[ervaringen] Algemeen bruiloftsfotografie topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.050 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

sapphire

Die-hard pruts0r

helemaal gelijk Simon.
Maar ik vraag me dan af, aangezien je daarvoor wel vaak een flink hoge ISO nodig hebt (iig ik wel op m'n 30D) en krijg je natuurlijk meer ruis. Geen probleem voor kleine pics op een website ofzo maar hoe zit dat met afdrukken ed? Lijkt me namelijk niet fijn als de fotograaf emt een flink hoge ISO heeft geschoten en het bruidspaar wil een foto groot aan de muur en de foto bevat een bak ruis :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

simon schreef op maandag 03 november 2008 @ 08:29:
Meer zorgen dat je 't omgevingslicht laat domineren, hge iso, grote diafragma's, zorgen dat flitser ondersteunend ipv dragend licht wordt.
yep, achteraf vind ik het jammer dat ik naderhand niet nog een geansceneerde een shooting op alleen de bonen heb gedaan. dan had ik ook zeker mijn 30mm 1.4 uit de kast getrokken en de flitser uit gelaten. :'(

en weet dat je natuurlijk ook indirect kan bouncen, doe dat voornamelijk als de oppervlaktes die ik fotografeer veel wit bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Je moet niet angstig zijn voor ruis, juist niet op afdrukken. Dat medium vergeeft je veel. Je moet sowieso proberen de flitser minder dominant te laten zijn, veel bruiloftsfotografen (van 't goede allooi) gebruiken de flitser vooral als er veel licht is..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zeg niet dat ik flitsen feiloos beheers maar sfeer behouden daar heb ik een hoop ing eleerd de laatste maanden (dankje planet neil ;) ).
Maargoed ik ga eens wat test shots maken en afdrukken om te kijken hoe dat gaat emt de ruis, en dan eens m'n oom aankijken of ik een keer een bruiloft met hem mee mag lopen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
sapphire schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:28:
helemaal gelijk Simon.
Maar ik vraag me dan af, aangezien je daarvoor wel vaak een flink hoge ISO nodig hebt (iig ik wel op m'n 30D) en krijg je natuurlijk meer ruis. Geen probleem voor kleine pics op een website ofzo maar hoe zit dat met afdrukken ed? Lijkt me namelijk niet fijn als de fotograaf emt een flink hoge ISO heeft geschoten en het bruidspaar wil een foto groot aan de muur en de foto bevat een bak ruis :(
iso1600 uit je 30D gaat prima op een A3 afdrukje. Desnoods in zwart/wit ;) Print is zo vergevend, net zoals webformaat 600x400 fototjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
sapphire schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:49:
Ik zeg niet dat ik flitsen feiloos beheers maar sfeer behouden daar heb ik een hoop ing eleerd de laatste maanden (dankje planet neil ;) ).
Maargoed ik ga eens wat test shots maken en afdrukken om te kijken hoe dat gaat emt de ruis, en dan eens m'n oom aankijken of ik een keer een bruiloft met hem mee mag lopen :)
Da's altijd een goed plan, kan je allicht een hoop van leren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Melkbus schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 22:38:
Ik geef ze altijd meteen alles op CD/DVD en upload alles voor ze in fullres, heb je nooit meer last van ze :+
Da's ook mijn manier. Ik ben (nog) niet de man die de albums voor ze bakt maar wil ook niet te veel rompslomp hebben van de afdrukken verzorgen/verkopen. Lekker makkelijk alle foto's op dvd in max beschikbare resolutie. Dan kunnen ze ook genieten van alle foto's. Mijn gage gooi ik hierdoor wel een stuk hoger dan ik voor alleen uurprijs zou vragen, omdat ik geen afdrukkosten vraag. Daarnaast raad ik ze aan om ze bij een goede afdruk centrale te laten afdrukken, mede ook vanwege het feit dat die de kleuren afdrukt zoals ik ze bedoelt heb.

En uiteraard bewaar ik de foto's in mijn digitale archief. 100% garanties kun je echter nooit krijgen en geef ik daarom ook niet af. Wel doe ik er zo veel mogelijk aan om risico's (bijv van verlies) tot het minimum te beperken.
BakkerBolletje schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 18:46:
Mijn maat heeft 3 jaar terug op zijn bruiloft ook een fotograaf ingehuurd en waren om eerlijk te zijn vrij brakke foto's, maar goed dat doet er niet zo heel veel toe.
Dit brengt me op een andere vraag;

Hoe zouden jullie je eigen bruiloft het liefste gefotografeerd laten worden? Door een (be)vriend(e)/collega fotograaf, of een andere (goede) fotograaf. Ik zal dit verdomt lastig gaan vinden. Niet dat ik nu in deze situatie zit. Maar je hebt toch wat meer (of een andere) kijk op foto's dan de gemiddelde persoon heeft. Ik zou ofwel een goede vriend vragen die daar geen problemen mee zou hebben om het te doen, ofwel een christelijke fotograaf uitzoeken waar eventueel ook behoorlijk voor betaald dient te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door jules op 03-11-2008 15:07 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Waarom een christelijke fotograaf?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zou het liefst worden gefotografeerd door een fotograaf wiens werk ik ken dat mij bevalt en die ik zou kunnen betalen.

koen: sommige mensen hebben daar idee-en over.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:03

djkooij

voorheen Facemodder

Is spreektaal, zoals ik naar ik mag aannemen wel bij je bekend zal zijn.

@jules: Ik heb zelf een fotograaf gehuurd. Kost wel wat, maar je hebt ook niet de (geringe) kans dat je een bekende aankijkt op zijn/haar prestatie.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Onlangs ben ik een fotografe tegengekomen op een trouwfeest, en ze trok fotos in portret mode 8)7 !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

psychodweep schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:32:
Onlangs ben ik een fotografe tegengekomen op een trouwfeest, en ze trok fotos in portret mode 8)7 !!
? wtf

Het zou raar zijn als ze het niet deed, maar wellicht bedoel jij iets anders dan ik lees?
Je wisselt sowieso om de compositie te maken, dus ja, ook portret stand.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 21:51
djkooij schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:56:
[...]

? wtf

Het zou raar zijn als ze het niet deed, maar wellicht bedoel jij iets anders dan ik lees?
Je wisselt sowieso om de compositie te maken, dus ja, ook portret stand.
Hij bedoelt de auto-portret stand die onder de draaiknop van veel camera's te vinden is ;). Dus ipv manual/Av/Tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

't gaat om 't resultaat toch? Al zou mijn fotograaf in Auto schieten, lekker boeie als de foto's maar goed zijn. Op papier kan toch geen tweaker de exif opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij

djkooij

voorheen Facemodder

Ah :) Dat is wel een beetje merkwaardig idd, zonder RAW zou ik geen plaatjes willen maken en RAW heb je niet in de Portret voorkeuze.
Maar ja, ik heb wel vreemdere dingen gezien ondertussen.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Laatst online: 06-05 21:51
littlejoannes schreef op maandag 03 november 2008 @ 20:14:
't gaat om 't resultaat toch? Al zou mijn fotograaf in Auto schieten, lekker boeie als de foto's maar goed zijn. Op papier kan toch geen tweaker de exif opzoeken.
Sowieso mis je dan inderdaad de raw stand, maar als je alles in de portretstand schiet doe je de foto's gewoon te kort. Je laat veel te veel over aan de camera ipv aan je eigen wensen. Iedere foto blijft zo een gok, zelfs voor een ervaren fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Topicstart is weer een beetje geupdated, mochten er nog meer Tweakers/sters zijn die iets willen toevoegen dan hoor ik het graag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 271777

vraagje: is het done om de foto's van de bruiloft gecropt en wel af te leveren bij het bruidspaar ? dit natuurlijk om de foto's wat interessanter te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:55

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 271777 schreef op zondag 12 april 2009 @ 11:35:
vraagje: is het done om de foto's van de bruiloft gecropt en wel af te leveren bij het bruidspaar ? dit natuurlijk om de foto's wat interessanter te maken
Ligt eraan he, als jij het album maakt kun je tot op zekere hoogte zelf bepalen wat er mee gebeurt. Ik maak altijd een selectie voor het album en maak een grove opzet, dan laat ik het paar dat goedkeuren en als ze nog specifieke verzoeken hebben dan voer ik die door. De bewerking en het croppen van foto's geef ik ze niet al te veel inspraak in. Uit principe doe ik bijvoorbeeld geen sepia.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
mijn mening is ook dat de fotograaf zelf bepaald hoe hij zijn foto's cropped.
Hij bepaald immers zelf ook hoe hij de foto neemt.

Vrijdag heb ik trouwens weer een shoot.
Van mijn jongste zus.
donderdag ga ik even de omgeving afspeuren naar een tulpenveld dat dan nog mooi in bloei staat.
Er zijn hier vrij veel tulpenvelden, dus met wat geluk staat er 1 nog wel wat mooi bij.
Verder hebben we nog wel wat locaties hoor. Maar een tulpenveld lijkt me ook mooi om er nog even bij te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:14

ThunderNet

Flits!

FGA->FGW

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:49
Workflow = Alles wat je doet nadat je een foto hebt gemaakt?

Lijkt me dat je hier bespreekt welke gear je meeneemt, hoe je gaat flitsen etc etc...

FGA loopt een beetje leeg zo....

(en ja, mod maar weg :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:20
GerardHenninger schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:10:
[...]

Workflow = Alles wat je doet nadat je een foto hebt gemaakt?

Lijkt me dat je hier bespreekt welke gear je meeneemt, hoe je gaat flitsen etc etc...

FGA loopt een beetje leeg zo....

(en ja, mod maar weg :P )
Of workflow = Alles hoe je een tot een bepaalde foto komt? Dus inclusief hoe je gaat flitsen en welke gear je gebruikt.

Maar dan blijft er inderdaad weinig voor FGA over. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heeft nog iemand tips voor gekke en grappige bruiloft foto's?
volgende week ga ik voor het eerst een bruiloft vastleggen en de bruid vroeg mij om dergelijke foto's
iemand hier leuke tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:57

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ik zou hen zelf lekker gekke dingen laten doen, maar fotografisch zou ik het clean houden....
Fotografie truucjes als zoomen tijdens een foto etc vind ik al heel snel niet leuk meer om te zien, terwijl hen die lekker gek doen veel langer interessant blijft.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Weer ziet er niet best uit voor mn shoot morgen.
misschien hebben we geluk.
In belgie zou het droog zijn, in NL nat.
wij zitten op de grens.

Ik heb in ieder geval een mooi tulpenveld gevonden dat flink in bloei staat met veel verschillende kleuren.
Inclusief toestemming van de boer om er foto's te nemen,

Mocht het weer echt beroerd worden, hebben we niet echt alternatieve binnen locaties,
Dan doen we de foto's maar op een andere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

M a r c o schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:36:
Weer ziet er niet best uit voor mn shoot morgen.
misschien hebben we geluk.
In belgie zou het droog zijn, in NL nat.
wij zitten op de grens.

Ik heb in ieder geval een mooi tulpenveld gevonden dat flink in bloei staat met veel verschillende kleuren.
Inclusief toestemming van de boer om er foto's te nemen,

Mocht het weer echt beroerd worden, hebben we niet echt alternatieve binnen locaties,
Dan doen we de foto's maar op een andere keer.
foto's op een andere dag maken vind ik niet zo'n strak idee....het mist het magische, ook in de foto's vind ik.

Ik had iets beter voorbereid en een binnen locatie achter de hand gehad...maar goed, mosterd na de maaltijd. Als fotograaf vind ik dat je zulke dingen gewoon moet afvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
we hebben wel 1 binnen locatie, maar dat is niet genoeg voor een hele serie.
daarnaast zijn er hier niet zoveel mogelijkheden.

De "klant" is in dit geval trouwens mijn eigen zus.
De keuze voor een andere dag als het echt in het water loopt is haar keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

M a r c o schreef op donderdag 16 april 2009 @ 22:34:
we hebben wel 1 binnen locatie, maar dat is niet genoeg voor een hele serie.
daarnaast zijn er hier niet zoveel mogelijkheden.

De "klant" is in dit geval trouwens mijn eigen zus.
De keuze voor een andere dag als het echt in het water loopt is haar keuze geweest.
als je zegt waar je zus gaat trouwen dan weten luitjes van hier misschien nog wel geschikte binnenlocaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Omgeving Hulst.
We hebben nog welgeteld 2,5 uur voor we vertrekken.
maar de buienradar ziet er niet best uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
voorlpige planning.
- antiek atelier van mn oom
- tuincentrum life and garden (als ze het daar goed vinden)
- verder buiten
(volgens buienradar kan het vanaf half 12 droog zijn) we hebben tot half 1 voor foto's.

edit: toestemming tuincentrun verkregen, heb even gebeld.

[ Voor 12% gewijzigd door M a r c o op 17-04-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 22:29
Anoniem: 271777 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:24:
heeft nog iemand tips voor gekke en grappige bruiloft foto's?
volgende week ga ik voor het eerst een bruiloft vastleggen en de bruid vroeg mij om dergelijke foto's
iemand hier leuke tips?
Je zou hier eens kunnen kijken voor wat (kleine 80.000 foto's O-) ) inspiratie. Zoals Nomad ook zegt, ik zou niet al te gek gaan doen. Als het bruidspaar grappige foto's wil, is het aan jou om hen grappige dingen te laten doen (regisseren). Je kunt ook attributen meenemen (gitaar, rozenblaadjes enz.). Verder kun je in de nabewerking natuurlijk ook nog een hoop 'grappige' effecten toevoegen. Succes in ieder geval!

[ Voor 24% gewijzigd door Melkbus op 17-04-2009 10:33 . Reden: quote erbij ;) ]

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
tuincentrum was redelijk geslaagd, we zijn wat eerder terug gekomen nu.
nu mn pak aan, en onderweg naar stadhuis nog langs tulpenveld, dan zou het droog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 07:10

Donnie

AKA DonCorleone

We willen resultaten zien hier heh ;)

Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Melkbus schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:32:
[...]

Je zou hier eens kunnen kijken voor wat (kleine 80.000 foto's O-) ) inspiratie. Zoals Nomad ook zegt, ik zou niet al te gek gaan doen. Als het bruidspaar grappige foto's wil, is het aan jou om hen grappige dingen te laten doen (regisseren). Je kunt ook attributen meenemen (gitaar, rozenblaadjes enz.). Verder kun je in de nabewerking natuurlijk ook nog een hoop 'grappige' effecten toevoegen. Succes in ieder geval!
top hier heb ik wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oja nog een noob vraagje:

als ik de witbalans tijdens het fotograferen op de 'juiste' stand zet krijg ik imo wat kille foto's
dit kan toch niet echt de bedoeling zijn mbt bruiloft, of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
schiet RAW!
>:)

[ Voor 21% gewijzigd door abrakadaver op 21-04-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Anoniem: 271777 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:00:
oja nog een noob vraagje:

als ik de witbalans tijdens het fotograferen op de 'juiste' stand zet krijg ik imo wat kille foto's
dit kan toch niet echt de bedoeling zijn mbt bruiloft, of zie ik dit verkeerd?
Wel stom dat je camera niet ziet dat het een bruiloft is! Dus dat zie je zeker niet verkeerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ha-ha-ha
eh....
evengoed bedankt voor je bijdrage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J3roen
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Sjah.. inkoppertje hè. Daarnaast heb je je antwoord al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

donderdag mn 1e mn eerste bruiloft achter de rug als fotograaf. ging helemaal niet slecht !

nu heb ik veel foto's die ik wil croppen maar dan veranderen ze natuurlijk in een andere grootte die met eventueel uitprinten voor moeilijkheden zal zorgen als er voor standaard fotoformaat word gekozen. weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
verhouding instellen bij croppen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Ik leen altijd een extra 5d erbij als ik een bruiloft fotografeer, maar 't toestel wat ik dan mee krijg was op dit moment niet 100% betrouwbaar (sluiterknop deed 't niet altijd even goed) dus kreeg ik een 1d3 en als extra een 24-70L mee. Leuk zou je denken, maar dat viel behoorlijk tegen. Alle voordelen die een 1d heeft tov een 5d zijn (voor mij) niet van toepassing bij een bruiloft. De nadelen echter wel, die combo is echt groot en zwaar en je DOF op 1,25x is toch niet zo mooi als bij FF. Ik ben echt gewend geraakt aan het bereik van m'n lenzen op FF waardoor omschakelen niet zo handig meer is. Dat heb ik toch wel een beetje onderschat. M'n 100mm is bijvoorbeeld voor m'n gevoel net te lang op de 1d (85 is dan beter) waardoor ik af en toe wat te krap uit kwam.
Ohja en een lomp spiegelklap-geluid is ook niet ideaal, op de dag zelf ook geen tijd om te zoeken naar een eventuele silent-mode. Dat van die nadelen wist ik natuurlijk wel, die heb ik met m'n 1d mk1 ook maar ik had gehoopt dat er nog wel wat voordelen aan de laatste nieuwe zouden zitten.
Voor mij de volgende keer dus duidelijk weer een 5d.

Ohja verder ging het fotograferen van de bruiloft gelukkig prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 17:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

ik schiet zelf met een 5d II en een 1d3 als combi; ik vind dat ze elkaar mooi aanvullen. Vvoor bepaalde situaties is de autofocus van de 1d toch wel erg prettig. Het hangt denk ik toch erg af van de manier waarop je werkt, welke lenzen je in je tas hebt zitten, en je eigen persoonlijke voorkeur natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat een 100mm bijv. niet erg praktisch is.

Voor iedereen die wel eens de hele dag (ik heb gisteren een reportage van 12 uur gedaan....pff) aan het schieten is, kan ik de black rapid straps aanraden waarbij je camera niet om je nek hangt maar langs je lichaam. Dat scheelt een boel.

[ Voor 19% gewijzigd door gratis_vodka op 26-04-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik vond een 50D met grip gevuld met NiMh, 430EX en 17-50 toch ook al best zwaar om een hele dag te dragen.
Heb zelfs even gewogen, kwam op 2,35 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274866

M a r c o schreef op zondag 26 april 2009 @ 19:35:
Ik vond een 50D met grip gevuld met NiMh, 430EX en 17-50 toch ook al best zwaar om een hele dag te dragen.
Heb zelfs even gewogen, kwam op 2,35 kg.
Ik heb in Zuid - Afrika 3 weken rondgelopen met een Nikon-Kodak DCS 760 en afwisselend een 70-200 f2.8 en een 35-70 f2.8 zonder neckstrap.

Geloof me, dan is de 50D een pluimpje.

Wat ik wil zeggen is dat voor mij een camera best wel wat mag wegen; zo hou je je lichaam ook nog wat in form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

simon schreef op zondag 26 april 2009 @ 11:11:
verhouding instellen bij croppen?
very noob question:

hoe doe je dit in cs3? ( niet de raws ih speciale raw edit menu maar het croppen van jpg's )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172418

Anoniem: 271777 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 12:42:
[...]

very noob question:

hoe doe je dit in cs3? ( niet de raws ih speciale raw edit menu maar het croppen van jpg's )
Wanneer je de croptool hebt geselecteerd kun je linksbovenin de verhouding/breedte of lengte invullen. Als je bijv. 3 en 2 invoert, de normale DSLR verhouding, blijft je crop dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 17:05

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

en de shift toets ingedrukt houden terwijl je de crop maakt werkt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

danke schone!
3:2 is dus het standaard printformaat voor foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:12
Anoniem: 271777 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:22:
danke schone!
3:2 is dus het standaard printformaat voor foto's?
De meest voorkomende standaard ja. Normale DSLR camera's (en 35mm filmrolletjes) hebben inderdaad een 3:2 verhouding.
Compactcamera's en Olympus dingen werken vaak met 4:3.
Dus het is een beetje afhankelijk van je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 20:07
Zo, erg rustig in dit topic.
Ik wil ook bruiloften gaan schieten en heb voor begin oktober de eerste gepland staan: studentenstel, on a budget, en ik ga het dus ook gratis doen: ik doe ervaring op en zij hebben een gratis fotograaf. Ik heb ze erg duidelijk gemaakt dat ik geen ervaring met bruiloften heb en dat ze daarmee dus een risico lopen.

Qua voorbereidingen ga ik alle locaties langs en maak er wat proeffoto's met het stel (op fietsafstand, dus geen probleem), zorg voor een 2e body en minimaal één erg lichtsterke AF lens (kan 50mm 1.4 AF lenen) en lees ik me goed in :) .

Verder nog veel bruiloftfotografen actief op tweakers?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter_ale
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-03-2023
Ik heb afgelopen vrijdag mijn derde bruiloft gedaan. En je komt er altijd achter dat het apparatuur stuk gaat op de momenten dat je het juist niet kunt gebruiken. De spiegel kwam los in de 5D, wat op zich een bekend probleem is. Overmorgen wordt hij opgehaald en gaat hij naar Techrepair toe.

Zorg altijd voor voldoende backup materiaal als er wat stukgaat.

De foto's zijn verder allemaal goed geslaagd en de reparatie valt onder coulantie. Scheelt dat weer ;)

Canon 5D+6D | 14 F2.8 | 50 F1.4 | 100 F2.8 | 135 F2L | 24-70 F2.8 IS | 120-300 2.8 IS | 70-200 F4L | 1.4+2 TC | 430 EXII | 580 EXII | Fotostudio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Toch jammer dat dit topic niet loopt :)

Kleine kick; sinds mijn post van dik 2 jaar terug heb ik zeven bruiloften geschoten: 1 in 2010, 2 in 2011 en dit jaar 4 en nu al 4 opdrachten voor 2013. Voor mij is het de ideale part-time baan naast mijn reguliere baan waarin ik op vrijdag altijd vrij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37

McMiGHtY

- burp -

Dat klinkt goed :)

Heb een paar weken terug de bruiloft van m'n nicht gefotografeerd, van 7 tot 23 uur bezig geweest, erg warme dag (thankgod for 12 flesjes water in de auto en een AH op de route voor een energy drankje). Had een 70-200 2.8 II gehuurd en een 24-105 f4, de laatste eigenlijk het meest gebruikt en toch wel gemerkt dat je zo'n 70-200 even wat langer moet hebben om is lekker mee te oefenen, en de 24-105 had wel iets korter mogen zijn, nu toch redelijk wat afstand moeten houden.

Was een leuke leerzame dag, met een nicht die de foto's erg mooi vind. Nu nog een fotograaf vinden om is een paar bruiloften als second shooter/assistent mee te lopen om nog meer te leren..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Bruiloften schieten is leuk en dankbaar werk, maar wel enorm zwaar. Onlangs een bruiloft van vrienden meegemaakt. Toch leuk om ook eens anderen aan het werk te zien en tips uit te wisselen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48
Ik heb pas voor vrienden foto's gemaakt op de bruiloft. Was mijn eerste keer, ging opzich wel goed maar heb toch ook nog wel wat punten die ik de volgende keer anders zou doen.

Ik wil de foto's op een leuke manier aan hun geven. Zit nu te kijken naar een leuke dvd hoes/doos of een usb card (creditcard formaat) met opdruk. Een goed hoesje voor een dvd zoeken valt best tegen, het liefst heb ik een mooi kartonnen ontwerp of iets met opdruk. Een custom usb card is makkelijker te vinden maar helaas allemaal vanaf 25 stuks afname :(.

Heeft iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Het is inderdaad zwaar, een hele dag een bruiloft fotograferen, maar het geeft ook zeker voldoening.

Ik merk dat ik mijn 50-150mm 2.8 lens erg weinig gebruik: de 85mm 1.4 van sigma is lang genoeg voor bijna alle situaties waar ik tele nodig heb (heb wel APS-c camera).

De 50mm 1.4 en 30mm 1.4 gebruik ik ook erg vaak, en de 17-50mm 2.8 voor wat meer groothoek.
McMiGHtY schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 08:42:

Was een leuke leerzame dag, met een nicht die de foto's erg mooi vind. Nu nog een fotograaf vinden om is een paar bruiloften als second shooter/assistent mee te lopen om nog meer te leren..
Ik heb nooit meegelopen, eerste bruiloften (2) gratis gedaan en daarmee aan anderen kunnen laten zien wat ik kan. In het begin vooral voor studenten en dergelijke gewerkt maar nu komen er ook luxere bruiloften aan. Mijn prijzen zijn nog wel stuk goedkoper dan de full-time profs maar mijn business-model is ook niet te vergelijken :)

[ Voor 46% gewijzigd door vandermark op 16-09-2012 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Na 6 jaar schieten met m´n dslr en allerlei kleinere opdrachtjes (atheletiek vereniging, klassieke concerten en een keer de optredens bij de feestweek) zaterdag m'n eerste bruiloft. 4 weken terug als eerste voorbereiding met een fulltime bruiloft fotografe mee gelopen. Alle voor bereiding zit er zo'n beetje op. Alle geheugenkaartjes zijn leeg, de accu's vol en de sensoren en lenzen schoon. Duidelijke afspraken gemaakt. Een lijstje met locatie's tijden en reisafstanden. Een lijstje met momenten voor me zelf gemaakt.

So far so good zou je zeggen, als laatste nog even de auto een avond van te voren wassen en tanken. Alleen dacht m'n camera er vorige week anders over. Ineens deed m'n oude KM 5D raar (voor het eerst een kaartje corrupt en op 2 andere kaartjes sommige foto's niet goed weg geschreven) dus meteen een nieuwe body gekocht en een andere als backup geleend. Ben nu iederedag vanalles aan het uitproberen om een beetje bekend te raken met m'n nieuwe camera.

Er gaan mee: een Sony A57 (m'n nieuwe body), een (geleende) KM 5D voor beide 2 accu's en voldoende geheugen voor minimaal 1000 Raw+jpegs.

Tamron 17-50 f/2.8, Minolta 50 f/1.7 (tekent erg prettig voor portretten) Minolta 70-210 f/3.5-4.5 Minolta 135 f/2.8 (en voor nood een sony 18-55 f/3.5-5.6) Ik verwacht voornamelijk de Tamron te gebruiken en misschien de 50 omdat ie zo prettig tekend.

Flitser sony HVL36 + 2 setjes recyclo's.

Ik heb al een hoop foto's van de locaties bekenen en eentje ken ik goed.
Al met al heb ik er super veel zin in.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 03-10-2012 22:24 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
martijn_tje schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 22:21:
[...]
Er gaan mee: een Sony A57 (m'n nieuwe body), een (geleende) KM 5D voor beide 2 accu's en voldoende geheugen voor minimaal 1000 Raw+jpegs.
[...]
Waarom zou je RAW + JPG schieten? Rond de 1000 foto's op je geheugenkaartjes kan nog wel een beetje krap zijn voor een bruiloft, afhankelijk van hoe lang je aanwezig bent. Ik zou het op RAW houden, op de pc kun je er altijd nog JPG's van bakken en dan heb je gewoon meer ruimte over :) .
Desalniettemin is een reserve geheugenkaartje ook geen slecht idee als er eentje uitvalt.

Succes ermee! Bedenk goed wat er gaat gebeuren en anticipeer daarop. Dat kan leuke momentjes opleveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik zou inderdaad alleen RAW schieten. Veel succes zaterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
-DG- schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:32:
[...]

Waarom zou je RAW + JPG schieten? Rond de 1000 foto's op je geheugenkaartjes kan nog wel een beetje krap zijn voor een bruiloft, afhankelijk van hoe lang je aanwezig bent. Ik zou het op RAW houden, op de pc kun je er altijd nog JPG's van bakken en dan heb je gewoon meer ruimte over :) .
Desalniettemin is een reserve geheugenkaartje ook geen slecht idee als er eentje uitvalt.

Succes ermee! Bedenk goed wat er gaat gebeuren en anticipeer daarop. Dat kan leuke momentjes opleveren. :)
De Jpegs zijn idd wat overbodig.

Ik heb het draaiboek en we hebben een hele hoop door gesproken. De rest is idd een kwestie van anticiperen en scherp zijn op leuke momenten. De groeps portretten worden voor het grootste deel door een vriend van de fammilie geregiseerd (erg makkelijk met 75 gasten). We hebben ongeveer anderhalf uur voor dat we de eerste gasten verwachten (2 uur voor de eerste gasten zijn uitgenodigd) voor de foto's en alles vind op 1 landgoed plaats met een aantal mooie tuinen en binnen locaties.

Voor de A57 3x 8GB SD en voor de KM5D 1x8 en 1x 4GB CF. Ik heb ook de mogenlijkheid om gedurende de dag van kaartje te wisselen en een backup te maken. Die 1000 was een beetje een lage schatting. Als ik alles vol zou schieten met alleen raws zit ik op ~1500 foto's per camera. Moet genoeg zijn voor een uur of 6-7 schieten.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Dan moet het wel gaan lukken ja. Desalniettemin zou ik voor een volgende keer nog een kaartje erbij kopen, mocht er iets fout gaan met 1 van de kaartjes. Met €5,- voor 8GB is het niet echt waard om op SD kaarten te besparen. :P
Nog een tip, zet alles op de foto wat geld heeft gekost, boeketen, ballonnen, kleding, drankjes, schoenen, kaartjes en dat soort details. Meestal vinden ze het leuk om dat terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:00
Volgens mij is onderstaande al eens eerder voorbijgekomen ergens op het forum, maar ik vind het zo snel niet meer terug...

Af en toe doe ik een opdrachtje als huwelijksfotograaf. Elke keer is het weer leuk om de positieve reacties achteraf te horen te krijgen.

Nu heb ik de vraag gehad of ik volgend jaar voor een koppel de fotografie wil verzorgen op 'hun' dag. Hun ideeën klinken allemaal OK, echter: ze willen graag zelf de raw bestanden hebben. Zelf zijn ze ook in de weer met fotografie en dan zouden ze zelf nog met lightroom/PS aan de gang kunnen.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

Zelf twijfel ik er nogal over, ik hou zelf graag de controle over het eindproduct (de jpg'tjes). Daarnaast lijkt me dat als je een fotograaf inhuurt je er vertrouwen in hebt dat er iets goeds afgeleverd wordt, en je dus niet zelf nog in de weer hoeft met LR/PS. Aan de andere kant is de opdracht natuurlijk wel gewoon weer een opdracht en een mooi stukje oefening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Nee, zou ik nooit doen. Simpele reden: het is een totaalproduct dat je levert, incl. jouw manier van nabewerken. Dat moet je ze gewoon eerlijk zeggen. Als ze jouw manier van nabewerken niet mooi vinden of ze denken het zelf beter te kunnen, dan moeten ze een andere fotograaf vinden. De foto's die jij aflevert zijn namelijk ook jouw visitiekaartje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Nordlys schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:08:
Nee, zou ik nooit doen. Simpele reden: het is een totaalproduct dat je levert, incl. jouw manier van nabewerken. Dat moet je ze gewoon eerlijk zeggen. Als ze jouw manier van nabewerken niet mooi vinden of ze denken het zelf beter te kunnen, dan moeten ze een andere fotograaf vinden. De foto's die jij aflevert zijn namelijk ook jouw visitiekaartje :)
Agreed, ik heb nog nooit RAW's geleverd en ga dat ook niet doen.
Mocht een bruidspaar dat graag willen (heb de vraag wel gehad), dan geef ik altijd aan: wacht eerst de jpg's maar af. Zint er iets je niet, overleg dan met mij en ga ik kijken wat ik voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Zou er niet zo'n punt van maken. Als hun er zelf mee aan de slag willen, kun je ze die vrijheid best geven. 't Is niet zo dat hun nabewerkingen in jouw portfolio komen, of dat hun versies landelijk gepubliceerd worden. Het enige eventuele nadeel is dat ze zelf onbeperkt afdrukken kunnen maken, dus zakelijk gezien is dat niet de meest ideale situatie.

Ik zou geen 'nee' verkopen, daar gaat de relatie met je opdrachtgever niet sterker van worden. Reken desnoods een meerprijs, maar wees niet te stug. Ik ga niet trouwen, maar ik zou de nabewerking ook liever in eigen hand houden omdat ik dan weet dat het goed gebeurt. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door mcdronkz op 20-11-2012 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als ze met je jpgs aan de gang gaan kunnen ze die ook behoorlijk verpesten, dus wat dat betreft kun je net zo goed ook de RAWs erbij doen.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
mcdronkz schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:54:
't Is niet zo dat hun nabewerkingen in jouw portfolio komen, of dat hun versies landelijk gepubliceerd worden.
Maar het trouwboek of de foto's die ze op bijv. Facebook uploaden is wel jouw visitekaartje. Als zij selective color toepassen, hartjes over de foto's plaatsen al die andere ongein, dan krijg je óf het verkeerde publiek op je af of je mist de mensen die niet naar jouw toekomen om jouw unieke stijl (omdat deze mist in de foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Arrien schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:58:
Als ze met je jpgs aan de gang gaan kunnen ze die ook behoorlijk verpesten, dus wat dat betreft kun je net zo goed ook de RAWs erbij doen.
Verkeerde denkwijze imo. Je moet een stijl creeëren die jou "uniek" maakt. Dan krijg je niet eenst de vraag van klanten of ze de raw's mogen, de klanten komen als het goed is naar jou toe om jouw unieke stijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dat is zo, maar er is al aan hem gevraagd of hij de RAWs wil leveren.

Ik bedoel maar dat het niet uitmaakt of je RAW of JPGS geeft.
Helemaal geen bestanden of wel is een andere vraag.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Nordlys schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:01:
[...]

Verkeerde denkwijze imo. Je moet een stijl creeëren die jou "uniek" maakt. Dan krijg je niet eenst de vraag van klanten of ze de raw's mogen, de klanten komen als het goed is naar jou toe om jouw unieke stijl.
Da's in theorie wel zo, maar dat werkt in de praktijk vaak iets anders. Jij en ik hebben inmiddels misschien een beetje sjoege van fotografie en weten stijl- en kwaliteitsverschillen te onderscheiden en daardoor een gerichte keuze te maken, maar toen we net begonnen was dat ook anders. Misschien hechten ze helemaal geen waarde aan je unieke stijl. Ze kunnen het ook gewoon leuk vinden om aan hun eigen trouwfoto's te sleutelen om bijvoorbeeld een sterkere band op te bouwen. Ooofffff misschien zijn het wel retouchers met 20 jaar ervaring die het je wel toevertrouwen om het bronmateriaal te schieten, maar de bewerkingen liever zelf doen. ;)

Er kunnen genoeg redenen zijn om de foto's zelf te bewerken, en die redenen hoeven niet altijd zinvol, doordacht of relevant te zijn. :)
Arrien schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 13:06:
Ik bedoel maar dat het niet uitmaakt of je RAW of JPGS geeft.
Strikt technisch gezien maakt het kwalitatief natuurlijk nogal een verschil of je JPEGs of RAWs levert, voor het aanpassen van de witbalans bijvoorbeeld. Maar goed, er zijn natuurlijk zat mensen die dat verschil niet zien of er niets om geven.

[ Voor 15% gewijzigd door mcdronkz op 20-11-2012 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

mcdronkz schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:54:
Zou er niet zo'n punt van maken. Als hun er zelf mee aan de slag willen, kun je ze die vrijheid best geven. 't Is niet zo dat hun nabewerkingen in jouw portfolio komen, of dat hun versies landelijk gepubliceerd worden. Het enige eventuele nadeel is dat ze zelf onbeperkt afdrukken kunnen maken, dus zakelijk gezien is dat niet de meest ideale situatie.
Alsof dat niet kan met de JPEG bestanden in volledige resolutie :?

Er is wel wat verschil of je dat vanuit TIFF of JPEG doet, maar de meeste mensen zal dat toch niet boeiend...
Het lijkt me veel belangrijker dat je genoeg aan het geheel verdient dan of je de RAW files mee geeft ??!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Daarnaast is het niet meer van deze tijd om veel te willen verdienen met afdrukken naderhand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb daar ook helemaal geen trek in, twee foto's hier, vijf daar, verzenden, administratie... Jongens, geef me een nette prijs voor de DVD en succes met de foto's! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Bruiloftsfotografen kunnen heel irritant zijn. Ik ben bij 3 bruiloften geweest en bij alledrie liep de fotograaf het bruidspaar te commanderen om zo te gaan staan, of zo, en ga zo maar door. Ook heel irritant is wanneer familieleden op de foto moeten. 3 kwartier staan we daar met z'n allen een beetje te niksen en ons te vervelen. Bij de laatste bruiloft liep de fotograaf op een paar meter afstand van het bruidspaar waardoor ze in de film continu in beeld komt. Het is een bruiloft en dus een feest maar soms krijg je de indruk dat het meer een fotografie-sessie is dan een feest. Dat de fotograaf regisseert tijdens bepaalde momenten, wanneer bijv. familie op de foto moet begrijp ik, maar de hele tijd vind ik wel erg ver gaan. Die fotografen mogen imo wel wat minder prominent op de voorgrond treden. En er rekening mee houden dat familie geen zin heeft om een uur mee te doen aan een fotografiesessie (bruid met alle vrouwen, dan met alle mannen, dan met neven, met nichten, alle broers, alle zussen, etc, etc, dat duurt wel effetjes).
Verder vond ik de kwaliteit van de foto's van de 2 voorlaatste bruiloften erg tegenvallen. Misschien zijn mijn ogen te verwend, maar erg bijzondere foto's vond ik het niet.
Ik vind het maar vreemd dat fotografen zo prominent op de voorgrond treden, ik verbaas me erover dat ze zich niet wat meer op de achtergrond houden om het feest zo min mogelijk te verstoren. In ieder geval probeer ik dat zelf wel te doen als videofilmer, meer op de achtergrond blijven.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:00
Dat verschilt denk ik ook per fotograaf. Ik moet zou er niet aan moeten denken dat de hele familie overal bij moet zijn tijdens een fotosessie. Één of twee mensen misschien om een handje te helpen met dingen dragen etc, maar verder liever niet.
En met alles regisseren krijg ik in ieder geval geen betere foto's, maar dat zal bij anderen vast weer anders zijn...
Pagina: 1 2 3 Laatste