Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 last

Reageer Nieuw Topic
Capsaicin Addict
Reg. datum: 27 september 2003

Mijn ervaringen met de hema snellader. Ik heb hem nu een maand of twee en ik was best tevreden met het ding.. Tot vandaag, voor het avond eten heb ik een setje vartha 2700 mAh Ni-MH erin gedaan. De schuifregelaar stond gewoon op Ni-MH. Toen ik terug kwam rook ik verbrand soldeer dus ik hem hem gelijk van de strook gehaald en de batterijen eruit gehaald, de batterijen waren gloeiend heet en de oplader nog veel warmer. Nadat deze was afgekoeld heb ik hem open geschroefd om even het printplaatje te bekijken, en inderdaad de soldeer was al begonnen met smelten. En dit terwijl soldeer pas smelt rond de 180 graden.

Ik heb er een foto van genomen ter illustratie.

http://www.aalbregt.net/got/images/_mg_3823_thumb.jpg

Zoals je ziet is het soldeer op veel plekken gewoon verbrand. Morgen maar even naar de hema om te vragen of dit gebruikelijk is.
Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

quote:
Minpuntje van Li-ion is het explosie gevaar
Nog geen last van gehad nog dat ze warm worden of wat. Ik denk dat de regelelectronica goed is want ik heb een testje gedaan met mijn laptop en je kunt die elektronica heel makkelijk testen:
Zet je laptop aan en trek de stekker er voor exact 30 seconden uit en sluit hem dan weer aan. Als het goed is gaat hij niet laden omdat de capaciteit nog 99,5% is. Gaat hij wel laden; oppassen.

Loodaccu's doen dat wel. Als mijn lader klaar is en ik koppel af om vervolgens voor 10 seconden alleen de lampen te laten branden laad hij alweer bij voor 3 seconden en slaat dan weer af. ZDit betekend dat je accu's slecht aan het worden zijn. De nieuwe hebben hier geen last van en willen pas na >1km bijladen.

NiMH. Gisteren het setje bijgeladen en het meest verassende is dat ze alle 4 tegelijk afgeladen waren terwijl er 2 zijn gebruikt en 2 niet :? en de lader laad ze een voor een apart.

behoorlijk heftig setje:
http://i32.tinypic.com/2iqy550.png
5x 12V 18Ah. Mijn FietsNED dealer vond het wel durf om het zelf te doen want de klus is niet moeilijk, maar vergis ik me één keer dan kan ik blind worden door de vonk. In dat oogpunt zijn loodaccu's 10x gevaarlijker als Li-ion. 7000 A is geen uitzonderling als kortsluitstroom. Dat is dus gewoon lassen zonder bril.

Ik zie nog :P

Rogresalor wijzigde dit bericht 10-06-2008 20:07 (53%)

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Heb deze pas aangeschaft (GP Nimh 2700 AA),top batterij buiten in de winkel 4 stuks MM. ¤ 24,95 een kleine buurt electronika shop zelfs ¤ 34,95, deze link ¤ 15,99 denk persoonlijk geen verkeerde optie.

Nikon D 50/Manfrotto 055DB+141RC kop/lenzen:TOKINA 12-24 F4.0 AT-X PRO DX/28-300mm Sigma Aspherical IF + uv-filter/28-80mm Sigma + macro-functie/SB-800.

BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

Te dik, te lang, te veel zelfontlading en voor een tientje uit HK :P

De isolatie van die GP 2700's is iig wel stevig, maar dat mag ook wel van een AA die bijna nergens in past vanwege z'n asociale grootte.

Capsaicin Addict
Reg. datum: 27 september 2003

quote:
b00m schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:24:
Mijn ervaringen met de hema snellader. Ik heb hem nu een maand of twee en ik was best tevreden met het ding.. Tot vandaag, voor het avond eten heb ik een setje vartha 2700 mAh Ni-MH erin gedaan. De schuifregelaar stond gewoon op Ni-MH. Toen ik terug kwam rook ik verbrand soldeer dus ik hem hem gelijk van de strook gehaald en de batterijen eruit gehaald, de batterijen waren gloeiend heet en de oplader nog veel warmer. Nadat deze was afgekoeld heb ik hem open geschroefd om even het printplaatje te bekijken, en inderdaad de soldeer was al begonnen met smelten. En dit terwijl soldeer pas smelt rond de 180 graden.

Ik heb er een foto van genomen ter illustratie.

[afbeelding]

Zoals je ziet is het soldeer op veel plekken gewoon verbrand. Morgen maar even naar de hema om te vragen of dit gebruikelijk is.
Nou ik heb in ieder geval geld terug gehad bij de hema. En dat zonder bon. Wel de eerste keer dat ze dit tegenkwamen.
Nu maar een voltcraft IPC-1 bestellen.
? QuestioN ? EverythinG ?
Reg. datum: 16 april 2003

Ik wilde bij BCC een GP Powerbank V800C halen (zo eentje die binnen 15-30 minuten de batterijen oplaadt), maar de vrouw bij de kassa zei dat de recyko-batterijen daar niet in kunnen. Weet iemand daar meer van? Ik dacht dat je recyko-batterijen in een gewone oplader kunt stoppen, maar er bestaan wel speciale recyko-laders. Kun je recyko-batterijen heel snel laden, net als GP 2700 batterijen, of niet?

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

Een der antidigibeet

Zijn het geen Alkaline batterijen? Die recyko, dacht dat het Alkaline was en deze moeten volgens mij wel in een aparte lader en zo niet dan hoogstwaarschijnlijk in een NiCD lader.
De beste oplaadbare batterijn komen van Yesa en zijn LiFePo4 Li-ion accu's. Er zijn ook cellen verkrijgbaar op 1,2 volt die gereguleerd zijn.

mijn laptop heeft 6 cellen en dat was iets van 67,6 Whr. De laptop doet het er uren op.
Dat batterijpack is zo groot als ongeveer een doosje Marlboro 100s. Ik ga hem eens vaker cyclen want ik heb de batterij maar 1 keer getest. Of ik hem nu wel of niet gebruik die batterij, na 2 a 3 jaar is hij dood en dat is het nadeel van Li-ion.

Mijn buurvrouw kocht 2 jaar geleden een Sparta-Ion fiets en ze heeft er inmiddels een geweldige 312 km opzitten, maar die batterijen worden al zwak zegt ze. De mangaan Li-ion die Sparta gebruikt kost 675 euro voor vervanging voor 312 km, dure fiets met batterijen die maar 2 jaar meegaan. Oeps.
Waren het loodaccu's geweest dan had ze nog nieuwe accu's. Ik heb met mijn nieuwe accu's al 312 km gereden en ik beschouw ze nog als nieuw :P Alleen kost mijn accuveravnging van de scooter me 267,75 en that's it.

GP powerbank? Ik heb er een en het is een batterijbakker.

PS: Respect voor die vrouw achter de kassa :Y

Rogresalor wijzigde dit bericht 11-06-2008 21:10 (31%)

(Pentax SLR sinds 1988)
Reg. datum: 22 juli 2006

Klop wel aardig: alleen speciale batterijen kunnen in die ultra snelladers.

Er zijn 3 soorten laders:
- ultra snelladers (15 - 30 min)
- snelladers (1 - 4 uur)
- langzame laders (> 4 uur)

In ultrasnelladers kunnen alleen speciale batterijen: die krijg je er meestal bij.
Gewone en hybride NiMH's (Eneloop's / Recycko's enz.) kun je wel in een één uurs lader opladen: dat is al snel (verkort wel de levensduur).
Langzaam (> 4 uur) laden en daarna druppelladen met een moderne (processor gestuurde + timer) lader is het beste voor NiMH's.

PvH18 wijzigde dit bericht 11-06-2008 21:21 (31%)

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

(Pentax SLR sinds 1988)
Reg. datum: 22 juli 2006

quote:
Rogresalor schreef:
Mijn buurvrouw kocht 2 jaar geleden een Sparta-Ion fiets en ze heeft er inmiddels een geweldige 312 km opzitten, maar die batterijen worden al zwak zegt ze. De mangaan Li-ion die Sparta gebruikt kost 675 euro voor vervanging voor 312 km, dure fiets met batterijen die maar 2 jaar meegaan. Oeps.
Leuk he, zo'n oplaadbare fiets...
Dat die Li-ion batterijen na max 3 jaar dood zijn, en je dus nieuwe moet kopen, vertellen ze je niet...

Dat is nu HET grote nadeel van Li-ion: 3 jaar na productie is de prut uitgewerkt.

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

Een der antidigibeet

Langzaam laden is altijd beter, breekt het lijntje ook niet ;)

Mijn scooteraccu's hebben 6 uur nodig van 0-100% en 3 uur voor bijvoorbeeld 30-80%.
Over die fiets van mijn buurvrouw; koop geen Li-ion als je het ding neerzet voor de spinnen. Neem dan een fiets op loodaccu's. Ik heb er een gehad met loodaccu's en die halen ook gewoon 40 km in range met mijn gewicht van 97 kg+ 12 kg Accu.

Sorry, maar ik associeer batterijen ook met de formaten waarmee ik werk en die zijn een slagje groter dan huis-tuin en keukenbatterijen.

quote:
Rogresalor schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:15:
Sorry, maar ik associeer batterijen ook met de formaten waarmee ik werk en die zijn een slagje groter dan huis-tuin en keukenbatterijen.
Ja leuk, maar dit is het fotografie forum :) Daar doen we niet aan zware loodaccu's maar zijn we geïnteresseerd in AA of AAA.

Ik geloof (lees : de folder is onduidelijk) trouwens dat de Xenos een lader van Varta in de aanbieding heeft en ik geloof dat daar 4 AA Ready2Use batterijen bijzitten voor 15,-. De lader zelf stelt niks voor, misschien leuk als reserve, maar 15 euro voor de 4 batterijen is ook niet gek.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

quote:
Rogresalor schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:03:
Zijn het geen Alkaline batterijen? Die recyko, dacht dat het Alkaline was en deze moeten volgens mij wel in een aparte lader en zo niet dan hoogstwaarschijnlijk in een NiCD lader.
Recyko's van GP zijn NiMH.
quote:
Of ik hem nu wel of niet gebruik die batterij, na 2 a 3 jaar is hij dood en dat is het nadeel van Li-ion.
Nou, als je li-ion-accu's half opgeladen in de koelkast bewaard schijnen ze maar een paar procent per jaar aan capaciteit te verliezen.
quote:
GP powerbank? Ik heb er een en het is een batterijbakker.
Hmmm, ik wilde zo'n GP powerbank V800C kopen, lekker snel (15-30 minuten). Maar bedankt voor de waarschuwing.
quote:
PS: Respect voor die vrouw achter de kassa :Y
Inderdaad, echter hoefde ik die lader toen niet meer want ik wil wel recyko's kunnen opladen natuurlijk.
quote: PvH18
Klop wel aardig: alleen speciale batterijen kunnen in die ultra snelladers.

Er zijn 3 soorten laders:
- ultra snelladers (15 - 30 min)
- snelladers (1 - 4 uur)
- langzame laders (> 4 uur)

In ultrasnelladers kunnen alleen speciale batterijen: die krijg je er meestal bij.
Gewone en hybride NiMH's (Eneloop's / Recycko's enz.) kun je wel in een één uurs lader opladen: dat is al snel (verkort wel de levensduur).
Langzaam (> 4 uur) laden en daarna druppelladen met een moderne (processor gestuurde + timer) lader is het beste voor NiMH's.
Bedankt voor deze informatie. Dan laat ik die powerbank V800C zitten en dan koop ik wel deze:
http://www.eleshop.nl/maha-powerex-mhc9000-p-242.html

"So, where's the Cannes Film Festival being held this year?" - Christina Aguilera
He's a guy who gets up at six o'clock in the morning regardless of what time it is.

Een der antidigibeet

quote:
PvH18 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:15:
[...]

Leuk he, zo'n oplaadbare fiets...
Dat die Li-ion batterijen na max 3 jaar dood zijn, en je dus nieuwe moet kopen, vertellen ze je niet...

Dat is nu HET grote nadeel van Li-ion: 3 jaar na productie is de prut uitgewerkt.
*Moet sarcastisch lachen :lol:

Edoch mijn telefoontje met Li-Poly het al 3 jaar uitzingt en nog geen tekenen vertoond van een stervende Li-Poly accu. Dat is denk ik ook een uitzondering. Ik bel eigenlijk nooit en alleen op mijn werk, ik heb 100 belminuten per maand en je mag 100 minuten meenemen. Mijn saldo is (even opvragen) 189 minuten....
De scooter gebruik ik heel vaak en die accu's zullen elk jaar vervangen moeten worden. Er zit 32 kilo aan loodaccu's in en het voordeel van deze accu's vind ik hun verloop van vol naar leeg. Dit is synchroon en niegt ineens van wham, naar beneden met die meter zoals bij NiCD heel erg is.
Ik meet de loodaccu's bij het uit stilstand optrekken (grootste vraag uit accu) en dan naar de meter te kijken. Komt hij tegen geel dan is hij op 50% en dan moet ik óf terug óf daar bijladen.

* Slechte NiCD batterijen leveren op ten duur nog maar 120 mAh op 1,2 volt van 600 mAh origineel. De klemspanning van NiCD is altijd 1,2 volt, dus je indicatie staat altijd op vol, mits je hem gaat belasten. Echter na een uurtje muziek stopte de discman ineens.
*De klemspanning bij NiMH is minder gelijk door de hybride oplossing van waterstof inplaats van Cadmium. Cadmium heeft zelf een potentiëel verschil met Nikkel en hoe gaat dat dan met hybrides??

*Slechte loodaccu's die depleted zijn hebben een heel lelijk ontlaadkarakter. Hij schijnt vol aan te geven bij vertrek om na 10 km ineens heel vlug te dalen.
*Filmpje van rotte loodaccu's na 7000 km trouwe dienst. Let op de meter!
De nieuwe accu's kunnen ook laag staan net zoals op dat filmpje, maar dan krijgt de meter geen collapse, ofwel dat hij van bijna vol ineens onder rood duikt. :humor:

Nieuwe loodaccu's in het begin
na 7000 km en nadat de km teller 2000 km defect is geweest

Waarom die filmpjes nu hier? Ik meen hier een schaartste te hebben gevonden die nogal wat afweet van oplaadbare batterijen. Deze filmpjes zijn leerzaam en ik heb ze zelf gemaakt. Ik gebruik weinig commentaar. De meter zegt genoeg. Op het laatste stukje kapt hij hem af op 22 km/h. Dan op 14 km/h en dan niets meer in 300 meter bestek!

Dit is wat men noemt het oudste batterij concept en ik heb een heel boek over de geschiedenis en techniek van loodaccu's, nog steeds de meest gebruikte accu ter wereld.

Als je de oude depleted accu zou openmaken zou je meteen kunnen verklaren waarom hij eerst goed lijkt te zijn en dan ineens binnen 5 km van 'schijn'vol naar 0%.
De loodplaten staan rechtop in de gel. Door op te laden 'formatteer' je de loodplaten en telkens wordt de plaats iets dunner tot op het ogenblik dan de loodplaat van onder af gaat brokkelen en los zweeft in de gel. Dus de bovenste helft ziet er nog redelijk uit en de onderste helft is weg, dus de bovenste helft volume kan hij wel dissiperen en bij de onderste elektrolyt komt het niet meer bij, dus geen kracht zoals in het filmpje.

Geen onzinverhaal om 8 uur in de morgen. Ik werk al heel lang met loodaccu's. Ook in de UPS op het werk ben ik de man die de SLA's vervangt, meet en test.

Rogresalor wijzigde dit bericht 12-06-2008 08:02 (15%)

Nog even over die GP Powerbank V800C. Ik heb GP ge-emailed met de volgende vraag:

Geachte heer/mevrouw, van een verkoopster kreeg ik te horen dat de Powerbank V800C geen recyko+-batterijen op wil laden, maar alleen de gewone GP-batterijen. Echter dacht ik dat recyko+ ook in een gewone oplader konden. Mijn vraag is dus: kunnen de recyko+-batterijen opgeladen worden in de supersnelle V800C-oplader?

Het antwoord:

Geachte heer,

Wat de verkoopster u heeft verteld is onjuist. De GP PowerBank laders kunnen wel degelijk GP ReCyko+ batterijen opladen. Hetzelfde geldt voor de GP ReCyko+ laders, deze kunnen ook onze gewone NiMH batterijen opladen.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Customer Service

Maar bij het antwoord van Customer Service staat helaas niet uitdrukkelijk vermeld of de Recyko's ook in de powerbank V800C kunnen. Het zou dus alsnog zo kunnen zijn dat die er niet in kunnen.

quote:
Jack Walsh schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 11:58:Maar bij het antwoord van Customer Service staat helaas niet uitdrukkelijk vermeld of de Recyko's ook in de powerbank V800C kunnen. Het zou dus alsnog zo kunnen zijn dat die er niet in kunnen.
Volgens Varta kun je in hun 15-minuten lader alle NiMH batterijen in 15 minuten opladen.. Ik zou het zelf eigenlijk niet aandurven ;) (je bent dan je batterijen met 10 Ampère per stuk aan het laden OMG!)

http://www.varta-consumer...ain=www.varta-consumer.nl

WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 12-06-2008 12:23 (6%)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Leds do it!

Inderdaad :) Het kán misschien wel, maar de vraag is of je het wil. Het is namelijk een feit dat het een zeer slechte invloed heeft op de levensduur van je batterijen. Ook zullen ze niet zo vol geladen worden dan wanneer je dit in 1 of beter nog 2 uur doet. Voor de meeste toepassingen is dat snel genoeg...

Natuurlijk wil de consument zo snel mogelijk opladen. En er zijn inderdaad laders die het in een kwartier kunnen. Maar die zou ik nooit kopen :P Dan kun je beter een extra setje low discharge batterijen pakken die je al (veel) eerder hebt opgeladen en de lege batterijen wat rustiger opladen.

Maar wat is dan de negatieve invloed op de levensduur precies? Als een batterij in plaats van 1000 maar 500 keer opgeladen kan worden, dan heb ik daar geen probleem mee.

Reg. datum: 02 april 2004

@ Rogresalor: Zoals eerder gemeld: we hebben het hier over oplaadbare batterijen t.b.v. FOTOGRAFIE. Loodaccu's zijn al heel lang niet meer echt populair voor deze toepassing.

Tevens vraag ik me af waarom je een scooter op accu's zou willen. Voor de prijs van je accu's kan je heel wat benzine kopen toch? Actieradius en topsnelheid van een normale scooter lijken me ook een voordeel voor die dingen, plus dat je in een minuut weer een volle tank hebt.

BF2 @ www.ndaclan.nl

Benzine uit een windmolen halen gaat wat lastiger dan een accu opladen met windenergie ;)

Vroeg of laat moeten we toch van het gebruik van fossiele brandstoffen af. De olieprijs rijst de pan uit en dat zie je werkelijk overal in terug. Een keer is dat goedje op en moeten we zonder doen. Een electrische scooter heeft mooi geen fossiele brandstof nodig, dus dat is mooi meegenomen. Nu is het wel de vraaf of hij uitsluitend groene electriciteit gebruikt...

En voor gebruik binnen in een gebouw is een electrische scooter wel fijner dan een geval met verbrandingsmotor.

Leds do it!

quote:
Jack Walsh schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:58:
Maar wat is dan de negatieve invloed op de levensduur precies? Als een batterij in plaats van 1000 maar 500 keer opgeladen kan worden, dan heb ik daar geen probleem mee.
Naja, zoek maar eens gebruikservaringen van dergelijke apparaten.
Bijvoorbeeld hier:
quote:
I purchased this charger and an additional 8 packs of 4 batteries (36 batteries total) in May 2006, and it is now almost Jan 2008. A few months ago (August 2007), I noticed that I would charge ALL of the batteries, and not use them for a week, then when I went to use them, they were practically DEAD! Even as soon as they are done charging now they probably only charge to 60 percent capacity, and die very quickly. I couldn't believe it. I have had great success with NiHM batteries in the past, but this is ridiculous! I spent hours online, researching battery technology and chargers to find out that any charger that charges your batteries faster than one our SEVERELY DECREASES THE LIFESPAN of your batteries!
Is een beetje saai.
Reg. datum: 13 juni 2001

Ik heb dat dus ook gemerkt met de Hema oplader. Ik heb nu de accu's in de IPC1 op refresh gehad en ze lijken weer beter te werken. Het refreshen duurde lang, aangezien ik ze op de langzaamste stand had staan, maar uiteindelijk gaf hij wel weer rond de 2500 mAh aan, wat ook de capaciteit van de accu's was. Ik ga ze nu gebruiken, om te zien of ze inderdaad weer langer meegaan en niet dood zijn na een week in de la.

I'm nothing special, in fact, I'm a bit off a bore, if I tell a joke, you probably heard it before. (ABBA)

Reg. datum: 24 juli 2003

quote:
Jack Walsh schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:58:
De levensduur zal eerder zakken van 1000 naar 30 of 50 laadcycli...

quote:
Elektronicanet schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 09:13:
I purchased this charger and an additional 8 packs of 4 batteries (36 batteries total) in May 2006, and it is now almost Jan 2008. A few months ago (August 2007), I noticed that I would charge ALL of the batteries, and not use them for a week, then when I went to use them, they were practically DEAD! Even as soon as they are done charging now they probably only charge to 60 percent capacity, and die very quickly. I couldn't believe it. I have had great success with NiHM batteries in the past, but this is ridiculous! I spent hours online, researching battery technology and chargers to find out that any charger that charges your batteries faster than one our SEVERELY DECREASES THE LIFESPAN of your batteries!
Maar wat daar geschreven staat hoeft niet perse te betekenen dat die batterijen dood zijn. Een andere user zegt het volgende:

I have found that most brands do not charge well after several charging sessions, especially where the batteries are partially charged before recharging, as they usually are. NiMHi batteries are peculiar this way, and can quickly become unusable in many cameras. For some reason the voltage drops off when NiMHi batteries are not fully recycled, and charging them will NOT raise the voltage sufficiently for our modern digital cameras.The cure is simple. Buy a couple of AA cell flashlights at the $1 store. Run the batteries until the flashlight gets dim. You will notice that, surprisingly, the seemingly poorly charged batteries will run the flashlight for a surprisingly long time, like even 2 or 3 hours or longer, just as if they were fully charged! AFTER discharging them, put them in your charger, 15 minute charger or otherwise. Every good NiMHi battery I have had, that seems to not charge up properly, responds to this process. Rechargeable batteries are odd things. I have used NiCad?s for many, many years, and they have their own peculiarities. NiMHi batteries have there own peculiarities, and full cycling brings them back. I have batteries that I have treated this way for 2 or 3 years, and they are still going strong. That is just the way they are.

Er schijnt een effect te bestaan dat Voltage Depression wordt genoemd:

Voltage Depression

There is another phenomenon known as voltage depression, which is caused by excessive over charging on a dumb overnight charger, and possibly by excessive trickle charging. This phenomenon manifests itself as a lower than normal voltage without a reduction in capacity. The reason this looks like memory effect is that the lower voltage makes the equipment in which the battery is being used "think" that the battery is almost depleted before it actually is.

NiMH batteries are often advertised as being immune from memory effect. This is probably true, but misleading because they are still prone to voltage depression. In fact, they are more easily damaged by overcharging than are NiCd batteries.

The solution to this problem is to not overcharge the batteries. If using a dumb charger, remove the batteries from the charger after 14 to 16 hours, or sooner if they weren't fully discharged yet. Better yet, use a smart charger that stops automatically when charging is complete.

Fortunately, voltage depression can be cured. Fully discharging and then recharging a battery two or three times usually brings the voltage back to where it should be. A battery manager is ideal for this.

http://www.stefanv.com/electronics/using_nimh.html
Wikipedia: Memory effect

quote:
joopv schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 10:23:
De levensduur zal eerder zakken van 1000 naar 30 of 50 laadcycli...
Waarom zou dat zo zijn?

BF2 @ www.ndaclan.nl

Bah, in elk van m'n twee setjes van zes zit een slechte :(

Even doormeten: het slechte exemplaar in setje A gaf -0,24 Volt op de multimeter |:( , de slechte in setje B (die had ik al een tijdje in de gaten) gaf maarliefst 0,12 Volt |:(

Natuurlijk laad hij ze fijn op, maar met 340 mAh en 1500 mAh kan ik weinig, zeker als de zelfontlading van die exemplaren tien keer zo veel is. De andere vijf van set A zitten rond de 100% van de verkoopcapaciteit en set B rond de 80%. Set A is een keer kortgesloten geweest voor ~20 seconden.

Dat worden dus twee extra setjes van vijf voor de flitser :P Nu weet ik dus ook meteen weer een toepassing voor m'n 12 batterijen die bij m'n drie Voltcraft IPC-1 laders zaten: twee setjes van zes :)

Op die verse Conrad

Pagina: 1 2 3 4 ... 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: