als die naar de ¤12 gaat wil ik ook wel wat kopen'.

Nu ligt dat ding een paar dagen terug nog rond de ¤8-9 en blijft maar zakken. Vandaag bijna 10% lager, pfff. Alleen al hierom vind ik het naar om te gaan starten met aandelen. Laffe zak dat ik ben... Ik had gewoon moeten kopen toen ze op ¤6.66 stonden :p en afwachten maar.

AMD is een bedrijf dat al vaker rake klappen heeft gekregen, het heeft toekomstplannen kenbaar gemaakt, krijgt wellicht een dikke subsidie in New York voor een nieuwe basis/fab. Dit gaat toch wel weer naar de ¤20 of hoger? Toch? Of is het echt stervende? Lastig lastig.

Nou, 'niet helemaal lekker' is wel een eufemisme voor de Nasdaq. 3,77% (bijna 100 punten) in één dag eraf, wanneer is dat voor het laatst voorgekomen? De dow doet het met -2% ook niet echt lekker.

Ik zou met 200 euro te besteden niet aan aandelen gaan handelen, dan moet je aankochte aandeel al heel snel heel veel stijgen wil je je kosten eruit halen! Zijn beleggingsfondsen niets voor jou :?

Mijn Website! :)
Eos 400D en wat lenzen, blabla

quote:
cas.fm schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 18:57:
[...]

Maar je spreiding wel :+ Mooi rendement over je aandelen, en ook overall heel behoorlijk.
Uiteindelijk is het nog ruim een procent meer geworden. Hierbij moet ik zeggen dat het cijfers bij benadering zijn, want door het instappen en uitstappen gedurende het jaar is het berekenen van het gemiddelde rendement wat lastig. Ik normaliseer het zo goed mogelijk door de winst te delen door ca. het gemiddeld ingelegd vermogen door het jaar heen.

In tegenstelling tot bv. Daniel houd ik het rendement van vastrentende waarden niet bij. Obligaties doe ik niet aan tot op heden, omdat het extra risico bovenop spaarrekeningen zich nauwelijks vertaalt in extra rendement.
quote:
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 01:18:
[...]

Als je het SAM Smart energy via Robeco bedoelt, dan heb ik daar wel hoge verwachtingen van.

In eerste instantie ingestapt met een mooi rendement, daarna bijgekocht.

http://customer.morningst....x%3d30%26submit_o.y%3d14

Het beleggingsdoel van het fonds, spreekt mij zeer aan.
Afgaande op Morningstar is het een goed fonds: 5 sterren en een lage standaarddeviatie. Wat me echter in negatieve zin opvalt is dat voor 2006 de performance van het fonds zwaar onder de aangegeven benchmark heeft gepresteerd en het in de 5 jaars rendementscijfers in de categorie energie ook niet goed scoort. Daarom vraag ik me wel af of dit het beste fonds in de energiesector is.
quote:
flipjevandejam schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:09:
Oeff, die aanstaande Amerikaanse recessie/crisis maakt het nou niet echt bepaald aantrekkelijker om te gaan beleggen aldaar, wat jullie?
Nope (vorig jaar ook al niet trouwens) en daar heb ik dan ook rekening mee gehouden met de verdeling door de VS relatief aan de omvang van de economie te onderwegen:
• Noord-Amerika 14.5%
• Centraal & Latijns Amerika 7.8%
• Verenigd Koninkrijk 3.5%
• West Europa - Euro 18.1%
• West Europa - Niet Euro 5.8%
• Emerging Europa 12.5%
• Afrika 2.0%
• Japan 3.7%
• Australazië 1.7%
• Emerging 4 Tigers 14.9%
• Emerging Azië - Exclusief 4 Tigers 13.8%
Zuid-Amerika en Afrika wil ik nog wat uitbreiden.

Sowieso tracht ik te spreiden. De verdeling van januari 2007 (2006):
Largecaps 41% (57%)
Smallcaps 10% (11%)
Emerging 35% (18%)
Vastgoed 14% (14%)

Eigenlijk wil ik nog een positie innemen in de mining, grondstoffen, edelmetelen markt, maar die is m.i. zo gehypt inmiddels dat ik eerst een terugval wil zien.
quote:
darkcarlaza schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 20:42:
Nu ligt dat ding een paar dagen terug nog rond de ¤8-9 en blijft maar zakken. Vandaag bijna 10% lager, pfff. Alleen al hierom vind ik het naar om te gaan starten met aandelen. Laffe zak dat ik ben... Ik had gewoon moeten kopen toen ze op ¤6.66 stonden :p en afwachten maar.
Zo kom je er inderdaad niet. Een tip die ik zelf ben gaan hanteren: documenteer je marktvisie, strategie en de geplande actie + conditie. Wanneer de conditie zich voordoet voer je de actie uit zonder weer te gaan twijfelen, tenzij de markt natuurlijk enorm veranderd is, maar dat had je dan al moeten verwerken. Op mijn lijstje staat (gefaseerd) bijkopen wanneer er een dip van minimaal 10% plaatsvindt :P Op die wijze heb ik ook op tijd mijn winst in China afgeroomd, terwijl ik het anders waarschijnlijk had laten staan.

Ik ben ook een laffe belegger in zekere zin: alleen fondsen en geen individuele aandelen. Wanneer je echter er al wat geld in hebt zitten (met wat winst bij voorkeur) dan krijg je er ook minder moeite mee om af en toe wat te proberen en bv bij een daling snel wat te kopen (bv afgelopen jaar dipje Turkije vanwege politieke crisis, dipje wereldwijd en dipje China, etc.; 't eindeloze dipje dat vastgoed en smallcaps heet vergeet ik liever :+)

De markt lijkt vandaag wat negatief gestemd...

http://tweakers.net/ext/f/AL4veZLs4ZF2AdTuUQ2wFMPw/full.png

De AEX en Philips in het bijzonder gaat ook lekker. Ik heb nooit een positie in individuele aandelen behalve nu door conversie van enkele obligaties. In december nog kunnen cashen tegen 30,80, maar nu staat de koers op 27,98. Toch 10% rendement foetsie. Ik twijfel tussen m'n verlies nemen of de jaarcijffers afwachten, of van beide een beetje.

Op zoek naar nieuwe ondertitel

Wat betreft obligaties. Heb ik het goed dat het op dit moment weinig zin heeft om in (NL-)staatsobligaties te beleggen? De 10-jaars staatslening staat momenteel op 4,21%, terwijl je bij een 10-jaars deposito van bijvoorbeeld SNS-bank 4,5% krijgt.

* Humanity has left IRC (Excess Flood)
Team ColdFusion | Specs: Computers - Home Theater

Zonder ook maar iets met zekerheid te kunnen stellen door mijn beperkte kennis van obligaties: welke obligatie aantrekkelijk is in een specifieke situatie hangt van de eisen af zoals zekerheid en flexibiliteit. De overheid is betrouwbaarder dan de SNS-bank wat het verschil in rente kan bepalen. Een staatslening kun je afaik doorverkopen tussentijds, terwijl je aan de SNS obligatie vast zit voor de gehele looptijd. Etc.

Op zoek naar nieuwe ondertitel

Je hebt gelijk. Wat betrouwbaarheid aangaat: SNS-bank valt wel onder het depositogarantiestelsel, dus zolang je onder de 20000 euro blijft zit dat wel snor. Maar inderdaad de verhandelbaarheid maakt het verschil. Bedankt voor de opheldering!

* Humanity has left IRC (Excess Flood)
Team ColdFusion | Specs: Computers - Home Theater

Pfff ik heb het echt zwaar als caller de laatste tijd..
Zit overnight nog steeds in de tomtom calls (44) en de AX2 calls (497,5)
Hoop echt dat morgen een positieve dag word.

Check mijn replies voor alle wijsheid op aarde....

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws