Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Kinderpindakaas.....
Reg. datum: 25 september 2001

quote:
Mirreke schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 15:08:
[...]

Bepaalde giften (ook aan familie) zijn tot op zekere hoogte onbelast... Zo hebben mijn opa en oma jarenlang een onbelast bedrag aan ons gegeven, zodat we er geen belasting over hoefden te betalen en zij toch konden zien wat we met hun geld deden en er niet om "gevochten hoefde te worden als ze dood zouden gaan, of dat de belastingdienst er mee zou gaan lopen".
Je haalt hier de inkomstenbelasting en schenkingsrecht door elkaar. De vraag was of iemand een gift aan een familielid kon aftrekken voor de inkomstenbelasting (het antwoord is nee, dat kan niet, een familielid is algemeen nut beogende instelling).
Waar jij op doelt is de schenkingsvrijstelling voor het schenkingsrecht.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:04:
Maar hoe zit het dan als m'n ouders m'n studie betalen?

Wie kan dan het collegegeld aftrekken?
Nog een goeie...

Overweeg samen met je ouders om het geld voor studie direct aan jouw te schenken. Dan kunnen jij en je ouders er belasting technisch voordeel van hebben. Dan maken je ouders het over aan jou, een gift voor studie en jij maakt het over naar je school. Dus jij hebt studie kosten.
quote:
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.
Zijn er nog belastingadviseurs op GoT die mijn vraagstuk kunnen beantwoorden? ;)
quote:
TweakersOnly schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:15:
Nog een vraagje .. Twee broers wonen samen en werden in 2006 beschouwd als twee partners voor ontvangen van de zorgtoeslag. De totale zorgtoeslag was 1150 euro. De broers zijn echter GEEN fiscale partners.

Bij de aangifte IB2006 moet de ontvangen zorgtoeslag worden opgegen. Mag dit bedrag naar eigen inzicht worden verdeeld over de beide broers? Zo ja, dan kan dit bedrag dus volledig aan de minst verdienende broer worden toegekend, waardoor de andere een hogere ziektekostenaftrek heeft.
Ook dit vraagstuk heeft nog geen olossing. Dames, heren, komt u maar. >:)

TweakersOnly wijzigde dit bericht 15-01-2007 00:02 (21%)

quote:
sjaak schreef op zondag 14 januari 2007 @ 10:25:
Mijn vriendin studeert ook, via een thuisstudie. Volgens mij is deze wel aftrekbaar omdat het een officieele HBO-studie is. Zij is er in 2005 mee begonnen en zit nog in het eerste jaar. Ze krijgt geen vergoedingen e.d. en bedragen worden van haar rekening afgeschreven.

Nu had het vorig jaar geen zin om af te trekken omdat ze al teveel aftrekposten had (:D) maar kunnen we daar dit jaar nog wat mee? Te meer omdat ze dit jaar meer met de studie heeft gedaan dan het jaar ervoor.
Dit kun je controleren in het CROHO register. Zo ongeveer alle opleidingen van de OU zijn geregistreerd en dus ben je student als je een jaarinschrijving hebt. Met losse cursussen weet ik niet. Maar op de manier heb ik al een paar keer een Apple gekocht met onderwijs korting bij de online store. :) Doe zelf een studie betaald door mijn werkgever. :)

The - DDD wijzigde dit bericht 15-01-2007 00:07 (3%)

quote:
TweakersOnly schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Zijn er nog belastingadviseurs op GoT die mijn vraagstuk kunnen beantwoorden? ;)

[...]
Ook dit vraagstuk heeft nog geen olossing. Dames, heren, komt u maar. >:)
Je moet gewoon uitgaan van wat je werkelijk onvangen hebt. De zorgtoeslag is namelijk een bedrag wat je aftrekt van dat basis bedrag (1015 ofzo) niet ontvangen zorgtoeslag wel meerekenen is dus in je eigen nadeel en dat is dus onzin. Gewoon enkel wat je gehad hebt mee laten rekenen dus.
Losse post omdat het een nieuwe vraag is.

Geld rood staan op een lopende rekening of een credit card ook als schuld?
ik heb ook nog een vraagje mbt hypotheek rente aftrek.
M'n vriendin en ik willen binnenkort een huis gaan kopen, en we willen dit samen doen, dus huis 50/50 op naam.
We willen niet gaan trouwen, maar een samenlevings overeenkomst op laten stellen waarin staat dat het huis 50/50 is, maar de rest gescheiden.

Nu is het zo dat ik een full-time baan heb, en dus 42% van de belasting weer krijg.
M'n vriendin daarin tegen zit nog op school, en kan dus niets / bijna niets weer krijgen van de belasting.

Is het mogelijk dat ik de volledige hypotheek rente opvoer ivm die 42% of moet dit ook 50/50 :?

un giorno credi
Reg. datum: 11 maart 2000

quote:
The - DDD schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:12:
Losse post omdat het een nieuwe vraag is.

Geld rood staan op een lopende rekening of een credit card ook als schuld?
http://www.belastingdiens...006/aangifte2006-124.html
quote:
Schulden in box 3

Het gaat bijvoorbeeld om:

* schulden voor consumptiedoeleinden, zoals voor een auto of een vakantie;
* schulden voor de financiering van aandelen (behalve aandelen die behoren tot een aanmerkelijk belang), obligaties of rechten op periodieke uitkeringen;
* schulden voor de financiering van de tweede woning of andere onroerende zaken;
* schulden volgens de Wet studiefinanciering.

De schulden geeft u aan naar de waarde in het economische verkeer. Vermeld alleen de schulden die niet in box 1 of box 2 vallen. Vermeld de schulden op de peildatums 1 januari 2006 en 31 december 2006.

De volgende schulden vermeldt u niet in box 3:

* (hypotheek)schuld voor uw eigen woning die uw hoofdverblijf was (eigenwoningschuld);
* schulden die niet opeisbaar zijn, omdat u de langstlevende echtgenoot bent;
* lopende termijnen van schulden met een looptijd korter dan 1 jaar;
* (latente) belastingschulden en schulden premie volksverzekeringen (inclusief heffingsrente en invorderingsrente);
* ondernemingsschulden.
Hangt er dus vanaf. Creditcard loop je vaak in termijnen in en staat dus niet langer dan een jaar open. Als je b.v. persoonlijk krediet of lening hebt is dat wel een schuld welke je kan gebruiken tegenover zaken in box 3.

sjaak wijzigde dit bericht 15-01-2007 09:01 (7%)

Toet-toet
Reg. datum: 05 februari 2000

Wat ik me afvraag. Ik heb een doorlopend krediet.. kan ik hier belastingtechnisch ook nog wat mee?

UrbanTerror

quote:
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 08:42:
ik heb ook nog een vraagje mbt hypotheek rente aftrek.
Is het mogelijk dat ik de volledige hypotheek rente opvoer ivm die 42% of moet dit ook 50/50 :?
Ja, maar moet je wel samen in 1x aangifte doen. Dan kun je schuiven met de bedragen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

quote:
ZeRoC00L schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:16:
[...]

Ja, maar moet je wel samen in 1x aangifte doen. Dan kun je schuiven met de bedragen.
wat ik mij heb laten vertellen is dat als je een samenlevings contract hebt dat je dan geen fiscaal partnerschap hebt of iets dergelijks :?

UrbanTerror

quote:
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:29:
[...]

wat ik mij heb laten vertellen is dat als je een samenlevings contract hebt dat je dan geen fiscaal partnerschap hebt of iets dergelijks :?
nee hoor, ik woon ook samen met m'n vriendin, alleen samenlevingscontract, maar toch zijn we fiscaal partners, dit mag zelfs ook zonder samenlevingscontract. Voorwaarde is wel dat je minimaal 6 maanden samen moet wonen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

You'll thank me later.

quote:
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:29:
[...]

Fiscaal partnerschap heb je al als je meer dan een half jaar samenwoont.

Maar wat ik me wel afvraag: de inkomsten uit woning (eigenwoningforfait) en het spaardeel enzo. Dat moet dacht ik wel 50/50. Dus het eigenwoningforfait kan je niet volledig naar haar schuiven (zodat het in een lager tarief valt).
Kinderpindakaas.....

quote:
MrSleeves schreef op maandag 15 januari 2007 @ 09:40:
[...]

Fiscaal partnerschap heb je al als je meer dan een half jaar samenwoont.

Maar wat ik me wel afvraag: de inkomsten uit woning (eigenwoningforfait) en het spaardeel enzo. Dat moet dacht ik wel 50/50. Dus het eigenwoningforfait kan je niet volledig naar haar schuiven (zodat het in een lager tarief valt).
Je kunt alleen het saldo van het eigenwoningforfait en de hypotheekrente verdelen, niet het eigenwoningforfait afzonderlijk. Het spaardeel valt waarschijnlijk in box III en dat kun je ook verdelen.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Kinderpindakaas.....

fout dubbel

HenkieNL wijzigde dit bericht 15-01-2007 11:11 (96%)

quote:
HenkieNL schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:10:
[...]

Je kunt alleen het saldo van het eigenwoningforfait en de hypotheekrente verdelen, niet het eigenwoningforfait afzonderlijk. Het spaardeel valt waarschijnlijk in box III en dat kun je ook verdelen.
maar mbt de hypotheekrente aftrek zit het dus zo dat we eerst een half jaar samen moeten wonen voordat ik de aftrek voor 100% kan "claimen" zeg maar :?

Of is het zo dat als ik besluit half juni samen te gaan wonen, ik dus in 2007 al een half jaar samen ga wonen en de voorlopige terug gave dus wel via mijn salaris kan doen :?

*Plop*
Reg. datum: 19 mei 2000

Officieel mag je dus studiekosten alleen aftrekken als je zelf deze kosten draagt. Als ouders de kosten betalen mag je als student niets aftrekken. Right :?

Wat nu in de volgende situatie: Studiekosten worden afgeschreven van de rekening van m'n ouders. Ik betaal m'n ouders cash die kosten in onregelmatige periodes terug. Ik heb dus uiteindelijk zelf de studiekosten betaald -> Nu mag ik ze wel aftrekken :?

Met andere woorden; de belastingdienst kan nooit waterdicht controleren welke persoon de kosten van de studie werkelijk betaald heeft en dus mag aftrekken.

[edit]

Dan nog een vraag: Hoe zit het met het aftrekken van studiekosten als je geen stufi meer ontvangt maar nog wel recht hebt op een OV. Kun je dan ook gewoon de normbedragen gebruiken :?

The Legend wijzigde dit bericht 15-01-2007 12:20 (14%)

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

Reg. datum: 04 februari 2002

Ik heb over 2005 niet de normbedragen gebruikt. Had heel 2005 geen recht op stufi, wel op OV.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

*Plop*

Maar mag het wel of niet? Ik heb namelijk vanaf 1 oktober 2006 geen stufi meer ontvangen, de 1e 9 maanden van dat jaar wel. Ik zou ook geen reden zien waarom je geen normbedrag mag gebruiken als je geen stufi meer ontvangt..?

Reg. datum: 04 februari 2002

Als ik jou was zou ik even bellen met 0800-0543. Mocht je dan een duidelijk antwoord krijgen, post die dan gelijk even. :)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

quote:
The Legend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:06:
Maar mag het wel of niet? Ik heb namelijk vanaf 1 oktober 2006 geen stufi meer ontvangen, de 1e 9 maanden van dat jaar wel. Ik zou ook geen reden zien waarom je geen normbedrag mag gebruiken als je geen stufi meer ontvangt..?
Ik weet niet of het ergens zwart op wit staat of het mag of niet maar het lijkt mij niet dat de BD vragen gaat stellen als jij normbedragen gebruikt. Je studiekosten zijn immers niet afhankelijk van het ontvangen van stufi.

Ik zou gewoon de normbedragen gebruiken en afwachten wat de BD hiervan zegt. Er zijn overigens maar weinig studenten voor wie dit echt van belang is volgens mij. Je moet bovengemiddeld veel bijverdienen voordat dit soort aftrekposten geld opleveren.

Vorig jaar heb ik, als bovengemiddeld bijverdienende student, een flink bedrag van de BD terug gekregen door een fiscaal partnerschap aan te gaan met mijn huisgenoot (die geen enkele euro bijverdiend). Deze constructie valt ook in een redelijk grijs gebied. Voor zover ik weet komen studenten die samen in één huis wonen en het e.e.a. samen delen hiervoor in aamerking.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Reg. datum: 23 september 2003

Ik had al eerder een opmerking/ vraag over middeling, maar inmiddels heb ik er wat meer over gevonden:

Middeling

En wat zegt de Belastingdienst er zelf van?

Ik heb het nog niet berekend ( voor mij dit jaar nog niet interessant) maar wellicht voor anderen een leuke optie?

1 bericht per dag is genoeg voor iedereen.

*Plop*

quote:
argro schreef op maandag 15 januari 2007 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet of het ergens zwart op wit staat of het mag of niet maar het lijkt mij niet dat de BD vragen gaat stellen als jij normbedragen gebruikt. Je studiekosten zijn immers niet afhankelijk van het ontvangen van stufi.

Ik zou gewoon de normbedragen gebruiken en afwachten wat de BD hiervan zegt. Er zijn overigens maar weinig studenten voor wie dit echt van belang is volgens mij. Je moet bovengemiddeld veel bijverdienen voordat dit soort aftrekposten geld opleveren.

Vorig jaar heb ik, als bovengemiddeld bijverdienende student, een flink bedrag van de BD terug gekregen door een fiscaal partnerschap aan te gaan met mijn huisgenoot (die geen enkele euro bijverdiend). Deze constructie valt ook in een redelijk grijs gebied. Voor zover ik weet komen studenten die samen in één huis wonen en het e.e.a. samen delen hiervoor in aamerking.
In mijn geval is het normbedrag ¤2133 en ontvangen vergoedingen ¤803 (9 maanden basisbeurs thuiswonend). Met wat PC aftrekposten is dat voor mij in ieder geval interessant :)

quote:
The Legend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 23:49:
[...]

In mijn geval is het normbedrag ¤2133 en ontvangen vergoedingen ¤803 (9 maanden basisbeurs thuiswonend). Met wat PC aftrekposten is dat voor mij in ieder geval interessant :)
Je kunt volgens mij geen PC-kosten bij de normbedragen optellen. Het normbedrag is een "allesomvattend" bedrag. Wil je hiervan afwijken dan zul je met bonnetjes moeten komen.

Met "niet interessant" bedoelde ik dat je als student bijna ¤7000 per jaar moet verdienen wil je überhaupt profijt hebben van aftrekposten. Menig student haalt dat bedrag niet, de aftrekpost is dan dus "niet interessant".

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Vidi, Vici, Veni

quote:
argro schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:00:
[...]
Je kunt volgens mij geen PC-kosten bij de normbedragen optellen. Het normbedrag is een "allesomvattend" bedrag. Wil je hiervan afwijken dan zul je met bonnetjes moeten komen.

Met "niet interessant" bedoelde ik dat je als student bijna ¤7000 per jaar moet verdienen wil je überhaupt profijt hebben van aftrekposten. Menig student haalt dat bedrag niet, de aftrekpost is dan dus "niet interessant".
Alsof die 7000 zo extreem veel is... Zo'n spannend baantje heb ik niet, maar ik zit er toch dik overheen...

www.carina-avensisclub.nl

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: