quote:
YellowCube schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 22:51:
[...]
dat is wel degelijk mogelijk. Een ecosysteem is vaak het gevolg van een heel delicaat evenwicht van ontzettend veel factoren. Je kunt dat systeem heel ver pushen voordat het z'n limieten bereikt, maar zodra je daar zit kan een hele kleine verandering grote gevolgen hebben.
Onder normale omstandigheden stijgen en dalen verschillende waarden binnen het systeem binnen die limieten, tenzij er van buitenaf iets is wat het evenwicht verstoord.
Wat dat in dit geval precies is, mag je zelf weten/geloven, maar fysisch onmogelijk is het niet.
Dit verdient wel een extra post ipv een edit

. Je hebt gelijk, fysisch onmogelijk is een overdreven term. Maar het is onwaarschijnlijk! Je zegt zelf al, er zijn een miljard mogelijkheden. We pinnen ons nu vast op één mogelijkheid - een minieme (doch significante) stijging van de CO2-concentratie in de atmosfeer - en iedereen heeft het erover. Maar leuk genoeg is er ongetwijfeld nog van alles dat ook een invloed heeft. Niemand gaat mij vertellen dat een paar extra vulkaantjes voor eeuwig de ijskappen doen smelten. Er moet meer aan de hand zijn dan die paar kolencentrales en autootjes die een prachtig zuiver mengsel van water en kooldioxide uitstoten.
Bovendien wordt er gedaan alsof CO2 een soort vervuiling is - allerminst, het is één van de mooiste biologische stoffen die er is, en we kunnen het goed gebruiken hier op aarde. Het zorgt misschien voor een versterking van het broeikaseffect, maar dit is net zo goed bewezen als dat het ontkracht kan worden en dient niet simplistisch door de massa te worden gepromoot tot 'hét probleem van de 21ste eeuw'. Een deens tijdschrift heeft de problematiek rondom klimaatverandering zelfs gedegradeerd tot 26-na-belangrijkste punt om eens leuk over na te denken als wereldgemeenschap. Er is dus nog genoeg veel belangrijkers om over te praten.
Zelf kan ik hier niks over zeggen, nou ja, mág ik hier niks over zeggen. Als goed wetenschapper dien je enkel dat te beweren als feit dat ook echt onomstotelijk bewezen is, en dat is in dit opzicht niks. Voor mij is het lang niet overtuigend bewezen dat we een klimaatprobleem hebben. Probleem? Dijkjes een metertje hoger maken en we zitten
voor de komende 100 jaar goed. Kosten: paar honderd miljoen à een paar miljard. Procentjes van het BNP dus.
Er is misschien wel een klimaatverandering, althans, er
is een klimaatverandering feit maar wat doen we eraan? Waarschijnlijk niks, ik geloof zelf niet (maar dit is slechts een mening) dat wij als mensen echt effect hebben op het globale klimaat op de schaal die wordt gesuggereerd. We hebben veel meer invloed op gebieden als grondgebruik en oppervlaktewaterklimaat (en -vervuiling). Laten we niet vergeten dat we vooral ontzettend veel invloed op onszélf hebben: honger, oorlog, sympathieke adminnetjes, etc. etc.
Als er al een overtuigende correlatie kan worden bewezen tussen externe factoren en de klimaatverandering, dan zoek ik het persoonlijk (hier komt weer een mening) in de buurt van de zon (onze klimaatgod) of dingen als wolkenvorming, natuurlijke fenomenen dus. De correlatie tussen CO2-concentratie en temperatuurstijging vind ik maar matigjes overtuigend en bovendien dachten we met dezelfde argumenten 30 jaar geleden nog dat we een nieuwe ijstijd kregen. Sterker nog, er komt weer een ijstijd aan kan ik je vertellen: de zonne-activiteit loopt vanaf volgend jaar af en daar komt waarschijnlijk een gemiddelde temperatuurdaling vanaf als effect. En het is al veel te lang geleden dát we een ijstijd hebben gehad.
Gelukkig duurt het nog minstens 150 jaar voor er een erg genoege temperatuurdaling is; zo'n ijstijd gaat niet over één nacht.... ijs?