Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Mr_Blobby schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:29:

[...]

Een financiele genoegdoening is wel op zijn plaats lijkt me.
Welke schade is er dan precies ontstaan? Om voor 'teleurstelling' nou een schadevergoeding te gaan uitkeren lijkt me iets te 'amerikaans' :P

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

quote:
FaceDown schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:00:
[...]

Welke schade is er dan precies ontstaan? Om voor 'teleurstelling' nou een schadevergoeding te gaan uitkeren lijkt me iets te 'amerikaans' :P
Voor niet nagekomen toezeggingen een bloemetje :)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Hoe zit het tegenwoordig met andere mensen die voor jou garant staan? En is het niet hebben van een vast contract maar wél zeer gunstige carrièreperspectieven dan nog een belemmering?

Aan degene die hier een huis wil afdwingen: sorry hoor, maar als je 't zo op de spits drijft....er bestaat ook nog zoiets als billijkheid en menselijkheid.

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en wellicht is de verkoper nu gedwongen mee te werken aan een koopcontract, maar hij zal zich waarschijnlijk toch gaan beroepen op een overmachtsclausule (dat zit haast wel standaard in een koopcontract). Als de reden echt goed is en aantoonbaar, betekent dat alsnog einde verhaal.

Als de reden voor het 'ontbinden' goed is, dan zou ik als koper wel een restitutie willen zien van al gemaakte kosten (als je die hebt).

quote:
_Tripps_ schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:57:
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en wellicht is de verkoper nu gedwongen mee te werken aan een koopcontract, maar hij zal zich waarschijnlijk toch gaan beroepen op een overmachtsclausule (dat zit haast wel standaard in een koopcontract).
Ondanks dat inmiddels niemand hier meer de koop zou willen afdwingen, staat er volgens mij niet echt een overmachtsclausule in een koopcontract voor de verkopende partij. De koper heeft wel een aantal opties, maar de verkoper kan niet zoveel. Van hem mag je namelijk verwachten dat hij er al over nagedacht heeft.
quote:
_Tripps_ schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:57:
Aan degene die hier een huis wil afdwingen: sorry hoor, maar als je 't zo op de spits drijft....er bestaat ook nog zoiets als billijkheid en menselijkheid.

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst en wellicht is de verkoper nu gedwongen mee te werken aan een koopcontract, maar hij zal zich waarschijnlijk toch gaan beroepen op een overmachtsclausule (dat zit haast wel standaard in een koopcontract). Als de reden echt goed is en aantoonbaar, betekent dat alsnog einde verhaal.

Als de reden voor het 'ontbinden' goed is, dan zou ik als koper wel een restitutie willen zien van al gemaakte kosten (als je die hebt).
Volgens mij heb je niet alle posts goed gelezen. Er is geen sprake van een huis afdwingen.
Voor de rest van je verhaal verwijs ik wederom naar de volgende post:
quote:
DeOS schreef op maandag 18 juni 2007 @ 08:56:
[...]

Kwam ook nog deze nuttige link tegen van de jurofoon met voorbeelden van rechterlijke uitspraken: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2673

"Volgens de wet heeft mondelinge overeenstemming over de koop van een woning geen rechtsgevolgen, maar toch kan de verkoper gedwongen worden tot medewerking om een schriftelijke koopovereenkomst tot stand te brengen. Het blijkt dat ook rechters moeite hebben met deze tegenstelling."
Edit:
Eigenlijk wil ik ook nog heel even ingaan op het punt of er een goede reden is. De reden dat de verkopers van de verkoop afzien is omdat één van de twee 'het niet meer ziet zitten'. Dit is in 2 uurtjes beslist (tussen de mail met gegevens voor de koopovereenkomst en zijn telefoontje zit 2 uur), dus ik vind het niet echt een hele goede reden. Als nu de koop van het pension bijvoorbeeld niet door was gegaan was het een heel ander verhaal en had ik hier waarschijnlijk niet eens gepost.
Ik denk dat er nu wel genoeg over gezegd is, ik ben het een beetje zat om steeds voor gek verklaard te worden. Ik heb normaal gehandeld en geen rare dingen gedaan.

mtthw wijzigde dit bericht 19-06-2007 08:22 (18%)

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
mtthw schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 08:17:
[...]

ik ben het een beetje zat om steeds voor gek verklaard te worden. Ik heb normaal gehandeld en geen rare dingen gedaan.
kom op zeg, dat zal wel loslopen :) voor gek verklaard worden is niet aan de orde, echter de scherpe meningen van anderen zijn niet meer dan logisch..

het is een mooie dag om met je vrouwtje huissies te gaan kijken! elke dag komen er nieuwe bij - enne, alles heeft een reden. straks vinden jullie dat nóg mooiere huis voor 10.000 euro minder. cheers!

Marko wijzigde dit bericht 19-06-2007 09:07 (12%)

Monkey see, Monkey do!

quote:
[...]

Volgens mij heb je niet alle posts goed gelezen. Er is geen sprake van een huis afdwingen.
Voor de rest van je verhaal verwijs ik wederom naar de volgende post:

[...]

Edit:
Eigenlijk wil ik ook nog heel even ingaan op het punt of er een goede reden is. De reden dat de verkopers van de verkoop afzien is omdat één van de twee 'het niet meer ziet zitten'. Dit is in 2 uurtjes beslist (tussen de mail met gegevens voor de koopovereenkomst en zijn telefoontje zit 2 uur), dus ik vind het niet echt een hele goede reden. Als nu de koop van het pension bijvoorbeeld niet door was gegaan was het een heel ander verhaal en had ik hier waarschijnlijk niet eens gepost.
Ik denk dat er nu wel genoeg over gezegd is, ik ben het een beetje zat om steeds voor gek verklaard te worden. Ik heb normaal gehandeld en geen rare dingen gedaan.
Niemand verklaart je voor gek, en wellicht was ik wat te voorbarig. Het is een behoorlijke rotsituatie voor beide partijen. Als de reden letterlijk 'het niet meer zien zitten' is..tsja, dan sta je eigenlijk wel in je recht. Je mag inderdaad verwachten dat bij zo'n beslissing (naar 't buitenland gaan etc) goed is nagedacht.

In ieder geval veel succes, en ik hoop dat je eruit komt!

Welcome... to the scarydoor!

quote:
[...]
De beste man zal wel een nervous breakdown gehad hebben toen hij daadwerkelijk besefte dat hij huis & haard ging achterlaten om waarergens in de Alpen neer te strijken ;)
Je zou inderdaad denken dat ze er goed over nagedacht hebben alvorens deze stap te nemen. Aangezien ze zelfs hun huis zijn gaan verkopen verraadt toch eigenlijk wel dat ze aan deze stap toe waren, en er goed over nagedacht hadden... dachten ze.
Vervolgens binnen 2 uur besluiten het niet te doen lijkt me een nogal overhaaste en vooral irrationele beslissing. Helemaal omdat ze het huis eigenlijk al mondeling verkocht hebben.

Ik denk dat die beste mensen eens rustig met elkaar moeten praten.
Ze zijn niet voor niks in de vergevorderde fase van hun plan beland waarin ze hun huis zijn gaan verkopen. Ze willen dus wel, maar hij lijkt nu even te twijfelen.
Wie weet besluiten ze alsnog de stap te wagen na een verstandig en rationeel gesprek, en dan heb jij alsnog je huis. Lijkt me niet ondenkbaar, ze leken er immers zo goed als klaar voor. Een beetje stress en angst hoeft ze er niet van te weerhouden om toch nog de 'droom' waar te maken.
Misschien dat jij (of je pa) een beetje kan pushen er nog eens rustig over na te denken en te praten, zonder ze uit hun huis te jagen O-)

Of hebben ze al iets meer los gelaten behalve "het niet meer zien zitten"?
Als er iets anders achter zit, ja dan wordt het een lastig verhaal.

"Tremble puny humans, one day my race will destroy you all!" - Morbo

Er zit (voor zover we dat kunnen beoordelen) niets anders achter. Zoals ik al zei wil zijn vrouw aan de ene kant nog wel, maar omdat hij twijfelt zien ze er pertinent vanaf. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de afmelding van de kinderen bij de scholen weer ongedaan is gemaakt en dat hij zijn baan weer terug heeft.
Ik snap de reacties ook wel, het is moeilijk om de hele situatie op het netvlies te hebben als je reageert...
Nog iets opmerkelijks: de verkoper heeft zaterdag op zijn werk op gevulde koeken getrakteerd en was vrolijk aan het vertellen hoe blij hij was met de spoedige verkoop van zijn huis...
Overigens hebben ze ons alleen per telefoon laten weten dat ze van de verkoop af willen zien, zoiets zou ik meteen aangetekend gedaan hebben, of is dat niet nodig?
Als er nog nieuws is horen jullie het!

Impulz
Reg. datum: 12 oktober 1999

quote:
mtthw schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:43:

Nog iets opmerkelijks: de verkoper heeft zaterdag op zijn werk op gevulde koeken getrakteerd en was vrolijk aan het vertellen hoe blij hij was met de spoedige verkoop van zijn huis...
die man heeft gewoon opeens het licht gezien en is zich de t**ing geschrokken. tsja, niets is zo veranderlijk als de mens....

laat het rusten, zonde van de energie en je bereikt er niks mee. laatste waar ze op zitten te wachten is een 'preek' van een ander.

Monkey see, Monkey do!

Reg. datum: 28 april 2000

Idd ik zou het rustig laten liggen, maar wel duidelijk aangeven dat als ze toch beslissen om te gaan dat je nog bereid bent om het huis te kopen onder de eerder afgesproken voorwaarde.
Dan ben je ieder geval de eerste, mochten ze toch nog besluiten om te gaan.

To be, or not to be, those are the parameters

Vader van Sophie en Lucas!

quote:
mtthw schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 10:43:

Overigens hebben ze ons alleen per telefoon laten weten dat ze van de verkoop af willen zien, zoiets zou ik meteen aangetekend gedaan hebben, of is dat niet nodig?
Als er nog nieuws is horen jullie het!
Zoiets moet je natuurlijk (vanuit hun gezien) nooit aangetekend melden... dat is een schuldbekentenis pur sang.....

Mondelinge overeenkomst is ook mondelijk opgezegd zeg maar ;)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

quote:
rwb schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:14:
Idd ik zou het rustig laten liggen, maar wel duidelijk aangeven dat als ze toch beslissen om te gaan dat je nog bereid bent om het huis te kopen onder de eerder afgesproken voorwaarde.
Dan ben je ieder geval de eerste, mochten ze toch nog besluiten om te gaan.
Ik zou in dit geval zeggen dat je dan nog steeds geinteresseerd bent en je niet vastleggen op de koop. Ga lekker huizen kijken, het is een goed moment. De meeste huizen staan langer te koop dan voorheen, de prijzen vlakken wat af en de rente is nog steeds laag. Ik weet dat sommige mensen direct hun droomhuis gevonden denken te hebben na het zien van 1-3 huizen, maar ik ben blij dat wij meer dan 15 huizen bezichtigd hebben (die op papier allemaal voldeden aan onze wensen). Hoe beter je je orienteert, hoe beter je weet wat je graag wilt hebben en wat dat huis zou mogen kosten.

succes ermee, en misschien veranderen ze toch nog van plan en krijg je de kans het alsnog te kopen!

Professioneel azijnpisser

Mijn vrouw en ik zijn wel geinteresseerd in een nieuwbouwproject. De prijs is 183.000 v.o.n.

Wat is het grote verschil met kosten koper? Alleen de overdrachtsbelasting?

Welke kosten moet ik aan denken (of beter gezegd, soort werkzaamheden) om het 'af' te maken. Want hoe wordt zo'n huis opgeleverd, zit daar dan wel bv voorzieningen bij wat betreft CV en elektriciteit, dat soort dingen.
quote:
Gunner schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:54:
Mijn vrouw en ik zijn wel geinteresseerd in een nieuwbouwproject. De prijs is 183.000 v.o.n.

Welke kosten moet ik aan denken (of beter gezegd, soort werkzaamheden) om het 'af' te maken. Want hoe wordt zo'n huis opgeleverd, zit daar dan wel bv voorzieningen bij wat betreft CV en elektriciteit, dat soort dingen.
Dat is bij ieder project anders volgens mij. Of wellicht kun je het afspreken. Bij vrienden van ons lag bijv alle electiciteit etc er al, terwijl andere vrienden zelf de sleuven hebben gefreesd en leidingen etc hebben gelegd.
Ga je het stucwerk zelf doen, neem je de standaard keuken en badkamer (meestal HEEL simpel) of ga je voor een uitgebreidere variant, wat voor vloeren neem je. Ik zou eens gaan informeren bij degene die het huis aanbiedt.

Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.

quote:
FaceDown schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:59:
Ik zou eens gaan informeren bij degene die het huis aanbiedt.
Dat is een goed idee. Ik ben nu nog in de verkennende fase :)

De website van de makelaar is er al niet heel duidelijk over.
quote:
Dennis schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 07:52:
Hoe zit het tegenwoordig met andere mensen die voor jou garant staan? En is het niet hebben van een vast contract maar wél zeer gunstige carrièreperspectieven dan nog een belemmering?
een vast contract als in onbepaalde tijd is niet nodig, als je in elk geval maar een werkgeversverklaring kunt bemachtigen... Dan willen de banken meestal opeens met je praten ;)

Verder over dat garant staan: ik heb het bij de Rabobank erover gehad om mijn ouders garant te laten staan. Het kwam er in het kort op neer dat alle ruimte die mijn ouders hebben boven op het maximale bedrag kan komen dat ikzelf kon lenen, mits aannemelijk kon worden gemaakt dat zij binnen zes tot zeven jaar ontslagen konden worden van hun hoofdelijke aansprakelijkheid.

Besef je alleen wel dat je een groot bedrag blokkeert voor die personen...

Nikon D50 # Nikon 18-55mm f/3.5-5.6 # Nikon 50mm f/1.8 # Tamron 90mm f/2.8 Di Macro # Nikon SB-600 # Falcon Eyes flitsmeuk

quote:
Gunner schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 14:54:

Toevallig zelf mee bezig. Voordeel tov. bestaand is dat alles nieuw is en je dus alles naar je smaak kunt inrichten, wij hebben ook vaak naar bestaande huizen gekeken, dan zouden we inclusief veranderen (badkamer of keuken bv) ongeveer gelijk uitkomen qua prijs ivm. nieuwbouw.
Kosten koper = +/- 10%, bij VON schijnt dat ongeveer 6% te zijn....

Wij komen op het volgende, misschien heb je d'r iets aan:
217.000 - koopsom v.o.n.
9.000 - keuken
3.000 - meerwerk (groepen in keuken, stopcontacten verplaatsen, ander toilet, buitenlamp, WCD, dat soort gingen)
16.000 uitbouw
------------
245.000 totaal
600 hypotheekakte
2600 afsluitkosten
1000 NHG
13.000 renteverlies tijdens de bouw
------------
262.000

Bij ons zit er standaard in: CV (vloerverwarming beneden, boven verwarmingen), toilet + fontein. Boven: douche + wasbak. En verder een bende stopcontacten (1 per 7m2 dacht ik).

Je wilt meestal wel dingen verplaatsen (stopcontacten, leidingen), of extra aansluitingen (kabel boven bv.), je moet meestal een keuken zelf kopen...

matthijst wijzigde dit bericht 19-06-2007 15:29 (5%)

Thanx. Wat versta je precies onder "renteverlies tijdens de bouw" ? Ik vind dat nogal een flinke (kosten)post
It never hurts to help

Whee, wat een toeval dat ik dit topic zie. Ik ben net gebeld door de makelaar omdat we in de laatste fase zitten in de koop van een bestaand huis. Dit wordt reeds mijn 3e huis sinds 2001 wat ik koop, maar nu eindelijk een huis naar mijn zin en waar ik voor een langere tijd in wil blijven wonen.
De onderhandelingen waren redelijk nieuw voor me, maar ik heb haar nu denk ik op de knieen :) .
We begonnen bij 369(vraagprijs) en ik begon bij 350. Taxatie door mijn makelaar was 360 en dus was het doel daar onder uit te komen. Zij zakte van 369.000, 365.000, 362.000 naar 359.000.
Ik steeg van 350.000, naar 354.000, 356.000, naar nu mijn uiteindelijke bod van 257.500. Hopelijk komt het morgen rond. Kunnen ik en mijn dinnetje O+ 1 oktober de sleutel in ontvangst nemen van ons stulpje... Jammer dat ik nog mijn scriptie eind oktober moet verdedigen :X , maar goed kleinigheidje blijf je houden.

Enzo

quote:
leejoow schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:05:
[...]

Verder over dat garant staan: ik heb het bij de Rabobank erover gehad om mijn ouders garant te laten staan. Het kwam er in het kort op neer dat alle ruimte die mijn ouders hebben boven op het maximale bedrag kan komen dat ikzelf kon lenen, mits aannemelijk kon worden gemaakt dat zij binnen zes tot zeven jaar ontslagen konden worden van hun hoofdelijke aansprakelijkheid.

Besef je alleen wel dat je een groot bedrag blokkeert voor die personen...
Je blokkeert helemaal niets. Als je ouders meer inkomen hebben dan zij mogen uitgeven aan hun huis (33%) dan mag dat meegeteld worden bij jouw inkomenseis, waardoor je dus zelf boven die 33% kunt komen. Je ouders hoeven geen geld opzij te leggen of iets dergelijks. Ze hoeven alleen maar bij te schieten als jij je maandelijkse verplichtingen richting de bank niet meer kunt voldoen. Neemt niet weg dat zij dus wel risico dragen en zich af moeten vragen hoe groot dat is en of ze dat willen.

Reg. datum: 11 maart 2000

quote:
Mystikal schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:02:
Jammer dat ik nog mijn scriptie eind oktober moet verdedigen :X
Goeie baan heeft je vriendinnetje dan, dat jij kunt studeren en jullie toch een huis van 3,5 ton kopen :o

quote:
Gunner schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:53:
Thanx. Wat versta je precies onder "renteverlies tijdens de bouw" ? Ik vind dat nogal een flinke (kosten)post
(corrigeer me als ik het mis heb:) Vanaf het moment dat de projectontwikkelaar de grond aanschaft gaat de renteteller lopen. Ofwel, jij betaalt naderhand voor de rentelasten die de ontwikkelaar gemaakt heeft in de periode voordat het huis af was. Het is natuurlijk niets meer dan een smerige manier om je extra te laten betalen/een product goedkoper voor te schotelen het je uiteindelijk kost...

over k.k. versus v.o.n.:
in principe scheelt het alleen de overdrachtsbelasting (6%) en de bij de overdracht komende notariskosten (600 euro). In de praktijk verschillen de totale kosten die je maakt bij bestaande bouw of nieuwbouw natuurlijk een stuk meer, afhankelijk van je eigen wensen.

k.k. bij een bestaand huis hangt erg af van hoeveel je wilt veranderen aan het huis, hoeveel je zelf wilt doen (makelaar omzeilen) en hoeveel afsluitprovisie je moet betalen. Wij hebben zonder eigen geld een hypotheek van 249.000 op een huis van 232.500, ofwel 7% k.k. (taxatie, overdrachtsbelasting en notariskosten).

We gaan niet direct een keuken of badkamer vervangen en ook geen dubbele maandlasten meefinancieren etc, verder hoefden wij ook geen afsluitprovisie te betalen.

Bij een v.o.n. nieuwbouwhuis moet je naast bouwrente, keuken, meerwerk etc ook denken aan het spuiten van de muren, het leggen van een vloer etc.

quote:
Mystikal schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:02:.
We begonnen bij 369(vraagprijs) en ik begon bij 350. Taxatie door mijn makelaar was 360 en dus was het doel daar onder uit te komen. Zij zakte van 369.000, 365.000, 362.000 naar 359.000.
Ik steeg van 350.000, naar 354.000, 356.000, naar nu mijn uiteindelijke bod van 257.500.
Rare manier van onderhandelen. 8)7 :+

Maar feli met je huis. ;)

GaMbiNo wijzigde dit bericht 19-06-2007 16:29 (3%)

F1Time - Arnoud Douma (C2G3)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws