Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 07 maart 2003

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 11:55:
Niet dat ik het weet; en of dat heel netjes naar de verkopers toe is, is ook maar de vraag. Je zou wel een kopie aan de verkoper kunnen geven. Die heeft informatieplicht dus zou die informatie door moeten spelen naar potentiële kopers.
Ik snap je punt, het is ook niet om de verkoper een hak oid te zetten,maar meer om mijn kosten voor het onderzoek te delen :-)

Gezien het verloop van de complete onderhandeling ga ik er van uit dat de verkoper er niet in is geïnteresseerd. (De verkoper heeft vooraf niets gemeld, ondanks zijn meldplicht)

op miljoenhuizen.nl kun je ook als bezichtiger zaken over te koopstaande huizen kwijt. Ik denk echter niet dat veel mensen dat zullen lezen.

Ik denk dat je vooral blij moet zijn dat je het huis niet gekocht hebt (en als je straks iets anders gekocht hebt wat wel geschikt is, dan is het die 300 euro meer dan waard geweest).

Vandaag bij de Hypotheekshop geweest en meneer wist mij te vermelden dat het bij geen enkele hypotheek verstrekker mogelijk is om een hypotheek af te sluiten op basis van de inkomens van mij EN mijm vriendin omdat zij een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd heeft...

Op Mixed-couples.nl en Buitenlandse partner.nl staan een aantal forumtopics waarin vermeld staat dat o.a. de Rabobank en Generali wel een hypotheek verstrekken. Maar meteen een afspraak gemaakt bij de Rabobank...

Iemand ervaringen met de hypotheken van de Rabobank of Generali...?

Nog een mss domme vraag, maar als het "kopen onder voorbehoud van financiering" is, houdt dit dan in dat de geld verstrekker je het te financieren bedrag leent, of dat je zelf ook akkoord moet gaan met de maandelijkse lasten.
Ik vraag deze vraag omdat we dus een huis op het oog hebben, maar omdat we dus qua hypotheekverstrekker minder keus hebben, we mss met een hypotheekverstrekker te maken krijgen waardbij de rente hoger is en dus ook de maandelijkse lasten. Ik weet niet of ik het goed uitleg, of dat het uberhaupt relevante/correcte vragen zijn... bare with me... it has been a long day en ik moet nog het eea "leren" van hypotheken :)

thewongandonly wijzigde dit bericht 26-06-2007 20:48 (37%)

www.myRoomii.nl

quote:
thewongandonly schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:56:
Nog een mss domme vraag, maar als het "kopen onder voorbehoud van financiering" is, houdt dit dan in dat de geld verstrekker je het te financieren bedrag leent, of dat je zelf ook akkoord moet gaan met de maandelijkse lasten.
Het hangt denk ik af van wat je precies hebt afgesproken in het koopcontract, maar als ik het zo lees heb je weinig meer afgesproken dan het standaard zinnetje.

In dat geval zal het denk ik neerkomen op het eerste: als je een geldverstrekker hebt die het je wil lenen, dan zit je er aan vast. Normaal is het zo dat je met dat voorbehoud er onder uit kan als je twee of drie (schriftelijke) afwijzingen van bekende geldverstrekkers hebt.

Je had denk ik ook iets kunnen afspreken als 'kopen onder voorbehoud van financiering met maximale bruto maandlast van xxx euro per maand' - dan had je een aanbod kunnen afwijzen bij een hoge maandlast.

Acties: [view]

Door: Rukapul Moderator WI/SG/SF
quote:
vanaalten schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 21:32:
Je had denk ik ook iets kunnen afspreken als 'kopen onder voorbehoud van financiering met maximale bruto maandlast van xxx euro per maand' - dan had je een aanbod kunnen afwijzen bij een hoge maandlast.
In publicaties van Eigen Huis worden wel een paar voorbeelden gegeven, maar daar word je niet vrolijk van omdat je eigenlijk al een vrij precies hypotheekadviesgesprek of offerte moet hebben om de voorwaarden in te vullen. Met een bruto maandbedrag ben je er namelijk nog niet, want ook hypotheekvorm is van belang om maar wat te noemen.

Zijn er geen standaard formuleringen die 'onder voorbehoud van een normale financiering' afdekken waarbij normaal dan slaat op financiele producten zonder absurde renteopslagen, verzekeringen, 100% aflossingvrij etc.?

Indien de gelegenheid zich voordoet: neem als ontbindende voorwaarde financiering met NHG op zelfs als je weet dat vrijwel zeker geen NHG kunt verkrijgen. Indien je wel NHG kunt verkrijgen dan zit je op vrij normale normen vziw (behalve evt. een dure ORV) en anders kun je er altijd vanaf.

volgens mij kun je "passend" opnemen in de voorlopige koopakte, waarmee je er in principe makkelijker onderuit zou kunnen. Maar als je vervolgens een redelijke optie afwijst en daarmee onder je koop uit wilt komen, zul je een eventuele rechtszaak weleens kunnen verliezen.
Passend houdt wat mij betreft in dat je marktconform kunt lenen (en dat kan prima aflossingsvrij zijn)

Ligt het aan mij, of bekijk je normaal al van te voren wat ongeveer je maandlasten zullen zijn bij een bepaalde hoogte van een hypotheek.
Je gaat toch niet bieden op een kasteel, om daarna erachter te komen dat je slechts geld kan lenen voor een flatje(met alle respect, heb er zelf ook één :)) Maandlasten zullen nooit extreem varieren t.o.v. wat je hebt uitgezocht toch??

De meeste financieringsproblemen hebben denk ik meer te maken met speciale omstandigheden: contract voor bepaalde termijn, bepaalde chronische aandoening of een vriendin met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. :)
quote:
MrSleeves schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:53:
De meeste financieringsproblemen hebben denk ik meer te maken met speciale omstandigheden: contract voor bepaalde termijn, bepaalde chronische aandoening of een vriendin met een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd. :)
De stijgende rente zorgt er ook voor dat je steeds minder kan lenen. Een paar tiende bij de rente op zorgt er zo voor dat je duizenden euro's minder kan lenen.

Daarnaast kan ook het wel of niet doorgaan van een koopsubsidie van invloed zijn natuurlijk.

F1Time - Arnoud Douma (C2G3)

quote:
Lolhozer schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 09:49:
Ligt het aan mij, of bekijk je normaal al van te voren wat ongeveer je maandlasten zullen zijn bij een bepaalde hoogte van een hypotheek.
Je gaat toch niet bieden op een kasteel, om daarna erachter te komen dat je slechts geld kan lenen voor een flatje(met alle respect, heb er zelf ook één :)) Maandlasten zullen nooit extreem varieren t.o.v. wat je hebt uitgezocht toch??
Hebben we ook gedaan. Nou is dus het punt dat idd sommige geldverstrekkers misschien moeilijk gaan doen, omdat m'n vriendin een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd heeft, met als gevolg dat we niet voor de "goedkoopste" optie kunnen kiezen. Er zijn maar een handje vol verstrekkers die met je in zee gaan. Wat dit als gevolg heeft voor het rentepercentage en te lenen bedrag weet ik op dit moment dus niet. Heb een afspraak gemaakt bij de Rabobank, naar het schijnt een van de flexibelere. En de adviseur van De Hypotheker zou me terugbbellen vandaag.

Ben dus aan twijfelen om eerst (mondeling) een bod te doen bij de verkopende makelaar, of eerst de maandlasten te weten zien te komen met als risico dat het huis verkocht is...

www.myRoomii.nl

quote:
thewongandonly schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 10:10:
[...]

Hebben we ook gedaan. Nou is dus het punt dat idd sommige geldverstrekkers misschien moeilijk gaan doen, omdat m'n vriendin een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd heeft, met als gevolg dat we niet voor de "goedkoopste" optie kunnen kiezen. Er zijn maar een handje vol verstrekkers die met je in zee gaan. Wat dit als gevolg heeft voor het rentepercentage en te lenen bedrag weet ik op dit moment dus niet. Heb een afspraak gemaakt bij de Rabobank, naar het schijnt een van de flexibelere. En de adviseur van De Hypotheker zou me terugbbellen vandaag.

Ben dus aan twijfelen om eerst (mondeling) een bod te doen bij de verkopende makelaar, of eerst de maandlasten te weten zien te komen met als risico dat het huis verkocht is...
Als je echt bang bent dat het verkocht is, dan kan een bod doen altijd. Onderhandelingen kunnen al snel een week tot 2 weken duren (heb je zelf deels in de hand, vraag bedenkttijd etc). Meestal nog enkele dagen daarna voordat het koopcontract getekend kan worden, en zelfs dan heb je wettelijk nog 3 dagen bedenktijd, waarin je zonder opgaaf van redenen onder het contract uit kan.
Als je een bod uitbrengt, en de makelaar speelt het eerlijk (kun je alleen op hopen) dan ben je in ieder geval in onderhandeling en zal er niet makkelijk iemand tussen kunnen komen.

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

je bent pas in onderhandeling als de verkopende partij dat expliciet meldt of met een tegenbod komt. Als zij je bod alleen maar ontvangen/ter kenninsgeving aannemen ben je nog niet in onderhandeling.

En het is niet meer dan een nettiquette van NVM-makelaars. Er is niets wat ze in de weg staat om andere biedingen aan te horen of zelfs te aanvaarden.

Nieuw huis gevonden, 2 keer bezichtigd, en we gaan ervoor :-)
Omdat we deze keer zonder aankoopmakelaar handelen, vraag ik me af hoever ik onder de vraagprijs van 289.000 kan gaan zitten.
De hypotheker en de mijn vriendin denken aan 269.000. Ik twijfel of het niet lager kan?
(Huis staat 2 maanden te koop, oplevering in jan/feb volgend jaar.)

Wat is jullie gedachten hierover?

quote:
TheoQ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:25:
Omdat we deze keer zonder aankoopmakelaar handelen, vraag ik me af hoever ik onder de vraagprijs van 289.000 kan gaan zitten.
De hypotheker en de mijn vriendin denken aan 269.000. Ik twijfel of het niet lager kan?

Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker op basis van deze info dat huis kan taxeren ;) Check eens via de koopsomtelefoon van het kadaster voor welk bedrag de huidige bewoners het huis hebben gekocht. Je hoort dan tevens wanneer dat was en op basis van de gemiddelde stijging van huizenprijzen in de betreffende regio (googlen) kun je de theoretische waarde benaderen. Neem hierin dan eventueel groot onderhoud mee (nieuwe keuken of badkamer?) dat de bewoners gedaan hebben. Ook kun je via de koopsomtelefoon koopsommen van woningen in dezelfde straat of buurt opvragen. Kan ook handig zijn.
Op deze pagina http://www.hypotheker.nl/.../Wat+is+een+woning+waard/ kun je zelf een hele globale taxatie doen.
Dit zijn allemaal 'truukjes' die je kunt gebruiken om voor jezelf de waarde van de woning globaal te bepalen. Afhankelijk van de uitkomst hiervan, hoe graag je het wil hebben en hoe lang het huis te koop staat kun je je openingsbod en maximumbod bepalen.
269k vind ik al aan de hoge kant als openingsbod (aangenomen dat de taxatiewaarde rond die koers ligt). Hoger kun je namelijk altijd nog gaan, lager niet. Aangezien het al 2 maanden te koop staat zal het waarschijnlijk niet van vandaag op morgen verkocht zijn (kan natuurlijk altijd!).
Bereken dus de waarde eens volgens bovenstaande, dan zal ik zeggen wat ik zelf zou doen (als je daarin geinteresseerd bent ;) ).

FaceDown wijzigde dit bericht 28-06-2007 09:38 (3%)

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

quote:
kindt schreef op woensdag 27 juni 2007 @ 12:47:
je bent pas in onderhandeling als de verkopende partij dat expliciet meldt of met een tegenbod komt. Als zij je bod alleen maar ontvangen/ter kenninsgeving aannemen ben je nog niet in onderhandeling.

En het is niet meer dan een nettiquette van NVM-makelaars. Er is niets wat ze in de weg staat om andere biedingen aan te horen of zelfs te aanvaarden.
Dat weet ik. Daarom zeg ik ook 'als hij het eerlijk speelt'. Bij de aankoop van ons huis was dat gelukkig zo, waardoor wij als enige in onderhandeling kwamen en bleven (terwijl er een andere partij met zeer veel interesse was). Daar kun je verder alleen op hopen als koper, want als je een rat als makelaar hebt (en die kans is behoorlijk groot) dan wordt je als koper tegen andere kopers uitgespeeld als je niet uit kijkt.

quote:
TheoQ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:25:

Geen idee, maar als het 2 maanden te koop staat en ze hebben nog 7 maanden de tijd, zijn ze niet bepaald aan het zweten. Of er moet nog geen bezichtiging zijn geweest, maar dan nog.. echt veel zorgen zullen ze nog niet hebben of het huis wel of niet verkocht wordt.

Heb je bij het Kadaster al gekeken? Daar kan je koopsommen opvragen van de straat (en wellicht van het adres zelf).
quote:
MrSleeves schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:47:
[...]

Geen idee, maar als het 2 maanden te koop staat en ze hebben nog 7 maanden de tijd, zijn ze niet bepaald aan het zweten. Of er moet nog geen bezichtiging zijn geweest, maar dan nog.. echt veel zorgen zullen ze nog niet hebben of het huis wel of niet verkocht wordt.
Dat weet je nooit. Misschien hebben ze net 20 miljoen gewonnen en interesseert het ze niks, als staat het nog 3 jaar te koop. Of misschien zijn het zo'n zenuwlijders dat ze het liever vandaag dan morgen kwijt zijn en er nu al 's nachts van wakker liggen. Als koper is het altijd beter om van het laatste uit te gaan. Veel kopers zijn gewend (merk ik hier) om argumenten te zoeken waarom hun bod te laag is of waarom de verkopers niet akkoord zouden moeten gaan, terwijl een koper juist moet zoeken naar argumenten waarom de prijs te hoog is, of waarom de verkopers met een lager bod akkoord moeten gaan.

quote:
FaceDown schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 09:37:
[...]

Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker op basis van deze info dat huis kan taxeren ;) Check eens via de koopsomtelefoon van het kadaster voor welk bedrag de huidige bewoners het huis hebben gekocht. Je hoort dan tevens wanneer dat was en op basis van de gemiddelde stijging van huizenprijzen in de betreffende regio (googlen) kun je de theoretische waarde benaderen. Neem hierin dan eventueel groot onderhoud mee (nieuwe keuken of badkamer?) dat de bewoners gedaan hebben. Ook kun je via de koopsomtelefoon koopsommen van woningen in dezelfde straat of buurt opvragen. Kan ook handig zijn.
Op deze pagina http://www.hypotheker.nl/.../Wat+is+een+woning+waard/ kun je zelf een hele globale taxatie doen.
Dit zijn allemaal 'truukjes' die je kunt gebruiken om voor jezelf de waarde van de woning globaal te bepalen. Afhankelijk van de uitkomst hiervan, hoe graag je het wil hebben en hoe lang het huis te koop staat kun je je openingsbod en maximumbod bepalen.
269k vind ik al aan de hoge kant als openingsbod (aangenomen dat de taxatiewaarde rond die koers ligt). Hoger kun je namelijk altijd nog gaan, lager niet. Aangezien het al 2 maanden te koop staat zal het waarschijnlijk niet van vandaag op morgen verkocht zijn (kan natuurlijk altijd!).
Bereken dus de waarde eens volgens bovenstaande, dan zal ik zeggen wat ik zelf zou doen (als je daarin geinteresseerd bent ;) ).
Koopsom kadaster is niet bekend (Bewoner is vanaf nieuwbouw (1975) eigenaar), volgens de Kadastrale gegevens geven ook geen aankoop bedrag bekend.
Koopsommen overzicht kadaster geeft 1 woning, huisnr 26 voor 254.000 in 18-7-2003. ('mijn' huisnr = 12)
Dimo heeft geen gegevens in het zelfde blok waar de woning in staat.

Volgens de hypotheker is de waarde 299.000.

Verder kan ik geen info vinden. Keuken is zeer netjes, Badkamer is niet onze smaak, maar bruikbaar.
Net besloten om in iedergeval een bouwtechnisch onderzoek uit te laten voeren.

quote:
TheoQ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:41:
[...]

Koopsom kadaster is niet bekend (Bewoner is vanaf nieuwbouw (1975) eigenaar), volgens de Kadastrale gegevens geven ook geen aankoop bedrag bekend.
Koopsommen overzicht kadaster geeft 1 woning, huisnr 26 voor 254.000 in 18-7-2003. ('mijn' huisnr = 12)
Dimo heeft geen gegevens in het zelfde blok waar de woning in staat.

Verder kan ik geen info vinden. Keuken is zeer netjes, Badkamer is niet onze smaak, maar bruikbaar.
Net besloten om in iedergeval een bouwtechnisch onderzoek uit te laten voeren.
Uitgaande van dat nummer 26 eenzelfde huis is (?), kom ik met een gem. stijging van prijzen van 5% (gegokt) uit boven de 3 ton. 20 a 25k onder de vraagprijs gaan zitten lijkt me dan geen gek idee. Je kan er ook 30k onder gaan zitten. Punt is dat je waarschijnlijk toch geen reactie op je eerste bod krijgt. Je kan dan altijd nog omhoog gaan.

quote:
TheoQ schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:41:
[...]

Ik vind de Hypothekerwel heel erg hoog zitten met z'n waardebeoordeling. Mijn huis zou dan nu 287.000 opleveren :X Als ik dat ervoor krijg verkoop ik vandaag nog. Sterker nog: als ik er 240.000 voor zou krijgen ga ik al eens hard achter m'n oren krabben. Reëel is ongeveer 225.000.
quote:
cowgirl schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:20:
[...]

Ik vind de Hypothekerwel heel erg hoog zitten met z'n waardebeoordeling. Mijn huis zou dan nu 287.000 opleveren :X Als ik dat ervoor krijg verkoop ik vandaag nog. Sterker nog: als ik er 240.000 voor zou krijgen ga ik al eens hard achter m'n oren krabben. Reëel is ongeveer 225.000.
Ik kom op 225, terwijl de koopsom 232 was. Klopt dus wel aardig. Ik heb inhoud, opp etc wel geschat. Bovendien houdt de berekening natuurlijk geen rekening met staat van onderhoud, leeftijd van badkamer, keuken, vloeren etc. Aangezien dat in ons nieuwe huis allemaal zeer goed is, is de schatting bij ons juist te laag.
Misschien voer je een te grote oppervlakte in? Je moet alleen de leefruimtes tellen, dus niet de wc, hal, overloop, garage, etc.

Ingaves kloppen, ik geef zelfs aan dat het 3 jaar geleden getaxeerd is voor 192.000. Vanochtend toevallig via een link van de postbank hetzelfde gedaan en die kwam netjes op 222.149. Met dezelfde waarden.

cowgirl wijzigde dit bericht 28-06-2007 11:48 (0%)
Reden: linkje gerepareerd

quote:
cowgirl schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 11:47:
Ingaves kloppen, ik geef zelfs aan dat het 3 jaar geleden getaxeerd is voor 192.000. Vanochtend toevallig via een link van de postbank hetzelfde gedaan en die kwam netjes op 222.149. Met dezelfde waarden.
Die van mij ook op 222k :D deze scan houdt wel weer rekening met de tuin, maar ook niet met staat van onderhoud en leeftijd van keuken, badkamer etc.

quote:
FaceDown schreef op donderdag 28 juni 2007 @ 10:53:
[...]

Uitgaande van dat nummer 26 eenzelfde huis is (?), kom ik met een gem. stijging van prijzen van 5% (gegokt) uit boven de 3 ton. 20 a 25k onder de vraagprijs gaan zitten lijkt me dan geen gek idee. Je kan er ook 30k onder gaan zitten. Punt is dat je waarschijnlijk toch geen reactie op je eerste bod krijgt. Je kan dan altijd nog omhoog gaan.
Bedankt voor je info.

Ik ben begonnen met een bod van 264k met daarbij de ontbindende voorwaarde: financieel (incl verbouwingspotje) en bouwtechnisch onderzoek < 4000 directe kosten.

De voorwaarde zijn geaccepteerd en tegenbod van 286k (met een heel verhaal van de makelaar).
Met wat geluk halen we net onze maximaal haalbare.
Wordt vervolgd....

dan is het nu tijd voor je 269 met een heel verhaal van jouw kant :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws