Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:28:
[...]

Net ook maar even gebeld: in mijn situatie (lening van voor 2000) zou alleen de betaalde rente tot het jaar 2005 aftrekbaar zijn. Dus niet de aflossing o.i.d. Let wel: ik studeer al een tijd niet meer.

Van leningen aangegaan na 2000 is niets aftrekbaar, ook niet de rente.
in mijn geval:

1e studie: beurs, geen lening
2e studie: lening, geen beurs..

daarvan is NIKS aftrekbaar.... De Renteaftrek is in 2001 afgeschaft en de kosten die gemaakt zijn zijn wels studiekosten af te trekken, maar bijvoorbeeld betaalde huur/eten is dan weer niet af te trekken (en dus de aflossing op de lening daarvoor ook niet).

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

quote:
miel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 16:25:
[...]

in mijn geval:

1e studie: beurs, geen lening
2e studie: lening, geen beurs..

daarvan is NIKS aftrekbaar.... De Renteaftrek is in 2001 afgeschaft en de kosten die gemaakt zijn zijn wels studiekosten af te trekken, maar bijvoorbeeld betaalde huur/eten is dan weer niet af te trekken (en dus de aflossing op de lening daarvoor ook niet).
Als je geen recht hebt op studiefinanciering (ofwel je moet je studiefinanciering later terugbetalen) dan heb je volgens mij toch recht op aftrek van de normbedragen per maand (tussen 150 en 175 euro per maand) met vermindering van de drempel van 500 euro. Althans, dit heb ik vorig jaar gedaan en dit is geaccepteerd door de inspecteur.
mijn geval:

1996 - 1997 Beurs = omgezet in Gift (21 punten gehaald)
1997 - 2003 Beurs = omgezet in Lening (te lang over de studie gedaan)

2006 begonnen met aflossen van de lening...

Dus maar 1 studie gedaan. Niks bijgeleend. Dus alleen (uitwonende) basisbeurs.

a. ik kan niks aftrekken
b. ik kan alleen de rente over de lening van voor jaar X aftrekken
c. ik kan de volledige aflossing aftrekken ( - drempel)

roept u maar! 8)7

Kinderpindakaas.....

quote:
Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:43:
[...]

Ja, ik wel. Echter, de belastingdienst wist me te vertellen dat van jaren voor 2005 wijzigingen lastig worden, het hangt van de behandelende ambtenaar af of hij deze wijzigingen accepteerd, hij is niet verplicht om dat te doen.
Als je in voorgaande jaren iets vergeten bent is waardoor je teveel inkomstenbelasting betaald hebt is hij dat wel verplicht. Hier is onlangs nog een besluit over uitgebracht. Het ligt anders als je geen aangifte hebt gedaan in dat jaar (dan kun je maar drie jaar terug).

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Kinderpindakaas.....

quote:
Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 19:26:
mijn geval:

1996 - 1997 Beurs = omgezet in Gift (21 punten gehaald)
1997 - 2003 Beurs = omgezet in Lening (te lang over de studie gedaan)

2006 begonnen met aflossen van de lening...

Dus maar 1 studie gedaan. Niks bijgeleend. Dus alleen (uitwonende) basisbeurs.

a. ik kan niks aftrekken
b. ik kan alleen de rente over de lening van voor jaar X aftrekken
c. ik kan de volledige aflossing aftrekken ( - drempel)

roept u maar! 8)7
D, in de jaren 2001 tot en met 2005 kon je de in die jaren verschuldige rente over een studieschuld die op 31 december 2000 al bestond, aftrekken als studiekosten (rekening houdend met een drempel van ¤ 500). In 2006 kun je niets aftrekken. Vanaf 2006 mag je wel de volledige schuld in mindering brengen in box III, in 2001 tot met 2005 mag je alleen dat deel van de schuld in box III aangeven dat na 31 december 2000 is ontstaan.

Zie:
Artikel ASb Invoeringswet Inkomstenbelasting 2001
1. Voor de toepassing van afdeling 6.7 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden in de kalenderjaren 2001, 2002, 2003, 2004 en 2005 renten van schulden, voorzover deze renten verband houden met schulden die op 31 december 2000 bestaan en zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep, mede als scholingsuitgaven aangemerkt. Voor de toepassing van de eerste volzin worden schulden geacht te zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep indien de renten van deze schulden volgens de bepalingen van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals deze luidden op 31 december 2000, op grond van artikel 45, vijfde lid, onder 2-, als persoonlijke verplichtingen zouden zijn aangemerkt.
2. Artikel 6.40 van de Wet inkomstenbelasting 2001 is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste lid bedoelde renten van schulden.
3. Schulden waarvan de renten op grond van het eerste lid als scholingsuitgaven worden aangemerkt, worden voor de toepassing van artikel 5.3, derde lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001, niet als schuld aangemerkt.

HenkieNL wijzigde dit bericht 10-01-2007 20:41 (3%)

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Poessiemauw!

quote:
SkyStreaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:17:
Hallo iedereen! Ik heb ook een vraagje, mijn vriendin heeft begin oktober een huisje gekocht. Voorheen woonden we beiden nog in het ouderlijk huis. We hebben geen samenlevingscontract. Nu is de vraag welk biljet we moeten gebruiken. E- of P-biljet? Ik snap de informatie heel eerlijk gezegd niet die op de belasting site staat.
Nou had iemand al gevraagd dat ik het programma moest gebruiken. Wil mijn vriendin niet... Dus, weet iemand dit? :)

He?

Kinderpindakaas.....

quote:
SkyStreaker schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:46:
[...]

Nou had iemand al gevraagd dat ik het programma moest gebruiken. Wil mijn vriendin niet... Dus, weet iemand dit? :)
Als je voldoende hebt aan een E-biljet dan gebruik je die en als je meer in moet vullen dan gebruik je een P-biljet.

Reg. datum: 07 maart 2001

quote:
Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]

Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met ¤500,- Dus als je ¤100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de ¤700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).

Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van ¤500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere belastingschijf valt.
quote:
HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:40:
[...]

D, in de jaren 2001 tot en met 2005 kon je de in die jaren verschuldige rente over een studieschuld die op 31 december 2000 al bestond, aftrekken als studiekosten (rekening houdend met een drempel van ¤ 500). In 2006 kun je niets aftrekken. Vanaf 2006 mag je wel de volledige schuld in mindering brengen in box III, in 2001 tot met 2005 mag je alleen dat deel van de schuld in box III aangeven dat na 31 december 2000 is ontstaan.

Zie:
1. Voor de toepassing van afdeling 6.7 van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden in de kalenderjaren 2001, 2002, 2003, 2004 en 2005 renten van schulden, voorzover deze renten verband houden met schulden die op 31 december 2000 bestaan en zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep, mede als scholingsuitgaven aangemerkt. Voor de toepassing van de eerste volzin worden schulden geacht te zijn aangegaan ter bekostiging van uitgaven ter zake van een opleiding of studie voor een beroep indien de renten van deze schulden volgens de bepalingen van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals deze luidden op 31 december 2000, op grond van artikel 45, vijfde lid, onder 2-, als persoonlijke verplichtingen zouden zijn aangemerkt.
2. Artikel 6.40 van de Wet inkomstenbelasting 2001 is van overeenkomstige toepassing op de in het eerste lid bedoelde renten van schulden.
3. Schulden waarvan de renten op grond van het eerste lid als scholingsuitgaven worden aangemerkt, worden voor de toepassing van artikel 5.3, derde lid, van de Wet inkomstenbelasting 2001, niet als schuld aangemerkt.
Uit het verhaal van Dirkson begrijp ik dat je aflossing mag aftrekken. Uit het verhaal van HenkieNL juist weer niet. Wat is het nu?

Kinderpindakaas.....

Aflossing mag je NIET aflossen, dit zijn namelijk geen kosten. Eén tip: vertrouw nooit de belastingtelefoon, er zitten vooral uitzendkrachten op dat callcenter met een checklist voor zich.

Reg. datum: 07 maart 2001

quote:
HenkieNL schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 20:54:
Aflossing mag je NIET aflossen, dit zijn namelijk geen kosten. Eén tip: vertrouw nooit de belastingtelefoon, er zitten vooral uitzendkrachten op dat callcenter met een checklist voor zich.
Ah ok jammer, het leek me al vreemd. Maar het was een mooie aftrekpost geweest. >:)

quote:
Qosmic schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:24:
edit: heb jij je broer wel opgegeven als toeslagpartner?
Yeps.we staan wel geregistreerd als toeslagpartner maar niet als fiscale partner
Reg. datum: 04 februari 2002

quote:
[...]

Zie:
Als ik het dus goed begrijp mag ik mijn studieschuld (ontstaan na 2000) met het volledige bedrag in mindering brengen in box III? Ik begrijp niet helemaal hoe dat bedoeld wordt. Kan ik die schuld zien als een extra aftrekpost?

Daarnaast aan het prutsen met de ziektenkostenverzekering. Op pagina 2 werd genoemd dat je ok de ZWF (ziekenfondspremie werkgever/werknemer?) die op je jaaropgave vermeld staat in kan voeren bij de rekenhulp. Welke van de 2 moet ik hebben? Gok op werknemer, maar wil het graag even zeker weten.

Voor de rest, hulde aan iedereen. Op deze manier komen er toch elk jaar weer een paar goede tips voor de aangifte voorbij. :)

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Ik moet toegeven dat hij van deze jaar stukken Lastiger leek :?

Normaal rag ik die dingen altijd af... Zoveel onkosten en dergelijk heb ik toch nooit op jaarbasis.. zelden dat ik zelf iets moet betalen bij de apotheek al is het de arts oid.

Ik heb 'm ruim 3 weken geleden op de bus gedaan, hoelang duurt het dan eerdat alles ook verwerkt is en overgemaakt wordt :?

SupermarktExpert. | Gratishosting met PHP

zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?

www.carina-avensisclub.nl

Toet-toet
Reg. datum: 05 februari 2000

Wie betaalt mag hem dan ook aftrekken.

quote:
Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 07:48:
[...]

Als ik het dus goed begrijp mag ik mijn studieschuld (ontstaan na 2000) met het volledige bedrag in mindering brengen in box III? Ik begrijp niet helemaal hoe dat bedoeld wordt. Kan ik die schuld zien als een extra aftrekpost?

Daarnaast aan het prutsen met de ziektenkostenverzekering. Op pagina 2 werd genoemd dat je ok de ZWF (ziekenfondspremie werkgever/werknemer?) die op je jaaropgave vermeld staat in kan voeren bij de rekenhulp. Welke van de 2 moet ik hebben? Gok op werknemer, maar wil het graag even zeker weten.

Voor de rest, hulde aan iedereen. Op deze manier komen er toch elk jaar weer een paar goede tips voor de aangifte voorbij. :)
Wat betreft de (studie-)schuld opvoeren in box III heb ik nu duidelijkheid van de Belastingtelefoon:
1.) in box III geeft je al je bezittingen op (die te gelde gemaakt kunnen worden) spaartegoeden, 2e huis/hypotheek, enz., enz..
2.) over het bedrag bij punt 1 moet je belasting betalen. Je mag tegenover dit bedrag je schulden (leningen en ook bijvoorbeeld IB-groep) zetten om zo de hoogte van je bezittingen omlaag te brengen en dus ook de te betalen belasting omlaag te brengen. Voor de schulden geld wel een drempel van 2800 euro.

Zo, nu nog uitzoeken hoe het zit met het hele ziekenfonds gebeuren... :)

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het langsgaan op een belastingkantoor om daar je aangifte in te vullen? Een collega wees me op deze mogelijkheid. Zij maakt altijd rond februari een afspraak op het belastingkantoor, neem haar hele papierwinkel mee en vult dan samen met een medewerker van de belastingdienst in. Schijnt dat dit een gratis service is van de belastingdienst. Wie weet eens goed om een keer te doen?

Niek_ wijzigde dit bericht 11-01-2007 11:21 (13%)

quote:
[...]
quote:
Niek_ schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 11:08:
[...]

Wat betreft de (studie-)schuld opvoeren in box III heb ik nu duidelijkheid van de Belastingtelefoon:
1.) in box III geeft je al je bezittingen op (die te gelde gemaakt kunnen worden) spaartegoeden, 2e huis/hypotheek, enz., enz..
2.) over het bedrag bij punt 1 moet je belasting betalen. Je mag tegenover dit bedrag je schulden (leningen en ook bijvoorbeeld IB-groep) zetten om zo de hoogte van je bezittingen omlaag te brengen en dus ook de te betalen belasting omlaag te brengen. Voor de schulden geld wel een drempel van 2800 euro.
Oké duidelijk. Zolang je die studieschuld niet hebt afgelost kan je deze in BoxIII dus blijven aftrekken?

Yes. Helaas heb ik niet zo bar veel spaargeld/bezittingen en levert dit voor mij dus geen voordeel op.
Enige waar je aan moet denken is de drempel van 2800 euro, maar neem aan dat de rekenhulp dit in het aangifteprogramma aangeeft.

quote:
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
zal de vraag nog maar een keer stellen... als mijn ouders mijn studie betalen, mag een van ons dan studiekosten aftrekken, en zo ja; wie?
Volgens mij maakt niet uit wie de studie betaald. Voorgaande jaren betaalde mijn ouders nog, die trokken deze kosten niet af. Ik wel en hier heb ik nooit wat over gehoord. Natuurlijk niet allebei dezelfde kosten aftrekken :P

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

Kinderpindakaas.....

quote:
The Legend schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:47:
[...]

Volgens mij maakt niet uit wie de studie betaald. Voorgaande jaren betaalde mijn ouders nog, die trokken deze kosten niet af. Ik wel en hier heb ik nooit wat over gehoord. Natuurlijk niet allebei dezelfde kosten aftrekken :P
Dat maakt wel uit. De uitgaven moeten op jou drukken en dat doen ze niet als je ouders je studie betalen. Je ouders kunnen beter jou het bedrag schenken waarmee jij je studie betaalt.

directive?

Leuke aangifte wordt het weer dit jaar voor mij.
Ik heb 8 maanden fulltime gestudeerd, in deze periode heb ik parttime gewerkt en weinig belasting betaald vanwege de arbeidskorting. Daarna ben ik weer fulltime gaan werken en heb de resterende vier maanden normaal belasting betaald plus bijtelling over mijn leaseauto.
Tot zover niets bijzonders.
Maar ik heb sinds twee jaar een eigen huis met een hypotheek, waarover ik de betaalde rente kan aftrekken. Verder kan ik veel studiekosten aftrekken. Netto komt het daardoor neer op nauwelijks (<50 euro over het gehele jaar) belasting betalen. Anders gezegd: ik krijg bijna 3000 euro terug :P
Daarmee kan ik een deel van de lening die ik heb afgesloten voor de maanden waarin ik studeerde weer terugbetalen.

quote:
The Legend schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 12:47:
[...]

Gaat me er vooral om dat nogal makkelijk te achterhalen is vanaf welke rekening het schoolgeld betaald wordt...

www.carina-avensisclub.nl

Dat is volgens mij niet relevant, het gaat er om dat jij voltijd studeert en dus de kosten hebt. Wie dit uiteindelijk betaald staat daar los van. Klinkt misschien niet echt logisch maar goed, dat is de BD :P

[edit]

Bij nader inzien kan ik dit niet met bron bevestigen. Ik heb het wel de afgelopen jaren op deze manier zonder problemen gedaan..

Mijn situatie:

• Heel 2006 fulltime gestudeerd
• Jan t/m Aug 2006 zijn de kosten betaald door m'n ouders
• Sep t/m Dec 2006 heb ik de kosten zelf betaald
• Geheel 2006 thuiswonend
• Jan t/m Sep basisbeurs ontvangen
• Vanaf 1 Oktober alleen recht op een lening + OV, geen geld geleend (nullening)

Nu heb ik m'n aangifte voorlopig ingevuld op de volgende manier:

12 x normbedrag voor HBO - 9 x basisbeurs - drempel = aftrekpost

Klopt deze berekening wel en is dit uberhaupt wel toegestaan?

The Legend wijzigde dit bericht 12-01-2007 10:15 (61%)

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

is er ook weer.

quote:
MikeyMan schreef op donderdag 11 januari 2007 @ 10:16:
Volgens mij ben jij zelf verantwoordelijk voor het betalen van je studie. Als jouw ouders dit voor jou betalen kunnen zij dit opgeven als een gift. Jij kan vervolgens de kosten voor de studie aftrekken.

*zucht*

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws