Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hoi

Bedankt voor je replay.

je moet bij ook de high end moederbord aanklikken en pci-e 16x dan komt je wel uit op 420.

Bomvoyage wijzigde dit bericht 31-12-2006 09:47 (66%)

Fx-60 | Asus A8N SLI | 2GB Corsair Pro | Sprakle 8800GT | 2x 74 Raptor | 2x Samsung F1 (750GB) | Lian Li PC 1100 |

quote:
Uit de datasheet van de desbetreffende schijf haal ik:
+12V peak: 2.8A
http://www.seagate.com/do.../ds_barracuda_7200_10.pdf
2.8A*16 = 44.8A piek bij het opstarten.
Persoonlijk vind ik het nogal vaag om op de marge van de specs te rekenen en daar vanuit te gaan. Verder zou het piekvermogen wel geleverd moeten kunnen worden, echter is er met betrekking tot peakpower weinig bekent: hoe lang kan hij dit leveren, gaat dit in de eerste seconden na opstarten van voeding etc.
Als ik kijk naar het volgende plaatje:
http://www.coolermaster.com/product_common_images/eab66e9750fc0792234cbbc5e039d24e.jpg
Zie ik dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen "continuity" en "max" power. Bij deze laatste staat de 396W vermeld.
"volgens reviews zijn de componenten die in de iGreen-voeding gebruikt worden hoger gecertificeerd dan de specs zouden claimen"
Dat de componenten hoger zijn gecertifieerd verandert niets aan het trigger point van de overload beveiling.
Nog een factor is dat je een zeer onevenwichtige belasting hebt, namelijk zeer veel vermogen op de 12V lijn en heel weinig op de andere lijnen. Ook het stroomverbruik op de 5V lijn moet nog meegeteld worden in het te beschouwen piekvermogen.

Kortom, je kan er geluk in hebben of minder geluk (wat het trigger point van de overload beveiliging is hangt er nogal vanaf van exemplaar tot exemplaar en kan verschillende ampers verschillen). Mij lijkt het het risico niet waard van zulkeen voeding aan te schaffen om vervolgens te zien dat hij het toch niet haalt.

Voor zulkse configuraties is er namelijk een oplossing voorzien zijnde staggered spin-up wat ervoor zorgt dat niet alle harde schijven tegelijk opspinnen om zo de piekvermogens van alle harde schijven niet op hetzelfde moment te laten vallen. Ik denk dat je aldus beter een oplossing zoekt in deze richting dan een gok te wagen op het piekvermogen van een voeding.

moederbord

quote:
Bomvoyage schreef op zondag 31 december 2006 @ 09:46:
Bedankt voor je replay.

je moet bij ook de high end moederbord aanklikken en pci-e 16x dan komt je wel uit op 420.
Bij de calculator moet je neit aangeven dat je een pci-e 16x kaart in je pc heb zitten! Dit moet je alleen selecteren als je een extra 16x kaart heb zoals bijvoorbeeld een ultra high end raidkaart oid.
Boven de vier vakjes waar je kan selecteren staat ook het volgende
quote:
Additional PCI Express Cards:
Exclude Video Crad(s) from this list.
Het aantal videokaarten moet je hier dus niet selecteren! Anders zou het inhouden dat jouw systeem met je GTX (gto verbruikt ietsje minder) 440 watt zal verbruiken en zonder de GTX maar 200 watt, dus dan zal alleen je videokaart al 220 watt verbruiken, en dat kan natuurlijk nooit.

De theorie is het idealisme van de praktijk.

Rakshasas: Areca 1220 Power...

Ik ben met iemand in discussie geraakt over de keuze van mijn nieuw aan te schaffen voeding. Volgens diegene is deze voeding ( in computertermen dan ) achterhaald en niet voldoende. ( deze nieuwe versie is volgens mij toch echt ATX 2.2 ? )

Ik denk er toch iets anders over. deze voeding is toch gewoon goed voldoende en goed/betrowubaar voor een systeem als wat ik ga opzetten?

Zalman ZM460B-APS
quote:
• Intel C2D-6400
• 4 x 512 DDR2, PC5400, CAS4
• Asus Geforce 7600GT ( PCI-e )
• Asus P5N32-SLI Premium/WiFi-AP
• Areca ARC-1220LP ( PCI-e )
• 4 x S-ATAII Maxtor DiamondMax 10, 250GB, 16Mb, 7200RPM ( komen er in de toekomst nog 2 tot 4 bij )
• Zalman 9500LED
• 2 x 80mm casefans
• 2 x NEC 4571-a
Dit is toch gewoon goed en geen overkill ( underkill? )? Wat zou er anders "beter", "Betrouwbaarder" of "Degelijker" zijn voor een ¤85,- ?

shaggy8675 wijzigde dit bericht 31-12-2006 15:28 (3%)

Hoi

quote:
theodouma schreef op zondag 31 december 2006 @ 13:19:
[...]

Bij de calculator moet je neit aangeven dat je een pci-e 16x kaart in je pc heb zitten! Dit moet je alleen selecteren als je een extra 16x kaart heb zoals bijvoorbeeld een ultra high end raidkaart oid.
Boven de vier vakjes waar je kan selecteren staat ook het volgende
[...]

Het aantal videokaarten moet je hier dus niet selecteren! Anders zou het inhouden dat jouw systeem met je GTX (gto verbruikt ietsje minder) 440 watt zal verbruiken en zonder de GTX maar 200 watt, dus dan zal alleen je videokaart al 220 watt verbruiken, en dat kan natuurlijk nooit.
Ow zo, ow dan valt het mee opzich.. dan heb ik genoeg over, ik was wel van plan om een nieuwe te kopen maar ik kan nog wel even vooruit denk ik zo :*)

Fx-60 | Asus A8N SLI | 2GB Corsair Pro | Sprakle 8800GT | 2x 74 Raptor | 2x Samsung F1 (750GB) | Lian Li PC 1100 |

moederbord

quote:
shaggy8675 schreef op zondag 31 december 2006 @ 14:01:
Ik ben met iemand in discussie geraakt over de keuze van mijn nieuw aan te schaffen voeding. Volgens diegene is deze voeding ( in computertermen dan ) achterhaald en niet voldoende. ( deze nieuwe versie is volgens mij toch echt ATX 2.2 ? )

Ik denk er toch iets anders over. deze voeding is toch gewoon goed voldoende en goed/betrowubaar voor een systeem als wat ik ga opzetten?

Zalman ZM460B-APS
[...]

Dit is toch gewoon goed en geen overkill ( underkill? )? Wat zou er anders "beter", "Betrouwbaarder" of "Degelijker" zijn voor een ¤85,- ?
Zoals ik eerder ook al schreef trekt je systeem ongeveer 300 watt en max 19 A uit je voeding. Tijdens het opstarten zal je systeem maximaal (voor een halve seconde) 25 amperres nodig hebben om de HD's op gang te helpen. Dit laatste kan ook lager als je op de raidkaart in kan stellen dat er een bootdelay (oid) tussen de schijven zit zodat niet alle schijven op hetzelfde moment 2.5A per stuk gaan vragen maar dit één voor één doen. Zo vragen je HD's dan niet 10A voor een halve seconde maar 2.5A voor twee secondes.
Als je de raidkaart volledig wil benutten en er 8 HD's aan wilt hangen dan kan je systeem zonder een "HD boot delay" maximaal 35 Amperres vragen. Met zo'n delay is dit natuurlijk veel minder.
De Zalmanvoeding kan dit allemaal aan, hij kan maximaal 42 amperres leveren en continu 34.

Je systeem is best uitgebreid, helemaal als je alle sata aansluitingen in gebruik heb van de raidkaart. Je kan dan niet uit de voeten met een 400 watt voeding ondanks dat je systeem met 8 HD's nog geen 350 watt nodig heeft. Ik adviseer veel mensen de eXtremepower 430 watt voeding (29A op 12V) omdat deze goedkoop, stil en goed is. Jouw systeem is net te zwaar voor zo'n voeding als je 8 HD's heb. Voor je huidige systeem met 4 HD's is hij wel voldoende.

De zalman voeding vind ikdus absoluut geen slechte keuze, ook omdat deze een 8 pins stekker heeft voor het moederbord (itt tot de 4 pins 12V stekker) en ik ben het dus met je eens dat deze voeding een goede keuze voor je is. De voeding is is idd atx2.2, dus acherhaald is hij zeker niet, of de persoon met wie j ein discussie bent moet een Core 2 Duo E6600 ook "oud en achterhaald" vinden ;p

Het enige minpuntje aan deze voeding voor jouw systeem is dat hij maar 4 sata connectoren heeft..

quote:
De Areca kan idd met boot delay werken ( instelbaar van 0.4 to 5 seconden per disk geloof ik )

Mmhh, zou ik dan mischien toch maar wat zwaarder pakken als ik idd 8hdd's wil draaien....damn ik weet het niet. Ik ga iig voor het moment niet uit boven de 6 disks ivm ruimte gebrek in de case. Dan zal de Zalman idd wel ruim voldoen. Maar met 2 schijven erbij en boot delay van 0.5 zal het toch wel werken denk ik. Ander kom ik toch uit op een zwaardere voeding.

Wat dan? Een Coolermaster 600Watt PSU RS-600-ASAA iGreen ATX2.2 mischien? Alleen zit ik dan wel 30 euro boven budget.... mmhh...

Welles...nietes...

De Zalman of bijv. de Coolermaster.... hehe. Leuk hoor beslissen....

We zien wel...
moederbord

quote:
shaggy8675 schreef op zondag 31 december 2006 @ 17:17:
[...]

De Areca kan idd met boot delay werken ( instelbaar van 0.4 to 5 seconden per disk geloof ik )

Mmhh, zou ik dan mischien toch maar wat zwaarder pakken als ik idd 8hdd's wil draaien....damn ik weet het niet. Ik ga iig voor het moment niet uit boven de 6 disks ivm ruimte gebrek in de case. Dan zal de Zalman idd wel ruim voldoen. Maar met 2 schijven erbij en boot delay van 0.5 zal het toch wel werken denk ik. Ander kom ik toch uit op een zwaardere voeding.

Wat dan? Een Coolermaster 600Watt PSU RS-600-ASAA iGreen ATX2.2 mischien? Alleen zit ik dan wel 30 euro boven budget.... mmhh...

Welles...nietes...

De Zalman of bijv. de Coolermaster.... hehe. Leuk hoor beslissen....

We zien wel...
Als je een delay instel van 1 seconde met 8 HD's dan zullen de HD's tijdens het booten niet (8 x 2.5) 20 amperres vragen voor ene halve seconde maar 2.5 amperres voor 8 seconde, dus eren dikke 15 amperres minder. De zalmanvoeding kan dit ook makkelijk aan.

Een zwaardere voeding is helemaal niet nodig, het is zelfs zonde van het geld eigelijk. Je systeem zal met 8 HD's maar 350 watt verbruiken, dus om daar nou een 600 watt voeding voor te nemen...
De enige reden om naar een andere voeding te kijken is het feit dat de voeding maar vier sata stroom connectoren heeft ;)

quote:
theodouma schreef op zondag 31 december 2006 @ 20:53:
[...]

Als je een delay instel van 1 seconde met 8 HD's dan zullen de HD's tijdens het booten niet (8 x 2.5) 20 amperres vragen voor ene halve seconde maar 2.5 amperres voor 8 seconde, dus eren dikke 15 amperres minder. De zalmanvoeding kan dit ook makkelijk aan.

Een zwaardere voeding is helemaal niet nodig, het is zelfs zonde van het geld eigelijk. Je systeem zal met 8 HD's maar 350 watt verbruiken, dus om daar nou een 600 watt voeding voor te nemen...
De enige reden om naar een andere voeding te kijken is het feit dat de voeding maar vier sata stroom connectoren heeft ;)
Kijk dat wou ik horen :)

Zal ik idd doen bij + 4 schijven, mooi boot delay en klaar is Klara. Yep, wij danken u en alvast de beste wensen, ik ga verder met eten ;)

Zalman it is... _/-\o_
Even nageteld, ik kom ook op net 15A minder uit.
8*2.5 = 20A
versus
7*0.5 + 2.5 = 5A

Nuja, als alle hd's druk bezig zijn gaan ze nog wel iets meer als 5A samen trekken uit de 12V, maar het het booten dat nu beschouwd werd :)

quote:
theodouma schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 23:42:
[...]
Je systeem zal nu ongeveer 210 watt verbruiken waaran er 13 A gevraagd wordt van je voeding. Met een extra HD zal er totaal 14 amperres gevraagd worden en een totaal van 225 watt.
Tijdens het opstarten echter vragen je HD en je dvd's heel even (halve seconde) enorm veel stroom waardoor je voeding heel even 15.5 A moet leveren. Met een extra HD zal je voeding heel even (halve seconde dus) 18 amperres moeten leveren.
Je zal dus even op je voeding moeten kijken of hij continu 14 A kan leveren met een max van 18 amperres.

Een tweede optie is gewoon de HD in de kast hangen en uitproberen. Ik verwacht eigelijk wel dat je voeding het aankan omdat een HD eigelijk bijna geen stroom verbruikt in vergelijking met wat je voeding kan leveren (15 vs 350 watt).
Bedankt voor je antwoord voor zover.
Maar ik heb toch nog 2 vragen betreffende mijn voeding.

1. Ik heb gekeken naar de waarden die je me hebt gegeven: "continu 14 A, met een max van 18 amperres.". Maar ik kom er niet helemaal uit welke waarden je bedoelt. Daarom post ik hierbij even een foto van mijn voeding:
http://img99.imageshack.us/img99/1174/350wgb0.jpg

Als jij/iemand even de waarden zou willen checken, en mij kunnen vertellen welke het precies zijn.

2. Ik ben ook van plan een Logitech G7 Laser Cordless Mouse te kopen. Deze laad de batterijen op via usb, ik vroeg mij af of dit de voeding ook nog beinvloed als het laadstation continu is aangesloten op de usb.

Tnx in advance.

Edit: Wat kan er eigenlijk gebeuren als de voeding bij het opstarten net die "halve seconde" niet voldoende ampere kan leveren? Gaat het spul dan (sneller) kapot?
Waar ik mijn tweede schijf voor wil gebruiken is eigenlijk alleen om mijn Ghost-image, iso's, muziek, foto's e.d. appart van de OS HD te bewaren.

ollSNAKEllo wijzigde dit bericht 01-01-2007 15:43 (8%)

Je ziet toch in het tabeletje op je voeding onder 12+ volt lijn 16 A staan ?

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Goedemiddag, ik heb even een korte vraag.

Ik heb een setje CCFLs van 30 CM (2 stuks) in mijn PC.
Ik heb het schakelaartje in het frontje weggewerkt omdat ik snachts niet wakker wil liggen van blauwe lampen.

Echter, als ik het schakelaartje overhaal, dan komt er een popup van nVidia, die mij verteld dat de videokaart niet genoeg stroom krijgt. Als ik het knopje herhaald overhaal, blijft de error komen.

Komt dit door een kleine daling in de 12v rails o.i.d.?

Ik heb een Spire RockeTeer VI 600 Watt, die naar mijn weten veel te veel kan leveren voor mijn pc.
Er zitten 2 12v rails op, zou het probleem verholpen zijn als ik de ccfls op een andere rail zet?
Hoe zie ik welke rail wat is?

A8N-Sli Premium
2x1GB OCZ DDR500 3-3-2-8
Gainward 6800GT met VF900Cu
AMD64 X2 4400+ @ 2250Mhz
2x 320GB Seagate 7200.10 in RAID 0
Soundblaster Live! 24Bit
Hauppauge WINTV PVR-500MCE dual tuner tv kaart
2x 30CM CCFLs
1x Combo drive (DVD/CD-RW)
1x LG 18x DVD Rewriter
Zalman CNPS7700AlCU
2x120mm Casefans

Zalman ZM-MFC1 Fancontroller

Alvast Bedankt
_AvA_

Dit komt waarschijnlijk door de inductieve werking van de componenten in een CCFL.
Bij het af en aanzetten van de CCFL's ontstaan er kleine piekjes (ontstaan door zelfinductie tengevolge van en plotse spannings/stroom verandering) die via de voedingskabels doorlopen tot aan de grafische kaart waardoor deze begint te klagen.
Om deze piekejes op te vangen zou je kunnen werken met een condensator parallel over de + en - van de CCFL te zetten, maar voor hulp daaromtrent zal je je vraag in het forum van Elektronica moeten stellen.

disco stu wijzigde dit bericht 01-01-2007 16:13 (3%)

Hmm, dan laat ik het maar zo...

Ik zeg niet dat ik het niet wil proberen, maar het moet wel heel blijven..

Momenteel kijk ik of ik een extra fan aan de bovenkant van mijn kast kan monteren en die dan op de fancontroller aan kan sluiten. Moet wel lukken.

Wel erg gevoelig die grafische kaart...
quote:
robvanderaart schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:58:
Je ziet toch in het tabeletje op je voeding onder 12+ volt lijn 16 A staan ?
Niet iedereen werkt dagelijks met voedingen e.d. dus voor een leek op dit gebied is dit geen gesneden koek.

Maar dit terzijde.

Bedankt iig voor de opheldering.

theodouma melde dat mijn voeding een max van 18 A aan moet kunnen als ik de extra HD erin zet.
Levert dit nu problemen op dat mijn voeding een max heeft van 16A?

_AvA_

Het is overigens toch enkel bij het aan/uit schakelen van de CCFL zelf, niet? Dus eens hij brandt, of eens hij uit is doet het probleem zich niet voor?

Het moet ook gezegd worden dat als je grafisch kaart hiervoor een boodschap geeft, dat het dan toch een piek is "die de moeite is" dus niet te verwaarlozen. Grafische kaarten hebben nu eenmaal een sensor voor de voedingslijn te controleren maar andere componenten niet. Afhankelijk van hoe groot deze piek is kan het mogelijk schadelijk zijn, zowel voor grafsiche kaart (die iets laat weten a.d.h. van een error) als voor andere onderdelen (onder andere de voeding zelf), dewelke geen mogelijkheid hebben om iets te laten weten...

Ik zou allenszins toch eens de zaak voorleggen bij de mensen van het elektronica-forum en horen wat zij ervan zeggen, je kan dan nog altijd kiezen of je er iets aan doet of niet. Als het probleem op te lossen valt met enkel het toevoegen van een condensator: dit is zeer simpel te doen en echt geen moeite!

Hmm nu wil ik hier zelf eens een vraagje posten,

Ik heb 'n paar maanden geleden een OCZ GameXStream 600W gekocht, voor mijn nieuwe systeem (wat er pas over een maand of 3 komt :X ). Ik koos voor 600W, dat was in die tijd best wel veel, ik had het idee dat ik daar een lange tijd mee vooruit zou kunnen.. Niet dus, met het uitkomen van de G80 werd 1kW haast een vereiste..
Nu heb ik gevraagd of er van mijn geliefde ( :P ) GameXStream serie nog een 1000Watter uit zou komen. Indien dit het geval is, ga ik proberen of ik mijn oude 600W GXS om kan ruilen met bijbetaling voor een 1000Watter..

Maar is dit een verstandige keus, ik bedoel: kan ik met 1kW wél een paar jaar vooruit, want ik heb het gevoel dat het vereiste Wattage de laatste/komende tijd alleen maar aan het steigen is en 1kW straks nóg niet genoeg is.. |:(
(Ik vind het dus nogmaals heel belangrijk om met mijn aankoop nog zeker een jaar of 2 te kunnen doorgaan..)

Klauwtjes uit!

Ehm, is dit perfecte marketing in werking of merk je ook daadwerkelijk op dit moment dat je 600 watt voeding niet voldoet? Mocht je hier beter advies willen is het altijd handig om al je apparaten even in je post te zetten zodat men kijken kan wat je eventueel nodig zou hebben, nu en in de toekomst.
Hoewel ik niet superveel verstand van het hele voedingverhaal heb, kan ik wel uit de meeste adviezen hier lezen dat je voorlopig nog wel snor zit met 600watt van dit a-merk.

M.v.g. Wouter.

moederbord

quote:
ollSNAKEllo schreef op maandag 01 januari 2007 @ 15:33:
[...]

Bedankt voor je antwoord voor zover.
Maar ik heb toch nog 2 vragen betreffende mijn voeding.

1. Ik heb gekeken naar de waarden die je me hebt gegeven: "continu 14 A, met een max van 18 amperres.". Maar ik kom er niet helemaal uit welke waarden je bedoelt. Daarom post ik hierbij even een foto van mijn voeding:
[afbeelding]

Als jij/iemand even de waarden zou willen checken, en mij kunnen vertellen welke het precies zijn.

2. Ik ben ook van plan een Logitech G7 Laser Cordless Mouse te kopen. Deze laad de batterijen op via usb, ik vroeg mij af of dit de voeding ook nog beinvloed als het laadstation continu is aangesloten op de usb.

Tnx in advance.

Edit: Wat kan er eigenlijk gebeuren als de voeding bij het opstarten net die "halve seconde" niet voldoende ampere kan leveren? Gaat het spul dan (sneller) kapot?
Waar ik mijn tweede schijf voor wil gebruiken is eigenlijk alleen om mijn Ghost-image, iso's, muziek, foto's e.d. appart van de OS HD te bewaren.
De voeding kan continu 16A leveren, dit is dus voldoende. Wat de voeding heel even aan piekstroom kan leveren is niet bekend, maar ik denk dat hij wel voldoende kan leveren om je HD's op te starten.
Mocht hij dit niet kunnen dat zal je systeem niet (lekker) opstarten. Koppel je de dvd speler(s) los en hij boot dan wel goed dan kan je voeding het dus net niet aan.

Je muis laad trouwens op van de 5 volt, en deze lijn staat eigelijk los van de 12 volt lijn. Dus je muis heeft geen invloed op je systeem..
quote:
blacktarantulaX schreef op maandag 01 januari 2007 @ 16:44:
Hmm nu wil ik hier zelf eens een vraagje posten,

Ik heb 'n paar maanden geleden een OCZ GameXStream 600W gekocht, voor mijn nieuwe systeem (wat er pas over een maand of 3 komt :X ). Ik koos voor 600W, dat was in die tijd best wel veel, ik had het idee dat ik daar een lange tijd mee vooruit zou kunnen.. Niet dus, met het uitkomen van de G80 werd 1kW haast een vereiste..
Nu heb ik gevraagd of er van mijn geliefde ( :P ) GameXStream serie nog een 1000Watter uit zou komen. Indien dit het geval is, ga ik proberen of ik mijn oude 600W GXS om kan ruilen met bijbetaling voor een 1000Watter..

Maar is dit een verstandige keus, ik bedoel: kan ik met 1kW wél een paar jaar vooruit, want ik heb het gevoel dat het vereiste Wattage de laatste/komende tijd alleen maar aan het steigen is en 1kW straks nóg niet genoeg is.. |:(
(Ik vind het dus nogmaals heel belangrijk om met mijn aankoop nog zeker een jaar of 2 te kunnen doorgaan..)
600 Watt is al enorm vel. Een voeding van één kilowatt is gwoon te veel en echt extreem overdreven. Ik weet niet wat voor pc de voeding van stroom moet voorzien, maar hieronder even twee systemen die echt een 600 en ee 1.000 watt voeding nodig hebben:

600 watt:

E6600 overgeklokt op 3.6 Ghz
2 GB pc6400
luxe moederbord
twee maal een 8800 GTS in SLI met overklok
1 x raptor
4 HD's
dikke geluidskaart
dvd speler
dvd brander
verzameling casefans en lampjes

1.000 watt:

E6600 extreem overgeklokt met waterkoeling of een QX6800 (quadcore cpu) met overklok en WC
pc8000 geheugen
high end moederbord
twee maal een 8800 GTX in SLI met overklok en waterkoeling
high end geluidskaart
losse raidkaart
2 raptors
6 HD's
waterkoeling
physics kaart
dvd speler
dvd brander
casemod lichtjes

Zoals je ziet zijn dit beide ultra high end systemen. Ik kan mij niet voorstellen dat je een soortgelijk systeem heb. Als je dit topic doorkijk zie je dat ook de meest recente systemen voldoende hebben aan een 430 watt voeding.
De grootste stroomverbruikers in de pc zijn de cpu en de gpu. Biede onderdelen probeert men zo energiezuinig mogelijk te maken, ook in de toekomst. Het energieverbruik van de cpu en gpu zal in de toekomst dus niet extreem gaan stijgen, het zal eerder minder worden. Een "standaard game pc" van nu zal dus net zoveel stroom nodig hebben dan een game pc die j eover een paar jaar maakt. Ik denk zelfs dat het energieverbruik alleen maar omlaag gaat...

Dus je kan gewoon je huidige voeding behouden, of je moet wel zo'n extreme pc hebben...

hey,

Ik heb laatst een geforce 8800GTS aangeschaft.
Het systeem werkt nog wel goed maar hij geeft met ITE smart guardian(DFI tool)/Everest/BIOS aan dat er maar 11.58 V op de 12V lijn staat.

Tijd voor een nieuwe voeding dus :)

Mijn systeem :

DFI Lanparty UT SLi-D
Amd x2 3800+ @ 2,6 ghz (1,4V) (S939)
2 x 512 mb Kingston hyper X ddr 500
DVD brander
Front panal (Cooler master musketeer 2)
Seagate barracuda 7200.10 - 320GB (SATA)
Seagate barracuda 7200.5 - 120GB (IDE)
WD Raptor - 36 GB (SATA)
4 x 12 CM fans
1 UV balk

De huidige voeding die ik nu heb is een ASUS 45GA (450 watt met 2 voltlijnen samen 29A).
Maar die trekt het dus niet.
Welke voeding raden jullie mij dan aan :?

x2 3800+@2,7 ghz[WaterCooled] - 2GB Kingston Hyper X - DFI Lanparty SLi-D - 8800GTS 640MB - 2 x 36GB Raptor Raid0 - Seagate 7200.10 320GB - CM Stacker 830evo - Razer - Laptop Acer7520 - Xbox 360 - Nokia N95 - Nokia N81 8gb

quote:
woutur schreef op maandag 01 januari 2007 @ 18:07:
Ehm, is dit perfecte marketing in werking of merk je ook daadwerkelijk op dit moment dat je 600 watt voeding niet voldoet? Mocht je hier beter advies willen is het altijd handig om al je apparaten even in je post te zetten zodat men kijken kan wat je eventueel nodig zou hebben, nu en in de toekomst.
Hoewel ik niet superveel verstand van het hele voedingverhaal heb, kan ik wel uit de meeste adviezen hier lezen dat je voorlopig nog wel snor zit met 600watt van dit a-merk.
Hmm nu voldoet ie zeker.. dat komt omdat ie nu in m'n Pentium 4 systeem met slechts een X600XT zit, onbedoeld eigenlijk.
Want ik heb hem gekocht voor een systeem wat ik wilde gaan bouwen.
Maar toen had ik ergens anders geld voor nodig, en moest ik een nieuwe pc uitstellen..
quote:
theodouma schreef op maandag 01 januari 2007 @ 18:16:
600 Watt is al enorm vel. Een voeding van één kilowatt is gwoon te veel en echt extreem overdreven. Ik weet niet wat voor pc de voeding van stroom moet voorzien, maar hieronder even twee systemen die echt een 600 en ee 1.000 watt voeding nodig hebben:

600 watt:

E6600 overgeklokt op 3.6 Ghz
2 GB pc6400
luxe moederbord
twee maal een 8800 GTS in SLI met overklok
1 x raptor
4 HD's
dikke geluidskaart
dvd speler
dvd brander
verzameling casefans en lampjes

1.000 watt:

E6600 extreem overgeklokt met waterkoeling of een QX6800 (quadcore cpu) met overklok en WC
pc8000 geheugen
high end moederbord
twee maal een 8800 GTX in SLI met overklok en waterkoeling
high end geluidskaart
losse raidkaart
2 raptors
6 HD's
waterkoeling
physics kaart
dvd speler
dvd brander
casemod lichtjes

Zoals je ziet zijn dit beide ultra high end systemen. Ik kan mij niet voorstellen dat je een soortgelijk systeem heb. Als je dit topic doorkijk zie je dat ook de meest recente systemen voldoende hebben aan een 430 watt voeding.
De grootste stroomverbruikers in de pc zijn de cpu en de gpu. Biede onderdelen probeert men zo energiezuinig mogelijk te maken, ook in de toekomst. Het energieverbruik van de cpu en gpu zal in de toekomst dus niet extreem gaan stijgen, het zal eerder minder worden. Een "standaard game pc" van nu zal dus net zoveel stroom nodig hebben dan een game pc die j eover een paar jaar maakt. Ik denk zelfs dat het energieverbruik alleen maar omlaag gaat...

Dus je kan gewoon je huidige voeding behouden, of je moet wel zo'n extreme pc hebben...
Mja, ik heb gewoon zo'n gevoel dat hij een R600 of de 8800GTX nog net kan voeden..

Maar als het verbruik omlaag gaat is dat mooi, want/alhoewel ik zie het vereiste vermogen voor een high-end gamebak dus alsmaar steigen..

Ok, dan laat ik het hier dus voorlopig, en zal wel zien of hoger vermogen nodig is in de toekomst..

blacktarantulaX
quote:
DailyTech heeft de kaart getest in een Core 2 Extreme QX6700-systeem met een nForce 650i SLI-chipset en 2GB geheugen.
quote:
Het systeem met de GeForce verbruikt 321 Watt wanneer hij wordt belast
nieuws: Eerste benchmarks GeForce 8800 GTX verschenen

moederbord

quote:
Nano2009 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 18:26:
hey,

Ik heb laatst een geforce 8800GTS aangeschaft.
Het systeem werkt nog wel goed maar hij geeft met ITE smart guardian(DFI tool)/Everest/BIOS aan dat er maar 11.58 V op de 12V lijn staat.

Tijd voor een nieuwe voeding dus :)

Mijn systeem :

DFI Lanparty UT SLi-D
Amd x2 3800+ @ 2,6 ghz (1,4V) (S939)
2 x 512 mb Kingston hyper X ddr 500
DVD brander
Front panal (Cooler master musketeer 2)
Seagate barracuda 7200.10 - 320GB (SATA)
Seagate barracuda 7200.5 - 120GB (IDE)
WD Raptor - 36 GB (SATA)
4 x 12 CM fans
1 UV balk

De huidige voeding die ik nu heb is een ASUS 45GA (450 watt met 2 voltlijnen samen 29A).
Maar die trekt het dus niet.
Welke voeding raden jullie mij dan aan :?
Je systeem zal zo'n 250 watt verbruiken zonder een videokaart en zo'n 370 met de 8800 GTS.. De 12 volt lijn zal maximaal 25 amperres moeten leveren. Je voeding kan je systeem dus gewoon aan.

Eigelijk is het ook wel logisch dat je voeding je systeem nog gewoon aan kan, je pc doet het immers nog gewoon en alles werkt zoals het hoort. :) Dat je moederbord een lage spanning afleest is helemaal niet erg, de 11.58 volt valt nog royaal binnen de marges, je 12 volt lijn mag namelijk +- 5% zijn, ofwel, 11.4 - 12.6 volt.
Bovendien gebeurt het heel vaak dat een moederbord de verkeerde of lage spanningen afleest, soms ook echt toaal rare spanningen (7 volt op de 5 volt en 0.78 op de 12 volt bijv) Een moederbord is dan niet stuk, hij leest het gewoon fout af.
Wil je zeker weten dat je voeding nog goed is? Pak of leen dan ergens een goede multimeter (een multimeter van de aldi/gamma/kruitvat van 4.95 euro is geen goede meter!) en meet de 12 volt lijn op. Je zal dan zien dat je lijn nog gewoon binnen de eisen valt en dat je je dus eigelijk druk maakt om niets :)

Dat is weer een zorg minder, thnx :Y)

Nano2009 wijzigde dit bericht 01-01-2007 21:25 (56%)

x2 3800+@2,7 ghz[WaterCooled] - 2GB Kingston Hyper X - DFI Lanparty SLi-D - 8800GTS 640MB - 2 x 36GB Raptor Raid0 - Seagate 7200.10 320GB - CM Stacker 830evo - Razer - Laptop Acer7520 - Xbox 360 - Nokia N95 - Nokia N81 8gb

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws