quote:
Gunner schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:54:
Mijn vrouw en ik zijn wel geinteresseerd in een nieuwbouwproject. De prijs is 183.000 v.o.n.
Wat is het grote verschil met kosten koper? Alleen de overdrachtsbelasting?
Welke kosten moet ik aan denken (of beter gezegd, soort werkzaamheden) om het 'af' te maken. Want hoe wordt zo'n huis opgeleverd, zit daar dan wel bv voorzieningen bij wat betreft CV en elektriciteit, dat soort dingen.
Toevallig zelf mee bezig. Voordeel tov. bestaand is dat alles nieuw is en je dus alles naar je smaak kunt inrichten, wij hebben ook vaak naar bestaande huizen gekeken, dan zouden we inclusief veranderen (badkamer of keuken bv) ongeveer gelijk uitkomen qua prijs ivm. nieuwbouw.
Kosten koper = +/- 10%, bij VON schijnt dat ongeveer 6% te zijn....
Wij komen op het volgende, misschien heb je d'r iets aan:
217.000 - koopsom v.o.n.
9.000 - keuken
3.000 - meerwerk (groepen in keuken, stopcontacten verplaatsen, ander toilet, buitenlamp, WCD, dat soort gingen)
16.000 uitbouw
------------
245.000 totaal
600 hypotheekakte
2600 afsluitkosten
1000 NHG
13.000 renteverlies tijdens de bouw
------------
262.000
Bij ons zit er standaard in: CV (vloerverwarming beneden, boven verwarmingen), toilet + fontein. Boven: douche + wasbak. En verder een bende stopcontacten (1 per 7m2 dacht ik).
Je wilt meestal wel dingen verplaatsen (stopcontacten, leidingen), of extra aansluitingen (kabel boven bv.), je moet meestal een keuken zelf kopen...
matthijst wijzigde dit bericht 19-06-2007 15:29 (5%)