Reg. datum: 07 juni 2002
quote:
hier kom ik op terug
quote:
tot zover ben ik het met je eens.
quote:
Een dhcp server kan slechts een ip nummer uit zijn eigen scope geven. Er bestaat niet zoiets als communicatie tussen 2 dhcp servers, dus het verlengen van een ip adres uit een scope die de dhcp server niet bezit is uit de boze. De 2de server geeft een nieuw ipnummer terug, zolang zijn scope niet vol zit. Zit de scope vol dan heeft de client pech...
quote:
spreek je jezelf hier niet tegen mbt het bovenstaande? Of misschien denk je echt dat een exluded adres van uit een scope wel verlengt kan worden.
Misschien even concreet voorbeeldje... stel de lease 1.25 heeft nog 30 mins en wordt door je 2de machine verlengt... Na 1 uur komt machine 1 weer op. Lease 1.25 bestaat bij hem niet meer en wordt weer vrolijk uitgegeven. Heb je mooi een dubbel ip adres op je netwerk.
quote:
mee eens, onzin om dns te clusteren. De enige reden die ik evt. kan bedenken is dat je een primary dns server clustert, omdat je 24x7 dns wijzigingen moet kunnen maken. Maar om een reeel voorbeeld te geven van een organisatie waarin dat zou moeten, is een ander verhaal
quote:
dhcp heeft juist niet een van nature ingebouwde failover... da's juist het probleem. De 50/50 of 80/20 regel is slechts een workaround om toch enige mate van redundancy te hebben en in veel gevallen voldoet dit prima.
Als je communicatie tussen 2 dhcp servers had, zodat ze de lease info met elkaar konden uitwisselen, dan werd het een ander verhaal.
Oftewel het is niet echt onzin om dhcp servers te clusteren in bepaalde gevallen.
No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! AWS2K3VBGF