Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:10:
[...]

Zijn er ook monitor-methodes waarbij je PC niet 24/7 aan moet staan?

Betaalbare...
Voor zover ik weet niet, of je moet al handig zijn met de soldeerbout. (oude organiser met I/O die vrijwel niets gebruikt zou al ideaal zijn)
In feite zijn die dingen helemaal niet complex, maar ik ben nog niet echt iets kant-en-klaar tegengekomen waarmee je bijvoorbeeld een router, of iets anders wat 24/7 aan staat kunt misbruiken om die dingen te loggen.

TD-er wijzigde dit bericht 31-05-2007 14:28 (3%)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Betaalbaar: oude laptop + software. Probleem daar mee is in mijn ogen het stroomverbruik. Stel dat zo'n laptop 20W verbruikt (lijkt mij reeël voor een oude 486 of zo). Dan is dat per jaar 0,02 * 24 * 365 = 175kWh. Ik zou het een beetje jammer vinden om bijna een kwart van de elektriciteit die ik per jaar produceer te 'verkwisten' aan meetapparatuur. Dus let niet alleen op betaalbaarheid, maar kijk ook zeer zeker kritisch naar stroomverbruik.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 21 november 2000

Zoek eens op 'gwemeter' in google of 'routerhack' op tweakers.net
Daar vind je hoe je een goedkope en zuinige Sweex router ombouwd tot logging device.

quote:
Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:38:
[...]
Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder.
[...]

MisTraller schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:07:
Wij hebben een Nefit, en die doet het dus niet zo. Modulerend heeft m.i. voornamelijk te maken met het terugregelen als de warmtevraag minder groot is.
Op CV Tuning staat;
"Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander."

Echter, de mensen bij arconell. zijn niet zo overtuigd van de (on)zin van modulerende ketels en/of thermostaat.

Kortom; volgens mij is dit nog onderwerp van discussie :)

Bij mij zorgt de computergestuurde (klok klinkt zo simpel), weersafhankelijke thermostaat er voor dat er op tijd begonnen wordt met (langzaam ?) opwarmen en ook op tijd weer gestopt.

Overigens hoeft een constante temperatuur aanhouden volgens mij niet altijd energiesparend te zijn. Dat hangt er vooral ook van af hoeveel tijd de ketel niet aan het pompen is als hij in rust is. Als die perio de lang genoeg is kan het handiger zijn om de boel niet op temperatuur te houden maar gewoon vanag '0' te beginnen.

Anne (m) - Verbruik: 9500kWh/j - 3000m3/j - 210kL/j

quote:
RDNZL schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:20:
Zoek eens op 'gwemeter' in google of 'routerhack' op tweakers.net
Daar vind je hoe je een goedkope en zuinige Sweex router ombouwd tot logging device.
Volgens mij gaat eenzelfde verhaal op voor de Linksys WRT54G of de Wanadoo/Orange LiveBox.
Dat zijn voor zover ik heb begrepen allemaal Linux box-en die wellicht met wat aanpassing om te toveren zijn tot energie-verbruik loggers.

Maar als dat niet gaat en we even vergeten dat het goedkoop moest, dan heeft conrad de Voltcraft (niet te verwarren met Voltmaster) Energy Control 3000 'in de aanbieding'.
Welke je weer niet moet verwarren met de daar eveneens geadverteerde Energy Check 3000 serie.
(Is 3000 het nieuwe 2000 ? :))

Het basis station van de EC3000 kan 12 draadloze sensoren loggen en weergeven.
Via de USB aansluting kan de zo verzamelde data naar de computer worden gecopieerd.

Er worden 5 verschillende type sensoren aangeboden (de een weer wat duurder dan de ander); voor in het stopkontakt (ES 1), een elektriciteits meter lezer (ES 2), DIN Rail meter (ES 3), Gas meter lezer (ES 4) en Solar meter (ES 5).
De ES-2 en ES-4 werken net als de in de vorige versie van deze thread getoonde Oxxio lezer; een oog wordt over de analoge meter geplaatst en het veranderen van het cijfer wordt geregistreerd.

Tja, als we weer eens wat geld teveel hebben :)
Want mjn stats vertonen nu grote gaten omdat ik maar eens in de maand of zo mijn Gas/Water/Licht standen noteer. Dat schiet dan niet echt op...

quote:
CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:25:Ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad, sommige heb ik nu al bijna 10 jaar. Vrijwel allemaal Ikea spaarlampen van 5 tot 20W.
Als ik de consensus goed samenvat kan ik als ik eens wat lampen wil hebben om mee te testen de spaarlampen het beste bij de IKEA hier in Delft gaan halen ?

Of is de licht/lampenzaak op de hoek toch beter omdat ik de lampen daar eventueel in werking kan zien?

quote:
Deom schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:08:
[...]De medenkende dealer was van http://www.dk-solar.de. De horken zijn helaas ook meteen de fabrikant en dat maakt het allemaal wat complexer.[...]
De PR mevrouw kon ook ineens heel slecht Engels toen ik haar ermee confronteerde.
Als je een keer een vloeiend duits sprekend persoon nodig hebt moet je het maar even laten weten.
Ik heb geen pak, dus je advocaat kan ik helaas IRL niet spelen :)

quote:
MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:16:En hoe zit dat nou met de CosPhi?
Ja, hoe zit dat met de Cos Phi en het belaste/onbelaste werkerlijke/onwerkelijke vermogen?
Weet iemand toevallig een link naar een site waar dat duidelijk (== ook voor mij te begrijpen :) wordt uitgelegd ?

Species 5618

quote:
AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:47:
[...]
Als ik de consensus goed samenvat kan ik als ik eens wat lampen wil hebben om mee te testen de spaarlampen het beste bij de IKEA hier in Delft gaan halen ?

Of is de licht/lampenzaak op de hoek toch beter omdat ik de lampen daar eventueel in werking kan zien?
Tot nu toe heb ik IKEA altijd goede en goedkope spaarlampen gevonden.
de service van IKEA is mij tot nu toe ook altijd positief meegevallen dus ... ik zou 'ja' zeggen.

There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 867W, 67W sluipverbruik en 800W halogeen vervangen voor LEDs.

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:04:
[...]

Ja, hoe zit dat met de Cos Phi en het belaste/onbelaste werkerlijke/onwerkelijke vermogen?
Weet iemand toevallig een link naar een site waar dat duidelijk (== ook voor mij te begrijpen :) wordt uitgelegd ?
Hier leggen ze dat redelijk simpel uit.
Verderop kan het wel iets technischer worden, maar dan is het idee al wel duidelijk.

Heel in het kort is het zo dat de piek-stroom niet gelijk loopt met de piekspanning.
Bij een gloeilamp is het zo dat stroom I = spanning (U) / weerstand (R) en dus is de max stroom op het moment dat de spanning ook max is. (en dus ook 0 bij een spanning van 0)
Wanneer de cos-phi, oftewel de power-factor niet optimaal is (optimaal = 1), dan wil dat dus zeggen dat de maximale stroom op een ander moment nodig is.
In de praktijk wil dat dus zeggen dat er meer stromen lopen door je bedrading en bij grootverbruik wil dat zeggen dat je bedrading veel meer capaciteit moet hebben dan je zou verwachten aan de hand van het verbruik.
Stroom-leverende apparaten zoals een UPS hebben hier ook last van, waardoor ze dus minder vermogen lijken te kunnen leveren dan wat de specificatie aangeeft.
Daarnaast heb je ook nog het extra verlies wat optreed tijdens transport, door die extra stromen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

(houtgestookt)

Het is weer lekker druk hier :)

@zonnigtype
Die 21 euro is ex btw dus dat wordt 25 euro incl. per maand, is 300 euro per jaar aan vastrecht voor de stadsverwarming.
Het principe geldt toch dat je niet duurder uit mag zijn als een gas huishouding?
Hier klopt dus niets van want voor de huur van een warmtewisselaar komt er nog eens 10 euro in de maand bij.
Dat maakt dus 420 euro per jaar en dan heb ik nog geen druppel warm water gebruikt.
Voor de woon kamer gebruik ik de speksteenkachel, voor de badkamer en keuken zou eventueel elektrische vloerverwarming een optie zijn.
Dit in combinatie met een zonneboiler (ik moet nog wel iets hebben voor de na-verwarming van het tapwater) dan kan de stadsverwarming misschien wel de deur uit 8)

Bart

(houtgestookt)

@zonneschijn.
Die 2400 euro is dat incl. plaatsen?
Wat is je homepage dan neem ik er eens een kijkje.

Bart

Reg. datum: 30 december 2005

Ik lees veel fora's en websites over energie en met name zonnepanelen. De site van zonnigtype is dan ook een vast onderdeel van mijn surf avond.
Op al deze sites lees ik veel over diverse personen die de beschikking hebben over bepaalde informatie en/of middelen. Zo is er iemand die zelf in Taiwan zonnepanelen voor weinig op de kop weet te tikken en een ander heeft een kennis die voor weinig het vrachtvervoer uit die regio regelt.

Dan zit ik wel eens te denken: is dit niet te combineren om zo voor belangstellenden een 'goedkoop' PV systeem te krijgen is?
Hierbij geldt natuurlijk hoe meer zielen des te meer voordeel, maar er zijn natuurlijk ook nadelen te verzinnen.

Is dit nou zo'n stom idee en ben ik een beetje achterlijk of is hier wel meer aan gedacht cq. intresse in?

De dagen zijn geteld

quote:
CanonG1 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:00:
[...]

Betaalbaar: oude laptop + software. Probleem daar mee is in mijn ogen het stroomverbruik. Stel dat zo'n laptop 20W verbruikt (lijkt mij reeël voor een oude 486 of zo). Dan is dat per jaar 0,02 * 24 * 365 = 175kWh. Ik zou het een beetje jammer vinden om bijna een kwart van de elektriciteit die ik per jaar produceer te 'verkwisten' aan meetapparatuur. Dus let niet alleen op betaalbaarheid, maar kijk ook zeer zeker kritisch naar stroomverbruik.
175*0,21=zonde van de besparing....

Ik monitor nog maar even niet.
Ik kwijl wel bij jullie mooie grafieken (en opbrengsten) :9~

"What do you get if you multiply six by nine..."

quote:
JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:13:
Is dit nou zo'n stom idee en ben ik een beetje achterlijk of is hier wel meer aan gedacht cq. intresse in?
Ik denk dat het helemaal zo'n stom idee niet is, het is een beetje een 'geavanceerde inkoopactie' die je mogelijk veel geld kan uitsparen. Hier is alleen wel veel denk- en regelwerk voor nodig wat iemand op zich wil nemen. En, misschien belangrijker nog, het zal om een boel geld gaan en je zult dus goede afspraken moeten maken over wat er gebeurt als het 'fout gaat'. Wat als de levering zoek raakt, panelen beschadigd raken of niet voldoen aan de afgesproken specificaties, de fabrikant ineens niet meer bereikbaar is, etc. Sowieso moet je goed afvragen hoe eventuele garantie-afhandeling zal verlopen. Ik ben altijd bang voor het verschijnsel 'goedkoop = duurkoop'.

Zelf zou ik meer gaan voor zekerheid: ik heb mijn eerste set panelen gewoon in Nederland gekocht (à ruim ¤5,50 / Wp) en pas recent voelde ik me voldoende ervaren om een gebruikte set via marktplaats te kopen. Dat is me overigens uitstekend bevallen, dat scheelt ook veel geld! (¤3,50 / Wp).

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Ik zei daarom ook al dat er en aantal nadelen te vinden zijn en die jij noemt zijn terechte aandachts/knel punten.
Ik zou daarom voor een merk gaan waar er in Nederland een kantoor van is: bv Sharp. (Dit merk panelen heb ik)
Tevens zijn er personen die contacten hebben of gehad hebben met fabrikanten en er is dus een mate van zekerheid te verwachten.

Het meeste werk is idd het regelen van al dit moois, wat waarschijnlijk bij veel animo complex en veel werk is.
Zelf ben ik bv. te veel van huis om zoiets te regelen, maar dat weerhoud me niet om dit idee te spuien en te kijken of er zoiets gedaan kan worden.

Waar een wil is, is een weg.

JopieE wijzigde dit bericht 31-05-2007 21:25 (12%)

De dagen zijn geteld

quote:
JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:23:
Ik zou daarom voor een merk gaan waar er in Nederland een kantoor van is: bv Sharp. (Dit merk panelen heb ik)
Yep, ik ook.
quote:
Waar een wil is, is een weg.
En dat is helemaal waar. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat als dit een paar keer gebeurd, en mensen publiceren er over op websites, in forums, etc. dat het een soort sneeuwbaleffect krijgt. Meer mensen gaan het doen, de Nederlandse leveranciers gaan het merken aan hun omzet en zullen dan hun prijzen moeten verlagen. Wie weet....

Helaas (of gelukkig ;)) is mijn dak al vol en heb ik ook voldoende om ons verbruik te dekken.

quote:
is mijn dak al vol en heb ik ook voldoende om ons verbruik te dekken.
Maar dat is niet bij iedereen het geval.
Ik zou bijvoorbeeld nog wel 5 panelen kwijt kunnen, van het formaat dat ik al heb (1575*826 mm).
Gezien mijn verbruik nu, wat door besparing al teruggebracht is van 4000KWh naar 2000KWh per jaar, produceer ik nu ongeveer 20 procent van mijn verbruik door zonneenergie.

Bij een bescheiden prijs en ooit een goede terugleververgoeding leg ik mijn dak gelijk vol, zodat ik ongeveer de helft zelf produceer.

Oja had ik al gezegd dat het 'verslavend' werkt een set panelen op het dak? :*)

De dagen zijn geteld

Aan éénieder die nieuw is in dit topic en zich afvraagt hoe je goedkoop en simpel kan loggen:

Ik heb hier een Asus WL500g deluxe draaien, waar 4 usb poorten, en 2 compoorten op zijn gemod. Aan deze (wireless) router is een usb powered laptop harddisk, printer, en webcam gekoppeld.

Mijn omvormer is aangesloten op deze router. Ik heb een script geschreven dat mijn opbrengst logt, foutmeldingen afvangt, grafiekjes aanmaakt, en dit in een webpagina weergeeft.

Verbruik minder dan 10W. Is veel als het puur om logging zou gaan, maar omdat het ding ook wireless AccessPoint, printerserver, ftp server, httpserver etc is, stond ie toch al 24/7 aan.
Ik heb daarom wel de zuinigste 2,5 inch harddisk gekozen die ik kon vinden.

Op de 2e compoort zou ik prima een sensortje kunnen aansluiten die de temperatuur meet, of pulsjes telt in de meterkast. Er zijn ook vele anderen die aan één van de USB poorten een device hebben hangen. Als er maar een linux drivertje voor te vinden is, kom je een heel eind.

Als ik niet zo druk was, had ik dit allemaal al op mijn solar website uitgelegd, maar tot die tijd nog even geduld. Voor online stats: kijk op http://solar.reinieren.net

De kosten van het geheel: 45 euro via marktplaats voor de router, en een beetje handigheid en een bak ouwe rommeltjes. En heel wat uurtjes ontwikkeltijd voor het uitleesscript ;)

Mistraller wijzigde dit bericht 31-05-2007 22:56 (10%)

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Je zou zelfs je eigen logger kunnen maken met een beetje verstand van elektronica, Verbruik zal wel tot onder 5W kunnen met een beetje geluk (en een efficiente trafo)

Foto's | TCD-producties.nl |Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

quote:
AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:09:
[...]

Op CV Tuning staat;
"Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander."

Echter, de mensen bij arconell. zijn niet zo overtuigd van de (on)zin van modulerende ketels en/of thermostaat.

Kortom; volgens mij is dit nog onderwerp van discussie :)

Bij mij zorgt de computergestuurde (klok klinkt zo simpel), weersafhankelijke thermostaat er voor dat er op tijd begonnen wordt met (langzaam ?) opwarmen en ook op tijd weer gestopt.

Overigens hoeft een constante temperatuur aanhouden volgens mij niet altijd energiesparend te zijn. Dat hangt er vooral ook van af hoeveel tijd de ketel niet aan het pompen is als hij in rust is. Als die perio de lang genoeg is kan het handiger zijn om de boel niet op temperatuur te houden maar gewoon vanag '0' te beginnen.
Stof tot nadenken inderdaad. Ik denk dat ik toch eens een winterseizoen op aan/uit ga proberen, want ik ervaar een ander nadeel van het moduleren: Als we soms 's avonds, dus als de woonkamer al warm is, een radiator boven opdraaien, komt die kamer niet op temperatuur. Uiteraard omdat het water niet echt warm is.
En als ik dan dat verhaal van arconell lees, dan ga ik helemaal twijfelen, want we hebben best lange leidingen. Welliswaar met isolatie op de zolder, maar toch.

We hebben al wel eens bijgehouden wat bij ons zuiniger is, een klok of een handthermostaat. Het blijkt dat wij minder stoken als we handmatig regelen.

quote:
timcooijmans schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:58:
Je zou zelfs je eigen logger kunnen maken met een beetje verstand van elektronica, Verbruik zal wel tot onder 5W kunnen met een beetje geluk (en een efficiente trafo)
* MisTraller krabt achter z'n oren, want hij HEEFT toch een eigen logger met een verbruik van rond de 5 a 10 watt...?
Ik heb ook nog een multimeter met seriële poort, ook die zou ik uit kunnen lezen, maar wat ik wil loggen, log ik al, dat zijn de panelen. Wat betreft meten van ons verbruik, ik denk dat het straks heel makkelijk is als er uiteindelijk slimme meters zijn, want dan kan je je verbruik gewoon van internet inlezen. Al dan niet via een logger script.

quote:
Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:10:
[...]

Ja, natuurlijk. Stom van me. 8)7

Zijn er ook monitor-methodes waarbij je PC niet 24/7 aan moet staan?

Betaalbare...
Yep. Ben bij Delft bij een jongen geweest die zelf een superzuinige datalogger heeft gebouwd, die eens in de maand leeg te trekken is bijvoorbeeld. Genereert waanzinnig mooie grafieken... Er zijn meerdere initiatieven bezig, waarvan een hele grote. Mag ik nog nix over zeggen... :X ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Speksteenkachel schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:23:
Het is weer lekker druk hier :)

@zonnigtype

... Dit in combinatie met een zonneboiler (ik moet nog wel iets hebben voor de na-verwarming van het tapwater) dan kan de stadsverwarming misschien wel de deur uit 8)
Ik wens je veel zuukzes, beste speksteenkachel. Je zit in een gesloten circuit, en je "mag" er niet uit met je |:( SV installatie. Tenzij je héééééél erg hard "aandringt". Dan wil de SV beheerder wellicht over zijn hart strijken. "Dat kost u dan 1.800 euri afsluitkosten, meneertje. Of u hier eventjes wilt tekenen, dan bent u van ons af..."

Denk maar niet dat je daar zomaar mee wegkomt... 7(8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:13:
Ik lees veel fora's en websites over energie en met name zonnepanelen. De site van zonnigtype is dan ook een vast onderdeel van mijn surf avond.
Muchas gracias... :)
quote:
Op al deze sites lees ik veel over diverse personen die de beschikking hebben over bepaalde informatie en/of middelen. Zo is er iemand die zelf in Taiwan zonnepanelen voor weinig op de kop weet te tikken en een ander heeft een kennis die voor weinig het vrachtvervoer uit die regio regelt.

Dan zit ik wel eens te denken: is dit niet te combineren om zo voor belangstellenden een 'goedkoop' PV systeem te krijgen is?
Hierbij geldt natuurlijk hoe meer zielen des te meer voordeel, maar er zijn natuurlijk ook nadelen te verzinnen.

Waarom "stom"? Hartstikke goed idee! Organiseer het maar (die gast waar je het over hebt, heeft paar maandjes zitten onderhandelen nadat hij stoomcursus "hoe ga ik met Chinezen en geestverwanten om" had gedaan bij kennissen...).

Zou graag meedoen. Echter, dakruimte is beperkt, verhuurder heeft "change of policy" ondergaan, enne... we verbruiken maar 1.200 kWh in het jaar. Wil best gaan doorleveren aan de buren, maar dat wordt zo'n kabelzooi...

Ben benieuwd wie met je "mee wilt gaan". Succes!

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws