quote:
svdvlist2 schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 11:05:
......
Vraag 2: is het mogelijk om met twee harde schijven bijvoorbeeld een raid 1 te hebben van bijvoorbeeld 5 GB, voor alle belangrijke files en verder de rest van de schijven gewoon in niet raid te gebruiken?
Volgens mij kan dit niet. RAID1, RAID 0 of
JBOD single disk zijn de mogelijkheden en geen combinaties hiervan.
Wat voor jou wel een optie kan zijn is JBOD (zou nooit RAID0 nemen, snelheidswinst benut je namelijk niet, maar wel een dubbel risico op dataverlies door die config) en met een grote USB stick eraan waarnaar je al je belangrijke data synchroniseerd. Je kunt natuurlijk ook een kleine USB schijf koppelen. Je kunt dat via de standaard back-up optie (scheduled) draaien.
Een goedkope oplossing en je hebt dan veel ruimte over voor minder belangrijke zaken.
P.S. Het is natuurlijk net wat je belangrijk vindt. Foto's nemen namelijk veel ruimte in, maar die heb ik toch op een RAID1 staan, een USB backup disk (die ik buiten mijn eigen huis opsla) en zet deze ook regelmatig op DVD. Ja 't is allemaal erg dubbel opgelsagen, maar foto's zijn nu eenmaal waardevol. De oplossing met een USB stick is voor mij dus geen optie, maar als je minder waarde hecht aan foto's en je MP3 collectie kan het prima!