Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/pma2007.jpgIntroductie

Dit keer zijn we er wat eerder bij dan met de Photokina - de hoofdreden is dat er veel wordt verwacht (en deels al is aangekondigd), van de fabrikanten :)

De PMA vindt dit jaar op 8 tot/met 11 maart in Las Vegas plaats, en zal duidelijk maken waar de fabrikanten staan in camera-land voor nu en de nabije toekomst. De Photokina vorig jaar liet al zien dat de fabrikanten vooral in het lage segment van de dSLRs hun slag sloegen: onder andere Canon met de 400D, Nikon met de D80 en Pentax met de K10D waren goed vertegenwoordigd in het < 1000 euro segment. Daarnaast maakte een nieuwe technologie zijn eerste serieuze opwachting bij een paar fabrikanten: face detection, onder andere met de Fuji F31fd / S6500fd en de Canon 850 IS.

Daarnaast groeien de lcd-schermen: zagen we afgelopen periode de sprong van 1,8" / 2" naar 2,5", op dit moment zijn er al een behoorlijk aantal digicams met een 3" scherm, en zal het een kwestie van (korte?) tijd zijn voordat we die ook terug zien in de dSLR-lineups :) Ook de connectivity van WiFi dringt door in veel modellen: 1,5 jaar geleden waren dat nog slechts enkele modellen (Canon SD430, Nikon P1 en P2): anno 2007 worden steeds meer modellen met WiFi-mogelijkheden uitgerust.

Op sensor-gebied bij de reguliere digicams zijn de zaken deels wat verontrustender: zo heeft Sharp 5 dagen geleden een 8MP 1/2,5" sensor aangekondigd, die in de kleinste digicams en mogelijk ook camphones zijn weg zal vinden. Om een idee te krijgen hoeveel pixels dat zijn op een beperkt oppervlak: stel jezelf een aantal van 8.000.000 pixels voor op een oppervlak ter grootte van de roze rechthoek linksboven:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/size.gif

Best proppen, en er zijn ook al een aantal 10MP digicams zoals de Samsung S1050, waarbij de noise reduction helaas veel van het detail verloren laat gaan zogauw men boven de ISO 200 komt. Gelukkig is er op datzelfde sensorgebied ook ander nieuws te melden: ipv de megapixel-race te volgen heeft fabrikant Fuji ervoor gekozen z'n SuperCCD-design toe te passen in de 6MP-sensors van oa de F30/F31fd, die de competitie met dSLRs tot op zekere hoogte goed aankunnen als het gaat om high ISO-prestaties :)

Modellen (al aangekondigd)

Canon

In de betaalbare Powershot A-serie komt Canon met de volgende nieuwe modellen: De A450/A460 en de A550 met 7MP aan boord. De eerste twee hebben een 5MP sensor en 3x zoom, waarbij alle 3 de modellen een 2" LCD-scherm hebben.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/canona.jpg

Casio

Casio heeft enkele dagen geleden een special model aangekondigd: de Exilim Hi-Zoom EX-V7, die een 7x zoomlens heeft met een bereik van 38-266mm.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/casiov7.jpg

Samsung

Samsung komt met maar liefst 7 modellen op de markt: hieronder een tabel voor het overzicht.

ModelnaamMP-countZoomOpmerking
S6306MP35-105mm(3x)Voice Memo
S7307.1MP35-105mm(3x)Voice Memo
S8508MP38-190mm(5x)Face Recognition
S105010MP38-190mm(5x)3" LCD, Face Recognition
i707.1MP38-114mm(3x)Media Player
L7007.1MP35-105mm(3x)-
L737.1MP35-105mm(3x)Motion Timertrigger

Bovenstaande cams hebben volgens Samsung allen het Advanced Shake Reduction systeem aan boord, wat echter niets meer is dan een ISO-boost mode om zo ook bij slecht licht scherpe foto's te kunnen maken: geen echte anti-shake door middel van het contra-bewegen van de lens of sensor.

Hieronder afgebeeld de i70, die ook als media player/MP3-speler dienst kan doen:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/samsungi70.jpg

Sony

Sony heeft vier nieuwe 7MP-camera's aangekondigd: de DSC-S650, DSC-S700, DSC-W35 en DSC-W55. Over die laatste: wie wil er nou niet een fantastisch roze camera?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Remy/sonydscw55.jpg

;)

Zie deze link voor de specificaties.

Verwachtingen en geruchten

Naast de al aangekondigde modellen doen er natuurlijk genoeg geruchten de ronde: zoals de Canon EOS 40D, die nu dan eindelijk (z'n kleinere broertje de 400D had het al) een hogere MP-count mee krijgt: 10MP, of mogelijk zelfs 12. Daarnaast wordt er van Canon nog veel meer verwacht, die mogelijk wegens hun 70e verjaardag eens flink gaan uitpakken. Zo wordt er een update van de 1D(s)-serie verwacht met anti-dust (zoals in de 400D al zit), grotere LCD-schermen en mogelijk ook WiFi-connectivity.

Daarnaast roepen sommigen om een budget-5D: een fullframe 12MP camera van plastic met verder beperkte features, voor 1500 euro. Gezien de 18-maandelijkse productcycle die Canon oa voor z'n 400D en 30D-serie hanteert, en de 5D alweer in aug 2005 is aangekondigd, zou een update niet zo onmogelijk zijn: ook omdat de 5D in een periode van slechts 14 maanden maar liefst 1200 euro goedkoper is geworden.

Van Pentax wordt er een serieuze kandidaat voor een pro-dSLR verwacht: na de succesvolle K10D die ook hier op GoT op vele fans kan rekenen, wordt het rumoer rond een K1D groter.

Andere geruchten komen uit de hoek van Fuji: zo zou er een klein broertje op komst zijn voor de S5 Pro, gelijkend of zelfs gebaseerd op de Nikon D40. Daarnaast wordt van Nikon zelf een D200-update verwacht, met ingebouwde WiFi net als een aantal Coolpix modellen: en ook de D3H, aangezien de originele D2H alweer uit augustus 2003 stamt.

Het is nog vrij stil aan het Sony-front op dSLR-gebied: de A100 was een goeie start, maar er wordt nu meer verwacht: een sprong in het budget segment om te concurreren met de D40 en 400D, en daarnaast een introductie in het (semi)pro segment om een D200/30D-like body uit te brengen, ook als upgrade-pad vanaf de A100 :) Veel verwachtingen allemaal: de komende weken zien we wat de fabrikanten voor het publiek in petto hebben.

Links

Sites:

Pixelmania.nl
Megapixel.net
DCViews
DPreview
Letsgodigital.org PMAshow pagina

Oude topics over Photokina/PMA:

Photokina 2006 - nieuwstopic
PMA 2005 - update 16 feb

nog toe te voegen: Kodak, Fuji

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Topic titel request: "Pre-PMA 2007" ;)

Mijn hemel, verveelde je je of zo? Wel hulde voor de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Remy schreef op maandag 22 januari 2007 @ 23:23:
Daarnaast wordt van Nikon zelf een D200-update verwacht, met ingebouwde WiFi net als een aantal Coolpix modellen: en ook de D3H, aangezien de originele D2H alweer uit augustus 2003 stamt.
Een D3h *O* *O* *O* Dat zou wel eens tijd worden. :9

Een wilde gok: 8 MP, 10 fps, wellicht highspeed crop zoals op de D2x, WiFi. Nu alleen nog hopen dat er uberhaupt echt een D3h komt ;) Zou ook wel interessant zijn voor de tweede hands markt ivm gebruikte D2h's. En misschien dat ze eindelijk met lenzen komen waar veel mensen op zitten te wachten, zoals ze bij canon de 17-40/4 en de 70-200/4 hebben (pro-kwaliteit lenzen, die nog wel betaalbaar zijn voor een groot publiek).

Maar helaas blijft dat slechts koffiedik kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:09:
Topic titel request: "Pre-PMA 2007" ;)
Haha, het pre-PMA betitelen laat ik aan DC-sites over, hier zitten we op een forum waarbij dit topic over de PMA 2007 gaat: ik zal sowieso meer info toevoegen over software- en print standhouders.
Mijn hemel, verveelde je je of zo? Wel hulde voor de OP.
Tnx, maar nee, ik verveel me nooit meer tegenwoordig, helaas. Maar er waren al een behoorlijke zut cams aangekondigd, en binnen een aantal weken is het al zover, dus ach :)

Op DPR staat een link naar deze pagina waarbij wordt gemeld dat heel veel standhouders veel meer ruimte hebben gereserveerd voor hun producten: ook daar blijkt uit dat de fabrikanten groot gaan uitpakken: al die standruimte zal vast niet alleen voor de bezoekers zijn :P
Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:12:
[...]

Een wilde gok: 8 MP, 10 fps, wellicht highspeed crop zoals op de D2x, WiFi. Nu alleen nog hopen dat er uberhaupt echt een D3h komt ;) Zou ook wel interessant zijn voor de tweede hands markt ivm gebruikte D2h's.
Zekers, ook al zijn die niet zo heel veel verkocht hè, gezien de hi-crop van de D2X en de D200. Er zijn ongeveer 100 2e hands D70(s)jes tegen 2 D2Hsjes gemiddeld ;)
En misschien dat ze eindelijk met lenzen komen waar veel mensen op zitten te wachten, zoals ze bij canon de 17-40/4 en de 70-200/4 hebben (pro-kwaliteit lenzen, die nog wel betaalbaar zijn voor een groot publiek).

Maar helaas blijft dat slechts koffiedik kijken. :)
Och, er komt iig meer VR aan: zoals de 55-200 VR AF-S, en vanwege de D40 ook meer AF-S primes in het kortere segment: op dit moment heeft daar alleen de 105mm Micro AF-S (en VR) en dat is een beetje beperkt qua lineup.

Uit 'onverwachte' hoek zou ook nog wel eens wat leuks kunnen komen, zoals Kodak of Olympus - bij die 2 is het vrij stil geweest de afgelopen tijd, dus tja.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-05 12:35
Is er al iets bekend over nieuwe lenzen van Tamron of Sigma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:26:
[...]
Zekers, ook al zijn die niet zo heel veel verkocht hè, gezien de hi-crop van de D2X en de D200. Er zijn ongeveer 100 2e hands D70(s)jes tegen 2 D2Hsjes gemiddeld ;)
Ach, ik hoef er toch maar één ;)
[...]
Och, er komt iig meer VR aan: zoals de 55-200 VR AF-S, en vanwege de D40 ook meer AF-S primes in het kortere segment: op dit moment heeft daar alleen de 105mm Micro AF-S (en VR) en dat is een beetje beperkt qua lineup.
Zou idd wel leuk zijn als ze het prime arsortiment eens op de schop zouden nemen. AF-S erin eventueel VR voor de wat langere primes. En ik hoop vooral op wat meer pro-lenzen, geen plastic-fantastic-18-55-of-55-200-voor-100-euro-spul. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit jaar wordt de 70e verjaardag van Canon :+ Daarnaast is ook wel aardig om te vermelden dat de EF mount nu 20 jaar bestaat, die werd onthuld als "kado" voor hun 50e.

Verder zou het wel eens kunnen zijn dat Canon de 40D gaat voorzien van een 1.3x crop sensor omdat Canon wel iets moet doen om zich te onderscheiden van de 10 mpixel competitie (D80, D200, K10D, enz.) 50% meer sensor oppervlak zou een aanzienlijke stap voorwaarts zijn voor beeldkwaliteit en meteen mooi aansluiten op Canon's wens om op alles behalve entry-level over te gaan op Full Frame.

Wat betreft de 5D zijn de speculaties verdeeld. Er zijn er die een splitsing verwachten om zo full frame (nog) toegankelijker te maken, maar er zijn er ook die denken dat de 5D een 20D -> 30D achtige upgrade gaat krijgen, dus wat tweaks, maar geen bump in resolutie. De 5D heeft immers in z'n segment geen concurentie, er is geen andere full frame dSLR instapper te krijgen, dus ook voor deze speculatie valt wat te zeggen.

De 1Ds Mark II en de 1D Mark II (de "N" micro-update negeren we even) zijn ondertussen hard toe aan een upgrade, en het valt dan ook redelijkerwijs te verwachten dat dit Canon feestjaar er het nodige aan Mark III verschijnt. Je 70-jarige verjaardag en dan géén nieuw vlaggeschip? Weinig kans daarop.

Van de 40D, 5D Mk II en de 1D(s) Mk III kan in ieder geval gesteld worden dat ze DIGIC III meekrijgen als dataverwerkend camerahart.

En dan nog een schaamteloze copy/paste van het FM Pre-PMA speculatie topic:
Let's look at the history:

2006: All announcements (including 30D) on Feb 21; show started Feb 26
2005: Most announcements (including 350D) on Feb 17; show started Feb 20
2004: Most announcements on Feb 9 (1DmkII on Jan 29); show started Feb 12
2003: All announcements (including 10D) on Feb 27; show started Mar 2
2002: All announcements (including D60) on Feb 22; show started Feb 24

So generally, 3 to 5 days in advance.

PMA this year starts March 8.

Original post here: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/492792/0
8 Maart valt op een donderdag, dus dan kan je Canon aankondigingen en Press Releases op maandag 5 maart verwachten.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

JumpStart schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:21:
Verder zou het wel eens kunnen zijn dat Canon de 40D gaat voorzien van een 1.3x crop sensor omdat Canon wel iets moet doen om zich te onderscheiden van de 10 mpixel competitie (D80, D200, K10D, enz.) 50% meer sensor oppervlak zou een aanzienlijke stap voorwaarts zijn voor beeldkwaliteit en meteen mooi aansluiten op Canon's wens om op alles behalve entry-level over te gaan op Full Frame.
40D met 1,3x crop lijkt me practisch onmogelijk. Dit zou de 40D meteen incompatible maken met EF-S en dat zorgt er meteen voor dat je het ultra-wide segment weggooit voor de 40D, want het enige echte 'betaalbare' ultra-wide objectief is de 10-22 EF-S lens van Canon, die dan niet meer past, maar wel bij veel 20D bezitters in de zit.

Voor zover ik weet zal toch de 1D op 1,3 blijven en fullframe voor de 5D serie en 1Ds serie zijn. Eventueel wordt e.e.a. wel aangevuld door een 3D serie, misschien dat dié wél 1,3X is.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 23-01-2007 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:06

Garyu

WW

Je hebt ook de Sigma 12-24 die gewoon fullframe is. Maargoed, dat is geen Canon lens natuurlijk :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Garyu schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 12:52:
Je hebt ook de Sigma 12-24 die gewoon fullframe is. Maargoed, dat is geen Canon lens natuurlijk :).
Gek genoeg kwam er ook nog een gerucht van een EF10-24 mm f/2,8 voorbij kachelen. Maar dat is dus ècht een vette no-go. Als je bedenkt dat die sigma 12-24 al f/4,5-5,6 is dan is het bijna niet te doen om een nog wijdere full frame lens op een constante f/2,8 te krijgen zonder er een extreme klont glas van te maken. Dan kom je in 50/1L of 200/1,8L prijsklasse uit...

Feit is wel dat Canon al vanaf de D30 en D60 een leider geweest is, door tot en met de 20D. Met de 30D hebben ze de bal laten vallen en zijn ze voorbij gestreefd, feature-wise, door de concurentie. De 40D alleen voorzien van 10 mpixel sensor, maar verder niets extra's zou Canon alleen maar laten aansluiten. Dat was voorheen wel anders, waar ze, in het 10/20/30D segment duidelijk aan kop zaten.

DIGIC III? Check. Sensor cleaning? likely! In-body IS? vergeet het maar. 12 mpixel? Don't push it (Maar wie weet... Ik denk echter van niet, Canon heeft altijd het goed gedaan op hoge ISO, dat zouden ze met 12 mpixel uit APS-C behoorlijk slopen.)

Een move naar APS-H (1,3x crop) zou dus meerdere vliegen in een klap slaan. Dat EF-S sowieso het veld grotendeels moet ruimen, dat is al langer bekend, na de uitlatingen van Brian Worley, ten tijde van de 5D intro, waarbij hij aangaf dat Canon naar full frame toewil, op alles behalve entry level.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Topicstarter
Aristos schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:41:
Is er al iets bekend over nieuwe lenzen van Tamron of Sigma?
Het schijnt dat Sigma meer lenzen (oa aantal budgetzooms zoals de 18-125) met HSM gaat uitrusten, om deze zo ook marketable te maken voor het D40-publiek: daarnaast van Tamron worden er meer toevoegingen verwacht aan de Di-II serie, naast oa de 18-250 en de veelgeroemde 17-50 :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, ik wil wel ooit upgraden naar het x0D segment, maar dat wil ik niet per se vanwege de sensor grootte, die camera mag van mij ook wel 1.6 crop / EF-S compatible blijven.
Sensor cleaning is wel check ipv likely, zou een beetje raar zijn om een feature alleen in het laagste segment te implementeren.
Remy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:29:
Het schijnt dat Sigma meer lenzen (oa aantal budgetzooms zoals de 18-125) met HSM gaat uitrusten, om deze zo ook marketable te maken voor het D40-publiek.
En/of meer OS. Ze hebben eindelijk meer dan 1 OS objectief, dus misschien dat ze het trucje nu beter door hebben. :) Helemaal gaaf zou de combi OS HSM zijn, kunnen ze de 70-200 of 80-400 een luxer broertje geven, of een 18-50 OS HSM maken welke met niet al te veel moeite veel goedkoper dan Canons 17-55 kan zijn.
[/wishful thinking]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voutloos schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 13:39:
of een 18-50 OS HSM maken welke met niet al te veel moeite veel goedkoper dan Canons 17-55 kan zijn.
[/wishful thinking]
Een 18-50 met OS lijkt niet mij niet echt nuttig, ik zie OS eerder/liever verschijnen in de 70-200/2.8 en 100-300/4 of eventueel een lange prime. HSM zou daarentegen wél een hoop schelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik ben benieuwd wat Canon gaat doen: m'n 30D moet nog twee jaar mee, maar het gaat wel de richting van Canon aangeven. Gaan ze meer richting fullframe (5DmkII en misschien een 3D?) en wat doen ze met de megapixel vs ruisprestaties?

Ik hoop op een 3D: bouw / UI van de 5D maar met een 1D-like AF. Ach, we dromen fijn verder :z :P Op 1.3x crop zit ik niet te wachten, dat is zo'n nét niet bereik, UWA gaat byebye.

[ Voor 11% gewijzigd door neographikal op 23-01-2007 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-05 14:01
neographikal schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:01:
Ik hoop op een 3D: bouw / UI van de 5D maar met een 1D-like AF. Ach, we dromen fijn verder :z :P Op 1.3x crop zit ik niet te wachten, dat is zo'n nét niet bereik, UWA gaat byebye.
1.3x Sensor vind ik dus net wél handig, het beste van beide gecombineerd. Je telelenzen gebruiken met wat 'gratis' mm's vergeleken met fullframe en toch een grotere beeldhoek dan de 1.6x cropcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 11:05
Cyclonist schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:10:
[...]

1.3x Sensor vind ik dus net wél handig, het beste van beide gecombineerd. Je telelenzen gebruiken met wat 'gratis' mm's vergeleken met fullframe en toch een grotere beeldhoek dan de 1.6x cropcamera's.
Maar dan wel het probleem dat APS-C glas niet past en FF glas niet zo wide is als het gebouwd is. IMHO hád er in APS-H toekomst gezeten als het gelijk in de markt was gezet met de komst van de eerste digi-body's en EF-S ook 1.3x crop had 'ondersteund'. Nu weet ik niet of APS-H sinds de eerste digi-body's al een optie was, maar zoals het nu in de markt staat zie ik er niet al te veel toekomst meer in.

Als er trouwens inderdaad vooruitgang zit in het OS-trucje van sigma, dan is één van de eerste lenzen waar ik het op verwacht toch wel de Bigma. Een fijn stuk glas, dat ze dan dus ook nog even stabilizen. Het is alleen de vraag in hoeverre ze OS toe kunnen passen samen met HSM, want ook de 18-200 OS heeft geen HSM.

Van nikon verwacht ik nog steeds een D55/D60-achtig apparaat als opvolger van de D50. Waar ik op hoop ga ik allemaal maar niet roepen, want dat is véél te veel en kan ik voorlopig toch niet betalen :+

[ Voor 52% gewijzigd door Henk op 23-01-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167065

ik hoop stiekem op een nieuwe fullframe 5D in het formaat van de 400D :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:28:
ik hoop stiekem op een nieuwe fullframe 5D in het formaat van de 400D :P
ben je in een niet al te grote groep denk ik. Fullframe heeft zeker voordelen, maar gepaard met een grotere body komt het toch beter tot uiting denk ik.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Waarom dat dan? Mijn analoge eos300 doet het ook prima? :P Hoe dan ook: de 40D zal me waarschijnlijk niet zooo boeien, de volgende body wordt probably een segmentje hoger als de AF e.d. verbeterd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
RedXraD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:11:
[...]
Maar dan wel het probleem dat APS-C glas niet past en FF glas niet zo wide is als het gebouwd is.
EF-S glas past ook niet op fullframe en EF glas op 1.6x is nóg minder 'wide' dan het gebouwd is. Ik neem aan dat een 3D in de prijsklasse van de 5D komt te liggen, en daar kun je dus ook geen EF-S glas op gebruiken. (In die doelgroep zal het imho niet veel uitmaken) De 400D en 40D zullen wel EF-S blijven ondersteunen denk ik, dus ik zie het probleem niet zo met een nieuwe 1.3x body. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Cyclonist op 23-01-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Cyclonist schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:28:
[...]

EF-S glas past ook niet op fullframe en EF glas op 1.6x is nóg minder 'wide' dan het gebouwd is. Ik neem aan dat een 3D in de prijsklasse van de 5D komt te liggen, en daar kun je dus ook geen EF-S glas op gebruiken. (In die doelgroep zal het imho niet veel uitmaken) De 400D en 40D zullen wel EF-S blijven ondersteunen denk ik, dus ik zie het probleem niet zo met een nieuwe 1.3x body. O-)
IMHO heb je gewoon het 'slechtste' van 2 werelden: geen EF-S glas en geen écht fullframe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Cyclonist schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 17:28:
[...]

EF-S glas past ook niet op fullframe
Maar dat is niet erg voor UWA, want op fullframe heb je bijvoorbeeld de 16-35. :) Het gaat erom dat je met 1,3 crop bijvoorbeeld geen 16mm (35mm equivalent hebt). 1,3 crop is dus niet 'best of both worlds', omdat je geen echte Canon UWA hebt voor dat formaat.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
*zucht* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nomad85 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:32:
[...]

ben je in een niet al te grote groep denk ik. Fullframe heeft zeker voordelen, maar gepaard met een grotere body komt het toch beter tot uiting denk ik.
ach ja ik ben 1 van de weinige partyfotografen die ook nog graag wil kunnen dansen en dan het liefst met gear bij de hand. dus de 350d is ideaal. niet te zwaar en past nog precies in een oud spiegelreflex tasje. en ik heb ook net een nieuwe crumpler gekocht waar die precies inpast dus de nieuwe body mag niet veel groter worden :p. maar ja in het donker is full frame toch wel gemakkelijk :P dus canonklaasje gaarne die 2 combineren :+

en toch wel vreemd, met de huidige electronica zou je denken dat alles kleiner kan maar de camerabodies van slrs zijn megagroot geworden tov de analoge spiegelreflexjes van weleeer (heb ik het over het normale huis tuin en keuken segment hoor) }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nou ik vind praktisch alle dslr's <1000 euro behoorlijk kleine bodies hebben en lichter zijn tov de oude analoge slr's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 167065 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:08:
[...]

en toch wel vreemd, met de huidige electronica zou je denken dat alles kleiner kan maar de camerabodies van slrs zijn megagroot geworden tov de analoge spiegelreflexjes van weleeer (heb ik het over het normale huis tuin en keuken segment hoor) }:O
Full Frame dSLR in een 350D body? Gaat niet passen!

offtopic:
Ter Leering Ende Vermaeck...

Hier een foto serie van een Canon EOS 20D ontleding, die was overleden na waterschade:
http://www.pbase.com/gmr2048/20d-dissection&page=all

Daar zit echt weinig loze ruimte in, zo te zien.
Een full frame film SLR kan inderdaad wel flink wat kleiner, daar zitten wat minder PCB'tjes in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kawaii schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:16:
Nou ik vind praktisch alle dslr's <1000 euro behoorlijk kleine bodies hebben en lichter zijn tov de oude analoge slr's.
yep alleen zijn die digisensortjes van de dslrs < 1000 pleuro niet gelijk aan het oppervlak van de sensor zoals die in het oude analoge cameratjes zaten ;(

en hela en het is een WENS hoor :P

oei en in die 20D zitten wel iets meer onderdeeltjes dan in mijn holga 6x6 camera :p (volgens mij bestaat die camera welgeteld uit 10 onderdelen of zoiets exclusief plakband)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 167065 op 23-01-2007 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-04 22:47

Res-q

Redder in nood?

Ik ben wel benieuwd wat de opvolger van de D200 gaat bieden, en wanneer deze leverbaar zal zijn... (nikon kennende zullen er wel leveringsproblemen op het begin zijn...)

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Hoe zit het ondertussen trouwens met Nikon en een eventuele move naar Full Frame? D3X/H, enige kans dat dat eindelijk eens naar 35 mm gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Beetje rare vraag misschien, maar heeft iemand hier uit ervaring of gewoon logisch verstand wellicht een idee wat dit met de prijzen gaat doen? Ik kan me nog herinneren dat na de announcement van de 400d de 350d ineens erg snel met zon 100 euro zakte. Aangezien de budget modellen echter allemaal net een vervanging/oppoetsbeurt gehad hebben neem ik aan dat deze keer voornamelijk de semi pro aan de beurt zijn, met bijbehorende prijsverlaging voor de oudere modellen. Of zit er dan vaak ook een prijsverlaging in voor de modellen die niet geupdate worden? Dit omdat ik op het punt sta een canon 400d aan te schaffen (tja, ondanks de crappy grip)..
Bedankt voor evt reacties!

Btw, zelf zit ik persoonlijk te hopen op een 5d vervanger in de toekomst waarbij je de keus hebt een deel van de chip niet te gebruiken. Waardoor dus ook EF-S lenzen erop bruikbaar zijn. Dan evt met een omkadering in de viewfinder (zoals de nikon d80 die grid lines projecteerd) van wat dan je werkelijke foto wordt..Dat is technisch toch wel haalbaar? Dat lijkt me wel nog eens het beste van 2 werelden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
memoryandfate schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:53:

Btw, zelf zit ik persoonlijk te hopen op een 5d vervanger in de toekomst waarbij je de keus hebt een deel van de chip niet te gebruiken. Waardoor dus ook EF-S lenzen erop bruikbaar zijn. Dan evt met een omkadering in de viewfinder (zoals de nikon d80 die grid lines projecteerd) van wat dan je werkelijke foto wordt..Dat is technisch toch wel haalbaar? Dat lijkt me wel nog eens het beste van 2 werelden ;)
Dat is gewoon hetzelfde als croppen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

memoryandfate schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:53:

[...]

"Houston, that's a negative!"

Nee dus. EF-S laat namelijk een diepere indringing van het achterste lens element toe. Dat is bij crop camera's geen probleem, maar bij een full frame camera (met een grotere spiegel) dus wel. Het zal dus niet passen.

Het is wat verwarrend, want een APS-C geoptimaliseerde lens van bijvoorbeeld Sigma, Tamron of Tokina maakt niet gebruik van die grotere indringdiepte, en dus past bijvoorbeeld een 12-24 f/4 Tokina wel gewoon op een 5D. Je moet inderdaad wel verplicht croppen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memoryandfate
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
het is idd gewoon croppen, volgensmij bestaat het al op sommige compact zooms. Je cropt het deel van de chip wat door het gebrek aan glas in de lens niet belicht wordt gewoon weg. Maar jammer als dat simpelweg niet past in de vormgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:50

YellowCube

Wait...what?

Met andere woorden (en daar hadden we het dit weekend toevallig nog over), Nikon zou een eventuele fullframe camera dus wel op die manier kunnen aanpassen zodat m'n mooie DX lenzen niet waardeloos worden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
YellowCube schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:19:
Met andere woorden (en daar hadden we het dit weekend toevallig nog over), Nikon zou een eventuele fullframe camera dus wel op die manier kunnen aanpassen zodat m'n mooie DX lenzen niet waardeloos worden.
Tja, en waarom niet? inweze zit het systeem al in de D2Xs (ik noem expres de s vanwege het de 'overlay' op het matglas) als highspeed crop mode met 2x cropfactor. en 8fps.

Waarom zou je zo'n overlay op het matglas dan niet pikzwart kunnen maken en er een 1.5cropcam van kunnen maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RedXraD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:40:
[...]
Tja, en waarom niet? inweze zit het systeem al in de D2Xs (ik noem expres de s vanwege het de 'overlay' op het matglas) als highspeed crop mode met 2x cropfactor. en 8fps.

Waarom zou je zo'n overlay op het matglas dan niet pikzwart kunnen maken en er een 1.5cropcam van kunnen maken? :)
Dat zou zeker wel nodig zijn gezien het feit dat vooral de D2h(s) een echte sportcamera is en deze dus vooral aan lange teleprimes hangt. Het is dan flauw als je AF-S 600mm f/4 (€ 10k :X) op een eventuele D3h ineens geen AF-S 900mm f/4 meer is. :/

Of ze maken meerdere crop-modes, 1.3x, 1.5x en 2.0x

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63942 op 23-01-2007 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

door een crop te maken vanuit een fullframe sensor krijg je niet de resolutie zoals die nu is terug. Een fullframe sensor is echt anders opgebouwd en heeft een lagere pixeldichtheid. Een crop van 1.5 daaruit (van zeg 12mp) geeft dan niet zoveel pixels voor dat segment camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
nomad85 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:55:
door een crop te maken vanuit een fullframe sensor krijg je niet de resolutie zoals die nu is terug. Een fullframe sensor is echt anders opgebouwd en heeft een lagere pixeldichtheid. Een crop van 1.5 daaruit (van zeg 12mp) geeft dan niet zoveel pixels voor dat segment camera.
De 2.0 cropmode op de D2Xs houdt van de 12MP die hij heeft nog 8,6 over. Valt nog best mee dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04 12:08
Anoniem: 63942 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:12:
[...]

Zeker weten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 23-01-2007 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
RedXraD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:59:
De 2.0 cropmode op de D2Xs houdt van de 12MP die hij heeft nog 8,6 over. Valt nog best mee dus :)
Dat is dan neem ik aan van 1.5x crop naar 2.0x crop, dan vind ik dat als nog erg knap van die camera.

4288x2848 is z'n volledige resulutie.
Op crop modus hou je dus nog (4288x1.5/2)x(2848x1.5/2) = 6869376 pixels over. Of wel ongeveer even veel als een instap cam van een generatie terug (D40 niet mee gerekend)

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijn_tje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:27:
[...]

Dat is dan neem ik aan van 1.5x crop naar 2.0x crop, dan vind ik dat als nog erg knap van die camera.

Op crop modus hou je dus nog (4288x1.5/2)x(2848x1.5/2) = 6869376 pixels over. Of wel ongeveer even veel als een instap cam van een generatie terug (D40 niet mee gerekend)
Generatie terug? Je moet een D2X(s) of D2H(s) natuurlijk niet met een D40 gaan vergelijken hé ;). Een D2H(s) heeft ook slechts 4 megapixel, dat zegt nog niet dat het een slechte camera is. (ik zou hem graag hebben in ruil voor m'n D70 O-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Ik hoop dat canon met een mooie 18-200 IS komt :) Als die dezelfde kwaliteit zou hebben als de Nikon variant zou ik hem direkt kopen :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
sigma 70-200 OS HSM F/2.8, sigma 100-300 F/4 OS HSM en sigma 50-500 OS HSM
hoop ik ;)

en een opvolger voor de 5D waardoor de 2e hands 5D'tjes na de zomer zo rond de 1300 eu zijn :) (best waarschijnlijk)

[ Voor 47% gewijzigd door abrakadaver op 24-01-2007 08:41 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 23:06

Arfman

Drome!

Als Sigma OS met HSM kan integreren dit keer, zijn dat inderdaad erg interessante lenzen, vooral de 70-200. De Nikon variant is na de prijsstijgingsactie van Nikon onbetaalbaar geworden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Laat sigma eerst maar eens zorgen dat de optics van die 70-200 macro in orde komen, want sinds de macro-build is dat om te janken. Een 50-500 waar ook OS in zit is dan wel erg fijn, en ik denk ook dat áls sigma inderdaad in staat is om hsm en OS op een leuke manier in een lens te proppen, de bigma één van de eerste lenzen zal zijn waar ze dit toe gaan passen. De vraag is alleen wat voor prijsstijging OS met zich meebrengt, en of sigma dan ook de non-OS varianten zal blijven produceren.

Ik zeg expres HSM én OS omdat tot nog toe nog geen lens op de markt of aangekondigd is die het beide heeft. De 80-400 en de nieuwe 18-200 OS hebben beiden nog geen HSM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

RedXraD schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:59:
[...]

hm ja, dat valt idd mee...hoe kan dat nou weer, een 2.0 crop betekent volgens mij kwadratische afname,. waarom klopt dat niet?
martijn_tje schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:27:
[...]

ah ik dacht al. Dus van 1.0 naar 2.0 crop gaat wel behoorlijk wat vanaf idd. Kon me al niet anders voorstellen.

[ Voor 44% gewijzigd door Nomad op 24-01-2007 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
nomad85 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:44:
[...]

hm ja, dat valt idd mee...hoe kan dat nou weer, een 2.0 crop betekent volgens mij kwadratische afname,. waarom klopt dat niet?

[...]

ah ik dacht al. Dus van 1.0 naar 2.0 crop gaat wel behoorlijk wat vanaf idd. Kon me al niet anders voorstellen.
Ik had dus ook cijfertjes gewisseld, er blijft 6,8mp over ipv 8,6 :$

En dat is dus van 1,5 naar 2,0 :+ maar omdat dat met de D2Xs al kan, zie ik het in een D3-serie ook gerust gebeuren dat hij uitgerust wordt met een 12mpix sensor, waarbij je een deel van je matglas zwart kunt maken om er een 1.5 crop van te maken.

De 1,5 naar 2,0 bij de D2Xs is trouwens om de snelheid (fps) op te hogen van 5 naar 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zelf een deel van je matglas zwart maken?
Automatisch zul je bedoelen. DX lens erop..*poef*.. croppen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Laatst online: 03-01 19:40
Ik verwacht niet dat de prijs van de 400d veel zal doen.
Voor de 400d wordt geen opvolger verwacht dus die prijs zal door PMA niet veranderen.

De 30d verwacht ik wel goedkoper, zeker als de 40d er komt.
Maar goed, op de 30d zat in 2006 een goede cashback, dus ver onder de cashback prijs zal die nog wel even niet komen.

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Jivecar schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:02:
Ik verwacht niet dat de prijs van de 400d veel zal doen.
Voor de 400d wordt geen opvolger verwacht dus die prijs zal door PMA niet veranderen.

De 30d verwacht ik wel goedkoper, zeker als de 40d er komt.
Maar goed, op de 30d zat in 2006 een goede cashback, dus ver onder de cashback prijs zal die nog wel even niet komen.
De 30D is een goede concurrent van de D80 van nikon, ik verwacht dat de 30D ongeveer op 1000 euro zal gaan zitten, of net daar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
YellowCube schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 12:53:
zelf een deel van je matglas zwart maken?
Automatisch zul je bedoelen. DX lens erop..*poef*.. croppen.
Dat zou inderdaad helemaal prachtig zijn. Maar ik denk dat deze toekomstmuziek eerder op zal gaan voor een D3X dan voor de D3H, dat wordt gewoon geen fijne sportcam met flink wat meer mpixels dan de D2H en ws. ook nog wel wat hogere FPS. Waarom zou je een sportcam een full frame sensor meegeven als juist díe gebruikers er niet om zitten te springen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Nog meer megapixels? Ik zou juist betere ruisprestaties willen, het is verrekte prettig om ongestraft je iso flink op te kunnen bumpen wanneer je snellere sluiters nodig hebt. En ja, die wil je geregeld hebben bij het fotograferen van sport :) Daarnaast wordt bewegingsonscherpte sneller zichtbaar met meer megapixels, dus of dat dat nou zo'n geniale move zou zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:15:
Nog meer megapixels? Ik zou juist betere ruisprestaties willen, het is verrekte prettig om ongestraft je iso flink op te kunnen bumpen wanneer je snellere sluiters nodig hebt. En ja, die wil je geregeld hebben bij het fotograferen van sport :) Daarnaast wordt bewegingsonscherpte sneller zichtbaar met meer megapixels, dus of dat dat nou zo'n geniale move zou zijn....
De D2H heeft 'slechts' 4,5 megapixels, ik denk dat er echt wel mensen zijn die daar wat meer op willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ow ik dacht dat je vanaf de D2Xs zat te rekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
neographikal schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:24:
Ow ik dacht dat je vanaf de D2Xs zat te rekenen :)
Neuh, daar zitten er zat in, plus dat ik het idee heb dat die 12 MP voorlopig wel even de max zal zijn, en wie heeft er meer nódig? :) Maar dan is dus de vraag of de D3X een FF wordt, en als hij dat niet wordt, wat het dan wél wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Rudedadude

Maybe we were born to run

Wanneer komt er een systeem met het auto-iso van de D80 (schakelt de isowaarde omhoog wanneer de slutertijd te lang wordt) maar waarbij er ook rekening wordt gehouden met de brandpuntsafstand. Dus wanneer ik op 18 mm schiet dat de iso-waarde pas omhoog gaat wanneer de sluittijd langer dan bijvoorbeeld 1/30 wordt, maar dat op 300 mm de isowaarde omhoog gaat om ervoor te zorgen dat ik minimaal 1/300 (of een andere, zelf te bepalen maximale) sluitertijd heb. Dat zou toch redelijk eenvoudig in te voeren moeten zijn. Het is even wat gedoe om het als gebruiker in te stellen, maar daarna hoef je je nauwelijks meer druk te maken om de iso-waarde waarmee je schiet.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat lijkt me bijzonder moeilijk écht goed te implementeren: het verschilt van persoon tot persoon enorm wat je kunt maken, techniek maakt een hoop uit, IS/VR, wind, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

neographikal schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:15:
Bewegingsonscherpte sneller zichtbaar? Leg uit :?

Als je het 1:1 zou bekijken misschien, maar op een beeld met een vaste grootte maakt het niks uit.

Als je sport gaat schieten met een 45 megapixel hasselblad op 300mm (equiv.) en met een 4,5MP (?) D2H op 3mm (equiv.) dan heb je 1:1 natuurlijk dat de hasselblad minder scherp lijkt, maar op een print van 20*30 maakt het geen bal uit.

Of bedoelde je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Exactemento. Mijn punt was alleen dat het toevoegen van megapixels aan een camera die primair voor sportgebruik is bedoeld niet noodzakelijk een voordeel hoeft te geven :)

Nu is de D2HS wel erg oud en is 4mpix wel een tikkeltje krap, maar ik ging er bij de reactie van uit dat er over de D2Xs werd gepraat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Tja, was toevallig vandaag nog in de supermarkt en daar was ook een fotograaf voor de krant of iets, die schoot met (als ik het goed zag) een D30. Tja, als het voldoet, dan voldoet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Het gros van wat ik schiet is voor publicatie op het web. Oftewel, er blijft na resize maar 1/16e over van de 6.291.456 pixels.

Zou ik dan aan 393.216 genoeg hebben? Een beetje manouvreerruimte is wel prettig hoor, kunnen croppen zonder problemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 01-05 19:41
Fairy schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:59:
Tja, was toevallig vandaag nog in de supermarkt en daar was ook een fotograaf voor de krant of iets, die schoot met (als ik het goed zag) een D30. Tja, als het voldoet, dan voldoet het.
zal wel kleine print zijn, die D30 (én niet de 30D) heeft naast 3 mpixel ook een pure p00 ruis prestatie.. Verder wel fijne body, heb de opvolger (D60) gehad.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

neographikal schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:36:
Dat lijkt me bijzonder moeilijk écht goed te implementeren: het verschilt van persoon tot persoon enorm wat je kunt maken, techniek maakt een hoop uit, IS/VR, wind, etc.
Daar heb je inderdaad een paar punten die het lastiger maken: eventueel wind en meerdere lenzen in het zelfde bereik met/zonder VR maken het lastig om het 1 keer in te stellen en nooit meer naar om te kijken. In mijn geval met twee op elkaar aansluitende lenzen zou het wel makkelijk zijn: ik voer voor een aantal brandpuntsafstanden in welke maximum sluitertijd ik wil en de camera kiest een logische maximim sluitertijd voor de tussengelegen gebieden tussen deze brandpuntsafstanden.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

imo zou zo'n optie passen bij mensen die een echte point and shoot dSLR willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simon schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 16:59:
[...]

zal wel kleine print zijn, die D30 (én niet de 30D) heeft naast 3 mpixel ook een pure p00 ruis prestatie.. Verder wel fijne body, heb de opvolger (D60) gehad.
Ik bedoel ook de D30. op zich kan die daarvoor nog prima meekomen hoor, weet je hoeveel DPI een krant is? Echt dat gaat easy (krant is dacht ik 100 dpi max).
YellowCube schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:04:
imo zou zo'n optie passen bij mensen die een echte point and shoot dSLR willen hebben.
Jottem, dan kun je net zo goed je dSLR op volautomaat zetten, gaat ie ook de juiste ISO instellen.

Bedenk me opeens dat ik op mijn 20D nog nooit dat groene vierkantje heb gebruikt :, flitser weet ik niet eens van of ie 't doet, nog nooit gebruikt

[ Voor 34% gewijzigd door Fairy op 24-01-2007 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ben ik dan de enige die het liefst een zo laag mogelijke iso-waarde gebruikt? Ik kan de waarde ook standaard op 800 zetten en daarmee dek ik ook het grootste gedeelte af, maar dan gebruik ik liever waar mogelijk een lagere waarde. Het alternatief is (zoals ik nu doe) is bij elke foto/lichtomstandigheid even checken wat mogelijk is en daar handmatig de isowaarde op aanpassen. Daarbij vergeet ik het nooit wanneer de isowaarde te laag staat (want dan een bewogen foto) maar wel als de waarde te hoog staat (gut wat een lekker korte sluitertijd kon ik gebruiken).

ik wil niet toegeven dat ik een point-and-shoot dSLR wil :P

Maar goed, de discussie is lichtelijk offtopic in het PMA topic. Ik hoop met name dat er een aantal interessante crop-cam-lenzen toegevoegd worden aan willekeurig welk arsenaal met nikon-mount.

[ Voor 14% gewijzigd door Rudedadude op 24-01-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee, ik begin al te piepen als ik naar ISO200 moet, ook al is dat eigenlijk nonsense, pas op een party alles op ISO 800 en soms 1600 geschoten en de sfeer is op de prints echt super.
Rudedadude schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:13:
Daarbij vergeet ik het nooit wanneer de isowaarde te laag staat (want dan een bewogen foto)
Dan ben je eigenlijk al te laat, als je dat unieke eenmalige moment vast wou leggen is het dus mislukt.

Ik heb altijd een vast ritueel als ik ergens heen ga.

Buiten:
1. Pak camera met juiste objectief
2. Kijk in de lucht
3. Stel ISO in op de stand die de weergoden die dag hebben uitgekozen voor mij
4. Stel de Av en Tv op voorhand in op veilige waardes en check of ik geen expose compensation aan heb staan (heeft me wel vaker een paar eerste mislukte shots opgeleverd.

Binnen:
1. Pak camera met meestal 50mm 1.4
2. Kijk naar de lichtomstandigheden
3. Stel ISO in op de stand die passen bij de lichtomstandigheden van die tent.
4. Stel de Av en Tv op voorhand in op veilige waardes en check of ik geen expose compensation aan heb staan.

[ Voor 80% gewijzigd door Fairy op 24-01-2007 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Rudedadude schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:13:
Ben ik dan de enige die het liefst een zo laag mogelijke iso-waarde gebruikt? Ik kan de waarde ook standaard op 800 zetten en daarmee dek ik ook het grootste gedeelte af, maar dan gebruik ik liever waar mogelijk een lagere waarde. Het alternatief is (zoals ik nu doe) is bij elke foto/lichtomstandigheid even checken wat mogelijk is en daar handmatig de isowaarde op aanpassen. Daarbij vergeet ik het nooit wanneer de isowaarde te laag staat (want dan een bewogen foto) maar wel als de waarde te hoog staat (gut wat een lekker korte sluitertijd kon ik gebruiken).

ik wil niet toegeven dat ik een point-and-shoot dSLR wil :P

Maar goed, de discussie is lichtelijk offtopic in het PMA topic. Ik hoop met name dat er een aantal interessante crop-cam-lenzen toegevoegd worden aan willekeurig welk arsenaal met nikon-mount.
Actually: ik heb een 30D en ik hoef me voor iso800 totaal niet te schamen. Als ik niet de tijd heb om constant alles aan te passen, dan kies ik voor zekerheid en dan gaat hij gewoon op 800 om bijvoorbeeld meer licht te vangen of om actie te stoppen. Daarom vind ik het maar betrekkelijk, ik heb het liefste controle over de camera in plaats van andersom, daarom zou ik zoiets niet echt veel gebruiken vermoed ik.

Zelf hoop ik écht dat de concurrentie voor Canon flink groter wordt zodat ze meer moeten presteren en innoveren. Uit welke hoek die concurrentie komt maakt me geen biet uit, maar als op die manier de ontwikkeling van de goedkope fullframe camera en van meer glas gestimuleerd kan worden, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ohja, talking about de 30D en iso waardes.
Ik ben wel benieuwd of de eventuele opvolger van de 30D nu 'echte' hardwarematige ISO tussenstappen krijgt i.p.v. het softwarematige ge-push en ge-pull wat Canon blijkbaar nu heeft geïmplementeerd. Ik vind het toch irritant om hier de hele tijd rekening mee te houden en heb ook IRL de verschillen kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

djengizz schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:05:
Ohja, talking about de 30D en iso waardes.
Ik ben wel benieuwd of de eventuele opvolger van de 30D nu 'echte' hardwarematige ISO tussenstappen krijgt i.p.v. het softwarematige ge-push en ge-pull wat Canon blijkbaar nu heeft geïmplementeerd. Ik vind het toch irritant om hier de hele tijd rekening mee te houden en heb ook IRL de verschillen kunnen zien.
ISO 50 is "pulled" en ISO 3200 is "pushed". Maar tussen 100 en 1600 is alles domein van de sensor zelf. Of bedoel je dus dat je hoopt op native ISO 50 en 3200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nee, ik bedoel de 1/3 stop ISO tussen waardes die de 30D heeft (125,160,250,320,500,640,1000,1250).
Het lijkt er op dat deze niet tot stand komen door de gevoeligheid van de sensor te verhogen maar door de hele stop iso waardes te push / pullen. Zo is de ruispresatatie van bv. ISO 1000 en 250 dramatisch slecht. Ik denk dat dit gebeurd zodat ze de sensor van de 20D zonder aanpassingen konden hergebruiken.
Zie ook: deze en een testje wat ik zelf ooit heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat gebeurt inderdaad, heb ik al vaak genoeg gelezen. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Voor de superzoom fans (zoals ik ;)) is er groot nieuws: Olympus brengt een 18x zoom camera uit met een bereik van 28-504mm :9~

Veel gegevens zijn er nog niet over (de link op DPReview werkt niet) behalve dat het een 7 MP camera is en CCD-shift IS heeft.

Eindelijk komen ze eens met een revolutionaire verbetering ipv. de kleine upgrades waar we het meestal mee moeten doen. Nu nog afwachten hoe de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Rudedadude schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 17:00:
[...]

Daar heb je inderdaad een paar punten die het lastiger maken: eventueel wind en meerdere lenzen in het zelfde bereik met/zonder VR maken het lastig om het 1 keer in te stellen en nooit meer naar om te kijken. In mijn geval met twee op elkaar aansluitende lenzen zou het wel makkelijk zijn: ik voer voor een aantal brandpuntsafstanden in welke maximum sluitertijd ik wil en de camera kiest een logische maximim sluitertijd voor de tussengelegen gebieden tussen deze brandpuntsafstanden.
Zelfs dan: als op één van die objectieven VR/IS/OS zit, dan is het verloop niet linear en is die truc erg moeilijk aan de camera duidelijk te maken. Om het niet te hebben over overlappende objectieven of bijvoorbeeld een macro prime met een bereik binnen een van je zoom-objectieven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01-05 12:35
Twister336 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 02:35:
Voor de superzoom fans (zoals ik ;)) is er groot nieuws: Olympus brengt een 18x zoom camera uit met een bereik van 28-504mm :9~

Veel gegevens zijn er nog niet over (de link op DPReview werkt niet) behalve dat het een 7 MP camera is en CCD-shift IS heeft.

Eindelijk komen ze eens met een revolutionaire verbetering ipv. de kleine upgrades waar we het meestal mee moeten doen. Nu nog afwachten hoe de kwaliteit is.
Zie http://www.dpreview.com/news/0701/07012507olympusp550uz.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

djengizz schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 18:29:
Nee, ik bedoel de 1/3 stop ISO tussen waardes die de 30D heeft (125,160,250,320,500,640,1000,1250).
Het lijkt er op dat deze niet tot stand komen door de gevoeligheid van de sensor te verhogen maar door de hele stop iso waardes te push / pullen. Zo is de ruispresatatie van bv. ISO 1000 en 250 dramatisch slecht. Ik denk dat dit gebeurd zodat ze de sensor van de 20D zonder aanpassingen konden hergebruiken.
Zie ook: deze en een testje wat ik zelf ooit heb gedaan.
Ben ik toch weer blij dat ik een 20D heb gekocht en geen meerprijs voor een 30D heb betaald. Er valt namelijk weer een voordeel van de 30D af (voor mij persoonlijk)

Wat ik me wel afvraag is, er word vaak aangeraden om ISO200 te gebruiken ipv ISO100 omdat je een beter dynamisch bereik zou hebben.

Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 25-01-2007 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Fairy schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 08:11:
[...]
Wat ik me wel afvraag is, er word vaak aangeraden om ISO200 te gebruiken ipv ISO100 omdat je een beter dynamisch bereik zou hebben.

Ik vraag me af in hoeverre dit klopt.
offtopic:
Niet echt volgens mij, als je dit verhaaltje leest dan lijkt de curve alleen op de schuiven. De DR wordt wel anders, maar niet groter. Of zo je wilt, groter aan de highlight kant, kleiner aan de schaduwenkant.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

breinonline schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 08:41:
[...]

offtopic:
Niet echt volgens mij, als je dit verhaaltje leest dan lijkt de curve alleen op de schuiven. De DR wordt wel anders, maar niet groter. Of zo je wilt, groter aan de highlight kant, kleiner aan de schaduwenkant.
Thanx voor de uitleg, dus het val allemaal wel mee zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Zat net even naar de specs te kijken, niet alleen heeft hij 18x zoom (28-504mm) en IS (hoe goed dat is weten we natuurlijk nog niet) en ook nog iso mogelijkheden van iso50 tot iso5000. OMG :P , als dat ding net als andere olympus camera's al de pan uit ruist vanaf iso 800 dan ben ik benieuwd wat je aan die andere 4200 iso hebt :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach nu Jan de Consument steeds meer in de gaten krijgt dat megapixels niet het enige is wat telt, moeten ze toch wat anders verzinnen.

"Tsja meneer, dit toestel heeft zelf ISO 5000 en dat is meer dan de ISO 3200 van de Nikon D80" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 09:32
Iemand al ergens iets gezien over nieuwe lenzen van Canon?
Lijkt me fijn als ze een nieuwe lichtsterke 200 mm zouden hebben ter vervanging van de 1,8 en een leuke draaizoom (lange) tele F4 met IS als eventuele opvolger van de wat oudere 100-400 die ook al een cashback achter de rug heeft.
Wat betreft kortere lenzen prime/zoom is er natuurlijk al een en ander uitgekomen afgelopen jaren dus vraag me af of daar misschien nog wat te vervangen zou zijn, lijkt mij niet echt nodig voorlopig.
Het meeste is goed en/of vrij recent.
Oh ja misschien een crop fisheye maar ik betwijfel het eigenlijk omdat de lens te specifiek is en Canon toch mikt op FF tzt.
Ben trouwens MEEGAA benieuwd naar de eerste DIGIC III DSLR! :9~

[ Voor 4% gewijzigd door Triplefox op 25-01-2007 12:07 ]

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
nomad85 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:22:
[...]
Zat net even naar de specs te kijken, niet alleen heeft hij 18x zoom (28-504mm) en IS (hoe goed dat is weten we natuurlijk nog niet) en ook nog iso mogelijkheden van iso50 tot iso5000. OMG :P , als dat ding net als andere olympus camera's al de pan uit ruist vanaf iso 800 dan ben ik benieuwd wat je aan die andere 4200 iso hebt :S
Ik vermoed dat die ISO5000 enkel gebruikt kan worden in een zeer lage resolutie waar pixels bijeen worden gebonden om de ruis weg te werken.

Ik vrees dat Olympus (net zoals veel andere fabrikanten) het belangrijker vindt om met indrukwekkende specs af te komen dan een kwaliteitscamera op de markt te brengen.
Ze geven bv. een burstsnelheid van 15 fps aan maar dit kan enkel in zeer lage resolutie. In normale resolutie is de burstsnelheid een armzalige 1.2 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Twister336 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:06:
[...]

Ik vermoed dat die ISO5000 enkel gebruikt kan worden in een zeer lage resolutie waar pixels bijeen worden gebonden om de ruis weg te werken.

Ik vrees dat Olympus (net zoals veel andere fabrikanten) het belangrijker vindt om met indrukwekkende specs af te komen dan een kwaliteitscamera op de markt te brengen.
Ze geven bv. een burstsnelheid van 15 fps aan maar dit kan enkel in zeer lage resolutie. In normale resolutie is de burstsnelheid een armzalige 1.2 fps.
ja idd, Hele rare sprongen maken ze zeg. Iso 5000 op iets van 1.2mp pixel waarschijnlijk, zoals ook geldt voor die 15fps. Beetje consument moet dit toch opvallen...zucht :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Hadden we deze al gezien?
http://www.bythom.com/oldnews.htm

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 00:26:
Uit 'onverwachte' hoek zou ook nog wel eens wat leuks kunnen komen, zoals [..] Olympus - bij die 2 is het vrij stil geweest de afgelopen tijd, dus tja.
ach, wat is stil. Olympus heeft al gezegd er meer bekend wordt over het pro-model en de 14-35/2 (waarvan de geruchten zijn dat die juli/augustus op de markt komen).

er komt een E-400 opvolger met liveview (al dan niet in samenwerking met Panasonic)

er komt een middensegment camera met liveview.

Olympus wil zich gaan richten op drie segmenten; klein (e-400 en diens opvolgers), het middensegment en een prosegment.

naast de 14-35 komen ook nog een aantal andere (zoom)lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
De K1D kun je dus schrappen, daar weet men bij Pentax nog niks van :p

Ik hoop op een 5D opvolger...

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik lees hier stukjes ongelovelijke bullshit en veel wishfull thinking, naast de wat realistischere en waarschijnlijkere stukjes. Een onwaarheid wordt beter geaccepteerd in een pakketje van waarheden, oude wijsheid dat hier gebruikt is. No way bijvoorbeeld dat nikon met anti-shake in de body komt. Onlogisch like hell (hell: al even onwaarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Aan de ene kant wil ik graag dat Nikon met full frame komt (Meer concurentie == goed) maar stiekem ben ik dan toch ook genoeg dichtgetikt Canon fan dat ik dat helemaal niet wil zien gebeuren 7(8)7

Nikon D3h naar full frame? Het zou me niets verbazen, maar echt verwachten doe ik het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
De D3H naar fullframe? ik zie het nog steeds níet gebeuren, omdat de H's nog steeds de sportbody's zijn, en wat zal een sportfotograaf geven om fullframe of APS-C, APS-H, whatever. Als hij zijn glas er maar op kan zetten en de sluiter maar klappert. De D3X geef ik dan een veel logischere FF-kanshebber te zijn.

De D3H komt inderdaad, en wellicht wel tegelijk met de (wel-fullframe) D3X, maar fullframe wordt de D3H iig niet, tenzij nikon ineens zijn 'logica' omgooit, en één body voor zowel sport- als bijvoorbeeld pers(documentaire, etc)fotografie gaat bouwen. Maar dat gaat voor beide gebieden de (voor hun geldende) kwaliteiten niet ten goede, en dus denk ik niet dat dat gáát gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

My bad, ik heb ze inderdaad door elkaar gehaald. (Maar ja, wat hen ik nou met Nikon? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
JumpStart schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:59:
My bad, ik heb ze inderdaad door elkaar gehaald. (Maar ja, wat hen ik nou met Nikon? :+ )
Hehe ;)

Ik zat me trouwens ineens af te vragen, de AF-S 80-200/2.8 is een tijdje geleden al opgevolgd door de 70-200VR, zouden ze de AF-D 80-200/2.8 niet ook een keer uit productie gaan meppen voor een lens met van die mooie _ronde_ diafragmabladen? :)

Ik zeg niet dat dat deze show komt, want qua scherpte is die AF-D wel fijn natuurlijk, maar toch... de AF-D ís een oud beestje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

RedXraD schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:03:
[...]

Ik zat me trouwens ineens af te vragen, de AF-S 80-200/2.8 is een tijdje geleden al opgevolgd door de 70-200VR, zouden ze de AF-D 80-200/2.8 niet ook een keer uit productie gaan meppen voor een lens met van die mooie _ronde_ diafragmabladen? :)

Ik zeg niet dat dat deze show komt, want qua scherpte is die AF-D wel fijn natuurlijk, maar toch... de AF-D ís een oud beestje ;)
Van Canon is bekend dat ze lensen fabriceren in zogenaamde "batch runs". Dan worden er, afhankelijk natuurlijk van verwachtte afzetmarkt, een paar duizend exemplaren gemaakt, en vervolgens is het een gevalletje "retooling" om vervolgens een ander model lens in flinke oplage te maken, enzovoorts.

Als Nikon nog met een halve batch zit (die niet zo super hard meer zal gaan vanwege wat oudere techniek van het model) dan kan het nog wel eventjes duren voordat ze het model officieel met pensioen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JumpStart schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 23:13:
[...]

Van Canon is bekend dat ze lensen fabriceren in zogenaamde "batch runs". Dan worden er, afhankelijk natuurlijk van verwachtte afzetmarkt, een paar duizend exemplaren gemaakt, en vervolgens is het een gevalletje "retooling" om vervolgens een ander model lens in flinke oplage te maken, enzovoorts.

Als Nikon nog met een halve batch zit (die niet zo super hard meer zal gaan vanwege wat oudere techniek van het model) dan kan het nog wel eventjes duren voordat ze het model officieel met pensioen sturen.
De 70-200 is zoals RedXraD al zei de opvolger en die leeft ook al weer wat jaren......de batch was denk ik al wel op geweest, nee deze lens is zeker nog een tijd erna gemaakt, maar of ze ondertussen gestopt zijn weet ik natuurlijk niet :)
met nog als tussenstap van 80-200 AF-D naar 70-200 VR via 80-200 AF-s natuurlijk, kortom, denk het niet :P

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 31-01-2007 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

nomad85 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:07:
[...]

De 70-200 is zoals RedXraD al zei de opvolger en die leeft ook al weer wat jaren......de batch was denk ik al wel op geweest, nee deze lens is zeker nog een tijd erna gemaakt, maar of ze ondertussen gestopt zijn weet ik natuurlijk niet :)
met nog als tussenstap van 80-200 AF-D naar 70-200 VR via 80-200 AF-s natuurlijk, kortom, denk het niet :P
Hoo even, als de t-net prijswacht klopt, dan is er alleen een 70-200 VR. Eentje die het dubbele kost van de 80-200. Die mogen dan wel een vergelijkbaar bereik hebben, prijs-technisch is de eerste zeker géén opvolger te noemen van de tweede. Helemaal niet gek dus als Nikon na intro van de 70-200VR nog (een) productierun(s) voor de 80-200 gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
JumpStart schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 09:32:
[...]

Hoo even, als de t-net prijswacht klopt, dan is er alleen een 70-200 VR. Eentje die het dubbele kost van de 80-200. Die mogen dan wel een vergelijkbaar bereik hebben, prijs-technisch is de eerste zeker géén opvolger te noemen van de tweede. Helemaal niet gek dus als Nikon na intro van de 70-200VR nog (een) productierun(s) voor de 80-200 gedaan heeft.
De AF-S 70-200/2.8VR is de opvolger van de AF-S 80-200/2.8. De AF-D 80-200/2.8 is inderdaad gewoon nog in productie, en is opzich ook een prachtlens, behalve de bokeh... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

JumpStart schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:45:
Aan de ene kant wil ik graag dat Nikon met full frame komt (Meer concurentie == goed) maar stiekem ben ik dan toch ook genoeg dichtgetikt Canon fan dat ik dat helemaal niet wil zien gebeuren 7(8)7

Nikon D3h naar full frame? Het zou me niets verbazen, maar echt verwachten doe ik het zeker niet.
geheel niet in het kader van een Nikon vs Canon verhaal, maar leg eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

YellowCube schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 13:45:
[...]

geheel niet in het kader van een Nikon vs Canon verhaal, maar leg eens uit.
Simpel. Ik ben rationeel genoeg om het uit te filteren als het erop aankomt, maar ik bèn $Merk gebruiker. Dat maakt het, omdat m'n camera als gereedschap voor een grote hobby, toch wel een beetje "mijn" merk dus. Zo irrationeel als het in feite ook is.

Ik weet dat het milde en onschuldige aanstellerij is hoor, ook nog eens voorzien van een vette knipoog uiteraard, maar toch, als fan van $Merk wil ik natuurlijk wel dat het de beste is, en blijft ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ach, concurrentie is goed, zorgt voor innovatie en een lager prijspijl. Van mij mag Nikon hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Simon schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:14:
De K1D kun je dus schrappen, daar weet men bij Pentax nog niks van :p

Ik hoop op een 5D opvolger...
Dat is volstrekt logisch. Mensen kopen nú een Pentax K10D. Of zelfs nog lager, een Pentax K100D. Denk je dat mensen na een jaar al tegen de grenzen van hun body lopen? Pentax focust zich nu waarschijnlijk op glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nou, als je breed wil aanpakken, zou ik huppa, K1D erin zetten, plus 't glas wat je nu hebt. Gewoon voor 2400 euro ofzo. Dan heb je een mega seller... Serieus!

|>

Pagina: 1 2 3 4 Laatste