Hoi mensen,
Ik ben voor een vriend een fileserver aan het samenstellen die 16 hardeschijven zal gaan gebruiken van het type Seagate 7200.10 320GB. Deze schijven verbruiken bij het opspinnen 30W van de +12V-lijn, dus 2.5A. In totaal verbruiken de 16 schijven dus 2.5A * 16 = 40A ofwel 480W. Dit vormt een probleem bij het vinden van een geschikte voeding.
iGreen 500W
De voeding die ik op het oog had, de CoolerMaster iGreen 500W, kan 600W piekvermogen leveren. Echter, kijkend naar de specs zie ik dat deze voeding op de +12V-lijnen gezamenlijk ~400W kan leveren. Wel wordt een piekvermogen van 100W extra genoemd en volgens reviews zijn de componenten die in de iGreen-voeding gebruikt worden hoger gecertificeerd dan de specs zouden claimen.
Overzicht systeem
nForce4-moederbord
AMD Sempron 2800+/3000+ Socket 754 processor
2 reepjes DDR/333 geheugen
PCI videokaart (nee niet PCI-express)
2x PCI-express Delock SATA controller (zonder enige koeling dus ik schat 3-4W verbruik per kaartje
4x Seagate 7200.10 320GB PATA hardeschijf
12x Seagate 7200.10 320GB SATA hardeschijf
De berekening
Dat was het, het basissysteem zou ongeveer 65W aan
AC power trekken dus ik ga uit van 50W
DC verbruik, en dat is niet allemaal van de +12V-lijn natuurlijk dus zeg dat 30W wel op de +12V lijn zit. Dus tijdens het opstarten zou een piekvermogen van 480W + 30W = 510W geleverd moeten worden, ofwel 42,5 Ampere.
Mijn vraag
Ik heb twee vragen:
- Veel voedingen specificeren een continious power rating en een peak power rating. Maar geldt dat piekvermogen voor enkele milliseconden (echte uitschieters dus) of kan dat ook een paar seconde zijn? Ik vermoed dat het piekvermogen van 510W maar gedurende 2 seconden nodig zal zijn; daarna zal alles terugzakken naar ~180W DC vermogen. Opzich heb ik dus geen heel zware voeding nodig alleen het opspinnen vormt een probleem. Kan ik uitgaan van het piekvermogen die voedingen specificeren of heb ik echt een voeding nodig die deze "continious" kan leveren?
- Bij veel kwaliteitsvoedingen kan het echte vermogen vaak hoger liggen dan de specs; volgens goede reviews is dit bij de iGreen-serie het geval. Kan ik ervan uitgaan dat de iGreen 500W of desnoods 600W voldoende zal zijn voor mijn situatie?
Alvast super bedankt.