Gathering of Tweakers

Quicksearch
Reg. datum: 02 januari 2001

quote:
dragonballz schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 15:44:
Moet dat PC6400 zijn of PC5300 of kan dat ook PC4200 ?

Hier staan alle DDR2 modules waarmee de Sempron overweg kan:

http://www.amd.com/us-en/..._Unbuffered_DDR2_DIMM.pdf

Wel ondersteund:
DDR2 400MHz PC-3200
DDR2 533MHz PC-4200
DDR2 667MHz PC-5300

Niet ondersteund:
DDR2 800MHz PC-6400

PC-6400 is dus overkill, en zal op dit systeem op 667Mhz (PC-5300) teruggezet worden.

Dit alles in het geval van standaard instellingen natuurlijk, en overklokken buiten beschouwing gelaten.

ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen en ik zit mee 2 vragen:

welke socket kan ik het beste nemen de 939 of de AM2? zijn er grote verschillen?

als ik de Socket 939 neem welke processor is beter een 3800+ model BP of model BW:
-BP = 90nm rev E3 Athlon 64 512KB Socket939 (F-2F-0)
-BW = 90nm rev E6 Athlon 64 512KB Socket939 (F-2F-2)

lijkt mij weinig verschil? grootste verschil is dat die BW voor 85,- in de pricewatch staat en de BP voor 105,-

Chaoss wijzigde dit bericht 17-10-2006 15:23 (32%)

Rare vogel

quote:
Chaoss schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:18:
ik ben bezig een nieuw systeem samen te stellen en ik zit mee 2 vragen:

welke socket kan ik het beste nemen de 939 of de AM2? zijn er grote verschillen?

als ik de Socket 939 neem welke processor is beter een 3800+ model BP of model BW:
-BP = 90nm rev E3 Athlon 64 512KB Socket939 (F-2F-0)
-BW = 90nm rev E6 Athlon 64 512KB Socket939 (F-2F-2)

lijkt mij weinig verschil? grootste verschil is dat die BW voor 85,- in de pricewatch staat en de BP voor 105,-
De verschillen zijn dat s939 end-of-life is en DDR1 ram nodig heeft. En sAM2 kan je voorlopig mee vooruit en gebruikt DDR2 ram. Dus ik zou voor AM2 gaan. Daarnaast zou ik altijd de nieuwste stepping nemen, maar bij jou gaat dat niet op als je sAM2 neemt natuurlijk. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

jah ok AM2 is nieuwer.... maargoed maakt dat zoveel uit? als die pc over 3 jaar geupgrade moet worden zijn zowel de socket 939 als AM2 procs niet meer leverbaar.

voor de rest is DDR2 wel leuk maar een 3800+ AM2 proc heeft gewoon een bus van 400mhz dan heeft het niet zoveel nut om er 533mhz geheugen in te proppen, kost nog eens 40-50 euro meer ook, toch?

nog ff iets anders:

een 3700+ San Diego met 1MB cache of een 3800+ Venice met 512kb cache?

Chaoss wijzigde dit bericht 17-10-2006 16:16 (12%)

Reservoir Dogs meets Coupling

Chaoss, druk eens op post reply en lees de waarschuwing eens die boven het Bericht veld staat...

| Gentoo-bak: A64 3000+ 1GB 660GB | Game-bak: X2 4200+ @ 2750MHz 2GB Raptor 150GB 8800GTS | Samsung 226CW | G25 | IBM ThinkPad T40 & T60 |

Mijn poes popelt.

Ik heb besteld:

Asus M2N-SLI Deluxe Mobo
Adata DDR2 cas4 2x1024MB PC6400 RAM
AMD64 X2 4600+ AM2 2x512kb

en nog videokaart en voeding, rest heb ik al.. Ik heb wel 10 shops afgebeld maar deze had als laatste nog een AMD processor op voorraad boven de 4000+

Verstand van steppings en al die dingen heb ik niet dus ik hoop niet dat iemand nu roet in het eten gaat gooien. Deze combo lijkt me te gaan werken toch? En de shops waar ik bestel daar wordt niet echt vermeld hoe de processor heet (venice, san diego etc), dus ik weet niet wat ik krijg.

Soms zie ik wel 2 dezelfde processors en dan is eentje 65 watt en de andere 89, dan lijkt me de keus snel gemaakt :?

Ik vraag me alleen af, gaat het nou helpen om winxp 64bit hierop te zetten of is dat nog te buggy?

Pixal wijzigde dit bericht 17-10-2006 21:32 (7%)

quote:
Pixal schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:30:
Soms zie ik wel 2 dezelfde processors en dan is eentje 65 watt en de andere 89, dan lijkt me de keus snel gemaakt :?
Voor zover ik weet zijn de CPU's met een TDP van 65W wel een stukje duurder dan die met een TDP van 89W, dan is de keuze toch minder snel gemaakt.

Be Cool, Be Roel || Specs

Afternaft

quote:
AMD's AM 3 socket will support DDR3

Roadmap 45 nanometre and AM2+

By Fuad Abazovic: donderdag 19 oktober 2006, 10:05

AMD'S AM2 socket will "evolve" to AM2+ in Q3 2007. The AM2+ will include support for the latest greatest Hypertransport 3, scoring with 4.0 to 4.4 GT/s where the exact speed depends on the north bridge frequency.
The AM2+ CPUs are backward compatible with the existing AM2 CPUs and even the new AM2+ CPUs scheduled for 2007 announcement should work in the previous boards, but not at full speed.

They will have to depend on HT 2 not on HT 3 and even today's CPUs will work on future AM2+ platforms.

AM3 is now scheduled for the second half of 2008. AMD claims that it has delayed the AM3 plans as the cross over to DDR 3 won't happen until the middle of 2009 while AM3 "will be on time" before the big crossover happens. This also squares with AMD's planned 45 nanometre production. It is safe to claim that at least some of AM3 CPUs will be 45 nanometre.

AM2+ and the 2007 cores will introduce TSI for fan control. TSI, which stands for "Thermal Sense Interface", is much more accurate than the current thermal diode and will ultimately save costs. It will be part of future south bridges and Super I/O. µ
En Hothardware met een interessant stukje nog

Strijd tegen ziektes, sluit je nu aan bij Team MAD!

Mijn poes popelt.

Ik heb het Asus M2N-SLI Deluxe Mobo afbesteld. Ik hoorde dat er eigenlijk veel geheugen compatibiliteitsproblemen zijn en dat de onboard geluidskaart uitgeschakeld moet staan om het geheel stabiel en werkend te krijgen. Over dat geheugen zijn ook best veel topics geopend hier, ik had niet echt goed research gedaan. Ik vind het raar dat die webwinkels niet even aangeven dat het bord erg kieskeurig is met het geheugen.

Ik heb nu maar een Asus M2R32-MVP besteld. Heb nog nooit met een chipset van ATi gewerkt dus ik ben benieuwd :x

Dat Adata geheugen was ook niet meer verkrijgbaar dus dat wordt Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5. En nu kan ik weer een week wachten :(

Pixal wijzigde dit bericht 23-10-2006 09:12 (16%)

Amd heeft altijd last gehad van de hogere latencies op DDRII geheugen vs DDR geheugen, maar DDRIII kan wel eens heel positief zijn, als ik Intel mag geloven:

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=687544

Jammer enkel is dat AMD pas een jaar later de overstap maakt naar DDRIII, dus tijdelijk wordt de GAP tussen Intel / AMD groter.

Dan over 4x4, onderstaande posters waren ook te zien op HWI dagen
http://www.hwupgrade.it/articoli/cpu/1585/titolo.jpg

Asus 4x4 mainboard met nVidia chipset, 4 * PCI-E x16 (16 / 8 / 16 / 8 ) en 12x S-ATA2
http://www.hwupgrade.it/articoli/cpu/1585/scheda_madre.jpg

The Source wijzigde dit bericht 23-10-2006 23:45 (30%)

Eindelijk picks van een 4x4 bord!

Het ziet eruit als ATX + een heel klein beetje (dus iets meer dan 9,6").

Past dus in elke kast. Ik vind het toch wel stoer hoor, dat 4x4. Mem is i.i.g. veel sneller dan bij Kentsfield.

Ik vind het anders eruitzien als een eATX bord. Het zal dus alleen in eATX kasten passen.
Mac powered

Nou, die past wel in een redelijke ATX kast. Kijk maar naar de meest rechtse bevestigingsgaten in het PCB, die komen overeen met de ATX standaard. Dit is volgens mij gewoon een 10.3" breed ATX bord, net zoals de Tyan Tiger MP die ik eens gehad heb en die paste ook in mijn ATX kast. Niet élke kast kan zo'n bord hebben, ze zijn er die iets te krap bemeten zijn.

Alleen jammer dat je met zoiets nog steeds maar vier DIMM sockets hebt.

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Abbadon schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 08:30:
Alleen jammer dat je met zoiets nog steeds maar vier DIMM sockets hebt.
Is het wel quad-channel (dus een module/channel)?

Hoe zit het ondertussen met de levering van AMD processoren? Er was wat krapte en had nou net in die periode een AMD 64 3500+ AM2 besteld maar die was toen niet goed leverbaar. Ik wacht ondertussen al twee weken maar heb helaas nog steeds niets binnen.

quote:
Roeltjuh schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 12:01:
[...]

Voor zover ik weet zijn de CPU's met een TDP van 65W wel een stukje duurder dan die met een TDP van 89W, dan is de keuze toch minder snel gemaakt.
Vanaf vandaag zijn ze evenduur als de 89W versies :)
nieuws: AMD verlaagt prijzen notebook- en desktopchips

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Mac powered

quote:
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 08:50:
[...]

Is het wel quad-channel (dus een module/channel)?

Ik heb geen flauw idee. Afgaande op de gebruikte socket (de 1207 pins socket F) zou ik denken van wel, maar voor zover bekend ondersteunt elke Quad Father cpu maar 2GB, dus 4GB totaal. Misschien dat AMD vindt dat de Direct Connect feature de vier geheugen kanalen enigszins compenseert en er dus in dit geval met twee (één 64 bits kanaal per socket) kan worden volstaan. In totaal twee i.p.v. vier geheugenkanalen maakt het ontwerpen van een ATX formaat moederbord natuurlijk wel duidelijk minder complex, grote eATX borden zijn denk ik getuige de doelgroep (gamers en enthousiastelingen) niet gewenst, vergeet ook niet dat er veel PCI lanes op komen om een handvol GPU's te ondersteunen, dus PCB complexiteit is er sowieso al. Qua marketing is een dergelijke diversificatie niet helemaal ondenkbaar; wil je meer geheugenondersteuning en -bandbreedte, dan neem je maar lekker het Opteron platform. Nou ja, de tijd zal het ons leren, d'r is nog veel vaag en onbekend zoals welke chipsets 4x4 gaan ondersteunen:

http://www.hothardware.com/articleimages/item891/big_4x4mobo.png

Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of MSN op doorzagen :P
specs e.d.

quote:
Abbadon schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:11:
Ik heb geen flauw idee. Afgaande op de gebruikte socket (de 1207 pins socket F) zou ik denken van wel, maar voor zover bekend ondersteunt elke Quad Father cpu maar 2GB, dus 4GB totaal.
Dat is wel een erg lage limiet. Waarom is dat gedaan?

Mijn poes popelt.

quote:
Robkazoe schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:28:
Hoe zit het ondertussen met de levering van AMD processoren? Er was wat krapte en had nou net in die periode een AMD 64 3500+ AM2 besteld maar die was toen niet goed leverbaar. Ik wacht ondertussen al twee weken maar heb helaas nog steeds niets binnen.

De meeste leveranciers hebben nog steeds problemen met de AMD processoren, zelfs Intel is moeilijk aan te komen als ik verkopers van verschillende shops mag geloven.

(maar wat wil je met maar enkele grote leveranciers waar iedere reseller vervolgens aanlopt, je hebt BAS en nog eentje die toch wel de markt in handen hebben hier)

Ik heb mijn processor bij Yorcom besteld en die hadden van alles nog een hele voorraad, (en ook nog eens een van de goedkoopste uit de pricewatch. Beetje reclame op die manier maar als je niet 2 weken op een simpele processor wil wachten, ik heb daar mijn x2 4600+ vandaan, ze belden dezelfde dag nog dat hij voor me klaar stond.

Reg. datum: 08 augustus 2001

quote:
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:14:
[...]

Dat is wel een erg lage limiet. Waarom is dat gedaan?
Complexiteit van het ontwerpen. Als er een onderlinge connectie tussen de processors zit en daarboven op nog is geheugen lanes dan ben je aardig idioot bezig :). Kijk maar is bij de echte AMD serverplanken daar is het geheugen achter de processor geplaatst.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

quote:
Pixal schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 12:31:
(maar wat wil je met maar enkele grote leveranciers waar iedere reseller vervolgens aanlopt, je hebt BAS en nog eentje die toch wel de markt in handen hebben hier)
Wat heeft het aantal leveranciers hiermee te maken?
quote:
Termi schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 13:20:
Complexiteit van het ontwerpen. Als er een onderlinge connectie tussen de processors zit en daarboven op nog is geheugen lanes dan ben je aardig idioot bezig :). Kijk maar is bij de echte AMD serverplanken daar is het geheugen achter de processor geplaatst.
Maar dat gaat over het aantal sloten en niet over de geheugencapaciteit. 4x 2 gbyte zou makkelijk moeten kunnen.

Mijn poes popelt.

quote:
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:38:

Wat heeft het aantal leveranciers hiermee te maken?

Als jij maar 2 leveranciers voor Cola hebt en ze hebben op het moment alle 2 geen cola, dan heb jij ook geen cola.

Als je er tien hebt, heb je veel meer kans dat eentje ergens nog een kratje cola heeft staan.

Is Papa van Maaike
Reg. datum: 19 februari 2001

Ik vermoed dat het het ontwerp maar voor een beperkt deel mee speeld.
Twee dingen die zwaarder zullen wegen:
- Als wij de prijzen mogen geloven is dit een heel stuk voordeliger als een "echte" Opteron opstelling. door dus flink in de geheugen capaciteit te snijden garandeer je de afzet van de Opteron voor de servers.
- Daarnaast hebben de Opterons allemaal gebufferd geheugen. Door de capaciteit zo te beperken zou het wel een mogelijk kunnen zijn om unbufferd geheugen te gebruiken.

Dit zag je ook bij de MPX borden. tot 2 geheugen banken unbufferd en daarboven moest je gaan bufferen.
Volgens mij is het 2 GB geheugen allemaal dubbel sided.
Hierdoor moet het mogelijk zijn om 4 geheugen banken op DDR2 800 te kunnen ondersteunen zonder dat het gebufferd moet worden. :7
quote:
Pixal schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 14:50:
Als jij maar 2 leveranciers voor Cola hebt en ze hebben op het moment alle 2 geen cola, dan heb jij ook geen cola.

Als je er tien hebt, heb je veel meer kans dat eentje ergens nog een kratje cola heeft staan.
Toch niet als ze allemaal van dezelfde Cola fabrikant kopen en die fabrikant leveringsproblemen heeft?

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 24-10-2006 15:38 (5%)

10100111001

quote:
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 15:38:
[...]

Toch niet als ze allemaal van dezelfde Cola fabrikant kopen en die fabrikant leveringsproblemen heeft?
Wel, sommige leveranciers hebben 'nog wat staan' ;)

qed

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws