3800 mAh in een AA? Wat de marketingafdeling al niet verzind .. tsk tsk
quote:
Voor een simpel 7,2 Volt lampje voor een MagLite kun je het 6 cell Xenon lampje van Maglite halen.
Voor dat 30W lampje: een Welch Allyn 1185 in mijn geval (onderweg). Gekocht van een verkoper op
www.candlepowerforums.com
Let wel:
-Frontplasticje vervangen door echt glas
-Plastic reflector vervangen door massief aluminium reflector
-G4 Bi-Pin socket kopen
En dan ben je ongeveer rond. Ohja, en nog iets om ~10.8 Volt te krijgen in de ruimte van drie (in mijn geval) D cellen. Al met al veel te veel dollars en voor iets minder licht en heel wat zuiniger kun je een SSC P7 LED halen die je direct kunt aansturen vanaf 3 D cellen. Let wel: Heatsink verplicht en regelcircuit aangeraden, maar niet echt nodig.
quote:
Rogresalor schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:19:
Als het over batterijtjes gaat ben ik er als de kippen bij.
Zelf rij ik een elektrische scooter en recentelijk nog de accu's zelf vervangen. dat is geen GP batterijtje van 40 gram, maar een 5 tal accu's van a 6,2 kilo.
Zorg dat je geen kortsluiting maakt want ben je de draad letterlijk kwijt en je vingers ook.
Als je een stapeltje AA's kortsluit kan het ook heet worden hoor

quote:
Probeer eens met je tong

. Dan kun je zelfs het verschil tussen één (1,2V) of twee (2,4V) Ni-Mh's voelen. Ook kun je met je tong goed beoordelen of een 9V blokje vol of leeg is.
quote:
Rogresalor schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:19:NiMH; ik heb een setje liggen van GP en het is waardeloos materiaal. De batterijtjes van elk 2500 mAh zijn binnen een week volledig ontladen en ik laat ze leeg liggen en laad ze op als ik ze nodig heb ik niet andersom; dus ik laad ze niet uit voorzorg op, heeft geen zin. Vol is vol en krachtig zijn ze in mijn digitale camera, maar tijdens het laden worden ze alle 4 lekker heet.
Of ik heb pech met NiMH of het is prut.
Ik denk dat je pech hebt. Een aantal van die GP AA's ontladen inderdaad vrij rap, maar niet allemaal. De 1300's en 1600's hier overleven de winter en deden het ook nog enigsinds in de vliegenmepper laatst toen de muggen weer kwamen. (Nu de dakgoot schoon gemaakt is veel minder muggen (tip! tip!))
Met de nieuwe Ni-Mh's (de Eneloops van Sanyo en Recyko's van GP is de zelfontlading ook geen probleem meer.
quote:
Rogresalor schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:19:NiCD, mijn tandenborstel, een Braun doet het nog steeds op dat ene NiCD batterijtje dat ik nooit helemaal leegtrek. Ook op vakantie voor 2 weken genoeg voor 2x per dag 2 minuten poetsen, dus wel geheugeneffect? Die is er want Nikkel kritalliseert bij het omslagpunt van gebruik en laden en dit doe je in een keer te niet met een krachtige stroompuls. Dat deed ik vorig jaar op mijn werk en hetr dingetje snort nog steeds prima. Al 4 jaar, dus inderdaad betrouwbare batterij.
Naast het feit dat Ni-Cd gewoon een hele lage energiedichtheid heeft ten opzichte van Ni-Mh en Li-ion is het ook nog eens veel belastender voor het milieu, dus nee danke. In m'n scheerapparaat zit een Ni-Cd accu en daar baalde ik wel van (had ik van te voren niet verwacht). Het ding gaat al heel snel langzamer draaien en als het te langzaam gaat wordt het pijnlijk en ook omdat ik altijd haast heb pak ik het snoertje erbij

quote:
Rogresalor schreef op zondag 08 juni 2008 @ 22:19:PbSO, Lood (plumbum) accu's heb ik in mijn scooter en die zijn verre van optimaal, maar wel zeer betrouwbaar en voorspelbaar. Ik kan op mijn scooter nu ongeveer schatten wat de echte helft is van de lading. Dat lukt niet op mijn diskman met 3 indicatorstreepjes. gaat de eerst uit dan volgen de laatste 2 heel vlug. kan ik niets op vertrouwen dan 2 volle NiMH mee te nemen, vers en afgebakken uit de lader

Kan ik niks van zeggen, heb geen ervaring met dat type.
quote:
De tweede accu van m'n laptop is Li-Polymer en na een schokwekkende 43 cycles nog maar 16,2 Whr over van de oorspronkelijke 29,16 Whr

quote:
Minpuntje van Li-ion is het explosie gevaar
Heb zelf Li-ion in m'n telefoon, MP3 speler (gok ik) en laptop. In het geval van m'n laptop heb ik denk weer pech: na een 90 cycles nog 43,57 Whr over van de oorspronkelijke 56,16 Whr. Ofwel zit ik nu met de twee accu's bij elkaar maarliefst ~3,5 Whr hoger dan in het begin met alleen de hoofdaccu
In m'n vorige GSM heb ik ook de accu vervangen na een paar jaar (na 2,4 jaar ofzo). De imitatie accu begon goed, maar zat na een paar maanden op hetzelfde niveau als de versleten originele accu. (Shame on you Siemens! -voor het niet beschikbaar stellen van originele accu's voor telefoons die nog geen 3 jaar oud zijn!-) (En shame on you BenQ! -voor het killen van de prachtige serie GSM's die Siemens had en het killen van elke vorm van online informatie die er nog was!-) [/offtopic]