Gathering of Tweakers

Quicksearch
Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
CORVETTE schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:33:

En als er veel minder verkocht wordt ( en dat is al zo, de Rabo hier gaf dat al aan ), dan moet er toch echt wat gebeuren willen de banken nog hypo's willen kunnen verstrekken voor nieuwe / anders huizen.
hmmzz....

http://www.nu.nl/news/113...ijzen_stijgen_verder.html

en:

Aantal verkochte woningen:

Q1 2007 : 10081
Q2 2007 : 11137

In miljoenen euro's:

Q1 2007 : 2308
Q2 2007 : 2599

Bron : NVM

Wat zou er moeten gebeuren dan? Dat cliché roept men al jaaaaren :s

Marko wijzigde dit bericht 18-07-2007 14:11 (5%)

Monkey see, Monkey do!

mini cooper 1991

quote:
I.......

De gemiddelde Nederlander lijkt niet echt makkelijk een ander huis meer te kunnen kopen.

......
Het kopen van een huis is naar mijn idee helemaal geen probleem. dan spreek ik uit eigen ervaring, maar als ik zo rond kijk hoeveel huizen er te koop staan,... deze mensen hebben toch ook allemaal een nieuw huis gekocht?
Dus als het erg moeilijk zou zijn een huis te kopen, waarom verhuizen er dan zo veel mensen?
het verkopen van een huis is veel moeilijker gebleken dan het kopen van een huis.

(btw. ik weet er nog een te koop O-) )

Reg. datum: 17 december 2005

Ik kan alleen maar beamen wat Corvette hierbove verteld. Een paar maanden geleden kon ik met de lagere rente nog 300.000 lenen, dat is nu omlaag gegaan naar max. 250.000. We hebben ons toen eneorm zitten verlekkeren aan nieuwbouwprojecten die we nu ineens niet meer kunnen betalen...en nu omdat die rente gestegen is en de woningprijzen gelijk zijn gebleven moet ik genoegen nemen met één kamertje meer dan mijn huidige flatje. Maar wel even 500 Euro meer gaan betalen in de maand.

Cobb wijzigde dit bericht 18-07-2007 17:23 (25%)

Een jaar naar Schotland? mail me.

Bite my shiny metal ass!
Reg. datum: 25 februari 2001

@Cobb

Indeed.. ik ben nu maar van een volledig up-to-date modern appartement als doel overgestapt op een net-uit-de-verhuur-gekomen appartement waar nog heeeeel veel aan moet gebeuren. Omdat dat nog goed te betalen is (prijs is zelfs lager dan mijn huidige stulpje op moet brengen).

Heeft dan wel weer als voordeel dat je alles zo kunt inrichten (keuken, badkamer, etc) zoals je zelf wil, met mooie nieuwe vloeren etc.

Brama is lid van het Front Auto Check Image. Front Auto Check Image is onderdeel van de 'verbeter GoT, begin met het CMS!' stichting.

Reg. datum: 17 december 2005

Ja precies, maar het is nu net zo'n overgangsfase. De woningen worden nu nog verkocht en aangeprijst als toen de rente nog onder de 5 procent zat. Het voelt nu gewoon niet goed om een huis te kopen. Ik krijg het gevoel of dat ik belazerd word oid.

@Brama in welke regio zoek je trouwens? Misschien is mijn flat in Rotterdam, 10 minuten lopen van CS iets voor je?

Cobb wijzigde dit bericht 18-07-2007 18:10 (19%)

Een jaar naar Schotland? mail me.

Bite my shiny metal ass!
Reg. datum: 25 februari 2001

Nah, bedankt, maar ik heb al wat gevonden, en da's in Eindhoven :)

Je kunt uiteraard de gestegen rente gebruiken om de prijs naar beneden te drijven als je ergens op biedt he. Als de vraag voldoende afneemt vanwege de rentestijging, moet een verkoper wel meegaan.

brama wijzigde dit bericht 18-07-2007 19:48 (60%)

Brama is lid van het Front Auto Check Image. Front Auto Check Image is onderdeel van de 'verbeter GoT, begin met het CMS!' stichting.

hola

Ik denk dat dat de huizenprijzen niet zullen zakken. De hypotheekrente al helemaal niet, die zal de komende tijd alleen maar toenemen zoals die al 8 maanden aan het doen is. Historisch gezien is de rente namelijk ook helemaal niet hoog, eerder gemiddeld...

Ontzettend kut als je nu een huis wilt kopen maar het is niet altijd een goed moment om een huis te kopen...

Bron:
http://www.nu.nl/news/110...hogen_hypotheekrente.html

Impulz

quote:
Cobb schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:22:
Ik kan alleen maar beamen wat Corvette hierbove verteld. Een paar maanden geleden kon ik met de lagere rente nog 300.000 lenen, dat is nu omlaag gegaan naar max. 250.000. We hebben ons toen eneorm zitten verlekkeren aan nieuwbouwprojecten die we nu ineens niet meer kunnen betalen...en nu omdat die rente gestegen is en de woningprijzen gelijk zijn gebleven moet ik genoegen nemen met één kamertje meer dan mijn huidige flatje. Maar wel even 500 Euro meer gaan betalen in de maand.
dat je minder kunt lenen ligt imo niet aan de rentestand, maar aan de strengere regels die banken hanteren aan de hypotheekhoogte sinds een maand of wat. de oorzaak hiervan is dat een hoop mensen als een kip zonder kop veel teveel lenen en er uiteindelijk aan kapot gaan (lees kunnen niet meer rondkomen)

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:18:
[...]

dat je minder kunt lenen ligt imo niet aan de rentestand, maar aan de strengere regels die banken hanteren aan de hypotheekhoogte sinds een maand of wat. de oorzaak hiervan is dat een hoop mensen als een kip zonder kop veel teveel lenen en er uiteindelijk aan kapot gaan (lees kunnen niet meer rondkomen)
Sinds januari inderdaad max 4.5x bruto jaarsalaris.

quote:
matthijst schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 09:58:
[...]

Sinds januari inderdaad max 4.5x bruto jaarsalaris.
Mja, sommige verstrekkers wijken daar makkelijk van af hoor :)

Impulz

quote:
Slasher schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:00:
[...]

Mja, sommige verstrekkers wijken daar makkelijk van af hoor :)
jep, verstrekkers waar ik persoonlijk ver vandaan zou blijven :)

Monkey see, Monkey do!

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Marko schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:19:
[...]

jep, verstrekkers waar ik persoonlijk ver vandaan zou blijven :)
Jep, banken als de Rabobank, Postbank, ING, Fortis zou ik inderdaad maar ver bij weg blijven.

To be, or not to be, those are the parameters

quote:
En als er veel minder verkocht wordt ( en dat is al zo, de Rabo hier gaf dat al aan ), dan moet er toch echt wat gebeuren willen de banken nog hypo's willen kunnen verstrekken voor nieuwe / anders huizen.
Eens met Marko, huizenprijzen zullen blijven stijgen, tekorten zullen van kracht blijven en rente zal gaan stijgen:

http://www.nu.nl/news/115...aan_starterswoningen.html

http://www.fd.nl/ShowReda...%7C1&DocumentId=36514

http://www.fd.nl/ShowReda...%7C1&DocumentId=36927

Rente staat nog steeds historisch gezien erg laag; ik denk dan ook dat de rentestijging zeker nog een tijd aan zal houden...

Lomenaar wijzigde dit bericht 19-07-2007 10:36 (13%)

Impulz

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:21:
[...]

Jep, banken als de Rabobank, Postbank, ING, Fortis zou ik inderdaad maar ver bij weg blijven.
die zullen vast geen 6,5x je jaarsalaris uitlenen imho

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:40:
[...]
die zullen vast geen 6,5x je jaarsalaris uitlenen imho
Nee maar ze gaan echt wel over de 4,5 x heen. 5 x tot 6 x is ook bij hun wel voor elkaar te krijgen ( Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk )

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:48:
Nee maar ze gaan echt wel over de 4,5 x heen. 5 x tot 6 x is ook bij hun wel voor elkaar te krijgen ( Onder bepaalde voorwaarden natuurlijk )
Pff, ja, uitzonderingen heb je altijd, maar die norm is er natuurlijk niet voor niks en zal voor het grootste deel van de mensen die een hypotheek willen afsluiten echt wel gewoon gelden:

Voor starters wordt het vanaf 1 januari 2007 moeilijker om een woning te kopen. Vanaf deze datum mag een hypotheek niet groter zijn dan 4,5 keer het bruto jaarinkomen. Dit is het gevolg van een nieuwe gedragscode voor hypotheekverstrekking die de banken hebben vastgesteld. Doel van de code is huizenkopers te beschermen tegen te hoge hypotheekschulden.

Tot nog toe was een lening ter grootte van vijf of zes keer het jaarinkomen niet ongebruikelijk, zegt een woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Starters konden bijvoorbeeld veel lenen door te wijzen op goede carrièreperspectieven. Minister Zalm (VVD, Financiën) had de banken gevraagd strengere eisen te stellen aan hypotheekverstrekking om te voorkomen dat mensen zich te diep in de schulden steken. De VEH vindt ook dat banken nu te makkelijk leningen verstrekken en verwelkomt de gedragscode.

Hypotheekbemiddelaars verwachten dat de nieuwe gedragscode veel mensen zal treffen. „Als banken de strengere eisen echt serieus gaan nemen, kan dit wel eens van groter belang zijn dan de hele discussie over de aftrek van de hypotheekrente”, zegt Lodewijk van der Heijden, directeur van hypotheekadviseur De Hypotheekshop. „Vooral starters zullen de dupe zijn: zij hebben weinig vermogen en nog een relatief laag inkomen.”

Banken mogen in individuele gevallen afwijken van de inkomensnorm, bijvoorbeeld wanneer ouders zich borg stellen. Elke afwijking moet worden gedocumenteerd voor de toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM laat weten dat zij streng zal toezien op toepassing van de nieuwe gedragscode

quote:
matthijst schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:54:
[...]

Pff, ja, uitzonderingen heb je altijd, maar die norm is er natuurlijk niet voor niks en zal voor het grootste deel van de mensen die een hypotheek willen afsluiten echt wel gewoon gelden:
...
Bij de hypotheek adviseur heb ik er anders weinig van gemerkt. Aangezien ik goede toekomst perspectieven heb was het geen probleem om van de 4,5 keer af te wijken.

Het was inderdaad wel iets strenger als dat het was toen ik voor 1 januari bij de hypotheek adviseur was, maar de 4,5 keer was niet echt een issue. Alleen bij NHG zijn de regels wat strenger, maar dat waren ze voor 1 januari ook al.

Impulz

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:04:
[...]

Bij de hypotheek adviseur heb ik er anders weinig van gemerkt. Aangezien ik goede toekomst perspectieven heb was het geen probleem om van de 4,5 keer af te wijken.

Het was inderdaad wel iets strenger als dat het was toen ik voor 1 januari bij de hypotheek adviseur was, maar de 4,5 keer was niet echt een issue. Alleen bij NHG zijn de regels wat strenger, maar dat waren ze voor 1 januari ook al.
nee natuurlijk is dat voor de adviseur geen probleem.. is die adviseur direct van de bank of een 'onafhankelijk' *kuch* tussenpersoon? en het blijft een gedragscode, geen wet. maar het is er niet voor niets....

anyway, uiteindelijk zijn het gewoon commerciële zakkenvullers, de meesten bekommeren zich echt niet op jouw toekomstige financiële problemen.

Monkey see, Monkey do!

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:21:
[...]

Care to explain....

quote:
Marko schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:18:
[...]
anyway, uiteindelijk zijn het gewoon commerciële zakkenvullers, de meesten bekommeren zich echt niet op jouw toekomstige financiële problemen.
Tuurlijk zijn het commerciele zakkenvullers, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar. Maar ik vindt het een beetje belachelijk om iedereen zo bij het handje te houden. Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of ik iets kan betalen. Het is alleen hun taak om mij te informeren welke kosten en risico's er zijn.

Ik vindt het een beetje vreem dat ze afhankelijk van je bruto jaarsalaris kunnen zeggen hoeveel je op kan brengen voor je huis. Als ik geen dure auto/mobiel/kinderen en dergelijke heb dan ziet mijn uitgaven patroon er toch compleet anders uit als iemand met dure auto/mobiel/kinderen.

Ik vindt het daarom nogal een vreemde manier van berekenen. Persoonlijk kan ik financieel makkelijk een hypotheek dragen van 4,5 of zelfs wel 7 keer mijn jaarsalaris. Of ik dat zelf wil is een 2e punt maar dat is niet aan de banken ( of overheid door regels ) om voor mij te beslissen vindt ik. Dat ze er dan nog een flinke toeslag boven op doen omdat ze vinden dat het riskanter is, dat moeten ze zelf weten, als ze daar maar duidelijk in zijn.
quote:
Nou ik heb laatst nog een adviseur van de postbank over de vloer gehad en daar kon ik wel degelijk meer als 4,5 keer krijgen. Bij 'onafhankelijke' adviseurs kon het zo'n beetje bij alle banken wel. Als je strak de NHG norm aanhoudt kom je ongeveer op 4,5 keer uit, maar ook daarboven willen bijna alle banken je wel een hypotheek geven. Tot hoe ver ze gaan ligt per bank weer wat anders.

rwb wijzigde dit bericht 19-07-2007 11:34 (17%)

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:32:
Maar ik vindt het een beetje belachelijk om iedereen zo bij het handje te houden. Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of ik iets kan betalen. Het is alleen hun taak om mij te informeren welke kosten en risico's er zijn.

Ik vindt het een beetje vreem dat ze afhankelijk van je bruto jaarsalaris kunnen zeggen hoeveel je op kan brengen voor je huis. Als ik geen dure auto/mobiel/kinderen en dergelijke heb dan ziet mijn uitgaven patroon er toch compleet anders uit als iemand met dure auto/mobiel/kinderen.
Tuurlijk is dat wel aan de bank, 't is per slot van rekening hun geld...
En dat de overheid zoiets de laatste tijd een beetje probeert te reguleren vind ik ook niet vreemd; zelfde met al die leenreclamezooi: mensen komen in de problemen door belabberde voorlichting, desinteresse, eigen achterlijkheid, of inhalige hypotheekverstrekkers die mensen van alles aanlulden om hun bonus maar te halen :/

En ja: uitzonderingen zijn er altijd, maar ik gok dat die berekeningen voor het grootste deel van Nederland aardig zullen kloppen....

Impulz

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:32:
[...]

Ik ben oud en wijs genoeg om zelf te bepalen of ik iets kan betalen.

Ik vindt het daarom nogal een vreemde manier van berekenen. Persoonlijk kan ik financieel makkelijk een hypotheek dragen van 4,5 of zelfs wel 7 keer mijn jaarsalaris. Of ik dat zelf wil is een 2e punt maar dat is niet aan de banken ( of overheid door regels ) om voor mij te beslissen vindt ik.
kijk, veel mensen hebben die verantwoordelijkheid niet en gaan kopje onder. typisch geval 'de goeien moeten lijden onder de slechten'. die lenen ook nog eens 10k voor een nieuwe caravan en 25k voor een nieuwe auto. catch my drift?

daarom trekt men nu 1 lijn, oftewel norm, oftewel gedragscode. en daar ben ik het helemaal mee eens.

Monkey see, Monkey do!

Ja ik snap de reden erachter wel hoor. Tuurlijk zijn er veel mensen die in de problemen komen, maar ik vind het een beetje overdreven dat je dan maar helemaal bij het handje gehouden moet worden.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat bruto salaris nogal weinig zegt, elk persoon/gezin heeft een totaal verschillend uitgaven patroon en dus is die 4,5 maal helemaal niet repsentatief.

Eigenlijk zou het veel logischer zijn als ze naar het netto bedrag zouden kijken wat je netto te besteden hebt. Het probleem daarbij is dat dat moeilijk te meten is.

Ook vindt ik het vreemd dat als je meer verdiend niet een hogere factor zou mogen nemen?

stel je verdiend 1000 euro netto. Je geeft hiervan 500 euro uit aan hypotheek ( Fictieve bedragen ). Dan heb je 500 euro over voor de rest van je lasten.

Nou verdien je 4000 euro netto, je mag dan 4 maal zoveel lenen en mag dus voor 2000 euro aan hypotheek uitgeven. Je hebt dan dus 2000 euro over voor de rest van je lasten. Sommige lasten ( zoals energie verbruik ) zullen wel mee redelijk linear mee groeien, maar eigenlijk zou je veel meer aan je huis uit kunnen geven als je voor de rest geen luxere dingen wilt doen.

rwb wijzigde dit bericht 19-07-2007 11:56 (35%)

Impulz

quote:
rwb schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:53:
Ja ik snap de reden erachter wel hoor. Tuurlijk zijn er veel mensen die in de problemen komen, maar ik vind het een beetje overdreven dat je dan maar helemaal bij het handje gehouden moet worden.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat bruto salaris nogal weinig zegt, elk persoon/gezin heeft een totaal verschillend uitgaven patroon en dus is die 4,5 maal helemaal niet repsentatief.

Eigenlijk zou het veel logischer zijn als ze naar het netto bedrag zouden kijken wat je netto te besteden hebt. Het probleem daarbij is dat dat moeilijk te meten is.

Ook vindt ik het vreemd dat als je meer verdiend niet een hogere factor zou mogen nemen?

stel je verdiend 1000 euro netto. Je geeft hiervan 500 euro uit aan hypotheek ( Fictieve bedragen ). Dan heb je 500 euro over voor de rest van je lasten.

Nou verdien je 4000 euro netto, je mag dan 4 maal zoveel lenen en mag dus voor 2000 euro aan hypotheek uitgeven. Je hebt dan dus 2000 euro over voor de rest van je lasten. Sommige lasten ( zoals energie verbruik ) zullen wel mee redelijk linear mee groeien, maar eigenlijk zou je veel meer aan je huis uit kunnen geven als je voor de rest geen luxere dingen wilt doen.
tsja, creatief bedacht, dat moet ik je wel nageven :)

maar het enige meetbare is en blijft een bruto salaris.

Monkey see, Monkey do!

Tja wat ik probeer aan te geven is dat idd het bruto maandsalaris het enige meetbare is, maar dat dat lang niet alles zegt. Ook lijkt mij dat je in princiepe naar mate je salaris hoger wordt, meer uit zou kunnen geven aan je huis.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws