Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
neeroeter schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 09:12:
Ik heb hier ubuntu feisty en xp draaien op een desktop...
Zijn er valkuilen qua bv. grub als ik daar nog een distro naat wil zetten?

Overschrijft de bootloader vd nieuw geinstalleerde distro de "oude ' grub? Of moet ik text-files gaan editten? Vreemd genoeg is google hier niet mijn vriend, is weinig info over. En ik ben dronken en dus lui...

Wie is eigenlijk de bob?
Hoogstwaarschijnlijk overschrijft die andere je Grub en herkent het alles wat je op je pc hebt staan (Windows / Linux / FreeBSD etc.).

Jungian wijzigde dit bericht 16-01-2007 09:15 (3%)

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Ik vind deze twee artikelen trouwens wel erg mooi.

http://commit-digest.org/issues/2007-01-14/

http://dot.kde.org/1168899755/

1 van de vele voordelen van KDE4: volledig werkend + support voor windows en Mac.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

geweldige ontwikkeling IMO:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=338279

Vooral handig voor mijn laptop waar ik dual boot nodig heb en ik flexibel wil zijn wat betreft diskruimte gebruik.

::: I like it loud :::

quote:
savale schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 12:17:
geweldige ontwikkeling IMO:

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=338279

Vooral handig voor mijn laptop waar ik dual boot nodig heb en ik flexibel wil zijn wat betreft diskruimte gebruik.
Een erg nutteloze ontwikkeling imho :) Als ik al Windows zou installeren (Vista testen) zou dat na mijn Gentoo-installatie installeren. Daarbij geeft een live-omgeving zoals die bij de moderne distro's voorkomt de mensen alvast een idee wat ze kunnen verwachten (kunnen ze alvast een kwartiertje wennen).

Last.fm | "I don't care who uses what, as long as they're not coming to me for tech support"

Reg. datum: 17 september 2006

quote:
Wie zegt dat we hier weggaan? :9

chown -R us ./base

quote:
Ik wil wel rijden, ben alleen nog geen 18, dus jullie zullen met zn allen in een bakfiets moeten klimmen ;)
quote:
Jungian schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:06:
[...]Een erg nutteloze ontwikkeling imho :) Als ik al Windows zou installeren (Vista testen) zou dat na mijn Gentoo-installatie installeren. Daarbij geeft een live-omgeving zoals die bij de moderne distro's voorkomt de mensen alvast een idee wat ze kunnen verwachten (kunnen ze alvast een kwartiertje wennen).
Ik denk dat het meer wat is voor de 'bange' mensen. Zoals in het artikel ook aangegeven: Sommige mensen zijn bang dat ze partities weggooien, grub niet weg krijgen oid. Dan is zoiets wel leuk, toch geinstalleerd, maar wel 'veilig in windows te verwijderen'. Maargoed, de vraag is ook of zoiets inderdaad wel nodig is, ik denk namelijk niet dat dat soort mensen ook een linux distributie zelf willen proberen. Je kan dan beter gewoon een goed systeem afleveren (ubuntu oid) en af en toe bij problemen even ssh'en
Even een klein vraagje over Apache vs. Lighttpd.

Lighttpd is 20 tot 30 procent lichter qua performance dan Apache meen ik ergens gelezen te hebben. Wat is dan nog het nut van Apache?
quote:
Jk_W schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 14:39:
Even een klein vraagje over Apache vs. Lighttpd.

Lighttpd is 20 tot 30 procent lichter qua performance dan Apache meen ik ergens gelezen te hebben. Wat is dan nog het nut van Apache?
Meer modules/functionaliteit. Als je niet al teveel eisen hebt is Lighttpd wat je wilt (ik gebruik het zelf ook) :)
* Jungian vindt het een opmerking in de trant van "Ratpoision is ook een WM, waar heb je dan nog metacity / kwin voor nodig ?"

Volgensmij is alleen het fastcgi onderdeel van lighttpd veel sneller. Hier word alle winst uitgehaald.

ikzelf gebruik altijd thttpd als ik snel even iets moet hosten
statische of cgi pagina's.
werkt ook snel. light en crosscompiled zonder problemen.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

quote:
dion_b schreef op zondag 14 januari 2007 @ 17:14:
[...]
* dion_b moet trouwens ook melden een CDE-fan te zijn, wat volgens velen uiterste blijk van wansmaak is :+
Common Desktop Environment FTW \o/

Overigens moet ik zeggen dat ik ook wel errug gecharmeerd ben van 4DWM/Indigo Magic, de SGI variant van CDE. Is net iets "completer" dan de kale UNIX CDE en is ook nog eens beschikbaar voor linux als 5dwm =)

[r3blog] "Terrorism is the best political weapon for nothing drives people harder than a fear of sudden death". - Adolph Hitler || This ain't just a slippery slope. It's a fucking teflon ski hill

quote:
r3boot schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:54:
[...]

Overigens moet ik zeggen dat ik ook wel errug gecharmeerd ben van 4DWM/Indigo Magic, de SGI variant van CDE. Is net iets "completer" dan de kale UNIX CDE en is ook nog eens beschikbaar voor linux als 5dwm =)
Jakkes :+
quote:
r3boot schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 17:54:
[...]

Bah, met zoiets zou ik echt niet willen werken :P
Heb vorig jaar nog regelmatig met fvwm van 10 jaar oud gewerkt op van die oude solaris bakken op de uni, maar vond dat toch ook niet echt lekker werken.

Geef mij maar Gnome :)

Workstation: Intel Q6600, 4GB, raptor 136GB, 8800GTS, Eizo 21" tft, Iiyama 19" crt, Ubuntu Hardy
Server: Intel Q6600, 4GB, 2.6TB, Debian Testing
Hifi/HT: B&W DM602s3, LCR60s3, DM603s1; Denon 2805; Sanyo Z5

Climb Out of the Box!
Reg. datum: 02 april 2005

Zo dit is mijn eerste berichtje uit mijn verse debian testing install :)

Tot nu toe lijkt t allemaal wel best.
Alleen valt me op dat ik al vrij veel 'rommel' zie die ik in eerste instantie niet verwacht had. Ik had bij debian zoiets voor me van: 'serieuze, zakelijke distro.' En nu zie ik al allemaal spelletjes voorgeinstalleerd, email-clients, multimedia programma's, beeldbewerking etc. Eigenlijk heb ik het idee dat ik zo op het eerste gezicht standaard nog meer zie dan in mijn ubuntu install. Natuurlijk wil ik debian hier niet direct van beschuldigen, het kan ook aan mij liggen. Misschien heb ik wel tijdens de setup wat opties te snel doorgeklikt of misschien komt het wel omdat ik met de testing versie werk. (iemand die mij dit precies kan vertellen?) In ieder geval blijf ik eerst debian even testen, kijken of ik nou echt veel verschil zie t.o.v. Ubuntu.

Zo nu eerst een biertje, dan eens kijken wat er te doen valt aan die blokkerige fonts en dan is mijn dag weer goed! :)

*edit:
wel heb ik nu al het gevoel dat de nederlandse vertaling in debian een stukje beter is als in ubuntu, das dan vast al 1-0 voor debian :)

MDtje wijzigde dit bericht 16-01-2007 20:14 (6%)

quote:
MDtje schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:08:
Zo dit is mijn eerste berichtje uit mijn verse debian testing install :)

Tot nu toe lijkt t allemaal wel best.
Alleen valt me op dat ik al vrij veel 'rommel' zie die ik in eerste instantie niet verwacht had. Ik had bij debian zoiets voor me van: 'serieuze, zakelijke distro.' En nu zie ik al allemaal spelletjes voorgeinstalleerd, email-clients, multimedia programma's, beeldbewerking etc. Eigenlijk heb ik het idee dat ik zo op het eerste gezicht standaard nog meer zie dan in mijn ubuntu install. Natuurlijk wil ik debian hier niet direct van beschuldigen, het kan ook aan mij liggen. Misschien heb ik wel tijdens de setup wat opties te snel doorgeklikt of misschien komt het wel omdat ik met de testing versie werk. (iemand die mij dit precies kan vertellen?) In ieder geval blijf ik eerst debian even testen, kijken of ik nou echt veel verschil zie t.o.v. Ubuntu.

Zo nu eerst een biertje, dan eens kijken wat er te doen valt aan die blokkerige fonts en dan is mijn dag weer goed! :)
Waarschijnlijk zijn (een deel van) die programma's onderdeel van Gnome of Kde. Kijk voor de gein eens naar de dependencies van gnome-desktop: http://packages.debian.or...gnome-desktop-environment Je ziet daar allemaal meuk als: gnome-games, evolution, totem, etc.

Workstation: Intel Q6600, 4GB, raptor 136GB, 8800GTS, Eizo 21" tft, Iiyama 19" crt, Ubuntu Hardy
Server: Intel Q6600, 4GB, 2.6TB, Debian Testing
Hifi/HT: B&W DM602s3, LCR60s3, DM603s1; Denon 2805; Sanyo Z5

Climb Out of the Box!

;) je hebt idd gelijk. Behoorlijk wat van die programma's zie ik terug als ik die link van jou volg. Ik heb zo niet alles bekeken, maar gnome is hier iig voor een groot gedeelte schuldig aan. Wel wat raar dat alles direct met gnome gebundeld wordt ;) maarja zo lang alles te deinstalleren is is het ook niet echt een probleem natuurlijk.

Mirror, Mirror

omg! en ik me maar afvragen waarom Kaffeine niet met xine wil werken in KDE. Vergeet ik de -X useflag! dom dom dom dom dom...nou ja, weten we dat ook weer voor een volgende keer. :)
chown -R us ./base

quote:
MDtje schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:20:
;) je hebt idd gelijk. Behoorlijk wat van die programma's zie ik terug als ik die link van jou volg. Ik heb zo niet alles bekeken, maar gnome is hier iig voor een groot gedeelte schuldig aan. Wel wat raar dat alles direct met gnome gebundeld wordt ;) maarja zo lang alles te deinstalleren is is het ook niet echt een probleem natuurlijk.
Ik denk dat je bij de install voor 'desktop-environment' gekozen hebt. Deze installeert een volledig volgeplante gnome-omgeving. Als je de 'kale, zakelijke' kant van debian wilt, installeer dan 'base system' en ga naar hartelust apt-getten, en maak na verloop van tijd een apt-get.sh oid met de programma's erin die je na een mogelijke reinstall wilt hebben. Via deze manier is debian heel erg liev O+
Climb Out of the Box!

quote:
icyx schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat je bij de install voor 'desktop-environment' gekozen hebt. Deze installeert een volledig volgeplante gnome-omgeving. Als je de 'kale, zakelijke' kant van debian wilt, installeer dan 'base system' en ga naar hartelust apt-getten, en maak na verloop van tijd een apt-get.sh oid met de programma's erin die je na een mogelijke reinstall wilt hebben. Via deze manier is debian heel erg liev O+
;) ik heb idd gekozen voor de standaard 'desktop-environment' optie. ;) had een beetje haast en geen zin in al te veel werk voor de install te doen dus heb zo snel mogelijk doorgeklikt. Ik had geen zin in ubuntu te deinstalleren of te herpartitioneren dus draai op het moment debian even vanuit vmware. ;) als het zo ver komt dat debian mijn ubuntu gaat vervangen dan zal ik dan de volgende keer waarschijnlijk wel gaan voor een install met alleen het basis systeem.

quote:
Zolang http://www.theoscarproject.org/ nog niet op de markt is, zal je nog even moeten blijven ;)

Maarten Bakker

quote:
MrBarBarian schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:06:
[...]

(K)Ubuntu heeft ook een support voor md/lvm tijdens de install geloof ik... Ook een beetje jammer
:X Je moet de Alternate install hebben, Mister :X

Fijn! Dat koste me dus 2 avonden om te bedenken
Reg. datum: 17 september 2006

quote:
MDtje schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:40:
[...]

;) ik heb idd gekozen voor de standaard 'desktop-environment' optie. ;) had een beetje haast en geen zin in al te veel werk voor de install te doen dus heb zo snel mogelijk doorgeklikt. Ik had geen zin in ubuntu te deinstalleren of te herpartitioneren dus draai op het moment debian even vanuit vmware. ;) als het zo ver komt dat debian mijn ubuntu gaat vervangen dan zal ik dan de volgende keer waarschijnlijk wel gaan voor een install met alleen het basis systeem.
Zit er nog verschil in de installers, als je gelijk de testing iso download? Dus "testing-iso" vs "stable en dan sources aanpassen" ?

^^likes the *nix-like

Gisteren wou ik een bestandje via nfs op mijn Ubuntu webserver zetten, echter vond ik de overdracht met ~100kb per minuut verdacht traag. Daarom probeerde ik dmv ssh maar in te loggen, maar kreeg een wazige response van de server. Toen geprobeerd op de console in te loggen door er even een usb tobo + monitor aan te hangen, maar kreeg geen beeld wel vreemd geratel. Toen de server gereset en bij bootte niet. Toen begon ik te vermoeden dat de hd het begeven heb en deze maar in een andere bak gezet. Mounten ging prima meteen snel een kleine backup(~150mb) gemaakt van de belangrijkste data(subversion repositories, websites, configuraties en trac omgevingen), even erna ging de schijf weer vreemd ratelen en de DMA viel weg. Hierdoor heb ik enkele grotere (media) bestanden verloren. Een andere (Debian) pc was binnen een half uur ingericht als vervangende webserver.

Dit is de eerste schijf in mijn bezit die de geest gaf. Door het dataverlies was ik gisteren gemotiveerd genoeg om direct een simpel backupscriptje te schrijven die door een cron periodiek wordt uitgevoerd. Voorheen deed ik nooit backuppen. Ook ben ik nu een raid oplossing het overwegen ivm downtime.

Moraal van dit verhaal: regelmatig backuppen! :+
PD4MLS
Reg. datum: 25 oktober 2001

*frustratie*

Om de een of andere reden wil onder ubuntu de GCC compiler nooit werken, hij mist de .h files in /usr/include. Heb al de kernel headers en glibc erbij gegooid, maar niks wil helpen.

Ben ik nou gewoon dom, of moet het gewoon moeilijk zijn onder ubuntu?

edit:
en na 2 uur kloten vind je dan 5 minuten na het posten van dit bericht de oplossing |:(
code:
1
sudo apt-get install build-essential

edit 2:
tuuuuuurlijk hij komt *iets* verder, en dan:
code:
1
scripts/kconfig/lxdialog/dialog.h:32:20: error: curses.h: No such file or directory

* LeonM gaat naar bed, morgen verder kijken...

LeonM wijzigde dit bericht 17-01-2007 01:49 (43%)

Officieel electr00b
Reg. datum: 24 augustus 2000

quote:
LeonM schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 01:44:
*frustratie*

Om de een of andere reden wil onder ubuntu de GCC compiler nooit werken, hij mist de .h files in /usr/include. Heb al de kernel headers en glibc erbij gegooid, maar niks wil helpen.

Ben ik nou gewoon dom, of moet het gewoon moeilijk zijn onder ubuntu?

edit:
en na 2 uur kloten vind je dan 5 minuten na het posten van dit bericht de oplossing |:(
code:
1
sudo apt-get install build-essential

edit 2:
tuuuuuurlijk hij komt *iets* verder, en dan:
code:
1
scripts/kconfig/lxdialog/dialog.h:32:20: error: curses.h: No such file or directory

* LeonM gaat naar bed, morgen verder kijken...
probeer ook libncurses te installeren. apt-get install libncurses5-dev of libncurses5 zo uit mn hoofd.

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws