Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hoeft niet, kan wel....

Ik heb een beetje op Independer.nl zitten vergelijken en volgens mij is dit best wel goedkoop (correct me if I'm wrong).

thewongandonly wijzigde dit bericht 17-07-2007 17:44 (73%)

Doordat je maar zo weinig spaart, mis je de mogelijkheid om van de NHG garantie gebruik te maken.
NHG (Nationale Hypotheek Garantie) houdt in dat in geval jij gedwongen je huis moet verkopen, omdat je de lasten niet kan opbrengen, jouw restschuld bij de hypotheekverstrekker wordt afgekocht door de NHG. NHG geeft meestal ook 0,1% rentekorting, aangezien de bank er zeker van is dat al hun uitgeleende geld terug komt.

NHG is helaas geen optie omdat mijn partner een verblijfsvergunning heeft voor bepaalde tijd... Vandaar dat het aantal hypotheekverstrekkers waarvoor wij kunnen kiezen maar beperkt is (daarom ook de relatieve hoge rente percentages).

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
quote:
Cobb schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 19:44:
Ongelofelijk, wat is het lastig om nu een éénsgezinswoning te kopen!
Even onze situatie:

2 kamer app. in Rotterdam vermoedelijk 10.000 á 15.000 overwaarde
Spaargeld 13.000 euro.
Gezamenlijk inkomen zo'n 56.000 euro.

En nog wordt het voor ons moeilijk om een geschikte nieuwbouw gezinswoning te vinden die betaalbaar is in het gebied rondom mijn werk. We zoeken nu rond Pijnacker, Berkel en Rodenrijs, Lansingerland, Delft, Zoetermeer, Rotterdam etc. allemaal met prijzen ruimschoots rond de 280.000 8)7 met een bouwrente veelal van 7% :( .

Onze hypotheek verstrekker (RVS) komt met het advies om een woning te zoeken rond de 240.000 euro, maar daar vinden we alleen maar appartementjes voor!
Als ik www.niki.nl check op koopwoningen in Berkel en Rodenrijs, Delft, Pijnacker, Rotterdam en Zoetermeer met als type Vrijstaand, Hoekwoning, Rijwoning, Twee-onder-één-kap en Geschakeld krijg ik 514 woningen in 53 types waarvan 15 onder de 240.000 zitten :)

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

quote:
André schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:55:
[...]

Als ik www.niki.nl check op koopwoningen in Berkel en Rodenrijs, Delft, Pijnacker, Rotterdam en Zoetermeer met als type Vrijstaand, Hoekwoning, Rijwoning, Twee-onder-één-kap en Geschakeld krijg ik 514 woningen in 53 types waarvan 15 onder de 240.000 zitten :)
Hij wil graag nieuwbouw ;)

quote:
I.R. Butcher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:31:
Dat kan wel zijn, maar het is wel over 30 jaar ipv 20 jaar. Oftewel, op 20 jaar zit Thewongandonly nog steeds op 40k, hetzelfde als bij de "goedkopere" hypotheek, hij betaald alleen 10 jaar langer voor de resterende 20k ;)
Ik ben redelijk een n00b op dit gebied, daarnaast heb ik morgen een gesprek bij de hypotheekadviseur om de offerte van de eerste hypotheekverstrekker te bespreken. Forgive me for mijn ongeduldigheid, maar bedoel je dan dat de eerste optie beter is....?

P.S. de rente van de eerste verstrekker is 5,75% en niet 5,95%.

quote:
thewongandonly schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:51:
Forgive me for mijn ongeduldigheid, maar bedoel je dan dat de eerste optie beter is....?
Volgens mij bedoelt hij, dat je met de tweede 30 euro per maand goedkoper uit bent.
En je spaart daar 40.000 in 20 jaar (dus 20.000 per 10 jaar).
Bij optie 1 betaal je 30 euro per maand meer, en spaar je 60.000 (maar da's ook 20.000 per 10 jaar).
Oftewel: met optie 2 spaar je in verhouding even veel, maar ben je wel 30 euro per maand goedkoper uit?

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
Slasher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:20:
[...]

Het is je bekend dat niki.nl een soort funda voor nieuwbouwwoningen is? :)

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
quote:
Slasher schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:20:
[...]

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:16:
[...]

Idd, Nieuwbouw kiezen :)

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

quote:
matthijst schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:56:
[...]

Volgens mij bedoelt hij, dat je met de tweede 30 euro per maand goedkoper uit bent.
En je spaart daar 40.000 in 20 jaar (dus 20.000 per 10 jaar).
Bij optie 1 betaal je 30 euro per maand meer, en spaar je 60.000 (maar da's ook 20.000 per 10 jaar).
Oftewel: met optie 2 spaar je in verhouding even veel, maar ben je wel 30 euro per maand goedkoper uit?
Wat ik me wel afvraag is of je na die 20 jaar ook die 40.000 aflost. Dat betekend namelijk dat je die laatste 10 jaar ook niete meer betaald en de laatste 10 jaar die premie dus ook veel lager wordt (Alleen nog het aflossingsvrije deel) Waardoor je in die laatste 10 jaar zelfs nog een eigen spaarpot zou kunnen maken om na de 30 jaar (als je hypotheekrente aftrek verdwijnt) direct een deel van je schuld af te lossen.

Zo op het gevoel zou ik ook voor 2 gaan (Maar dat is puur persoonlijk om 22.30 's avonds :))
quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:30:
[...]

Wat ik me wel afvraag is of je na die 20 jaar ook die 40.000 aflost. Dat betekend namelijk dat je die laatste 10 jaar ook niete meer betaald en de laatste 10 jaar die premie dus ook veel lager wordt (Alleen nog het aflossingsvrije deel) Waardoor je in die laatste 10 jaar zelfs nog een eigen spaarpot zou kunnen maken om na de 30 jaar (als je hypotheekrente aftrek verdwijnt) direct een deel van je schuld af te lossen.

Zo op het gevoel zou ik ook voor 2 gaan (Maar dat is puur persoonlijk om 22.30 's avonds :))
De premie van de laatste 10 jaar is idd lager, ¤208 p.m. Dat maal 120 (10 jaar) is bijna ¤25000. Denk dat we voor de 2e optie gaan.

quote:
Rukapul schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:16:
[...]

Euhm nee dus :+

Ik hou me niet zo bezig met nieuwbouw ;)

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
thewongandonly schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:13:
[...]

De premie van de laatste 10 jaar is idd lager, ¤208 p.m. Dat maal 120 (10 jaar) is bijna ¤25000. Denk dat we voor de 2e optie gaan.
hoe zit het dan precies?

1. je spaart in de eerste 20 jaar 40.000 euro
2. de 10 jaar die volgen op de 20 jaar bij punt 1 is je spaarpremie 208,- pm
3. resultaat is dan toch dat je gewoon 30 jaar spaart totaal?

zoals ik het eerst las spaarde je 20 jaar naar een doelkapitaal van 40.000 en daarna stop je met sparen, logisch want dan zit je looptijd erop.

i'm confused :S

Marko wijzigde dit bericht 18-07-2007 09:10 (3%)

Monkey see, Monkey do!

Impulz

quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:30:
[...]

Wat ik me wel afvraag is of je na die 20 jaar ook die 40.000 aflost.
ik denk van wel, de looptijd is 20 jaar staat er, dus na 20 jaar komt spaarpot vrij en die gaat in principe naar de geldverstrekker ter aflossing. (polis is verpand aan bank)

Monkey see, Monkey do!

quote:
Marko schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 09:07:
[...]

hoe zit het dan precies?

1. je spaart in de eerste 20 jaar 40.000 euro
2. de 10 jaar die volgen op de 20 jaar bij punt 1 is je spaarpremie 208,- pm
3. resultaat is dan toch dat je gewoon 30 jaar spaart totaal?

zoals ik het eerst las spaarde je 20 jaar naar een doelkapitaal van 40.000 en daarna stop je met sparen, logisch want dan zit je looptijd erop.

i'm confused :S
De eerste 20 jaar van de looptijd, heb ik ook spaarpremie, samen met de rente zijn de maandlasten ¤770. Na 20 jaar, als wanneer het doelkapitaal bereikt is, is zijn de maandlasten ¤562.

De spaarpremie is eigenlijk ¤102 p.m. Maar uiteindelijk scheelt het in de maandlasten ¤208 omdat het resterende hypotheekbedrag lager is: ¤200.000 ipv ¤240.000 (tenminste, als ik het goed begrijp).

Ik weet niet of ik het nu duidelijk uitleg, of dat het uberhaupt klopt wat ik zeg, maar dit is denk ik hoe het zit...

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Volgens mij is het zo dat optie 1 20 jaar lang 30 euro p/m duurder is, oftewel 7200 euro. Ná die 20 jaar heb je geen spaarpremie meer, en wordt optie 1 in maandelijkse lasten goedkoper, maar heeft als nadeel dat je niet nog 20k extra spaart over 10 jaar. Als ik het goed begrijp wordt optie 1 na 20 jaar 208 euro per maand goedkoper?

Anyway, als je niet van plan bent om er langer dan 20 jaar in te wonen (ik me kan indenken dat zodra je partner een permanente verblijfsvergunning heeft je meer opties tegen gunstigere voorwaarden hebt, en wellicht verder gaat kijken), zou ik idd voor optie 2 gaan. Tot die 20 jaar zijn beide opties redelijk gelijk, en is optie 2 voordeliger. Beschouw dit wel als mijn mening, en niet die van een expert, want dat ben ik niet ;)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

Optie 2 wordt ¤208 p.m. goedkoper... Dus alles is eigenlijk wel in het voordeel van 2:
- Nu ¤30 p.m. in maandlasten goedkoper
- Na 20 jaar ¤238 p.m. in maandlasten goedkoper
- Korting op verzekeringen
- Taxatie, hypotheek- & transportakte samen ¤1000

Op papier ziet optie 2 er beter uit. Maar we bij omdat optie meer sparen (¤20.000, maar wel in 10 jaar meer) en daardoor de rente van het aflossingsvrije gedeelte kleiner is (wel hoger rentepercentage), was ik toch een beetje aan't twijfelen.

We kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik ga er niet vanuit dat we 20 of 30 jaar in dit huis blijven wonen.

P.S. Wat ik wel vreemd vind is dat de rente van de spaarrekening ook 5.3% is.

thewongandonly wijzigde dit bericht 18-07-2007 09:41 (6%)

Zelfs al blijf je er wel zolang wonen kan je denk ik beter de tweede kiezen. Ik weet niet hoe lang je de rente gaat vastzetten, maar je kan natuurlijk in je achterhoofd houden de hypotheek over te sluiten zodra je partner een permanente verblijfsvergunning heeft of daarna bij het verlopen van je rentevaste periode. Je krijgt dan mogelijk gunstiger voorwaarden. E.e.a. hangt natuurlijk ook een beetje af wat de rente op dat moment doet.
Ik zou daarom je opties ook even vergelijken op voorwaarden bij vervroegd aflossen, met welke boetes je te maken krijgt als je over enige tijd de hypotheek oversluit. Als daarmee de eerste gunstiger uit de bus komt, zou ik die 30 euro per maand even slikken. Ik weet niet hoelang het duurt voor zo'n verblijfsvergunning rond is, maar dat zal geen 20 jaar duren.
ik lees dat meerdere mensen ongunstig uitkomen.

Momenteel heb ik een huis van 210.000 geschatte waarde en ben op zoek naar een woning met wat meer ruimte ( ruim 120 m3 t.o.v. 100m3 ), vanwege geboorte baby. We willen maximaal 250.000 uitgegeven. Maar daar is in de omgeving Amersfoort niets voor. Bouw keukens en bouw badkamers of een zeer slechte wijk. Naast de ( te ) dure huizenprijzen is een nieuwe hypotheek ook nog eens erg duur ( minimaal 5.6% ). Dat zou betekenen 2x zoveel maandlasten voor maar 20M3 meer .....

Ik zit er hard over na te denken om te blijven zitten en wat aan te bouwen. In mijn ogen kan het niet lang zo blijven ( hoge rente / hoge huizen prijzen ), 1 van de 2 moet gewoon zakken.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

quote:
CORVETTE schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 10:59:
In mijn ogen kan het niet lang zo blijven ( hoge rente / hoge huizen prijzen ), 1 van de 2 moet gewoon zakken.
Maar schiet je daar zoveel mee op?
250.000 tegen 5.6% --> 14000 rente
200.000 tegen 7.0% --> 14000 rente

quote:
cowgirl schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 09:46:
Zelfs al blijf je er wel zolang wonen kan je denk ik beter de tweede kiezen. Ik weet niet hoe lang je de rente gaat vastzetten, maar je kan natuurlijk in je achterhoofd houden de hypotheek over te sluiten zodra je partner een permanente verblijfsvergunning heeft of daarna bij het verlopen van je rentevaste periode. Je krijgt dan mogelijk gunstiger voorwaarden. E.e.a. hangt natuurlijk ook een beetje af wat de rente op dat moment doet.
Ik zou daarom je opties ook even vergelijken op voorwaarden bij vervroegd aflossen, met welke boetes je te maken krijgt als je over enige tijd de hypotheek oversluit. Als daarmee de eerste gunstiger uit de bus komt, zou ik die 30 euro per maand even slikken. Ik weet niet hoelang het duurt voor zo'n verblijfsvergunning rond is, maar dat zal geen 20 jaar duren.
Zojuist met hypotheekverstrekker 2 contact opgenomen en zij gaven aan dat wanneer je de hypotheek wilt oversluiten, je als boete het verschil in rente betaald (indien de rente lager is). Dus dan zal het toch nooit zin hebben om over te sluiten....(?).

quote:
Ik zit er hard over na te denken om te blijven zitten en wat aan te bouwen. In mijn ogen kan het niet lang zo blijven ( hoge rente / hoge huizen prijzen ), 1 van de 2 moet gewoon zakken.
Hoge rente? De rente is wel gestegen (vorig jaar huis gekocht met 4,4% rente voor 20 jaar), maar je moet voor de gein het verloop eens bekijken. De rente staat nog steeds behoorlijk laag.

MrSleeves wijzigde dit bericht 18-07-2007 11:21 (10%)

Impulz

quote:
In mijn ogen kan het niet lang zo blijven ( hoge rente / hoge huizen prijzen ), 1 van de 2 moet gewoon zakken.
- huizenprijzen gaan echt niet zakken, de vraag is nog steeds vele malen groter dan het aanbod... en dat zal voorlopig zo blijven, ze stampen niet opeens 500.000 woningen uit de grond....

- rente zal niet snel verder zakken, check idd het grafiekje uit vorige post. wij hebben in februari gesloten. sindsdien is de rente 3x naar boven bijgesteld in een paar maanden...

Monkey see, Monkey do!

Reg. datum: 19 oktober 2001

quote:
thewongandonly schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:19:
[...]
Zojuist met hypotheekverstrekker 2 contact opgenomen en zij gaven aan dat wanneer je de hypotheek wilt oversluiten, je als boete het verschil in rente betaald (indien de rente lager is). Dus dan zal het toch nooit zin hebben om over te sluiten....(?).
Je mag hypotheekverstrekker 2 ook wel gewoon Rabobank noemen hoor ;) .

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

In mijn ogen zijn ze echt TE hoog.

Ik werk full time in de IT , verdien redelijk bovengemiddeld en de vrouw werkt 20 uur in de week.
Bij elkaar zitten we op 4300,- euro bruto ongeveer. En dat resulteert momenteel in een hypo van 250.000 ongeveer. Dat is echt geen vetpot hier in de provincie Utrecht, of je moet tussen de schotels gaan wonen.

De gemiddelde Nederlander lijkt niet echt makkelijk een ander huis meer te kunnen kopen.

En als er veel minder verkocht wordt ( en dat is al zo, de Rabo hier gaf dat al aan ), dan moet er toch echt wat gebeuren willen de banken nog hypo's willen kunnen verstrekken voor nieuwe / anders huizen.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws