Gathering of Tweakers

Quicksearch
misschien topic ff splitsen. dhcp zit er bij sommige mensen net niet goed in :)
quote:
mookie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 20:32:
als je DHCP gaat clusteren dan snap je het idd niet.

hier kom ik op terug :)

quote:

Als de active node in je cluster eruit klapt duurt het zowiezo enkele seconden voordat hij overschakeld en dat is best lang in een wereld van milliseconden.

gewoon 2 dhcp servers installeren en beide authorizeren.
Stel dat je 192.168.1.x/24 uitgeeft.

1 server maak je scope 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 en je exlude de range 1.128 t/m 1.254
andere server scope 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254 en je exclude de range 1.1 t/m 1.127

1 client vraagt om IP adres,
Beide server reageren,
1 van de servers was als eerste en client bevestigd tegen die server dat hij het aanbod accepteerd.
Andere server hoort er niets meer van en na een paar seconden is het aanbod afgelopen en kan hij het aan een ander geven.

tot zover ben ik het met je eens.

quote:

Als nu je eerste server plat gaat en een client met 192.168.1.25 wil zijn lease verlengen dan krijgt hij geen antwoordt op zijn aanvraag voor verlenging.
Vervolgens vraagt hij om een nieuw IP adres en zegt daarbij: als het ff kan wil ik 192.168.1.25 gewoon blijven gebruiken. De 2de server zal dan die aanvraag gewoon verlengen.

Een dhcp server kan slechts een ip nummer uit zijn eigen scope geven. Er bestaat niet zoiets als communicatie tussen 2 dhcp servers, dus het verlengen van een ip adres uit een scope die de dhcp server niet bezit is uit de boze. De 2de server geeft een nieuw ipnummer terug, zolang zijn scope niet vol zit. Zit de scope vol dan heeft de client pech...

quote:

Doe ik ook zo hier (met andere en grotere ranges) en het werkt perfect.
Het enige waar je op moet letten is dat je die exlude ranges goed insteld.
Als beide servers hetzelfde IP adres kunnen uitgeven gaat het natuurlijk een keertje fout.

spreek je jezelf hier niet tegen mbt het bovenstaande? Of misschien denk je echt dat een exluded adres van uit een scope wel verlengt kan worden.
Misschien even concreet voorbeeldje... stel de lease 1.25 heeft nog 30 mins en wordt door je 2de machine verlengt... Na 1 uur komt machine 1 weer op. Lease 1.25 bestaat bij hem niet meer en wordt weer vrolijk uitgegeven. Heb je mooi een dubbel ip adres op je netwerk.

quote:
DNS clusteren is al net zoiets lomps. Het is van nature gebouwd als een decentrale service met backup / failover faciliteiten genoeg.

mee eens, onzin om dns te clusteren. De enige reden die ik evt. kan bedenken is dat je een primary dns server clustert, omdat je 24x7 dns wijzigingen moet kunnen maken. Maar om een reeel voorbeeld te geven van een organisatie waarin dat zou moeten, is een ander verhaal :)

quote:
net als DHCP :)

dhcp heeft juist niet een van nature ingebouwde failover... da's juist het probleem. De 50/50 of 80/20 regel is slechts een workaround om toch enige mate van redundancy te hebben en in veel gevallen voldoet dit prima.
Als je communicatie tussen 2 dhcp servers had, zodat ze de lease info met elkaar konden uitwisselen, dan werd het een ander verhaal.
Oftewel het is niet echt onzin om dhcp servers te clusteren in bepaalde gevallen.

No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! AWS2K3VBGF

Extreme Edition of koekoek

quote:
iis5_rulez schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:02:

Waarvoor ik virtualisatie wel zou gebruiken:
- testomgevingen. Fantastisch dat je alles snel en makkelijk kan opzetten.
- als passive node van een active-passive cluster. 10 echte servers die active draaien en een vmserver, die geschaald is om 2-3 servers tegelijkertijd over te nemen. Hier heb je echte winst. Spaart je veel hardware uit, voor machines die eigenlijk niets doen.

Hoe kan ik dat realiseren?

quote:
Question Mark schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 18:56:
[...]
Ik werk zelf veel met Microsoft Clustering (zowel W2K als W2K3), en ik moet eerlijk zeggen dat dit toch niet opkan tegen VMware VMotion en VMware HA.

Als ik bijvoorbeeld nu een geclusterde resource als Exchange van node wil migreren, levert dit voor de users een downtime van minimaal een half uur op. Met VMware motion merkt een gebruiker het niet eens.

Kun je dat uitleggen? want ik begrijp het niet helemaal kan ik met VMware motion een complete server of vm verplaatsen van hardware zonder dat hij uitvalt?

quote:
IcE_364 schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:36:
[...]
Hier zit zoals je zelf al zegt ook een andere kant aan, die brengt wel kosten met zich mee, maar als je high availability wil hebben moet je er wat voor over hebben. Met een dubbel uitgevoerde 'moeder' met 50% overcapaciteit zal je een crash van een van de 2 met bijvoorbeeld VMotion zonder downtime op kunnen vangen. Heb je er 3 dan heb je nog maar 33% overcapaciteit nodig per server en een nog grotere availability. Dit lijkt mij een groot voordeel in bedrijfskritische omgevingen die ik nog niet echt duidelijk aangestipt heb zien worden in alle postings hierboven.

Kun je uitleggen hoe dit nou precies werkt? met dat Vmotion?

quote:
iis5_rulez schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 16:52:
Het is absolute bullshit dat vmotion een crash van een van de "moeders" opvangt. Test het maar eens door je stroomkabels uit 1 van de 2 te trekken. Noppes, nakkes, nada haalt vmotion over. Al je vm's op die machine zijn gewoon down.
Ik dacht dat Vmotion juist hiervoor gebouwd was?
quote:
Ik geloof deze besparing in stroomverbruik niet echt. Het zal behoorlijk zijn, maar een 1/10 overhouden, nah... De ruimte, ja da's inderdaad een grote besparing.

stoom besparing lijkt me juist wel erg groot, minders servers minder uuh ja stroom nodig? hoe kan je hier nou nog over nadenken? het enige is dat de servers misschien iets meer stroom verbruiken als ze op 70% capaciteit draaien dan op 30%...

Hoe kan ik een SAN maken? kan dat ook met een usb HD oid ? ik neem aan dat als ik 2 computers heb die ik ga clusteren ik een SAN nodig heb? nou hebben we die wel op mijn stage plek alleen die is natuurlijk gewoon in gebruik en kan ik niet gebruiken.
is daar een goedkoper of andere oplossing voor?(netwerkschijf?)

~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~

Reg. datum: 30 oktober 2003

quote:
koekoek2003nl schreef op dinsdag 03 oktober 2006 @ 14:59:
[...]

Hoe kan ik dat realiseren?

[...]

Kun je dat uitleggen? want ik begrijp het niet helemaal kan ik met VMware motion een complete server of vm verplaatsen van hardware zonder dat hij uitvalt?

[...]

Kun je uitleggen hoe dit nou precies werkt? met dat Vmotion?

[...]

Ik dacht dat Vmotion juist hiervoor gebouwd was?

[...]

stoom besparing lijkt me juist wel erg groot, minders servers minder uuh ja stroom nodig? hoe kan je hier nou nog over nadenken? het enige is dat de servers misschien iets meer stroom verbruiken als ze op 70% capaciteit draaien dan op 30%...

Hoe kan ik een SAN maken? kan dat ook met een usb HD oid ? ik neem aan dat als ik 2 computers heb die ik ga clusteren ik een SAN nodig heb? nou hebben we die wel op mijn stage plek alleen die is natuurlijk gewoon in gebruik en kan ik niet gebruiken.
is daar een goedkoper of andere oplossing voor?(netwerkschijf?)
Kijk eens op de website van vmware, daar staat alles perfect op uitgelegd, wat ondersteund word als storage enz enz. en hoe de applicaties werken

quote:
Rolfie schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 05:20:
[...]

Kijk eens op de website van vmware, daar staat alles perfect op uitgelegd, wat ondersteund word als storage enz enz. en hoe de applicaties werken
klopt, alleen dat is in het engels, opzich is dat geen probleem, maar wel als er alleen technische gepraat word.

~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~

Voor de geïnteresseerden: op deze blog hou ik de voortgang van ons project bij:

http://virtualize.wordpress.com

Nadat ik eerst op zoek ben gegaan naar soortgelijke verhalen (maar nooit vond) ben ik zelf maar gaan schrijven. De reacties zijn tot nu toe positief.
General Failure

quote:
koekoek2003nl schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 10:14:
[...]

klopt, alleen dat is in het engels, opzich is dat geen probleem, maar wel als er alleen technische gepraat word.
Tja, als je daar moeite mee hebt zul je in de IT echt heel ver komen... :X :X

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

quote:
Asteroid9 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 11:43:
[...]

Tja, als je daar moeite mee hebt zul je in de IT echt heel ver komen... :X :X

bullshit
je kan het ook gewoon op een vansoenlijke manier schrijven.
Microsoft heeft er ook een handje van om op de meest mongolige manier voorwaarden op te schrijven.

Maw ik zoek gewoon info in het nederlands, via google kom ik niet veel verder dan duizenden reviews over vmware

offtopic:
Op wat voor manier ;)

In het algemeen kan je gewoon stellen dat de beste informatie op IT gebied in het Engels gepubliceerd wordt. Ook Nederlandse bronnen publiceren in het algemeen in het Engels, simpelweg omdat de doelgroep hierdoor een stuk groter wordt en het dus meer nut heeft om een artikel te schrijven.

Ontopic: nieuws: VMware komt met 'physical to virtual'-conversietool

Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !

http://www.vmug.nl

Nederlands forum over VMware. Maar als je verder wilt in de IT zou ik een cursus Engels aanraden, NOFI.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

General Failure

quote:
koekoek2003nl schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 12:12:
[...]

bullshit
je kan het ook gewoon op een vansoenlijke manier schrijven.
Microsoft heeft er ook een handje van om op de meest mongolige manier voorwaarden op te schrijven.

Maw ik zoek gewoon info in het nederlands, via google kom ik niet veel verder dan duizenden reviews over vmware

Wat nou bullshit? Als jij geen fatsoenlijk technisch Engels kunt kom je helemaal nergens in de IT, punt uit.
Ja, MS producten hebben meestal wel een NL vertaling, maar 95% van de applicaties dus niet!
Appliances, embedded OS varianten, alles is Engels, en dat gaan ze echt niet speciaal voor jou vertalen.

Dat je nou al moeite hebt om voorwaarden te lezen is jouw probleem, daar gaat een Nederlandse vertaling je echt niet mee helpen!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

quote:
Asteroid9 schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 13:12:
[...]

Wat nou bullshit? Als jij geen fatsoenlijk technisch Engels kunt kom je helemaal nergens in de IT, punt uit.
Ja, MS producten hebben meestal wel een NL vertaling, maar 95% van de applicaties dus niet!
Appliances, embedded OS varianten, alles is Engels, en dat gaan ze echt niet speciaal voor jou vertalen.

Dat je nou al moeite hebt om voorwaarden te lezen is jouw probleem, daar gaat een Nederlandse vertaling je echt niet mee helpen!

Ok als jij een nieuwe applicatie oid tegens komt waarin allemaal termen voorkomen die jij nog niet kent en nog nooit gehoord hebt, weet jij precies wat er mee bedoelt word?
Sorry hoor als ik niet met jou niveau mee kan komen... is dat een reden om meteen zo te flamen?
Ik heb gewoon een paar vragen met name over Vmotion, de hele discussie of ik wel of geen engels zou kunnen is imho niet ter sprake.

General Failure

Als het termen zijn die ik nog nooit gehoord heb maakt het weinig uit of ze in het Engels of in het Nederlands zijn nietwaar?
In beide gevallen zul je onderzoek moeten gaan doen en je kennis bijschaven.
Mijn 'niveau' staat hier volkomen los van, als je wat in de IT voor elkaar wilt krijgen (en kennelijk wil je dat, je zit in PNS te posten) zul je moeten zorgen dat je Engels op een goed niveau ligt, simple as that.

En flamen? Wie loopt er hier nou bullshit te roepen?
Dan kun je mij niet aardig vinden, maar ik druk je alleen met je neus op de feiten.

Koekkoek: zeker voor virtualisatie (of het nou Windows, Xen of VMware is) zal je een goede beheersing van het Engels moeten hebben. Alle documentatie van de leveranciers is in het Engels. Het standaardwerk voor VMware ESX inrichtingen (Advanced Technical Design Guide, de versie voor VI3 is in de maak) is ook in het Engels.

Dit is niet alleen met virtualisatie overigens. Kijk als Microsoft beheerder maar eens op Technet, ook allemaal Engels.

Over VMotion: Vmotion gaat inderdaad geen servers voor je migreren als de boel plat gaat. Wat wel kan is vanuit je VirtualCenter management server de servers migreren naar een andere host en daar online brengen. VMotion is meer voor geplande downtime waarbij je zelf eerst alle VM's van een host weg migreert en daarna de host gecontroleerd offline kan halen.

In VI3 is DRS een nieuwe feature (Dynamic Resource Scheduling). Hiermee kan je een resource pool toewijzen aan een setje VM's waarbij VI dan in de gaten houdt welke VM er hoeveel resources nodig heeft. Een van de mogelijkheden is dat de VM tijdelijk automagisch naar een andere host wordt gemigreerd door DRS.

Ook nieuw in VI3 is HA (High Availability). Deze feature houdt voor je in de gaten of een host down gaat en moved dan de machines naar een nog operationele host. Je hebt daarbij hoe dan ook downtime aangezien HA een hardwarestoring (een moederboard failed ofzo) niet kan aan zien komen. De downtime is echter te beperken tot minuten in plaats van dat je 6 uur op je call-to-fix melding bij je hardware leverancier moet zitten wachten.

Je moet bij het ontwerp van je omgeving uiteraard wel rekening houden met voldoende redundantie in de servers en de storage.

Wat een SAN is ga ik niet uitleggen. Daar zal je toch eerst zelf even wat studiewerk voor moeten doen. Er zijn voldoende sites die daar info over hebben.

TheBrain wijzigde dit bericht 04-10-2006 21:54 (3%)
Reden: kleine toevoeging.

quote:

aha dank je wel, dat is wat ik nodig had,
Ik weet wel wat een SAN is (storage area network) ik zocht er alleen een andere goedkopere oplossing voor.

quote:
koekoek2003nl schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 23:58:
[...]

Ik weet wel wat een SAN is (storage area network) ik zocht er alleen een andere goedkopere oplossing voor.

VI3 support iSCSI dus dat is dan je goedkopere oplossing. Overigens kon ik uit je voorbeelden (usbHD, netwerkschijf) niet halen dat je wist wat een SAN is en hoe dat er in de praktijk uit ziet.

Zie de site van VMWare voor de compatibel hardware. Equallogic bijvoorbeeld.

TheBrain wijzigde dit bericht 05-10-2006 08:08 (14%)

Reg. datum: 30 oktober 2003

quote:
koekoek2003nl schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 23:58:
[...]

NFS wordt ook ondersteund. Of je het wilt is een 2de natuurlijk

quote:
Rolfie schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:38:
[...]

NFS wordt ook ondersteund. Of je het wilt is een 2de natuurlijk
Dat is iets te kort door de bocht. De ondersteuning voor NAS i.c.m. VI3 is vrij summier. Je moet dus goed opletten of iets op de compatibility list staat: http://www.vmware.com/pdf/vi3_san_guide.pdf

Ik moet mid December een presentatie (powerpoint) van ongeveer 10/15/20 minuten houden over VMware, en als ik ergens een hekel aan heb is het om in de belangstelling te staan, en als alle aandacht op mij gericht is. laat mij maar mooi op de achtergrond werken dat vind ik persoonlijk veel prettiger.
Maar ik moet het doen om mijn stage te halen, dus ik kan er niet omheen.

Toen ik een beetje met VMware begon wist ik wel een beetje wat ik wou, maar ik ben het de laatste weken echt helemaal kwijt, zouden jullie mij een beetje kunnen helpen over welke onderwerpen ik iets kan vertellen? misschien iets over Vmotion of iets dergelijks? om wat kracht bij de presentatie te zetten zou ik het ook leuk vinden om iets te laten zien, ik bezit over VMware workstation die ik momenteel op Xp heb draaien, met daarin Vista en een Linux distributie, maar ik mag ook wel één of twee (of nogmeer) pc's installeren met Windows Server 2003 en de gratis GSX versie, maar ik weet niet wat ik er allemaal bij kan laten zien, ik heb geen SAN dus leuke dingen die een SAN nodig hebben zitten er niet in.
Ik heb ook nog wel beschikking over een paar echte oude servers ivm scsi en dergelijke maar volgensmij kan ik ook alles wel gewoon op 2 lokale pc's doen(p4 2.8 met 512/1gig geheugen)

Ik weet dat jullie geen helpdesk zijn, en dat ik alles zelf op moet zoeken, maar ik vind het allemaal best wel moeilijk, en op de website van VMware staat veel info, maar zoveel dat ik er geen helder beeld van kan vormen.

Dus wat zijn leuke en interesante puntjes om te laten zien, of uit te leggen.
wat ik zelf al heb:
* makkenlijk backups maken
* besparing kwa stroomverbruik, en aanschaf servers, ruimte e.d.
* ESX server voordelen ten opzichte van GSX mbt spf en stabiliteit
* de puntjes van TheBrain (even hierboven)

SuperCup 600 #33

Om sowieso punten te scoren, zou ik GSX schrappen. Dit is VMWare Server geworden ;)

Maar laat ze ook de apliance'n zien die gratis te downloaden zijn op vmware.com

quote:
Jeroen_Tielen schreef op woensdag 15 november 2006 @ 18:56:
Om sowieso punten te scoren, zou ik GSX schrappen. Dit is VMWare Server geworden ;)

Maar laat ze ook de apliance'n zien die gratis te downloaden zijn op vmware.com

ja, gsx is idd server geworden, even vergeten
nog meer iedeën?

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Intel VT? Wat ik zelf heb begrepen is dat deze techniek die oa op de Intel Core(2) Duo's aanwezig is tot nu toe alleen in combinatie werkt met Xen.
Ik ben wel eens benieuwd af dit nu echt zo veel scheelt, volgens wat documents van Intel zelf wel natuurlijk maar in de praktijk?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt

Reg. datum: 26 september 2000

VI3 ondersteunt ook VT en Pacifica. Probleem is alleen dat studies uit hebben gewezen dat VT en Pacifica in veel situatie slechtere performance laten zien dan softwarematige virtualisatie.

@koek, misschien kun je ook de MS alternatieven aan geven en tegenover welk VMware product deze staan.

Abom wijzigde dit bericht 17-11-2006 09:55 (21%)

quote:
Zym0tiC schreef op donderdag 16 november 2006 @ 19:16:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met Intel VT? Wat ik zelf heb begrepen is dat deze techniek die oa op de Intel Core(2) Duo's aanwezig is tot nu toe alleen in combinatie werkt met Xen.
Ik ben wel eens benieuwd af dit nu echt zo veel scheelt, volgens wat documents van Intel zelf wel natuurlijk maar in de praktijk?
Hmm, ervaring kan je het niet echt noemen...
Het zal vast al wel bekend zijn geweest, maar ik was verbaasd dat ik met VMware Server op een Intel 64-bits non-VT processor (Pentium D 820) en als Host OS Windows 2003R2 x64 géén 64-bits
guest OS kon draaien.
De verklaring waar de software mee kwam is dat VMware de scheiding tussen de VM's sinds jaar en dag met (memory) segementatie doet, en dat de Intel 64-bits processoren dit niet meer bieden: het is niet meer nodig en dus is er maar één grote memory space, en geen segmentatie meer.
De 'oplossing' van VMware hiervoor is gebruik te maken van VT, waardoor het wel kan. Inmiddels heb ik dit getest, en op een Pentium D 920 op een Intel D955Xbk mobo werkt het wel.
Een kennis heeft het geprobeerd op een Intel SE7230NH-LC met een D920, en daar is het niet stabiel te krijgen. Contact met VMware heeft nog geen oplossing geboden, anders dan de opmerking dat de Windows Server 2003 Enterprise x64 edition officieel niet wordt ondersteund...

Wat natuurlijk nog altijd beter is dan de huidige versie van MS Virtual Server, waar het helemaal niet mee kan, aangezien de virtuele hardware niet 64-bits is...

quote:
Eldee schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:18:
[...]
De verklaring waar de software mee kwam is dat VMware de scheiding tussen de VM's sinds jaar en dag met (memory) segementatie doet, en dat de Intel 64-bits processoren dit niet meer bieden: het is niet meer nodig en dus is er maar één grote memory space, en geen segmentatie meer.
De 'oplossing' van VMware hiervoor is gebruik te maken van VT, waardoor het wel kan. Inmiddels heb ik dit getest, en op een Pentium D 920 op een Intel D955Xbk mobo werkt het wel.
Een kennis heeft het geprobeerd op een Intel SE7230NH-LC met een D920, en daar is het niet stabiel te krijgen. Contact met VMware heeft nog geen oplossing geboden, anders dan de opmerking dat de Windows Server 2003 Enterprise x64 edition officieel niet wordt ondersteund...

Wat natuurlijk nog altijd beter is dan de huidige versie van MS Virtual Server, waar het helemaal niet mee kan, aangezien de virtuele hardware niet 64-bits is...
En dat is meteen weer een goed voorbeeld waarom je alleen hard- en software die op de HCL staat moet gebruiken.
quote:
TheBrain schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:52:
[...]

En dat is meteen weer een goed voorbeeld waarom je alleen hard- en software die op de HCL staat moet gebruiken.
Dus iedereen die thuis met VMware ESX wil gaan spelen moet alleen maar spullen van de HCL kopen?
Wat doe je dan op Tweakers?

Jij bent zeker ambtenaar :+

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws