[ervaringen] Algemeen bruiloftsfotografie topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 19.208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44

Algemeen bruiloftsfotografie Topic

In deze startpost worden er wat basisdingen uitgelegd over bruiloftsfotografie, en naast dat,worden er tips gegeven :)

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/header.JPG

Lees voordat je post eerst deze TS door en dan met name de volgende vijf onderdelen!

Bruiloftsfotografie?
Bruiloftsfotografie is ook een tak voor gevorderden, er wordt in zekere mate veel van je vereist en van je gear. Heel kort door de bocht kun je bruiloftsfotografie onderverdelen in 2 stijlen.

Regisserend - Een regisserende fotograaf gedraagt zich eigenlijk als een wedding planner, en regelt de bruiloft.
Journalistisch - Een journalistische aanpak vraagt onzichtbaarheid en snel reactie vermogen.

Deze 2 stijlen zijn heel verschillend en het is dus aan de fotograaf om te bepalen tot welke stijl hij zich aangetrokken voelt.

Verder zijn er nog wat aandachtspunten:
* Je moet goed kunnen flitsen. De kerk is niet altijd heel goed verlicht, of je hebt mischien niet erg lichtsterke apperatuur. Technieken hiervoor: Bouncen, Dragging the Shutter, Fill Flash.

* Er zijn bepaalde dingen die niet overkunnen in een bruiloft, de kus, een reactie, een emotie kun je niet opnieuw poseren. Hierdoor wordt er van je verwacht dat je consequent bent en geen tijd laat liggen. Ook is het niet verstandig om nieuwe dingen te gaan uitproberen tijdens een ceremonie of een anderzijds (mogelijk) eenmalige gebeurtenis.

* Het portretschieten is het minst 'gevaarlijke' werk. Hier kan het minst fout gaan. Als je digitaal schiet heb je instant feedback en weet je meteen of de foto gelukt is.

* Ervaring is belangrijk, ga dus niet je allereerste bruiloft meteen onvoorbereid schieten. Lees je in in de materie ( zie links), bekijk foto's van gevestigde professionals.

Het licht:
Het licht tijdens een bruiloft verandert constant, en je zult je hier ook op moeten aanpassen. In de kerk of het gemeentehuis is het vaak donker(der) dan buiten. Daardoor zul je vaker naar lichtsterkere apperatuur of een flitser moeten grijpen.

Tips voor de eerste keren
Zorg ervoor dat de verwachtingen van het bruidspaar over de foto's heel duidelijk zijn en kijk of dat binnen de grenzen van je kunnen valt. Willen ze bijv. meer voor spontane foto's van de bruiloft zelf gaan of vinden ze het officieel poseren en portretten ook heel belangrijk.
Mocht je het idee hebben dat je niet aan die verwachtingen kan voldoen meldt dit dan heel duidelijk zodat het bruidspaar de kans heeft om voor die onderdelen een pro in te huren.

Zorg er voor dat je in ieder geval wat kennis hebt over de locatie zodat je er niet bij het maken van de foto achter komt dat de ruimte toch eigenlijk veel donkerder is dan je dacht. Of dat het mooie beekje waar je foto's gaat maken helemaal niet bereikbaar is voor de bruid omdat zachte blubber zo lastig loopt met naaldhakken.

Vraag ook na of ze aparte groepsfoto's willen hebben en met wie allemaal
(vaders en moeders/getuigen/vrienden/vriendinnen). Maak daar een lijstje van zodat je dit later kunt afvinken. Het maken van groepsfoto's is best even een stukje georganiseer en als je er een lijstje bij hebt dan is dat erg handig.
Zorg ook dat je dit enigzins inpast in het tijdschema van de bruiloft.

Het hebben van een tijdschema van de bruiloft is op zich ook handig (of zorg in ieder geval dat je in grote lijnen weet hoe laat wat gebeurt).

Foto's maken bij je eigen familie is heel leuk, maar onthou wel dat je dan een dubbele rol speelt.
Enerzijds het betrokken familielid wat de bruiloft bijwoont en anderzijds de fotograaf die alles enigzins objectief moet bekijken. Ook dat kan lastig zijn.
met dank aan YellowCube
Welke flitser moet ik kopen?

Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon (E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen.

Belangrijk: Ga niet onvoorbereid of zonder flitservaring/ervaring met je spullen een bruiloft schieten. Het is van groot belang dat je je camera door en door kent :)

Welke lenzen moet ik kopen?
Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met beeldstabilisatie dat ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt.

Alles wat je moet weten om tot een keuze te komen staat bovenaan: Je werkt vaak met weinig licht. De rest volgt hier op logische wijze uit: Lichtsterk glas niét essentieel, maar zorgt vaak wel voor prettiger werken. Koppel dit aan Goedkoop is Duurkoop, en je eigen te besteden budget, en dan zit je een heel eind in de goede richting van wat voor jou de betere keuze is.

Do's en dont's

Do's:
*Neem extra batterijen mee
*Neem extra film of geheugenkaartjes mee
*Vraag aan de pastoor of je flits mag gebruiken in de kerk
*Ga naar de WC voor de ceremonie ;)
*Kijken naar foto's van andere fotografen om van te leren
*Afspraken op papier zetten heel belangrijk en voor iedereen duidelijk.
*Vooraf navragen waar ze precies foto's van willen en hoe hun dat voor ogen hadden.
*Vragen stellen in dit topic
*Startpost doornemen ;)
*Zorgen voor een backup camera ! d:)b
*Gepaste kleding (Let op je stijl en pas je kleren daar aan. Het is niet persé nodig dat je daar ook in pak staat, zolang je dit maar afspreekt met het paar)

Dont's:
*Vergeet je batterijen niet op te laden
*Vergeet je kaartjes niet leeg te maken
*Vergeet je flitser niet aan te zetten
*Drink niet tot je klaar bent met je werk
*Ren niet tegen gasten, pilaren of andere dingen aan. :+
*Met 1 camera werken, zorg altijd voor een backup (indien je ingehuurd word)

Linkjes voor Bruiloftsfotografen

Mocht je een link of een opmerking aan deze startpost toe te voegen stuur mij dan eventjes een email.Startpost door fooker met veel dank aan neographikal (vanuit het partyfotografietopic) Ideën of toevoegingen kunnen gemailt worden naar timo.w AT Atfook dot nl. :)

Happy shooting :) :) d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 17-11-2008 14:52 ]

• Timo
-Gereserveerd-

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
het is wel heel kort door de bocht om een regisserende fotograaf te vergelijken met een wedding planner, dat zijn toch wel twee heel verschillende takken van sport. Denk dat je het verschil beter aan kunt duiden met de één regiseert en de ander observeert.

verder vind ik flitsen geen noodzaak, ik flits bijna nooit (en als je flitst is TTL geen noodzaak, het kan handig zijn, maar soms ook totaal niet).

ook vind ik het nogal gewaagd om het portret schieten het minst 'gevaarlijke' werk te noemen. ik zie het daar vaak zat misgaan.

maar een goede openingspost, ben benieuwd of het ook een beetje gaat lopen. heb niet het idee dat er hier veel mensen zijn die op zeer regelmatig basis bruiloften doen (zoals de partyfotografen hier wl).

• Timo
Euh, ik heb zaterdag mijn 3e bruiloft :) Dus ik ben een van de mischien weinige die op regelmatige basis bruiloften doen.

Daarnaast komt er best vaak een vraag langs :)

Regisseren is is regisseren, dat doet een wedding planner ook :) Als je een betere omschrijving hebt stuur mij eventjes een DM ;)

Het portret schieten heb je anderhalf uur de tijd voor, de ceremonie duurt evenlang maar de key-moments zijn vaak maar 2 seconden. Als je die mist heb je pech en krijg je ze niet meer :) Daarom is het portret schieten verreweg het minst belastend. (datgene kan namelijk WEL overgedaan worden, i.v.m regen bijv)

En flitsen is nodig zodra je op de receptie moet schieten, je wilt namelijk niet constant met iso1600, f1.8 rondlopen. Daarnaast is beweging en flits bij de openingsdans ook erg leuk :)

[ Voor 74% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 12:15 ]

Verwijderd

Ik wilde net zeggen, die portretten zijn een crime als je een iets minder fotogeniek iemand voor je hebt of wanneer iemand totaal niet makkelijk staat voor een camera. Voor mij is de journalistieke stijl de stijl die ik natuurlijker aan vind voelen, maar dat is heel persoonlijk :)
fooker schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:12:
Euh, ik heb zaterdag mijn 3e bruiloft :) Dus ik ben een van de mischien weinige die op regelmatige basis bruiloften doen.
Ik mag niks zeggen met m'n ene bruiloft achter de kiezen, maar om nou te zeggen dat je met drie bruiloften, waar je als tweede man mee mocht aldus jezelf, regelmatige basis bruiloften doet? :X Er zijn hier mensen die het voor de centen doen zeg maar...
Regisseren is is regisseren, dat doet een wedding planner ook :)
Die organiseert, die regiseert niet.
Het portret schieten heb je anderhalf uur de tijd voor, de ceremonie duurt evenlang maar de key-moments zijn vaak maar 2 seconden.
En als je ernaast zit (lang leve digitaal) dan roep je gewoon even "momentttttt, dank u!". Kwestie van aanvoelen wat je kunt maken en wat niet.
Als je die mist heb je pech en krijg je ze niet meer :) Daarom is het portret schieten verreweg het minst belastend. (datgene kan namelijk WEL overgedaan worden, i.v.m regen bijv)
Kán ja, maar bij voorkeur toch echt niet, spontaniteit is eraf. Qua poses, tijd en timing is het dus wel degelijk belastend imo.
En flitsen is nodig zodra je op de receptie moet schieten, je wilt namelijk niet constant met iso1600, f1.8 rondlopen. Daarnaast is beweging en flits bij de openingsdans ook erg leuk :)
Zou dat niet een beetje aan de omstandigheden en de locatie liggen? Ik noem maar eens wat...

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2007 12:19 ]

• Timo
Zoals ik zeg, portretten zijn mischien niet makkelijk om goede foto's te krijgen, maar je kunt er veel minder fout doen dan bij de ceremonie of spontanere foto's. Puur omdat die momenten veel minder lang duren.

Ik heb er nog een paar opstaan, dusja ik doe op regelmatige basis bruiloften ja :) Als de bruiloften stroom op is hoor je dat wel weer :)

En dat roepen van "Moment, dank u" gaat weer tegen sommige principes in. :)

[ Voor 55% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 12:25 ]

• lateef
Regisseren is is regisseren, dat doet een wedding planner ook :) Als je een betere omschrijving hebt stuur mij eventjes een DM ;)
een wedding planner doet echt hele ander dingen als een regisserende fotograaf, of wilde je zeggen dat een regisserende fotograaf ook de lokatie, het vervoer, etc regelt :?

verschil tussen portretsessie en de ceremonie is, dat je bij de portretten veel sneller door de mand valt. je hebt dan de tijd om de foto's goed te regisseren, maar als je dat niet kan, kan je nog zo lang bezig zijn, dan zullen de goede foto's slechts gelukstreffers zijn. ik vind anderhalf uur trouwens wel erg lang, al schijnt dat bij traditionele (regisserende) fotografen wel redelijk normaal te zijn.

• Timo
Ja een wedding planner plant de bruiloft, maar is ook aanwezig om instructies te geven. Te leiden dus. :)

En zoals in het topic van Fairy al naar voren kwam, komt het soms voor dat de fotograaf aangeeft waar gereden moet worden, wanneer er gewacht moet worden, en wanneer ze weer kunnen rijden. En dat is weldegelijk leiden van een bruiloft :)

Ik vind de fotojournalistische kant sowieso veel reeeler dan de regisserende kant. Ik maak echter de regisserende kant veel mee vanuit de fotografe waar ik mee meeloop. Zelf probeer ik dan toch de niet geregisseerde shots te schieten. :)

[ Voor 78% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 12:29 ]

• lateef
dit is een beetje een zinloze discussie, laat ik maar zeggen dat je gelijk hebt...

Verwijderd

ook een aspect wat ik veel hoor is de crime van trouwerijen dat de man in het zwart is en de vrouw in een wit jurkje iets wat lastig is vast te leggen. wil je het jurkje er mooi op hebben dan is het zwarte pak onderbelicht en vica versa. iets waarvan vaak gezegd wordt dat de FUJI S2,S3, S5 hiervoor speciaal ontwikkeld is en alleen al in de trouwfotografie een grote aanhang heeft.

misschien ook handig om wat linkjes met prof trouw fotos erbij te zetten
hier een paar van het fuji forum
http://www.catoandpade.com.au/Home.html

of hier een leuk link in het forum met wat trouwfotos
http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=24042773

kan er zo even niet meer vinden aangezien de zoekfunctie op dpreview niet meer werkt
8)7

• Timo
Ik zal het topic openen met wat foto's :)

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/1-2-2small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/3-4-2small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/5-6-small.jpg

als'k thuis ben ga ik resizen ;) :P

Verwijderd

Idee van het topic is leuk..............

• Timo
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 12:32:
ook een aspect wat ik veel hoor is de crime van trouwerijen dat de man in het zwart is en de vrouw in een wit jurkje iets wat lastig is vast te leggen. wil je het jurkje er mooi op hebben dan is het zwarte pak onderbelicht en vica versa. iets waarvan vaak gezegd wordt dat de FUJI S2,S3, S5 hiervoor speciaal ontwikkeld is en alleen al in de trouwfotografie een grote aanhang heeft.

misschien ook handig om wat linkjes met prof trouw fotos erbij te zetten
hier een paar van het fuji forum
http://www.catoandpade.com.au/Home.html

of hier een leuk link in het forum met wat trouwfotos
http://forums.dpreview.co...rum=1020&message=24042773

kan er zo even niet meer vinden aangezien de zoekfunctie op dpreview niet meer werkt
8)7
Dat is juist iets wat ik helemaal niet zo moeilijk vind met mn 350D? Je kunt genoeg bijtrekken :)

Trouwfotografen schieten met alles. De ene 30D's, de andere 5D's of 1D2n's :) Of voor nikon, D2Xjes of D200jes. Zelfs D70's zie je :P

Trouwens, is het mischien een idee om ook voorbeelden te geven hoe het niet moet? :+ *kuch bert *kuch*

Hos2: :D

Iemand commentaar op mijn foto's trouwens? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 13:40 ]

Verwijderd

hela moet je niet bij mij wezen voor trouwfotos, maar ik zou wel expert zijn in het vastleggen hoe het niet moet. lekker vaag en fuzzy allemaal :+

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Over dat registrerend vs regisserend: De reportage, dus zeg maar voor het album, dat doe je neem ik aan altijd regisserend. Ik vind dit zelf altijd het moeilijkste van de dag, ookal ben ik best bedreven in het fotograferen van portretten/modellen. (voor zover je zoiets over jezelf kan zeggen)
Hier moet je niet alleen kunnen fotograferen, maar ook kunnen regisseren: dus de mensen die (vaak) nog nooit geposeerd hebben moeten ineens in de juiste houding met de juiste lach op de mooiste foto's van hun leven poseren. Vaak ook nog een beetje onder druk enzo.
Hier heb je zelf wel wat meer tijd voor je apparatuur en het wisselen van lenzen, opstellen van flitsers enz. maar dat is vaak het makkelijkste deel van het fotograferen :D
Ik vind anderhalf uur niet lang, vooral niet als je 15 of 20 goede foto's wil schieten (dus niet 15 acceptabele, maar 15 foto's die je ook afzonderlijk zou durven te verkopen) op een of twee locaties. (incl reistijd en ouwehoeren tussendoor). Anderhalf uur kan net, maar dan moet er al niet te veel reistijd vanaf gesnoept worden.

Het registreren van een dienst of feest is heel wat anders, dit is gewoon alert zijn op de juiste momenten... zorgen dat je de goede apparatuur bij de hand hebt en jezelf onzichtbaar maken.
Ik vind dit zelf niet zo moeilijk, gewoon zorgen dat je de momenten niet mist en vantevoren weten wat er gaat komen. Vaak is er ook genoeg tijd om jezelf naar de perfecte plaats te bewegen voor het shot (en ondertussen niet iedereen in de weg te lopen).
Ik heb ook wel eens een bruiloft gefotografeerd waar de trouwambtenaar vroeg of ik alles erop had en dat ze het voor het shot best wel een keer over wilden doen. (gelukkig nooit nodig gehad) Ga hier niet vanuit, maar vaak is het niet zo panisch als je denkt.

qua apparatuur is er maar 1 eis: zorg dat je je apparatuur goed kent!

[ Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 30-08-2007 13:55 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Wijnands
  • Laatst online: 25-09 12:41
fooker schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:07:
[...]

Iemand commentaar op mijn foto's trouwens? :)
Vind die rug van de jurk als achtergrond wel heel leuk gevonden!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Timo
abrakadaver schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:43:
Over dat registrerend vs regisserend: De reportage, dus zeg maar voor het album, dat doe je neem ik aan altijd regisserend. Ik vind dit zelf altijd het moeilijkste van de dag, ookal ben ik best bedreven in het fotograferen van portretten/modellen. (voor zover je zoiets over jezelf kan zeggen)
Hier moet je niet alleen kunnen fotograferen, maar ook kunnen regisseren: dus de mensen die (vaak) nog nooit geposeerd hebben moeten ineens in de juiste houding met de juiste lach op de mooiste foto's van hun leven poseren. Vaak ook nog een beetje onder druk enzo.
Dat is niet waar :) Kijk eens op de website van de WPJA (www.wpja.com) hun ideologie is niks te regisseren ;) Nu vind'k dat wel heel vroom, maar bij mij komt dat er niet helemaal van.

http://www.wedpix.com/articles/007/wedding-photojournalism-purism/
http://www.wedpix.com/articles/008/wedding-photojournalism-myths/
http://www.wedpix.com/articles/003/surviving-the-portraits/

[ Voor 18% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 14:06 ]

• lateef
maar je bedoelt eigenlijk; daar is niet iedereen het mee eens. de waarheid bestaat niet in de fotografie.

Verwijderd

Los van het wellus-nietjes spelletje van regiseren etc, is het misschien nuttiger om opmerkingen te maken betreffende het fotograferen zelf?

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

prima topic, ik ga me hier vaker melden :)

doe zo nu en dan ook opdrachten, probeer het gemiddeld op 1 per maand te houden zodat ik ze ook netjes kan afwerken en wat vrije tijd overhou ;)

Het forum van FredMiranda heeft overigens ook een uitgebreid deel voor wedding pro's, zie http://www.fredmiranda.com/forum/board/48

• Timo
Lateef, ik ontkracht zijn stelling dat volgens hem altijd regisseert :) Dus ik bedoel wel 'dat is niet waar'. Maar laten we stoppen met mieren-neuken over zinsbouw :) Mischien kun je zelf wat foto's posten ? :)

Desnoods van het boeket :) ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Timo op 30-08-2007 14:15 ]

• lateef
[b]abrakadaver schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 13:43:[/b
Ik vind anderhalf uur niet lang, vooral niet als je 15 of 20 goede foto's wil schieten (dus niet 15 acceptabele, maar 15 foto's die je ook afzonderlijk zou durven te verkopen) op een of twee locaties. (incl reistijd en ouwehoeren tussendoor). Anderhalf uur kan net, maar dan moet er al niet te veel reistijd vanaf gesnoept worden.
okay, maar ik hoef er geen 15-20, 3-5 vind ik genoeg. daarnaast ben ik het gewend om in een kort tijdsbestek foto's te maken mensen die niet gewoon zijn te poseren en doe ik het altijd nabij waar de ceremonie, de receptie, het feest, etc. plaats vind en reis ik dus niet naar een lokatie om die foto's te maken.

• lateef
fooker schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:11:
Lateef, ik ontkracht zijn stelling dat volgens hem altijd regisseert :) Dus ik bedoel wel 'dat is niet waar'.
pardon, al is naar mijn idee een bepaalde mate van regisseren altijd wel nodig.

• Timo
Dat is ook mijn opvatting. Ik zal er echt niet voor schroomen om iemand te verplaatsen in beter licht. Het gaat uiteraard om het resultaat. :)

En ethiek is leuk, maar als het je resultaat in de weg zit hoeft't van mij ook niet zo. Maar wpja.com is echt het uiterste tegenovergestelde van regisserende fotografen :)

• gratis_vodka
  • Nu online

gratis_vodka

ik ben zelf trouwens erg van de journalistieke/reportage achtige stijl, de meer geregisseerde/portret kant doe ik ook wel en behaal daar aardige resultaten mee, maar zou wel wat meer kennis willen opdoen m.b.t. portret sessies.

Natuurlijk kijk ik mijn ogen uit in de portfolio's van de ware grootmeesters, maar kent iemand wellicht nog een aardig boek op dit gebied?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Zaterdag je 3e bruiloft, dat is niet op regelmatige basis bruiloften doen ej. Het komt zo een beetje over als borstklopperij: ik kan je zeggen dat het niet een regelmatige basis is. Als je 25 a 50 bruiloften (of meer) per jaar doet, doe je het op regelmatige basis. Niet als je er net 2 achter de rug hebt en een 3e in de planning hebt staan: dan kom je net kijken.

Daarnaast denk ik dat het aantal bruidsfotografen (die het dus daadwerkelijk op regelmatige basis cq betaald doen) hier op de vingers van 1 hand te tellen is, hooguit 2 handen.
Gelukkig doet een wedding planner dat niet, anders loopt die de fotograaf voor z'n voeten, dat scheelt.
Het portret schieten heb je anderhalf uur de tijd voor, de ceremonie duurt evenlang maar de key-moments zijn vaak maar 2 seconden.
Hmm, verkeerde aanname: de tijd die je voor verschillende zaken hebt varieert enorm. Voor een bruiloft heb ik een keer maar een half uur gehad voor de echte reportageshots, omdat de dag zo volgepland was. Als je er daadwerkelijk 1,5u of meer voor krijgt mag je blij zijn.

Datzelfde geldt voor de ceremonie: die duurt meestal 30 mins tot een uur, 1,5 uur is extreem en komt niet regelmatig voor.
Als je die mist heb je pech en krijg je ze niet meer :) Daarom is het portret schieten verreweg het minst belastend. (datgene kan namelijk WEL overgedaan worden, i.v.m regen bijv)
Het portret schieten is het meest belastend, vooral ook omdat je vaak meer dan 1 persoon tegelijk fotografeert, en de dag al spannend is, en je vaak niet de rust krijgt die je bij bv een geplande modelshoot krijgt.
Flitsen is niet per se nodig, dat zei lateef al. Doe juist zo weinig mogelijk met flits, dat levert veel mooiere foto's op. Valt nog genoeg te leren denk ik, als ik 't zo lees ;)

LinkedIn
Instagram

• Timo
gelukkig maakt aantal bruiloften niet uit m.b.t kwaliteit, kijk maar naar http://www.photography-by-bert.nl/ :P

[ Voor 6% gewijzigd door Timo op 31-08-2007 08:31 ]

• lateef
Remy schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:21:
Het portret schieten is het meest belastend
ik denk dat niets het moeilijkst is, de een beheerst het ene slechts beter dan de ander.

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
ik heb volgende week mijn eerste bruiloft. Ze hebben het budget niet om de hele dag een pro-fotograaf mee te nemen, dus kwam ik om de hoek kijken. Ook is er een zusje die goed kan fotograferen die het een en ander wil leren. Gelukkig voor mij, want 4 ogen zien meer dan 2!

Heb de hele dag websites bekeken, lijstjes geprint enz. enz. Maar ik vraag me toch iets af, veel fotografen hebben een beetje blurry effecten, met licht en dergelijke erin, zal dit altijd orgineel zijn, of word er wel degelijk geshopped?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30

Sharky

Skamn Dippy!

misschien is het handig om de site van Neil van Niekerk er ook bij te zetten, daar staat ook dat dragging the shutter verhaal op.

edit:
planetneil.com is dat geloof ik

[ Voor 14% gewijzigd door Sharky op 30-08-2007 14:52 ]

This too shall pass

• Timo
wilmocs schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:45:
ik heb volgende week mijn eerste bruiloft. Ze hebben het budget niet om de hele dag een pro-fotograaf mee te nemen, dus kwam ik om de hoek kijken. Ook is er een zusje die goed kan fotograferen die het een en ander wil leren. Gelukkig voor mij, want 4 ogen zien meer dan 2!

Heb de hele dag websites bekeken, lijstjes geprint enz. enz. Maar ik vraag me toch iets af, veel fotografen hebben een beetje blurry effecten, met licht en dergelijke erin, zal dit altijd orgineel zijn, of word er wel degelijk geshopped?
Vaak word er lichtsterk materiaal, F1.8 en lager gebruikt voor foto's met blurry effecten. Dit zal niet altijd origineel zijn, maar je kunt er aan afzien of het echt is of photoshop.

• abrakadaver
lateef schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:13:
[...]

okay, maar ik hoef er geen 15-20, 3-5 vind ik genoeg. daarnaast ben ik het gewend om in een kort tijdsbestek foto's te maken mensen die niet gewoon zijn te poseren en doe ik het altijd nabij waar de ceremonie, de receptie, het feest, etc. plaats vind en reis ik dus niet naar een lokatie om die foto's te maken.
Mja, dat is een kwestie van hoe je jezelf verkoopt... Ik wil wel genoeg foto's aanleveren zodat ze daar een album mee kunnen vullen. Als je afspreekt dat ze 3 foto's krijgen is dat ook goed.... maar de meeste mensen willen toch wel een albumpje kunnen vullen met foto's. Anyway, dat zijn dingen die je met het bruidspaar overlegt. En ook een beetje afhankelijk van de afgesproken prijs: vraag je veel geld dan verwachten ze ook veel.
Ik zorg op zo'n dag bijvoorbeeld meestal ook foto's van het aankleden van de bruid (met hulp van moeder,zus,schoonzus,vriendinnen bijv.) en bruidegom (door vader,broer,vrienden)... er zijn ook mensen die dat allemaal niet willen (zo uitgebreid), die willen alleen een foto van het ja-woord en een paar foto's als 'reportage' en gaan dus naar iemand anders.
Kom op zeg, is dat het enige wat je te vertellen hebt over mijn hele post? Overal is wel een uitzondering op te vinden.
:D :D

Ohja, nog even over wel/niet flitsen, gewoon doen wat je zelf het beste beheerst.
Als ik zie wat de partyfotografen (gerard, sander) allemaal met 1 reportageflitser kunnen neem ik daar m'n petje voor af. Die zullen met wat oefening in een bruiloftsituatie ook een heel eind komen met een enkele flitser.
Iemand met studio ervaring gebruikt liever wat losse flitsers op statieven om het licht helemaal in de hand te hebben (ook prima).
Ik gebruik tot nu toe eigelijk geen flitser bij bruiloften, heb wel altijd een flitsset met plu's en statieven in de auto liggen voor slecht weer (uitwijklocatie)... in de kerk/kapel/gemeentehuis kan ik het wel zonder flitser (bevorderend voor de invisible-man-stijl ;) ) en buiten gebruik ik reflectieschermen als invullicht.

• Timo
Vooralsnog ben ik wel de enige die al wat foto's gepost heeft ;)

• abrakadaver
wilmocs schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:45:
Maar ik vraag me toch iets af, veel fotografen hebben een beetje blurry effecten, met licht en dergelijke erin, zal dit altijd orgineel zijn, of word er wel degelijk geshopped?
dat soft-focus effect kan je in photoshop makkelijk simuleren:
open een foto, kopieer de achtergrond naar een nieuwe laag. (ctrl-j)
Zet de opacity van die nieuwe laag op 30% (ofzo, naar eigen smaak).
En met een gaussian blur over die nieuwe laag kan je dat dromerig effect erin schuiven.

Ik vind het niet mooi, maar het effect is het sterktste bij grote verschillen in lichtintensiteit in de foto. (tegenlicht enz.)

edit, de enige 2 pics die ik zo online had staan:
Een soort van closeupje detail... een van de 15 uiteindelijke foto's van het aankleden van de bruid.
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/dpz/jurk-rijgen.jpg

En deze 2 wilden een gedeelte klassiek (op een kasteel) en een gedeelte wat minder serieus, op naar de speeltuin dus. Dit betekent dat je dus wel zeker 20 minuten kwijt bent die je niet kan fotograferen... voordat de bruid met haar jurk en sleep (en ceremoniemeesteres met beautycase enz.) in de auto zit, opgesteld is op de nieuwe locatie enz. ben je zo een kwartier verder.
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/dpz/spiderman.jpg

Hmm... licht is lelijk op een niet-colormanaged browser zie ik nu: veel te rood. zal morgen ff kijken of ik een versie met betere kleuren heb. Excuses daarvoor.
Nice!

[ Voor 42% gewijzigd door abrakadaver op 30-08-2007 15:08 ]

• gratis_vodka
  • Nu online

gratis_vodka

nou, vooruit dan maar:

klik!

[ Voor 14% gewijzigd door gratis_vodka op 30-08-2007 15:38 ]

• Timo
Netjes idd :) d:)b

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

• gratis_vodka
  • Nu online

gratis_vodka

moet wel toegeven dat dit 1 van de beste reportages is die ik gedaan heb, maar goed, je moet soms wat mazzel hebben en de omstandigheden mee hebben; dit was een mooie dag, fotogenieke locatie, een heel leuk stel wat 't ook leuk vond foto's te maken en heel veel mooie momenten.

Dan is het voor een fotograaf ook een stukje makkelijker en inspirerender.....Heb heel wat respect voor fotografen die ook van een wat 'mindere' dag een mooie serie kunnen maken; dat zou ik nog wel eens willen leren!

Verwijderd

Een o.a. huwelijks fotograaf uit de US...

Mike Larson

• Eusebius
  • Niet online
fooker schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 14:24:
gelukkig maakt aantal bruiloften niet uit m.b.t kwaliteit, kijk maar naar www.photography-by-bert.com :P
WTF ... :|
...
Oh wacht, je maakt een grapje ... ;)

Inhoudelijk: over het flitsen.
Ik meet eerst altijd wat voor waarde ik zou moeten gebruiken om zonder flits te moeten schieten (bv 1/20 met 5.6) en ga daar vervolgens mee flitsen. Van mijn flitser weet ik dat ik 'm een stop moet onderbelichten om evenwichtige resultaten te bereiken (dus brpaar goed & ramen goed). Met deze methode heb ik de meeste ervaring.

RVZB-Flitsen (recht voor z'n bek) doe ik sporadisch, maar helaas ontkom ik er niet aan ...

--

Oh ja, nog iets ... wat doen jullie met de trouwakte? Altijd weer die vreselijke trouwambtenaars die tegen je zeggen "moet je hier geen foto van maken?". Ik maak dan wel even snel een foto van de akte, maar waarom zou ik? Ik heb zo'n foto pas 3x echt in een album geteld (zij ik 3x? o yeah, ik maak ook op reguliere basis reportage's ;) ) maar meestal vind ik er geen plek voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Eusebius op 30-08-2007 21:21 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is fijn, complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Woei, 2 bruiloften erbij weer op mijn agenda. _/-\o_

Augustus volgend jaar mijn neef. Dan ben ik fotograaf voor de hele dag.

en in Mei trouwt mijn zus. (mijn vorige bruiloft testcase was ook van een zus, maar ik heb er 3 8)7 , dus hierna nog 1 te gaan.)
Daar mag ik de fotoshoot en het album doen.
Voor de ceromonie regel ik wel iemand anders denk ik.

[ Voor 16% gewijzigd door M a r c o op 06-09-2007 10:30 ]

• Timo
Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0308.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0350.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0352-2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0367.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0498.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0518.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0611.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0616.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0669.jpg

Afbeeldingslocatie: http://atfook.nl/bruiloft/deel2/images/DPP_0570.jpg

Platen van de feestavond. Ik zal over een weekje ofzo nog wel een gallery van de rest maken :D
Was super gezellige feestavond :*)

Oh en let niet op de filename dit zijn de proofs voor de familie van het bruidspaar :)

[ Voor 14% gewijzigd door Timo op 06-09-2007 11:10 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 17:37

ThunderNet

Flits!

Ik vind de platen nogal geel overkomen. En fooker, pas op dat je niet teveel partyfotografie truucjes gaat uithalen, leuk voor de afwisseling, maar niet altijd passend imo :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Timo
Het was een feestavond :) Voldoet aan de eis partyfotografie ;)

Daarnaast was het bruidspaar enorm tevreden over de foto's :) ;) En de belichting was sowieso geel, en witbalans koud zetten vond ik niet meer 'gezellig' :P

[ Voor 61% gewijzigd door Timo op 06-09-2007 11:13 ]

Verwijderd

Dat je het gele er niet helemaal uithaalt, soit, ik ben ook van de warmere tonen in de avonduurtjes om een stuk gezelligheid te pakken. Maar ik vind dit toch ook wel té als ik eerlijk ben...

• HawVer
  • Laatst online: 06-10 19:38
Mag ik als niet fotograaf ook wat zeggen? Zorg er voor dat je niet storend aanwezig bent. Een kennis van mij had een fotograaf die er steeds voorsprong, bijdehante opmerkingen maakte e.d. je kon aan de foto's zien dat ze zich irriteerde. Dat is wel erg jammer.
Deze is zo gek nog niet. Mijn reportage is gedaan door twee personen met elk verschillende merken camera. Voor één van de twee heeft het nogal wat nawerk gekost om er voor te zorgen dat beide foto's gelijk uitkomen qua kleurgebruik e.d.
*Vraag aan de pastoor of je flits mag gebruiken in de kerk
Sommige kerkverbanden stellen het uberhaupt niet op prijs als je in de kerk foto's maakt. Ik vind het belangrijk dat je dit soort zaken grondig doorspreekt met het bruidspaar.

[ Voor 17% gewijzigd door HawVer op 06-09-2007 11:30 ]

http://hawvie.deviantart.com/

• lateef
HawVer schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:28:
Mag ik als niet fotograaf ook wat zeggen?
ben jij d'r gek geworden!? ;)
Eusebius schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 21:17:
Oh ja, nog iets ... wat doen jullie met de trouwakte?
niks. dat boekje krijgen ze mee naar huis, als ze het willen zien, moeten ze dat boekje maar uit de kast halen. een foto van dat boekje vind ik niets toevoegen.
ThunderNet schreef op donderdag 06 september 2007 @ 11:09:
En fooker, pas op dat je niet teveel partyfotografie truucjes gaat uithalen, leuk voor de afwisseling, maar niet altijd passend imo :)
welke truckjes bedoel je daarmee?

ben het wel eens dat de foto's te geel zijn. en dat de klant tevreden is, vind ik eerlijk gezegd geen excuus.

• Timo
Foto's zien op al mijn beeldschermen (mac, pc, pc@werk) gewoon goed uit. Vind ze helemaal niet te geel? :?

Maar ik zal jullie 'commentaar' te harte nemen, en de export ietsjes kouder zetten :)

Waarschijnlijk bedoelt thundernet de wat langere sluitertijden met camera shake als gevolg ;) :>

[ Voor 49% gewijzigd door Timo op 06-09-2007 12:06 ]

• HawVer
  • Laatst online: 06-10 19:38
"Een dwaas doet zijn ervaringen bij zichzelf op, de wijze bij anderen." O-) :P

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Zou het dan niet eens tijd worden voor een Spyder Fook? ;)

• Timo
Ik denk dat je gelijk hebt :X

• Eusebius
  • Niet online
fooker schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:00:
Foto's zien op al mijn beeldschermen (mac, pc, pc@werk) gewoon goed uit. Vind ze helemaal niet te geel? :?

Maar ik zal jullie 'commentaar' te harte nemen, en de export ietsjes kouder zetten :)

Waarschijnlijk bedoelt thundernet de wat langere sluitertijden met camera shake als gevolg ;) :>
Ik vind ze ook niet te geel. Kijk maar naar de huidtint.

Correctie: het omgevingslicht is geel, maar dat komt door de lange sluitertijd. Echter, de foto's zijn ingeflitst. Je moet op het onderwerp corrigeren en niet op de omgeving. Maar toegegeven, dit soort menglicht situaties zijn de moeilijkste foto's om te corrigeren.

==
hoi

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:49
Op de derde foto na vind ik ze allemaal niet echt om over naar huis te schrijven. Overigens vind ik ze niet te geel, eerder te rood, maar ik stoor me een stuk meer aan het feit dat de helft bewogen lijkt te zijn en de andere foto's komen niet boven het 'kiekjes'-gehalte uit, vind ik.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 06-09-2007 20:26 ]

The devil is in the details.

• abrakadaver
Eusebius schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:18:
[...]

Correctie: het omgevingslicht is geel, maar dat komt door de lange sluitertijd. Echter, de foto's zijn ingeflitst. Je moet op het onderwerp corrigeren en niet op de omgeving. Maar toegegeven, dit soort menglicht situaties zijn de moeilijkste foto's om te corrigeren.
Als de hele avond hetzelfde licht heeft kan je je flitser daar best makkelijk op corrigeren met een warmtefiltertje.
Flitst ie wat warmer, is het hele beeld wat geler en kan je dus je witbalans wat kouder zetten ---> neutralere foto's.

Verwijderd

Eusebius schreef op donderdag 06 september 2007 @ 20:18:
[...]

Ik weet niet hoe jij eruit ziet, maar als ik deze kleur kreeg, dan werd het tijd voor een rondje ziekenhuis :+ Serieus, ze zijn geel en wat té imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmocs
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik gooi mezelf ook maar is voor de leeuwen, mijn eerst bruiloftreportage is naar mijn mening zeer goed gelopen! en het resultaat mag er naar mijn mening ook zijn, een 5tal foto's waarvan er 1 eigelijk niet echt in de reportage past, maar ben er gewoon trots op (A)

klikkerdeklik

[ Voor 8% gewijzigd door wilmocs op 11-09-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Die eerste past idd misschien niet echt in de reportage, maar is wel een sterk beeld.
(Die foto geeft een heel andere sfeer, en is in z/w; ik vind dat, als je een reeks foto's maakt, je best bij één ding blijft binnen die reeks: en dan bedoel ik: ofwel alles zwart/wit, ofwel alles kleur).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
even een kick om het topic wat actueel te houden.

Ik heb het album van mijn tweede bruiloftshoot af. Het is goed ontvangen bij de klant.

Ik heb er hier een topic over geopend.
[Showcase] Wedding Album

Het afdrukken heb ik bij Album Digital gedaan (Hofmann). Zie de posts van fooker in het digitale album topic voor voorbeelden van deze albums.
Het mooie van dit album was dat ik de foto's over de hele pagina kon leggen, omdat er geen 'vouwnaad' is in het midden.

Volgend jaar nog 2 shoots op de agenda. Maar niet meer hoor, die albums vreten te veel vrije tijd weg.

[ Voor 13% gewijzigd door M a r c o op 10-10-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk gedaan! Gelijk een paar ideeen opgedaan voor het album wat ik nog in elkaar moet zetten, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
MvdKelen schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 23:47:
even een kick om het topic wat actueel te houden.

Ik heb het album van mijn tweede bruiloftshoot af. Het is goed ontvangen bij de klant.

Ik heb er hier een topic over geopend.
[Showcase] Wedding Album

Het afdrukken heb ik bij Album Digital gedaan (Hofmann). Zie de posts van fooker in het digitale album topic voor voorbeelden van deze albums.
Het mooie van dit album was dat ik de foto's over de hele pagina kon leggen, omdat er geen 'vouwnaad' is in het midden.
Heb je het Hofmann programma gebruikt? Of ben je zelf met photoshop aan de slag gegaan? :)
Volgend jaar nog 2 shoots op de agenda. Maar niet meer hoor, die albums vreten te veel vrije tijd weg.
Albums vreten idd genoeg tijd, maar 't gaat sneller als je 't vaker gedaan hebt. :) Ik werk nu ongeveer 10 uurtjes aan een album :) 1 a 2 spreads per uur.

[ Voor 14% gewijzigd door Timo op 11-10-2007 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik moest ook nog even wennen aan he verwerken van grote hoeveelheden RAW foto's. Ik moest nog een beetje handigheid in de workflow krijgen.

Ik heb niet de Hofmann software gebruikt. Ik heb zelf een template gemaakt voor photoshop, waarin ik hulplijntjes had staan zodat ik kon zien welk deel afgeknipt werd door de hofmann software.
Ik heb de pagina's dan als volledige spreads als achtergrond op de pagina gezet in de software.

Bestelprocedure ging goed, had het op 16 dagen binnen. Ik was erg te spreken over de kwaliteit van het album. Alleen de pagina's in het midden gaan nog wat stroef open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Ook leuk om even te vermelden, had je het dure of goedkope album? :+

Afdrukproces verschilt een beetje tussen deze 2 geloof ik. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Timo op 11-10-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Het 'dure'. Voor zover je over duur kunt spreken. 57 euro vind ik niet veel voor deze kwaliteit.
Beetje jammer alleen dat je dan beperkt bent aan 30 pagina's (15 spreads).

Ben er dankzij jou opgekomen ;)
Het is inderdaad de enige die ik ken waar je zulke spreads kan maken over de pagina's.
Iets waarvan ik veel gebruik heb gemaak zoals je zult zien.

Edit: ik zie dat je jezelf verwend hebt met een 40D. Nice :P

[ Voor 8% gewijzigd door M a r c o op 11-10-2007 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben inmiddels een "reseller" van Verka, dus ik kan daar gewoon een bestelling plaatsen voor een album. Ik denk dat ik dat ga doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Interessant topic! Ik zou de "don'ts" echter wel anders formuleren..
*Vergeet je batterijen niet op te laden
*Vergeet je kaartjes niet leeg te maken
*Vergeet je flitser niet aan te zetten
*Drink niet tot je klaar bent met je werk
*Ren niet tegen gasten, pilaren of andere dingen aan.
Zou ik omschrijven als
* Kom met lege batterijen aan
* Laat foto's van je vorige shoot op je kaartjes staan
* Vergeet je flitser aan te zetten
* Drinken tijdens "werktijd"
* Bots tegen gasten, pilaren of andere dingen aan.
* Aankomen met slechts 1 camera. Zorg altijd voor een backup (indien je ingehuurd word)
Met andere woorden, er staan wat tegenstrijdigheden in de don'ts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:14
Afbeeldingslocatie: http://wolf.a61.nl/gallery2/d/10689-2/PICT3679.jpg

Net klaar met de import (en recovery van een flash kaart). Even snel door de foto's heengelopen. Zodra ik meer heb ga ik zeker wel een verhaaltje schrijven over mijn ervaringen. En uiteraard meer foto's laten zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolfensteijn schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:45:
[afbeelding]

Net klaar met de import (en recovery van een flash kaart). Even snel door de foto's heengelopen. Zodra ik meer heb ga ik zeker wel een verhaaltje schrijven over mijn ervaringen. En uiteraard meer foto's laten zien ;)
veel te druk als je het mij vraagt hoor ! je ben afgeleid van het onder werp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
It's all about priorities :)

Het bruidspaar is nu toch op huwelijksreis, dus ik heb nog even de tijd. Dingen zoals school, een recensie over een optreden van afgelopen zaterdag avond, en dat soort dingen hebben nu net even iets meer prio...

Het fotoboek wordt toch ook pas in de kerstvakantie echt samengesteld, omdat dan de bruid pas weer voldoende tijd heeft om eens goed voor de foto's te gaan zitten.

En even kort over de dag zelf. Het was zwaar, erg zwaar. Maar ontzettend leuk om te doen. Jammer genoeg heb ik een paar momenten gemist als foto (ik zat even niet voldoende op te letten), maar ik weet dat de andere fotograaf op die moment ook aan het klikken was.

[ Voor 24% gewijzigd door Wolfensteijn op 23-10-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 11:50

xces

To got or not to got..

Wolfensteijn schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:45:
[afbeelding]

Ik had hem inderdaad ook wat krapper gezet, zeg maar vanaf de rand gras/water tot aan het kapelletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Een paar shots van een trouwerij die ik kortgeleden heb gefotografeerd:

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/2007/10380.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/2007/10385.jpg

Afbeeldingslocatie: http://reemhq.net/foto/2007/10388.jpg

:)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 is me iets te blurry!
2 iets overbelicht
3 had kadrage iets lager gemogen :)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
1 tja dat effect, het bruidspaar zal het wel mooi vinden, dus dan is 't goed. Was dit een geregisseerd shot? zoja dan vind ik de mensen in de achtergrond er niet echt goed op staan. Zet ze er of wel of niet op. Als het gewoon tijdens het naar buiten lopen is gemaakt kan ik me voorstellen dat je er in de hectiek niet op let.
2 heeft z'n achtergrond niet echt mee. (echt niet).
3 had indd wat lager gemogen, die afgehakte voeten zijn n beetje jammer. maar je kan m nog wel redden door m wat meer af te snijden. Doe dan ook meteen dat halve tafeltje rechts weg. (crop it like you mean it ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
^^ met hen, daarnaast zou ik ook minder groothoek gebruiken en als je mensen zittend laat poseren, zorg dan iig dat ze goed zitten, dat kruis van die kerel bijv. kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb me altijd voorgenomen om dit niet te doen maar...

Collega komt net naar me toe. Vanwege een schoonvader die niet al te lang meer heeft willen ze toch op korte termijn gaan trouwen. Budget voor de hele bruiloft is zeer beperkt. Ik heb al goed duidelijk gemaakt dat ik geen ervaring heb met bruiloften.

Uiteraard ga ik me goed inlezen hiervoor maar wat ik me nu afvraag, wat is een redelijke prijs om hiervoor af te spreken? Het gaat om een uurtje of 3 werk, de ceremonie en wat portretten op lokatie. (als iemand een leuke lokatie weet in Almere voor de portretten hoor ik het ook graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 18 februari 2008 @ 09:39:
wat is een redelijke prijs om hiervoor af te spreken? Het gaat om een uurtje of 3 werk, de ceremonie en wat portretten op lokatie.
Dat vind ik vaak nog moeilijker dan het fotograferen zelf. Ik zelf heb alleen nog maar bruiloften voor directe familie gedaan. Bij mn zus (en ook mijn zus die in april trouwt) deed ik het voor niks natuurlijk. Bij mijn nicht heb ik er een 430ex voor gekregen. Het ligt er ook nog eens aan wat ze achteraf van je verwachten. (nabewerkingen en/of album.?)

Als ik naar je sig kijk kan het mischien ook geen kwaad een lichtsterke lens te lenen/huren. Dat werkt toch wat lekkerder in een stadhuis of kerk. Gelukkig heb je wel een flitser.

[ Voor 13% gewijzigd door M a r c o op 18-02-2008 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
Ik heb de ceremonie in het stadhuis geschoten met mijn 18-70/3.5-5.6 kitlens en een flitser. Beetje inflitsen, en er komen mooie foto's uit. Een lichtsterke lens is dus geen noodzaak, maar je moet wel weten hoe je moet flitsen.

Voor een uurtje of 3 aan fotografie werk, en wat nabewerking. Voor een collega die met weinig budget foto's wil. Tja, als je wat vraagt wordt de verwachting van je collega wel hoger dan wanneer je het voor niets doet. Vraag een krat bier, of een leuke fles lekkere drank. Dan is het duidelijk dat je het meer voor de lol en ervaring doet, dan om er rijker van te worden ;)

Wat locaties betreft, in het nieuwe stadshart heb je een aantal mooie architectonische gevallen waar je misschien wat mee kan. Wel lastig om geen winkels op de foto te krijgen dan, maar dat is gewoon een goeie oefening ;) Rond het weerwater zitten volgens mij nog wel een paar stukjes natuur en wat architectuur waar je wat mee kan. Wil je echt wat anders doen, kijk of je bij het kasteel naar binnen kan glippen, of ga in die bouwput van Almere poort eens kijken. Het Beatrix park is ook nog een goeie optie wanneer je wat natuur wil. Anders, gewoon rondfietsen en eens kijken wat je tegen komt. Er zullen genoeg locaties zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik ben aan het sparen voor een 90mm 2.8 dus een beetje geld wil ik er wel voor rekenen. Hoef er zeker niet rijk van te worden.

Zat er ook aan te denken om een 85mm 1.8 proberen te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:10

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wijnands schreef op maandag 18 februari 2008 @ 10:16:
Ik ben aan het sparen voor een 90mm 2.8 dus een beetje geld wil ik er wel voor rekenen. Hoef er zeker niet rijk van te worden.

Zat er ook aan te denken om een 85mm 1.8 proberen te huren.
Ik heb je werk wel af en toe langs zien komen en op basis daarvan kan je enigzins inschatten met wat voor persoon je te maken hebt, als het ware.
Wanneer je weinig ervaring hebt met zulke dingen, zou ik een standaard zoom lens huren. Een prime dwingt je weliswaar meer na te denken over compositie, maar die tijd heb je niet. Juist de momenten moeten gepakt worden en en zoom lens helpt daar gewoon mee.

Mijn suggestie is om een 17-55 te huren. Daarnaast een belangrijke tip is om juist dichtbij te staan en zo weinig mogelijk tele te gebruiken. Het perspectief creëert afstand en dat is juist wat je niet wilt met trouwfoto's. Die 17-55 focust lekker precies, meer dan genoeg scherpte en contrast, zodat je in PP (post-processing) daar amper wat aan hoeft te doen en je zo je ruis ook zo laag mogelijk kan houden (sharpening is veelal funest voor je ruis, hoe goed je je best ook doet).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kijk, dat soort tips kan ik wat mee, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Zelf heb ik ook nog een vraagje voor de kenners.
Wat is de "beste" techniek om te flitsen in een kerk?
bouncen via plafond of muren gaat niet.
Ik heb een omnibounce. Ik heb echter pas ook wat gelezen over de gary fong lightsphere ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Tja, dat huren: van de ene kant wel lekker om op 'de dag' met goed materiaal te werken, maar als je niet zo bekend bent met bijvoorbeeld het werken met een krappe scherptediepte (55mm f/2.8 of 55mm f/5.6 scheelt nogal wat) kan het ook je foto's verkloten. Hou daar dus wel rekening mee.
Uit eigen ervaring: bij elke lens of camera die ik kocht duurde het wel weer een paar maanden voor ik er echt mee om kon gaan en er consequent betere resultaten mee haalde dan met hetgeen dat vervangen werd.
Maargoed, van de andere kant maakt het wel dingen mogelijk die met een minder lichtsterke lens niet kunnen.

De keuze van lenzen: een body met een 18-55~18-70~17-55 lens en eventueel een flitser is wel het minimale.
en als 't kan een 2e body met een lichtsterke prime tussen de 85mm en de 100mm maakt voor de meesten denk ik wel een lekkere allround-bruiloft set.

[ Voor 12% gewijzigd door abrakadaver op 18-02-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ga mee met koen, met de tip om echt niet voorbij 85mm te gaan, op crop camera is dat al behoorlijke tele.
2e body met 85 1.8 zonder flitser kan best een paar mooie shots opleveren en het gros pak je met de 17-55 met flitser....zoiets zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:23:
Ik ga mee met koen, met de tip om echt niet voorbij 85mm te gaan, op crop camera is dat al behoorlijke tele.
2e body met 85 1.8 zonder flitser kan best een paar mooie shots opleveren en het gros pak je met de 17-55 met flitser....zoiets zou ik doen.
Ik zie totaal niet in waarom, een 70-200L 2.8 is ook te huren. Een 135mm f2L ook :), en wel zo handig als je wat verder af moet staan. Met een bruiloft moet je geen risico's nemen, en niet teveel aanwezig zijn. imo :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Inmiddels is men akkoord gegaan met m'n prijsvoorstel. Ik twijfel nog of ik wat ga huren of dat ik een 80-200 2.8 ga bietsen van een oom.

In de tussentijd ga ik zeker een hoop lezen en nog meer op m'n flitswerk oefenen.

Verwijderd

Als ik me niet vergis komen op http://www.flashflavor.com/ regelmatig fotoshoots in kerken voor.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 21:29:
[...]

Ik zie totaal niet in waarom, een 70-200L 2.8 is ook te huren. Een 135mm f2L ook :), en wel zo handig als je wat verder af moet staan. Met een bruiloft moet je geen risico's nemen, en niet teveel aanwezig zijn. imo :)
Omdat ik vind dat bruiloftsfoto's niet afstandelijk moeten zijn en je dat met >100mm perspectief wel heel erg creëert en ik dat op elke foto weer jammer zou vinden dat het gevoel er "bij te zijn" verloren is gegaan.
Natuurlijk kan je een 70-200 2.8 huren, op de andere body een 17-55 hebben, maar die 70-200 is zwaar groot, opvallend, imponerend etc etc....kortom, ik zou het niet fijn vinden.

Als ik een bruiloft zou doen, zou ik mijn 17-50 op mijn 30D zetten, een 2e body huren/lenen en daar een portret prime op zetten.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:50
Vaak genoeg op bruiloften meegeschoten met de gear in mn sig. Geen en-kel probleem. Zolang je maar weet wat je ermee wilt doen.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:30

Sharky

Skamn Dippy!

Wie weet waar je een beetje sjieke albums kunt laten maken? Ik weet dat er bedrijven zijn die ontzettend mooie (handgebonden) albums aanbieden maar wat ik gevonden heb zit allemaal overzees. Ik ben namelijk nu ook gevraagd om het album samen te stellen; vind ik ook leuk om te doen en ik word daar ook voor betaald maar ze wilden niet een standaard kruidvatalbumpje.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-10 15:56
Sharky schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 20:17:
Wie weet waar je een beetje sjieke albums kunt laten maken? Ik weet dat er bedrijven zijn die ontzettend mooie (handgebonden) albums aanbieden maar wat ik gevonden heb zit allemaal overzees. Ik ben namelijk nu ook gevraagd om het album samen te stellen; vind ik ook leuk om te doen en ik word daar ook voor betaald maar ze wilden niet een standaard kruidvatalbumpje.
Voor traditioneel ingeplakte albums kun je heel goed bij verka of Jyden Juka terecht.Heel mooi spul maken ze ook bij www.masteralbums.com.

Het enige waar ik een beetje een prijs van weet is van verka daar moet je voor een standaard album rond de 70 euro denken en de nog mooiere zoals ons trouwalbum is 127 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:08
Hey, een trouwerij-foto-topic :)

Op een bruiloft volgende week ben ik door de bruidegom gevraagd gedurende de dag te fotograferen, naast de betaalde fotograaf. Dus niet letterlijk er naast staan, maar vanuit een andere optiek, andere foto's maken. Verder voor het feest arriverende gasten op de kiek zetten en gedurende de avond uren ook nog wat van de feestende meute (betaalde fotograaf wilde geen foto's na het diner maken, omdat het resultaat zou tegenvallen... vond ik wat vreemde reden als je gewoon op tijd naar huis wilt ;) ).

Enfin, ik heb enerzijds mezelf als beperking (vandaar dat ik me lekker inlees en flink aan het oefenen ben) en anderzijds heb ik nog geen uitgebreide collectie apparatuur. Waar moet ik het mee doen:
- Canon 40D
- EFS 17-85mm USM IS lens
- 2 accu's
- 2 & 4Gb geheugen

Ik schiet RAW foto's, kan bewerken e.d. in Aperture en Fotoshop en ken de meeste van de functies op de camera uit het hoofd. Witbalans en inflitsen is nog een lastig hoofdstuk uit de handleiding voor me.

Overdag verwacht ik behoorlijk uit de voeten te kunnen met de opstelling. Veelal buiten (we duimen voor knap weer) en gezien het tijdstip in het seizoen eerder te veel dan te weinig licht. Dan de avond, waar binnen een feest zal zijn en ik ben aangewezen op de on-board flitser en/of hoge ISO waarden.

Aangezien de camera nu 2 weken in m'n bezit is hoef ik een externe flitser niet te wensen, die is even buiten budget, maar extra geheugen of een extra batterij zou nog wel kunnen.

Vanuit jullie ervaring, wat voor instellingen kan ik mee uit de voeten, hoe kan ik het beste uit de eigen flitser halen en wat zijn verder 'gouden' tips om als amateur c.q hobbyist toch leuke platen voor de bruid en de bruidegom achter te laten?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.B
  • Laatst online: 06-10 20:48
NiGeLaToR schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 19:20:
Hey, een trouwerij-foto-topic :)

Op een bruiloft volgende week ben ik door de bruidegom gevraagd gedurende de dag te fotograferen, naast de betaalde fotograaf. Dus niet letterlijk er naast staan, maar vanuit een andere optiek, andere foto's maken. Verder voor het feest arriverende gasten op de kiek zetten en gedurende de avond uren ook nog wat van de feestende meute (betaalde fotograaf wilde geen foto's na het diner maken, omdat het resultaat zou tegenvallen... vond ik wat vreemde reden als je gewoon op tijd naar huis wilt ;) ).

Enfin, ik heb enerzijds mezelf als beperking (vandaar dat ik me lekker inlees en flink aan het oefenen ben) en anderzijds heb ik nog geen uitgebreide collectie apparatuur. Waar moet ik het mee doen:
- Canon 40D
- EFS 17-85mm USM IS lens
- 2 accu's
- 2 & 4Gb geheugen

Ik schiet RAW foto's, kan bewerken e.d. in Aperture en Fotoshop en ken de meeste van de functies op de camera uit het hoofd. Witbalans en inflitsen is nog een lastig hoofdstuk uit de handleiding voor me.

Overdag verwacht ik behoorlijk uit de voeten te kunnen met de opstelling. Veelal buiten (we duimen voor knap weer) en gezien het tijdstip in het seizoen eerder te veel dan te weinig licht. Dan de avond, waar binnen een feest zal zijn en ik ben aangewezen op de on-board flitser en/of hoge ISO waarden.

Aangezien de camera nu 2 weken in m'n bezit is hoef ik een externe flitser niet te wensen, die is even buiten budget, maar extra geheugen of een extra batterij zou nog wel kunnen.

Vanuit jullie ervaring, wat voor instellingen kan ik mee uit de voeten, hoe kan ik het beste uit de eigen flitser halen en wat zijn verder 'gouden' tips om als amateur c.q hobbyist toch leuke platen voor de bruid en de bruidegom achter te laten?
Ben geen bruiloftfotografie-expert, maar uit eigen ervaring (uit niet bruiloft dingen :P):
Probeer een flitsert te huren (ruim van tevoren, huren kost niet zo enorm veel)/lenen of als budget het toelaat: kopen (430EX bijv.). Zo'n ding geeft gewoon (standaard) veel mooiere "flitsfoto's" en komt later altijd nog van pas. Er zijn mensen die alles kunnen met de ingebouwde flits, maar ik hoorde daar niet bij :P Waarschijnlijk kun je met je 40D icm de IS van je 17-85mm prima low-light platen maken, maar een externe flitser is echt van toegevoegde waarde. Niet dat je het persé nodig hebt, maar maakt het wel makkelijker ;) Ik ben de laatste die je gear aan wil smeren, weet hoe duur de hobby is :X

Voor 's avonds zonder flits schieten kan ik alleen maar een hoge iso aanbevelen (1600 is de niet-geboostte max van die 40D?) en de interne-flitser laten voor wat ie is. Met de IS in je lens moet je eigen gebibber prima verhelpen, muv. het gebibber van je onderwerp :P Verder kijk ik zelf altijd met welke sluitertijden ik redelijk belichtte foto's heb en m'n onderwerpen niet bewegen (of ik :P) met doorgaans een wijdopen diafragma.

Voor verdere tips over wat wel/niet te doen kun je het topic even rustig doorlezen. Veel plezier volgende week :)

Maakt soms wel eens een foto ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interne flitser is geen porum en je leert ook niet zomaar even met een externe flitser om te gaan (die imo toch wel verplichte kost is). :) Gouden tips? Dragging the shutter en een hoop ervaring op doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

In dit geval met een interne flitser, een 17-85 en 2 weken ervaring zou mijn tip zijn: _/-\o_ ( naar god :))

[ Voor 3% gewijzigd door Nomad op 21-06-2008 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mr.B: Dank voor de tips, ik ben al lekker aan het proberen in het donker. Valt inderdaad mee hoeveel licht er nodig is om nog op de 1/30 of 1/50 te kunnen schieten @ ISO 1600. Hij kan ook ISO3200, maar dat lijkt inderdaad zo'n soort gebooste toestand.

@Neographikal: Tjah, flits is niet ideaal, maar aan de andere kant is de verwachting ook niet superhoog. Wat ik wel ga proberen is om met een beetje hulp van een statief de binnenkomst van de gasten flitsloos knap vast te leggen, dat scheelt eigen beweging en dat is nou precies een moment waarop je je onderwerp kan vragen stil te staan ;) Voor de actie foto's zal ik wel proberen wat in te flitsen, ik heb echter in de 40D nog niet echt een manier gevonden om tijdens het openen van de sluiter heel kort te flitsen, waardoor je onderwerp iets opgelicht wordt en de achtergrond niet in de duisternis verdwijnd. Hoe werkt dit? M'n S9600 had hier 'Soft flash' voor en werkte beter dan nix ;)

@Nomad: Jij lost alles op met apparatuur begrijp ik? Gelukkig heeft het bruidspaar een echte fotografe ingehuurd, dus dat komt heus wel goed. Ik vind het voor nu de uitdaging zo goed mogelijk resultaat te bereiken met hetgeen ik heb! Ja, met al die mooie spulletjes die ik ooit nog ga kopen en leren begrijpen maak ik vast betere platen - maar daar heb ik nu niets aan!

Enfin, huren van apparatuur zou een optie zijn, maar aangezien ik de camera pas net heb en er nu zo'n 1.000 plaatjes mee heb geschoten begint er wel wat resultaat te komen, maar echt reuzehandig ben ik er nog niet mee :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Statief? Mag ik een monopod aanraden? Véél mobieler :)

Je flitst trouwens nooit korter, je beïnvloed je sluitertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 15:26:

Kan 't statief als monopod misbruiken, maar het is de bedoeling dat iedereen even poseert bij binnenkomst, dus op zich verwacht ik dat ik niet heel mobiel hoef te zijn.
Oke, dus ik moet het soft-flits gebeuren dus netjes zelf inregelen :) Vanavond eens proberen wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 15:26:

hij bedoelt gewoon een heel korte invulflits waarbij je dus ook je omgevingslicht meeneemt.. Geen idee of dit een aparte naam heeft alleen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
Nee kwestie van flitsercompensatie en sluitertijd beinvloeden in manual-modus dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Timo op 23-06-2008 20:08 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste