Zo, het is alweer even geleden sinds mijn laatste post in dit topic; maar er is wat gebeurd...
In de tussentijd heb ik besteld en binnengekregen de DM7025, een offset schotel van 1 meter, 1 twin LNB, een Rotor, een zooi kabel en een berg klein material (f-connectoren, tegelvoet, tegels ... ).
Vandaag de boel op het dak gesjouwd, aangesloten en gericht. M'n Pa hielp even, die heeft zo'n sat-finder (analoge meter met gain regelaar). Helaas was het compas wat we hadden enigszins labiel, de ene keer was het zuiden 5 tot 10 graden westelijker dan de andere keer... Gokken dus.
We gingen mikken op Sirius (moet volgens verschillende 'how-to's') 5.0 E.
De sat-finder vond het na wat friemelen prima. Maar wie ging mij vertellen dat we ook daadwerkelijk de Sirius op 5.0 E te pakken hadden. Volgens dat compas hadden we ook naar de Eutelsat op 10 E kunnen zitten kijken.
Daarnaast waren we aan het twijfelen of we de Elevatie en Declinatie hoek goed hadden gezet. Voor Sirius dus wel (volgens de satfinder), maar geld dat ook voor Astra, hotbird en andere cosmetische sats... Dat wisten we nog niet.
Eenmaal beneden bij de dreambox aangekomen eerst uit zien te vinden hoe het ding eigenlijk werkt.
Na een paar angstige minuten bleek dat we bij goed geluk inderdaad op Sirius 5.0 E hadden gemikt. Vol van die ervaring

ging ik 'ns kijken of ik wat van de astra kon zien.
En ja hoor ook de Astra's deden het allemaal.
Nu heb ik wat testjes gedaan en tussen 15.0 W en 42.0 E kan ik satellieten vangen/horen/zien.
Daarbuiten is me nog niet gelukt.
Mijn vragen:
1. Gaat me dat lukken met een offset schotel?
2. Bestaan er nog wel satellieten daar?
3. Kan het komen door de elevatie en declinatie hoek dat ik daarbuiten nog niets zie?
De Elevatie heb ik nu op 38 graden staan en de declinatie weet ik zo niet uit het hoofd, maar daarmee heb ik de schotel afgesteld voor Sirius. Er staat met iets van ongeveer 22 graden bij, weet het niet zeker.