I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !
Reg. datum: 26 september 2000
De goedkoopste Athlon X2 is ook al beschikbaar voor 70 euro dacht ik.quote:mad_max234 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:40:
[...]
Maar de celerons zijn maar single core, de pentium dat worden de budget dualcore's +- $70 zijn ook op de C2D gebasseerd. Lijkt mijn een erg leuk cpu's voor de dagelijks gebruik, de celeron ook maar ik hoop dat een dualcore nu toch wel wat meer gebruikt gaat worden.
Dat kut intel lanceert de Penryn nóg sneller. Hierdoor komt ie mischien wel tegelijk uit met de Barcelona
:: Specs (updated)
Nog wel maar zolang de budget cpu's niet dual zijn, blijven de single core cpu's volgens mijn op voorsprong. Maar met de komst van de k10 Sempron (dualcore) daardoor zou het wellus heel anders kunnen worden in budgetland.(komen er ook celerons dualcore, of is die rol voor de pentium?)quote:Hacku schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 14:50:
Single core wordt meer verkocht dan je denkt, 70% van de verkochte pc's hier zijn allemaal met een Sempron uitgerust.
offtopic.
Hacku welkom in de GoT Alliantie
60 euro.quote:Olaf van der Spek schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 16:31:
[...]
De goedkoopste Athlon X2 is ook al beschikbaar voor 70 euro dacht ik.
mad_max234 wijzigde dit bericht 27-04-2007 18:29 (59%)
Een beetje fatsoenlijker volwassener gedrag mag ook wel hoor. Het is toch ook niet Intel's schuld dat AMD veel te laat is?quote:leonpwner1 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 17:22:
Dat kut intel
Dual core Semprons zijn pas voor Q1 2008 gok ik, tenzij AMD veel vroeger kan releasen. Eind Q3 2007 ten vroegste. Van dual core Celerons weet ik nog niks, waarschijnlijk pas in 2008.quote:Nog wel maar zolang de budget cpu's niet dual zijn, blijven de single core cpu's volgens mijn op voorsprong. Maar met de komst van de k10 Sempron (dualcore) daardoor zou het wellus heel anders kunnen worden in budgetland.(komen er ook celerons dualcore, of is die rol voor de pentium?)
Ten eerste iNTel vs AMD wordt al als fundamenteel punt op Produtie procede geslecht. iNTel loopt ver voor op shrinkin. Daar kan AMD niks aan doen iNtel is groot en heeft die flexibiliteit met zijn tig fab's en cash reserves. Die schrinks worden hoe kleiner ook steed duurder kwa investering. het moet dus samen met IBM en foundries.
Netbrust, een slechte architektuur, puur voor marketing bedacht, als klok sells. Daarmee kan AMD iNTel bijhouden en bij flagen voorbij kachelen. Tja uiteraard staat iNtel niet still en is weer back to basics met traditionele architektuur maar gemoderniseerd. Tja dan maakt 65nm vs 90nm wel wat uit. AMD is sowieso niet zo adrem met nieuwe architekturen. Hun R&D is natuurlijk van veel kleinere schaal. Meer een alles of niets mentaliteit.
Quadcore. Dan is er nog dieptepunt. AMD ging voor de real thing. iNTel foeteld maar komt er goed weg mee. Met de Dubbele dual core in een CPU.
Dan heeft iNTel ook het voordeel om gulziger te zijn met veel cache en ook met een breedere bus daarvoor. 256bit Cache lanes al heel lang.
Dus 65 vs 90nm en later 45nm vs 65 maakt het voor AMD al veel moeilijker. En met die QC inschattings fout. Want op die fiets kunnen ze ook wel snel een Quad core bij elkaar fietsen. Helaas niet gedaan en nu zitten ze er dubbel mee.
Tot Barcelona er is komt iNTel ook al snel met hun 45nm. Dus lang profeit hebben ze niet .
aTI gebeuren is voor mij wel een verrassing.
Ik ben ook 'n aMD ATI fan. Om hen te steunen kan je beter voor 'n Crossfire chipset en duurste CPU gaan wat nog steeds een koopje is en Crossfire draaien.
MSI K9a platinum met X2 6000+ en twee X1950Pro in CF.
En in july er twee HD2900XT in proppen.
PS ik volg die R600 soap wel fanatiek, maar wanneer worden die Barcelona's nou verwacht?
GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi
Intel is te groot en dat dus nu goed te merken. Hun hebben 3x zo veel R&D teams en dan kun je veel sneller dingen ontwikkelen.
Barcelona is te laat en gaat het niet winnen kan alleen maar schade beperken. Ik heb er nu totaal geen vertrouwen meer in Niet meer in de K10 en niet meer in de R600. Toch ga ik ze kopen want als niemand dat meer doet gaat het helemaal fout.
AMD gaat gewoon geld verliezen. Ze zullen de performance kroon niet terug pakken en moeten dus met prijs concurreren maar intel heeft 45nm en dus hele lage productie kosten daar kunnen ze niet tegen op
Het wordt nu de grote AMD Soap omdat het niet goed gaat op CPU en GPU gebied.
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
Ik denk dat we de komende jaren AMD weer meer in de low - midend markt moeten verwachten als die Barcelona straks maar amper z'n mannetje kan staan tegen de Penryn en de daarop volgende architectuur die volgend jaar al weer komt. Mss toch niet zo'n slecht idee dat AMD toch is overgenomen word door een wat meer capitaal krachtiger bedrijf. Kunnen ze teminste echt concureren inplaats van dit gegooi met sponsjes
BTW wel diehard AMD fan ^^
Het ontwerp van de Barcelona vind ik persoonlijk erg sterk, en ondanks dat intel op 45nm zit denk ik dat hij niet zo heel veel beter zal presteren dan de Barcelona.
De Barcelona heeft 2 64-bit geïntegreerde geheugencontrollers, geavanceerde prefetchers, 128-bit SSE3 instructies, elke core heeft zijn eigen L1 en L2 cache met daar bovenop nog een shared L3 cache, de Barcelona heeft een nieuwe techniek om stroom te besparen (ben helaas de naam kwijt), de Barcelona heeft eensuperieure Virtualisatie techniek, en ga zo nog maar even door.
Ik weet nu niet zeker of de Penryn ook een geïntegreerde geheugencontroller krijgt, maar als dit zo is dan zal hij zeer onwaarschijnlijk mee kunnen met de AMD geheugencontroller aangezien AMD dit ontwerp al veel langer gebruikt (edit: dus veel meer ervaring heeft
Al met al denk ik dat je de Barcelona zeker niet op voorhand weg mag schuiven als verliezer, ik denk dat het nog best een verbazingwekkend ding zal worden, en dat dit vooral naar voren zal komen in geheugenintensieve applicaties (games bijv).
Over de r600; volgens mij waren die benchmarks hoax, maar alles staat nog onder NDA dus 14 mei zullen we het echt weten. Bovendien heeft ATi aangekondigd een nieuwe driver te releasen voor de officiele release van de r600, en daar hebben ze verschrikkelijk veel programmeurs opgezet. De performance zal dus heus nog wel beter worden dan het nu is, ze moeten gewoon even wat drivers releasen en meer ervaring opdoen met het programmeren voor Unified Shader / Vista / grote geheugenbus.
De ontwikkeling van de K10 werd zo'n twee jaar geleden gestart.quote:Hekking schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:07:
Klopt het dan ook dat AMD pas in begin 2006 met de K10 is begonnen? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben maar weet niet meer waar. Ik weet ook echt niet wat ze daar al die tijd hebben zitten doen.
Ik denk dat we de komende jaren AMD weer meer in de low - midend markt moeten verwachten als die Barcelona straks maar amper z'n mannetje kan staan tegen de Penryn en de daarop volgende architectuur die volgend jaar al weer komt. Mss toch niet zo'n slecht idee dat AMD toch is overgenomen word door een wat meer capitaal krachtiger bedrijf. Kunnen ze teminste echt concureren inplaats van dit gegooi met sponsjes
Onmogelijk, Barcelona heeft genoeg wijzigingen om een ontwerpteam een jaar of drie à vier bezig te houden. Er zijn wel een aantal radicale projecten geannuleerd voor het besloot om voor een evolutionair ontwerp te gaan.quote:Hekking schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 21:07:
Klopt het dan ook dat AMD pas in begin 2006 met de K10 is begonnen? Ik dacht dat ergens gelezen te hebben maar weet niet meer waar. Ik weet ook echt niet wat ze daar al die tijd hebben zitten doen.
Penryn heeft een 1600MHz bus die in theorie 12,8GB/s levert (tegenover 10,6GB/s voor 2xDDR2-667), geavanceerde prefetchers (en meer dan Barcelona), 128-bit SSE4-instructies, totaal 12MB cache in plaats van 4MB, nieuwe stroombesparende technieken (deep power down, high-k/metal transistors), 25/75% snellere virtualisatieinstructies, en ga zo nog maar even door.quote:De Barcelona heeft 2 64-bit geïntegreerde geheugencontrollers, geavanceerde prefetchers, 128-bit SSE3 instructies, elke core heeft zijn eigen L1 en L2 cache met daar bovenop nog een shared L3 cache, de Barcelona heeft een nieuwe techniek om stroom te besparen (ben helaas de naam kwijt), de Barcelona heeft eensuperieure Virtualisatie techniek, en ga zo nog maar even door.
Het zijn echter niet de technische details over Barcelona waar ik me persoonlijk zorgen over maak, maar het gebrek aan demonstraties en concrete benchmarks, uitspraken van de CEO als 'pas in 2008 een bijdrage aan het financiële plaatje', het feit dat alle topchips van AMD nog steeds op 90nm worden gebakken, het feit dat Barcelona 30% groter is dan Intels 45nm quadcore, het feit dat de introductieklok volgens geruchten slechts 2,3GHz is, enz. De berichten die uit AMD ontsnappen zijn subtiel veranderd van "we gaan Intel verslaan" naar "we gaan Intel verslaan in bepaalde situaties"... en het is vast niet moeilijk om een paar tests te vinden die genoeg profijt hebben van een geïntegreerde geheugencontroller om dat waar te maken. Maar wat ze nodig hebben is een echte killer en grote aantallen daarvan, geen marketingsuccesje die een paar benchmarks wint op een bepaalde kloksnelheid/prijs/tdp en slechts mondjesmaat beschikbaar is. Staat leuk in de persberichten, maar dat levert ze geen marktaandeel of winst op.
Professioneel Hyves-weigeraar
Alleen de 2,8 en 3Ghz chips geloof ik? AMD is in elk geval nog bezig met de omschakeling naar 65nm.quote:het feit dat alle topchips van AMD nog steeds op 90nm worden gebakken
65 vs 45 nm that is, ik geloof dat een 45nm Barcelona dan weer kleiner is dan een Intel 45nm.quote:het feit dat Barcelona 30% groter is dan Intels 45nm quadcore,
Als de geschiedenis zich herhaalt zullen de uiteindelijke kloksnelheden vast hoger komen te liggen. En sowieso krijgt de Opteron altijd lagere kloks mee.quote:het feit dat de introductieklok volgens geruchten slechts 2,3GHz is
We moeten natuurlijk nog zien of Penryn hierdoor echt 20% sneller wordt. Indien AMD de 40% waarmaakt zou Barcelona geen probleem met de Penryn mogen hebben. Maar goed, veel kans dat Intel de Penryn vroeger dan de desktop Barcelona kan releasen én in grote aantallen.quote:Penryn heeft een 1600MHz bus die in theorie 12,8GB/s levert (tegenover 10,6GB/s voor 2xDDR2-667), geavanceerde prefetchers (en meer dan Barcelona), 128-bit SSE4-instructies, totaal 12MB cache in plaats van 4MB, nieuwe stroombesparende technieken (deep power down, high-k/metal transistors), 25/75% snellere virtualisatieinstructies, en ga zo nog maar even door.
Ach wie weet wordt het een 2e Pentium D, net zoals toen ze de Athlon 64 X2 snel moesten counteren. Helaas denk ik dat het niet zo'n flop wordt als de PD, want zo'n 45nm ding zal niet zo warm worden en stroom slurpen...quote:Hacku schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 08:38:
We moeten natuurlijk nog zien of Penryn hierdoor echt 20% sneller wordt. Indien AMD de 40% waarmaakt zou Barcelona geen probleem met de Penryn mogen hebben. Maar goed, veel kans dat Intel de Penryn vroeger dan de desktop Barcelona kan releasen én in grote aantallen.
Goedkoopste AMD X2 dualcore (3600+ zo uit mijn hoofd) = 73$quote:Hacku schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 18:30:
[...]
Dual core Semprons zijn pas voor Q1 2008 gok ik, tenzij AMD veel vroeger kan releasen. Eind Q3 2007 ten vroegste. Van dual core Celerons weet ik nog niks, waarschijnlijk pas in 2008.
Intel heeft soon dual Core Celeron voor 54$
Dus AMD eat your heart out !
Zowel AMD als Intel laten de meest optimale benchmarks zien die ze hopelijk waar kunnen maken. Beide bedrijven hebben respectivelijk penryn en barcalona al up en running. Volume productie komt pas in 2008. Dus hoe je het ook went of keert, penryn en barcalona moeten het tegen elkaar opnemen. Daarbij is het quadcore gebeuren imho leuk voor servers en de benchmark resultaten, voor daadwerkelijk markt succes zal voor 2008 nog steeds dual core belangrijk zijn. Hoe meer cores, des te groter het voordeel van de AMD architectuur, maar met dual core heeft Intel nog geneog speelruimte.
Ik zie in verschillende topics mensen ook allemaal op AMD afgeven omdat ze socket 939 end of life hebben gedaan en ze niet meer kunnen upgraden, imho ERG grote onzin.
Ten eerste er zijn op dit moment nog voldoende (erg veel zelfs) s939 en s754 CPU's beschikbaar via officiele kanalen. Natuurlijk worden de nieuwe snelste versies niet meer voor die socket uitgebracht maar de meeste mensen hebben een 2200+ of een 2600+ en die tegen enorme schijt prijzen kunnen upgraden naar een 3500+. Geen dual core, maar dat is imho toch overrated.
Dan wordt er ook geroepen dat AMD snel wisselt van platform en Intel al jaren hetzelfde platform heeft en dit is NIET waar. Ja intel voert nog steeds socket 775. Maar denk niet dat je de huidige CPU's op je mainboard van een jaar geleden kunt draaien. Intel heeft van haar eigen 975X mainboard Bad Axe zelf al 3 verschillende versies uitgebracht en revisie nr 4 komt eraan. Elke nieuwe generatie Intel CPU's (elk jaar dus) heeft nieuwe VRM specificaties, en die worden op het laatste moment uitgebracht dus de meeste mainboards kunnen de nieuwe CPU's niet draaien. En wat te denken over het geheugen?
Helaas betekent het upgraden van je PC tegenwoordig niet enkel het upgraden van je CPU, maar ook het upgraden van je mainboard, meestal ook je geheugen, en voor sommige ook hun VGA kaart. Dan zullen de PC's van 3 - 4 jaar geleden ook nog een nieuwe PSU nodig hebben en harddisks want tegenwoordig zijn er weinig IDE aansluiting op een mainboard te vinden. Dus imho is voor zowel Intel als voor AMD de upgradebaarheid ver te zoeken.
The Source wijzigde dit bericht 28-04-2007 13:29 (71%)
CPU staat ook niet op officiele roadmaps.
Intel heeft met C2D wel een erg goede naam, maar toch zijn er nog erg interessant AMD CPU's, zie hieronder; http://www.legitreviews.com/article/490/1/
$185 Gaming CPU's: AMD 5600+ Versus Intel E6300
Legit Bottom Line: AMD has reduced the AMD A64 X2 5600+ price by 42%, which makes it a heck of a bargain. The 5600+ out performs the Intel Core 2 Duo E6300 Processor in price performance, thanks to its new lower price.
2200+? Wat is dat?quote:The Source schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 13:00:
Ten eerste er zijn op dit moment nog voldoende (erg veel zelfs) s939 en s754 CPU's beschikbaar via officiele kanalen. Natuurlijk worden de nieuwe snelste versies niet meer voor die socket uitgebracht maar de meeste mensen hebben een 2200+ of een 2600+ en die tegen enorme schijt prijzen kunnen upgraden naar een 3500+. Geen dual core, maar dat is imho toch overrated.
En die 2600+ is een Sempron?
Tegenwoordig? Dat is toch altijd al zo geweest, zeker als je niet eerder dan na 2 jaar upgrade?quote:Helaas betekent het upgraden van je PC tegenwoordig niet enkel het upgraden van je CPU, maar ook het upgraden van je mainboard, meestal ook je geheugen, en voor sommige ook hun VGA kaart.
XP 2100+
XP 2800+
S754 systeem
en in twee S939 systemen waar het nu nog draait.
Het lijkt er nu op dat de volgende upgrade misschien alweer nieuw geheugen nodig heb. DDR3 komt er alweer aan en volgend jaar.
@The Source
Kan je even niet volgen met je celeron verhaal want er staan geen celeron dualcore in de planning?(wel budget dualcore's Pentium 2000 serie) En over 2200+ en 2600+ snap ik ook niet helemaal. Als het semprons zijn, de 2200+ is dan een SoA
mad_max234 wijzigde dit bericht 28-04-2007 17:08 (22%)
http://www.azerty.nl/prod...291/31811/core-2-duo.html
Vrij scherpe deal lijkt me...
MSI P7N Platinum | Xeon X3350(Q9450) @3.6GHz | 1GB x 4 (4GB) PC6400 Adata Vitesta Extreme Edition@900MHz, 4-4-4-9-2T | SLI 2x 8800GTX@621/1620/2052 | Compaq P1220 22" monitor | Dell PERC 5/i 3x Sam. spinp. 500GB@RAID0, 4x Sam. spinp. 500GB@RAID5
nieuws: Nieuwe core-stepping voor Intel Q6600 en Xeon 3200
Het lijkt alsof ze AMD de markt uit willen drukken net als voor de P3 het geval was. En dan krijg je weer veel te hoge prijzen voor de Intel cpu's want er zal dan geen Concurrent meer zijn in de high end sector alleen maar Mid/low end AMD's. Hopelijk komt het niet zo ver.
Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869
Dat is een Pentium E2000 serie, en moet je kijken wat de winkel er bij zet C2D. LoL Dat is voor die mensen die blindstaren op de c2d. Ze zijn zeker bang dat als ze er Pentium bij zetten dat er niks verkocht word.quote:Gurneyhck schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 23:24:
Misschien bedoelt "the source" deze:
http://www.azerty.nl/prod...291/31811/core-2-duo.html
Vrij scherpe deal lijkt me...
Leuke cpu en hij gaat ook niet zoveel kosten 77 euro voor de 1,6Ghz maar de X2 3600+(60 euro) is denk ik sneller voor het zelfde geld stuk goedkoper dus.
mad_max234 wijzigde dit bericht 29-04-2007 13:44 (24%)
http://www.generation-nt....-2008/000000070306.jpg/#0klikkie
EDIT:
Wat denken jullie, gaat die X4 1900 ver boven de 300 euro uit komen ?
Bye the way, ik ga denk ik maaar voor een X2 net als ik nu nog een single core 3700+ heb. Het enige wat op dit momen bij mij wat aan dual core zou hebben zijn me graka drivers maar bij bijvoorbeeld BF 2 ben ik meestal de snelste bij het laden van een nieuwe map
Lekker zuinig, zo'n Kuma op 2.9 met 89 watt. Dat zie ik wel zitten
Hekking wijzigde dit bericht 29-04-2007 22:18 (49%)