Reg. datum: 12 januari 2008
[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2
Pagina: 1 2 3 4 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 12 januari 2008
Voor de duidelijkheid. Het gaat om een mini van de generatie 2006.
Originele specs:
Core duo T2300 1,66ghz
120GB 4200RPM schijfje
2x512MB RAM
Upgrade:
Core 2 duo T7600 2,33Ghz
320GB WD Scorpio black edition (7200RPM 16MB)
2x1GB geheugen
Omdat het niet overal duidelijk is wat je nou precies wel of niet in deze mini kan stoppen deel ik even mijn ervaringen.
2GB modules werken. 1x2GB en 1x1/512GB werkt niet. De chipset die op deze mini zit is een 915 chipset (heb het gechecked) en deze ondersteunt volgens mij max 2GB werkgeheugen. Ongeacht of dat single of dual slot is. Ik heb nog niet getest met 2x2GB modules maar aangezien 1x2GB + 1x1Gb ook niet wil werken lijkt het me stug dat 2x2 wel gaat werken.
De mini's van 2007 hebben volgens mij een 945GMS chipset welke wel tot 3GB wil ondersteunen. Dit zijn de mini's die standaard met een C2D cpu werden geleverd.
Betreffende de cpu's. Het snelste wat je momenteel kan krijgen (en wat er ooit op de markt zal komen in dit format) is een T7600 @2,33ghz. CPU's zijn normaal redelijk prijzig maar zijn op ebay tegen mooie prijzen te krijgen (de mijne was incl. verzenden 130 euro). Het gaat om een SocketM cpu Een Cpu met pinnen dus! Vergis je er niet in want er zijn verschillende varianten.
Het installeren is erg simpel als je zelf ooit een pc in elkaar hebt gezet. Het moeilijkste is de behuizing loshalen. Dit levert bijna altijd littekens op, maar deze blijven uit het zicht (de onderkant) Op youtube zijn zat instructie filmpjes te vinden over het hoe en wat aangaande het upgraden van mini's
Nou natuurlijk de cruciale vraag: Is het het waard?
Ja!, voor mij wel
Hitte issues: De TDP van de niet T7600 CPU ligt 2 Watt boven de originele T2300. Ik heb bij het installeren van de cpu het koelelement schoongemaakt en Artic Silver gebruikt als geleidingsmateriaal. De fan van de mini is volgens mij niet significant sneller gaan loeien alhoewel dit onder constante belasting wellicht wel zou kunnen gebeuren. Het aanbrengen van AS5 zal volgens mij ook de nodige graadjes schelen.
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn Tanzania en Malaria Avonturen
Reg. datum: 04 september 2007
strijk wijzigde dit bericht 14-07-2008 09:42 (5%)
Ik gebruik de mini op dit moment nog niet fulltime omdat ik migrerende ben van een vista desktop naar de mini maar momenteel nog moet wachten op wat externe opslag voordat ik fulltime op de mini kan werken en mijn windows desktop de deur uitkan.
Zodra ik full time achter de mini werk kan ik ook de temps monitoren.
MaDLiVe wijzigde dit bericht 14-07-2008 13:44 (6%)
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn Tanzania en Malaria Avonturen
Reg. datum: 16 september 2006
Maar verlies je nu ook het voordeel van dual channel? Anders kan je beter voor 2x 1gb gaan lijkt mij.quote:burne schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:36:
[...]
PhysMem: 383M wired, 1619M active, 962M inactive, 3995M used, 101M free.
(2GHz Core 2 Duo macmini)
maar ook:
Hardware:
Hardware Overview:
Model Name: Mac mini
Model Identifier: Macmini2,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 667 MHz
Boot ROM Version: MM21.009A.B00
SMC Version: 1.19f0
Serial Number: YMXXXXXYL2
Hij _herkent_ dus gewoon 4GB, maar gebruikt er 3.
Waarom zou ik dat verliezen? Ik heb twee exact identieke SIMM's, dus dual-channel, dus de hele 3% winst die dat oplevert.quote:J-Media schreef op maandag 14 juli 2008 @ 14:19:
Maar verlies je nu ook het voordeel van dual channel? Anders kan je beter voor 2x 1gb gaan lijkt mij.
3Gbyte geheugen is een veel betere performance-verbeteraar dan de minieme winst van dual channel, dus unmatched maar meer RAM is altijd te verkiezen boven matched met minder RAM.
Ja, ik zou dat in het begin goed in de gaten houden. De mini is erg voorzichtig met zijn fan. Te voorzichtig zelfs, naar mijn mening. Bij mij loopt bij CPU-intensieve zaken (films recoden van DVD naar iPhone) de cpu temperatuur vaak op tot flink boven de 70 graden. De fan draait dan op een schamele 2500 toeren. Hoger lijkt hij standaard niet te gaan.quote:MaDLiVe schreef op maandag 14 juli 2008 @ 13:43:
Zodra ik full time achter de mini werk kan ik ook de temps monitoren.
Ik gebruik dan smcFanControl om de snelheid van de fan op te schroeven. Dan weet je gelijk ook waarom Apple er zo zuinig met die fan snelheid is, want boven de 3000 toeren wordt het echt een herriebak. Op de maximale 5500 toeren is het net een stofzuiger, dus daar zet ik hem nooit op, ik denk dat dat de levensduur van de fan niet ten goede komt. En bij 3500 toeren komt hij zelfs bij hele zware belasting niet boven de 35 graden uit.
Reg. datum: 16 september 2006
Ok, thx! Dan ga ik een 4GB setje bestellen.quote:burne schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:00:
[...]
Waarom zou ik dat verliezen? Ik heb twee exact identieke SIMM's, dus dual-channel, dus de hele 3% winst die dat oplevert.
3Gbyte geheugen is een veel betere performance-verbeteraar dan de minieme winst van dual channel, dus unmatched maar meer RAM is altijd te verkiezen boven matched met minder RAM.
Voor grafische performance maakt het dual channel gebeuren dus wel iets meer uit dan die 3%quote:burne schreef op maandag 14 juli 2008 @ 15:00:
[...]
Waarom zou ik dat verliezen? Ik heb twee exact identieke SIMM's, dus dual-channel, dus de hele 3% winst die dat oplevert.
Check de benchmarks er maar op na. Als je, dat niet boeit dan ben ik het helemaal met je eens.
Goeie tip! De upgrade is overigens niet helemaal vlekkeloos gegaan. Ik kan schijnbaar niet meer 2 dimm slots tegelijk gebruiken. Hij detecteert helaas niet meer dan 1 module at the same time, deed hij eerst wel maar nu niet meer. Erg vreemd. Dacht eerst dat het geheugen niet goed geseat was maar dat is dus niet het geval. Ik las dat je de mini's soms even moest resetten na een hardware upgrade (zoals bij een pc de cmos resetten). Ik heb helaas geen apple tobo dus heb ook geen flauw idee hoe ik dat zou moeten doen. Iemand een tip?quote:GekkePrutser schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:48:
[...]
Ja, ik zou dat in het begin goed in de gaten houden. De mini is erg voorzichtig met zijn fan. Te voorzichtig zelfs, naar mijn mening. Bij mij loopt bij CPU-intensieve zaken (films recoden van DVD naar iPhone) de cpu temperatuur vaak op tot flink boven de 70 graden. De fan draait dan op een schamele 2500 toeren. Hoger lijkt hij standaard niet te gaan.
Ik gebruik dan smcFanControl om de snelheid van de fan op te schroeven. Dan weet je gelijk ook waarom Apple er zo zuinig met die fan snelheid is, want boven de 3000 toeren wordt het echt een herriebak. Op de maximale 5500 toeren is het net een stofzuiger, dus daar zet ik hem nooit op, ik denk dat dat de levensduur van de fan niet ten goede komt. En bij 3500 toeren komt hij zelfs bij hele zware belasting niet boven de 35 graden uit.
[edit]
Ah het heet dus PRAM en ik kan niet vinden hoe je dit kan resetten zonder apple tobo
[edit2]
Deze kun je dus ook resetten met een knopje dat op het logicboard zit verstopt. En heeft dus niets uitgehaald voor het ramprobleem. Als ik 2 modules gebruik wil mijn mac er maar 1 detecteren. Ik ben nu dus redelijk geforceerd om een 1x2gb module te gebruiken. Dus dual channel gaat niet lukken. Jammer want ik wou eigelijk net weer warcraft 3 gaan spelen (maar voor het grafische gedeelte namelijk wel wat uit). Mocht iemand dit probleem bekend in de oren klinken dan hoor ik dat natuurlijk graag
MaDLiVe wijzigde dit bericht 15-07-2008 13:20 (12%)
Reg. datum: 24 oktober 2000
Weet nog uit de "good old" pc tijd dat je bij een proc upgrade jumper settings (heel oud) of BIOS settings (niet zo oud) moest wijzigen. Hoe gaat dat bij de mini, automatisch?quote:MaDLiVe schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 18:21:
Mijn mini upgrade is klaar!
Voor de duidelijkheid. Het gaat om een mini van de generatie 2006.
Originele specs:
Core duo T2300 1,66ghz
120GB 4200RPM schijfje
2x512MB RAM
Upgrade:
Core 2 duo T7600 2,33Ghz
320GB WD Scorpio black edition (7200RPM 16MB)
2x1GB geheugen
Reg. datum: 11 april 2005
Zoals tegenwoordig bij elke PC gewoon automatischm of anders via een BIOS upgrade, maar dat wordt bij een Mac wat lastigquote:Remko3dl schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:02:
[...]
Weet nog uit de "good old" pc tijd dat je bij een proc upgrade jumper settings (heel oud) of BIOS settings (niet zo oud) moest wijzigen. Hoe gaat dat bij de mini, automatisch?
Ik heb overigens na mijn upgrade even de temperatuur bekeken en die schommelt tussen de 60 en 61 graden met een load van 35% fanspeed is dan 2000 RPM. Ik vind dit wel acceptabel, gezien de Mini meestal alleen maar audio staat te streamen of torrents te downen. HD content wordt er niet op gekeken.
Kan iemand mij even de waarden geven van een 'standaard mini' 1,83Ghz met 1Gb en 80Gb om te kijken wat nu echt het verschil is.
SpoekGTi wijzigde dit bericht 15-07-2008 16:27 (33%)
Reg. datum: 11 april 2005
Reden waarom hij nu 1680x1050 aangeeft heb ik niet, maar ik kan je wel verzekeren dat als je een FullHD panel koopt dat hij 1920x1080 doet, je moet alleen overscan even aan of uitzetten anders vallen er net wat randjes buiten je scherm. Kortom je krijgt wel rondom je beeld een klein zwart balkje.quote:Erwinh schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 20:50:
Tot vandaag had ik mijn Mini core solo aan een CRT televisie hangen. Ik ga morgen een LCD TV kopen (Philips 32PFL9603) en wil dan de Mini aansluiten met een DVI-HDMI kabel. Deze heb ik reeds gekocht en nu ook alvast aangesloten. Zover ik had begrepen kan een Mini een resolutie aan van 1920x1200. Nu log ik echter even in op de computer via schermdelen en zie als max resolutie 1680x1050 staan. Hoe kan dit? Is dit omdat er nog geen monitor/TV aanhangt? Is het überhaupt mogelijk om de Mac Mini op een resolutie van 1920x1080 te zetten? Het zou wel erg jammer zijn als ik dadelijk een mooi full HD scherm heb, maar nog steeds met zwarte balken of geen volledige resolutie kan werken
Reg. datum: 20 juni 2006
Ik ben van plan om mijn G4 Desktop
mee photoshoppen, sites bouwen en lichte video bewerking mee uitvoeren.
Vraag aan jullie heb ik dan genoeg aan de 1gb aan memory? Anders bestel ik er eentje met 2gb en ik wil er gelijk twee externe HD's aankoppelen van elke 500gb. Heeft er iemand ervaring met het swappen van Photoshop naar externe Hd's, ik denk namelijk dat de interne harddisk er niet snel genoeg voor is.
1GB kan opzich wel, maar ik denk dat je toch beter 2GB kan nemen. (Doe 't anders zelf inbouwen, scheelt je 'n hele hoop geld. Heb het zelf ook gedaan en is een koud kunstje.)quote:ChrisKZ schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 10:15:
Hallo,
Ik ben van plan om mijn G4 Desktopin te ruilen voor een instap Mac Mini
. Ik wil er voornamelijk
mee photoshoppen, sites bouwen en lichte video bewerking mee uitvoeren.
Vraag aan jullie heb ik dan genoeg aan de 1gb aan memory? Anders bestel ik er eentje met 2gb en ik wil er gelijk twee externe HD's aankoppelen van elke 500gb. Heeft er iemand ervaring met het swappen van Photoshop naar externe Hd's, ik denk namelijk dat de interne harddisk er niet snel genoeg voor is.
MacBook C2D 1.83GHZ 2GB - iPod Touch 8GB - PowerMod Intel E2180 - ATi HD2600PRO - 1GB - 250GB
Hoe zit het met het mogelijk beschadigen van de behuizing? Heb er namelijk weinig zin in om binnen twee uur naar de garantie te kunnen fluiten?quote:NickvdB schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 12:35:
[...]
1GB kan opzich wel, maar ik denk dat je toch beter 2GB kan nemen. (Doe 't anders zelf inbouwen, scheelt je 'n hele hoop geld. Heb het zelf ook gedaan en is een koud kunstje.)
Verder wil het wel goed. Je moet alleen goed opletten met de schroefjes. Je hebt overal verschillende en je moet er voor zorgen dat je goed onthoudt waar welke vandaan kwam.
Geheugen is niet zo moeilijk. Harde schijf ook niet echt. Proc. dan is dan weer wat moeilijker. Maar geheugen stelt weinig voor.
MacBook C2D 1.83GHZ 2GB - iPod Touch 8GB - PowerMod Intel E2180 - ATi HD2600PRO - 1GB - 250GB
Bedankt! Ga er dit weekend toch maar een bestellen!quote:NickvdB schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:41:
Inderdaad, er zijn Apple Service Manuals en uitvoerige handleidingen te vinden die het hele proces beschrijven/laten zien. google maar eens op "intel mac mini RAM upgrade".
Reg. datum: 14 maart 2006
ik heb de behuizing opengemaakt met een zakmes en een koffielepeltjequote:ChrisKZ schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 13:40:
[...]
Hoe zit het met het mogelijk beschadigen van de behuizing? Heb er namelijk weinig zin in om binnen twee uur naar de garantie te kunnen fluiten?
Garantie vervalt niet (afaik. mogen ze dat nog eens niet, het is gemaakt om te worden geupgrade, no matter what de macwinkel beweert), apple heeft officieel statement gemaakt dat je garantie niet vervalt als je zelf het geheugen gaat upgraden, zolang je maar niets sloopt tijdens het upgraden
Dat houdt dus in dat zolang je niks beschadigd je garantie nog gewoon blijft. Alleen ze kunnen soms wel moeiljk doen als je iets onder garantie wil terug brengen en je zelf iets geupgrade hebt. Dus ik zou het originele geheugen nog wel bewaren tot de grantie vervalt, voor het geval er dus iets gebeurt, dan zou ik dat er weer in zetten en er dan mee terug gaan. Dan weet je zeker dat je nog garantie hebt.quote:[b]
Garantie vervalt niet (afaik. mogen ze dat nog eens niet, het is gemaakt om te worden geupgrade, no matter what de macwinkel beweert), apple heeft officieel statement gemaakt dat je garantie niet vervalt als je zelf het geheugen gaat upgraden, zolang je maar niets sloopt tijdens het upgraden
MaDLiVe wijzigde dit bericht 17-07-2008 15:11 (85%)
Reg. datum: 23 december 2005
Hmm, heb je toevallig ook gevraagd wanneer ze weer binnen kwamen, anders betekent het misschien wel dat de mini daadwerkelijk in augustus wordt geupdatet. al lijkt me niet dat ze de winkel 1 maand zonder voorraad laten zitten.quote:kellhus schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 17:25:
Jammer, ik wilde dit weekend ook een mac mini halen om aan te sluiten op mijn TV, maar het basismodel is bijna overal out of stock. De 2ghz versie dan weer niet, maar ik ga geen 200 euro meer betalen voor zo'n marginale upgrade.
editedquote:polthemol schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 10:01:
[...]
Bron? Dan print ik dat vast uit.
NickvdB wijzigde dit bericht 19-07-2008 13:23 (80%)
Reg. datum: 23 december 2005
Pagina: 1 2 3 4 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 last