Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 02 december 2006

quote:
THIJZEL schreef op maandag 22 januari 2007 @ 02:37:
Over het aftrekken van ziektekosten en aanverwante premies:
- Op mijn loonstrookje staat bij de cumulcatieven een kopje "zorgverzekering" met een xxx bedrag er achter. Is dit de premie die ik mede kan aftrekken?
- Ik heb meerdere werkgevers, ik neem aan dat ik die premies gewoon kan optellen?
- Mijn zorgverzekering wordt door mijn ouders betaald, kan ik deze aftrekken? Zo niet, kunnen zij deze aftrekken?

Als ik het goed bekijk kan ik(of mijn ouders) dus eventueel (standaardpremie+ aanvullende premie + premie op loonstrook + evt. andere kosten) - zorgtoeslag aftrekken?
Pas Op Wat staat er op de loonstrook en/ of de jaaropgave: Als het 9bij sommigen) de premie van de basisverzekering is en de premie voor de aanvullende verzekering, die door de werkgever (bijvoorbeeld door een collectief contract) via het salaris wordt betaald dan is er sprake van een aftrekbaar bedrag [en dan nog moet je de basispremie - standaardaftrek ¤1015 - isoleren van de premie aanvullende verzekering - geheel aftrekbaar -.

Wat zeker ook op de loonstrook staat en niet aftrekbaar is, is de bijdrage zorgverzekeringswet, dat is de inhouding van 6.5% over het bruto loon die in plaats gekomen is van de premie ziekenfondswet en die door de werkgever is gekompenseerd door 6.5% verhoging van het brutoloon Je wordt overigens voor die "loonverhoging" wel gepakt: er - bij wordt de modale werknemer 42% loonheffing over ingehouden.

quote:
longhans49 schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:28:
[...]
Wat zeker ook op de loonstrook staat en niet aftrekbaar is, is de bijdrage zorgverzekeringswet, dat is de inhouding van 6.5% over het bruto loon die in plaats gekomen is van de premie ziekenfondswet en die door de werkgever is gekompenseerd door 6.5% verhoging van het brutoloon Je wordt overigens voor die "loonverhoging" wel gepakt: er - bij wordt de modale werknemer 42% loonheffing over ingehouden.
Niet? WEL!

uit het belastingprogramma :
quote:
Aftrekbaar bedrag inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet die uw werk gever of uitkerende instantie heeft ingehouden, is aftrekbaar. Ook als u daarvoor een vergoeding ontving. De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet wordt berekend over maximaal 30.015. Als u in loondienst was of een AOW-uitkering ontving, hield uw werkgever of de Sociale Verzekeringsbank de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van 1.950 (6,5% van 30.015). Als u een uitkering (geen AOW) ontving, bijvoorbeeld pensioen of een lijfrente-uitkering, hield de uitkerende instantie de inkomensafhankelijke bijdrage in tot een maximumbedrag van 1.320 (4,4% van 30.015).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Reg. datum: 24 maart 2002

Heb tot 1,5 jaar geleden gestudeerd en nu vroeg ik me af of ik een verzoek tot middeling in kon dienen en of dit eventueel dan geld op zou leveren.

Iemand enig idee?

Of je wel of niet goed bent in bier drinken maakt niet uit het is altijd leuk!

quote:
Eskimootje schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:54:
Heb tot 1,5 jaar geleden gestudeerd en nu vroeg ik me af of ik een verzoek tot middeling in kon dienen en of dit eventueel dan geld op zou leveren.

Iemand enig idee?
http://www.berekenhet.nl/...ddeling-inkomen-box1.html

Je mag helaas geen rekening houden met allerlei aftrek posten, bovenstaande link rekent alles voor je uit. Ik zit in dezelfde situatie.

Mijn situatie :

2003 niets verdiend
2004 begonnen met werken (4 maanden)
2005 volledig gewerkt
2006 volledig gewerkt

Volgens mijn berekeningen kan _ik_ het beste middeling aanvragen over 2004,2005 en 2006. Maar daarvoor moet je wel eerst aangifte doen, en pas middeling aanvragen nadat die jaren definitief zijn geworden. (2006 dus ongeveer begin 2007.. hopelijk schieten ze een beetje op, heb de definitieve van 2005 ook nog niet ontvangen grmbl...)

quote:
Stampre schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:07:
[...]

Je kan zelf niet de 100% claimen als je niet een half jaar over langer samenwoont. Echter het totaal van jullie beiden aangiften moet 100% zijn. Je kunt in het aangiftebiljet namelijk aangeven dat je bijvoorbeeld 50% eigenaar bent. Hierdoor wordt het eigenwoningforfait met de helft verminderd. Je moet dus kijken voor de periode dat je niet langer dan 6 maanden hebt samengewoond in een jaar tot welk deel ieder gerechtigd is.

voor wat betreft de teruggaaf over 2007, als je zeker weet dat je langer dan een half jaar gaat samenwonen in 2007 en het is voordeliger de gehele aftrek bij jou te nemen dan kan dat gewoon. Het is tenslotte een teruggaaf voor het belastingjaar 2007.

Hou je er in het jaar van aankoop ook rekening mee dat je een deel van de notariskosten meeneemt in de aftrek, je afsluitprovisie, eventueel je bereidstellingsprovisie? Je mag ook nog een stelpost opnemen voor het onderzoek naar de beste hypotheek. Ik zou hiervoor ong 100 euro voor opnemen (hierbij moet je denken aan gemaakte telefoonkosten, reiskosten enz). Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)
tnx voor je tips, PM zal wel leuk zijn, maar dat lukt me niet bij jou ;)

Nog ff een andere vraag.

Hoe zit het met die 30 jaar aftrekken van rente :?
Mag ik totaal 30 jaar aftrekken, of 30 jaar met een zelfde hypotheek :?

quote:
Grolsch schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 09:32:
Nog ff een andere vraag.

Hoe zit het met die 30 jaar aftrekken van rente :?
Mag ik totaal 30 jaar aftrekken, of 30 jaar met een zelfde hypotheek :?
Ik zal een voorbeeldje geven.

Je sluit een hypotheek af van 200.000 euro voor 30 jaar, na 15 jaar neem je een nieuwe hypotheek van 300.000 euro weer voor 30 jaar.

Gedurende jaar 1 t/m 15 mag je de rente over 200.000 euro aftrekken.
Gedurende jaar 16 t/m 30 mag je de rente over 300.000 euro aftrekken.
Gedurende jaar 31 t/m 45 mag je de rente over 100.000 (300.000-200.0000) euro aftrekken.
Reg. datum: 04 juni 2001

Dus eigenlijk gewoon: de euro die je leent mag je maar 30 jaar aftrekken. Je neemt wat dat betreft je geld van de oude lening "mee".

No production networks were harmed during this posting

Sweet...
Reg. datum: 07 november 2001

Ik zit in de positie dat ik werk, maar thuis woon bij mijn ouders. Ik betaal per maand een bedrag hiervoor. Hoe moeten ik en mijn ouders dit opgeven aan de belasting? Alvast bedankt voor het antwoord, ik kan het namelijk niet vinden op de B-dienst-site ;)

WoW:
Main:Irby - lvl70 dwarf hunter.
"Main alt":Hygea - lvl70 dwarf priest.

quote:
I.R. Butcher schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 11:58:
Ik zit in de positie dat ik werk, maar thuis woon bij mijn ouders. Ik betaal per maand een bedrag hiervoor. Hoe moeten ik en mijn ouders dit opgeven aan de belasting? Alvast bedankt voor het antwoord, ik kan het namelijk niet vinden op de B-dienst-site ;)
Niet. ;) Je hoeft hiervoor niets op te geven.
Reg. datum: 12 mei 2003

Is het mogelijk om een studieschuld tijdens de studie op te geven als schuld om zo mijn vermogen lager te krijgen?

Met studieschuld bedoel ik dus het totaal aan ontvangen bedragen van de IBGroep (uitwonende beurs) plus kosten voor gebruik OV.

Toet-toet
Reg. datum: 05 februari 2000

quote:
TweakersOnly schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:36:
[...]
Niet. ;) Je hoeft hiervoor niets op te geven.
Nou misschien hij niet.. maar zijn ouders krijgen zeg maar inkomen van hem. Dus ik denk dat zijn ouders het wel moeten opgeven.

quote:
AngTalunin schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:25:
Is het mogelijk om een studieschuld tijdens de studie op te geven als schuld om zo mijn vermogen lager te krijgen?

Met studieschuld bedoel ik dus het totaal aan ontvangen bedragen van de IBGroep (uitwonende beurs) plus kosten voor gebruik OV.
Nee, dit is helaas niet mogelijk.
quote:
Falcon schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 14:29:
[...]

Nou misschien hij niet.. maar zijn ouders krijgen zeg maar inkomen van hem. Dus ik denk dat zijn ouders het wel moeten opgeven.
ik ben geen belasting expert maar ik denk niet dat dit als inkomen wordt gezien maar als een soort van onkostenvergoeding.

Reg. datum: 02 april 2006

Ik wil jullie ook even om advies vragen want ik snap er om den duur niks meer van.

Ik heb vorig jaar 4 maanden lang een HBO opleiding gedaan maar die is omgezet in een gift omdat ik er op tijd mee ben gestopt.(per 31-12-2005)

Nu heb ik dit jaar veel gewerkt waarbij ik boven de ¤15000 zat. Maar aangezien ik in van januari t/m augustus geen stufi heb ontvangen, mag ik gewoon boven die ¤10.000 euro grens komen van de IB groep.

Maar ik krijg sinds September dus weer een basisbeurs (iets van ¤92), ik woon thuis bij mn vader.

Ik heb in totaal rond de ¤ 1750 aan studiekosten gehad, (¤1519 collegegeld en ongeveer ¤150 aan boeken) maar ik heb veel boeken via marktplaats gekocht dus die kan ik helaas niet meerekenen denk ik.

Ik kan nu als aftrekpost hanteren:

¤ 1750 - (vergoeding 4 x ¤ 179) ¤716 - ¤500 aftrek = ¤ 534?

Alvast bedankt!

Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

Ik heb van mijn werk de volgende opgave gehad:

Loon: 22051
ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen: 4536
levensloopkorting: 0
verrekende arbeidskorting: 1357
loon zorgverzekeringswet: 20705
ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH: 1346

Als ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij het loon zorgverzekeringswet optel kom ik precies op het 'totale' loon van 22051

Hoe moet ik dit nu aangeven op mijn belastingaangifte??

Als ik namelijk invul het loon van 22051 invul , een arbeidskorting van 1357 en loonheffing van 4536 dan moet ik ruim 800 terugbetalen! dat lijkt me toch niet de bedoeling op mijn sloebersalaris...

Of moet ik de bijdrage zorgverzekeringswet / extra LH (loonheffing?) bij de loonheffing optellen?
ter info, mijn bruto loon is dus 20705 en NIET 22051

Ik snap er niks van :? -O- kan iemand mij een helder antwoord geven..

Mind explorer

*Plop*
Reg. datum: 19 mei 2000

Op je salarisstrookje staat meestal iets van "fiscaal loon", dat moet je invullen in het programma. Niet je netto loon 8)7

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

Reg. datum: 02 december 1999

quote:
The Legend schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:18:
Op je salarisstrookje staat meestal iets van "fiscaal loon", dat moet je invullen in het programma. Niet je netto loon 8)7
Bij de Jaaropgaaf, zoals in de post boven je, moet hij het bedrag gebruiken zoals bij Loon staat..
Toch ?
Dat is wat hij bruto het hele jaar verdient heeft.

Hoe kan zijn bruto loon van 20705 minder zijn dan 22051 ?

Hoyden wijzigde dit bericht 28-01-2007 12:24 (7%)

Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

wat ik van de belastingdienst website begrijp is dat ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij de loonheffing moet optellen. Kan iemand dit bevestigen?

Mind explorer

Reg. datum: 08 februari 2003

Met veel moeite alles ingevuld wat de zorgverzekeringswet betreft maar omdat wij een redelijk salaris met z'n tweetjes hebben denk ik dat we daarom niet boven de drempel uitkomen.
De drempel is bij ons meer dan het bedrag aan Zorgkosten. (Dus premies + apotheek 46 euro)
Vorig jaar kwam ik er ook niet overeen. Lijkt me ook vrij normaal trouwens als je verder geen gekke zorgkosten maakt.

kevertje1977 wijzigde dit bericht 28-01-2007 13:02 (5%)

Reg. datum: 08 februari 2003

quote:
Metro2002 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:24:
wat ik van de belastingdienst website begrijp is dat ik de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet bij de loonheffing moet optellen. Kan iemand dit bevestigen?
Geen idee maar je kan deze volgens mij sowieso opvoeren in het scherm:
Aftrekposten/Buitengewone Uitgaven/Ziektekosten/Rekenhulp algemene uitgaven : Inkomensafhankelijke bijdragen Zorgverzekeringswet
No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
Metro2002 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 12:24:
Het is in ieder geval ingehouden loonheffing, dus je mag hem wel opgeven. De vraag is alleen of het bedrag bij "ingehouden loonbelasting / premie volgsverzekeringen" inclusief of exclusief deze extra heffing is. Geen idee eigenlijk wat hier gebruikelijk is. (Ik zou zeggen dat het bedrag inclusief de extra heffing is, en dat ze de heffing nog eens apart vermelden zodat je hem makkelijk kunt over nemen bij je zorgkosten, maar als je dan ineens een flink bedrag moet terugdokken zonder dat je iets vreemds hebt gedaan dan is wel weer raar idd)

Reg. datum: 03 september 2001

De ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet wordt ook belast, vandaar dat die twee bedragen niet overeenkomen. Je hebt je 'eigen' bruto-loon, en daar wordt de bijdrage zorg bijgeteld. Dat hele bedrag wordt belast.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys."
Sun Tzu, The Art of War

quote:
Groentenboer schreef op zondag 28 januari 2007 @ 14:09:
De ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet wordt ook belast, vandaar dat die twee bedragen niet overeenkomen. Je hebt je 'eigen' bruto-loon, en daar wordt de bijdrage zorg bijgeteld. Dat hele bedrag wordt belast.
Ik snap er nog steeds niets van :D..

Voorbeeld :

Loon : 1000
bijdrage zfw : -65 (6.5%)
bijdrage werkgever : 65

waarover betaal je nu belasting? 1000 of 1065? (Ik neem aan gewoon die 1000)

edit :

denk dat ik trouwens dit jaar maar om uitstel ga vragen om alles in te dienen, de vorderingsrente staat op dit moment namelijk op 4,7%, meer dan ik op mijn spaarrekening krijg.. wel de moeite waard om wat langer op je geld te wachten ;) (bovendien kan ik (of mijn vriendin :P) ) het dan niet uitgeven)

Iemand wel eens om uitstel gevraagd? Hoe doe je dat precies?

WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 28-01-2007 17:42 (29%)

Reg. datum: 03 september 2001

1065, want dat wat je werkgever voor je betaald is ook een beloning.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys."
Sun Tzu, The Art of War

Reg. datum: 16 december 2000

Hmm vanaf 2003 nooit aangifte gedaan. Student en/of werk bij uitzendburo. Toch maar eens bellen of zij nog inkomens gegevens hebben van toen!

ForayNL wijzigde dit bericht 28-01-2007 21:35 (99%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: