Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ik heb momenteel een PC met 2 GB werkgeheugen, maar ik zie dat sommigen het dubbele hebben. Nu lijkt me dat voorlopig niet echt nodig als je geen foto- of videobewerking doet. De zwaarste game die ik momenteel heb is FSX, en daarvoor is 2 GB voldoende. Ik veronderstel dat dit voor Crysis en dergelijke niet meer zal zijn? Het lijkt me dan ook verstandiger om eerst een PC met 2 GB te kopen en later als de prijzen gedaald zijn pas uit te breiden naar 4 GB, DDR2 533/667/800 blijven toch nog een hele tijd beschikbaar. Hoe zien jullie dit?

PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"

Ik draai hier Vista x64 en speel vaak Battlefield 2 op 1280x en details op hoogste. Ik zit dan al op 1800/1900MB gebruik van de totale 2GB. Nu het geheugen nog goedkoop is (prijzen gaan flink stijgen) heb ik eergisteren 2x 2GB besteld.

Hou dus gewoon je geheugengebruik in de gaten, daar kun je uit opmaken of aan 2GB genoeg hebt of niet. :)

T.net Gallery / Doos / Sony VAIO FZ38M
in Vancouver, (eigenlijk Burnaby maar dat weet bijna niemand te liggen).

Ik heb een paar VMmachines draaien in vmware. Ik heb 4 gig en reken maar dat het tot z'n top gebruikt word :Y

Een server die onlangs aangeschaf heeft, heeft 8gig. En zit eigenlijk te twijfelen of ik er gewoon nog 8gig bij zet. een 2gig reepje was maar 112ex btw :Y (Dat is dus wel server geheugen)

Nu weg ....
Reg. datum: 19 december 2003

Ik las net toevallig een artikel over de problemen met 32-bits geheugenadressering vs. 64-bits, en de bijbehordende problemen wanneer een applicatie tegen de 2 Gb vituele adresseringsruimte aanbotst. Toevallig ..... maar wel best iteressant :)

http://www.anandtech.com/gadgets/showdoc.aspx?i=3034

quote:
Prutz0r schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:09:
Ik draai hier Vista x64 en speel vaak Battlefield 2 op 1280x en details op hoogste. Ik zit dan al op 1800/1900MB gebruik van de totale 2GB. Nu het geheugen nog goedkoop is (prijzen gaan flink stijgen) heb ik eergisteren 2x 2GB besteld.

Hou dus gewoon je geheugengebruik in de gaten, daar kun je uit opmaken of aan 2GB genoeg hebt of niet. :)
In FSX gebruik ik ook 1800/1900MB, dat is toch net gepast? En waarom gaan de prijzen stijgen denk je?
quote:
Keiichi schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:12:
Ik heb een paar VMmachines draaien in vmware. Ik heb 4 gig en reken maar dat het tot z'n top gebruikt word :Y

Een server die onlangs aangeschaf heeft, heeft 8gig. En zit eigenlijk te twijfelen of ik er gewoon nog 8gig bij zet. een 2gig reepje was maar 112ex btw :Y (Dat is dus wel server geheugen)
Ja, maar hoeveel % van de gebruikers draait VMWare?

PC: ASUS P5W-DH DL | C2D E6600 @ 3 GHz | 2GB DDR2 800 | ASUS 8800GTX | X-FI X-Music | Dell 3007 WFP-HC 30"

tsjah, meer dan nodig voor iemand die zwaar gebruik maakt van zn pc.

bij mij op de zaak draaien 3 servers 16GB (ESX)

edit:

ik hoop dat alle bezoekers die hier komen toch wel vmware draaien :?

TheNymf wijzigde dit bericht 13-07-2007 11:18 (25%)

you had me at EHLO

Voor Vista 64 is het gewoon verstandig om 4 GB RAM erin te hebben. Zeker met de (nog) lagere geheugen prijzen.
Ik merk het zelf dat het toch stabieler loopt en meer programmas sneller starten door superfetch.

quote:
TheNymf schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:18:
tsjah, meer dan nodig voor iemand die zwaar gebruik maakt van zn pc.

bij mij op de zaak draaien 3 servers 16GB (ESX)

edit:

ik hoop dat alle bezoekers die hier komen toch wel vmware draaien :?
Hier wordt uitgegaan van desktops...

You keep it cool, I keep it Q.

Je computer zal volgens mij automatisch meer geheugen gebruiken zodra je er meer insteekt, ik had 512mb en nu 1gb (ik heb oud systeempje, vergeef me :P) en ik merk wel een verschil, maar taken die ik met 512mb redde nemen nu vreemd genoeg meer ruimte in. Ik kan spoken zien of windows wil gewoon gebruik maken van de ruimte die je hebt.

Ladies and gentlemen, please fasten your seatbelts, we're going beyond rated speed.

quote:
DjDuivert schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:22:
Je computer zal volgens mij automatisch meer geheugen gebruiken zodra je er meer insteekt, ik had 512mb en nu 1gb (ik heb oud systeempje, vergeef me :P) en ik merk wel een verschil, maar taken die ik met 512mb redde nemen nu vreemd genoeg meer ruimte in. Ik kan spoken zien of windows wil gewoon gebruik maken van de ruimte die je hebt.
En dat is logisch ook..

Wanneer je 512 hebt zal je OS snel geheugen moeten vrijmaken om nieuwe dingen te starten, wanneer je meer ruimte hebt kan het legen hiervan even opzich laten wachten..Plus het feit dat wanneer je meer RAM hebt je pagefile minder snel geraadpleegd word omdat je RAM sneller reageerd.

Gigabyte P35-DS4 || Xeon Quad X3350 @ 3,4 GHZ || 2x2GB || Scythe Infinity || 2 x Seagate Barracuda 500GB 16Mb Cache + Maxtor DiamondMax 10 200GB || Samsung SyncMaster 226BW || XFX XXX 9800GTX || Specs

quote:
DjDuivert schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:22:
Met 512 MB werd er waarschijnlijk gewoon geswapt terwijl het nu helemaal in je werkgeheugen afgehandeld kan worden (en sneller gaat). In Vista wordt er door het prefetching wel meer geheugen gebruikt naarmate je er meer insteekt, maar dat wordt ook meteen vrijgemaakt als een zware applicatie het nodig heeft.

HP Proliant DL785 - 32 cores

quote:
Cyberblizzard schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:14:
[...]
In FSX gebruik ik ook 1800/1900MB, dat is toch net gepast? En waarom gaan de prijzen stijgen denk je?
[...]
Hierdoor -> nieuws: Dram-prijzen weer in de lift

Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro

quote:
Aha, dus als je wilt uitbreiden grijp je best nu je kans. :)

Nu weg ....

quote:
Psssst ^^

32 bits besturingssyteem en 4 Gb is nutteloos .....

quote:
G_M_C schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:50:
[...]

Psssst ^^

32 bits besturingssyteem en 4 Gb is nutteloos .....
Ik ben steeds meer tevreden dat ik voor Vista64 ben gegaan, een half jaar geleden ging de discussie nog in de richting van 'je kan enkel ondertekende drivers gebruiken', 'je loopt tegen de beperking van 16 bits installers', enzovoort. Toen hebben veel mensen gekozen voor een 32 bits versie, terwijl het over een half jaar handig en over twee jaar bijna noodzakelijk zal zijn om over te schakelen naar 4GB.

Een 32 bits OS loopt trouwens niet altijd tegen een 2GB-barričre:
http://www.vistaclues.com...-in-32-bit-windows-vista/

Met een 32 bits OS blijk je 2 tot 3.58 GB te kunnen adresseren.
Sommige applicaties en games lopen wel tegen de 2GB-barričre.

Cyberblizzard wijzigde dit bericht 13-07-2007 12:12 (23%)

Nu weg ....

quote:
Cyberblizzard schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:05:
[...]
Ik ben steeds meer tevreden dat ik voor Vista64 ben gegaan, een half jaar geleden ging de discussie nog in de richting van 'je kan enkel ondertekende drivers gebruiken', 'je loopt tegen de beperking van 16 bits installers', enzovoort. Toen hebben veel mensen gekozen voor een 32 bits versie, terwijl het over een half jaar handig en over twee jaar bijna noodzakelijk zal zijn om over te schakelen naar 4GB.

Een 32 bits OS loopt trouwens niet altijd tegen een 2GB-barričre:
http://www.vistaclues.com...-in-32-bit-windows-vista/

Met een 32 bits OS blijk je 2 tot 3.58 GB te kunnen adresseren.
Sommige applicaties en games lopen wel tegen de 2GB-barričre.
Naja, adresseren tot 4 Gb kan HW-matig natuurlijk wel, aleen het Os gaat helemaal over z'n toeren wanneer je de gereserveerde geheugenruimte helemaal inkrimpt. En dit probleem wordt groter naarmate je bijvoorbeeld een grafische kaart gaat gebruiken met veel geheugen etc, dat blijkt uit het technischere deel van dat artikel. Wat dat betreft best interessant.

Maar hoe zit het eigenlijk met die andere optie "PAE" (Physical Adress Extention) ? Mijn Xeon start op met die optie namelijk, en ik heb begrepen dat die optie ook helpt bij het opheffen van de moeilijkheden bij (meer dan) 4Gb geheugen. Zie ook: http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx

Ik heb dit getypt hier -->
Reg. datum: 14 november 2000

quote:
G_M_C schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:35:
[...]

Naja, adresseren tot 4 Gb kan HW-matig natuurlijk wel, aleen het Os gaat helemaal over z'n toeren wanneer je de gereserveerde geheugenruimte helemaal inkrimpt. En dit probleem wordt groter naarmate je bijvoorbeeld een grafische kaart gaat gebruiken met veel geheugen etc, dat blijkt uit het technischere deel van dat artikel. Wat dat betreft best interessant.

Maar hoe zit het eigenlijk met die andere optie "PAE" (Physical Adress Extention) ? Mijn Xeon start op met die optie namelijk, en ik heb begrepen dat die optie ook helpt bij het opheffen van de moeilijkheden bij (meer dan) 4Gb geheugen. Zie ook: http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx
Met PAE kun je wel binnen een 32bit's OS (die het ondersteund) de volledige 4Gig aanspreken.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

quote:
Dukey schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:44:
[...]

Met PAE kun je wel binnen een 32bit's OS (die het ondersteund) de volledige 4Gig aanspreken.
Fout, een medetweaker heeft vast wel een bron.

Overigens: 4 giga komt pas goed van pas bij linux, icm preload en prelink, mijn geheuge zit constant VOL met cache, waardoor alles echt retesnel is, het prefetch systeem van linux is dan ook stukken beter als dat van Vista.

Bezoek mijn blogje eens ;)
<Jungian> M'n Acer heeft eindelijk 2 GB RAM!
<Jungian> Nu kan ik Starcraft spelen zonder dat Vista begint te swappen

Pure anandamine!

quote:
Dukey schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:44:
[...]

Praktisch gezien dus maar 3Gb, geen 4Gb ;)

Overigens loopt er een klein topicje over 32-bit games: [XP/Vista] Games & de 2Gb limiet

Wau wau!

quote:
Snake schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:50:
Overigens: 4 giga komt pas goed van pas bij linux, icm preload en prelink, mijn geheuge zit constant VOL met cache, waardoor alles echt retesnel is, het prefetch systeem van linux is dan ook stukken beter als dat van Vista.
En daar mag jij wel eens een bron van geven want nu is het gewoon een loze bewering :)

position: relative;

quote:
We Are Borg schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:08:
[...]

En daar mag jij wel eens een bron van geven want nu is het gewoon een loze bewering :)
Loze bewering? Ervaring ;)

Bezoek mijn blogje eens ;)
<Jungian> M'n Acer heeft eindelijk 2 GB RAM!
<Jungian> Nu kan ik Starcraft spelen zonder dat Vista begint te swappen

quote:
Snake schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:16:
[...]

Loze bewering? Ervaring ;)
onderbouw je ervaring dan is.. met voorbeelden en cijfers...

Beter laat dan dood.

quote:
anandus schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:51:
[...]
Praktisch gezien dus maar 3Gb, geen 4Gb ;)

Overigens loopt er een klein topicje over 32-bit games: [XP/Vista] Games & de 2Gb limiet
/pae werkt "voor zover ik uit heb kunnen lezen" wel goed onder windows 2k3, dan heb je 4GB onder 32bits in gebruik.
1. Controleer de kabel!

quote:
G_M_C schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:35:
[...]

In het artikel dat je daar noemt (het is me niet duidelijk of het artikel van voor vista is en het daarom niet noemt of dat vista het niet ondersteund)
quote:
IoGetDmaAdapter = Not Used by All Drivers
Windows Driver Model (WDM) introduced the call, IoGetDmaAdapter(), which is similar to HalGetAdapter, but also takes a pointer to the physical device object (PDO). This allows the operating system to detect the caller's PCI bus and whether it is a child device of a non-DAC bus. Then the PCI driver could override the Dma64BitAddress field in DEVICE_DESCRIPTION so that the HAL thinks the device can handle only 32-bit addresses.
Dus Je wou mazzel kunnen hebben, of pech want of een driver PEA onderstuend is moeilijk uit te vinden. Op gecertificeerde server (XEON) heb je waarschijnlijk het probleem niet.

onderssteuenen alle vista versie PEA uit de doos?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Maar kun je met PAE dan ook meer dan 4gig per applicatie toewijzen?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws