Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
The_Ownman schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:40:
[...]

Als alles goed gaat het je het bij hun in 3-5 dagen, Aquatuning is niet zo snel en versturen duurt meestal 3 dagen.
Bij mij hadden ze het dezelfde dag verstuurd als dat het geld binnen was, dat duurt naar het buitenland meestal iets van 3 dagen. Versturen duurde bij mij wel wat langer, maar dat kwam doordat de feestdagen ertussen zaten.

E8400 | Asus X48 Rampage Formula | Crucial Ballistix Tracer Led PC6400 2x1GB | Asus HD3870 CF | Antec 650W NeoPower Blue | HP W2207H | Logitech G15 | Logitech Z5500 | Microsoft Habu | Custom WC: Thermochill 120.2/D-Tek Fuzion/Laing Pro DDC-1T/Tygon slang

Even een vraagje >:)

Het water wat door een WC systeem gaat heeft in mijn ogen behoorlijk wat weerstand. Het moet door door een aantal (niet altijd natuurlijk) waterblokjes, door een rad en misschien zelfs door een reservoir. Langs alle koppelingen en misschien zelfs nog door een flowmetertje of temperatuurmeter. De grootste weerstand ligt volgens mij in de radiator als het water op en neer wordt gestuurd.

Nu mijn vraag. Is het zo dat als een pomp 600L per uur aangeeft dat hij dit ook waarmaakt onder deze omstandigheden of is het een hoeveelheid water gemeten zonder weerstand? Ik ben hier eigenlijk wel nieuwsgierig naar.

Laatst moest ik ik mijn WC systeem leegblazen en dat nou niet echt heel licht. Hoe lang zou een pomp dit volhouden vroeg ik me af. Vandaar. Ik weet wel dat bij sommige een levensduur in uren staat, maar je zou je af kunnen vragen bij welke belasting dit geld. 1 cpu blokje en een klein radje of een systeem waarin misschien wel 20 verschillende componenten zitten.

Lijkt me een beetje op een versterker van een auto. De een kan je 30 speakers op aansluiten en vrolijk belasten tot 1ohm terwijl de ander met 2 zelfde speakers aan 4ohm al maximaal belast wordt. Terwijl ze op papier beide hetzelfde wattage geven.

Zijn er pompen die getest worden met een bepaalde druk en zou zo'n druk niet handig zijn in de specificaties, of zijn ze er misschien al?

Ik wil een (nieuwe) pomp te kopen en vandaar dat me dit een beetje bezighoud.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.

Reg. datum: 04 september 2002

In de praktijk blijft er van een 600l/u pomp misschien 200l/u over. Dit idd door de weerstand van alle onderdelen. Een beetje pomp gaat echt niet snel kapot. De Eheim die ik heb werkt magnetisch en daar kan eigenlijk niets aan kapot, de hele pomp stelt ook niets voor.

Mijn oude Eheim 1046 heeft het meer dan 4 jaar gedaan in mijn PC. Nu werkt ie in een PC van iemand anders nog steeds prima.
never run from a sniper!

Ik heb sinds gisteren een Asus 2900XT in mijn PC hangen maar ik wil deze gaan waterkoelen. Ik heb al een Dangerden Maze 5 blok dat op mijn x1900XT zat en volgens verschillende forums past dit blok ook gewoon op de 2900XT. Dat is allemaal mooi maar het probleem is dat de standaardkoeler de mosfets en het geheugen ook koelt en mijn maze 5 alleen de GPU. Op het geheugen plak ik gewoon zalman BGA heatsinkjes maar hoe kan ik mijn mosfets koelen? Ik weet dat er bij thermalright Hr-03A koeler van een handig aluminium heatsinkje met pinnetjes voor de mosfets wordt geleverd, maar die is niet los te koop.

Op zich kan je gewoon ergens een heatsink vandaan halen en die modden voor de mosfets. Vrijwel elke CPU koeler kan je daarvoor wel gebruiken. Moet je alleen kijken hoe je em vast gaat maken.
never run from a sniper!

quote:
PilatuS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 15:15:
Op zich kan je gewoon ergens een heatsink vandaan halen en die modden voor de mosfets. Vrijwel elke CPU koeler kan je daarvoor wel gebruiken. Moet je alleen kijken hoe je em vast gaat maken.
Ja dat is dus het probleem :P Ik kies liever voor de kant en klare oplossing want ik ken mijn knutseltalent |:(

edit:

Ff kijken of ik ergens een mosfet heatsink van een dode x1800/x1900 vandaan kan toveren of dat thermalright zo'n heatsinkje wil opsturen.

icecoolsniper wijzigde dit bericht 10-01-2008 16:06 (15%)

-=PLACEBO=-

Kleine heatsinkjes kunnen meestal af met wat thermal tape. Soms krijg je met GPU waterkoelers ook wel wat van die kleine heatsinkjes meegeleverd, omdat die vaak zonder directe koeling komen te zitten zonder de standaard luchtkoeler.

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

Misschien anders gewoon een rijtje van die blauwe Zalman heatsinks op de mosfets plakken ? Bij dat setje van 10 stuks zitten kleine en grote, als je die grote gebruikt koelt dat nog beter dan die standaard rode koeler van de X1900.
Zijn er tweakers die ervaring hebben met digitale thermometers, zoals bijvoorbeeld deze van Alphacool.

Hoe exact zijn deze? Voor 6,- Eur zal ik niet verwachten dat ze perfect zijn, maar kunnen ze een goede indruk geven?

Of is de Scythe Kama - die 40% meer kost - een betere keus?

edit :

Heb het al gevonden met wat kennis aan mijn oude heer, die zit in de koelte en luchtdruk industrie.

De Scythe is beter omdat deze werkt via een 'capilair' (als ik het goed spel) welke exacter is, en niet via een diode als ik het goed begrepen heb.

_Apache_ wijzigde dit bericht 10-01-2008 20:17 (25%)

Gigabyte P35-DS4 || Xeon Quad X3350 @ 3,4 GHZ || 2x2GB || Scythe Infinity || 2 x Seagate Barracuda 500GB 16Mb Cache + Maxtor DiamondMax 10 200GB || Samsung SyncMaster 226BW || XFX XXX 9800GTX || Specs

Reg. datum: 30 december 2003

voor die prijzen zou ik zelf sowieso niet veel verwachten en daarom zou ik de goedkoopste kopen ;)

maar goed je hebt de oplossing al gevonden ervoor maar dat was dus wat ik zou doen :P
never run from a sniper!

quote:
PilatuS schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 17:06:
Misschien anders gewoon een rijtje van die blauwe Zalman heatsinks op de mosfets plakken ? Bij dat setje van 10 stuks zitten kleine en grote, als je die grote gebruikt koelt dat nog beter dan die standaard rode koeler van de X1900.
Ik vrees dat die niet goed blijven plakken omdat ze maar een erg klein oppervlak hebben om zich aan te hechten. Ik heb in het verleden wel eens gehad dat er ineens heatsinkjes van het geheugen op de bodem van mijn kast lagen (die waren wel een stuk zwaarder dan die zalman dingen).

Wat zou kunnen is thermal adhesive, maar dan komt het alleen nooit meer los.
never run from a sniper!

quote:
PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 14:50:
Wat zou kunnen is thermal adhesive, maar dan komt het alleen nooit meer los.
:D dat is nou ook weer niet de bedoeling. Zo'n videokaart heeft maar een realtief korte economische levensduur hier :P
Kan het zijn dat mijn 8800GTX (niet in de loop, gewoon lucht) de slangen opwarmt? De slang die naar de CPU gaat hangt er zo'n beetje tegenaan iig en er komt gewoon enorm veel warmte van die kaart af...

E8400 | Asus X48 Rampage Formula | Crucial Ballistix Tracer Led PC6400 2x1GB | Asus HD3870 CF | Antec 650W NeoPower Blue | HP W2207H | Logitech G15 | Logitech Z5500 | Microsoft Habu | Custom WC: Thermochill 120.2/D-Tek Fuzion/Laing Pro DDC-1T/Tygon slang

-=PLACEBO=-

quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:23:
Kan het zijn dat mijn 8800GTX (niet in de loop, gewoon lucht) de slangen opwarmt? De slang die naar de CPU gaat hangt er zo'n beetje tegenaan iig en er komt gewoon enorm veel warmte van die kaart af...
Stating the obvious: ja. Of het een probleem is is moeilijk in te schatten natuurlijk. :)

Dookie Fundamentalist
Kan iemand mij helpen aan de single Snow van Saloon?

quote:
Roamor schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:26:
[...]

Stating the obvious: ja. Of het een probleem is is moeilijk in te schatten natuurlijk. :)
Ja OK haha, goed antwoord :)

Zal het ook (veel) effect hebben op de temp van het water? Misschien anders toch maar dat ding in de loop opnemen...? Was er namelijk nog niet zeker van aangezien ik de CPU zo koel mogelijk wil hebben.

quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 15:29:
[...]

Ja OK haha, goed antwoord :)

Zal het ook (veel) effect hebben op de temp van het water? Misschien anders toch maar dat ding in de loop opnemen...? Was er namelijk nog niet zeker van aangezien ik de CPU zo koel mogelijk wil hebben.
Het water zal wel iets warmer worden maar ik denk niet echt veel. Ik snap alleen niet waarom je de loop zo gemaakt hebt dat die slang er tegen aan hangt. Zou toch te maken moeten zijn zonder dat ie de kaart raakt. De GPU opnemen in de loop zal voor heel veel meer warmte zorgen dan 1 slang die er iets tegen aan hangt. Een 8800GTX geeft wel behoorlijk wat extra warmte in de loop als je aan het gamen bent.
quote:
PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:04:
[...]

Het water zal wel iets warmer worden maar ik denk niet echt veel. Ik snap alleen niet waarom je de loop zo gemaakt hebt dat die slang er tegen aan hangt. Zou toch te maken moeten zijn zonder dat ie de kaart raakt. De GPU opnemen in de loop zal voor heel veel meer warmte zorgen dan 1 slang die er iets tegen aan hangt. Een 8800GTX geeft wel behoorlijk wat extra warmte in de loop als je aan het gamen bent.
Toegegeven, ik ben niet goed met dat soort gedoe en dit was nieuw voor me. Hier even een plaatje, inmiddels iets veranderd, maar de slang van rad naar CPU is nog hetzelfde:

http://img412.imageshack.us/img412/4521/stackeris4.jpg

P.S.: misschien (waarschijnlijk) een domme vraag, maar een rad heeft toch geen in en uit ofwel? Want de pomp, res en blok heeft dat wel...

Sp33dFr34k wijzigde dit bericht 11-01-2008 16:08 (8%)

Als je die slang 10cm korter zou maken of meer kan ie gewoon direct naar de CPU toe. Dan gaat ie gewoon vrijwel recht langs de kaart en raakt de slang de kaart maar op een heel klein stukje. Die looping van rad naar res is ook niet echt nodig. Persoonlijk probeer ik van alles om te zien wat het beste is voordat ik de slangen op maat maak en er in doe.

In of uit maakt bij de rad niet uit. Bij sommige wel maar bij deze niet.
quote:
PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:12:
Als je die slang 10cm korter zou maken of meer kan ie gewoon direct naar de CPU toe. Dan gaat ie gewoon vrijwel recht langs de kaart en raakt de slang de kaart maar op een heel klein stukje. Die looping van rad naar res is ook niet echt nodig. Persoonlijk probeer ik van alles om te zien wat het beste is voordat ik de slangen op maat maak en er in doe.

In of uit maakt bij de rad niet uit. Bij sommige wel maar bij deze niet.
OK, thanks voor de tips. Kan het natuurlijk eens proberen. Maar als ik die strak langs de videokaart afdoe, zit ik natuurlijk wel lang te kloten als de graka eruit moet? Geef ook toe dat ik beter 2 hoekkoppelingen had kunnen kopen (1x rad en 1x res). Die loop van het rad gaat naar de pomp en die gaat weer naar het res. Moest wel zo dom, omdat ik dus geen hoeken had :( Dus de enige slang die goed is is degene van blok naar res haha :P

Verder hangt de pomp rechts ook in verticale richting met 2 schroefjes aan het rek. Zeker niet ideaal, maar ik had het ff gehad met die kloteslangen, mijn duimen waren zowat kapot.

Ik ga binnenkort maar eens even die loop optimaliseren, nieuwe koppelingen bestellen (dit keer bij freezinghardware denk ik, hoop dat ik daar betere krijg) en dan de pomp in zo'n Zalman geval hangen als dat past (zitten mijn HDD's ook in).

Iig bedankt voor je advies (again) :)

EDIT: en nu ik er nog eens naar kijk, wissel ik die slangen van het rad ook om, komt dan veel beter uit.
EDIT2: bij FH hebben ze die niet, dan maar naar BG daar hebben ze wel 1/4 naar 1 1/8 :)

En nog een vraag: weten jullie waar die nozzle kit van D-Tek leverbaar is? Of kan ik beter meteen voor een "EK Water Blocks EK-Supreme Acetal universal" gaan? Schijnt dat die beter presteert, maar dan wel stock (dus zonder een nozzle).

Sp33dFr34k wijzigde dit bericht 11-01-2008 17:15 (12%)

Ik zou gewoon dit blok houden en daar ook geen nozzle kit voor bestellen. Zo heel veel beter als het nu is kan het toch niet. Die nozzle kit zorgt er alleen voor dat het water nog harder bij de core komt, met een Laing komt het daar al enorm hard en maakt die nozzle kit misschien 2 graden verschil. Als je echt nog betere temps wilt hebben kan je het beste je CPU lappen. Dan krijg je echt het beste contact met de CPU koeler. Dat andere water blok van EK zal ook niet echt veel uit maken.

Als je het wilt doen ga je gang hoor, maar in mijn mening heeft het weinig zin en kost het alleen een hoop geld.
quote:
PilatuS schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 19:43:
Ik zou gewoon dit blok houden en daar ook geen nozzle kit voor bestellen. Zo heel veel beter als het nu is kan het toch niet. Die nozzle kit zorgt er alleen voor dat het water nog harder bij de core komt, met een Laing komt het daar al enorm hard en maakt die nozzle kit misschien 2 graden verschil. Als je echt nog betere temps wilt hebben kan je het beste je CPU lappen. Dan krijg je echt het beste contact met de CPU koeler. Dat andere water blok van EK zal ook niet echt veel uit maken.

Als je het wilt doen ga je gang hoor, maar in mijn mening heeft het weinig zin en kost het alleen een hoop geld.
Nou, die nozzle kit kost eigenlijk geen reet, meestal iets van $6 ofzo en 2gr zijn toch weer mooi meegenomen :) Lappen van een CPU scheelt toch ook maar iets van 2gr of scheelt dat meer? Beetje OT, maar pasta aanbrengen (AS5) doe ik meestal zo: klein puntje in het midden en dan met een bankpas oid heel dun uitsmeren. Op de site van AS doen ze een klein puntje in het midden, koeler erop en dan draaien. Misschien dat dat ook weer een beetje scheelt?

Wat mot je?!?

Dat maakt niet zo heel veel hoe je het erop smeert.
Wel de hoeveelheid... En zo te klinken klinkt dat goed ;)
Teveel is namelijk niet goed.
Yup, that's mine!

Vandaag mijn XFX 7600GT AGP voorzien van het Innovatek Cool-Matic 6600 GT AGP blokje, en nadat eerst de meegeleverde schroeven te kort waren, en deze vervangen te hebben met andere langere schroeven, heb ik alles aangesloten en gestart, om daar een zieke 61 graden idle en een 100 graden load te zien! Ik dacht dat ik teweel koelpasta had gebruikt, maar wat bleek, het koelblok maakte geen contact. Weet iemand hier de oplossing voor? Of eventuel een ander wel werkend blok?

Gamingclock Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread. Pleeeeeaaase

Baloo [BE]

http://tweakers.net/ext/va/60796.big.jpg

hoe moet ik deze pomp aansluiten jongens, hij komt er volgende week aan, maar ik heb geen flauw idee waar ie water aanzuigt enzoverder, en welke maat darm hierop past..

Edit: het is een Eheim compact 600

MikeVM wijzigde dit bericht 12-01-2008 01:08 (7%)

Intel C2DE6600 @ 3.4Ghz // Asus P5K-E/WIFI-AP // 4x1GB 6400 Kingston HyperX // RAID0: 2 x Seagate Barracuda 7200.10 250GB // Gigabyte Nvidia Geforce 8500GT (512MBI) // Antec P182 // NEOhe 500W // Creative Xfi ExtremeGamer

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws