Gathering of Tweakers

Quicksearch
(houtgestookt)

quote:
zonneschijn schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:27:
[...]

2400 euro was inclusief plaatsen. Volgens mij is de prijs een beetje afhankelijk van je woonplaats ivm met de resitijd voor de installateurs.
Als je op het huisje links van dit bericht klikt kom je op mijn homepage :)
Homepage ziet er goed uit, ik zal eens vaker bij je gaan kijken.
Hoe is HR-Solar tot nu toe bevallen?
Wij hebben hier een gezin met 2 kinderen (5 en 9), heb je dan genoeg aan een 100 liter vat?

Bart

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:30:
[...]

Ik heb Essent gemaild waarom er een zo groot verschil zit tussen het vast recht van de stadsverwarming en die van een gasaansluiting.
Als antwoord kreeg ik dat ze dat zelf zo 123 ook niet weten, over 6 weken krijg ik bericht zie onderstaand. 8)7

In uw e-mail vraagt u waarom het vastrecht voor warmte zoveel hoger is dan het vastrecht voor gas. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie op uw vraag.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw vraag via een interne e-mail doorgegeven aan het expertteam voor het product Warmte. Zodra zij uw vraag in behandeling nemen, ontvangt u van hen binnen zes weken bericht.
Oh, die vraag kan ik inmiddels wel beantwoorden, hoor. Het grote verschil zit in de "vermeden kosten voor de niet geïnstalleerde CV ketel". Zie mijn vastrecht grafiek, oranje en rode bovenste twee posten. Weliswaar voor NUON Warmte, maar principe is volkomen vergelijkbaar en Essent wil toch met NUON fuseren, dus...:

http://www.polderpv.nl/NU...#grafiek_opbouw_vastrecht

NB: muiswijzer naast de grafiek houden, dat is de correcte (hoop verwarring over geweest tijdens onze "onderhandelingen" met de NUON Warmte lieden). Je betaalt nl. in het vastrecht tarief het "vermeden vastrecht voor een gas aansluiting voor ruimteverwarming", en dat is een grotere capaciteit dan die debiele kookgasmetertjes die wij in onze wijk er nog eens bij hebben (grafiek als je muiswijzer boven het plaatje houdt, en die dus incorrect is).

Voor de tot 31 dec. 2006 geupdate harde data (recenter nog steeds niet gekregen), zie:

http://www.polderpv.nl/As...echt_prijsopbouw_NUON.gif

Even niet letten op dat groene postje "vermeden kosten leverancier van gas", dat is een van de vele krankzinnige gevolgen van het feit dat wij (ongevraagd) zo'n gasmeter in huis hebben hangen (zelfs in rekening wordt gebracht bij mensen die al jaren geen gas (meer) gebruiken). Meeste SV huishoudens hebben geen gas aansluiting. Maar die hebben dan vaak weer hele andere problemen zoals die krankzinnige separate tapwaterinstallatie waar ze zich helemaal ongans aan betalen, wat bij ons goddank geïntegreerd zit in de SV installatie.

Zo "heb" iedereen weer wat, niet?

Sterkte met het doorgronden van de boel. Ben erg benieuwd of je van Essent hetzelfde verhaal te horen krijgt of dat ze je de nodige polderkolder gaan proberen wijs te maken... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:32:
[...]

Dat zijn een hele dure 7,7GJ als je de vaste lasten van stadsverwarming erbij opteld.
Het verbruik is trouwens niet veel hoe verwarm je, je huis?
Mwagh. 63% van de totale warmtekosten gaan bij ons "op" aan die krankzinnige vastrechten...

Gewoon. Niet stoken. Is goed uit te houden, hoor, met dubbel glas aan zuidzijde, en prachtig de woning in knallende winterzon, onder het balkon van onze bovenburen door. Verder goed geïsoleerde woning, plm. 18 jaar oud, begane grond. Truitje aan, sloffen aan de voetjes. En wat hebben we nou voor winters? Was begin vorig jaar even doorbijten, maar ach, het geld blijft in onze zak zitten, NUON is al rijk genoeg van die kunstmatige koppeling van alles wat energie heet aan de olieprijzen, en die nooit te vermijden ... vastrechten. Behalve dan onze gratis zonnestroom, off-course, we zijn zo'n beetje aardig bezig het 3e voor 1000 hollandse florijnen gekochte zonnepaneeltje aan het (k***ewoord) "terugverdienen"...

Oh ja. We douchen 2x in de week, in de zomer hoogstens 3x. Doen we ons hele leven lang al (of minder, ging vroeger nog in de bijkeuken in van die mooie grote wastobbes...). Ik heb nog niet gemerkt dat vrienden of familie in een grote boog om ons heel lopen... >:) Afwas kan best eens in de 3 dagen. Koud voorspoelen. Een keer heet water. Handwas. Peace of Cake. Genoeg. Life can be soooooo simple....

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
squaddie schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:57:
[...]

De titel van het artikel over duitse zonne-energie is enigzins misleidend, in mijn opinie is iets pas rendabel als het volledig op eigen benen kan staan. Dit is geen zins van toepassing omdat de overheid energiebedrijven dwingt exorbitante - niet marktconforme - terugleververgoedingen te betalen.
Geen enkele energie optie heeft het zonder subsidie getrokken, of redt het als de klimaat- en/of sociale consequenties daadwerkelijk "economisch" in rekening gebracht worden...

"De markt" bestaat daarom niet. Het is allemaal zo kunstmatig als de pest, omdat voor de maatschappij volstrekt onacceptabele, want niet betaalde effecten, kunstmatig in het zadel gehouden blijven worden ten koste van de werkelijk duurzame alternatieven. Die kolencentrales zijn voor het grote merendeel met Staatssteun (renteloze leningen e.d.) gebouwd en hebben gratis emissierechten gekregen. Er gaan bakken met geld naar de kernenergie, vele malen meer dan naar alle andere energie opties. Dat is allemaal subsidie. Ergo: die "vrije markt" bestaat niet en zal nooit bestaan omdat Energie MACHT is en dat nooit door bobo's uit handen gegeven zal worden tenzij ze daartoe gedwongen worden.
quote:
Hoewel er een paar haken en ogen aan het duitse systeem zitten, weten eigenaren exact waar ze aan toe zijn en ze niet afhankelijk van de overheid die zou kunnen besluiten de subsidiekraan dicht te draaien en dat absoluut een pluspunt. Het is in mijn opinie geen brilliante wijze van subsidieren, de van combinatie van hoge terugleververgoedingen en onbeperkt terugleveren kan voor een sneeuwbaleffect veroorzaken, immers iedereen die een pv-systeem aanschaft zal het maximale uit zijn budget en beschikbare ruimte halen, want elke teruggeleverde kW levert leuk geld op. Dat is voor het milieu wel een goede ontwikkeling, maar naar mate het percentage zonnestroom stijgt zullen energiebedrijven hun tarieven moeten verhogen en zullen meer personen en bedrijven pv-systemen aanschaffen en dit proces versterkt zichzelf. De enige rem is als de vraag het aanbod overstijgt, dan zullen de prijzen voor pv-systemen gaan stijgen en daarmee een hogere drempel opwerpen voor potentiele kopers. De mensen of bedrijven die niet de middelen en/of lokatie hebben voor pv-systemen worden verplicht andermans pv-systemen te sponseren of alternatief vinden. Wat te denken van bedrijven die veel energie verbruiken zoals staalbedrijven en datacenters? Die kunnen besluiten hun eigen - niet duurzame - energiecentrale op te zetten of simpelweg het bedrijf te verplaatsen naar een land met goedkopere energie.
Stelt allemaal geen r**t voor wat Otto Normalverbraucher (3.500 kWh/jaar) voor de volledige feed-in van ALLE (!!!!) duurzame elektra opties betaalt. Een halve eurocent/kWh die trouwens ook alle duurzame netinvoeders als zonnepaneelkopers betalen via hun gebruikelijke elektrameter voor alles wat ze van het net betrekken (totaal onvergelijkbaar met de NL situatie). Otto betaalt voor die volledige uitmuntend werkende in de wet verankerde regeling slechts 12-18 euri extra per jaar (die 35 euri die genoemd wordt in het artikel klopt geen deuk van, mogelijk wordt hier het verbruik van die boer onterecht als basis genomen). Dat is nix. Prijs van een paar biertjes. En dat is een "slechte subsidieregeling"??? Het is nota bene een extreem goed werkende open-einde regeling (meer inkomsten bij hoger kWh verbruik), door steeds meer landen overgenomen, maar waar ze in Den Haag volslagen onterecht doodsbenauwd voor zijn. Alleen maar omdat ze zelf een verschrikkelijk slecht werkende MEP regeling in elkaar hadden geflanst die van een VASTE bijdrage bij huishoudens uitging (52 euri in het jaar), uiteindelijk volledig uit de begroting van EZ moest worden gefinancierd, belachelijk ingewikkeld in elkaar stak, en waarvan het meeste geld naar de grote jongens is gegaan en naar uitermate dubieuze bronnen (palmolie bijproducten massaal in de fik steken bijv.).

Duitse bedrijven die veel energie verbruiken zijn uitgesloten van de verplichte "EEG Umlage" zoals die minuscule heffing wordt genoemd. Ik ken trouwens geen enkel bedrijf wat vanwege hoge energielasten met veel bombarie uit een land is vertrokken. Zelfs energievreter Pechiney zit er nog, in Zeeland, al klagen ze steen en been dat die kunstmatig goedkope atoomstroom (prijs die er voor wordt betaald is publiek geheim) zo "duur" is...
quote:
Mijn insteek is niet afnemers in zekere zin verplichten andermans pv-systemen te sponseren maar de drempel te verlagen dat mensen en bedrijven hun eigen energieverbruik op duurzame wijze compenseren. Mijn idee is het verlagen van de aanschafprijs van pv-systemen, niet door een ingewikkelde subsidieregeling op te zetten, maar simpelweg door alle overheidsheffingen waarvan BTW de grootste is op te heffen. Een subsidieregeling is in feite weinig meer dan een vestzak broekzak principe en het is beter dit rondpompen van geld (wat ook geld kost) in zn geheel uit te sluiten door de aanschaf vrij te stellen van heffing. Want als ik nu een pv-systeem of zonneboiler van bijvoorbeeld 3000 euro aanschaf verdwijnt daarvan zo'n 600 euro in de staatskas in de vorm van BTW is toch enigzins zuur als die investering doet voor een beter milieu. Daarnaast heeft deze vorm van subsideren nauwelijks invloed op de markt in tegenstelling tot de duitse regeling.
Het slechtste wat je kunt doen is in een markt waar het elektraverbruik nog steeds belachelijk blijft stijgen (vooral door totale achteloosheid bij slecht geïnformeerde consumenten en bedrijven, waar de verspilling monumentaal is), om 44% van de kWh prijs af te doen (status NUON 2007). Dat is VRAGEN om nog veel meer verspilling. Uitermate onverstandig. Bovendien heb ik slecht nieuws voor je. Die belasting gaat fors OMHOOG geschroefd worden omdat de netbeheerders van hun variabele transportkosten af willen. Dat moet "gecompenseerd" worden via de EB. Gigantische operatie gaat dat worden, met verplicht capaciteitstarief, verplicht leveranciersmodel van facturatie, verplichte slimme meter.... (brief EZ aan TK: 34 pagina's bureaucratenshit).

Wat wel een voorstel wordt van Natuur en Milieu, maar ook van drie duurzame energie organisaties (brief net de deur uit), en inmiddels steeds meer geaccepteerd, is progressieve vergroening van het belastingstelsel. Dus prikkels in de belastingen om aanschaf van duurzame energie apparatuur goedkoper te maken. Is totaal ander verhaal als de EB op kWh en gas, die hoog moet blijven om niet de verspillingsgeest helemaal uit de fles te krijgen.

Bovenop die ene prikkel moet er zekerheid ingebouwd worden dat alle duurzame netinvoeding ook daadwerkelijk voor een vaste prijs en voor minimaal 10 jaar (in Duitsland is het NB 20 jaar) voor een hoge vergoeding gegarandeerd afgenomen wordt, zonder allerlei vormen van sabotage en tegenwerking waar het "kleine" Nederland zo "groot" mee geworden is. Het uitgangsprincipe dient immers zoals in de BRD te zijn: Groen voor Grijs. Economie volgens het achterhaalde "marktdenken" dient daar aan ondergeschikt te zijn zolang verborgen kosten niet worden doorberekend. Dat is nog steeds niet zo.

Resultaat: NL met 3 jaar krakkemikkige MEP: 46 MWp en vrijwel stand-still. Duitsland met fenomenaal werkende EEG sinds 2000: ver over de 3.000 MWp und wachsend wie nie bevor...

(houtgestookt)

Wij hebben hier geen gas, ook niet voor het koken.
Uitgangspunt voor deze wijk was dat je niet duurder uit mag zijn als mensen met een gasaansluiting.
Het punt van de vermeden kosten voor het aanschaffen van een ketel snijdt volgens mij geen hout omdat wij dus verplicht elektrisch moeten koken.
Dit is veel duurder als koken op gas.
Ons totaal verbruik was hier altijd zo'n 54 GJ per jaar incl warm tapwater.
We hebben nu ruim een half jaar de speksteenkachel gebruikt en ons verbruik is gedaald van 54 naar 31 GJ.
Zal volgend jaar dus alleen maar minder zijn als ik een vol jaar dat ding gebruik.

Bart

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

essent kwam laatst met een of ander foldertje waar (oa) een artikel over hr-e ketels instond. Die zogenoemde hr-e ketels zouden mbv een stirling-/hetelucht-motor de restwarmte gebruiken om electriciteit op te wekken.

Zijn daar al reviews/tests van?

After the first glass you see things as you wish they were...
After the second you see things as they are not..
Finally you see things as they really are
and that is the most horrible thing in the world...

www.myecohouse.net

quote:
zonnigtype schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:16:
[...]

Resultaat: NL met 3 jaar krakkemikkige MEP: 46 MWp en vrijwel stand-still. Duitsland met fenomenaal werkende EEG sinds 2000: ver over de 3.000 MWp und wachsend wie nie bevor...
Ik las in een Spaans blad (Era Solar Energia) dat Nederland tot 2005 nog op de tweede plaats in Europa stond met geinstalleerde PVs. Eind 2005 was de stand echter:
Nederland 51,2 MWp
Spanje 51,8 MWp
Duitsland 1537 MWp

Bij de zonneboilers stonden we eind 2005 op de 6de plaats, met Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland en alweer Duitsland voor ons.

Spanje heeft natuurlijk ook wel veel meer zonuren.
Ik heb een broer in Spanje wonen die het dak volgebouwd heeft met zonnepanelen (7700Wp) en zelf hebben wij hier in Nederland een PV-installatie van een respectabele grootte (3436Wp).
In Spanje (Madrid) wordt echter per Wp 40% meer opgeleverd. Ook leuk om te zien is de opbrengstverhoging bij een zonnevolger.

We hebben een website gebouwd om de resultaten te delen (niet alleen voor PV, maar ook om andere duurzame technieken zoals de warmtepomp te promoten.)

Kijk maar eens op http://www.myecohouse.net

(houtgestookt)

Zeer mooie site hoor petje af!

Bart

1365Watt-piek op ons dak!

Vandaag een mijlpaal bereikt! Over het 2007 hebben we tot nu toe evenveel elektriciteit geproduceerd als verbruikt. De meterrstand was vandaag hetzelfde als op 1 januari 2007:

http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070603meterstand48510.jpg

Dat geeft een goed gevoel :)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
guus.assmann schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:53:
Het verbruik van een TV is heel sterk afhankelijk van het merk.
Een gewone gloeilamp is de beste test.
En voor een grootverbruiker is een wasdroger of een wasmachine die water warm maakt ook prima.

Mogelijk wordt je hier geplaagd door een slechte cosinus-phi.
Zijn die halogeenspots op 230V? Zo niet, dan zit er een trafo tussen.
Dan is de cos-phi niet meer 1.
En die laders, zijn die soms ook vrij lichtgewicht? Ook dan is de stroom niet in fase met de spanning.
Je kunt eventueel een stroommeter gebruiken, maar dat is lastig.
Zo'n meter moet namelijk in serie staan en dat is lastig.
Die spots zijn inderdaad 12v. De oorzaak is waarschijnlijk de dimmer die ertussen zit, want dezelfde ikea spots op een andere plek geven wel een waarde.
Die laders zijn gewoon nokia ladertjes etc, niet al te zwaar inderdaad. Maar er wordt juist altijd geroepen dat dat DE sluipers anno 2007 zijn, ook in de manual van deze meter.
Waarschijnlijk ligt het wel aan de cos-phi, maar goed, deze meter wordt ook door milieu-centraal gebruikt als uitleen meter. En dus door mensen die geen electrotechnische kennis hebben. Die zullen dus allemaal denken dat het nogal meevalt met het verbruik.
Maar daarom had ik dus ook meer van deze meter verwacht.

Ik heb inderdaad ook al wel gedacht om mijn multimeter te gebruiken om verbruik te meten, maar zoals je al aangeeft is dat wat lastiger. Maar daarnaast kan mijn multimeter ook niet overweg een afwijkende cos-phi.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

quote:
bartgrefte schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:34:
essent kwam laatst met een of ander foldertje waar (oa) een artikel over hr-e ketels instond. Die zogenoemde hr-e ketels zouden mbv een stirling-/hetelucht-motor de restwarmte gebruiken om electriciteit op te wekken.

Zijn daar al reviews/tests van?
Er wordt gigaveel reclame voor gemaakt maar de crux wordt nauwelijks bekend gemaakt.
Lees o.a.:

http://www.polderpv.nl/ni...WKKstroom_anderhalve_cent
http://www.polderpv.nl/ni...07_toverketel_advertentie
http://www.polderpv.nl/ni...#17jan2007_toverketeltalk

Laat je niet gek maken en vraag ze het hemd van hun lijf over de teruglevering en over de dubbele energiebelasting, want als dat niet goed geregeld wordt, voorspel ik drama's...

Overigens, net artikel in Energie+: het ding heeft in eerste versie hartstikke ongunstige elektra opbrengst t.o.v. warmtevraag (factor 1:5), hij zou "maar" ongeveer 1.000 kWh in het jaar opleveren. Daarvan zal een fors deel het net opgaan en dat ben je volgens enkele berichten dus finaal kwijt...
Er wordt gewerkt aan grotere versies, maar nu wordt al geclaimd dat het ding vooral "geschikt" zou zijn voor 3x modaal met zwembad. En dat ding maximaal, dus langdurig aan staand gebruiken voor max. efficiëntie...

Geef mijn portie maar aan fikkie... :|

quote:
jja schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:23:
[...]

Ik las in een Spaans blad (Era Solar Energia) dat Nederland tot 2005 nog op de tweede plaats in Europa stond met geinstalleerde PVs. Eind 2005 was de stand echter:
Nederland 51,2 MWp
Spanje 51,8 MWp
Duitsland 1537 MWp
Let op: dat was het totale geïnstalleerde vermogen. We praten in NL eigenlijk voordurend/vooral over het NETgekoppeld PV vermogen. Dat was in 2005 46 MWp, met 5 MWp autonome systemen (waarmee de NL markt feitelijk "opgestart" is, maar waar verder nauwelijks meer ontwikkeling is gekomen en waarvan volgens mij nauwelijks cijfers worden bijgehouden).

http://www.polderpv.nl/Ar...t_PVvermogen_2005_CBS.gif

PHOTON.de heeft de meest betrouwbare cijfers voor Duitsland. Laatste update van hun keiharde data analyse van de gegevens van de netbeheerders geven voor 2005 al een totaal aan van 1.888 MWp, hetgeen betekent dat er alleen in dat jaar al 858 MWp is BIJgekomen. Dat is een factor 19 maal het TOTALE geplaatste netgekoppelde vermogen in NL.

http://www.photon.de/phot...tion_install-leistung.htm

(met gekoppelde bijgewerkte Excel tabel van februari 2007)

Voor een tale-telling grafiek van een vorige (iets afwijkende, want regelmatig bijgestelde) grafiek voor Duitsland vs. Nederland, zie:

http://www.polderpv.nl/CB...PV_vermogen_NL_versus_BRD
quote:
We hebben een website gebouwd om de resultaten te delen (niet alleen voor PV, maar ook om andere duurzame technieken zoals de warmtepomp te promoten.)

Ik sluit mij geheel bij de vorige loftuitingen aan: een verbazingwekkende site!

Geweldige grafieken. d:)b

Meteen even vraagje (ok, twee dan... >:) ):
(a) waarom zeg je over ACN2000E "semikristallijn"? Wat bedoel je daar precies mee?
(b) heb jij datasheets van die andere drie typen panelen? Zijn dat allemaal Shell Solar panelen? Ik heb daar belangstelling voor... (info@polderpv.nl).

Thanx, en succes met je fraaie site!

is er ook weer.

quote:
jja schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:23:

Mooie site hoor, ook leuk om te zien hoe domotica kan bijdragen aan energiebesparing.

Naar aanleiding van de discussie over micro-WKK's (of eigenlijk alleen de stirling motor die erin zit) en het stukje over die warmtepomp op http://www.myecohouse.net kwam er een idee bij mij bovenborrelen:
  • Een Stirling motor zet warmte om in arbeid.
  • Een warmtepomp gebruikt arbeid om warmte-energie te verplaatsen, in de meeste gevallen van de aardbodem naar een watervat.
  • De hoeveelheid verplaatste warmte loopt op tot 5 keer de geinvesteerde arbeid.
  • De energiebron (aardwarmte) is vrijwel onuitputtelijk.
Als we dit alles met elkaar combineren kan ik me een systeem voorstellen waarbij (na een initiele start) de stirlingmotor de arbeid levert voor de warmtepomp en de warmtepomp de warmte-energie levert voor de stirlingmotor.

Zo'n systeem valt en staat natuurlijk bij de efficiency van de warmtepomp en stirling motor. Van de warmtepompen is het vrij duidelijk hoeveel arbeid ze gebruiken en hoeveel warmte zij verplaatsen. Over de efficiency van Stirling motoren heb ik tot nu toe jammergenoeg heel weinig kunnen vinden.
Als een Stirling motor een hogere efficiency heeft dan 20% zou met de rest van de opgewekte arbeid een generator kunnen worden aangedreven waarmee electrische energie kan worden opgewekt.

edit:
Stirling, niet Sterling zoals CanonG1 me verbeterde

*zucht*

quote:
Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:23:
[...]

Homepage ziet er goed uit, ik zal eens vaker bij je gaan kijken.
Hoe is HR-Solar tot nu toe bevallen?
Installatie is perfect verlopen. In overleg de beste plaats voor de collector en leidingen bepaald, netjes gewerkt, geen rotzooi in huis.
quote:
Wij hebben hier een gezin met 2 kinderen (5 en 9), heb je dan genoeg aan een 100 liter vat?
Wat is jou definitie van 'genoeg' ? Bij HRsolar hanteren ze de volgende formule: voor elke kuub water die je per jaar gebruikt heb je 1 liter inhoud boiler nodig, dus voor een waterverbruik tot 100 kuub zou een boilervat van 100 liter 'genoeg' zijn.

Als wij met z'n vieren na elkaar gaan douchen (of douche + bad) is de temperatuur boven in het boilervat na het douchen nog steeds even hoog als voor het douchen (onderin het vat is het water natuurlijk wel een stuk kouder geworden).

Wat ik ook heb gezien is dat bij een boiler temperatuur van meer dan 70 graden de naverwarmer (HR ketel) helemaal niet gaat branden. Bij een lagere temperatuur gaat de ketel wel branden. Volgens de mensen van HRsolar brand onze ketel (Nefit) dan minimaal op 50%. Er schijnen ook ketels te zijn die op 30% kunnen branden.

Uit het bovenstaande kun je afleiden dat de boilerinhoud groot genoeg lijkt, maar dat de oppervlakte en plaatsing van de collector misschien belangrijker zijn, omdat je het boilerwater 's zomers graag elke dag (of elke 2 dagen, ligt er aan hoe vaak je gebruikt maakt van de douche) boven die 70 graden wilt hebben om te voorkomen dat je ketel gaat branden. Onze collector (2.5 m2) is geplaatst op een schuin dak op het zuid-oosten, onder een hoek van 50 graden.Ik kan me voorstellen dat je een dubbele collector nodig hebt als je dak op het oosten of westen gericht is.

quote:
CanonG1 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:16:
Vandaag een mijlpaal bereikt! Over het 2007 hebben we tot nu toe evenveel elektriciteit geproduceerd als verbruikt. De meterrstand was vandaag hetzelfde als op 1 januari 2007:
Ben je niet bang dat je aan het einde van het jaar een negatief gebruik hebt? Zonnigtype (aka Polder jongen) heeft daar wel enkele spannende verhalen over...

quote:
zonneschijn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:37:
Ben je niet bang dat je aan het einde van het jaar een negatief gebruik hebt? Zonnigtype (aka Polder jongen) heeft daar wel enkele spannende verhalen over...
Nee, daar ben ik niet zo bang voor. Ik verwacht ongeveer 50-100kWh in de plus uit te komen. Ik monitor ons verbruik en de productie dagelijks, dus als er zeer veel zonneschijn is de rest van het jaar, of we verbruiken veel minder dan verwacht dan zie ik dat wel aankomen. Ik zou dan bijvoorbeeld een kabeltje naar de buren kunnen leggen en ze wat goedkope zonnestroom verkopen :)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

is er ook weer.

quote:
CanonG1 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:32:
[...]

Nee, daar ben ik niet zo bang voor. Ik verwacht ongeveer 50-100kWh in de plus uit te komen. Ik monitor ons verbruik en de productie dagelijks, dus als er zeer veel zonneschijn is de rest van het jaar, of we verbruiken veel minder dan verwacht dan zie ik dat wel aankomen. Ik zou dan bijvoorbeeld een kabeltje naar de buren kunnen leggen en ze wat goedkope zonnestroom verkopen :)
Of je koopt een elektrisch kacheltje om de laatste paar maanden wat bij te stoken. Dat scheelt weer in de stookkosten!

*zucht*

www.myecohouse.net

quote:
zonnigtype schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:46:
[...]

Ik sluit mij geheel bij de vorige loftuitingen aan: een verbazingwekkende site!

Geweldige grafieken. d:)b

Meteen even vraagje (ok, twee dan... >:) ):
(a) waarom zeg je over ACN2000E "semikristallijn"? Wat bedoel je daar precies mee?
(b) heb jij datasheets van die andere drie typen panelen? Zijn dat allemaal Shell Solar panelen? Ik heb daar belangstelling voor... (info@polderpv.nl).

Thanx, en succes met je fraaie site!
Semikristallijn? Zo staat het in de specs, wat daarmee precies bedoeld wordt weet ik ook niet.
Al onze panelen in Nederland zijn van Shell. Ik zal de datasheets mailen.

www.myecohouse.net

quote:
Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:26:
[...]

Naar aanleiding van de discussie over micro-WKK's (of eigenlijk alleen de sterling motor die erin zit) en het stukje over die warmtepomp op http://www.myecohouse.net kwam er een idee bij mij bovenborrelen:
  • Een Sterling motor zet warmte om in arbeid.
  • Een warmtepomp gebruikt arbeid om warmte-energie te verplaatsen, in de meeste gevallen van de aardbodem naar een watervat.
  • De hoeveelheid verplaatste warmte loopt op tot 5 keer de geinvesteerde arbeid.
  • De energiebron (aardwarmte) is vrijwel onuitputtelijk.
Als we dit alles met elkaar combineren kan ik me een systeem voorstellen waarbij (na een initiele start) de sterlingmotor de arbeid levert voor de warmtepomp en de warmtepomp de warmte-energie levert voor de sterlingmotor.

Zo'n systeem valt en staat natuurlijk bij de efficiency van de warmtepomp en sterling motor. Van de warmtepompen is het vrij duidelijk hoeveel arbeid ze gebruiken en hoeveel warmte zij verplaatsen. Over de efficiency van Sterlingmotoren heb ik tot nu toe jammergenoeg heel weinig kunnen vinden.
Als een Sterling-motor een hogere efficiency heeft dan 20% zou met de rest van de opgewekte arbeid een generator kunnen worden aangedreven waarmee electrische energie kan worden opgewekt.
Vooropgesteld: ik ben geen specialist op dit gebied. Maar Sterlingmotoren gaan niet zo goed samen met warmtepompen. Warmtepompen hebben het hoogste rendement bij een kleine temperatuursprong en Sterlingmotoren werken met een veel hoger temperatuursverschil.

There is no such thing as a free beer :(

quote:
[muggenziftmodus]
Het apparaat heet een Stirlingmotor....
[/muggenziftmodus]

Leuk dat je rond de 0 zit :) Lijkt mij een mooi resultaat ;)

Hoeveel betaal je nu jaarlijks aan de energierekening? Ik vind het altijd zo jammer dat de vaste lasten een steeds groter deel van je rekening worden naarmate je minder energie verbruikt :(

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

quote:
WVL_KsZeN schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:51:

Hoeveel betaal je nu jaarlijks aan de energierekening? Ik vind het altijd zo jammer dat de vaste lasten een steeds groter deel van je rekening worden naarmate je minder energie verbruikt :(
Voor 2007 had de Nuon ons op een maandbedrag van ¤ 29 gezet:

http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070210jaarafrekeningnuon.png

Doordat dat bedrag gebaseerd is op twee zachte winters én doordat een gedeelte van 2006 mijn vriendin op stage in het buitenland was vond ik dat bedrag te laag en heb ik het dus verhoogd naar ¤ 45. Dat is nog steeds vrij laag volgens mij 8) Overigens komt het negatieve bedrag bij elektriciteit door de maandelijkse teruggave van de energiebelasting.

quote:
WVL_KsZeN schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:51:

Bij Essent heb je voor electriciteit keuze tarieven. Bij 'Budget' betaal je geen vaste kosten maar een hogere kWh prijs. Bij een verbruik van minder dan 1000 kWh is dat voordeliger dan 'Standaard'. Ik hoop dat dit ook geldt voor het netto verbruik (afgenomen - teruggeleverd) aangezien ik volgend jaar meer zonnepanelen wil installeren zodat mijn netto verbruik (veel) kleiner is dan 1000 kWh.

Nog even afwachten of er een subsidie regeling komt en hoe die er uit ziet...

is er ook weer.

quote:
jja schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:15:
[...]

Vooropgesteld: ik ben geen specialist op dit gebied. Maar Sterlingmotoren gaan niet zo goed samen met warmtepompen. Warmtepompen hebben het hoogste rendement bij een kleine temperatuursprong en Sterlingmotoren werken met een veel hoger temperatuursverschil.
Dat was mij ook duidelijk, maar een het rendement dat zo'n Stirling motor moet opleveren om toch nog netto-opbrengst te hebben is maar 20%. Het is inderdaad helemaal de vraag het haalbaar is om een stirling motor met zo'n laag temperatuurverschil te laten draaien. Of misschien is het mogelijk om met de warmtepomp (tegen een lagere COP) een hoger temperatuurverschil te creeren waardoor de stirling motor een hogere rendementswinst haalt dan dat je verliest door de lagere COP van de warmtepomp.
quote:
There is no such thing as a free beer :(
Sad, but true :)

*zucht*

quote:
Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:47:
[...]

Of je koopt een elektrisch kacheltje om de laatste paar maanden wat bij te stoken. Dat scheelt weer in de stookkosten!
Ik ken iemand die dat zeer tegen zijn zin in - maar noodgedwongen - dus toch maar doet (al is het niet ruimteverwarming maar elektrisch boilertje voor warm tapwater), om te voorkomen dat 'ie in de min terecht komt. Zijn gasrekening is natuurlijk wel wat lager, maar bezopen is en blijft het... 8)7

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws