Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hey,
wou je even bedanken voor je replays op pagina 6 (beetje laat maarja)
Alles is goedgekomen. We zijn voor een 480 en 430Watt gegaan van Tagan. Ze CPU's draaien beide boven de 3Ghz (E6600) en nog een overklok op de kaart. Hij kan het makkelijk aan. Hartelijk dank je voor info. Het systeem draait perfect :)

E6600 @ 3.4Ghz, HyperX @ 470Mhz, 1TB T166 RAID0, HD3870@877/1215. GeminII, VF1000, TG480

Lotus Elise 111S
Reg. datum: 12 oktober 2001

quote:
Quakie schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 01:52:
Waarom niet de Seasonice S12-500 ? Goedkoper en ietsjes beter dan de M12 versie.
Oke handig dat je kabels kan weglaten die je niet gebruikt bij de M12 maar is dat bijna 30eur waard?

Vaak wordt de S12 als reference gebruikt. De te kloppen voeding dus. Zegt naar mij idee al genoeg.

Ik zat zelf ook aan deze voeding te denken maar ben voor een fanless gegaan (voeding is voor een huidige setup waar al een 400wat in zit). Ik zie eind volgend jaar wel wat nodig is voor een nieuwe pc.
Ja daar heb je wel een punt. Het verschil is idd wel groot kwa prijs. Maar ik had gezien dat ze er een extra fannetje bij hadden geplaatst (tov de S12) dus ik dacht dat is vast niet voor niets. En de kabels zijn netjes afgewerkt bij de M12. Zelf neig ik het meest naar de Noisetaker. Ten eerste vanwege deze review:
http://www.driverheaven.n...ermaxnoisetaker/index.htm

En ten tweede omdat ik hem bij iemand als eens heb gezien en gehoord.

| PC1 | PC2 |

Klopt er zit een fan bij en gelukkig gaat ie nooit aan onder normale omstandigheden.

Uiteraard hangt ook veel af van je case qua grootte. Ik heb zelf een zalman 400watt voeding en deze maakt amper geluid in een normale case. Ik heb hem ook eens in een htpc case gebouwd en schok van het geluid (vandaar fanless voeding).
Het blijft een persoonlijke keuze, uiteraard zijn beiden goed tot uitstekend.
Hoi

Goedenmorgen mensen, ik zit met een probleem ik heb geen idee of mijn voeding deze shit allemaal gaat trekken nog.

Ik zou eerst even me systeem vermeleden

Amd 64 3700+ @ 3.0 Ghz
2x 1 Gb
Dfi Lanforce SLI Dr
1 Samsung 250 GB
7900 GTO
2x zalman fancontroller ZM mfc1
5x 80 mm led fan,
2x 120 mm led fan.
Dvd brander.
8x Neon
neon conroller.

en dit staat op een thermaltake purepower 460 watt. zou hij dit lang gaan uithouden ?
hier de volt lijnen.

http://img142.imageshack.us/img142/9905/jaym0.jpg

ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb het al getest met Extreme power op internet. ik kom uit om 442 wat. dat lijkt me wel veel.

ps.
die vcore is niet de vcore op 3.0 ghz maar op 2.6. me systeemspecs onderaan me bericht zijn gelijk aan dit systeem alleen de hardeschijven zitten in me e6600.

Fx-60 | Asus A8N SLI | 2GB Corsair Pro | Sprakle 8800GT | 2x 74 Raptor | 2x Samsung F1 (750GB) | Lian Li PC 1100 |

Voor mijn server ben ik nog steeds op zoek naar een nieuwe voeding. De modellen met extra hoog rendement (>80%) vind ik te duur dus heb ik de lat verlaagd naar 70%. Daarbij heb ik onlangs het opgenomen vermogen van de server gemeten op 52 Watt dus daar is nog maar weinig winst te behalen. Dat maakt van geluidsproductie de belangrijkste factor van mijn keuze. Kan iemand een stille voeding aanraden? Heb al vele reviews en topics gelezen maar een eenduidig antwoord kan ik niet vinden. Een voeding met 12cm fan heeft mijn voorkeur ivm airflow (geen casefan). Maximaal 30 euro. Is bijv de FSP300-60THN-P een goede optie of is die nog goed hoorbaar in een stille ruimte?
Hier iemand die hulp nodig heeft :Y

Ik heb sinds gisteren een XFX Geforce 7900 GT eXtreme PCI-E in d'n kast hangen met de gebruikelijke problemen ,artifacts en crashes dus }:|

Nu wil ik een paar dingen uitsluiten ,waaronder dus m'n voeding :
Ik gebruik nou een Coolermaster eXtreme Power 430W (RS-430-PCAP)
effe linkie erbij :P :
http://www.coolermaster-e...AP+eXtreme%20Power%20430W

Nu heb ik van het 7900 crashe topic begrepen dat een 22 ampere voeding echt minimaal is voor deze kaart
Als je dus de rekensom gaat toe passen (12V1+12V2 = 29 A - 2 amp) kom je op 27 ampere uit

Nu bestaat de rest van m'n systeem uit :
een Intel Core2Duo E6400
Intel DP965Lt moederboord
Twinmos 2GB DDR2 5300 dual channel geheugen
1* Maxtor 250 GB SATA schijf (7Y250M0)
1* Maxtor 200 BG SATA schijf (6Y200M0)
Audigy 2ZS audikaart
Realtek 8129 netwerk kaart
en dan nog een stuk of 5 coolfans eregelt via een controller

En dan natuurlijk die XFX 7900 GT eXtrme

Ik heb zelf het idee dat het net teveel is voor deze voeding :Y

Iemand anders een idee hierover :?

There is only 1 thing more beautiful then a Superbike and that is a pretty woman driving one

Het zal niet teveel zijn voor je voeding. Probeer eens te draaien zonder PCI kaartjes. Al DriverCleaner geprobeert en je ouwe drivers weggehaald ?

robvanderaart wijzigde dit bericht 30-12-2006 16:13 (25%)

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

quote:
kutkip schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 01:45:

Seasonic M12-500 139E
Heft serieus zware 12V lijn, wat jij nodig hebt
12V1: 18A
12V2: 18A
12V3: 18A
12V4: 18A
combined: 38A
Als ik moest kiezen zou het de deze zijn.

Enermax Liberty 80+ 500 Watt 95E
Wis niet dat er een 80+ van was, maar des te beter. Kan comined 12V net iets minder aan als de noisetaker:
12V1: 22A
12V2: 22A
combined: 32A

Enermax Noisetaker 600 W 136E
Heb ik zelf ook (de originele dan wel). Zorg dat je dan wel voor de Noisetaker II gaat:
12V1: 22A
12V2: 22A
combined: 35A

SilverStone ST60F 600W 120E
12V1: 13A
12V2: 18A
12V3: 16A
12V4: 8A
Mijn minst favoriete vanwege de ongebalanceerde 12V lay-out.
quote:
Well Guru's, this is the first ever PSU that did not survive our tests (initially). Well, it did survive as the PSU overload monitor is functioning fine yet it was not capable of handling a high-end Crossfire setup at default configuration. As stated we tested this PSU with a really hefty Crossfire environment, which meant that two X1900 XT's in a 3DMark06 run resulted in a PSU shutdown. We tested this three times and all three times the PSU shut down the PC completely.
http://www.guru3d.com/article/cases/330

Verder veel reviews lezen (ga ook op silentpcreview zeker zien) en ook naar zaken kijken zoals: hoeveel connectoren, hoe lang zijn de kabels, hoeveel jaar garantie etc.

quote:
robvanderaart schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:13:
Het zal niet teveel zijn voor je voeding. Probeer eens te draaien zonder PCI kaartjes. Al DriverCleaner geprobeert en je ouwe drivers weggehaald ?
Ik heb vanochtend een volledige clean install gedaan :Y dus de "oude" drivers zijn er echt wel af

There is only 1 thing more beautiful then a Superbike and that is a pretty woman driving one

Lotus Elise 111S

quote:
disco stu schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:31:
[...]

[...]

http://www.guru3d.com/article/cases/330

Verder veel reviews lezen (ga ook op silentpcreview zeker zien) en ook naar zaken kijken zoals: hoeveel connectoren, hoe lang zijn de kabels, hoeveel jaar garantie etc.
Bedankt. Ik denk dat het toch de Noisetaker wordt. Op de Enermax site stond alleen nog maar info over de Noisetaker II en aangezien Salland geen voedingen op voorraad heeft neem ik aan dat ik dan de Noisetaker II krijg.

Wat voor systeem heb jij eraan hangen? En bevalt dat?

kutkip wijzigde dit bericht 30-12-2006 17:51 (4%)

| PC1 | PC2 |

Ik ben van plan een nieuwe HD te kopen. Een 320GB Maxtor.
De specs zijn:

Maxtor - Hard drive - 320 GB - internal - 3.5" - SATA-300 - 7 pin s3rial ATA - 7200 rpm - buffer: 16 MB

Wat ik me afvraag is of ik het met de huidige voeding red?
De 350W voeding die ik nu heb zat standaard bij mijn Codegen Case.

Verder is mijn huidige systeem als volgt:

- Intel Pentium 4 3,4Ghz, 3400 MHz
- 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
- ATI Radeon X800 GTO (PCI-E)
- Maxtor 300GB (SATA)
- 1 DVD-brander
- 1 DVD-speler

Kan de HD erbij in, of komt mijn systeem dan voeding te kort?

quote:
kutkip schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:49:
[...]

Bedankt. Ik denk dat het toch de Noisetaker wordt. Op de Enermax site stond alleen nog maar info over de Noisetaker II en aangezien Salland geen voedingen op voorraad heeft neem ik aan dat ik dan de Noisetaker II krijg.

Wat voor systeem heb jij eraan hangen? En bevalt dat?
Belange niet zo zwaar als jouw systeem:
Athlon 64 3000+, 7800GT, 1 hd, 2 optische drives
Bevalt ja. Enige opmerking erover is dat bij hoge luchtvochtigheid (raam open in winter) er wat geluidjes uitkomen. Verder niks slechts over te zeggen.

Lotus Elise 111S

Bij Salland hebben ze ook de Enermax Noisetaker V2 375 Watt ActivePFC. Is dit nog genoeg vermogen of is 600W gezien het overclocken toch verstandiger? Ik zal ze nog even mailen over die 600W of dat ook een versie 2 is.

| PC1 | PC2 |

effe de meest onzinnige vraag van de week :Y

hoe merk je nou dat je voeding niet toelatend is :?

(buiten het vertikken om op te starten na dan ,da's wel duidelijk :P )

"hikkend" gedraag van de PC
Stotteren ??
Crashen om geen rede ??

quote:
dierkx36 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:52:
effe de meest onzinnige vraag van de week :Y

hoe merk je nou dat je voeding niet toelatend is :?

(buiten het vertikken om op te starten na dan ,da's wel duidelijk :P )

"hikkend" gedraag van de PC
Stotteren ??
Crashen om geen rede ??
Wat bedoel je met "niet toelatend" ?
Dat hij langzaam kapot aan het gaan is / te weinig vermogen heeft?
Vaak zakken de voltages als hij kapot aan het gaan is tot onacceptabele waarden, zoals 12V tot bij wijze van spreken naar 11,2V.

Als hij veel te weinig vermogen leveren, zal je spontaan pc uitslaan of je krijgt spontaan een BSOD (Blue Screen Of Death).
Als hij maar iets te weinig vermogen levert zul je het merken in het beeld bij zware games, dan krijg je veel artifacts enzo.
Als je niet weet wat artifacts zijn, zie dit: http://home.orange.nl/k.v.o./3/1612na%20clean%20install.JPG
(Eigenlijk is het niet helemaal een artifact, maar iets wat erop lijkt.
Echte artifacts zijn namelijk meer stipachtig en dan massaler.)

blacktarantulaX wijzigde dit bericht 30-12-2006 19:09 (14%)

quote:
blacktarantulaX schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:06:
[...]

Wat bedoel je met "niet toelatend" ?
Dat hij langzaam kapot aan het gaan is / te weinig vermogen heeft?
Vaak zakken de voltages als hij kapot aan het gaan is tot onacceptabele waarden, zoals 12V tot bij wijze van spreken naar 11,2V.

Als hij veel te weinig vermogen leveren, zal je spontaan pc uitslaan of je krijgt spontaan een BSOD (Blue Screen Of Death).
Als hij maar iets te weinig vermogen levert zul je het merken in het beeld bij zware games, dan krijg je veel artifacts enzo.
Als je niet weet wat artifacts zijn, zie dit: http://home.orange.nl/k.v.o./3/1612na%20clean%20install.JPG
(Eigenlijk is het niet helemaal een artifact, maar iets wat erop lijkt.
Echte artifacts zijn namelijk meer stipachtig en dan massaler.)
Dank je _/-\o_ een antwoord waar ik wat aan heb
Ik heb namelijk in het begin met deze voeding het probleem gehad dat ie spontaan uitsloeg of reboote
En dus nu (zie een paar posts hierboven) die problemen met de 7900 (artifact's)

Ik heb van middag wat waardes opgeschreven van de hardware monitor in BIOS ,kan jij er eens wat van zeggen :?

+5 vdc = 5,096
+ 12 = 12,045
+3,3 = 3,296
+5VSB = 5,250
[large]+1,5 V = 1,259[/large]
[large]CPU 1vccp = 1,285[/large]

De bovenste vallen binnen de waardes die in de begin post staan (+ of - 10%)
Alleen die laatste 2 heb ik persoonlijk m'n twijfels over :Y
ik heb zelf het vermoeden dat 1 van die 2 laatste dus de voeding is voor de videokaart :Y
kan er ook naast zitten natuurlijk 8)7

quote:
dierkx36 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:30:
+5 vdc = 5,096
+ 12 = 12,045
+3,3 = 3,296
+5VSB = 5,250
[large]+1,5 V = 1,259[/large]
[large]CPU 1vccp = 1,285[/large]

De bovenste vallen binnen de waardes die in de begin post staan (+ of - 10%)
Alleen die laatste 2 heb ik persoonlijk m'n twijfels over :Y
ik heb zelf het vermoeden dat 1 van die 2 laatste dus de voeding is voor de videokaart :Y
kan er ook naast zitten natuurlijk 8)7
Afwijking van hoogstens +/- 5% zou het moeten zijn. De 3.3V lijn wijkt nogal af, maar is dit gemeten over een langere periode, zowel bij idle als bij een fel belast systeem? De 2 laatste zijn er die niets (rechtstreeks althans) met de voeding te maken hebben, maar die gegenereerd worden door voltageregulatoren op het moderbord zelf.

quote:
disco stu schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:37:
[...]

Afwijking van hoogstens +/- 5% zou het moeten zijn. De 3.3V lijn wijkt nogal af, maar is dit gemeten over een langere periode, zowel bij idle als bij een fel belast systeem? De 2 laatste zijn er die niets (rechtstreeks althans) met de voeding te maken hebben, maar die gegenereerd worden door voltageregulatoren op het moderbord zelf.
die 3,3 heb ik afgelezen via de BIOS ,dus onbelast
Trouwens als je 5% van de 3.3 lijn afhaalt zit je op 3,135 V
de 3,296 lijkt mij nog acceptabeel
Of is hier weer een andere toepassing voor :?

Die laatste 2 zijn dus niet belangerijk :?
Welke stroomlijn zit de videokaart dan :?
Om mdat de videokaart 1,2 volt vraagt dach ik dus dat het 1 van die 2 laatste was :Y

Lotus Elise 111S

3,296 wijkt veel af van 3,3?? WTF :o 4 duizendste volt lijkt me toch een zeer minimale afwijking 8)7

kutkip wijzigde dit bericht 30-12-2006 20:18 (47%)

| PC1 | PC2 |

moederbord

quote:
Bomvoyage schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 09:32:
Goedenmorgen mensen, ik zit met een probleem ik heb geen idee of mijn voeding deze shit allemaal gaat trekken nog.

Ik zou eerst even me systeem vermeleden

Amd 64 3700+ @ 3.0 Ghz
2x 1 Gb
Dfi Lanforce SLI Dr
1 Samsung 250 GB
7900 GTO
2x zalman fancontroller ZM mfc1
5x 80 mm led fan,
2x 120 mm led fan.
Dvd brander.
8x Neon
neon conroller.

en dit staat op een thermaltake purepower 460 watt. zou hij dit lang gaan uithouden ?
hier de volt lijnen.

[afbeelding]

ik hoop dat iemand me kan helpen, ik heb het al getest met Extreme power op internet. ik kom uit om 442 wat. dat lijkt me wel veel.

ps.
die vcore is niet de vcore op 3.0 ghz maar op 2.6. me systeemspecs onderaan me bericht zijn gelijk aan dit systeem alleen de hardeschijven zitten in me e6600.
Je systeem trekt max 300 watt (plus neon, maar ik ga ervauinuit dat neon niet echt veel energie verbruikt) uit je voeding, en volgens mij moet een 460 watt voeding dit wel kunnen leveren. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom de calculator op 420 watt uikomt. De cpu+mobo+gpu+overklok haalt volgens de calculaotor 221 watt uit je voeding.
quote:
AgentSmith schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 10:13:
Voor mijn server ben ik nog steeds op zoek naar een nieuwe voeding. De modellen met extra hoog rendement (>80%) vind ik te duur dus heb ik de lat verlaagd naar 70%. Daarbij heb ik onlangs het opgenomen vermogen van de server gemeten op 52 Watt dus daar is nog maar weinig winst te behalen. Dat maakt van geluidsproductie de belangrijkste factor van mijn keuze. Kan iemand een stille voeding aanraden? Heb al vele reviews en topics gelezen maar een eenduidig antwoord kan ik niet vinden. Een voeding met 12cm fan heeft mijn voorkeur ivm airflow (geen casefan). Maximaal 30 euro. Is bijv de FSP300-60THN-P een goede optie of is die nog goed hoorbaar in een stille ruimte?
Een voeidng die een rendement heeft van 70% bij een belasting van 50 watt zal best moeilijk te vinden zijn zoals ik eerder ook al schreef. Voor jouw pc kun je daarom gewoon iedere stille voeding nemen. Met de FSP300-60THN-P heb ik zelf geen ervaring, maar over het algemeen zijn voedingen met een 120 mm fan erg stil, helemaal als je ze bijna niet belast (50 watt voor een 350 watt voeding is bijna geen belasting)
Het maakt eigelijk niet veel uit welke voeding je neem, bij 50 watt zullen ze allemaal oneveer even veel watt uit het stopconcact halen.
quote:
dierkx36 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 16:06:
Hier iemand die hulp nodig heeft :Y

Ik heb sinds gisteren een XFX Geforce 7900 GT eXtreme PCI-E in d'n kast hangen met de gebruikelijke problemen ,artifacts en crashes dus }:|

Nu wil ik een paar dingen uitsluiten ,waaronder dus m'n voeding :
Ik gebruik nou een Coolermaster eXtreme Power 430W (RS-430-PCAP)
effe linkie erbij :P :
http://www.coolermaster-e...AP+eXtreme%20Power%20430W

Nu heb ik van het 7900 crashe topic begrepen dat een 22 ampere voeding echt minimaal is voor deze kaart
Als je dus de rekensom gaat toe passen (12V1+12V2 = 29 A - 2 amp) kom je op 27 ampere uit

Nu bestaat de rest van m'n systeem uit :
een Intel Core2Duo E6400
Intel DP965Lt moederboord
Twinmos 2GB DDR2 5300 dual channel geheugen
1* Maxtor 250 GB SATA schijf (7Y250M0)
1* Maxtor 200 BG SATA schijf (6Y200M0)
Audigy 2ZS audikaart
Realtek 8129 netwerk kaart
en dan nog een stuk of 5 coolfans eregelt via een controller

En dan natuurlijk die XFX 7900 GT eXtrme

Ik heb zelf het idee dat het net teveel is voor deze voeding :Y

Iemand anders een idee hierover :?
Je systeem zal maar iets van 270 watt uit je voeing halen waarvan de 12 volt lijn ongeveer 17 amperres moet leveren. Je voeding is dus voldoende voor je systeem. Je probleem zou eventueel komen omdat je één 12 volt lijn overbelast terwijl de andere bijna niet belast wordt. Een goede verdeling zou zijn dat het mobo en de cpu op de ene 12 volt lijn komen en de gpu met de harde schijven op de tweede lijn.
quote:
ollSNAKEllo schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 18:01:
Ik ben van plan een nieuwe HD te kopen. Een 320GB Maxtor.
De specs zijn:

Maxtor - Hard drive - 320 GB - internal - 3.5" - SATA-300 - 7 pin s3rial ATA - 7200 rpm - buffer: 16 MB

Wat ik me afvraag is of ik het met de huidige voeding red?
De 350W voeding die ik nu heb zat standaard bij mijn Codegen Case.

Verder is mijn huidige systeem als volgt:

- Intel Pentium 4 3,4Ghz, 3400 MHz
- 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
- ATI Radeon X800 GTO (PCI-E)
- Maxtor 300GB (SATA)
- 1 DVD-brander
- 1 DVD-speler

Kan de HD erbij in, of komt mijn systeem dan voeding te kort?
Je systeem zal nu ongeveer 210 watt verbruiken waaran er 13 A gevraagd wordt van je voeding. Met een extra HD zal er totaal 14 amperres gevraagd worden en een totaal van 225 watt.
Tijdens het opstarten echter vragen je HD en je dvd's heel even (halve seconde) enorm veel stroom waardoor je voeding heel even 15.5 A moet leveren. Met een extra HD zal je voeding heel even (halve seconde dus) 18 amperres moeten leveren.
Je zal dus even op je voeding moeten kijken of hij continu 14 A kan leveren met een max van 18 amperres.

Een tweede optie is gewoon de HD in de kast hangen en uitproberen. Ik verwacht eigelijk wel dat je voeding het aankan omdat een HD eigelijk bijna geen stroom verbruikt in vergelijking met wat je voeding kan leveren (15 vs 350 watt).

De theorie is het idealisme van de praktijk.

quote:
dierkx36 schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 19:49:
de 3,296 lijkt mij nog acceptabeel
quote:
kutkip schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:17:
3,296 wijkt veel af van 3,3?? WTF :o 4 duizendste volt lijkt me toch een zeer minimale afwijking 8)7
Inderdaad, ik moet ergens iets verkeerd gelezen hebben. |:(

Reg. datum: 08 augustus 2001

quote:
kutkip schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 20:17:
Laten we niet eens beginnen over de kwaliteit van de metingen, waar word het gemeten. Kwaliteit van het koper dat in de plank ligt en zo nog 1.000 dingen.
Sorrie, maar 1 cijfer significant is al knap! Maar 3 cijfers en dat geloven 8)7 .

Volgens dit topic zou ik ongeveer een 500 Watt voeding nodig hebben voor mijn vrij uitgebreide bak. Maar ik draai heerlijk op een noname 300 watt voeding _/-\o_ .

Termi wijzigde dit bericht 31-12-2006 00:09 (15%)

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

quote:
Termi schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:08:
Volgens dit topic zou ik ongeveer een 500 Watt voeding nodig hebben voor mijn vrij uitgebreide bak. Maar ik draai heerlijk op een noname 300 watt voeding _/-\o_ .
Kan je even verwijzen naar waar dit staat?
Verder welke hardware, en de specs van de voeding?

Hoi mensen,

Ik ben voor een vriend een fileserver aan het samenstellen die 16 hardeschijven zal gaan gebruiken van het type Seagate 7200.10 320GB. Deze schijven verbruiken bij het opspinnen 30W van de +12V-lijn, dus 2.5A. In totaal verbruiken de 16 schijven dus 2.5A * 16 = 40A ofwel 480W. Dit vormt een probleem bij het vinden van een geschikte voeding.

iGreen 500W
De voeding die ik op het oog had, de CoolerMaster iGreen 500W, kan 600W piekvermogen leveren. Echter, kijkend naar de specs zie ik dat deze voeding op de +12V-lijnen gezamenlijk ~400W kan leveren. Wel wordt een piekvermogen van 100W extra genoemd en volgens reviews zijn de componenten die in de iGreen-voeding gebruikt worden hoger gecertificeerd dan de specs zouden claimen.

Overzicht systeem
nForce4-moederbord
AMD Sempron 2800+/3000+ Socket 754 processor
2 reepjes DDR/333 geheugen
PCI videokaart (nee niet PCI-express)
2x PCI-express Delock SATA controller (zonder enige koeling dus ik schat 3-4W verbruik per kaartje
4x Seagate 7200.10 320GB PATA hardeschijf
12x Seagate 7200.10 320GB SATA hardeschijf

De berekening
Dat was het, het basissysteem zou ongeveer 65W aan AC power trekken dus ik ga uit van 50W DC verbruik, en dat is niet allemaal van de +12V-lijn natuurlijk dus zeg dat 30W wel op de +12V lijn zit. Dus tijdens het opstarten zou een piekvermogen van 480W + 30W = 510W geleverd moeten worden, ofwel 42,5 Ampere.

Mijn vraag
Ik heb twee vragen:
  • Veel voedingen specificeren een continious power rating en een peak power rating. Maar geldt dat piekvermogen voor enkele milliseconden (echte uitschieters dus) of kan dat ook een paar seconde zijn? Ik vermoed dat het piekvermogen van 510W maar gedurende 2 seconden nodig zal zijn; daarna zal alles terugzakken naar ~180W DC vermogen. Opzich heb ik dus geen heel zware voeding nodig alleen het opspinnen vormt een probleem. Kan ik uitgaan van het piekvermogen die voedingen specificeren of heb ik echt een voeding nodig die deze "continious" kan leveren?
  • Bij veel kwaliteitsvoedingen kan het echte vermogen vaak hoger liggen dan de specs; volgens goede reviews is dit bij de iGreen-serie het geval. Kan ik ervan uitgaan dat de iGreen 500W of desnoods 600W voldoende zal zijn voor mijn situatie?
Alvast super bedankt. :)

Take control of the input and you shall become master of the output.

Reg. datum: 08 augustus 2001

quote:
disco stu schreef op zondag 31 december 2006 @ 00:16:
[...]

Kan je even verwijzen naar waar dit staat?
Verder welke hardware, en de specs van de voeding?
Specs van de voeding euuh 300 Watt noname en 15 euro _/-\o_ .
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Asus A8N-SLI
AMD Opteron 1.8 Ghz @ 2.7 Ghz
2*512 MByte Kingston
Creative SB-Live
TV-FM tuner
Ati radeon X800 PCI-E
2*320GB Seagate 7200.10
40GB Seagate 7200.7
160GB Maxtor DM10
NEC 3500
En dan nog 4 usb dingetjes i believe :).

Termi wijzigde dit bericht 31-12-2006 02:42 (6%)

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws