Waarom niet gewoon het programma?quote:
And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingdienst 2006 (aangifte)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
[Nieuw Topic]Waarom niet gewoon het programma?quote:SkyStreaker schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 17:17:
Hallo iedereen! Ik heb ook een vraagje, mijn vriendin heeft begin oktober een huisje gekocht. Voorheen woonden we beiden nog in het ouderlijk huis. We hebben geen samenlevingscontract. Nu is de vraag welk biljet we moeten gebruiken. E- of P-biljet? Ik snap de informatie heel eerlijk gezegd niet die op de belasting site staat.
And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...
Ik dacht inderdaad ook dat alleen de rente afgetrokken kon worden, maar dat ook dat een paar jaar terug was afgeschaft....... ik vind dit an sich wel raar, want dan zou dus iemand met een behoorlijke studieschuld nog jarenlang studiekosten af kunnen trekken.....quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]
Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met ¤500,- Dus als je ¤100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de ¤700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).
Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van ¤500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere belastingschijf valt.
Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!
geen idee of dat wel of niet was afgeschaft. ik ga nu alleen uit van het genoemde pdf-je en wat de belastingtelefoon mij heeft verteld.quote:MrSleeves schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:01:
[...]
Hee, dat wist ik niet. Was dat niet afgeschaft ofzo?
Dirkson wijzigde dit bericht 10-01-2007 09:35 (41%)
[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!
niet alle cursussen/opleidingen zijn aftrekbaar, ga dit eerst na bij de instantie waar je de opleiding volgtquote:ZoR574 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 11:53:
Ik ben in september ook begonnen met een hbo ict opleiding, dit in deeltijd. Ik betaal de hele studie zelf, alleen word dit maandelijks van mijn rekening afgeschreven. Moet ik dan dus de bedragen die maandelijks afgeschreven optellen, of mag ik gewoon van het collegegeld (e1500) uitgaan, want dat scheelt nogal wat met een drempel van 500e
ik kan natuurlijk ook gewoon zeggen dat ik die 1500 in 1keer heb betaalt, ik weet niet wat verstandig is om te doen.
Blijvende onder de naam Administrator en voor de hyverz onder ons...
@daniel, dus ik kan gewoon die 1500 opgeven. Ik doe HBO Bedrijfsinformatica deze opleiding is wel aftrekbaar lijkt mij...toch? ik vraag nog wel even na op schoolquote:KatirZan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:00:
[...]
niet alle cursussen/opleidingen zijn aftrekbaar, ga dit eerst na bij de instantie waar je de opleiding volgt
ZoR574 wijzigde dit bericht 10-01-2007 12:03 (41%)
www.carina-avensisclub.nl
Volgens mij maakt dat geen hol uit, of het een bijbaan is of niet...quote:ZoR574 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:07:
Nu heb ik nog 1 vraag.
vanaf 1 januari 2006 heb ik bij mijn bedrijf stage gelopen, hiervoor heb ik gewoon het minium salaris gekregen á 40 in de week, officieel was ik dus nog steeds voltijd student van het mbo. Nadat ik geslaagd was voor mijn opleiding heb ik een vast contract gekregen per 1 Juli 2006.
Kan ik nu de belasting die ik over mijn loon betaalt hebt in de periode van 1 januari 2006 tot 1 juli 2006 terug vragen? Dit heb ik namelijk in 2005 wel gedaan omdat het gezien werd als bijbaan omdat ik nog naar school ging.
heb gebeld met de belastingdienst en het antwoord (na een keer dubbel checken van hun kant) was vrij duidelijk.... studiekosten gemaakt in het jaar dat je een lening afsluit mag je aftrekken... een lening die je aangaat nadat je je prestatiebeurs/tempobeurs al hebt gebruikt (bijv. als je na je 1e studie nog een studie wil doen) en je lost daar op af kan NIET worden afgetrokken als zijnde studiekosten...quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 09:32:
[...]
geen idee of dat wel of niet was afgeschaft. ik ga nu alleen uit van het genoemde pdf-je en wat de belastingtelefoon mij heeft verteld.
Bel anders ook ff met de belasting telefoon op 0800-0543. Je komt er vrij snel door en gewoon ff doorvragen naar de precieze regeling omtrend het pdf-je wat ze op hun site hebben staan. En als ze die niet kennen gewoon zelf laten downloaden terwijl je hem aan de lijn hebt. Grote kans overigens dat de 1e lijns niet weet waar je het over hebt en dat je wordt doorverbonden met een 2e lijns. Ik had ene meneer Mentink die me te woord stond.
Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!
Nou volgens mij is dat niet helemaal waar, wanneer je nog opschool zit meende ik dat je het volledige bedrag terug kreeg en wanneer je fulltime aan het werk bent dit niet zo is, dat zou anders ook wel heel mooi zijn als je dik loon hebt en daarvan de belasting die je betaalt zo weer terug krijgtquote:MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:09:
[...]
Volgens mij maakt dat geen hol uit, of het een bijbaan is of niet...
Gaat puur om bedragen voor zover ik weet...
Neehoor, tot om en nabij de 6700 euro...quote:ZoR574 schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:13:
[...]
Nou volgens mij is dat niet helemaal waar, wanneer je nog opschool zit meende ik dat je het volledige bedrag terug kreeg en wanneer je fulltime aan het werk bent dit niet zo is, dat zou anders ook wel heel mooi zijn als je dik loon hebt en daarvan de belasting die je betaalt zo weer terug krijgt
wat betreft je dat je ouders je opleiding betalen zou ik niet zo weten, ik denk dat hun dit ook gewoon kunnen aftrekken ten zei je nog stufi vangt, dan was er weer wat anders
okee dus als je meer dan dat bedrag verdient krijg je het niet terug dus.quote:MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:14:
[...]
Neehoor, tot om en nabij de 6700 euro...
ik ben niet expliciet een "nieuwe" lening aangegaan na mijn studie. De beurs die ik in 1997 t/m 2003 heb ontvangen is alleen omgezet in een lening. En het aflossen daarvan is dit jaar begonnen. Ik ben dus geen nieuwe studie gaan doen! En het is dus geen nieuwe lening.quote:miel schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 12:11:
[...]
heb gebeld met de belastingdienst en het antwoord (na een keer dubbel checken van hun kant) was vrij duidelijk.... studiekosten gemaakt in het jaar dat je een lening afsluit mag je aftrekken... een lening die je aangaat nadat je je prestatiebeurs/tempobeurs al hebt gebruikt (bijv. als je na je 1e studie nog een studie wil doen) en je lost daar op af kan NIET worden afgetrokken als zijnde studiekosten...
De aflossing? Niet de maandelijkse lening zelf dus? Ik vond het documentje nogal verwarrend.quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 08:39:
[...]
Zojuist de Belastingtelefoon aan de lijn gehad. Je kan dus inderdaad de aflossing van je lening aftrekken verminderd met ¤500,- Dus als je ¤100,- per maand aflost dan mag je (12 * 100) - 500 opvoeren als aftrekpost. (Mits je dit jaar geen andere beurs of vergoeding ontving. Als dit wel het geval was moet je de ¤700 uit dit rekenvoorbeeld verminderen met dat bedrag).
Dit kan je dus in principe ieder jaar doen zolang je aan het aflossen bent. Echter dan heb je ieder jaar die drempel van ¤500. Als je dus in een jaar een groot bedrag aflost heb je ook een grote aftrekpost waardoor je misschien wel net in een andere belastingschijf valt.
Disruption by Design, by any means necessary
Ik woon ook samen met mijn broer en we hebben voorheen altijd te boek gestaan als elkaars ficale partners, vorig jaar heb ik dit uitgezocht en bleek dus dat we ook aan kunnen geven dat we NIET elkaars partners zijn.quote:TweakersOnly schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 13:15:
Nog een vraagje .. Twee broers wonen samen en werden in 2006 beschouwd als twee partners voor ontvangen van de zorgtoeslag. De totale zorgtoeslag was 1150 euro. De broers zijn echter GEEN fiscale partners.
Bij de aangifte IB2006 moet de ontvangen zorgtoeslag worden opgegen. Mag dit bedrag naar eigen inzicht worden verdeeld over de beide broers? Zo ja, dan kan dit bedrag dus volledig aan de minst verdienende broer worden toegekend, waardoor de andere een hogere ziektekostenaftrek heeft.
Qosmic wijzigde dit bericht 10-01-2007 15:56 (3%)
Het documentje is inderdaad verwarrend daarom heb ik maar even gratis met de belastingtelefoon gebeld. Voor zo ver ik het begreep is het dus zo dat je de aflossing mag af trekken. Echter Miel heeft ook gebeld en die spreekt het weer tegen. (Maar volgens mij waren dat ook andere omstandigheden)quote:Christoph schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:02:
[...]
De aflossing? Niet de maandelijkse lening zelf dus? Ik vond het documentje nogal verwarrend.
Tegenwoordig toch niet meer? Zie ook mijn post in dit topic:quote:LuCarD schreef op dinsdag 09 januari 2007 @ 16:02:
[...]
Klopt. De waarde van de lease auto word bij je inkomen geteld.
Hail to the king baby!
Net ook maar even gebeld: in mijn situatie (lening van voor 2000) zou alleen de betaalde rente tot het jaar 2005 aftrekbaar zijn. Dus niet de aflossing o.i.d. Let wel: ik studeer al een tijd niet meer.quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:51:
[...]
Het documentje is inderdaad verwarrend daarom heb ik maar even gratis met de belastingtelefoon gebeld. Voor zo ver ik het begreep is het dus zo dat je de aflossing mag af trekken. Echter Miel heeft ook gebeld en die spreekt het weer tegen. (Maar volgens mij waren dat ook andere omstandigheden)
Kortom er is nog steeds geen 100% zekerheid. Ik zou zeggen: bel ook even en deel je kennis
http://www.belastingdiens...te2006-62.html#P839_73595quote:urk_forever schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 14:57:
[...]
Tegenwoordig toch niet meer? Zie ook mijn post in dit topic:
urk_forever in "Auto kopen goedkoper dan leasen?"
hmmz, dat is de 3e uitleg die verschilt... klinkt plausibel, (mijn situatie is ongeveer hetzelfde). Nu vraag ik me af hoe je er achter kan komen hoeveel rente ik inmiddels aan de IBG heb betaaldquote:Sikkek schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:28:
[...]
Net ook maar even gebeld: in mijn situatie (lening van voor 2000) zou alleen de betaalde rente tot het jaar 2005 aftrekbaar zijn. Dus niet de aflossing o.i.d. Let wel: ik studeer al een tijd niet meer.
Van leningen aangegaan na 2000 is niets aftrekbaar, ook niet de rente.
Ja, ik wel. Echter, de belastingdienst wist me te vertellen dat van jaren voor 2005 wijzigingen lastig worden, het hangt van de behandelende ambtenaar af of hij deze wijzigingen accepteerd, hij is niet verplicht om dat te doen.quote:Dirkson schreef op woensdag 10 januari 2007 @ 15:37:
[...]
hmmz, dat is de 3e uitleg die verschilt... klinkt plausibel, (mijn situatie is ongeveer hetzelfde). Nu vraag ik me af hoe je er achter kan komen hoeveel rente ik inmiddels aan de IBG heb betaaldkrijgen we van hen ook een soort jaar opgave?
Dit topic is gesloten. ![]()
GoT Index » Werk en Inkomen » Belastingdienst 2006 (aangifte)
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona